הסיבה שמונעת אנשים לשמור מצוותadvfb

היא בעיקרה נראת לי הרבה פעמים סיבה ריגשית.

ההלכה היא אובייקטיבית - יש עבירות, יש מצוות. הכל מחושב לפרטי פרטים, מתי כמה ואיך.

אך השאלה הרבה פעמים שלא נשאלת היא למה. למה? כי כך ה' ציווה.

אך לפעמים אם לא פותרים את הסיבה הזאת נוצר מן ניכור ביחס להלכה. תוכן המצווה יכול להרגיש זר.

לרגש אין צורך להרגיש למה בצורה אובייקטיבית עושים את המצווה, אבל הוא צריך משהו שיגע בו.

לפעמים פירושים מחשבתיים עוזרים. נגיד אם לבנאדם קשה להתפלל כי הוא לא מבין איך אפשר לגשר בפער בינו לבין הקב"ה אז בהחלט יש ספרות תורנית שעוסקת בכך.

 

ויש עוד עניין חשוב בהתקדמות בעבודת ה' - תשוקה וסקרנות.

ההתנהלות מול מערכת הלכתית יכולה להיות מאוד קרה ויבשה. עשית ככה ולא עשיתי ככה.

זה לא מחולל שינוי פנימי.

לפעמים לימוד תורה יכול לעורר סקרנות אינטלטואלית. 

תפילה יכולה לעורר תשוקה דתית.

מצוות ציצית יכולה להיות מאוד חביבה, בתור הלבוש היהודי. 

נגיש כשרות, שהיא מצווה של סור מרע יכולה להיות חוויה ביחס לשמירה עליה.

 

לפעמים גם מה שממריץ אדם לעשות מצוות זה לשמור על סטטוס חברתי. חשוב שאקום לתפילה כשאני בישיבה כי אז אני אחשב, בעיני עצמי או בעיני אחרים, כבחור שלא רציני או לא עובד ה'. חשוב לשמור 3 תפילות במניין כי אז אני אחשב דתי רציני. 

מי שמקיים מצוות כי "ככה ה' ציווה" בלי השפעות סביבתיות זאת מדרגה מאוד גבוהה.

ברור שרצוי טוב ומעולה לשמור מצוות גם מסיבות שהם "לא לשמה", מה שכן - כדאי להיות מודע לכך. גם כן להיות מודע שלהגיע למדרגת "לשמה" זה תהליך.

 

החסרון הגדול של מדרגה שהיא לא "לשמה" שהיא בבחינת "אהבה שתלויה בדבר" ולכן "בטל הדבר - בטלה האהבה".

ולכן כל מי שהתרופף אי פעם בצווה מסויימת (מי לא?) זה בגלל שהמצווה לא מספיק נעשתה לשמה, ממילא הכוח שהניע אותה היה מוגבל מלכתחילה.

 

אז מה אתם אומרים? איך מתחברים למצוות? יש מצווה שיצא לכם להתחבר אליה במיוחד?

השאלה איך ניגשים למושג "ה' ציווה"קעלעברימבאר
האם זה כמו לקיים פקודות של מפקד, או שרצון ה' זה הדבר הכי מתוק בחיים?
עוקד, והנעקד, והמזבמנקדימון
הדבר שהכי תפס אותי בפיוט זה תחושת המתח שיש בין רצון ה' שהורה על עקידתו של יצחק לבען רצונו של אברהם שמלא ברגש כלפי בנו, יחידו, אשר אהב, את יצחק.
אבל עקידת יצחק היא מאורע חריג, בדרךקעלעברימבאר

כלל אמור להיות עונג או תחושת הפנמה והרמוניה עם עשיית רצון ה.

עקידת יצחק באה להראות לדורות שרצון ה' האובייקטיבי הוא מעל הכול, גם מעל ההתענגות על ה'.   אבל בסוף יש סוף טוב ואברהם לא עוקד את יצחק אלא חוזר טוב לב יחד עם ברכה מה' לבאר שבע. כך שה כן מעוניין שנתענג בקיום רצונו

ני, אז הנה לך תשובה (לכאורה)נקדימון

רצון ה' האובייקטיבי הוא מעל הכול, גם מעל ההתענגות על ה'.


הסוף הטוב של אברהם ויצחק לא היה ידוע מראש. אבל איך אברהם ניגש לזה? זו שאלה רטורית.


בסופו של דבר, מצוות לאו להינות ניתנו.

יחד עם זאת, אין איסור להינות ואדרבה זה נותן מוטיבציה ותחושת שלימות, וכדברי האגלי טל שם שם כמפורסם.


יש כאן מתח. לא הייתי מסתיר אותו. 

נכון שמצוות לא להנות נתנו, אבל וודאי השכר יגיעקעלעברימבאר

בסוף ה' ברא את העולם להיטיב לברואיו לפי הרמחל. ושכר ועונש זה מעיקרי האמונה.

זה לא רק שאין איסור להנות, זו המגמה שבסוף עבודת ה' מוליכה אליה   , או כמו שפותח מסילת ישרים את ספרו "האדם נברא כדי להתענג על ה' ".


 

אתה צודק שבהיררכיה רצון ה' האובייקטיבי הוא מעל העונג על ה' , וזה מה שעקיגת יצחק מלמד אותנו

שכר זה משהו אחרנקדימון
מלהרגיש שרצון ה' זה הדבר המתוק ביותר.


אם אצליף בך ברצועות לחות ובלחי חמיר, אבל אחר כך תקבל שכר שינעם לך, זה לא אומר שההצלפה היא מתוקה לך.


דומני שעירבבת פה שני דברים שונים.

גם מטרת העונש היא להיטיב לברואיםקעלעברימבאר

כדי לטהר אותם מחטאיהם.

העונג הרוחני על ה' הוא דבר מהותי, ולא רק תמריץ לעבודת ה'.


אתה צודק שרצון ה' האובייקטיבי גבוה יותר מהעונג עליו

התכונתי *לשאוף* למימד שרצון ה' הוא הדבר המתוק ביותקעלעברימבאר

גם אם לא תמיד נחיה במימד זה.

 


 

וחוץ מזה יש גם את ההבנה של רצון ה' כאמת האובייקטיבית הקדושה והמוחלטת ומוכנות למסור את הנפש עליה גם בלי עונג,   ששונה מציות טכני למפקד, לדוגמא

בסוף יש כאן 2 מימדיםקעלעברימבאר

לפי מה שאני יודע הרמבם והמהרל מדגישים יותר את עשיית רצון ה' ולעשות את האמת מפני שהיא אמת.

 


 

הרמחל והחסידות מדגישים יותר את העונג על ה' 

שני סוגי יראה ישנקדימון
והדברים ידועים. מה אתה מנסה להשיג בשירשור הזה?
זה לא יראת העונש, זה עבודה מאהבהקעלעברימבאר

מי שרוצה לקיים מצוות כדי להתענג על ה.

למרטת שגם קיום האמת לשם האמת יכולה להשתייך לאהבה, אבל יותר קשורה ליראת הרוממות.


אני מניח שאתה מבין מושגי קוד אלו, אבל אם לא אז אני אפרט את פירושם

ראה תגובתי זונקדימון
אדגיש דגש חשוב: כשדיברתי על עונג על ה'קעלעברימבאר

לא דיברתי על עונג אגואיסטי.

אלא על כך שאדם שואף שלכל האנשים יהיה שמח מנועם ה' עליהם, כולל הוא עצמו. אבל הוא לא חושב רק על עצמו אלא בעיקר על אחרים.


כמו רצון ה' להיטיב לכל ברואיו

יש כאן מתח, אבל הוא רק בעולם הזה וזמניקעלעברימבאר
בסוף המתח בין האמת האובייקטיבית לעונג על ה' יפתר בהרמוניה בין המימד האובייקטיבי לסובייקטיבי
אני עדיין נמצא בעולם הזהנקדימון
אתה נמצא במקום אחר?! קריפי.
לא, אבל גם בעולם הזה יש עונג על ה'קעלעברימבאר

והשאיפה שלנו גם כאן היא לצמצם את המתח כמה שיותר, כך שנזדהה עם רצון ה' מתוך עונג ונעבור ממדרגת "כובש" ל"ישר" ובמיוחד בארץ ישראל.

 


 

זה נכון שבעולם הסה תמיד יהיה מתח כלשהוא וצריך לדעת לעבוד את ה' גם כדאין עונג, השאלה לאן המגמה הכללית חותרת

אתה בחור ישיבה חמודנקדימון
אבל משתמש יותר מידי במילות קוד גדולות ששמעת בשיעורים.


עונג, כובש, ישר, מדרגה, מגמה, רמחל, רמבם, חסידות. הכל מילים מקסימות.


אבל אי אפשר לנהל ככה לא דיון ולא שיחה. אלה לא טיעונים אלא שכנועים. שכנועים שאתה משכנע את עצמך. זה נחמד, אבל מייגע.

מעיד אני על עצמי, כל מילות הקודקעלעברימבאר

מובנות לי ביותר.    לא מדבר בסיסמאות.

פשוט קשה להאריך בתגובות, ואני כותב בראשי פרקים. אם תרצה הרחבה והסבר של מילות הקוד אז אני אכתוב.

לא דברים ששמעתי משיעורים, פשוט כתבתי במושגים קצרים. ואם יבינו יבינו ואם לא אז יבקשו פירוט.


אין לי צורך לשכנע את עצמי שעונג על ה זה דבר מתוק.  זה פשוט הרגשה פנימית.    

רק רציתי להראות לך שעשיית רצון ה והעונג על ה הם 2 מימדים שכבר קיימים בהגות היהודית (ובמציאות הנפשית שלנו) ושניהם נכונים, כאשר כל אחד שם דגש על מימד אחר.


אם אתה רוצה פשוט הסבר שכלי - בלתי אפשרי להתעלם מימד העונג במציאות, ולמחוק את הצד הסובייקטיבי  שלנו המנסה למצוא הזדהות רגשית שכלית או אחרת עם המצוות.   בסוף ה ברא אותנו כחווי חוויות ולא רק כיודעי האמת העליונה האובייקטיבית.


עונג על ה הוא דבר מהותי, ולא רק תמריץ לעבודת ה.

אילו היה מצטייר שאף פעם לא יהיה עונג על ה אז העולם לא היה שווה כלום והיה יכול כבר להחרב, למרות האמת האלוקית.

הסבר מושגיםקעלעברימבאר
יש מה חהרחיב בעונג, אבל אני מניח שאתה יודע מה זה.


כובש - אדם שלא מזדהה טבעית עם המצוות וצריך לכבוש את נטיותיו הטבעיות והסורמות כדי לריים מצוות.


ישר- אדם שמזדהה עם עשיית המצוות ובאות לו טבעי.


מגמה - לאן אתה שואף ולאן אתה מתקדם, למרות הראליה החסרה.


לא זוכר מתי דיברתי על מדרגה.


מה עוד מצריך פירוט?

נו, אז מה אתה מנסה להשיג בשירשור הזה?נקדימון
אתה מחפש לדעת עם איזו שיטה אנשים יותר מזדהים?


אני מחפש להראות שגם העונג על ה וגם קיום רצון הקעלעברימבאר

שניהם מהותיים ביותר בעבודת ה.

 


 

לא דברים צדדיים.


 

כל אדם יזדהה עם נטיית ליבו מה יותר מרכזי אצלו, אי אפדר לשכנע בעניינים כאלה. אם כי תמיד אפשר לזכך

ראה תגובתי זונקדימון
...נקדימון
יש מגוון רחב של מצבים שבהם אנשים לא מרגישים שלמים, כי הם רוצים דבר אחד והקב"ה רוצה דבר אחר. אתה רוצה לבטל את ההרגשה שלהם? להכריח אותם "ללמוד" ולהכריח אותם "לעצב מחדש" את ההרגשות שלהם? לא לחינם בא המושג של צידוק הדין. זה ההיפך הגמור מהרמוניה.


אז לאן המגמה הכללית חותרת? למתיקות והתענגות על ה'? ספר את זה למי שנשמתו קרועה. רק הדומם שלם.


תן למתח בין האנושי לנשגב להתקיים. מותר לנשמה ולעפר למשוך לכיוונים שונים. א-ל אמונה ואין עוול, זה בסוף של הסוף. בזמן אמת, תן לבני אדם להיות אנושיים.

נשמע שאתה יותר מזדההקעלעברימבאר

עם הקריעה הנפשית בסגנון הרב סולובייציק.

אני יוצר מזדהה עם ההרמוניה של הרב קוק, למרות שגם אצלו היו חלקים קרועים וזה חלק מאתגרי העולם הזה, אך לא המגמה.

הסוף גם הרב סולבייציק חותר לכך שבסוף מגיעה הרמוניה, לזכרוני, אבל הקריעה היא שלב הכרחי.


בכל מקרה לא באתי לדבר על הרמוניה מול קריעה.


התכוונתי להוציא מיד תפיסה שמזניחה את העונג על ה ורואה את הצו המוסרי והעונג כשני הפכים, וכך נוצרת תפיסה של ה' כאל דורסני המדכא את האדם, כי זה או האדם או הוא.  וגם כנגד תפיסה המזניחה את חשיבות העונג ורואה אותו רק כתמריץ ותו לא.


בעניין הקריעה, אני לא מבין את אלה שמשתוקקים להיות קרועים.   נכון שבחיים שלנו זה כך, אבל לא לשם אנו שואפים.    זה כמו שה' מביא על האדם אסונות ומאלץ אותו לצדק את הדין, האם זה ומר שהוא משתוקק לעוד אסונות וברכת דיין האמת?


לעיתים אני רואה אצל אנשים תופעה של הזנחת חשיבות העונג על ה כסוג של בריחה מהשאיפות הגבוהות להרמוניה, בקטע של "אין ציפיות אז אין אכזבות"

אף אחד לא משתוקק להיות קרוענקדימון

הנקודה היא שזו מציאות. תגיד, תספר, תלמד מה שאתה רוצה לאדם שמתמודד עם תשוקה לאיזו עבירה (להטב, מאכלות אסורים, שבת, מה שלא יהיה), ועדיין התנועה נפשית שלו לא תשתנה. לא כי הוא לא רוצה, אלא כי לפעמים זה הטבע של האדם. התשוקה הטבעית שלו גדולה מההסברים. לדעתי, דווקא הכפייה של האדם להרגיש עונג באיסור שהוא כל כך כמה אליו זה אבסורד, זה בדיוק ההיפך ממה שאתה מציג כראוי. לאנוס את עצמו לראות עונג במה שהפנימיות של האדם זועקת הפוך.

צידוק הדין הוא הדבר האמיתי פה. יש מתח בין האנושי לנשגב, גם הגוף אמיתי וגם הרוח אמיתית, והנכון זה להכיר בכך. אל יאמר אדם אי אפשי בבשר וחלב, אי אפשי לבוא על הערווה, אי אפשי במאכלות אסורים, אלא יאמר אפשי ואפשי ומה אעשה שאבי שבשמיים גזר עלי.

אתה צודק שיש הרבה מקרים כאלו.קעלעברימבאר

אבל יש גם אופנה לפעמים להצדיק את הקריעה ולראות בה דבר אידאלי.

 

בסוף עבודת המידות מצמצמת לאורך זמן את הקריעה, גם אם מאוד חלקית.

 

יש גם דברים בחיים שתהיה קריעה ויש תחומים שתהיה הרמוניה.

 

לעניין "אי אפשי" אגב,  לזכרוני הרמב"ם אומר שזה רק לגבי מצוות שמעיות, אבל לגבי מצוות שמגיעות מהמוסר הטבעי - שם יש עניין שאדם יזדהה רגשית עם המצווה או האיסור, משום מצוות "והלכת בדרכיו" של אימוץ המידות הטובות.  אין עניין שאדם לא יתאווה לעריות לדוגמא, אבל יש עניין ושאיפה שאדם יירתע באופן טבעי מאיסור אשת איש, כמו שהוא נרתע מרצח

כן, וזה לא קשור לעונגנקדימוןאחרונה
אלא למושג האמת. 
לא באתי חלילה לנסות לעצב אנשים,קעלעברימבאר
רק להביע את זווית ההסתכלות שלי על המציאות.   ומי שיזדהה יזדהה.


לעיתים אדם מזניח את חשיבות העונג על ה לא כי זה הסתכלותו על העולם, אלא מסיבות צדדיות שמפריעות לו

חוץ מזה שאכן ניתן חלקיתקעלעברימבאר

לעצב מחדש רצונות.

קוראים לזה תיקון המידות.

נכון זה לא מושלם וזה תהליך שלוקח זמן.

אבל לפעמים אנשים מקדשים את הקריעה כי מתעצלים/מיואשים מלתקן את המידות שלהם.

כמובן יש גם אחרים שאצלם הקריעה היא המבט על המציאות וזה נובע ממקום מהותי.

אבל זה גם העניין. האם רצון ה' נתפס כציווי יבשקעלעברימבאר
כמו מילוי פקודת מפקד, או התחברות לאמת האלוקית האובייקטיבית שלמעלה מתפיסתינו. גם אברהם עצוב בעקידה אך גם שמח שעושה את רצון ה "עין במר בוכה ולב שמח"
אדרבהadvfb

איזו תפיסה כדאי לאמץ כדאי להרגיש שרצון ה' הוא הכי מתוק בעולם?

מה שאתה אומר מאוד יפה, אבל מפה עד ליישום נראה לי שהרבה אנשים צריכים הרבה מתווכים לכך שיהיה

מסכים איתך. צריך גם ללמוד עניינים אמונייםקעלעברימבאר
שקשורים למצוות.    ובעיני לימוד העל בעניין הוא ללמוד איך מתחברים לעם ישראל ומה מהותו ותפקידו.   מי שמחובר מתוך הזדהות לעם ישראל יהיה הרבה יותר מחובר למצוות, גם אם לא יבין את טעמם
דווקא כל התנועה הציונית החילוניתadvfb

היתה מחוברת לעם ישראל אבל לא למצוות, גם בזה יכול להיות טשטוש גדול

באדיאולוגיה שלהם הם לא היו מחוברים לאתוס האותנטיקעלעברימבאר

של האומה.

כלומר זה שאנחנו עם ה'.


מי שמחובר לעם ישראל באמת בלי זיופים, מחובר גם למצוות

זה כלל שטעון בירור רחבadvfb
בסוף דוד המלך היה מחובר לעם ישראלקעלעברימבאר

ומכוח זה גם קיום המצוות שלו נראה לו טבעי.

כמו שטבעי לנו שנגור בארץ ולא בחו"ל, כי אנחנו מחוברים לעם ישראל

אני מכיר אנשים שלא שומרים מצוות דווקאכְּקֶדֶם

מתוך הצמאה לשמור.

למה הכוונה?קעלעברימבאר
מי שלא חווה לא יבין .כְּקֶדֶם

מה יש בתמונה? לא מופיעה ליקעלעברימבאר
תנסה עכשיוכְּקֶדֶם

ספרות תורנית והיסטורית לחנוכהזיויק
מה אתם קוראים ולומדים בימי החנוכה?
מתחיל מהתנ"ךהסטורי
כמובן - פרשות המנורה בתורה בשמות ובבמדבר, קודם כל פשט ואח"כ עם מפרשים - ממליץ על העמק דבר והרחב דבר (לכאו' דבריו שם, הם אחד המקורות של מרן הרב קוק בתחילת אורות התורה, על הצינור הראשון והשני).


חזונות דניאל - ארבע מלכויות בכלל והחזונות האחרונים על יוון בפרט.


ספרי חגי (לשים לב לתאריכים!) וזכריה. במקביל ספר עזרא, בעיקר פרקים ה-ו.


אחר כך כמובן סוגיית הגמ' בשבת, כל אחד כדרכו בבקיאות/בעיון/אליבא דהלכתא/אגדה שבדברים, עם המפרשים. (עין אי"ה על האגדתות שם)


שאילתות - "דרשה לחנוכה" הראשונה והשניה, נמצאות בתוך פרשת וישלח. אפשר לקרוא בריהטא הדברים מובנים ומאירים. ל'מטיבי שבת' ללמוד בנחת עם 'העמק שאלה' של הנצי"ב. אגב, מומלץ מאוד גם כלימוד לקראת יום העצמאות ויום ירושלים.


נר מצווה למהר"ל. (מי שלומד דניאל - דגש על ההתחלה. מי שלומד את סוגיית הגמ' הנ"ל יכול לדלג להמשך).


כל המוסיף (והולך...) - מוסיפים לו

אשזיויקאחרונה
בסיס טוב
השנה - יוסיפוןפצלשי"ת
יפהזיויק
מה הערך מוסף שאת מוצאת בו?
שאלהטאטע מלך העולם

איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?

של חנוכהטאטע מלך העולם

ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.

כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל

כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:

לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.

לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.


מעבר לזה:

להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.


לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.

לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.

לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.

לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.

תודה!טאטע מלך העולםאחרונה

יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?

הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק

1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה

2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה

3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות

4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?

יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
בלהדליק נר לבד בחושך ואז להתבונן בו בשקט
מבין אותךזיויק
מצד שני: נר איש וביתו
..פצלשי"ת
מדליקים, שרים, לומדים ואוכלים ביחד.. 
אשזיויק
ממש
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:20

אנחנו מדליקים בנחת

(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)

ואז שרים את המזמור למנצח

ואת ארוממך

ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים

משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.

ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי 

ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
 

בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של  מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.

מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.

הנרות הדולקים ולהתבונן בהם

אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.

אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.
באמת את לא?זיויק
מפתיע
באמת באמתנפש חיה.
גם אותי זה הפתיע
תשקלי אולי להכנס למקצועזיויק
😄
לא רווחי 😉נפש חיה.
הינוקא?זיויק
מיליארדים
פפפפפפנפש חיה.אחרונה

ושנא את הרבנות

ככה כתוב בפרקי אבות


ואל תתוודע לרשות (המס)

ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

שלום לכולם, 

 

מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק

משפחה?

המצווה?

האווירה?

האוכל?

הקדושה?

ההיסטוריה?

הניצחון?

המקדש?

ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...

מה מודגש לכם?

החגoo

האהוב עלי

חג ארוך אבל לא מחייב

בלי מלא סעודות

חורפי

הדלקת נרות כיפית

מפגשים משפחתיים

היסטוריה של ניצחון

עם גבורה נשית

נכון!זיויק
גבורה נשית.. שכחתי
..פצלשי"ת

מעבר למהות של החג,

בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.

ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש

זה נכוןזיויקאחרונה
אבל בטוח שחנוכה זה הרבה מעבר בשבילך
יש לכם רב?זיויק

אולי יותר מרב אחד?

אולי בכלל לא?

כמה הוא משמעותי בחייכם?

מה אתם שואלים אותו?

ומה לא?

תשובות:קגג

א: כן

ב: כן

ג: יש

ד: מאוד, מורה דרך חיים.

ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה

ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.

יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג

וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.

למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.

באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה

היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים

את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.


 

[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.

עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]

יש לי רב אחיימח שם עראפת

יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.

אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.

משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.

האם הגיע הזמן להסתפר.

את כל שאר הדברים.

רבנית נחשב?פצלשי"ת

משמעותית לי מאוד ואוהבת את הגישה שלה לחיים,

אבל לא בקשר מאוד אישי איתה, היא נמצאת שם בשביל להתייעץ מידי פעם..


שואלת אותה שאלות רק כשאני מרגישה שאני לא מצליחה לענות לעצמי בכנות לבד.

כן אבלזיויק

רק אם היא אמיתית כי יש כל מיני מתחזות.

מסקרן לדעת מיהי.

אם אני מחזיקה ממנה, כנראה שאני תופסת ממנה אמיתיתפצלשי"ת
סומךזיויקאחרונה
רק מסקרן
קרה לכם שנשחקתם?הננח הנודד

קרה לכם שהרגשתם שאתם שחוקים (מלשון שחיקה)? יעני לא באותה רמה רוחנית כמו שהייתם פעם. למשל פעם הפריע לכם חוסר צניעות או משהו אחר ואחרי השחיקה פחות, איך התגברתם על זה? ואיך זהיתם שאתם נשחקים?

עצם השאלה שלך היא התשובהלאחדשה

מרגיש שפחות מפריע לך דברים שפעם הפריעו.

החיים עליות ומורדות.

חשוב לזהות לתפוס בזמן, לא להתבוסס ב'חטא'

לצמוח משם ולהפוך את הירידה- לתכלית של העליה.

לזכור שהירידה לא מגדירה את מי שאתה אסל ביא בבחלא נורת אזהרה לכיוון שלך כרגע..

יש לגמרי תקופות כאלהadvfbאחרונה

נראה לי ששחיקה זה מצב שאין כל כך דרייב להמשיך, להתגבר, להוביל וכו'

אני חושב שבשני דרכים אפשר להתמודד במקביל 

אחת - לבלוע את הרוק, למשיך למרות תחושת החוסר שמלווה

שנייה - לראות איזה נקודה טובה נאחזים בה ויוצאים ממנה לדרך חדשה אחרת

אולי יעניין אותך