שרשור חדש
למה נעלו? בדיוק כשבאתי לענות?חסוי מאוד

אז רק אגיד את דעותיי כאן, ולוואי שלא ימחקו לי:

 

אני רואה שהדיון יצא מפרופורציות, אז קצת סדר:

 

קודם כל את. @מיכל318. כנראה שלא הבנת את עומק הבור שהכנסת את עצמך עם הדיבורים האלו שלך נגד הגמרא.

א.

את לא חייבת לאהוב גמרא. למען האמת, הרבה מאוד בנים בצעירותם מתקשים בלימוד הגמרא. זה בארמית. וכשזה בעברית- העברית שלהם שונה מאוד מהעברית של ימינו. הדיאלקטיקה שונה מאוד ממה שאנחנו רגילים. ובכל זאת. מי שקצת למד יודע שכל היהדות שלנו. קרוב ל1,500 שנה, מתבססת כמעט אך ורק על הגמרא. כל עולם ההלכה, כל עולם האגדה, כל עולם המוסר וכל עולם הפרשנות של התנ"ך- הכל נעוץ בגמרא.

נכון, יש דברים קשים להבנה. ישנם דברים שצריכים ביאור ונלמדים במשך מאות(!) שנים. לפטור במחי-יד את ספר היסוד של העם היהודי (כן. במידה מסוימת אפילו יותר מהתנ"ך) ולומר שהוא חסר טאקט- זה סתם מראה על בורות וחוסר ידע.

ואפילו אם הגמרא לא היתה כזו יצירה חשובה - צדק @הגיגים בע"מ כשאמר לך שאת לא יכולה להכליל ספר שלם על חשבון דף וחצי שלמדת. זה נכון בלי קשר לשאלה אם הגמרא היא תורה או לא. סתם, יושר אינטלקטואלי.

ב.

לגבי הדיון על תורה שבעל פה, למעשה הצגת תפיסה די-קראית (הנה הערך הויקיפדי: יהדות קראית – ויקיפדיה)  ולא ביארת די הצורך מדוע את לא חושבת שזה קראיות. אשמח להסבר. אם זהו דיון ישן ולא בא לכם עליו, מחילה. לא אעלה מהאוב דיונים שלא נכחתי בהם.

 

 

ואתה, מר @צ'יאל. שני דברים.

דבר ראשון, אני חולק עליך. בא נפתח ויקיפדיה ונראה מה ההגדרה לשובניזם: "שוביניזם הוא כינוי למכלול תופעות של שנאה או זלזול כלפי קבוצות שונות. בשימוש השגור בימינו, הוא מתייחס לזלזול בנשים או אפלייתן לרעה". מחל לי, אבל אין בין היהדות ובין השובניזם דבר.

אמת, התורה מגבילה את הנשים. אבל גם את הגברים היא מגבילה. יש לתורה ציווים והדרכות שונות לאיש ולאשה בהתאם להבדלים בינהם. יש בתורה אמירות על שתי הצדדים שצריכות לימוד. אבל מכאן ועד לקרוא לתורה שובניסטית- במקרה הטוב זוהי סתם דמגוגיה זולה. ובמקרה הרע זה ממש זלזול בתורה.

(מילא מיכל שכנראה לא למדה מספיק. אבל מי שלומד גמרא וחושב שזה ככה... עליו אמר הכתוב "ישרים דרכי ה' " וגו').

דבר שני. תדע להתנסח ולשמור את הדעות האישיות שלך לעצמך. אפילו אם אתה חושב שזה מה שהתורה אומרת ושלא צריך להתנצל - גם מעשה בראשית לא נלמד בשניים. כנ"ל לגבי דעותיך על מעמד האשה ביהדות, שנראה לך שהוסמכת לדבר בשמה. בעיניי זה גובל ממש בחילול ה'.

 

@אם אפשר

אני לא חושב שתמיד אפשר לעשות הבדלה בין דברי חכמים לנפקא-מינות ההלכתיות של דבריהם.

ישנם דברים מסוימים, מעטים (כמו קטניות בפסח לאשכנזים) שאנו עושים הבדלה כזו. אבל באופן כללי, נראה לי שמוטב לנסות ולהעמיק בדברי חז"ל ולראות את הרבדים הפנימיים שבהם, במקום ישר לדחות אותם בטענת "זה לא שייך אלינו".

 

ו@ברזי / @נקומה נא / איך שקוראים לך- 

במענה לשאלתך- להלן מאמר של הרב זמיר כהן:

https://www.hidabroot.org/article/224482

כאמור לעיל. זוהי לא תשובה מלאה. התורה היא הרבה יותר רחבה ועמוקה מכדי שנוכל לתרץ אותה במאמר כזה או אחר.

 

ולסיום,

@עברי אנכי, @simple man

סה"כ אהבתי את מה שכתבתם.

וואו השקעתsimple man

יפה

כן אני אוהב להתפלסף...חסוי מאוד

ביקשו שינעלו ביגלל איזה יצור אחדמיכל318
עבר עריכה על ידי מיכל318 בתאריך א' באייר תשע"ט 01:14
וזה הסבר ארוך, אם כל כך בא לך לשמוע...
ו, היי לא קראתי לתורה שוביניסטית!

אבל אבל חצי תודה.
ע.י.צ'יאל

כשאני אומר שהתורה שובניסטית, אני מתכוון שהיא מכירה בכך שבתחומים שונים האשה פחות טובה. ברור שזו דעת התורה, ואי אפשר לטעון אחרת. לכן, כש@ברזי אמרה שהיא לא מוכנה לקבל תשובות משובניסטים (אלה שאמרו לה את משמעות המשפט)(אני לא רוצה לענות כאן כי זה נסיופ, אבל הייתי חייבת- - נסיונות פעילים), אמרתי שהתורה שובניסטית.

 

בעיני, הרבה יותר גרוע לסלף את המשפט כדי להפוך אותו ל'צמחוני', מאשר להגיד מה הוא באמת אומר. ואם תשאל, כמו ששאלו כמה: 'איך הבת שלך תגדל בידיעה שהיא טפשה?' (לא שקלות דעת היא טפשות, אבל בכל זאת)התשובה היא, שאני לא חושב שמקומן של נשים בבית המדרש (זו גם עמדת ההלכה), כך שבציטוט לא  נועד לאזניהן. אני חושב שאם לא באים בגישה שהתורה צריכה להיות כפופה לערכים מודרניים, מגיעים לתפיסת חז"ל את האשה, שאף שיש לה חסרונות, שמהם לא מתעלמים כאשר זה רלוונטי לדיון ההלכתי, יש לה גם יתרונות רבים.

והדוגמאות שהבאתי, היו בנסיון להראות ל@מיכל318, שהיהדות הקראית שוביניסטית הרבה יותר.

הממאם אפשר
@צ'יאל לא שאלתי "איך הבת שלך תגדל בידיעה שהיא טפשה?" אלא קבעתי עובדה: "הבת שלי לא תגדל בידיעה שהיא טפשה" כלומר, הבת שלי תגדל על בסיס ההבנה שיש כשרונות שונים לאנשים שונים, אך אם היא חושבת ורואה שהיא מסוגלת- לא אמנע ממנה שום דבר מראש בטענה שהיא לא מתאימה לכך(במיוחד לא מבחינת יכולת שכלית). וזו דעתי האישית בלבד, אין פה עניין לויכוח- רק הבהרתי את דברי..
ע.י.צ'יאל

ומה הקשר לנשים דעתן קלה?

אם כבר זה קשור לאיסור ת"ת לנשים.

גםאם אפשר
זה נובע מאותה קביעה. ראיתי שכתבתם שם שמשמעות הביטוי הוא נוחות לשכנוע. אבל לדעתי פשט הביטוי הוא יותר כוללני והוא אומר שאין להם באופן כללי כובד ראש (קלות הפוך מכובד) ושיקול דעת. שזה אותו הטעם שאומרים פה בשרשורים שנשים אסור להן ללמוד תורה כי הם פוסקות ופי רגש וכל מיני דברים כאלה.. כלומר לדעתי שתי הקביעות האלה (ייחוד ות"ת) נובעות מאותו עניין..
ע.י.צ'יאל

לא כתבתי את זה, ואני דווקא נוטה להסכים איתך. זה מחלוקת מה הטעם שלנשים אסור ללמוד תורה, לפי רש"י ותוס' זה עניין אחר.

השאלה היא, מדוע לטעון שחז"ל טעו? יש לך ראיה נגדית?

על זה עניתי לךאם אפשר
בדיוק את התשובה אני לא מתכוון בכלל להתווכח איתך אם נשים שקולות או לא כשהייתי מפקיד את חיי בידי רופאה ללא היסוס כלל. אבל אני באמת חושב שזה לא נושא לויכוח בכלל. ואחזור על תשובתי:
נו שוין, ספר את זה לאישתך.
הבת שלי (בעז"ה) לא תגדל בידיעה שהיא טפשה..
ע.י.צ'יאל

מה הקשר שקולות? ומה הקשר להפקדת חייך אצל אשה?

 

גם הבת שלי בעז"ה.

שיקול דעת=כובד ראש= הפקדת חייםאם אפשר
ע.י.צ'יאל

אתה צודק, דעה קלה היא לא ההפך משיקול דעת.

הבנתי את כוונתךאם אפשר
לא יודע אם זו היתה כוונת חכמים באמרה זו. יתכן ומקווה שלא. אבל עדיין זה לא משנה את העובדה שבדיון היפוטתי בו חכמים אכן סוברים שנשים הן נחותות- אני חושב שעדיין דעותינו היו חלוקות..
ע.י.צ'יאל

זה תלוי הקשר.

למה? אתה מוכן להסביר?

כיאם אפשר
אני באופן עקרוני מוכן לקבל טעות של חכמים ו/או שינוי במציאות שישפיע גם על מערכת המוסר שעומדת מאחורי קביעת ההלכה (ובכל זאת להיות מחוייב להלכה ב100 אחוז!)
ואילו ממה שראיתי נראה היה שאתה לא..
ע.י.צ'יאל

למה אתה מניח שיש מערכת מוסר שעומדת מאחורי קביעת ההלכה?

ומה גורם לך לחשוב שהיום זה לא נכון?

ישנה מערכת מוסריתאם אפשר
שאם לא כן לא הייתי מחוייב לה.
אבל זה דיון מורכב, ואין לי כוח לנסות לפתוח אותו בפורום. בכל מקרה אף אחד מאיתנו לא ישתכנע

ושוב, מה שגורם לי לחשוב שהיום זה לא נכון זה כי נשים לא נחותות מגברים. אם זה לא ברור לך אז גם על זה אני לא רואה טעם להתווכח.
ע.י.צ'יאל

אתה מאמין שההלכה צריכה להיות כפופה למוסר אנושי?

 

זה שנשים לא נחותות (אם זה נכון), לא סותר את זה שיכולים להיות להן חסרונות ביחס לגברים.

הגענו לשורשאם אפשר
א. כן, קצת יותר מורכב מ"כפופה" אבל זו מערכת משולבת.
ב. נכון, אבל אל תשכח שעסקנו בדיון ההיפוטתי בו חכמים אכן חושבים שנשים נחותות יותר

(אני נגרר כל פעם לענות לך למרות שאני בשיא הרצינות לא רואה טעם לדיון עמוק בשרשור בפורום, אז בא נפסיק את זה. אם נזדמן פעם שנינו למפגש פסיפס או משהו אז בשמחה..)
ע.י.צ'יאל

א. האם אי פעם כן היה מוסרי להלקות אדם שאכל חלב?

ב. ומה לא מוסרי בזה?

 

(מה הבעיה לקיים פה דיון עמוק?)

אוח נו. זהו.אם אפשר
א. כן
ב. המוסר האנושי היום
(זה יאלץ להסתכם בתשובות כאלה)
ע.י.צ'יאל

א. מתי? למה?

ב. לפי המוסר האנושי היום, צריך לבטל חצי מהתורה, כולל דברים מפורשים.

(באמת מתחיל סד"צ אז אני אאלץ להפסיק)אם אפשר
א. באופן כללי כפיה דתית היתה במעמד שונה
ב. בגלל זה זו מערכת מורכבת
באופן כללי, ע"י שילוב של תורה שבכתב ותורה שבע"פ שמושפעת באופן ישיר ממוסריותם האנושית של חכמים מורכבת מערכת מוסרית שמצד אחד נצחית ומצד שני היא מותאמת מציאות (שים לב, זו המערכת המוסרית עצמה שמשתנה ולא הגישה כלפי המציאות..) הסיבה לכך היא שמערכת המוסר האלוקית היא האמת שיותר גדולה מדבר שבני אדם יוכלו לבטא בשלמות אי פעם, ובשל כך היא מתגלה בההופעות שונות בזמנים שונים אך מוגבלת ומבוקרת ע"י השילוב של תורה שבכתב ובע" פ. ובאמת זהו. אני סיימתי פה, מקווה שהובנתי.
וגם כי מתחיל סדר צהריים.אם אפשר
*היפותטיx2אם אפשר
ע.י.צ'יאל

למה?

אודה על האמתחסוי מאוד

חיפשתי בשרשור את שורש המילה שובניזם. לבדוק מי הראשון שערבב אותה כאן ללא הקשר. וראיתי שאכן צדקת. זה לא הייתה אתה אלא ברזי.

ובכל זאת. לא היית צריך לזרום איתה ולומר "כן. אנחנו שובניסטים". זה לא בוגר ורק מרדד את השיח. פשוט היית צריך להבהיר יפה מה ההבדל בין כך שהתורה מכירה בכך שבתחומים שונים האשה פחות טובה לבין השובניזם. חבל שלא הבהרת את זה כבר שם - שקלות דעת אינה טיפשות, ושיש גם תחומים שהגבר חלש מהאשה (בינה יתירה).

 

נראה לי שאני קצת מבין מאיפה זה נובע. גם אני אומר לפעמים שהתורה "גזענית", למשל. בשביל הרטוריקה. בשביל למחות נגד אלו המערערים על נצחיות חז"ל. אבל גם זה כנראה לא נכון לומר. וגם אם כן אז רק בחוגים מסוימים.

ובכל זאת, בדיון שלנו נראה לענ"ד שאפשר לומר שקביעת חז"ל היתה נכונה פעם, אולם בזמנינו כבר אינה שייכת. המונח "השתנו הטבעים" לא הומצא על ידי רפורמים או אנשים שמכפיפים את התורה לערכים מודרניים. וזה נכון גם אם יש נפק"מ הלכתית (כדברי אם אפשר).

חוץ מזה. אני לא חושב שסילפתי את המשפט כדי להפוך אותו ל'צמחוני', כדבריך. כידוע יש רבדים לתורה. פשט רמז דרש סוד. אני לא חושב שהביאור שהבאתי סותר את פשט הדברים. אלא בא להוסיף עליהם ולתת להם נופך נוסף וחיובי מלבד הפן השלילי.

 

לגבי מה שאמרת שאינך חושב שמקומן של הנשים בבית המדרש. דווקא בגלל הדיון הנ"ל אני חושב שצריך שמקומן של הנשים יהיה בבית המדרש. בדיון קודם איתך הזכרתי את דברי הרב ליכטנשטיין זצ"ל. הרב אומר שם שבגלל שבימינו נשים מתחכמות בכל ענייני החול (זה המציאות, אתה לא יכול לחלוק) - ממש קשה לומר שאסור עליהם ללמוד תורה. הרי "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין"- הבת שלך תלך ותלמד ותקרא באינטרנט כל מיני דברים. תאמין לי שהיא תגיע למשפט "נשים דעתן קלה" גם בלי עזרתך. ואז היא תבוא אליך ותשאל. מה תענה לה?

אני לא מפחד ממה שהיא תחשוב. אני לא חושב שיש לי מה להסתיר. אני מאמין באמת ובתמים שהתורה לא מתייחסת אליהן בצורה שלילית. לכן הייתי רוצה שתשמע את התורה במלואה ממני ולא מאיזה רפורמי ברשת.

 

(לגבי השובניזם הקראי. אין חולק עליך)

דברי פי חכם חןאם אפשר
דברי טעם
ע.י.צ'יאל

אבל זה בדיוק הבעיה. לא צריך להגיד את זה. לא צריך להתנצל על דברי חז"ל ולהגיד מיד 'גם גברים פחות טובים בדברים אחרים' (מה גם שבינה יתרה זה יתרון של שנה בלבד), זה דברי חז"ל, מי שזה לא טוב לו, הבעיה אצלו, לא אצל חז"ל.

 

ברור שלא 'ממש קשה לומר שאסור להן ללמוד', זה כבר אסור, אתה בא להתיר בטענה שזה נצרך. ובכן, הרבה לא למדו והצליחו, והרבה למדו וקלקלו.

לא צריך להתנצל.חסוי מאוד

צריך להראות תורה שלימה.

כדברי הרצי"ה עה"פ "תורת ה' תמימה משיבת נפש"- אימתי היא משיבת נפש? כשהיא תמימה.

כשמישהו שואל אותי ואני מראה לו את בינה יתירה (לדוגמא. לא הבנתי למה התכוונת כשכתבת "יתרון של שנה בלבד"), אני רק נותן אסמכתא להסבר שקלות דעת אינה טיפשות. דבר ראשון אני מנסה להוציא את השואל מנקודת המוצא שהתורה נגד נשים. אח"כ הוא יוכל לשבת בלי אנטיגוניזם ולהבין באמת ובלי לקנטר.

 

אני לא אומר "הבעיה אצלו. לא אצל חז"ל". כי פשוט שאני לא רוצה שתהיה לו בעיה. אני רוצה לקרב אותו ולהראות לו מקרוב את תורתינו הקדושה.

 

(כמובן שאיני זוכר את הלשון המדויקת. יתכן והרב לא אמר "ממש קשה לומר שאסור".

מכל מקום. לגבי ההסתכלות המציאותית של "הרבה למדו והצליחו והרבה למדו וקלקלו"- זוהי שאלה מעניינת שצריך לבחון אותה. אבל זה כבר דיון אחר.)

ע.י.צ'יאל

ברזי לא הייתה מוכנה לקבל שיש משפט אחד שאומר משהו שלילי על נשים, התשובה במקרה הזה לא צריכה להיות "אין שום דבר שלילי, הנה תראי את 'בינה יתרה', אלא שאכן המשפט הזה שלילי ואין בו כל בעיה.

המשמעות של בינה יתרה היא שהאשה מגיעה לבגרות שכלית (מופלא הסמוך לאיש), שנה לפני הגבר (ולפי המדרש, בהמשך הוא עוקף אותה).

תגובה יפה מאד.,,,,,,,,
הממאם אפשר
@חסוי מאוד אני בגישה שלעיתים מחובתנו לעשות את הפרדה זו, וזה אחד המקומות. במיוחד שאופי היחס בין גברים לנשים השתנה מהותית מאז ימיהם (השתנו הטבעים, אפשר לומר) ואתה מביא דוגמא ל"בטל טעם לא בטלה תקנה" כשבטל הטעם המציאותי. אני חושב שאתה לא מוכן לקבל ביטול טעם מוסרי, אבל אני כן.
אני מבין מה אתה אומרחסוי מאוד

אפשר לומר שפשט הדברים היה נכון פעם ובימינו כבר לא. אולם בכל זאת, קשה לי עם מחשבה שמבטלת את הנצחיות של דברי חז"ל מכל וכל. כנראה מרוב שאני חסידי אני לא מרגיש את הצורך בכך. כל הזמן החסידות מבדילה בין "חכמה" "בינה" ו"דעת". כך שכשאני נתקל בדברי חז"ל אלו אני בכלל לא מרגיש שהם אמרו משהו לא מוסרי.

בעיני, זה בכלל לא נראה לי כמו פרשנות "צמחונית".

אבל זו כבר הרגשה שלי.

לא מכל וכלאם אפשר
ויתכן ואתה צודק וזה קשור לעולם הפנימיות באופן כללי, לא רק חסידות...
אבל גם בעניין זה אני אישית מעדיף למצות רמה ורק אז לעלות לרמז דרש סוד
שני דברים, בלי קשר לנושא השרשור אלא ביחס לכותרת:בן-ציוןאחרונה
א'- נמאס לי להגיד את זה כל פעם מחדש. אם נעלנו שרשור או מחקנו תגובות, שאלות טענות ומענות - דרך מסר ("פניה למנהלים") בלבד.
אנחנו לא מנהלים דיונים ע"ג הפורום לגבי כללים ומדיניות. יש לכם בעיה? פנו במסר. אולי נקבל את דעתכם, אולי לא.

ב' - אם משהו ננעל או נמחק יש סיבה מאחורי זה, ולא לפתוח שרשור חדש שעוסק באותו נושא בדיוק. (אחרת זה פשוט סימון עצמי כטרול, וזה יכול להוביל לחסימה או מחיקת הניק.)
במקרה הספציפי הזה הוא ננעל (ונפתח שוב לאחר-מכן) לבקשת הפותחת.

גלישה נעימה בדיקטטורה
טוב זה לא עובד המסריםחותם-צורי
שאלתי אם היא רוצה לצאת איתי והיא בחרה לסנן
אני רוצה לצאת איתך!!! <צ>עברי אנכי

בהשפעת השרשור שלכן:

 

@גיטרה אדומה

@סלט

 

 

אתה רוצה לצאת איתה?לעבדך באמת!
הושם ישמוייר!!גיטרה אדומה
מממחולות
אוף..
על מה ולמה לסנן?
זה לא פשוט להתמודד עם חלום שמתגשם בבוםחותם-צורי
סתם זורק כיוון
אמתחולות
אם לא הייתי נשוי הייתי מתחתן איתך...
שמעתי אותךחותם-צורי
אני אהיה צד שלישינחל
ואקבל דמי שדכנות?

את כמה דבריםחותם-צורי
עבר עריכה על ידי ענבל בתאריך ל' בניסן תשע"ט 21:30

א. ראיתי היום את רינת
ב. בוקר אחד התעוררתי בבסיס כשבראשי מנקרת איזה שיחה שניהלתי איתך או משהו שקשור בך, זה היה מפתיע ולא קשור.
ובערב חיים בשר לי שהתארסת.
אתמול בערך בחצות נזכרתי בקומונרית שלי שלא דברתי איתה שנים שלא לומר בחיים והחלטתי שאני חייב לשאול כמה שאלות מהותיות, היום בבוקר התארסה. זהו. המיסטיקה חלק מהותי מחיי
ג. ד''ש לקטנה

מרשים!!חולות
המסקנה שלי, תחשוב על עצמך
אתה יכול להיזכר או לחשוב גם עלי משהו ואז אתארס?לעבדך באמת!
כמובן. בהמשך אשלח לינק להרשמהחותם-צורי
ולפרטי תשלום
אוף לא מצחיקלעבדך באמת!
אאא גיברת דווקא חשבתי עלייך הרבהחותם-צורי
אז אל תעשי לי פרצופים
איפה ראית את רינת?נחל
ב.
גאד
יש לך יכולות, כוחות על אנושיות.

תענה במסר, חותצ.
היא זיהתה אותך?נחל
שלחתי לה דש של הקטנה והיא אשכרה סיננה
אז מסתבר שיש לכך סיבה טובה.

|מחליט החלטה להפסיק לשלוח דש|
זיהתה בטחחותם-צורי
צדיקה רצינית.
[חושב על כך שזה לא עובד הקטע הזה של לכתוב אוטוביוגרפיה בתוך סוגריים של אימוג'י אבל מעדיף לא לעורר שדים מרבצם ומתחרט לא משנה עזבי]
בדיוק עכשיו שלחה הודעה..נחל
נראלי אני לא ממש זוכרת איך אתה נראה
אבל עזוב, אנלא זוכרת אם אני זוכרת.
לא נעלבתיחותם-צורי
אני ירדתי על עצמי..נחל
חחח אוקיחותם-צורי
|ממקדב|חולות
גמרת אותי
פסידונית

השרשור הזה הצחיק אותי.

לבריאותחותם-צורי
כל פעם מחדש אני מופתעת שאתה עוד קייםמגדלור באפלה
אגב החתימה שלך נרשמתי והם אןכלים לי את הראשחותם-צורי
עם המיילים ואני לא עומד בקצב... אבל יש מצב שיש לי כבר איזה כמה נקודות יפות.
מה?
כן אני קיים, פנוי להצעות עבודה והצעות נוספות.
אגב, "אגב" זה לא מסוג הדברים שאמורים לבוא בסוף של הדברים?מגדלור באפלה
אני פשוט מופתעת מזה, לא יודעת למה.
הצעות עבודה- אין לי במיוחד, הצעות נוספות גם לא. אבל טיפים יש לי למכביר, אם זה נחשב הצעות
המשפט הראשון היה בדמיון שליחותם-צורי
והוא היה קריטי. אבל שכחתי אותו.
לא, כי את.עמירם
לא רואים אותך.
דווקא אפשר, אם מספיק רוצים ואם תהיו ילדים טוביםמגדלור באפלהאחרונה
(ויאמר: ואם תהיו ילדים טובים אולי תצליחו לראות את הדרדסים)
שיאו מה אני ער עכשיו 🙈מנדול
קמתי ב6. 7 כבר הייתי מחוץ לבית.פיצוחית
קמתי ב4. 5 כבר הייתי מחוץ לביתבתוך בני ישראל
כל הכבוד 👍מנדול
ברוך הבא לעולמנו ה נחמד..דשא סינטטי
נעים להכיר-בוקר בשגרה...
פפףמנדולאחרונה
נשים דעתן קלה- מה זה אמור להביע?ברזי

(כן כן זה @נקומה נא אבל אני חייבת תשובה!

וחוץ מזה לא נכנסתי כבר שנים)

ממ.. תענה כאן, יותר נוח, והמשך לשרשורברזי


לשלוח הודעה במסנג'ר?פשוט אמת.
הסאגה הזו לא נעימה לי. מה שיכול להתפרק- מתפרק.ריעות.

אייר לא אמור להיות חודש של גאולה?

כל שנה זה חודש של פורענות. 

בא ביי אנשים ברכבת..דשא סינטטי


אולי פה מישהו ידע לענות- ממתי מותר להסיע רכב מלא?נלחמת ומתייאשת
ממתי שנגמר התוקף של הרישיון פלסטיק של הנהג חדש, או ממתי שמשלמים את האגרה של הרישיון הרגיל?
כי שילמתי כבר את האגרה, אבל עוד לא עברו שנתיים ולא יודעת אם מותר לי להסיע רכב מלא או לא.
עד כמה שידוע לי, אחרי שעוברות שנתייםפה לקצת
או שנתיים מהוצאת הרישיוןsimple man

או גיל 21.

כך זכור לי.

^^u


מן הסתםסביון
אם כבר קיבלת את הפלסטיק שעליו לא כתוב נהג חדש
עוד לא קיבלתי את הפלסטיק, רק הדףנלחמת ומתייאשת
ומותר להסיע רכב מלא איתו.
תודה לכולם!
אה, הדף זה בעצם פלסטיק זמניסביוןאחרונה
דף הוא מתכלה ופלסטיק לא, כך שיש בזה מן הסמליות
מי כאן?פיצוחית
אמרו לכם פעם מחמאה שפגע בכם בעקיפין?
אניכיפת ברזל-סרוגה

כן

(אבל זה אאוטינג מטורף)

פיצוחיתאחרונה
עוד שניה וזה אצלי ביד.. אבלאבל. כבר חודש.מדבר הלב.


הלוואי ולא נגעת.גיטרה אדומהאחרונה


איזה 'ביטוש' היום הזהמשיח נאו בפומ!
לא יודעת מה הוא רוצה


ואיך להמשיך מכאן
גשם של איירמשיח נאו בפומ!
תמיד ימצאו פה איך לדפוק אותךההוא גברא
עד שסוף סוף יש רבעו''ש ואחריו רגילה, רוצים להקדים את הרגילהההוא גבראאחרונה
מה שאומר שהרבעו''ש נבלע בתוך הרגילה
בואו נעשה הסכם.חסוי מאוד

שאתם לא עונים לי מעכשיו על שום הודעה עד שאני אגיד לכם.

(כולל ההודעה הזו)

אני צריך ללמוד.

הגבת, אתה פסול.הגיגים בע"מאחרונה


באלי שניצל13544

ממש בא לי שניצל.

ואני גאה בעצמי על התגובה שלי אתמול איך שנשארתי רגועה, גם מבפנים.

קראו לה הדס או הדרפועל במה
עם שיער כזה קצר
זה כדורגל או אני אדוניפועל במהאחרונה
אתה צריך לבחור
תודי תודי שאין על האולפנה שלנומתגעגעת...
בטח אין על האולפנה, שבת הזויה, אזעקות עניינים..צמאה לך נפשי!
נראלי לא תחזור לפה בחיים
אתם לומדות בעפרה?איכה
בבהרן |מרים ת'אף|מתגעגעת...


אה..איכה
|אני למדתי באולפנא של עוד יותר מרימות את האף|
סתם בנדוד שלי אמר לי שהן היו בדרום השבת אז חשבתי אולי..
כן? איזה?מתגעגעת...

ואנחנו לא באמת כאלה שווצריות זה סתם אני

נו, מי יותר חושבאיכה
את עצמו מבהר''ן?
זה הכל בסטיגמות.. אני לא חושבת שזה נכון.
ואם את לא מצליחה לנחש אז בפרטי.. אבל מחר. לילה טוב
אין עליה איןמתגעגעת...

וואי טישו התבצרתי פה

איפה זה פה? ירדתי לקומה 1צמאה לך נפשי!
חחח שמעת על ההיא שרצה למקלט עם מכנסיים וגופייהמתגעגעת...

וקלטה את אחד הבעלים של המורות?

 

 

 

 

 

אין זה היה פשוט פיפי

מה זה שמעתי חצי מהבנות היו עם פיג'מה. ההוא מסכן נעמד בצד עםצמאה לך נפשי!
איןעליך. רק חבל שלא יצאת מהמערה שלך עד שהגעתי..מדבר הלב.
היה אמור להיות לי מתכונת ואני בהרניסטיתמתגעגעת...

תעשי אחד ועוד אחד ותביני שזה מה שקורהצוחק

פחחח. סתומה אל תעופי מידייימדבר הלב.אחרונה


אתן לומדות?!באהבה ואמונה!!

אנחנו ממש קרובות אליכן ולא לומדות

אבל אם יש אלוהים הוא כבר יראה לי את הדרךפועל במה
ואם אין
אז מה זה משנה
זה שיר? או מחשבותעברי אנכי

כי אם זה מחשבות אז זה לא מדוייק.

ואם זה שיר.. אז בעיהשלו

זה שיר שמעורר מחשבותפועל במה
הבנתי שיש שתי גרסאות לשיר הזה, זה נכון?ריעות.

שום דבר לא עושה הגיון

שום דבר לא

עומד ישר

יש לו גרסה לזה באלבום בונוס של האלבום של השירפועל במהאחרונה
עוד לא יצא לי לשמוע
יש לי שאלה חשובהsimple man

אם מדינת היהודים הייתה באיזה ארץ אחרת, ובארץ ישראל עדיין היו שולטים בריטים, היכן הייתם מעדיפים/בוחרים לגור? במדינת היהודים או בארץ ישראל?

שאלה ממש פשוטה. שמי שחולק עליה חולק על סבא של סבא שלועברי אנכי

היו המון מקומות עם קהילה יהודית אפילו אוטונומית

בלי שום מגע עם העולם הגוי שמסביב

קהילות גדולות, יהודיות אדוקות.

 

 

תשאל אותם מה החלום שלהם?

ירושלים. ארץ ישראל. צפת. טבריה. זה החלום שלהם.

של כולם.

מי שלא, כנראה לא היה מספיק מאמין

סבא וסבתא שליsimple man

עברו את השואה, ונשארו דתיים ומאמינים, והדבר היחיד שהיה חשוב להם זה שיהיה מדינה יהודית לאו דוקא בארץ ישראל (כך סבר הרצל כידוע), הם היו הולכים לשם גם אם זה לא היה ארץ ישראל.

אני ממש לא סובר ככה, ההורים שלי כאן רק כי זה ארץ ישראל אבל אני יודע שהיו הרבה שכן.

לך עוד אחורה. כולם חלמו על הארץ.עברי אנכי


השאלה היאsimple man

אם הם חלמו על הארץ דוקא אם זה יהיה ביחד עם מדינה משלהם, או שהם מוכנים לחיות בשלטון הגויים בשביל לגור בארץ ישראל.

אתה לא בשלטון של הגויים. אתה בשלטון של יהודיםעברי אנכי

שלא שומרים תורה ומצוות

 

די לחפש את הרע

פשוט די

 

הבנת מה אני אומר

הבנת שכולם חשבו ככה

אתה סתם מחפש מה לענות

 

זאת עובדה. כולם היו במקום שלטון עצמאי בחול

וחלמו לעלות לארץ באותו הרגע אפילו

גם בזמן השלטון העותמאני

ברור שאני בשלטון של יהודיםsimple man

מי דיבר על זה בכלל?

או שלא הייתי ברור או שלא קראת מה כתבתי נראלי האפשרות השנייה.

 

ברור שהמצב האידיאלי הוא העכשווי שיש גם ארץ ישראל וגם מדינת יהודים.

 

סך הכל שאלתי האם כל מי שגר במדינה, גר כאן כיון שזה ארץ ישראל או גר כאן כיון שזה מדינת היהודים, ולכן שאלתי אם היה רק אחד מהם, איפה היית בוחר לגור.

רק מזכירהקפיץ
שאתה עדיין מתפלל על ארץ ישראל וירושלים כמה פעמים ביום.
אני חושבת שזה די ברור
בדיוקעברי אנכי

זה בכלל לא סותר

 

ב"ה אנחנו בארץ

וב"ה יש גם שלטון יהודי

 

למה לבחור?

יש לנו את שנהם בחבילה אחת

ב"ה

ואם לא היה את שניהם בחבילה אחת?simple man


אז היינו ממשיכים לחלום ולהתפלל ולרצות את ארץ ישראלקפיץ
והיינו מגיעים לכאן בסוף, אולי יותר מאוחר, אבל היינו מגיעים.
אבל אם זה היה גויים ששולטים כאןsimple man

אז לא היית מעוניינת לגור בארץ ישראל תחת שלטונם?

האמת. שאני לא חושבת שיש לי בכלל זכות לענות.קפיץ
לא חושבת שאני יכולה להבין אפילו.
נולדתי כאן, גדלתי כאן, לא הייתי אף פעם במקום אחר (ובדיוק ניסיתי להסביר השבוע למישהי שאין לי דרכון, והיא לא הבינה).
לא מכירה את העניין הזה, של לחלום ולרצות את ארץ ישראל.
אף פעם לא חלמתי להגיע לכאן, אף פעם לא הייתי צריכה לעבוד בשביל זה.
אולי הסבתא שלך (כי אני וגם הסבתא שלי לא) יכולה לספר לך איך אנשים חלמו לעלות לארץ.
כמו שכתבתי קודםsimple man

לסבתא שלי היה ענין שליהודים יהיה עם משלהם ולא יצטרכו לחיות תחת שלטון אחר, אבל כמו הרצל שרצה לעשות את זה באוגנדה, גם לה לא היה אכפת באיזה ארץ יהיה. והיא הייתה דתייה ומאמינה.

הענין של לרצות את ארץ ישראל לדעתי היה בעיקר על גאולה שלמה.

טוב. זאת דעת סבתא שלך. גם הרצל חזר בו.עברי אנכי


הרבה נשארו בדעה הזאתsimple man

היא די הגיונית, גם למי שמאמין.

 

כמובן שזה מצוה לחיות כאן, השאלה איזה מחיר זה שווה להקריב כשממילא זה עוד לא הגאולה השלימה.

כתבת יפהעברי אנכי


התפילה היא לגאולה שלימהsimple man

זה עדיין לא אומר האם זה שאני כאן זה באמת כי זה ארץ ישראל או כי זה מדינת יהודים

המזרחי תמכו בתוכנית אוגנדה. אאל"ט.חסוי מאוד

כמו שאני מכיר את עצמי לא הייתי מהגר לשום מקום. הייתי נשאר במדינה בה נולדתי ובטח הייתי נרצח למוות באיזה מחנה השמדה/ טרוריסט ערבי.

המזרחי תמכו, באמת?simple man

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ולכן כתבתי בשאלה בוחרים או "מעדיפים" רוב האנשים היו בוחרים בפועל להישאר באותו מקום שנולדו השאלה איפה היו מעדיפים.

כך היה זכור לי...חסוי מאוד

בדקתי בויקיפדיה וזה כתוב כאן:

יום פתיחת הקונגרס.

(יש לי על זה מאמר בראש, שכותרתו "הפרגמטיות של הדת". מקווה שיום אחד אצליח באמת לשבת ולכתוב על זה).

 

נראה לי שמצד האמת יש להעדיף את ארץ ישראל על פני מדינת היהודים.

אבל אם מדינת היהודים היתה מתנהלת על פי התורה וכו' סביר להניח שבכל זאת הייתי בוחר לחיות שם.

תודה רבהsimple manאחרונה

 

אכן

אני מאמין שהרבה היו עושים את הבחירה הזאת.

 

(תכתוב תכתוב, נשמע מעניין, ואם יום אחד תעלה כאן, תתייג אותי)

מי פה?מה זאת אהבה בעיינכם?גיטרה אדומה
אנימנדול
דאגה. התענינות. התחשבות. משו כזה
שאלה עמוקהsimple man

להרגיש שהאדם הנאהב הוא גם חלק ממך ומהעולם שלך, דהיינו שגם הוא נכנס לחיים שלי ברגשות ובהחלטות והעולם שלי הוא לא רק אני עצמי.

וואו...נכון מידי.גיטרה אדומה
יפה,,,,,,,,
הזכרת לי את השיר של חני ויינרוט.הנורמלית האחרונה
וואי חני..איזה?גיטרה אדומה
תודה שהעלית את זהsimple man

נזכרתי, ריגש מחדש

אהבה היא אחדותאוויל מחריש
המתבטאת ברצון להעניק מתוך ההכרה שיש קשר פנימי חזק ממה שניתן לבטא.
תודה עלזה.גיטרה אדומה
מזכיר לי רעיון של הרב פינקוסשני.

הוא מדבר על זה באחד הספרים

חיבור,שתיקות~
חיבור של נשמות,
התמסרות ומשיכת הנשמה לרצות לתת.
טוהר.
אהבה זה רגש טהור כלכך שברגע שנכנס אליו כל גורם חיצוני הוא הופך אותה למשהו אחר שהעולם מבלבל אותו עם המושג אהבה

אהבה זו שמחה פנימית פשוטה בשביל האחר, שנובעת מעומק החיבור.

וגם, תלוי כמובן איזה גדר אהבה זו.
....גיטרה אדומה
את לא מבינה כמה זה היה חשוב לי עכשיו.תודה תודה.
תמיד פה להיות הצינורשתיקות~
הייתי מדייק ואומר רצון בחיבור,אוויל מחריש
בהחלט יש לו יסודות נשמתיים קודמים אבל לעניות דעתי אהבה היא הרצון לחבר מחדש מה שהיה אחד...
כן..שתיקות~
אבל לא תמיד זה דווקא רצון. יש חיבור שבתחילתו הוא לא מודע מצד הנשמה ולא מצד האדם.
זה בסוג אחד של אהבה, בגעגוע הנשמתיי של שני חלקים.
ויש חיבור, בין שתי נשמות שהמשיכה בינהן היא לאו דווקא מהרצון להתאחד, אלא צורך פנימי לקבל מהאור שלהן, כמו חברוּת אמת בין שני אנשים.


מסכים, נכונים דברייך בעיניי...אוויל מחריש
יפה אהבתי,,,,,,,,
אנידשא סינטטי
רגש שהרבה ברא שמבעבע בנו מבפנים.
נערךדשא סינטטיאחרונה

רגש שהקבה ברא שמבעבע בנו מבפנים

אהבהסמטאות
זה רצון עמוק לתת לשני יותר,
זה התחברות ברמה עמוקה ופנימית של הפיכה לאחד
אהבה אמיתית לדעתיReminder
זה כבוד, והתחשבות בשני
לכבד ולהבין את השני למרות החסרונות שלו
לתת.
וזה בא אחרי המון עבודה עצמית
6:0 למדינהפועל במה