בעזרת שוכן מעונה
מאמר שמתקשר מעט לתקופה האחרונה..
לעניין ירושת הארץ..// עפ"י המאמר 'אם אנחנו נשים פס על הקב"ה, הוא יעשה פס על ישובינו!'
"... והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם ואיבדתם את כל משכיותם ואת כל צלמי מסכותם תאבדו ואת כל במותם תשמידו. והורשתם את כל הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ... ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשיכים בעינכם ולצינינם בצידכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם יושבים בה. והיה כאשר דימיתי לעשות להם, אעשה לכם". (במדבר ל"ג פסוקים נ"ב- נ"ו)
הבורא יתברך מצווה אותנו לרשת את הארץ. הסירוב להכיר בחובה זו ולקיימה הוא אי מילוי תפקידנו, והקב"ה מבטיח לנו שמה שהיה אמור להיעשות לעמים היושבים בארץ, יעשה לנו ח"ו.
הארץ שניתנה לנו כירושה, ניתנה והותנה לא רק במחויבות ליישב את הארץ אלא גם בירושתה, קרי- הסרת כל תושבי הארץ שאינם מכירים בבורא.
הגויים היחידים שרשאים להישאר בארץ הם כאלה המקבלים על עצמם שבע מצוות בני נוח ומלכות ישראל. אלו נקראים 'גרי תושב'. למעשה, בזמן שהיובל אינו נוהג המעמד של גר תושב אינו מתקיים. ערכין דף כ"ט- איזהו גר תושב וכו' [ח] ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג. עפ"י דין תורה, אין מקום כיום לשום גוי בארץ!
הסירוב להכיר במצוות הגרוש נובע מתוך סילוף וזיוף המוסר היהודי, ובעיקר מפחד מאומות העולם בטענה שאנו תלויים בהם.
התשובה למחשבה זו מופיעה כבר בפרשת בא.
"ויתן ה' אֶת-חֵן הָעָם, בְּעֵינֵי מִצְרָיִם; גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה, גָּדוֹל מְאֹד בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּעֵינֵי עַבְדֵי-פַרְעֹה, וּבְעֵינֵי הָעָם. " (שמות יא', ג') ו-"וה' נָתַן אֶת-חֵן הָעָם, בְּעֵינֵי מִצְרַיִם וַיַּשְׁאִלוּם; וַיְנַצְּלוּ, אֶת-מִצְרָיִם". (יב', לו').
דווקא בזמנים בהם היינו חושבים שהמצרים ישנאו אותנו ביותר, בשעה בה ארצם נתונה בהרס טוטאלי- ישראל נמצאים 'יפים' בעיני המצרים.
לאחר מכן כשלקחו ישראל את השה, והבינו המצרים כי בכוונתם לבזות את הסמל הקדוש להם, רצו לחסל את ישראל, אך הקב"ה מנע זאת מהם! הקב"ה עוזר למי שממלא את מצוותיו, אף אם נראה כי בעקבות מילוי המצוות אומות העולם ירעו לעמ"י אף יותר.
בתפילה אנו אומרים "ה' מלך לעולם ועד, אבדו גויים מארצו. ה' הפיר עצת גויים הניא מחשבות עמים.."
רש"י מפרש על הפסוק הראשון שמאחר ואבדו גויים מארצו- ה' יהיה למלך. המצודות ציון מבאר כי 'הניא מחשבות עמים'- מעניין ביטול ומניעה, הבורא יבטל וימנע את עצותיהם.
הבורא ביטל את רצונם של המצרים לרצוח אותנו ומנע זאת מהם, וביטל את השנאה שקדמה לכך והפך אותה לאהבה.
הטענה שאין אנו יכולים לגרש את הגויים מארצנו בגלל מה שאומות העולם יגידו והדרך שבה הם יגיבו, פוגעת בעצם ריבונות הבורא בעולם. הרד"ק כותב כי: "אפילו יהיו כל גויים בעצה אחת, ה' יפר עצתם". אפילו אם האו"ם והליגה הערבית יחליטו כנגדנו עצה כלשהי, הבורא יפר אותה אם נלך בדרכו.
"מי גרם לצדיקים שיתבזבזו את שולחנן לעתיד לבא, קטנות שבהן, שלא האמינו בקב"ה". (סוטה מח', ב'.) חיזוק ההתיישבות ומניעת מסעות הרס נוספים כדוגמת אלו הנעשים בחודשים האחרונים יעשה ע"י פעילות לגירוש גוים- לא בגלל שנאה או בגין טעמי ביטחון אלא משום שזהו רצון הבורא.
***
".. והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם.. והורשתם את כל הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה" (במדבר ל"ג, נב'-נג'.)
ה' מצווה אותנו על כיבוש ארץ ישראל. למצווה שני חלקים:
א.והורשתם. ב.וישבתם.
'והורשתם'- רש"י: וגרשתם.
מצוות והורשתם כוונתה גרוש. עלינו לגרש את יושבי הארץ הזמניים.
לטענה כי מצווה זו מתייחסת רק לשבעת עממי כנען, משיב האור החיים הקדוש: "..כאן מדבר הכתוב חוץ מז' עממין הנמצאין שם, ולזה דקדק לומר את כל יושבי הארץ, לומר אפילו שאינם מז' עממין.."
במידה ונכשל בגירוש הגויים ח"ו, מזהיר אותנו רש"י שלא נוכל להמשיך להתקיים בארץ ישראל, ח"ו. ד"ה והורשתם את הארץ (שם): "והורשתם אותה מיושביה ואז וישבתם בה תוכלו להתקיים בה. ואם לאו לא תוכלו להתקיים בה".
הספורנו כותב על כך כי אם לא נבער את יושבי הארץ -"אף על פי שאתם תכבשו את הארץ לא תזכו להורישה לבניכם." (ספורנו, שם)
גם על ניסיון לחיות ב'דו קיום' הוזהרנו ע"י גדולי ישראל. האור החיים הקדוש כותב על "וצררו אתכם על הארץ"- "לא בלבד שיחזיקו בחלק מהארץ שלא זכיתם בו, אלא גם חלק שזכיתם בו אתם וישבתם בו, וצררו אתכם על החלק שאתם יושבים בו, לאמר קומו צאו ממנו." הם ימררו את חיינו גם בשטחים שתחת ריבונות ישראל- התקפות טרור ברחבי הארץ, קאסמים בדרום, חדירות ביו"ש וטרור אבנים ובקת"בים יומיומי.
"והיה כאשר דימיתי לעשות להם, אעשה לכם"- "חשבתי במצותי זו לכם ואתם לא עשיתם ותשאר מחשבתי עומדת בלא קיום וקימה בהם". (האו"ח)
שנזכה לעשות את רצון הבורא, והוא ישלים את מעשינו באיתערותא דלעילא. 