מעשה בחייל חרדי/מודרן אורתוקוס/לא דתי שהקפיד על נטילת ידיים, גויס למלחמת קוריאה/מלחהע"ש וניצל
מעשה בחייל חרדי/מודרן אורתוקוס/לא דתי שהקפיד על נטילת ידיים, גויס למלחמת קוריאה/מלחהע"ש וניצל
ספר של מי מומלץ יותר לקנות?
כוונתי מה מעשיר יותר:
בהסברה, בבהירות, בזוויות ובסגנון שונה מהמוכר בחבד
אשמח לתשובה זריזה, אם מישהו יודע... וגם אם יוכל להרחיבבב
אפשר לעשות אולי שרשור החלטות טובות?
למרות שאני יודעת על כאלה שבצום ורק בלילה או בשקט יורדים לסוכה ואז זה מלא צום וזה מסוכן להם..
או שמנסים או ניסו להתפנות למלוניות קורונה (מי שמאומת, לא מבודד) וכמה שיותר מהר..

בגלל בידוד או תם בשביל ריחוק חברתי
(פחות חגיגות משפחתיות)
מבקש אמונהתודה רבה ושבוע טוב 
אתה הולך ישר להצעה הכי גבוהה שאתה רוצה.
אתה רוצה לארגן מנין בחוץ ובמקום לנסות לגשש בדרכים הרגילות ואם הן לא מסתדרות לארגן אותן עם עזרה שלא דרך הרגילה.
הפתגם אומר ללכת ישר לדרך הלא רגילה
עניני העולם הם סוג של עבודת ה' להעלות את החול.
מצוות זה אותה עבודה רק בקדושה
רק למצוא ולשכנע

מסתבר שדעת הרבי על הרב קוק, הרב הראשי הרשמי של ישראל (כנראה הכוונה לארץ ישראל, פלשתינה דאז) היתה שהרב קוק מנסה לערב יותר מידי דברים יחד, פילוסופיה, משפט, מיסטיקה, יש יותר מידי סתירות במשנתו, מנהיג לא צריך לבלבל את השכל יותר מידי.
האמת, במחילה על ההטרחה, אשמח לתרגום מדוייק ממש, אם אפשר מילולי זה יהיה מעולה.
(ואם לא בא לך כאן - אז באישי..)
שתרגמת "לבלבל את השכל", גוגל תרגם לי "לבלבל את הנפש".
אני לא יכול לערוב לדיוק התרגום, אבל ההבדל בין התרגומים גדול מאוד.
לבלבל את השכל, זו ביטוי [לא מאוד מכבד], שמשמעותו להגיד שטויות.
לבלבל את הנפש, פירושו כפשוטו, ליצור בלבול בנפש. ובהקשר הזה, עירוב הדברים השונים יוצר בלבול בנפש אצל השומעים.
כנראה הכוונה ל"הלכה" ולא ל"משפט".
הם לא סברו כמותו אבל היה כבוד הדדי מאוד גדול גם ובעיקר בגלל שהרב קוק היו בין אלו שפעלו להציל את הרבי הריי"צ ממוות כשאסרו אותו בשנת תרפ"ז.
וכשהרבי הריי"צ ביקר בארץ שנתיים לאח"כ הוא הגיע להודות לו על כך.
הרבי מחב"ד לא הסכים עם השיטה של הרב קוק, כי יש יותר מדי רוחב של דברים שקשה לתפוס.
ובאמת בפועל, תלמידי הרב קוק, לא עושים עניין מהשיטה שלו בפילוסופיה, בשירה וכו'.
יש מעט מאוד, מתי מעט, שעוסקים בצדדים האחרים של מרן הרב זצ"ל.
לא יודע לגבי סתירות וכו', אני אישית לא נתקלתי, בעיקר כי אני סולד היום מפילוסופיה (מכל מיני סיבות), אבל ברור שבישיבות לא מלמדים את הדברים האלה. גם את השירה של הרב, מי לומד?
אפילו מי שמעיין ומרפרף, בטח לא לומד בעומק.
בקושי את אורות הקודש לומדים 🤷♂️
~ ~
דיברנו על מנהיגי דת בישראל, במיוחד הרב הראשי הקודם, (הרב) אברהם יצחק קוק, בהזכרת השם הזה הרבי נענע קלות בראשו בלי לומר מילה. הרגשתי שהשתיקה שלו היתה דרך לביטוי חוסר הסכמה (/אישור) בלי לעבור על המצווה "לא תדבר רע", ושאלתי האם הוא לא שותף להערכה (/הערצה) שלי לרב קוק.
הרבי נענע ראשו בעדינות. "הוא ניסה לערבב יותר מדי יחד". פילוסופיה, מצוות (/חוקים), תורת הנסתר - היו יותר מדי פרדוקסים בהוראה שלו. מנהיג לא צריך לבלבל (/לבלגן) את השכל (/תודעה, צורת הלשון נקיה ולא כמו שהיא נשמעת בעברית) יותר מדי.
~ ~
הָיוֹ הָיָהאחרונהיש"כ.
שוב בשבת עם זוג חב"דניקים מזדמנים תמימים כאשר האחד ניסה לשכנע אותי ביתר שאת שאם רק אחשוב שאני המשיח אז כל החיים שלי ישתנו לטובה כי כל יהודי יש לו נקודת משיח ואילו אני מנסה לשכנע אותו שאם אחשוב שאני המשיח סביר יותר שיאשפזו אותי במחלקה פסיכיאטרית ושזה לא ישנה את חיי לטובה.
אולי ארבע דקות שלמות כל הויכוח המיותר הזה, אבל הי, עמיחי זכה בשתי חוברות של ספריית מחניים, והוא אוהב סיפורי צדיקים.
ואז הוא גם יהי' משיח וגם (עמי)חי
לצד ספרי האחים גרים, ברוך ה' לא יצאתי משיח.
בתניא או כלח ספר אחר.
פלונפון מירוסלבאחרונהלא לא, אני רוצה דווקא מחב"ד.
כנראה תאריך שאזכור אותו לנצח כי הוא יום ההולדת של הבת שלי.
מושיקובהנחה ואני מניח נכון שאתה מניח שהיא תניח.
נ.ב.בהנחה והנחה שהנחתי לא נכונה, נרות מתחילים להדליק גם ככה בגיל 3
בהנחה שהיא תניח שעליה להניח על פי תורת אימה.
אגב ההורים שלי באו לבקר היום, אמרתי להם את שהציר בדלת הנוחיות נפל מהמזוזה ככה שזה פחות נוח, אבא שלי שאל האם יש לנו מזוזה בנוחיות ועניתי שיש לנו אפילו שתיים כאלה וגם משקוף, אבל הבעיה היא שחלק החיצוני נפל, לכן לחבר אותו למזוזה יותר בעיה מהחלק הפנימי.
אין כמה תורות.. חסידי חב"ד הולכים לפי הדרך שהתווה להם הרבי זה לא אומר שלכן הם לא ילמדו דבר אחר, ממש לא! זה רק גישה אחרת.
למעשב בעלי תשובה הם נחשבים סוג ב' כמעט בכול מקום גם אם לא מדברים על זה לכן גם בחב"ד למרות שהם נראים פתוחים וזה. בד"כ גם חבדניקים יוצאים רק עם חבדניקים או עם מקורבים לחסידות.
אז כמו שכבר כתבתי, לא יודע איזה ''חב''ד'' אתה מכיר.. אבל המילים שאמרת ממש לא נכונות.. ואני יכול להבטיח שזה כך..
חוזרים בתשובה מקבלים יחס מצויין! אין הבדל ביניהם לבין אחרים בשום אופן.. אני מתבייש מלחשוב שהמצב היה כמו שתיארת.. חס וחלילה, רחמנא ליצלן.. (אולי נשמע שהגזמתי.. אבל מצב שבו מתייחסים לחוזרים בתשובה כ''סוג ב', '' הוא מצב מזעזע, שאני מקווה מאד שלא יהיה קיים בשום מקום, וכמעט בטוח שלא קיים בשום מקום אצל חסידים של הרבי.
בתשובה לא משנה עד כמה הוא צדיק. בכול מקום אוהבים מאוד בעלי תשובה אבל בשידוכים זה אחרת. לא שאני חושבת שזה מצב תקין.
שנהוג בהרבה מקומות ומגזרים, ואני חוזר בי ממה שאמרתי שבחב''ד זה כלל לא נמצא.
אבל לעומת שאר ה''מגזרים'', זה מצומצם לפחות לחצי, או אפילו פחות מכך.
ב''ה, יחי המלך המשיח.
בקשר לארץ, ולציונות
משום מה ישנה טעות, שמי שהארץ חשובה לו הוא ציוני, ומי שהוא ציוני הארץ חשובה לו, ולכן רציתי להדגיש, שהעניינים האלה כלל לא קשורים, לא יודע למה הבנת שחב''ד דוגלים בציונות, כי חסידות חב''ד לכל דורותיה, דוחים מכל וכל את הציונות, ואדמו''רי חב''ד נלחמו בצורה מאד חזקה בציונות.
אך בקשר לשלימות הארץ וכו', ידועה השיטה של הרבי, ובעצם השיטה של ההלכה והתורה בעניין הזה, שאסור לוותר אפילו על סנטימטר מאדמת ארץ ישראל, ואפילו דיבורים על ''מסירת שטחים'', מהווים סכנה ממשית לחיי היהודים בארץ.
לגבי לימוד תורת חב''ד, זו תהיה טעות גדולה לאמר שחסידי חב''ד לא לומדים נגלה וכד', כי הרבי אומר במפורש ללמוד שני שליש יום נגלה, ושליש חסידות, אבל באמת כשאנחנו לומדים חסידות, אנחנו מתמקדים בעיקר\רק, בחסידות חב''ד, לא כולם יודעים, אבל הספריה של חסידות חב''ד היא ענקית!!! יש מאות ספרים ששייכים רק לספריה של חב''ד, ובתור חסיד חב''ד, לפני שאלך ל''תורות'' אחרות, אסיים קודם כל את תורת החסידות שלי, ובפרט שרוב תורת החסידות של חסידויות אחרות כלולה בחסידות חב''ד, (זה נקודה בפני עצמה, ולא נתדיין על זה כעת.).
עוד עניין, בתור חסיד של הרבי, היה קשה לי קצת לראות ''יום ההילולא'' של הרבי, והייתי ממליץ לך לא להיות מושפעת מדעות של כל מיני אנשים על ה''משוגעים שמאמינים שהרבי חי וכו' '' אלא לבדוק את העניין ביסודיות בעצמך..
לגבי ה''שאלה הקטנטונת'' שבסוף, בדיוק אתמול חשבתי על העניין.. בהשגח''פ, ואמנם אני עדיין לא ממש בגיל, ולא יודע מה קורה בשידוכים וכו'.. אבל מבחינה של חוזרים בתשובה... החסידים של הרבי, ב''ה נוהגים כמוהו, באהבת ישראל.. ואין שום הבדל בין חוזר בתשובה, לבין אחד ש''נולד בקהילה'', ואפילו להיפך.. רק יחס אוהד, וחם, שמתבטא בהכל.. כפי שרק מבפנים אפשר להעיד.. (בקשר לנושא האחרון.. כיוון שאני כותב את התשובה בארבע לפנות בוקר.. אז אני מרגיש שהתנסחתי באופן מאד ''דהוי''.. אז תבינו מה התכוונתי.. זה העיקר..
אני חבדניק מלידה, המשפחה שלי נחשבת משפחה מאד ''מכובדת'' (מצחיק אותי פשוט המילים האלה.. זה רק מוכיח את מה שאמרתי)
ויש לי ברוך ה' הרבה אחים\אחיות נשואים, ומתוכם, שלוש אולי נשואים לבנים\בנות של חוזרים בתשובה.. בלי ''יחוס'' וכל הקשקושים האלה..
אז אמנם אני חוזר בי, (לאחר מחשבה מסוימת) ממה שאמרתי שאין בכלל, או אין כמעט, כי אכן בכל מקום יש אנשים כאלה שאכפת להם כל השטויות האלה..
אבל אפשר לאמר בהחלט, שבחב''ד ה''דחייה'' של חוזב''שים היא מצומצמת לחצי מאשר שאר המגזרים, ואולי אפילו לפחות מכך..
ומי שבאמת חסיד של הרבי, לא אמור להסתכל על הדברים האלה, וההיפך, חוזר בתשובה, הוא רק מעלה נוספת..
אולי הרגשת דחייה מסויימת בחב''ד, אבל אם היית מנסה שידוכים בכל ציבור חרדי אחר.. היית מבינה מה זה דחייה..
ואני חוזר על הדברים.. חסיד של הרבי, לא אמור לראות בדברים כאלה חסרון.
וגם הדחייה שכן קיימת, מצומצמת לחצי ופחות מכך, לעומת שאר ה''ציבורים'' החרדיים..
דרך חב"ד התחילה במקור מאדמו"ר הזקן על בסיס מה שקיבל מהמגיד ומהבעש"ט.
הדרך נבנתה במהלך השנים וכל אדמו"ר הוסיף ועיצב את המשך הדרך עד לביאת משיח צדקנו.
מכיון שעל פי הדרך היא עיקר תורת הבעל שם טוב לכן מתמקדים בה ובדרכה.
יש אימרה חסידית שאדמו"ר הזקן דרש מהחסידים אמת וויתר לשם כך על חסידים מכיון שהדרך מחייבת שינוי הרגלים.
יש את תורת חב"ד שאפשר לקחת ממנה דברים טובים ולהבנות מזה גם במציאות נוכחית שנמצאים, זה לא סותר את הדרך.
לגבי שידוכים גם לפי לפי שיטת הבעל שם טוב שהכל בהשגחה פרטית וגם טכנית לפי סדר העולם, שמשקיעים בעבודה אישית ברצינות ובאופן ברור מוצאים מישהו שמתאים.
זה הדרך העיקרית בחב"ד, הכל לפי עבודה העצמית, יש משפחות מיוחסות שמתחתנות עם בעלי תשובה, יש בעלי תשובה שמתחתנים עם משפחות מיוחסות ויש בעלי תשובה שמוצאים בעלי תשובה כמוהם ומתחתנים איתם.
ע"פ רוב אין כללים.
וכפי שהזכירו בשביל לברר את הדרך כדאי לקחת רב רציני שיעזור להתוות קו ברור.
ודברי רבותינו בידנו.
מה שכתב האדמו"ר הריי"צ-זו הגרסה הנכונה.
אגב, בשביל מה העלת את זה עם קישור?
רוצה לדעת מי זה או לראות איזו גרסה רווחת בין החסידים?
וזה שהחרימו את החסידים ועשו להם את כל שאר הדברים זה כן בסדר?
ואם קראת היית אמור לקרוא ולהבין את געתו של האדמור הזקן..
הגר"א עצמו רצה להכיר את החסידות מקרוב ובאמת ומי שמנע ממנו אלו תלמידיו שהעלילו על החסידים (כמו שהם אוכלים בתשעה באב-אבל לא ציינו שזה יצא בשבת וגם הם - המתנגדים והגר"א עצמו - אכלו)
ולא חסרות חוסר כבוד לת"ח גם אצל המתנגדים..
חוצמזה שנצא מנקודת הנחה שכל אחד חושב שהדרך שלו הי א הנכונה בעבודת ה'..
וכל הדרכים מקובלות בשביל הקב"ה.. (70 פנים לתורה, ים סוף שנבקע ל12 וכולי)
שסיבבו על האצבע את קהילות האשכנזים ואת סביבתו הקרובה של הגר"א בתוכם.
מצד הגר"א היה לעשות שלום והיה כו"כ הזדמנויות שברגע האחרון הוכשלו.
החרם הנגדי על עדת המתנגדים היה בגלל שזה הגיע למצב שרצחו חסידים.
ואם כבר פתחת כאן דיון.
אם אתה רוצה לדעת וללמוד תפתח ספרים ותתנתק קצת מהאינטרנט, משם אי אפשר ללמוד לעומק.
כי אם תעשה לעצמך סיכום של השרשורים שלך תבין שאתה מתדרדר מכל בחינה שהיא (אישיותית ורוחנית) וחבל, כי אתה נשמע מוכשר..
אתה חייב לרדת לפסים אישיים ולהכניס את ההבנות היעני פסיכולוגיות?
מאד לא כדאי להתעסק בעניינים האלה, בלי ידיעה מוקדמת מספיקה..
וסתם בקשר לחרם על החסידים.. בחרם הזה התירו את דמם של החסידים, ובגלל החרם הזה ידוע לי כרגע על לפחות ארבעה חסידים שנרצחו על ידי תלמידי הגר''א... בעקבות החרם.
אולי מחר אפרט יותר.. זה רק כדי לתת בשני מילים הסברה עד כמה העניינים כלל לא היו פשוטים..
דרך אגב, המשכילים לא היו ממש קשורים לחרם שהגר''א עשה על החסידים, אלו שני עניינים שונים לגמרי..
מרתיח.
ודאי שנעשו טעויות חמורות ביחס של המתנגדים לחסידים. אבל אני הייתי מצפה ממי שמחדש דרך שונה ממה שנהגו, לימדו וחינכו רוב גדולי ישראל בדורם, שלא יעזו לתקוף בחזרה את גדול הדור. בודאי לא באופן כזה.
לגבי "גערתו של האדמור הזקן"- הלכתא כוותיה ולאו מטעמיה. אם היו מנסים להחרים את הגר"א היו ניזוקים בעצמם, ולא פוגעים בו בכהוא-זה.
(כמובן שכל דברי הם ביחס למה שכתוב שם. אך נ"ל הרבה יותר מסתבר שאלו סיפורים משובשים ומוגזמים...)
מה סיפורים משובשים ומוגזמים?
כל ההתעללות בחסידים רק בגלל שהם מתנהגים בבדרך שונה (שהמתנגדים אפילו לא חשבו לבדוק אותה)?
למה תמיד להצדיק רק אותם?
סיפורים משובשים ומוגזמים= הנסיון כביכול להחרים את הגר"א.
ההתעללות בחסידים הייתה כי אחרי בדיקה וחשיבה של גדולי עולם, הגיעו למסקנה שדרכם היא על הגבול שבין דרך מסוכנת ביותר לבין כפירה (אולי מסקנה מוטעית, אבל לא זה הדיון).
כתבתי בעצמי שאני מודה שהמתנגדים עשו טעויות חמורות. זאת הצדקה?
"כל מחלוקת שהיא לש"ש סופה להתקיים"- כך היא המחלוקת בין המתנגדים לחסידים.
משני הצדדים היו גם פושעים שהצטרפו למחלוקת- ואין סופם להתקיים.
"סיפורי חסידים", במחילה.
או בעברית צחה, סיפורי מעשיות
צריך לומר שזה לא נכון?
תיאור גאונותו וכו'
האם תקבל את הרעים רק משום שאמרתי גם דברים טובים?
והשרשור הזה יוכיח
יש גם דיון ארוך וסוער שם בעצכ"ח, בהשתתפות מונדשיין ז"ל אם אתה מכיר.