עזרה ממישהו/מישהיהלל הלל

אני שיעור ג בישיבה,ברוך ה הולך בסדר מבחינת הלימוד ירידות עליות וכו

אבל כל כמה חודשים פתאום יש לי כמה שבועות פשוט גרועים,אני מרגיש ניתוק,ריחוק,ריקנות כזו כאילו אני לא באמת קשור לכל הרעיונות הגבוהים שנלמדים בבית מדרש,הצד שכלי של מי אמר שיש ה'? ומי אמר שדווקא הדרך שלנו היא האמת?! מאוד לא מבורר אצלי ומאוד מפריע,גורם לכך שכשאני מרגיש לא מחובר אז לא אכפת לי לזרוק הכול ולא להקפיד על הפרטי הלכה הכי בסיסיים...

בזמנים שהולך טוב אז אני משייט בעולמות עליונים בכתבי הרב קוק,גמרא עיון וכו ושוכח מיזה אבל כל כמה חודשים זה חוזר לי..נותן חוסר יציבות לבנין שחשבתי שבניתי בישיבה,ובזמן משבר כזה הדבר שאני הכי רוצה זה להתגייס בגיוס הקרוב..כשהולך טוב אני בראש של להמשיך עוד הרבה שנים בישיבה,יכול להיות כמה חודשים בשיאים רוחניים אבל פתאום מתברר שהכול היה דימיונות..בקיצור מבולבל ולא יודע מה לעשות עם עצמי,דיברתי עם חברים ולא ככ הצליחו לעזור לי,אז אפרוק את זה פה ומי שבא לו מוזמן להגיב..סליחה עם נפלתי עליכם,לילה טוב (ד"א אני חדש פה)

 

במבה, קולה וגיטרה- ניסית?אריק מהדרום
וואו, חזק. אהבתידעתן מתחיל


נו מה? זה חדש? אני המצאתי את זה?אריק מהדרום
כנראה שלא הכרתי דעתן מתחיל

אבל המביא דבר בשם אומרו..

תופעה סופר נפוצהאריק מהדרום
אגב כנראה שהגיוס יעשה לו רק טוב, הוא אמנם יתרסק רוחנית (מן הסתם) אחרי ימים ספורים כשינחת לעולם המעשה אבל השגרה תחזיר אותו לעולם שאין בו מתח כל כך אדיר בין הרוחניות לגשמיות.
בהצלחה על כל פנים מה שלא תחליט לעשות.
אתה משער נכון לדעתידעתן מתחיל

אבל אני חושב שזו גם סוג של בריחה, ולכן יכולה להיגמר בצורה שלילית.

לדעתי הפוךמדרון
להשאר בישיבה אולי זה סוג של בריחה..
כמו אדם שלא יודע מה להחליט אז הוא מחליט שלא להחליט..
ואם הוא ימשיך ככה אז אולי גם בישיבה זה יגמר בצורה שלילית של שבירת כלים
אכן, להישאר גם בישיבה זו בריחהדעתן מתחיל

לא אמרתי שלא.

כן אמרתי שאני מאמין שצריך לפתור את הבעיה, גם אם קשה, ולא להמנע ממנה בדרך זו או אחרת..

יכול לנסות לעזורדעתן מתחיל

אבל בפרטי.. ולא נראה לי שאתה יכול עצוב

מה ז,א לא יכול?הלל הלל

למה לא יכול? תודה רבה על ההצעה...אבל תכלס לא מתאים עכשיואפאטי

צריך וותק קצת כדי להיכנס לשיחה אישיתדעתן מתחיל

ואני חושב שלא תמצא פתרון קסם בכמה משפטים שיכתבו כתגובה בפורום פומבי. ואם אינך מחפש תכתובת קצת ארוכה יותר, אין לי מה להוסיף.

בכל מקרה, שתהיה הצלחה רבה.

...מיכל318
אם אתה שולח לו. אז הוא כן יכול להיתכתב איתך בפרטי.
אבל הוא ינסה לשלוח מעצמו,אז לא .
תודה על התיקוןדעתן מתחיל
בבקשהמיכל318
לא יודע באיזו ישיבהבסדר גמור
אבל יש לך ר"מ שמכיר אותך?
כן.אבל הוא פחות לנושאים כאלה..ניסיתי פעםהלל הלל


תשמע אחיתתן אחרית לעמך
זה קורה להמון אנשים וזה קורה ברמות שונות. אני בטוח שאתה מסתכל על חבר'ה אצלך בשיעור ואומר לעצמך וואלה הוא אין לו ניסיונות אבל תתפלא לכולם יש ואתה לא יודע עד כמה הם עצומים.
נחזור לנקודה, אני הגעתי להבנה הזו רק אחרי כ4 שנים בישיבה ; אתה צריך לעשות את מה שמעניין אותך. כוונתי. יש לך נושאים לא סגורים באמונה, בהלכה וכדומה ואתה לא פותר אותם. תפתור אותם תתעסק בהם ואז דבר יוליד דבר. זה כמו להתחיל כושר ואז אתה מתעניין בעוד ועוד דברים (מה בדיוק לאכול וכו'). עוד מעט תעלה לך שאלה אימונית או שאלה 'האם אני מחובר למה שאני לומד?' אז תתחיל לבדוק מה הבעיות, תשאל רבנים, תראה שיעורים. אצלי זה עשה שינוי פלאים. ככה תייצר לך לימוד שנוגע אליך בתוך המסלול הגדול של הישיבה .
מקווה שאני עונה נכון לנקודה שלך. אם לא תנסה להסביר לי יותר מה כוונתך.
בכל מקרה אני חושב שהמשברים שמגיעים כל שבועיים זה כי אנחנו לא עוסקים בדברים שמעסיקים אותנו עוסקים בדברים כללים כאלה. זה גורם לנתק בין מי שאתה (כי יש לך שאלות אימוניות וכו' ) למה שאתה לומד.
אומנם לא בישיבה אבל יש לי תשובה לזה..לב אוהב
אבל אולי בהמשך בעז"ה.
מה שכן מה שלא יהיה אפילו אם תגיע לרגעים של כפירה חס ושלום אל תפסיק להקפיד על ההלכה בצורה הכי מדודקדקת שיש רק ככה אפדר לצאת מזה בשלום.. אם מקשיבים "ללב" כביכול ברגעים האלה ועושים עבירה אפילו קטנה בעצם אתה נכנס לבוץ וקשה יותר לצאת משם.
עם כפירה ומוחין דקטנות אפשר לעבוד.. וזה גם ככה קשה אז חבל להוסיף סתם עוד עבירות שהתשובה עליהן קשה גם ככה..
בעז"ה שאזכה להקפידהלל הלל

אהל בזמנים כאלה אני מרגיש שאין לי מה להפסיד אז אין סיבה לדוג' שלא אעבור על ההלכה הזו..

לא מסכיםצריך עיון
לא ממליץ לאף אחד לעשות עברות בכוונה ח"ו אבל לפעמים מתברר לאדם למפרע שזו הדרך שהוא היה צריך לעבור
למה שלא תשתף את אחד הרבנים בזה?סתם 1...
מן הסתם הם בעלי ניסיון וגם מכירים אותך.

השאלה אם זה מפריע לך מצד חיצוני או פנימי. האם השאלות שהזכרת מציקות לך כי אין לך ביטחון מול אחרים שמקשים עליך (גם במחשבה או בדמיון) או מול עצמך בלבד.
עם הרמ לא ככ מתאים..אממ האמת שחשבתי על זה הרבה וזה נראה ליהלל הלל

נראה לי פנימי

אם זה פנימיסתם 1...
זה לא אמור לערער אותך ככה. בכל מקרה צריך הדרכה בשביל ללמוד את היסודות הללו ולהבין אותם. אם אתה בישיבה אז המצב מעולה.

ה"סכנה" בלימוד מחשבה הוא ההזדהות מול הידיעה. מומלצת הדרכה, כמו כן כוון את עצמך יותר ממוקד. אילו נושאים, אילו שאלות.
בכל מקרה עיקר הלימוד (בזמן) צריך להיות באיסור והיתר, לימוד הלכה, הוויות דאביי ורבא.

תוכל לפנות אלי בפרטי.
מממ. כמשהי שעוסקת בנושא הרבה:אפויה

נראה לי ה' נותן לנו רבנים וצדיקים כדי להיעזר בהם.קורץ

זה לא הופך אותנו לפחות פנימיים, להפך זה מעצב ומגדיל את הפנמיות האמתית שלנו..

 

הכוונה בפנימי הייתההלל הלל

אם הבנתי אותך נכון אז זה לא מה שהתכוונו..הכוונה לפנימי הייתה שזה מפריע לי באמת,לעומת חיצוני שזה מפריע לי לדוג' כי הרבה מהעולם "הנאור" לא מאמין בזה,כי זה נחשה להיות שכלי וכו...לא שזה מתכחש לפנימיות שלי אם אתייעץ עם רב

נכון,טעיתי, אופס...אפויה


באיזה נושא עסקת הרבה?סתם 1...
אתה משקיע הרבה בלימוד אמונה?והוא ישמיענו
אני אישית השקעתי כשעתיים ביום. אע''פ שבמסגרת הישיבתית בד''כ משקיעים יותר בלימוד גמרא וממש קצת באמונה (אני מדבר על הבחורים) ברמה לא מספקת בכלל
כן משקיע הרבה..הלל הלל


יסודות האמונה- כמו כוזריוהוא ישמיענו
הקדמות לפירוש המשנה, אמונות ודעות, דרשות הר"ן וכדו'?
או יותר בכיוון של הרב קוק, מהר"ל וכדו'?
יותר בכיוון של הרב קוק.אבל אני מבין שחסר לי את הבסיסהלל הלל

של הראשונים באמונה בעיקר כוזרי אמונות ודעות..

בהצלחה רבה!והוא ישמיענו
אני גם התחלתי לאחרונה לעשות חזרות על כוזרי
היי אפס בריבוע

אין לי מושג איפה אתה לומד, וכמה זמן פנוי יש לך, או כמה יכולת ורצון יש לך = כמה זה חשוב לך. 

אני רק יודע שאם זה חשוב לך מספיק, אתה תדע למצוא את הזמן, המקום, והדרך. 

 

ברוב המקומות וברוב הישיבות, הייתי כותב אולי בכולן - בהכללה גסה כמובן, אין השקעה אפקטיבית ורצינית בלימודי אמונה, יש שיעורים שבועיים פה שם, והלימוד האמוני הרבה פעמים מקבל תפקיד משני, בדרך כלל שכבר הסאה גדושה ואתה עייף מלימוד, ההרגל הוא לתפוס מאמר או איזה ספר קליל "וללמוד אמונה".  (לא נכנסתי לעולם הלימוד עצמו ודרך הלימוד למרות שיש לי המון מה לומר, כי הא בהא תליא)

 

בעולם כזה, מוכרח שהלימוד יהיה מותנה כולו ברגשות, עולם השכל - בלשוננו "אמונה", הוא אפילו לא "מעמיד דמעמיד", הוא עולם שנגרר אגב אורחיה. העולם הדתי של הרבה מאוד בחורי ישיבות מבוסס על  - רגש. או במילים יותר בוטות - מצב רגשי רגעי

הסיבה שבגללה הוא לומד מבוססת על "ככה כולם עושים" "זה המסלול", או חינוך של פמפום גישה ביחס ללימוד תורה, או אפילו הרגשה מסוימת שעושה לו טוב כשהוא לומד. 

 

אל תצפה מתוך עולם שמבוסס על רגש בלבד להשתנות עם הזמן, זה לא יקרה, לפחות לדעתי

 

האמת, אני לא אשקר שאם הייתי קורא הודעה כזו לפני כמה שנים, הייתי ממליץ לך לחזק את הפן השכלי בעולמך הדתי על ידי ספרי הגות של הוגי דעות יהודים מימי הביניים, כמו רס"ג, ר"ן, ר' חסדאי קשקש, ר' יוסף אלבו, הרמב"ם, ריה"ל, ר' בחיי אבן פקודה, רמב"ן,  ועוד........

 

אחת הבעיות המרכזיות שבגללן אני ממעיט מלהמליץ על ספרי הוגים מימי הביניים, זה שישנם לא מעט דברים שהשתנו בתחומי המדע, הפילוסופיה, והפסיכולוגיה. במיוחד השתנו הרבה מהנחות היסוד של משנתם. (המשמעותיות ביותר אלו ההנחות בתורת ההכרה).

 

אם בכל זאת תרצה ללמוד את ספרי הוגים אלו - אני ממליץ על ריה"ל בתור התחלה, הוא הכי פחות מקושר למדע ולפילוסופיה של זמנם, ועדיין משתמש בהסברים שכליים שהם מחוץ לתורה. (הרי זה הרי מה שאנו מחפשים - ביסוס שכלי).


אם אתה מעוניין לבסס את דעותיך ואמונתך באלוהים, בתורה, ובכל מה שהורגלת אליו, ועם זאת שההסברים יהיו מותאמים להנחות ולידע של ימינו, אני ממליץ לך להתחיל כאן.

 

בהצלחה!

 

 

מזה אתה ממליץ להתחיל?סתם 1...
שוב חומר שמישהו אחר לעס? אדם יכול וצריך ללמוד מעצמו את הגות הראשונים ומחשבה יהודית.
לאחר מכן יוכל להתעמת עם דעות שונות מימינו.
כן. בצורה חותכת וחד משמעית.אפס בריבוע

אני לא רואה ערך בלימוד היסטורי של הוגי דעות יהודים לפני ביסוס היהדות בעולמך שלך. 

 

לא מדובר על "דעות שונות בימינו". מדובר על התפיסה המדעית והפילוסופית בימינו. שהיא שונה לחלוטין מהוגי הדעות הנוצרים והיהודים כאחד, שניסו להוכיח את אלוהים. 

לכן לימוד היסטוריה של דעות מהעבר זה חשוב לדעתי. לא לפני שאתה מבוסס בדעותיך כלפי המצב העכשווי.

 

ואם לדעתך יש לו טעויות בלעיסה, מוזמן להגיב. 

אם מורה נבוכים או כוזרי הוא ספר היסטוריה מבחינתךסתם 1...
אז הבעיה אצלך.
אם אינך רוצה ללמוד בעצמך ורוצה ללמוד תורת אחרים ולהרבות את שלשלת המסירה והמתווכיםמזו עוד בעיה.
לא נראה לי שמי שהפנית אליו היה שולל מבחור ישיבה ללמוד את המקורות הראשוניים של הרבה מדבריו אלא להפך.

מי שהפנית אליו הוא לא אוטוריטה של ימינו אלא עוד דעה שזה שהיא בימינו לא מביאה לה יוקרה מסוימת על דעות אחרות.

אז הגיון הטיעון שלך הוא להעתיק דעה מימינו, בגלל שהיא ימינו, ובהתאם אליה לדון את חזל, גאונים וראשונים... מעניין מאוד...

האם התייחסתי איפשהו ל"טעויות בלעיסה" של מישהו? האם דנתי או התייחסתי בשיפוט כלשהו לכותב שהפנית אליו?


לבסס תפיסת עולם יהודית שלא מתוך היהדות... מעניין...
אני אגיב לגופו של ענייןאפס בריבוע

הפילוסופיה שהרמב"ם למד היתה טעות -- הנחות היסוד של אריסטו היו שגויות. כן! מורה נבוכים רובו ספר היסטוריה.

רוצה לדון עליו - בשמחה. אני אראה לך ואביא לך מקורות עד הבוקר. 

אמרתי שעל כוזרי הייתי ממליץ כספר עם הכי פחות קשר לפילוסופיה ולמדע של ימיו, ועם כל זאת הסברים שכליים מחוץ לתורה.

 

אני לא אכניס מילים למי שהפניתי אליו, אבל אני לא בוחל באפשרות שהרמב"ם היה גונז פרקים משמעותיים במורה נבוכים לטובת אותו אדם שהפניתי אליו.

 

הוא האדם היחיד בימינו שאני מכיר שמתייחס לעולם החשיבה והמדע של ימינו, בצורה שיטתית ועמוקה!, ומבסס את עולמה של תורה מתוך הכרה במשב הרוח המדעי ופילוסופי של ימינו. 

אם היית קורא את כתביו, או לפחות את מה שהמלצתי לו - - היית מסכים איתי.

 

 זהו ביסוס שכלי, לבחון הכל מבחוץ, מתוך השכל הישר. להזכירך זוהי אחת מהנחות היסוד של החבר בספר הכוזרי.

מוזמן להתחיל לפרוט את המקורות.סתם 1...
אתה עושה טעות נפוצה ולא מבדיל בין פילוסופיה לבין מדע. בימי הרמבם ועוד לפניו הפילוסופיה והמדע היו מאוחדים.
המחשבה הדתית של הרמבם לא מוטעית ולא שגויה. המדע שעליו התבסס בחלקו מוטעה או חלקי.
הרמבם עצמו לא קיבל את אריסטו בזרועות פתוחות אלא בביקורתיות. רמבם לא ביסס שום דבר דתי על המדע מימיו מטעם עקרוני.

הרמבם כיום, מהותית, היה אותו אדם דתי הוא פשוט היה אוחז בכמה עקרונות מדעיים שונים.

את הרב מיכי ואת ספריו אני מכיר תודה על הדאגה. עם חלק מדבריו אני מסכים, ועם חלק כלל לא בכל מקרה חידוש או מקוריות לא מצאתי בו, בטח לא אחרי ליבוביץ.

לבחון מבחוץ- זה בדיוק מה שטענתי, שיבוא החומד ויבחן בעצמו ולא יקרא את מסקנות בחינת שאר הלומדים.
יש שלל הוגים בימינו, ברוך ד', שעוסקים בצורה מעמיקה בהגות ומחשבה יהודית, אתה התחברת אליו, אשריך, אבל לא חסר.
הפילוסופיה היתה מוטעיתאפס בריבוע

וזה מה שהוביל את ה"מדע" על תפיסת האדם - שהוביל את תפיסת הנבואה, ההשגחה, והישארות הנפש.

 

אותו אדם דתי - נכון. (לא ליבוביציאני)

 

ליבוביץ לא חידש משהו - הוא בסך הכל הנדס את הפוזיטיביזם שבו הוא דגל ביהדות שבה הוא האמין. 

 

כדי לבחון מבחוץ אדם צריך ללמוד פילוסופיה והמון - ועקרונות של הפיזיקה והביולוגיה. יש לו זמן לזה? 

(כל זה בלי להתייחס לנושא תורה מן השמיים).

 

הרבה ממה שנכתב במחברות הרב מיכי לא ממציא את הגלגל, הוא כותב דברים שנלעסו, הוא רק מציג אותם בצורה שיטתית. הוא מנגיש את הפילוסופיה בצורה שיטתית לנחלת הכלל. ובדברים שהוא כותב את דעתו האשית, זוהי פילוסופיה , ואתה מתמודד עם טענות, תמיד אפשר לשמוע דעות אחרות ולהחליט.  לדעתי - והוא אחלה הוגה דעות להתחיל איתו בימינו, וללמוד ממנו ולבסס את העולם השכלי, בגלל שהוא שיטתי, מקיף, עמוק, ומבוסס.

 

יכול להיות שאתה תחלוק עלי אבל העניין הוא לא מחשבה יהודית. לא לבסס את היהדות מתוך הכיסא של בית המדרש, אלא מחשבה פילוסופית קרה, שלא מרחמת על אמונות קדומות.

 

 

 

 

 

 

מאחר והוא שיפוטי אין מה להתחיל איתו.סתם 1...
אני עדיין מחכה למקורות ממורה הנבוכים.

אני תמה כמה אתה נאמן לעקרונות שאתה מבקש מאחרים ליישם. פילוסופיה קרה שלא מרחמת על אמונות קדומות...שוין...

יש אנשים (לא פיזיקאים למיניהם) שבאים מתוך הפילוסופיה ומחשבת ישראל שהרבה יותר מוכשרים בהנגשה.
בויכוח על הנגשה אני לא מעוניין...

אתה מתייחס לנבואה וכד' כאילו הן סוגיות מדעיות שהוכרעו. אני טרם נתקלתי בנביא שיכריע מי צדק וקרב היום שהוא יבוא וניווכח. בינתיים אין סבירות גבוהה במיוחד שהסופר הנל צודק על פני אדם אחר. ישנה סבירות גבוהה יותר שגאונים וראשונים, שדבריהם דברי קבלה (בעלי מסורת) מעוגנים ומבוססים יותר.

ומאחר והסבירות כזו אז החזקה היא להיתלות בהם ולא בו ולא מוציאים מידי חזקה בצורה סבירה פחותה יותר... (על סבירות ודאות וכד'...)
בהמשך אני אשלח לך מאמר שכתבתי בנושא אם תרצה.אפס בריבוע

זה לא מהמורה נבוכים זה בעיקר על המורה נבוכים.

 

 

לאו דווקא ההנגשה, זה פרט שולי מאוד - זה הכל ביחד - השיטתיות, העומק, השיטתיות, הביסוס, ובחינת כל דבר בשכל הישר - חוסר מוסכמות לאמונות קדומות.

 

 

הרמב"ם התיימר (האם זו מילה טובה?) לומר מהי נבואה ואיך היא עובדת. מתוך תפיסת עולם פילוסופית מדעית מסוימת ושגויה. ------- ואת זה אני תוקף.

 

אין לי מושג מה אמרת לגבי מסורת.

 

וסביר יותר לסבור כמו מי שסובר שהסבירות זה דבר סביר, מאשר לסבור כמו מי שחושב שסבירות היא סברא לא מוסברת. קורץ 

 

 

 

 

כנראה שלאסתם 1...
הבנת את תפיסת הנבואה של רמבם ורסג. כמו כן לא הבנת את מושג הסבירות של הכותב הנל, שגם אותו הוא כלל לא חידש...
הבנתי שהתחברת, התרשמת... אשמח לקרוא את מה שכתבת.
אין אופציה שיכול להיות שתחשוב על זה ותשנה דעה?אפס בריבוע

ישר המסקנה שלא הבנתי? 

זה קורה לכולםיוסי 7
אני יגלה לך סוד זה קורה לכולם ודווקא לרציניים ביותר
כדאי שתלמד קצת על סוגיית המשברים באדם הפרטי ובעם בכלל

הסוגיה הזאת בקצרה ממש אומרת שלכל אדם יש כלי שבו הוא ממלא את עצמו האדם עובד קשה וממלא עוד ועוד עד שהכלי נהפך למלא
ואז מה עושים? שוברים את הכלי ובונים כלי גדול יותר וממלאים אותו מחדש
המשבר זה השבר כלי תסתכל על זה בצורה חיובית זה ישנה לך את כל התפיסה.
אני חושבת שזה ממש הגיוני ונכון.............
לרצות לדעת אם הדרך חיים שלנו בכלל נכונה, לפני שאנחנו מתחילים לצלול לתוכה. כי הרי דבר שאנחנו עומדים להשקיע בו את כל החיים שלנו, אנחנו צריכים לדעת במאה אחוז שזאת הדרך הנכונה והאמיתית.
וגם כתוב את זה בתורה:"וידעת היום והשיבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים.."
מה שממש עזר לי בביסוס האמונה הם הרצאות מאתר הידברות. באתר יש הרבה הרצאות ממגוון נושאים וגם הרבה בנושאי אמונה.
בתור התחלה:https://youtu.be/EyhNcc6mM7Q
הרצאה שממש השפיע עלי והוכיחה לי בלי כמעט שום ספק את אמיתות הדרך שלנו. בהצלחה!
איזה סגנון של הרצאות זה? אין לי יוטיוב):הלל הלל


לא יודעת איזה סוג.............
מבוא לדתות - הרב יצחק פנגר
קישור להרצאה מאתר הידברות
אל תתלבט, אוגוסט ב! אבל מרץ ג זה גם סבבה.. ;)ג'ון
אבל ברצינות תתייעץ עם ההורים, תתפלא כמה הם מכירים אותך ובעלי חכמת חיים.
לא קראתי את כל התגובות . אבל לך לרב שלך ...אל ההרים
הוא חדמות תורנית שמכירה אותך טוב ..
מה שכתבת, אלו דברים מצויים..ד.

לא להיבהל.

 

נראה שאתה הולך בדרך טובה. זה שאתה מצליח ללמוד בעיון, ללמוד אמונה, להרגיש טוב עם זה חודשים - זה מעולה. מראה שאתה "שייך לענין".

 

אלא מה? יש תקופות של חלישות. זה לא נכון שאז בעצם "מתברר שהכל דמיונות". ממש לא כך. הכל אמת ויציב - ועובדה שחוזר אליך אח"כ. אתה לא מתחיל מקומת קרקע..

 

אלא מה? שכך דרכה של תורה, וגם פסיכולוגית זה מובן. אתה מתייצב על מדרגה מסויימת, זה מרווה קומה מסויימת בנפש - וצריכה להיבנות קומה נוספת. בזמן הזה, של "בין השמשות" יש חוסר בהירות. המוטיווציה כביכול יורדת.

 

אבל כאן צריך לגייס את המשמעת העצמית. להבין שהתורה אינה "סוכריה" שכל רגע אמורים להרגיש את ה"טעם" שלה במוחש. כך כתב הרב קוק זצ"ל לקרוב משפחתו שהתלונן על חוסר הרגשת "טעם" מידי פעם. כתב לו, איזו צורה היתה לתורה, אם כולה היה משהו ש"מרגישים" כל הזמן, מיידית. אבל כשאוחזים בשקידה בכל זאת, אחרי כמה זמן הכל מאיר למפרע במדרגה גדולה יותר. 

זה גם בונה עם הזמן יציבות בהרגשה, ששייכת לעצם התהליך. שמחה בתהליך שבאה מכח אמונת קדושת התורה וההרגשות המצטרפות עם התקופות.  גם כשלומדים מסכת, או נושא בהלכה, אפשר להתבונן קודם בכללי במשמעות ה"רוחנית" שלו - ואז להיכנס לפרטים. זה משאיר טעם של חיבור כללי, גם כשהזמן אינו הכי "מאיר" חזק..

 

 

לגבי עניינים "אמוניים" שעולים לך מידי פעם, זה שייך לאותו ענין. מדרגה חדשה, מעלה צורך שיהיו בה כל התובנות הקודמות בצורה בהירה יותר. לא להיבהל מזה. צריך מצד אחד לחזור אל הפשטות (למשל, לקרוא על גדולים וצדיקים אמיתיים, סיפורים אמינים. זה מזרים שייכות אמונית מעבר למה שההבנה נמצאת באותו רגע. תקרא נניח, "אביהם של ישראל". ויש עוד);

 

וכמו כן, בהיות שאתה אומר שאתה לומד דברים של הרב זצ"ל, אשריך ואשרי חלקך. שהוא היה ענק שבענקים, שכל התורה כולה מצויה אצלו. וכבר כתב הרב זווין שצ"ל, שזו היתה תופעה ייחודית בזנו של גדלות כזו בפעל, בכתיבה, גם בנגלה וגם בנסתר ("אישים ושיטות". כדאי לראות שם). תעסוק בהם בנחת, בליבון, בהרגשה תמה. עם הזמן יתבררו לך הספקות. האמת אינה פחדנית ואינה ביישית. אם תעסוק בהם כהוגן, לא יישארו לך הרבה שאלות על "מי אומר שהדרך".. וגם במה שכן, תוכל לעיין גם בדברים אחרים, ולחוש מדעתך להיכן אתה נמשך. בינתיים, תבנה את עצמך בביהמ"ד שאתה בו. זה כיוון די בטוח...

 

הצלחה רבה!

הערה קטנהג'ון
אין סתירה בין הדברים שכתבת לבין זה שיבחר להתגייס עכשיו, לפעמים דווקא הגיוס נותן מענה לכל מיני תמיהות ושאלות אמוניות שעולות מכך שנמצאים בסוג של בועה רוחנית, שהמפגש עם החיים עצמם, פותר עליהם. (כמו שילד ישאל את ההורה למה אתה אוהב אותי, והתשובה הכי אמיתית היא "ככה". בלי סיבוכים פילוסופים, פשוט חיים).
לא התייחסתי לשאלה המעשית אם להתגייס או לא.ד.אחרונה

להבנתי, זו לא הבעיה האמיתית שלו כעת.

 

עקרונית, יש אמת בדבריך - אם כי לפעמים "גיוס" בשלב כזה גם יכול לפעול ההיפך. אבל יש גם כמו שאתה אומר.

 

 

מכל מקום, הבירור העקרוני הוא מעבר לכך. מלבד שגם סתם, טוב שבחור בשנה ג', שיכול ללמוד היטב, ימשיך עוד..

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשהאחרונה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).

אולי יעניין אותך