אמונה אחרי ההתנתקות-ו''תפילת הנערות''ששוןושמחה

שלום לכולם.

 

ההתנתקות הייתה כשהייתי בן כ-15.

 

אציין שאני חרדי- כך שהעניין האנושי כמובן הטריד אותי-

 

אך-לא הייתי ''בתוך'' זה.

 

בימים אלו-נחשפתי לסרטונים המרגשים והמזעזעים של ''תפילת הנערות''- 

 

ועכשיו שאלתי היא-

 

האם האמונה של נערים שהיו שם לא נפגעה?

 

א''כ- הרי שיש הרבה מה להעריך וללמוד...

 

איך באמת ממשיכים הלאה אח''כ?

פגשתי אדם שחזר בשאלה אחרי הגירוש.בוז
אז כן. האמון והאמונה נפגעו.נפש חיה.
חלקם מצאו את הדרך להשתקם
וחלקם נושאים שברים עוד מאז.
אני אומנם לא חוויתי את ההתנתקות, אבל חוויתי דברים אחריםכלמנסע

ונכון זה קשה, אבל

 

א' כידוע זה מחשל

 

ב' ככל שלומדים בשכל (ומתאמנים ברגש) מבינים ומרגישים יותר טוב מה האמת, ושום דבר בעולם לא יכול לבלבל את מי שיודע את האמת,

 

ג' ככל שהזמן עובר, וככל שאני רואה יותר דברים, אני מבין יותר טוב יותר לעומק ויותר באמת השכלית והרוחנית העמוקה ובהבנת הגורמים להצלחות ו/או לכישלונות בעולם - ככל שאני רואה יותר כך אני מבין יותר את מה שלימדונו חז"ל ש"ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו" - כל מה שהאדם חושב שהוא מרוויח מהרשע - עתיד לחזור אליו כבומרנג. זה נראה לו טוב עכשיו, אבל זה "להאבידו". מי שבאמת רוצה לקבל שכר - צריך לעמול על עשיית הטוב. מי שמשקיע בטוב - מרוויח. מי שלא - הוא זה שיפסיד. ומי שהשקיע בטוב, גם אם בהתחלה, בשלב ראשון הוא נראה כנסוג אחור - זה רק לזכות לו להביאו נקי וטהור לשכר האמיתי והמלא ;   אני מאמין באמונה שלמה, שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו,. ומעניש ועוברי מצוותיו.

יפה כתבת.בן מערבא


למרבה הצערכלמנסע

מה שאפשר לכתוב כאן הוא רק טעימה קטנה מהאמיתות הגדולות הללו, שהן חובקות עולם ומלואו, לפיכך, עוד לא קראתם- הכל, הסך הכל גדול הרבה יותר

כן. מלא חזרו בשאלה.עדן ירושלים
היה משבר רבני מטורף כי הרבנים אמרו שזה לא יקרה
ואחר כך לא להתנגד
ובקיצור להכיל הכל בפנים.
וגם.. זה קרה.
הרבנים לא אמרו שלא יהיה...ד.

זה ממש לא נכון (עייני בהמשך).

 

לגבי לא להתנגד פיזית אקטיבית, זה כבר נושא אחר. היו דעות. אם מישהו חושב שאם היו "מתנגדים פיזית", זה היה נמנע - הוא לדעתי באשליה לגמרי.

 

[ואני לא חושב שזה נכון לומר ש"מלא"... אלא שכמו כל משבר, יש תוצאות לכל מיני צדדים]

לא אמרתי שזה היה מונע. אין צורך להסיק מסקנותעדן ירושלים
ולפי מה שאני יודעת הרב מרדכי אליהו אמר שלא יהיה.
הרב בעצמו לא אמר שלא יהיה כהבטחהק"ש
אלא השתמש בביטויים שבהחלט אפשר להבינם כתפילה.
נכון שיש אנשים (כולל קרובים אליו מאוד) שטענו שהוא הבטיח. זו בהחלט היתה טעות.
רבנים אמרו שלא יהיהאיש השקים
לא יודע מה גרוע יותר שאנשים התאכזבו או שמנסים לשכתב את ההסטוריה ולומר שהם לא אמרו
מי אמר?ד.

זה לא "לשכתב את ההיסטוריה"..

 

אני ממש הייתי שם, תדיר, בגלל המשפחה, עוד לפני שהגיעו בסוף כל מיני אנשים.

 

לא שמעתי אף רב שאמר שלא יהיה.

 

היו ישובים ספציפיים, שהתייחסו, כמו שהיה בזמנו בחבל ימית, כאל דבר שאינם מתחשבים בו. עושים את שלהם - וה' יעשה את שלו.

הרב אליהו אמר מפורשות שלא יהיהאיש השקים
אז יכול להיות שידע שאולי יהיה ומכל מיני סיבות עשה את זה
אבל הוא אמר חד משמעית שלא יהיה
הוא אמר,ד.

"היה לא תהיה".. כבר הסברתי בהמשך, הביטוי מהזה הוא ביטוי ידוע. כותבים בראשי תיבות "היל"ת". זה מבטא מחאה, י הסכמה, לא אמירה אופרטיבית.

 

למיטב ידיעתי, לא אמר לאף אחד באופן פשוט "אינפורמטיבי", שזה לא יהיה... והרי ענה במקביל לשאלות על סירוב פקודה בענין וכד'.

 

זה דבר רגיל, גם שרוצים לחזק את רוח האנשים במאבק לא להתייאש, וגם פעולה כלפי שמיא, "אי הסכמה" עם דבר כזה. וגם הרצי"ה זצ"ל היה עובד בשיטה הזו. אי נתינת "חלות" כלשהי לרע, ובמקביל - פעולות מעשיות שניתן לעשות כדי שלא יקרה.

 

יש באחד הספרים של אביהם של ישראל, על איזה מישהו "נסתר" ששלח לרב אליהו בנושא הזה לגבי מה שעתיד לקרות, והוא ענה לו; עוד טרם הענין. ואמר שזה לא סותר, מה ש"יודעים" ואיך צריך לעשות ולפעול.

הרי הרב אליהו זצ"ל, גם אמר על צעיר שטבע בכינרת שהוא כבר אינו בין החיים, ואע"פ כן שהלכה למעשה צריך להמשיך לחפשו בשבת. כי לא פועלים לפי ידיעה נסתרת.

זה תירוציםאיש השקים
לי אישית הוא אמר שלא יהיה לא צריך את התירוצים האלה זה לא מועיל באנת לאף אחד
תראה,ד.

אם אמר לך אישית באופן אופרטיבי - אני לא מתווכח איתך. אני לא הייתי שם כשדיבר איתך.

 

אבל העיקרון של מה שכתבתי, זה לא דברים מעכשיו, מ"לאחר מעשה". בדיוק אותו דבר אמרתי עוד לפני שזה קרה..

לי אישית הוא אמר חד משמעיתאיש השקים
לא צריך לפרש ולהסביר זה חוטא לאמת
לא לגמרי מסכים...ד.

הרב אליהו זצ"ל, כפי שהיכרת אותו מקרוב, היה אדם גדול.

 

אז אם יש עליו "קושיא", צריך לנסות ליישבה. כמו שמיישבים קושיות על הרמב"ם...

 

 

אפשר לומר, שהית טעות. כדברי הרמב"ן, "בחיר המין האנושי לא נמלט מטעות".

 

אבל יתכן גם, תלוי בנוסח האמירה, שרצה לעודד, לחזק, "ליצור מציאות".

 

אם היית שואל, האם להשקיע כעת מליון שקל בקניית בית שם, כשבטוח אף אחד לא יחזיר לי אח"כ... לא יודע אם היה עונה אותו דבר.

 

יש גם סיפור בשבחי הבעש"ט, שהיתה עלילה באיזו קהילה סמוכה, וכמה פעמים אמר הבעש"ט שיינצלו, ואח"כ הגיעה איגרת איך שנהרגו בעינויים קשים ל"ע. והוא בכה מאד וכו'.

בלי להיכנס לפרטים - כשנגלו אליו אלו שנהרגו על קד"ה, "ושאל הבעש"ט אותם, מפני מה הטעו אותי מן השמיים.. והשיבו לו, אם היו אתם יודעים מזה, אזי היה מרבה בתפילה ותבטלו הגזירה והיתה ח"ו צרה גדולה מזו".. ועוד. עיי"ש.

 

אז לא מקיש ישירות לכאן - אבל כשמדובר בגדולי עולם אמיתיים, אינם צריכים ש"נדחיק" כאילו היה פספוס.. אלא צריך לימוד.

אין בעיה לתרץ שהוא ניסה לבטלאיש השקים
אבל לעוות את המציאות בשקר שהוא לא אמר זה רק גורע.
בוודאי.ד.

לא אמרתי ש"לא אמר".

 

אמרתי בתחילה שלי לא ידוע על מישהו רציני שאמר.

 

ומה ששמעתי בשמו, היה את הביטוי שהזכרתי, "היל"ת". 

 

ואמרתי, שאם שמעת אופרטיבית אחרת, אז אני לא אומר שלא. שומע ממך לראשונה.

 

[בכללי, לא הייתי הולך לשאול רב "האם יהיה"... זו לא שאלה לרב, אל אלא לנביא. ובזמננו אין נביאים. גם אין כ"כ ענין, יותר ענין לדעת מה צריך לעשות..]

אחרי שאמר שהיה לא תיהיה שאלתי לכוונתואיש השקים
כמדומני
אתה מציג את זה בצורה קצת מיופהצריך עיון
עבר עריכה על ידי צריך עיון בתאריך ט"ו באלול תשע"ח 08:29
הרב צעק 'היה לא תהיה' הרבה מאוד פעמים. אין לי דרך לדעת למה הרב התכוון, אבל לרב, כמו לכל דמות ציבורית בסדר גודל כזה, יש אחריות על איך שהציבור שלו מבין אותו.
אם חלק ניכר מהציבור הבין את דברי הרב כהבטחה כנראה שחלק מהטעות היה אצלו.

(אני זוכר איך באותה תקופה כעסתי על סבא שלי ז"ל שאמר לנו שכנראה לא נצליח לעצור את הגירוש, כשקצת גדלתי הבנתי שהוא חשב על התגובות של חבר'ה צעירים לימית)
לענ"ד את הדברים של מרן הרב אליהו זצ"לק"ש
היה בהחלט אפשר להבין כתפילה. כך גם הסביר לנו הרב מנחם בורשטין, בשיעור במורג בתשעת הימים (כמדומני יום רביעי ו' באב התשס"ה). הרב בורשטין אמר אז ושמעתי ממנו עוד כמה פעמים, שתמיד הרב אומר שהוא מברך/מתפלל אבל לא יכול להבטיח.

אבל וזה אבל גדול. כמה ממפיצי משנתו, אכן טענו מעל כל במה, שהדברים הם הבטחה, תוכ"ד טיבול בסיפורי מופתים מהסוג שאח"כ מילאו בהם כרכים של אביהם של ישראל.
לכל דבר שרב אומר אתה מחפש פרשנים?איש השקים
לא, גם אני לא חשבתי שהוא מבטיחק"ש
מה שהבאתי מהרב בורשטין, זה כדי לחזק את זה, שזה לא רק אני. אלא כך תלמיד קרוב אליו, שהכיר היטב את צורות ההתבטאות שלו, הסביר עוד לפני (ולא רק כתירוצים של דיעבד).

ואני מסכים איתך לגבי הביקורת על חלק ממפיצי דבריו (עושה כל מאמץ להמנע מלכתוב שמות), שעברו מבמה לבמה וטענו שיש כאן נבואה. בעיני (עם כל ההערכה לפועלם הרב) יש להם אחריות על גודל השבר של חלק גדול מהנוער.

בישיבה שאני למדתי בה, הדיבור המוחלט של כמעט כל הרבנים, היה שאנחנו עושים את המוטל עלינו והקב"ה יעשה הטוב בעיניו.
הם אמרו את זה כי הרב אמר את זהאיש השקים
כמו שאמרתי לי הוא אמר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שלא יהיה.
אולי אחרים לא לקחו סיכון אבל ודאי שכך אמר
אני לא אומר את זה כביקורת אין לי מושג בכוונותיו אבל זה שנאמר ככה זה ברור לי לחלוטין
דווקא מה שאתה מביאד.

זה ממש לא "בעיה".

 

חלק מהאחריות הציבורית, בוודאי באותו זמן, הוא לחזק את הרוח. 

 

הביטוי הזה ספציפית (בלי להתייחס למה ש"איש" כתב שאמר לו באופן פרטי), הוא ביטוי של "בשום פנים ואופן לא". כבר אמרתי, בחב"ד, על כל דבר רע כותבים "היל"ת".. ברור שזה לא "חזון" אלא אמירה. 

 

אם היה אומר, אולי וכו'.. הרוח היתה נחלשת מאד.

 

אתה אומר מה חשבת כנער צעיר כנראה, ש"כעסת" על האמירה שכנראה יהיה.. זה בסדר.

אבל אני זוכר מאנשים שהיו שם, כמה היו צריכים את החיזוק. 

בוודאי לא אמירה אופרטיבית שאין אפשרות שיהיה..

 

[וגם בימית לא כך היה. אבל לצערי הרב, חלק הבינו כך. לא כאן המקום לפרט]

 

אני עצמי, בעניי, עם מה שראיתי את הצורך בחיזוק, התבקשתי לכתוב תכנית לילדים בגוש קטיף על הפצמרי"ם, והכנסתי שם גם את ה"נקוה שלא", וגם את ה"גם אם יהיה", עם דוגמאות מגוש עציון שנפל בתש"ח וכו'.  לא ראיתי בזה שום סתירה. והיה ברור לי לחלוטין שלא יעלה על הדעת להגיד כאילו "אינפורמטיבית" בביטחון שזה לא יקרה... הסברא המציאותית הפשוטה היתה ההיפך.

אני שהייתי שם חולק על הדברים מכל וכלאיש השקים
כולם אצלינו הבינו שהרב רואה ברוח הקוד"ש שלא יהיהיה. לא סתם עוד ברכה
אינני יודע מי זה "כולם אצלכם"..ד.
עבר עריכה על ידי ד. בתאריך ט"ו באלול תשע"ח 16:34

אני לרגע אחד לא חשבתי כך.

 

והאמת, גם לא כ"כ תפסה אצלי מקום דווקא האמירה הזו בתוך כל המכלול.

 

יותר הרשים אותי איך הוא ור' אברום שפירא זצ"ל, הגיעו לתפילה בנוה דקלים, ההתאמצויות הגדולות.

 

את המשפחה שלי שהיתה שם, ראיתי שנתינת ה"אופציה", חיזקה. לא רצו להשלים עם זה. לא רצו להתייאש ולהתקפל.

יש בכך משהו. אם אנשים היו פשוט "אורזים והולכים" מראש בגלל התכנית, יתכן שהיו עד היום עם קומה שפופה.

 

אנשים אל האמינו שזה יקרה, לא בגלל ש"הרב אליהו אמר"... בפרט אנשים שגרו שם. יש דברים שאדם לא רוצה להאמין שיכול להיות. רשעות וחורבן גדולים מידי..

 

אני זוכר שראיינו אז את אקרמן, פסיכולוג מהגוש, בערוץ 7, ושאלו אותו אם זו לא "הדחקה" של מה שעומד לקרות, ההמשך של מהלך החיים כפי שהיה שם. הוא ענה, כפסיכולוג, מי אומר שהדחקה זה תמיד גרוע?...

לא "הרב אליהו אמר" ולא כדומה.

 

[ולא הבנתי בדיוק על מה אתה חולק.... אני גם יודע שהיו כאלה שהבינו כך. לא לזה התייחסתי]

אני אומר שההבנה הפשוטה בדברי הרבאיש השקים
היא שזה לא יהיה והשיחה האישית שלי איתו רק מחזקת את הדברים.
אני חושב שהנסיון לומר שהוא לא אמר לא התכוון וכל הפירשונים חוטאים לאמת
תראה..ד.אחרונה

מה שאני אומר כעת, זה מה שהבנתי גם אז. לפני הגירוש.

 

וגם אז, אם מישהו מהאנשים התנהל כאילו בביטחון מעשי שכאילו "לא יהיה", ראיתי בכך משהו בעייתי. זה לא דבר שאני "ממציא" כעת.. 

 

כמו שאמרתי, האמירה הספציפית הזו לא תפסה אצלי כ"כ מקום.

 

 

אם מישהו אומר לי שהרב אליהו אמר לו אישית ש"זה לא יהיה", כבר התייחסתי למעלה (וגם שאלתי אם אתה סבור שאם מישהו היה שואל אותו אם להשקיע אז שם כסף שלא יחזור אם יהיה גירוש, היה אומר שישקיע.. בנוסף, אי אפשר להכחיש שאנשים התייעצו איתו, ופרסמו את דבריו, בנוגע לביצוע פקודת גירוש ל"ע. וזה עוד "לפני מעשה")

זה גרם לי משבר שהתחלתי לזלזל ברבנים מסוימים, אבלחסדי הים
היה רב גדול שעשה אתי כמה שיחות וחיזק אותי.
יש שבאמת נחלשו, יש שהתחזקו דווקא בזכות ריכוז המאמץ האידיאולוק"ש
לענ"ד הנחלשים לא נחלשו מעצם זה שקרה, אלא מאכזבה מחלק משמעותי מהמנהיגות הן התורנית והן הציבורית.

וואי היתי בשיחה בדיוק על זה לפני חודש בערך...סתאם אחת

היא אומרת שבסופו של דבר כל בנין האמונה שלה נבנה על זה כי כשהכול כשהכול טוב ואבא תמיד אומר כן ונותן וכו אז האמונה היא על זה שהוא תמיד טוב ומה שנבקש נקבל ובגלל זה אני מאמין... ופה זה לא קרה ובגלל זה היה שבר ככ גדול... 

האמונה צריכה להיות תמיד גם כשאבא אומר לא!! 

וזה באמת קשהעצוב

היו כל מיני...ד.

באמת הנוער היה מבחינה מסויימת היותר-פגיע.

 

אבל יש רבים מתוכם, שאדרבה, גדלו, בנו בתים, המשיכו בישובים שקמו אח"כ, גדלו בתורה ובדרך ארץ.

 

מה שעזר לחלק להתגבר, היתה הידיעה שאין כאן רק ענין פרטי. זה לא שמישהו "נגדם" אישית. זה משבר ביחס של חלק מההנהגה והציבור אל הארץ, ואל עוד ערכים. אבל המדינה, השלטון שלנו על הארץ, לא נחרב. ולא קיבלנו אותו מהממשלה, אלא מרבש"ע.

 

אז ממשיכים לבנות את הארץ. להוסיף טוב, תורה, ערכים; זו הדרך למנוע דברים כאלו.

 

 

וצריך לומר את האמת, שאע"פ שזה שבר נוראי מבחינה אישית וציבורית - מצד האמת זה לא שייך ל"אמונה". הקב"ה לא הבטיח לנו שלא יהיו קשיים בדרך. ב"ה, לא חזרנו לגלות. וביחס להיכן שהיינו רק לפני שבעים וחמש שנה, אנחנו נמצאים במקום יפה מאד..

 

[אגב, גם ההיתלות כאילו מישהו הבטיח "היה לא תהיה".. היא אווילית למדי. זה ביטוי שגור. בחב"ד למשל, כשמדברים על משהו לא טוב, מוסיפים בראשי תיבות, "היל"ת"... כמו "ל"ע" (לא עלינו). זו דרך של מחאה והתחזקות]

זה נכוןסתאם אחת

אבל אני חושבת שזה כן קשור לאמונה כי כשאתה ככ הרבה מתפלל ובוכה ומבקש ובסוף התפילה לא מתקבלת אז זה כן יוצר שבר באמונה בקב"ה

אז זו טעות באמונה...ד.

ממש טעות.

 

איפה שמענו שאם מתפללים הרבה ולא נענים ישירות - אז זה "נגד" משהו שהאמונה מבטיחה?

 

זו כמעט הגשמה. כאילו ה' זה לפי השכל שלנו.

 

משה רבנו התפלל תפילות כמנין "ואתחנן", ולא נכנס לארץ.. 

 

 

מה שנכון, שכל תפילה פועלת משהו. אם לא בנגלה - אז בנסתר. אם לא כעת - אח"כ. אם לא על מה שרצית - אז עליך מבפנים.

פשש.. חידושמיכל318
כלל לא "חידוש"....ד.


...סתאם אחת

כי כשמסבירים מלא פעמים על זה שכול תפילה מתקבלת וכו... אז באותו רגע הגיוני לשאול איך כול זה קורה במציאות ולא בדיבורים... במיוחד שכן עשו הרבה דברים והרבה מאמצים ובסוף כלום. כלומר עכשיו, אנחנו לא יודעים מה קורה בהמשך ולא מבינים חשבונות שמים ובדיוק בגלל זה זה קשה לקבל את זה כי אנחנו בני אדם וכל הזמן צריכים לעבוד על עצמנו בכול דבר וגם באמונה!! וזה אני חושבת גם נסיון באמונה וזה הגיוני שאחרי דבר כזה מתחילים לשאול ולחפס שוב תשובות...

 

אבל אני כן מסכימה איתך שאמונה אמיתית לא קימת על ביקשתי קיבלתי...

 

אז אולי כדאי לקחת מזה משהו-והוא ישמיענו
כדאי שההורים יבנו אצל בני הנוער יסודות אמונה מספיק חזקים ונכונים כך שלא יגיעו להבנה מוטעית כזאת, רעועה ומסוכנת באמונה כאילו כל תפילה מתקבלת כפי *שהאדם* היה רוצה.
זה הפיתרון- חינוך. ועוד חינוך. צריך ללמוד לצמוח ממשברים, ולקחת על עצמנו את האחראיות להתקדם כל הזמן
מסכימהסתאם אחת

אבל על כל דבר בחיים צריך לעבוד! לא משנה כמה החינוך שקיבלת בבית טוב למרות שהוא מאוד מאוד חשוב!!!

מסכים בהחלטוהוא ישמיענו
זה באמת ממש טעות בהבנה אמונית, גם ללא קשר לאירועים ההם.ד.

אני לא יודע מי אלו ש"מסבירים".

 

הרי המסילת ישרים עצמו, כשאומר שהחסיד צריך להתפלל על הגאולה ובנין ירושלים, לא יאמר, מי אני, בגללי יתקבצו הגלויות?.. כי גם אם משם מה לא הגיע הזמן, הוא צריך לעשות את של ולהתפלל. תפילה זו עבודת ה'. אין כל התחייבות על גוב השכר ומתי יהיה...

 

זה נכון שיש צדיקים עליונים, שהרצון שלהם כ"כ מזוכך, שהם יכולים לדעת בוודאות כשתפילתם מתקבלת (אמרו עליו על ר' חנינא בן דוסא שהיה מתפלל על החולים ואומר זה חי וזה מת. אמרו לו, מניין אתה יודע. אמר להם, אם שגורה תפילתי בפי, יודע אני שהוא מקובל - ואם לאו, יודע אני שהוא מטורף. מס' ברכות). וגם שתפילתם פועלת יותר. 

ומכל מקום, כל תפילה עושה משהו - ובוודאי שאדם צריך להשתדל בה - ולא רק בשביל ה"תוצאה" הספציפית, אלא גם בשביל הקשר עם ה', והעלאת רצונו ע"י קישורו לה'. 

כמו כל ניסיוןדעתן מתחיל
קשה עד כמה שהוא, אפשר להיכשל בו ואפשר להיתגבר ולהתעלות על ידו.
יש שלא הצליחו, שהניסיון היה קשה מדי, שאמונה אכן נפגמה. ויש (הרוב המוחלט) שהצליחו להשתקם ולהתחשל מניסיון קשה שכזה.
להבדיל להבדיל להבדילהשקט הזה
אפשר לשאול את השאלה הזאת גם על השואה.
איך הקב"ה נותן לצורר להרוג 6 מיליון יהודים? לעיירות שלמות להמחק?
אז יש כאלה שיצאו מהשואה כופרים ויש כאלה שלא.
השאלה היא האם האמונה שלנו היא שהקב"ה הוא כספומט- התפללנו, ביקשנו קיבלנו.
או שאנחנו מבינים ומאמינים שהקב"ה מנהל את העולם בדרכים שלא תמיד אנחנו מבינים
כן הוא כספומט (במובן מסויים כמובן )איש השקים
חז"ל אומרים ראה אדם שתפלתו אינה נענית יחזור ויתפתח
ותפילה בציבור נשמעת
ועוד..
יחזור ויתפלל, לא כהבטחה שאז יתקייםק"ש
אלא כיון שהדבר הנכון הוא להתפלל.

יש גם ביטויים בחז"ל, שמשמעותם שזה הפוך - יש קשיים כדי שנתפלל
ברור שלא כהבטחהאיש השקים
אבל במשל של הכספומט כן מבקשים והוא נותן (או לא נותן ) אבל חלק מהעניין זה שנבקש והוא יתן
חלק מהעניין...מיכל318
אבל החלק היותר חשוב הוא להרגיש מחוברים אליו. כמו אל כל אבא אמיתי. והלבקש זה על הדרך... כמו שמבקשים מאבא בשר ודם כל הזמן דברים... והוא נותן. אבל אם הוא ידע שזה לא לטובתינו אז הוא לא יתן. כמה שנבקש.. כי הוא יודע שזה לא יהיה טוב בישבילנו. אבל בדרך כלל הוא מביא הכל עוד לפני שאנחנו ביכלל מבקשים.. כמו אבא אמיתי וטוב
טעות....ד.

יחזור ויתפלל - שנאמר קוה אל ה'.. וקוה אל ה'.

 

אבל לא אמרו: ואז ייענה.

 

לפעמים כן, לפעמים סימן שהוא צריך להתפלל עוד. 

 

אולי עצם זה שהוא יתפלל זה חשוב. לא רק בגלל ה"תוצאה"?..

 

"אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בציבור" - האם אמרו ש"נשמעת" פירושה שהיא תתמלא בדיוק כפי שביקש? לא.

 

 

לתפילה יש ערך עצמי. היא מצוה, עבודה, כמו שיש עוד מצוות.

 

ואכן צריך להאמין שיכולה היא שתתמלא ממש לפי מה שביקש.

 

תמיד? ומיד? לאו דווקא. אבל משהו היא עושה. כעת, או אח"כ, ולפעמים פועלת בתוך האדם עצמו.

אז למה זה תלוי אם תפילתו נענתה?איש השקים
ואם לא מדובר על קבלת התפילה מה זה משנה אם זה בציבור או לא? גם ביחיד ה שומע
אם תפילתו נענתה, סימן שהתפילה הזו כבר עשתה את שלה.ד.

אם תפילתו לא נענתה - או שע"י שיתאמץ יותר היא תיענה בפעל, או שהיה צריך שיתפלל עוד. כך חז"ל אומרים על האימהות שהיו עקרות, שהקב"ה מתאוה לתפילתם של צדיקים. למה "מתאוה" אם הם באמת ראיים לכך? אז רואים שהתפילה פועלת עוד, מעבר למבוקש בה.

 

בציבור, ראשית יש אכן יותר סיכוי שתתקבל. בגלל זכות הרבים, שלא דנים את האדם בתור יחיד.

 

דבר שני, תפילת הציבור, היא הבעה של "המכנה המשותף" של הציבור. דהיינו, של זה שהם אנשים מישראל. שיש כאן נשמת ישראל שמתבטאת - אז ברור שהערך של זה גדול מאד. גם מצד ההוצאה לפעל של כיסופי הנשמה, נשמת ישראל - וגם ממילא, כנ"ל, יותר סיכוי שזה יעבוד בפעל.

 

 

בוודאי שיש לתפילה ערך גם מצד מילוי המבוקש.

אבל זה לא הדבר היחידי.

לפעמים אפילו להיפך: המבוקש מזדמן, כדי שהאדם יוציא לפעל את רצונו בקישורו לה', יתפלל.

כספומט תמיד יוציא לך את הסכום שביקשתהשקט הזה
הקב"ה לא תמיד נותן את מה שאנחנו מבקשים ממנו..
התפילה נענית בצור אחרת שאנחנו לא תמיד מבינים אותה
דווקא השבוע הייתי בכספומטאיש השקים
והוא לא הוציא לי
המסקנה?מיכל318
שכספומט לא תמיד מוציא כסףאיש השקים
במקרים כאלה הבעיה היא בכספומטהשקט הזה
מה שאי אפשר להגיד על הקב"ה
או ביתרה ; )איש השקים
ברור שלא משווים רק לא מבין מה נרתעים מהמשל
חחח תשמע. זה יפה !נפש חיה.
אם הבעיה היא ביתרההשקט הזה
כדאי "לפשפש במעשייך"..
אני חושב שאם זה אמור לפגוע באמונה של המתפלליםאיש השקים
זה אמור לפגוע באמונה של כולם כמו שהשואה אפ לא רואים אותה בעין אמונות אמורה לפגוע בכולם גם במי שלא היה שם
אתה צודק-אבל באמת דיברתי בעיקר מבחינה רגשית...ששוןושמחה

שאתה רואה איך הנערות מתפללות ושרות וכו'-

 

ובסופו של דבר אלוקים לא נתן את מה שבקשו...

 

מה לעשות? אם יש לנו סוג של קשר עם אלוקים בדומה לאבא-

 

טבעי שיהיה קשה אחרי כאלו אכזבות...

 

גם אם בשכל לא נראה הגיוני.

 

 

שמתי לב לזה גם בנושא השואה [להבדיל וכו'] שבעוד אני מתרץ לעצמי עם כל מיני פילוסופיות-

 

דווקא אלו שכועסים על אלוקים-  זה משום שבאיזה שהוא מקום הם יותר קשורים לאלוקים ומצפים ממנו...

זה יפה שמרגישים ומצפים,ד.

ובסדר גמור שרוצים שה' ישפיע שפע טוב - 

 

אבל אי אפשר להגשים באלוקות בצורה כזו, כאילו הוא אבא בשר ודם.

 

זה לא סתם ב"שכל". זה כל התפיסה של האמונה. 

 

אמונה צריך ללמוד. אם זה רק ענין רגשי, או כל מיני "הבנות" שטחיות  אז יכולות להיות גם תוצאות בהתאם. כמובן, בלי לשפוט אף אדם שצריך לעמוד בניסון קשה ל"ע.

נכון ויפה, אבל...ששוןושמחה

האם אנחנו לא אמורים להרגיש לפחות ברמה מסוימת כאילו הוא כביכול אבא אמתי?

 

הרי זה חלק מהעניין של ברסלב לבקש מאלוקים כל דבר אפילו טפשי.

 

 

וגם בתורה- אגב אפילו שזה לא כפשוטו- אבל עצם זה שכתוב שה' אוהב אותנו ושאחנו בניו בכוריו וכו'-

 

מראה שהוא רוצה שלפחות נרגיש ככה...

בטח שכן.מיכל318
והוא באמת אבא אמיתי יותר מיכל האבות שיש...
חוץ מיזה שאלוקים זה לפעמים מושג חזק בשביל להבין אותו בשכל של בנאדם. הוא אבא. אמיתי.
זה לא סותר..ד.

ה' הוא אבינו, הוא מלכנו, הוא מושיענו... כמו שאומרים בכל שבת.

 

אבל לא להגשים כאילו "שיקוליו" הם כמו בשר ודם.

 

והענין של לבקש מה' על כל דבר - זה, בפשטות, כדי להפנים שכל דבר קשור לה' שמחיה אותו. שבכל ענין יכול להתגלות הקשר לה'. לא כדי  לעשות מה' ספַּק חטיפים...  אדרבה, מתוך הקישור העמוק לשם שמיים, ממילא גם מתמלאים הדברין האחרים.

[יש זוהר כזה, ווי להם לבני אדם שצווחים ככלבים ואומרים: הב, הב... הב לי בני, הב לי חיי, הב לי מזוני....

נו, הרי באמת צריך להתפלל לה' על דברים כאלה. השאלה היא, כנראה, האם העיקר זה הקשר לה', ומשתמשים בבקשות כביטוי לגילוייו; או העיקר זה הבמבה, וח"ו הקב"ה הוא כאילו ה"ספָּק".. ואם כבר יש, אז בסדר, הסתדרנו...]

 

 

וברור ש"אהבת עולם ואהבה רבה אהבתנו" - וכך אנחנו צריכים להרגיש, וגם להתמלא כמה שיותר באהבת ה'. 

לגמרי לא סותר.

באמת הרבה מאד נשברו מזהשוקולד לבן
(הרבה בגלל ההנהגה שלא ידעה להתמודד נכון עם העוצמות של הנוער, ונתנה מסרים סותרים)
חלק לא הצליחו להתמודד ועזבו
וחלק למדו מחדש את יסודות האמונה וחילקו אצלם את האמונה בצורה בנויה וחזקה יותר
בכל אופן, קל זה לא היה
הגיע הזמן לספר את האמת.מי האיש? הח"ח!

האמת היא שבהתנתקות לראשונה הורגש הפער האדיר בין הציונות הדתית הליברלית לבין הציבור התורני לאומי (או, חרדי לאומי). אני אספר את מה שקרה ואני זוכר זאת כמו אתמול. גרתי עדיין אצל ההורים וזה היה יומיים לפני פורים של אותה שנה שבסיומה ההתנתקות הוצאה לפועל. החל מבצע ארצי של התנחלות בלבבות, תחת ההבנה (הבנה מאוחרת להחריד כמובן) שיש כאן פער אסטרונומי בהבנה של ההתיישבות ושל גוש קטיף בין רוב רובה של החברה הישראלית לבין החברה הדתית לאומית (כלומר, שגם הליברלים בציונות הדתית כן מאמינים בהתיישבות ובפרט בחבל עזה אבל רוב שאר החברה הישראלית חד-משמעית מעוניינת ביישום תכנית ההתנתקות ושצריך איכשהוא לשנות את דעת הציבור). כלומר קלטו מי שקלטו שעניין זה של אי-הסכמה בין חלקי הציבור הוא כל כך אקוטי וכל-כך הוזנח שהוא הסיבה האמיתית "לקיר האטום", שבו נתקלו מתנגדי ההתנתקות ומי שראו בכך אסון מתקרב ובכייה לדורות בהתהוות. ואז נשלחו בנים ובנות צעירים להביא משלוחי מנות של גוש קטיף לבתים בערים וביישובים ברחבי הארץ, מן הסתם רובם ככולם בתחום הקו הירוק. כך הם הגיעו אף אל דירת ההורים בעיר הפרובינציאלית שבה גרנו. אני זה שפתח להם את הדלת, ויכולתי לראות על פניהם של שני הבנים שהגיעו את ההקלה ואפילו את החיפוש אחר אמפטיה שכנראה כבר כמעט נואשו ממנו, כשפתח בפניהם דלת אדם עם כיפה על הראש (הייתי אז בן יותר מעשרים). הם קצת גימגמו דברי הסבר וכמובן דברי סינגור על גוש קטיף ועל ההתיישבות והאחיזה בחבל עזה. ניתן היה להבין שבשום דירה לפני כן הם כלל לא זכו לומר את הדברים, אלא למרבה הצער סולקו ולא נשמעו. הגישה כלפיהם בוודאי היתה אדישה לגמרי, שלא לומר עויינת. הם קיוו איפוא שסוף סוף תהיה להם מעין תחנת נחמה ואהדה. מה שכנראה הפתיע אותם היתה התגובה "בבית": מובן שלרגע אחד לא אני ולא הוריי לא שללנו את הנקודות שהועלו ובוודאי לא הבענו שום תמיכה ברעיון העיוועים. אלא שאם הם ציפו שבמידה מסויימת נהיה שם שלושתנו מעין חיילים שהם מגייסים, לאיזור הזה ולתושביו, הם נחלו אכזבה מהממת מבחינתם. אבי אף הבהיר להם שאין להם כל סיכוי ושהמאבק כולו אבוד. זה היה כנראה גרוע יותר מאשר אילו האיש הזה - נשוא פנים וצרוב זיכרונות כבר אז, דור ראשון לשואה ולוחם במלחמות - היה סוטר להם על פניהם. הם, כנציגים צעירים של דור שרק אז אולי החל באמת להתגבש כציבור, היינו הכוח התורני הלאומי [שבוודאי במקום ובזמן בו גרנו היה נבדל לגמרי בפיאות הארוכות, ציציות עם תכלת וחולצות וכיפות כתומות בניגוד לרוב שאר הציבור הדתי לאומי שטרם ספג את ההשפעה ההיא מישיבות ומיישובים] - הוכו בהלם מהפער התודעתי בינם לבין אנשים דתיים ולאומיים מהעיר ומהשכונה. מבחינתם המאבק היה הכרחי אפילו אם ייכשל, ומובן שצריך להיגרר על האדמה בידי הכוחות כדי להוכיח אחיזה בכל רגב. אנחנו לעומת זאת, הראינו אדישות מופגנת כבר אז לכל הפוליטיקה ואפילו האידיאולוגיה הזו, לא מפני אי הסכמה אלא מפני מתן עדיפויות. זה היה ממש פער של רעידת אדמה בין צדדים. תהום שאין לגשר עליה. בין מי שמגוייסים לעניין ויקריבו עבורו הכל, לבין מי שדורשים לבחון דברים במבט מפוכח, ציני אם תרצו, ולא יסכימו לזוז צעד בלי שכולם קיבלו על עצמם גבולות ומתווים. הפער העמוק הזה, בתוך תוכה של הציונות הדתית, קיים עד עצם היום הזה ואולי אפילו העמיק (או לפחות, הפך בעצם לפילוג ממשי ולא ניתן לגישור עוד). אין פלא לכן שכיום איש לא באמת מדבר על "התנחלות בלבבות", הביטוי שכל כך היה נשגב ונחשב באותה תקופה, כולל אחרי מה שקרה בקיץ אז, בתקווה שניתן יהיה להגיע יום אחד גם אל הציבור הרחב והכללי עם המסר האמוני והממש תורני. כי אפילו בתוך הציונות הדתית אין הסכמה ואין אחידות או אחדות. אני רק ארצה לסיים את הדברים האלו, שדי כואבים מבחינתי גם כיום, באמירה שאפילו את האמת שציינתי כאן לא ממש אומרים או שלא מסתכלים לה בפנים, ומתחמקים מהדיונים האלו באיצטלה של אחדות, עיין ערך בנט ואריאל. אבל אין אחדות אלא קרע מוחלט.

דברים מענייניםבן מערבא

(היה מועיל אם היית עושה קצת רווח מדי פעם, זה צפוף ולא נעים לקריאה)

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

אולי יעניין אותך