הם מגלים שהם נפרדים מההורים (זה מתחיל עוד באיזור גיל שנתיים אבל מתגבר)
שהוא אדם בפני עצמו, שיש לו רצונות, שהוא יכול לבחור, שהוא יכול לעשות דברים לבד ובלי תלות
כמה מדהים! באמת.
מהצד השני זה ודאי קשה (ויש לי ילדון אנרגטי במיוחד בגיל הזה, אני יודעת מה אני כותבת
)
כמה נקודות שיכולות לעזור:
1. לתת בחירה בכל נקודה בין דברים שאת מסכימה. לדוגמא אתה רוצה לעלות הביתה לפני או אחרי? ברגל או במעלית?
לאכול חביתת עין או מקושקשת וכן הלאה.
מצד אחד לתת ואפילו ליזום ביטוי למקום העצמי שלו, ומצד שני לשמור על גבולות גזרה שזה יהיה בתוך מה שאת מאפשרת.
2. תמלול רגשות. גם מבוגרים ברובם לא תמיד יודעים להבחין בדקות שמשהו כרגע מעיב עליהם, וזה שהם קצרי רוח, עצבניים או צועקים נובע ממשהו רגשי,
אבל בעצם זה המצב
[המשהו הרגשי יכול להתקשר גם למשהו פיזי כגון רעב, אבל בעומקו הרעב גם נוגע למקומות קיומיים]
ומה שחשוב כל כך ללמד ילדים, זה להבין מה קורה בתוכם.
אם הוא מרביץ אפשר להגיד לו, אני רואה שאתה מאד כועס על אחיך, אתה רוצה לספר לי מה קרה?
ואם הוא לא רוצה לספר אפשר להמשיך לתמלל, לדוגמא
להגיד אני רואה שממש ממש קשה לך, אתה ממש רצית גם את אמא/הכדור/לשחק על השטיח
אוי זה לא נעים. לתת חיבוק, ואמפתיה.
כן לשים לב לתגובות של הילד, לדוגמא יש ילדים שכשהם נסערים רגשית
הם יתעצבנו אם ידברו איתם מיד והם צריכים כמה שניות או דקות להרגע, ויש כאלה שזה יעזור להם להאסף ולהתאפס.
בשורה התחתונה תמיד לעזור לו לתמלל ולהבין מה עובר עליו.
במקביל כמובן להדגיש גבולות במידת הצורך.
אתה מאד רצית את המשחק ולכן כעסת על אחותך? זה באמת לא נעים.
אצלנו לא מרביצים, אפשר לבוא לאמא, ואפשר לבקש.
לשאול מה יעזור לו להירגע במידת הצורך.
אפשר להציע גם חיבוק, כוס מים, לשטוף פנים, להרגע בספה או בחדר וכן הלאה.
כלל מפתח לחיים; לחפש את השורש של מה שגורם לילד לפעול איך שהוא פועל, ההתנהגות היא סימפטום
לכח פנימי, כשנדע לזהות אותו ולתת לו מענה לא יהיה צורך בהתנגדות ונוכל גם לתת לילדים שלנו כלים שיפתחו אותם.