אחת ולתמיד- יש איסור חשיפת השוק?אנונימי (פותח)
האם יש איסור לחשוף את השוק וללכת בלי גרביים/חצאית ארוכה? האם זה הקלה או הלכה? ועל מי אתן סומכות?
^^לזמר לשמך עליון

זו שאלה מעניינת... כי יש ע"כ מחלוקת.

לפי ההלכה הפשוטה, כפי שידוע לי, יש צורך בחצאית ארוכה או קצרה יותר (אחרי הברך כמובן) עם גרביים, וכך אני נוהגת. האמת שאני אישית מחמירה על עצמי כי במשפחה שלי הולכים גם ללא גרביים.

אני יודעת שיש איזה חילוק בין אשכנזיות לספרדיות, ובכל אופן - החצאית הקצרה יותר ללא גרביים זו הקלה של השנים האחרונות (ע"י רב שאישר כמובן), לפי מה שאני יודעת.

חג שמח!

לפי הגמרא. בברכות ופרוש כל הראשונים שם חייבים לכסות את השוק.ה' הטווב
כך גם פסקו כמעט כל הפוסקים, כמו הרב מרדכי אליהו, הרב עובדיה יוסף, הרב שמואל ואזנר, הרב שמואל טל , ועוד. יש אומרים שהמשנה ברורה הקל שמספיק לכסות רק חלק מהשוק. זאת אטמרת חצאית שלשת רבעי. אבל זו קולא, ולרוב הפוסקים צריך חצאית ארוכה או לפחות גרביים. חג שמח!
ע.י.צ'יאל

גם לפי המ"ב חייבים לכסות את כל השוק, אך הוא סובר שהשוק מתחיל מהברך (יש שרשור על זה בצעירים מעל עשרים).

המשנה ברורה שגה בזה. בכל המקורות: תנ"ך, משנה , גמרות בכמהה' הטווב
מקומות השוק הוא מהקרסול לברך. כן, מותר לומר שהמ"ב טעה. הרבה גדולים כתבו כך.
ע.י.צ'יאל

תן לי שני מקורות מהתנ"ך ,מהמשנה ומהגמרא לדבריך.

משנה באהלות: פרק א משנה ח: 248 אברים באדם,ה' הטווב
שלשה בפיסת הרגל, ששה בכל אצבע, עשרה בקרסול, שנים בשוק, חמשה בארכובה, אחד בירך וכו'. המשנה מונה את האברים מלמטה למעלה. אצבעות, קרסול , אח"כ "שוק", ארכובה( ברך בשפתנו), ואז ירך , שהיא מעל הברך. וכך מבארים זאת התוספות בנזיר דף נב. רמב" ם (איסורי ביאה, י,ו): נחתך הולד ויצא אבר אבר,כגון שיצא הרגל ואחריה השוק ואחריה הירך. שוב רואים שהשוק הוא בין כף הרגל לירך. גם במסכת חגיגה בדף יג עמוד א עיין שם. אותו דבר בזוהר פרשת בשלח דף נו. גם במסכת בכורות דף מה עמוד א משמע שהשוק יוצא מכף הרגל. תנך: ספר שופטים (טו,ח): ויך אותם שוק על ירך. מסביר הרד"ק שם " כי הנס ונופל על פניו , מתהפך שוקו על ירכו". גם בדניאל פרק ב פסוק לב עיין שם. ויש עוד ראיות אם תרצה. לילה טוב!
ע.י.צ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך ב' בחשון תשע"ט 16:19

עיין מהר"י קרא על גלי שוק, הוא פירש כמו המ"ב. אם אתה מביא מקור מרש"י, יש לך כבר מקור טוב יותר ברמב"ם הל' קרבנות, לגבי שוק הימין. הפסוק בדניאל לא מוכרח לאף שיטה.

תודה על ההתייחסות. הפסוק בדניאל הוא כן נגד "שיטת המ"ב",ה' הטווב
כיוון שהאברים מוזכרים מלמעלה למטה, הגוף ואח"כ הירך ואח"כ השוק. משמע שהשוק מתחת לירך. זה דבר כל כך שפוט שמוזר שנאלצים להתווכח עליו. לא הבאתי משהו מרש"י, אבל יש גם ראיה מרשי במסכת מנחות אם תרצה. לגבי מה שהבאת מהרמבם: יש ראיה מהרמבם הלכות איסורי ביאה פרק י,ו .עיין שם. בנוסף צריך לדעת שיש הבדל בין המושג שוק לגבי אדם למושג זה לגבי בהמה. אצל אדם מכל המקורות ברור ששוק הוא מתחת לברך. לגבי פרה נחלקו בזה רבי יהודה וחכמים בתוספתא מסכת חולין פרק ט הלכה יב: ר יהודה סובר ששוק מארכובה ולמטה , וחכמים סוברים ששוק מארכובה ולמעלה. הרה"ג דוד כוכב הביא בספרו הצנע לכת מהרה"ג אורי כהן הסבר למחלוקת הזאת. אצל פרה ישנם גם שלשה חלקים לרגל, אבל החלק העליון שמקביל לירך של האדם הוא נסתר בתוך הבטן של הפרה. לפי חכמים החלק העליון אצל הפרה הוא ירך, והוא נסתר, אח"כ יותר למטה נמצא השוק, ומתחתיו יש חלק ארוך שמקביל לכף הרגל של האדם. לפי ר יהודה, כיוון שהחלק העליון מכוסה, הוא לא נחשב, ולכן החלק האמצעי הוא הירך, והחלק התחתון הוא השוק. בכל מקרה תוספות במנחות דף לז. כתבו מפורש שיש הבדל בשוק בין אדם ששם השוק מתחת לברך לבין בהמה ששם נחלקו לפי מה שהסברתי. כך גם כתבו גדולי האחרונים: רע"א מהדורא תנינא סימן כח, חת"ס ביורה דעה סימן נ. וגם הרב עובדיה יוסף זצל יביע אומר חלק ו סימן יד :" וברור שירך חמור יותר משוק, שהירך למעלה מן הברך, והשוק למטה ממנו". וכן הרב אליהו זצל כתב בדרכי טהרה.
ע.י.צ'יאל

גם לפי המ"ב השוק מתחת לירך. לשיטתו אפשר לומר שבדניאל, בטן ומותניים נחושת, שוק (עד הברך) ברזל, ומה שאנו קוראים שוק הוא הרגליים (מהם ברזל וכו').

זה לא נכון. המ"ב הביא את "דעתו" מהפרמ"ג. הפרי מגדיםה' הטווב
כותב ששוק לפעמים נקרא ירך. בקיצור בעקבות שוק אצל בהמה הוא הסתפק האם גם אצל אדם שוק הוא מעל הברך, כמו אצל פרה. הוא רק שכח שתוס'במנחות מחלק בין שוק של אדם לבהמה. מה לעשות? קורה. בכל מקרה גם הפמ"ג עצמו די דוחה את ההבנה ששוק של אדם מעל הברך, כי בחליצה הלכה שחליצה כשרה בשוק, וחולצים מתחת לברך. לכן הוא כותב שצ"ע. לכן כלל לא ברור מדוע המשנ"ב הסתמך על זה, ולא על כל הפוסקים שכתבו ברור ששוק מתחת לברך. כנראה שהוא לא עסק בכך באותו זמן, ולכן לא ראה דבריהם. שנזכה לכוון לאמת!
ע.י.צ'יאל

איפה הפרמ"ג נשאר בצ"ע?

חוץ מזה זה לא סותר את הפירוש שלי בדניאל, הרי מצאנו שמותן נקרא ירך.

בפירושו בסימן ע"ה נדמה ליה' הטווב
ע.י.צ'יאל

בדקתי, לא.

במשבצות זהב סק"א הוא מקשה על עצמוה' הטווב
מדברי הבית שמואל באבן העזר סימן קסט ס"ק לב, שם מסביר הבית שמואל שחליצה כשרה בשוק, ומסביר מהו השוק. הפרע מגדים כתב שם "וצריך עיון כעת". כך גם הבין שבט הלוי באורח חיים סימן א " הנה הפמ"ג כתב ז דרך אפשר... ולא מצאתי כדי סמיכה להתיר, מאחר שבחיי אדם מבואר לאיסור, ובפמ"ג אינו מבואר להיתר.
ע.י.צ'יאלאחרונה

יישר כח.

בכל זאת, לא אמורים להגיד המ"ב טעה.

ותסתכל כבר במהר"י קרא.

ע.י.צ'יאל

ראית את המהר"י קרא הנ"ל?

"שוק באישה ערווה"רגע שלם
עבר עריכה על ידי עובדת ה'!!! בתאריך ט"ו בתשרי תשע"ט 22:06

את השוק חייב לכסות מכל מקום, אבל הפוסקים נחלקו מה נקרא שוק.

 

יש פוסקים שאומרים שהשוק זה מהברך עד הקרסול- שאלו רוב הפוסקים

החפץ חיים (משנה ברורה) כתב ששוק זה מהחלק של הירך למעלה עד הברך.

מלכתחילה יש להסתמך על רוב הפוסקים לענ"ד, ז"א חצאית עד הקרסול

ובדיעבד אם את מקלה לשים חצאית 10 ס"מ אחרי הברך וגרביים

ובדיעבד של דיעבד מותר 10 ס"מ אחרי הברך בלי גרביים ויש לך על מי לסמוך.

וזו הדעה הכי מקלה. ואגב רבנו הרצי"ה הצטער על הפסיקה הזאת

לפעמים גם תלוי במנהג המקום וכו.

אני אישית לפחות בע"ה משתדלת לשים חצאיות עד הקרסול

ואם זה חצאיות לא עד הקרסול אז אני שמה 20 ס"מ אחרי הברך ומוסיפה גרביים.

הלכה פשוטהחיוךך

ההלכה הפשוטה היא- שאישה צריכה לכסות את השוק.

 

עכשיו...

השאלה היא מה נקרא שוק?

 

ע"פ רוב הפוסקים (דעת רוב)-

שוק=הקטע שבין הקרסול לברך

זאת אומרת שהרגל צריכה להיות מכוסה בגרב

 

ע"פ פוסק אחד בלבד (!!!)-

שוק= מהברך ומעלה

וע"פ דעה זו לא צריך גרבים 

(שוב- זו דעת יחיד, והוא אשכנזי...)

 

בקשר לפוסק שהתיר בלי גרבים (המשנה ברורה) הרב צבי יהודה אמר שהוא הצטער על ההיתר הזה (כי זה נתן פתח להרבה הקלות)

מה שאני שמעתי מהרב שמואל אליהו שליט"א:האלן

הכי עדיף שתהיה חצאית ארוכה/ אם החצאית היא רק שלושתרבעי- אין צורך בגרביים.

אם החצאית מגיע עד הברך- וחובה בהיא תכסה את הברך! אז צריך לשיים גרביים/ טייץ.

זה ציטוט שלו?תפוחית 1
לא ציטוט מילה במילה,אלה מה ששמעתי מפיו..האלן

בעולם קטן הוא כתב פעם אחת בשו"ת שאם יש חצאית עד הברך- אז צריך גרביים. ואם זה חצאית 3/4 או ארוכה ממש אז לא צריך גרביים.

זה בטח לא שיטת עצמו, הוא כנראה כתב את זה למי שמקלים כמוהדוכס מירוסלב

המשנ"ב.

הרב שמואל הוא ספרדי והוא ככנראה פוסק כמו אביו בזה, שצריך לכסות הכל לא רק שלושת רבעי.

אם זה לא הייתה דעתו, והוא לא היה מסכרים איתה- אז הוא כנראההאלן

לא היה כותב את זה... וגם אם כן- הוא היה כותב את זה בשם רב אחר... ( הרב 
________ התיר)

זה היה נכון אם היה מדובר בתשובה הלכתית, לא בתשובות בסגנון סמהדוכס מירוסלב


גם כך הוא ענה ליroth
אשכנזים- מותר. ספרדים- אסור.בעזרת ה


באמתת? יש הבדל?אמת ותמים
אכן. תפתחי פניני הלכה. הרב מסביר שםבעזרת ה
לא נכון. במקורות ברור שהשוק מתחת לברךה' הטווב
החתם סופר, רבי עקיבא איגר, שבט הלוי , הרב בנימין זילבר , הרב שמואל טל ועוג אוסרים. הם כולם אשכנזים. אבל באופן כללי כיוון שזו לא מחלוקת שו"ע ורמ"א ולא מנהגי עדות ברורים, אין הבדל בין אשכנזים לספרדים. סליחה שכתבתי שאת טועה, זה לשם לימוד..
אולפנת רננהעלה קטן

היי, צריכה בדחיפות מידע על אולפנת רננה

מה הסגנון באופן כללי, למי מיועד, איך האווירה

ומבחינה תורנית-דתית- מה הסגנון? האם מותר שם פלאפונים?

האם יש אולפנה אחרת מקבילה בסגנון כדי שאוכל להשוות?

כל מידע יעזור לי

תודה רבה!

מישהי יודעת אולי?עלה קטן
מכירה קצת מרחוקמתואמת

נחשבת אולפנה תורנית בעיקרון, לא בקצה הכי תורני של הסקאלה. למיטב ידיעתי מותר שם סמרטפונים, אולי צריך סינון.

אולפנות נוספות שאולי אפשר לבדוק: שיראל, עטרת רחל, ראשית.

(אני מכירה את הנושא ממקום של אמא לבת באולפנה, אז לא יודעת מקרוב מאוד...)

תודה רבה! עזרת ליעלה קטן
יש אולפנה מקסימה בחרשהTal i

כולן עם נוקיות, גם הצוות וגם התלמידות.

אולפנה דתית תורנית באוירה חלוצית.

הבנות שלי לומדות שם.

שווה לבדוק

אולפנת מבשרת חרשה

תודה רבה לך! אני אבדוקעלה קטןאחרונה
קומי אוריאיידן

אני רוצה ללכת לאולפנת קומי אורי ואני צריכה לשכנע את ההורים שלי ואני לא יודעת איך מישהי יכולה לעזור לי בבקשה?

ההורים שלי מאוד דוסים אבא שלי רב וכו..

הם מסכימים לי ללכת לתפארת, ראשית, רעיה ובהרן אפילו לכפר פינס הם לא מסכימים.

מישהי יכולה לעזור?

..הרמוניהאחרונה

למה את רוצה ללמוד שם?

מה הדברים שחשובים לך?

 

הפורום הזה פעיל? אני ממש אשמח לתשובהעלה קטן

לא בשבילי -

אולפנה בסגנון של אולפנת בית-אל

מישהי מכירה אולי?


תודה מראש!

מחפשת אולפנה בסגנון מתנחל ברסלב כזהאנולה

היייייי לכולןןן 

מחפשת אולפנה לשנת לימודים תשפ"ו עולה (עולה לי"ב)

אני יודעת שזה ממש מאוחר אבל תמיד עדיף לנסות

רגע חחח בטעות נשלח, -המשך-אנולה

בקיצור סגנון ברסלב כזה מתנחל 

חצאיות ארוכות, טלפונים כשרים, עם בגרויות 

לא כ"כ משנה איפה עדיפות לירושלים אפשר עם פנימייה 

בנות טובות וכפיות זורמות סגנון דוד המלך כזה..

מקום שיהיה חיבור לה מתוך אהבה 

וצוות טוב 

חחח זהו בעיקרון 

אשמח להמלצות וגם לטלפונים או מייל של המקום

 

היימפוצלשת(:אחרונה

יש את אולפנת ראשית ואולפנת נביעה שהם בירושלים

ויש את אולפנת טהר ביד בנימין ואולפנת תפארת במגדל העמק


יש פרטים בגוגל תחפשי..

בהצלחה 😇

הי חדשה כאן!מיכלי123
ברוכה הבאה, נכנסתי רק כדי להסביר שלא פעיל כאןחסום לשעבר
(בנות נא לא לסקול אותי)
🏢פתית שלג

לצערי עם כל הפוליטקלי קורקט אין אימוג'י נסקל או סוקל

אז תסתפק באימוג'י של בית הסקילה

חסום לשעבראחרונה
אתה יודע שגם אתה אמור להיסקל?
התאמת אולפנה לעולה לכיתה ח'צביהק
שואלת לחוות דנת לגבי אולפנות של בנות דתי לאומי עם פנימיה/חצי פנימיה. עזרו לי איך לבחור נכון.
מחפשת מידע על אולפנת צביה בקעת הירדן. (אולפנת חמרהציפור כסופה
מישהי מכירה??? ויכולה לספר
אולפנה עם חטיבת ביניים בירושלים עם בנות דוסיות?טל524

מחפשת לאחותי - אולפנה עם חטיבת ביניים בירושלים עם בנות דוסיות? קיים כזה דבר? אשמח לרעיונות. לא כולם צריכות להיות דוסיות, אבל לא להיות היחידה.

ממד הר נוף ואז לעבור לאולפנה דוסיתמרגולאחרונה
יש להם חטיבה, יש בנות שבאות אחרי כיתה ו רק לחטיבה

אולי יעניין אותך