לעניות הבנתי ישנם שני סוגים של לימוד המשנה.
הלימוד הראשון שבשבילו גם לומדים משנה בדר"כ בבית הספר הוא לימוד יותר מקיף של המשניות איך שהן פחות עם התעמקות במקורות ובטעמים כמו שהרב קהתי מרבה לעשות. המטרה של הלימוד הזה היא יצירת בסיס חזק ללימוד הגמרא. כאשר נידונו הסוגיות שנמצאות בגמרא, ספר המקורות היחיד שיכלו התנאים להיעזר בו היה המשנה (עם הברייתות והתוספתא), לכן כאשר אנו רוצים ללמוד את הגמרא באותניות אנו חייבים לשלוט היטב בפרקי המשנה על מנת שנוכל לקפוץ במהירות בתוך הסוגיות ממשנה לחברתה אף בנושאים שאינם קשורים כלל.
"משנה"- מלשון שינון, זהו כנראה גם עניינו של לימוד ח"י פרקים ביום המפורסם (אותו עשו גדולים רבים בינהם הרב קוק ואחרים) ולימוד בע"פ, לשנן ולזכור בכל עת את היקף המשניות ע"מ לשמר תמיד את הבסיס ללימוד הגמרא.
ועל פי המטרה, כמובן שגם הלימוד עצמו מתאפיין בפשט ככל האפשר, בלי טעמים סברות ומפרשים רבים. (כמו שכאשר מביאים בגמרא מקור לברור בסוגייה מביאים אותו בפשטותו ולאחר מכן מנסים להסבירו ולהסיק מסקנות הנובעות לסוגייה).
ואכן, בלימוד כזה העיקר הוא להבין את העקרונות והמושגים, ואילו את כל השאלות (שברורות מאליהן לכל בן ישיבה) תשמור לגמרא.
הסוג השני של הלימוד של המשנה כשלעצמה.
המשנה היא בעצם המקור ההלכתי הראשון ביהדות שנכתב מאז קבלת התורה ממשה. כל התורה של עם ישראל במשך מאות שנים הצטמצמה לכדי חיבור אחד לא גדול שבו הוכנסו כל המקורות בתמצות גדול. ספר כזה הוא אוצר אדיר לעם היהודי, ועל כן חשיבות מיוחדת ללומדו כשלעצמו עם העמקות בלשון המשנה ובטעמים שבה.
ללימוד כזה כתבו מפרשי המשנה את חיבוריהם בהם דנו מה הייתה בדיוק כוונת המשנה בכל מילה וצמח ומה הטעם בכל מחלוקת תמוהה. ובשביל זה גם כתב הרב קהתי את ספרו, ללימוד רחב ומעמיק של המשנה בהבנה הנרחבת ביותר שניתן להסיק ממנה.
לגבי צורת הלימוד הראשונה, יש את "משנה סדורה" שהוציא הרב דורדק, בה המשנה מחולקת לשורות באופן ייחודי שנועד להקל על ההבנה והשינון. הרעיון היה להעניק ללומד את האפשרות לראות את כל המשנה כיחידה אחת וכך להבינה מתוך ההקשר, כמעט ללא פירושים. המשניות מחולקות לשורות קצרות, בדומה לכתיבת שירה השורות חולקו והושם רווח בין קטעים כדי לעזור בהבנה. בתחתית הדף צורף ביאור "קב ונקי" . פירוש זה נבחר בהיותו קצר ותמציתי שעיקרו הסבר מילים לא מוכרות (ציטוט מויקיפדיה). מנסיון אישי אני יכול להעיד שהמשנה מאוד עוזרת ומקלה על הלימוד. הרב דורדק גם כותב עצות רבות ללימוד ולשינון.
עוד דבר, היום אתה יכול לראות ב"משניות רייזמן" (בה מופעת המשנה עם פרוש בסיסי, פרוש מורחב ועיונים) היטב את החלוקה בין הלימוד הבסיסי והשינוני לבין הלימוד העמוק והעיוני.
בהצלחה!