שרשור חדש
ודאות לגבי התורהשלומיאל

שלום לכולם,

רציתי לשאול איך בונים ודאות פנימית כזאת שהתורה באמת נכונה? אני מקיים מצוות וכו' אבל כל הזמן יש לי ספקות מה אם זה לא נכון, ואני לא מרגיש חיבור גדול כל כך ושייכות.. אז צריך עזרה.. ולא תשובות בסגנון של - תסתכל על העולם/על הטבע וכן על זה הדרך.. חייב עזרה!!!

תודה לעונים..

 

למדת תניא?חסיד חסיד

אם לא אז תנסה ללמוד!

תתחיל מאגרת התשובה ואז תעבור להתחלה[ליקוטי אמרים!]!!

לא, ולמה תניא זה שונה משאר ספרי האמונה?שלומיאל
כוזרינקדימון

אתה שואל שאלה טובה מאוד. התשובה לה היא מהלכית, לכן אי אפשר לענות כאן בסיסמא.

גם ניסיון לענות בתמציתיות הוא עוול, הן לך והן לתשובה עצמה.

הכי טוב זה ללמוד כוזרי, ולשמוע שיעורים על הספר במקביל.

בהצלחה!

אם היה לך ספק - האם לעלות על אוטובוס - ואתה חייב להגיע לפגישאניוהוא
אבל מישהו שרתה מכיר יורד מהאוטובוס ואומר לך שהוא לא ממשיך כי נראה לו שהנהג שיכור.

מה היית עושה?
ללמוד מתוך יראת שמיים ובלי אינסטרסיםMakeItHappenאחרונה

ואז תבחן את הראיות וההוכחות שהתורה מציעה.

אתה רואה שהתוכן בתורה שלנו בוודאותת מגיע מהקבה, כי יש שם ידע שבן אנוש לא יכול לחתום עליו בוודאות כלל. לדוגמא סוגי הדגים שלכל דג שיש לו קששקת בהכרח יש לו סנפיר וכו'. אשמח לסייע עוד בפרטי.

 

הרב זמיר כהן כתב על זה את סדרת ספרי המפץ

שאלהזה רק אני
האם הלומדים בישיבה גבוהה מקבלים פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי?

ע"פ הודעת הבטוח הלאומי הפטור ניתן "במידה והכל עומד לשרת בצה"ל או בשירות לאומי אזרחי עד לתחילת השירות אם תתגייס לפני גיל 21"

אשמח ממש לתשובה!!
לאמושיקואחרונה


אהלן אשמח ממש לשיתוף פעולה!!בסייעתא דשמיא

כנסו שניונת ותקראו- אהלן(: זאת @מילי דשטותא, - נוער וגיל ההתבגרות

אשריכם!!

מישהו מכיר תכנית למשוחררים שמשלבת לימוד תודה ועבודה/התנדבות?Bar199950
תנסה להתנדב בישיבת ההסדר!חסיד חסידאחרונה

אני רציני!

יש פה בחור מישיבת חב"ד????????????חסיד חסיד


מזלחסיד חסידאחרונה


מישהו כותב פה????????????????חסיד חסיד


תוכנת הניקוד המתקדמת בעולם להורדהאברהם בן ארוש

בני הישיבות

מחבר ספר?

מחנך ביסודי?

משורר?

 

תוכנת נקדת זמינה להורדה

נקדת - הנקדן המתקדם בעולם. ניקוד אוטומטי בוורד | אופיס יהודי 

שיעורי הרב אשר וייס שליט"אדני שובבני
מישהו יודע איפה מתקיימים שיעורי הרב אשר וייס, מיקום ובאיזה שעה?
בימי חמישי בירושלים שכונת רמות בשעה 21:15תפוז סיני
בבית מדרשו. חסידות טשכנוב
תיקון, בשעה 21:00תפוז סיניאחרונה
שדכנים ושדכניותנקדימון
אני מחפש שדכנים או שדכניות שעושים חיבורים עם בחורים מישיבות כמו עלי, אלון מורה, אריאל, שבי חברון, מעלה אליהו, מצפה רמון, וכדומה. יש לכם? מכירים?
ישיבות "הליכות עולם" , "דרכי נעם", והישיבה בדימונה.רקלהתייעץ

אשמח להתייחסות לנקודות הבאות:

רמת התורניות ואופי הלימוד,

עד כמה המסגרת רצינית ומקפידה על הכללים,

איך הצוות? מכיל וגמיש ביחס לתלמידים?

איך רוב החברה הרשומים לשם? תורניים? כיפות גדולות?

איך הוואי חברתי?

עד כמה מגדלים אותם לאהבת תורה, יראת שמיים, מידות טובות?

תודה רבה לעונים ואם יש עוד נקודות שלא העליתי, אשמח.

אשמח למידע לגבי הישיבות התיכוניות הנ"ל. תודה רבה.רקלהתייעץ


מקימים עכשיו את ישיבת מצפ"רנקדימוןאחרונה
מקימים ישיבה קטנה-תיכונית במצפה רמון, על יד הישיבה הגבוהה, בנשיאות ראש הישיבה הרב צבי קוסטינר.
בקרוב יש יום הכירות וגיבוש.
כדאי לצלצל לישיבה הגבוהה לבקש מידע.
מחפשים ליצור דור גדול, מוביל, אידיאליסט, בריא במידות, מלא וגדוש בתורה, לאור תורת הרב קוק בעוז. לא מחפשים צולערים, אלא חברה שמחים, חברתיים, שרוצים להשקיע ולהשפיע. לבטא כוחות חיים בצורה אמיתית, בלי חיקויים וחיצוניות.
יש אפשרות לבגרות מלאה. בשנים הראשונות לומדים אחהצ לימודי חול שיש להם ערך לחיים, וככל שהשנים מתקדמות מתווספים מקצועות, וכמובן שמי שניגש לבגרות מליאה יהיה לו מסלול משלו. (בעניין הזה כדאי לברר בדיוק במזכירות הישיבה).
כל שבת שלישית סוגרים בישיבה. כשסוגרים אז מתוכננים טיולים קטנים באזור.

זה מה שידוע לי מדפי פרסום שראיתי. ליותר מידע כדאי לצלצלצ למזכירות הישיבה הגבוהה במצפה רמון.
איפה כל החיים נכנסים בישיבה אחרי הצבאהמדלג

בס"ד

 

אשמח אם תאירו את עיני בנושא הזה: אני עושה שירות מלא (התגייסתי ישר) ורוצה בעזרת ה' ישר אחרי השחרור ללמוד בישיבה בשילוב עם מסלול הוראה (ב"ה כבר מצאתי מקום).  אני מתכנן איכשהו גם לעבוד , שהרי לשלם גם לישיבה וגם למכללה זה בלתי אפשרי בלי לעבוד. אמנם היו כאלו שאמרו לי שאני מחויב רק לשני סדרים ביום ושאר הזמן אני יכול לעבוד , אך מצד שני גם שמעתי מאחרים שזה לא כך כלל ושהבחורים הרווקים צריכים להיות כל הזמן בישיבה.  מעבר לכך , אני רוצה ללמוד בישיבה כדי ללמוד תורה כמובן , ואני מתאר לעצמי שלעבוד תוך כדי יפגע מאוד בלימוד.  

מה אתם אומרים ? איך אתם עושים את זה?

 

 

 

תודה מראש!

אני חושבהנחש המקסיםאחרונה
שאתה צריך לראות מהם הסדרים שהישיבה בה אתה רוצה ללמוד מחייבת אותך.
ולפי זה וכל לנסות לראות כמה שעות אתה יכול לעבוד.ואיך לעבוד.
בהרבה מקומות אפשר לעבוד בהפסקות צהרים ודברים כאלה.
השאלה אם באמת הכסף הזה יטיב לך בסוף חודש או שבאמת הוא לא יהיה מועיל כי אתה תצטרך יותר כסף.
וכמובן זה תלוי באיזה מקום וכו'.לראות אם יש מקומות עבודה ודברים כאלה.
אני חושב שזה תלוי מקום .תלוי ישיבה.תלוי בך כמה אתה רוצה ללמוד שעות ביום של תורה.
בסופו של דבר זה אפשרי .
השאלה היא אם המקום שתרצה למוד בו תורה מבין את המציאות שלך ויאפשר לך.והכם באמת זה יטיב לך ללימוד תורה עצמו.כי הרבה פעמים נשאבים לעבודה והעבודה נעשת עיקר והתורה טפל.

יצא לי מאוד מבולבל..בכלאופן ניסיתי..🤷‍♂️😓
מה הסיפור של המיוחדות שעושים מבני ישיבה???????חסיד חסיד


גאוות יחידה פשוטארץ השוקולד
שומרים על המשך תורת ישראל ומגינים על עם ישראלמושיקואחרונה


בני הישיבות!!!!!!!!!!!!מגנוב


צולעארמגנוב


חאעגטכה5קמגנוב

עגלהתופיםרמקול

מחילה נלחץ לי בטעותמגנובאחרונה


אז מה זה בעצם "גודל"?נקדימון
אולי תתפלאו אבל המושג הזה קצת מופשט לי מידי.
מה זה גודל? מה זה אומר אדם גדול? וכן יהודי גדול?
מחשבה גדולה? אידיאל גדול (לעומת קטן)? חיים גדולים?
אשמח ממש לכל סגנון תשובה. ניתוח לשוני. פילוסופי. הגדרתי. סיפורי. תיאורי. וכו׳.
ככל שתוכלו לפרט יותר ולהעשיר אותי יותר, אני אודה לכם כפליים.
אני חושב שזה משהו/מישהו שמתרשמים ממנוארץ השוקולד
בין אם זה מידות, ידיעה, חכמה וכן על זה הדרך.

כרגע אין לי זמן להאריך, בלי נדר בהמשך.

מוזמן לתזכר אותי באישי תמיד
מקפיץנקדימון
מתייגנקדימון
@חידוש
@ארץ השוקולד
@אניוהוא
@מרדכי
@נחמיה17
@סתם 1...

אני אשמח שגם אתם תתייגו אנשים שאתם חושבים שיהיו תשובות טובות..
השאלה מה ההקשר של האמירה.אניוהוא
פעם בשיעור פסיכולוגיה במכון הוראה המרצה אמר 'הרב צבי יהודה וש'י עגנון שני גדולי הדורות
אז בין הבחורים היתה התקוממות על ההשוואה ועל זה שש'י עגנון הוא פתאום 'גדול הדור'.
אז אמרתי להם אין מה להיבהל גם יוקוזונה הוא 'גדול הדור'. יש גדול הדור בתורה והנהגה, ויש גדול דור בספרות ויש גדול דור במשקל.....
אתה יכטל להתייחס לשתי הצורותנקדימון
מה דומה ומה שונה בין המושגים של ׳גודל׳ בדוגמא שלך?
גדול זה מעל האדם הרגילאניוהוא
לכל נושא יש את ה'גדול' שלו
כלומר?נקדימון
אני חושב שהייתי ברור.אניוהוא
תקרא שוב את ההודעה הראשונה ואם לא הבנת תגדיר מה לא הבנת
מה מגדיר את הגודל?נקדימון
אין מכנה משותף בין ה׳גדולים׳ שהצגת? רק שיתוף השם? האם סתם ראש ממשלה נחשב אדם גדול? זמר מפורסם נחשב גדול?
היטלר, אבו מאזן, מוסוליני - זה גדול?
ואולי כן, אבל לא אבסולוטי? גדול רע?
אשמח להרחבה
בדיוק.אניוהוא
השאלה מה גדול


יש גדול בשירה, בניגון, בספרות, וכו'

יש גדול בהנהגה, בשכל , בפולטיקה

ולהבדיל יש גדול בתורה וגדול במידות ודרך ארץ
גודל זה משלoris
גודל זה מושג פיזי. עצם גדול תופס יותר מרחב מעצם קטן.
בדוגמאות שהבאת מושג הגודל משמש כמשל. היחס בין עצם גדול לקטן הוא משל ליחס בין שני אידיאלים. ע"י השימוש במושגים הפיזים המוכרים כמשל אפשר להעביר רעיון/מושג מופשט שאי אפשר להביע באופן ישיר.
כמובן שיש גם דרך ישירה להביע יחס בין אידיאלים/אנשים וכד', לדוגמא במילים 'משמעותי', 'משפיע', 'בעל חשיבות' ועוד...
אבל הבחירה שלנו להשתמש דוקא במילה גודל מצביעה על כך שהמילים הללו אינן תחליף מדיוק למשל של גודל.
את האמת שלא הבנתי את כוונתך באמירה משלארץ השוקולד
תוכל בבקשה להסביר?
מה החלק שלא הבנת?oris
אם תסביר יותר אוכל לענות...
מה כוונתך במשל, פשוט הפשטה?ארץ השוקולד
הסברoris
כשאני אומר "הבית הזה גדול" אפשר לחלק את האמירה שלי לכמה חלקים:
א. קביעה 'מתמטית' שהבית הזה גדול ביחס לבתים אחרים.
ב. הרגשה/אינטואיציה לגבי הגודל של הבית הזה. האינטואיציה הזאת היא דבר שמטבעו קשה להגדרה, וכשאני משתמש במילה 'גודל' כמשל כוונתי לרמוז לאותה אינטואיציה ולהחיל אותה על דבר שמושג הגודל המתמטי לא רלוונטי לגביו.
מקווה שזה יותר מובן עכשיו
מובן הרבה יותר, תודהארץ השוקולד
מה זה למשלנקדימון
גודל של תורה? לפגוש את הגודל?
מהו הגודל? ואיך הוא אמור להתגלות? מה מבטא אותו?
אני לא חושב שיש הגדרה מדויקת לגודלנרו יאיר.

אבל אני מוכן לשתף בתפיסה שלי לגבי מי נקרא אדם "גדול".
זה עניין אישי לחלוטין אז כמובן  שזכאים לחלוק.

מה שאני אכתוב הוא פן מסוים של הסתכלות. אפשר להאיר את העניין מכל מיני זוויות:


בעיניי, פרט= קטן. כלל =גדול.
ככה זה גם במציאות. והכל יחסי...

לכן אדם גדול הוא אדם שלא חי באופן פרטי.
שלא עסוק רק בעצמו.
או שלא עסוק רק באירוע נקודתי שקורה לו
(כלומר שגדלות היא הסתכלות גם מחוצה לי ברובד של אדם מול חברה, וגם מחוץ לזמן הנקודתי ברובד של עכשיו ביחס לעבר ולעתיד)

אני חושב שאדם גדול הוא אדם שמייחס ערך ומשמעות למה שקורה לו.
הוא יודע ללמוד מזה (מבין דבר מתוך דבר, שבת לא,) וכל הזמן מחפש לאן להתקדם.
אנשים שלא חיים "סתם". 
מבינים שיש משמעות לדברים, שהם חלק מתהליך כלל עולמי, כלל ישראלי.
ושדבר מסוים שקורה להם הוא חלק מתהליך אישיותי שהם עוברים בתור אדם. כלל עצמי.

תמיד האנשים הגדולים יהיו אנשים שמחפשים. 
וממילא הם יניעו דברים במציאות כי הם מבינים שאנחנו צריכים משמעות.
(שאנחנו בתור מאמינים קוראים למטרה שלנו,למשמעות של היותנו כאן בעולם- הגעה לדבקות בה'. )
 

ברור שיש אנשים גדולים שפועלים לאור ערכים שונים מאיתנו.
והשאלה היא מה המדד שלנו לגודל.
ניקח למשל פילוסוף או מדען שמקדם ערכים שסותרים את כל הקדוש והיקר לנו
האם הוא יוכל להיות אדם גדול? כן.
אבל זה ייבחן גם במקום המוסרי שלו.
כי אדם גדול חי בתפיסה 'כוללת' אז הוא חייב להתחשב בסביבתו.
לכן אדם גדול בהכרח יהיה גם אדם מוסרי (בערכי מוסר מקובלים בכל העולם. כי אפשר להתווכח עם מה נקרא "מוסרי")

זה מה שעולה לי כרגע.
לפחות הנקודה הזאת.
 @נקדימון תודה על השאלה המעניינת. מקווה שתרמתי במשהו

שמחתי בתשובה שלך מאוד מאודנקדימון
עזרת לי מאוד להכניס לניסוח. תודה. תודה. תודה. באמת.

עכשיו השאלה הבאה שלי היא "איך".
איך בונים את עצמנו לזה. איך עושים את זה אמיתי.
נדמה שיש תכונות אופי שקיימות באנשים הגדולים.
האם בכלל אפשרי לבנות חלק מהתכונות האלה, לכאורה זהו אופי יסודי (ככה לפעמים נראה בעיניי).
האם יש מי שנולד לזה ומי שנולד לזה? האם בגיל בוגר זה עוד ריאלי או רלוונטי? לפעמים נדמה שזה צריך את גיל הנעורים כדי לתת למחשבות כאלה לפרות ולהתקבע, מבלי צורך להתחשב שכל מיני גורמים של עולם המבוגרים.. גם נדמה לפעמים שזה מאוד תלוי בסביבה שבה אדם גדל, בדמויות של חייו, במודלים שראה, בדפוסי חשיבה גדולים..
זה נכתב בטיפה׳לה ייאוש, לא אשקר.
ואולי, אני חושב, באמת יש מי שנועד כדי לשמש חוליה בשרשרת הדורות והחינוך שלי עצמי את ילדיי כבר יגדל אנשים אחרים?

הערה:
אני לא מתכוון לפתוח פה פריקה, אלא מחשבות.
אני מנסה להגדיר פה את העניין הזה, ופשוט הוא ברמת מסתעף הלאה גם לשאלת ה׳איך׳.
האם המטרה היא לגדול במידות/בתורה/בידיעות העולם?ארץ השוקולד
לפי זה אפשר להציע את האיך
מה זה לגדול בתורה?נקדימון

זה בעיקר בתחום של מידע בתורה. אני חושב שגדול בתורה זה שלב 2 באדם גדול.
כי אם הוא לא גדול באישיות שלו, אז הוא סתם יודע תורה..
נראה לי אגב שצריך לעשות באמת עוד איזה בירור על היחס שבין אדם גדול מצד האנושי שבו,
ובין אדם גדול כאשר מדובר באיש מישראל.
מכל מקום, אני מדבר על עצם האישיות (זה נראה לי סך גדול יותר מאשר מידות/ערכים וכדומה).

לגדול בתורה זה בידעארץ השוקולדאחרונה
או שהתכוונת לשאול על משהו אחר?
ישיבה תורנית לצעירים מיסודה של מרכז הרב (לא ישל"צ...)אריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך כ' בטבת תשע"ט 15:48
מישהו יכול לספרבן_אהוב
על ישיבת בית אל קצת? מה הסגנון? מה האופי? מה החזון?
תודה מראש.
ביקורת בישיבות גביהותא"י שלנו לעד

שלום לכולם! מישהו יכול בבקשה להסביר את המשמעות המדויקת של ביקורת בישיבות הגבוהות? מהי השפעתה על הישיבה, והאם גם יש השפעה על התלמיד עצמו? לדוגמא, נעדר מהביקורת מסיבה כלשהי.

תודה!

...ברגוע

הישיבה מקבלת כסף מהמדינה לפי מס' התלמידים שלומדים אצלה.

וכדי לבדוק שהישיבה לא מרמה בודקים מידי פעם אם התלמידים שרשומים שם אכן לומדים בישיבה.

 

אני לא יודע בדיוק את הפרטים, אבל בגדול-

אם יש פחות מ 80% בערך בביקורת, עושים לשיבה עוד ביקורת.

ואם גם בביקורת השניה לא היו מספיק, שוללים מהישיבה תקציבים, וגם הישיבה צריכה להחזיר חלק מהכסף שקיבלה במשך השנים.

 

כל בחור חותם על זה שהוא לומד בישיבה, וכך הוא מקבל דחיית גיוס.

אם בחור לא נמצא בשני ביקורות ואין לו תירוץ טוב, מגייסים אותו לצה"ל..

ואםא"י שלנו לעד

ואם למשל הבחור חולה בביקורת?

הוא צריך להביא אישור רופאברגוע
יש גםא"י שלנו לעד

יש גם מקרים שהרופאים נותנים אישור (לא נותנים למשל כשיש סתם וירוס, או דברים כאלה)

היחידים שיכולים להביא אישור זה מי שהיה במשהו שקשור לצבאמרדכי
בס"ד

תלמיד שנסע לדחיית גיוס או למיון כזה או אחר. רק לגביהם הישיבה יכולה לשולח את הצו ואז יורידו את התלמיד מהרשימות. תלמיד חולה נכנס לאחוזים המותרים.
לכן יש מספר של תלמידים שמותר שלא יהיומרדכי
בס"ד

המספרים תלויים כמובן בגודל של הישיבה. עם הישיבה מונה כחמישים תלמידים אז אם חסרים בזמן הביקרות כשמונה תלמידים, הישיבה בכל זאת עוברת. בישיבה עם מאה תלמידים יהיה מותר כבר לכ-16 אנשים לא להיות וכן הלאה (אני לא זוכר את מספר האחוזים המדוייק, אז לא לתפוס אותי על מספרים, אבל זה הכיוון).

לכן כל ישיבה יכול להיות שמשהו אחד חולה, השני נסע לחתונה והשלישי בבית חולים עם אישתו. וזה עדיין בסדר. הבעיה מתחילה רק עם חסרים יותר תלמידים, שאז כבר פחות אפשר להאמין שיש 13 בחורים חולים (לדוגמה) בישיבה של 60 חבר'ה.

אגב, בחור שלא נמצא פעמיים בביקרות קודם הישיבה מקבלת עליו קנס של 1000₪ ובמקרים מסויימים אפשר לבטל את הדחייה שלו ולגייס אותו)
אזא"י שלנו לעד

אז תלמיד חולה לא צריך להביא אישור מרופא?

לאמרדכיאחרונה
מחפש חברותא או שיעור תורה קרוב אליך?קרוב אל

רק השאר פרטים ונחזור אליך

קרוב אלי - חברותא ושיעורי תורה ממש לידך!

בכל נושא, בכל שעה ובכל מקום! 

בברכה 

שבו"שיםבתשובה

שאלתי כאן כבר פעם בנוגע לישיבות ואני רוצה להתייעץ שוב.

הייתי שבוש ראשון בישיבת מעלה אדומים, מאוד נהנתי והתרשמתי מהרבנים והתלמידים.

רוצה לשאול איך הסגנון שלה ביחס לישיבות כמו מעלה גלבוע, אורות שאול, הר עציון, יבנה ודמותיהן מכל בחינה שעולה על דעתכם.

מישהו שמכיר יכול לכתוב קצת על אחת מהישיבות שציינתי...בתשובהאחרונה


תיאור כללי של תלמידי הישיבה שלכם?שמיניסט6

תוכלו לעזור לי ולכתוב בכמה מילים מאיזה ישיבה אתם ואיך אתם מתארים את תלמידי הישיבה שלכם? מה שחשוב ועיקרי בעיניכם.

מרכז הרבזה רק אניאחרונה
התלמידים שונים מאוד המגוונים מאוד.
ניתן למצוא כמעט כל מה שתחפש.

אני אישית מאוד צריך חבר'ה שצוחקים מדברים ויותר זורמים ואת זה אני מוצא בשפע.
לימוד משנה..לעבדך
בס"ד.

בקושי יצא לי ללמוד משנה הן בתיכון והן בשלוש שנותיי בישיבה..
תמיד זה היה הכי פחות מקום שליבי חפץ..
ובכל זאת אני לא רוצה לוותר על הלימוד ולהמשיך בצבא..

וכעת לשאלות.

1) למה לומדים משנה? פשוט נלמד ת'גמרא וזהו. וכן אפשר להגיד את זה לכאורה גם ביחסי גמרא והלכה אך אני לא סבור שזה מקביל וחופף..
2)אני שם לב שבלימוד המשנה הרבה פעמים למשל מוזכרת מחלוקת ואני לא מבין למה חלקו אפילו לא קצת..
או שאני לא מבין למה אמרו כך.. הרי אפשר היה לומר כך..
או שאני מתלבט על איזו מציאות הדיוק מדובר או מה ההיקף של הדין וכו
ועל כן אני שואל
איך למדתם/מה לדעתכם הדרך והתכלית של לימוד המשנה?
למדתם יחסית מהר או לאט? הבנתם כל מילה.. ?
העיקר זה להפגש עם מושגים ועקרונות?
או כן גם לנסות להבין המחלוקות ושאר מילים שיחסית פחות חשובות והן יותר דוגמאות וכו

נ"ב לפעמים מובא בקהתי פירוש של משנה על פי הגמ'ולפעמים נוסף ביאור אחר ש אחד ממפרשי המשנה.. זה לא תמוה מאוד שאעפ שהגמ' בעצמה כבר נתנה ואמרה את ההסבר למשנה ישנו גדול בישראל ראשון/אחרון שבפשטות קטן ביחס לאמוראים ומפרש אחרת?

תודה. מקווה שהיה מובן.
אולי בעזרתכם אוכל לשמוח ולהתמיד יותר בלימוד..



העלית דברים חשובים:ארץ השוקולד
א. ביחס להתמדה בצבא, הדרך שהכי תהיה מועילה היא אם תבחר ללמוד מה שליבך חפץ בו. אז אם לימוד משנה היה לך קשה ולא מושך, אז דווקא הצבא היא לא זמן מתאים לכך לדעתי. (הקושי בלימוד בצבא לדעתי הוא ברצון ולא בזמן.)

1. משנה מעניקה גם כללי בסיס, גם היקף וגם הבנת מקור דברי חז"ל. זה יכול להיות רק בסיס של רקע, זה יכול להיות השקפה אחרת, ויכול לתרום ללימוד שלך הרבה.
בנוסף, לספרים שונים יש צורת הסתכלות, חשיבה ולימוד שונה. מהנסיון וההיכרות שלי, מי שלומד בעיקר גמרא יסתכל על העולם אחרת ממי שלומד בעיקר תנ"ך ושניהם יסתכלו על העולם אחרת ממי שלומד בעיקר משנה, ושלושתם יסתכלו על העולם אחרת ממי שלומד בעיקר ראשונים, וארבעתם יסתכלו אחרת ממי שלומד בעיקר אחרונים.
לכן, חשוב ללמוד מכולם כדי ללמוד מכל דרך חשיבה והסתכלות.
הבנה זו יכולה להסביר מדוע נפסק שאמורים לשלש את היום שליש במקרא, שליש במשנה ושליש בתלמוד. (טור ושלחן ערוך בהלכות תלמוד תורה [יורה דעה סימן רמו אם אני לא טועה], וכן הרמ"א על אתר מביא את דעת בעלי התוספות שניתן להסתפק בגמרא, אבל למה לא לצאת ידי חובת השלחן ערוך גם?)

2. יש שתי אפשרויות לכך:
א. תקרא פירוש שיעזור לך להבין את המחלוקת.
ב. ככל שתכיר ותלמד יותר, תצליח לראות מכנה משותף בין דברי התנא במגוון נושאים וכך תבין את שיטתו בצורה טובה יותר.

3. לרוב זה נובע ממקורות אחרים שלא בגמרא, או הבנה אחרת בכללי פסיקה. (מן הסתם תלוי בשאלה אם הראשון חשב שהוא קטן מהאמוראים ואז הוא יפרש אחרת רק אם מצא בבלי במקום אחר או תוספתא או ירושלמי החולקים, או אם זה עניין של סמכות וממילא כללי פסיקה יכולים לגרום לו לחלוק.)

מקווה שהייתי מובן.
תודה רבה אחי על ההשקעה בתגובה.לעבדך
בשמחה ממשארץ השוקולד
בהצלחה
ישנם שני סוגי לימוד משנה.Sini

לעניות הבנתי ישנם שני סוגים של לימוד המשנה.

 

הלימוד הראשון שבשבילו גם לומדים משנה בדר"כ בבית הספר הוא לימוד יותר מקיף של המשניות איך שהן פחות עם התעמקות במקורות ובטעמים כמו שהרב קהתי מרבה לעשות. המטרה של הלימוד הזה היא יצירת בסיס חזק ללימוד הגמרא. כאשר נידונו הסוגיות שנמצאות בגמרא, ספר המקורות היחיד שיכלו התנאים להיעזר בו היה המשנה (עם הברייתות והתוספתא), לכן כאשר אנו רוצים ללמוד את הגמרא באותניות אנו חייבים לשלוט היטב בפרקי המשנה על מנת שנוכל לקפוץ במהירות בתוך הסוגיות ממשנה לחברתה אף בנושאים שאינם קשורים כלל. 

"משנה"- מלשון שינון, זהו כנראה גם עניינו של לימוד ח"י פרקים ביום המפורסם (אותו עשו גדולים רבים בינהם הרב קוק ואחרים) ולימוד בע"פ, לשנן ולזכור בכל עת את היקף המשניות ע"מ לשמר תמיד את הבסיס ללימוד הגמרא. 

ועל פי המטרה, כמובן שגם הלימוד עצמו מתאפיין בפשט ככל האפשר, בלי טעמים סברות ומפרשים רבים. (כמו שכאשר מביאים בגמרא מקור לברור בסוגייה מביאים אותו בפשטותו ולאחר מכן מנסים להסבירו ולהסיק מסקנות הנובעות לסוגייה).

ואכן, בלימוד כזה העיקר הוא להבין את העקרונות והמושגים, ואילו את כל השאלות (שברורות מאליהן לכל בן ישיבה) תשמור לגמרא.

 

הסוג השני של הלימוד של המשנה כשלעצמה.

המשנה היא בעצם המקור ההלכתי הראשון ביהדות שנכתב מאז קבלת התורה ממשה. כל התורה של עם ישראל במשך מאות שנים הצטמצמה לכדי חיבור אחד לא גדול שבו הוכנסו כל המקורות בתמצות גדול. ספר כזה הוא אוצר אדיר לעם היהודי, ועל כן חשיבות מיוחדת ללומדו כשלעצמו עם העמקות בלשון המשנה ובטעמים שבה.

ללימוד כזה כתבו מפרשי המשנה את חיבוריהם בהם דנו מה הייתה בדיוק כוונת המשנה בכל מילה וצמח ומה הטעם בכל מחלוקת תמוהה. ובשביל זה גם כתב הרב קהתי את ספרו, ללימוד רחב ומעמיק של המשנה בהבנה הנרחבת ביותר שניתן להסיק ממנה.

 

 

לגבי צורת הלימוד הראשונה, יש את "משנה סדורה" שהוציא הרב דורדק, בה המשנה מחולקת לשורות באופן ייחודי שנועד להקל על ההבנה והשינון. הרעיון היה להעניק ללומד את האפשרות לראות את כל המשנה כיחידה אחת וכך להבינה מתוך ההקשר, כמעט ללא פירושים. המשניות מחולקות לשורות קצרות, בדומה לכתיבת שירה השורות חולקו והושם רווח בין קטעים כדי לעזור בהבנה. בתחתית הדף צורף ביאור "קב ונקי" . פירוש זה נבחר בהיותו קצר ותמציתי שעיקרו הסבר מילים לא מוכרות (ציטוט מויקיפדיה). מנסיון אישי אני יכול להעיד שהמשנה מאוד עוזרת ומקלה על הלימוד. הרב דורדק גם כותב עצות רבות ללימוד ולשינון.

 

עוד דבר, היום אתה יכול לראות ב"משניות רייזמן" (בה מופעת המשנה עם פרוש בסיסי, פרוש מורחב ועיונים)  היטב את החלוקה בין הלימוד הבסיסי והשינוני לבין הלימוד העמוק והעיוני.

 

בהצלחה!

תודה גדולה על התגובה המושקעת!!לעבדך
ברשותך אתחיל מהסוף, כי אז ההתחלה תהיה ברורה יותר.אניוהוא
שאלת שאלה יסודית. כיצד פרשני המשנה מסבירים את המשנה שלא ע'פ מה שכתוב בגמ'..

דבר מעניין - לעיתים רש'י על התורה 'נופל' לכאורה באותו בור
הגמ' דורשת פסוק מסויים בכמה דרשות, אחת מהן נפסקה להלכה - אבל רש'י כותב את הדרשה השניה. מדוע?

מסביר התוס' יו'ט, (כמדומני הנזיר, אם תרצה אנסה לחפש מקור מדוייק)
שלפרשן אין מחוייבות להלכה. יש לו מחוייבות לפרש בצורה הגיונית את הטקסט שלפניו, בין אם זו משנה או פסוק.
לכן מצינו פערים בין הפירוש לגמ'.
אפשר לראות את התופעה הזו בהלכות מקוואות,
על מסכת מקוואות אין גמרא. יש ראשונים בלבד ע'פ התוספתא.
כשהבית יוסף מנסה לפסוק הלכה - הוא מאריך בצורה יוצאת דופן לברר איזה פירוש הכי מסתדר במכלול של הבעייתיות והמשכנתא האחרות ולא דווקא הכי מסתדר בלשון המשנה הספציפית.
כי זה ההבדל בין פירוש להלכה. פירוש הוא מקומי. הלכה צריכה להתאים לכל המכלול..

מכאן אפשר ללמוד איך לומדים משנה
אם אתה רוצה ללמוד הלכה וכו' - לך לגמרא ולראשונים עד השו'ע.
משנה לומדים - להבין את מה שכתוב בצורה הכי פשוטה.

אתה רוצה להבין מה המחלוקת? אפשר לעי' בתוס' יו'ט, תפארת ישראל, ועוד. בד'כ הם יסבירו.


אני כיום (כבר כ-3 שנים עם כמה הפסקות קצרות ואחת ארוכה שב'ה התגברתי עליה לאחרונה) לומד משניות - עם רע'ב ותפארת ישראל (יכין) כשיש שאלות - משתדל לעיין בנו'כ שעל הדף.
הלימוד הזה לעיתים מחיה ולעיתים קצת קשה לצערי (מזה נגרמה ההפסקה הארוכה).
יפה, תודהארץ השוקולד
אשמח לראות את התוספות יום טוב בפנים, אז כשתמצא את המקור אשמח אם תוכל בבקשה לשלוח לי.

ולגבי פירוש הגמרא על המשנה, הרב מיימון בשרי המאה מביא בשם הגר"א שהגמרא לא מחויבת לפירוש המשנה והיא ניסתה לפסוק הלכה גם אם זה לאו דווקא מסתדר עם דברי המשנה.
נזיר פרק ה', משנה ה, תוס' יו'ט ד'ה ובית הללאניוהוא
תודה רבה על ההפניהארץ השוקולד
שבוע טוב ומבורך לך ולכל בית ישראל
בכיף. אמן וגם לך!אניוהוא
(זה מסוג המקורות שאני כותב לעצמי בצד הפנימי של הכריכה האחורית של הספר, כך שאפילו לא חיפשתי....)
רעיון יפה לזכור מקורות ארץ השוקולדאחרונה
תודה על העצה