הרבה שנים למדתי הרבה הסברים וטעמים למצוות תקיעת שופר, וכל אחד האיר לי כיוון אחר, וכל פעם בתקיעות ניסיתי להתחבר למה שלמדתי.
אבל השנה פתאום הבנתי איך בעצם כל הטעמים קשורים אחד בשני, וגם מתחברים כל כך למה שאנחנו אומרים בברכת 'שופרות'.
ר"ה אמנם עבר, אבל רציתי לשתף פה בכל זאת…
כשמדברים על טעמי התקיעה, יש כיוונים שונים - המלכת ה', לגרום לנו להתעורר לתשובה, להזכיר את עקידת יצחק. ובברכת שופרות אנחנו מזכירים כמה שופרות - השופר של מעמד הר סיני, השופר שיהיה בגאולה העתידה בעז"ה (בפסוקים הנביאים), ושופר שבו אנחנו מריעים לה' (בפסוקי הכתובים - מהתהילים).
והשנה הבנתי איך כל הטעמים מתחברים לטעם של המלכת ה' - שהוא ממש עצם מהות היום.
בעצם, כשאנחנו ממליכים את הקב"ה, אנחנו בעצם מבינים שהמלכות שלו היא מעל הכל, שכל העולם הזה הוא תחת מלכותו וכל מה שאנחנו עושים נועד להיות חלק מהמלכת ה' עלינו. מה שהקב"ה אומר הוא יותר חשוב מכל שיקול אחר, אפילו יותר מהחיים שלנו (במצבים בהם נצטווינו למות על קידוש ה').
וזה בעצם מה שקורה בעקידת יצחק - אברהם אבינו מתנסה בניסיון בו הקב"ה מצווה אותו לעשות את הדבר הכי קשה - להעלות לעולה את הבן שחיכה לו כל כך הרבה (ויש עוד הרבה פירושים וסיבות למה דווקא הציווי הזה היה כל כך קשה עבור אברהם), אבל לאברהם אין שום ספק - הקב"ה הוא המלך, וגם אם מה שהוא מצווה נוגד את ההיגיון והרצון של אברהם, הוא ממליך את ה' עליו ומוכן לקיים את מצוותו.
ובזה הוא טובע בכל דורות ההמשך שלו, עמ"י, את התכונה והיכולת למסור את הנפש על קידוש ה'. וגם משאיר לנו את הזכות העצומה הזו שאנחנו מזכירים בתקיעת השופר - הזכות של המלכת ה' מעל הכל.
ומאותה סיבה השופר גם מעורר לתשובה.
כשאנחנו מכירים במלכותו של הקב"ה, ומבינים שהוא מעל הכל, ושכל הייעוד שלנו בעולם הוא למלא את רצונו - זה עצמו מעורר לתשובה. העמידה מול הגודל של הקב"ה, וזה שאנחנו בתפקיד פה בעולם הזה שהוא ברא כדי שנמליך אותו פה, מכניס את הרצונות האישיים שלנו לפרופורציה. וזה מעורר לתשובה - איך אנחנו יכולים למלא את התפקיד שלנו פה בשלמות, להתעלות מעל הרצונות האישיים שלנו כדי למלא את רצון ה'.
והשופרות שאנחנו מזכירים בברכת 'שופרות' הם כולם שופרות של המלכת ה' -
השופר של מעמד הר סיני הוא השופר בו הקב"ה התגלה אלינו, כשעמ"י קיבל את מלכותו של הקב"ה עליו במעמד נתינת התורה.
השופר של הגאולה העתידה - זה השופר בו תתגלה מלכותו של הקב"ה על העולם.
והשופר שמוזכר בתהילים זה השופר בו אנחנו ממליכים את ה' מהמקום שלנו, וזה גם השופר בו אנחנו תוקעים בראש השנה, וממליכים את ה' מתוך עולם החומר.
עכשיו תוך כדי שכתבתי, נזכרתי שיש גם הסבר על השופר שכשעמ"י תוקעים בשופר, הקב"ה עובר מכסא דין לכסא של רחמים.
אני עוד מנסה לחשוב אם ואיך זה יכול גם להשתלב. יש לי כיוון אבל לא לגמרי מאורגן לי בראש, אז שולחת בינתיים ככה. מוזמנות לשתף אם יש לכם גם רעיון…