| מהי קבלה. למי מותר ללמוד קבלה? מהם הסודות הפנימיים המסתתרים בתוך גופה הגלוי של התורה? כנסו לאתרי קבלה. עריכה: נמחקה הפרסומת. והשירשור נערך בהתאם. |
מי אמר שאסור ללמוד קבלהבן ציון גגולה
^ אחד הנזקים שהחסידות עשתה.אוסנת
החסידות היא המקור של הרב קוקבן ציון גגולה

לא משנה. מצטערת.אוסנת
ההשקפה שלו חסידית בלבדבן ציון גגולה

בעיקרון אתה צודקשלומי20104
אני לא חושבת.אוסנת
כמה טעויות..עוזיה
הרב קוק למד בוולוז'ין. איזה חסידות, איזה?!מ.מ.י.ר
ברור שהרב זצ"ל לקח גם מהחסידות את הדברים שנראו בעיניו שייכים לקחת ממנה, אבל דווקא את עניין הפצת פנימיות לכל עם ישראל כולו - הוא לא לקח, וכתב שזה רק לבני עלייה מועטים.
בן ציון - תנסה להגיד "קוקמ.מ.י.ר
כך בזלזול, ליד הגרי"ש אלישיב, הרב הראשי לליטאים.מ.מ.י.ר
נזיפה במקרה הטוב, נידוי במקרה הרע.
לא משעמם לכם להתווכח איתושלומי20104
ואפשר גם להוסיף שחלק גדול מהעובדות פה לא נכוןשלומי20104
קורח הוא אדם שחולק על משה רבנובן ציון גגולה

למ.מ.י.ר היקר
בן ציון גגולה
מותק, תקשיב טוב-טוב לכמה דברים שאולי לא ידעת:מ.מ.י.ר
א'. הגרי"ש אלישיב שליט"א נחשב אצל רוב הציבור ורוב התלמידי חכמים - גדול הדור, והוא באמת כזה. זה שישנם כמה שיצאו נגדו (ולא גדולים עד כמה שידוע לי), אין זה אומר שהוא לא גדול הדור. הסטייפלער זצ"ל, שכמעט ואין ליטאי שלא היה סר למרותו, שהחזון איש סמך עליו את שתי ידיו, אמר על הגרי"ש אלישיב שהוא מגדולי הפוסקים, עוד לפני שלושים שנה. כל שכן היום.
גם נגד הגראי"ל שטיינמן שליט"א יש פאשקווילים (שכתוב עליהם: שטיינמן=קוק) במאה שערים, זה אומר שהרב שטיינמן אינו אחד מבכירי ראשי הישיבות כיום?
הסכת ושמע - לא זכו הרבה מגדולי ישראל שאף אחד לא יצא נגדם. וישנם קנאים בעדה החרדית הירושלים שיוצאים נגד כל מי שלא מוצא חן בעיניהם, והיה אחד מהם שגם רצה לצאת אפילו נגד הגרש"ז אויערבך זצ"ל (!) והסטייפלער גער בו.
ודבר נוסף - אל תתרגש ממה שכל קנאי בעדה החרדית בירושלים אומר. אם המנחת יצחק אמר את זה על הרב אלישיב, אז בסדר, אבל זה שיש פאשקווילים אין זה אומר כלום.
ב'. הגרא"מ שך זצ"ל היה גאון עצום, וזה שאתה מבזה אותו - אומר שדינך הוא כאפיקורוס, ואתה רשע ומותר לשנוא אותך כדין מבזה ת"ח.
ג'. תתחיל להתרגל לעובדה שגם אם גדול תורה מסויים יוצא נגד הרב המובהק שלך, אין זה אומר שאותו גדול מפסיק את כהונתו כרב רק בגלל שהוא לא נראה לך. הוא גדול ונשאר גדול, וזו הדרך שלו להביע את חריפותו בעניין.
האם בגלל שהקצות החושן והגר"א התנגדו חריפות, ונידו את החסידים בעירם - האם בגלל זה הם פסקו מלהיות מגדולי הדורות, שאין פוסק שיכול לפסוק בלי לעיין בספריהם??
האם בגלל שהגה"ק מסקווירא זצ"ל, כשהחלה חסידות ברסלב - נידה את חסידי ברסלב, עד כדי כך שאמר ששחיטת חסיד ברסלב היא טריפה, האם בגלל זה הוא פסק מלהיות גאון וקדוש?
האם בגלל שהגאון הקדוש, גדול חכמי הקבלה בדורו, בעל לחם שבו ואחלמה זצ"ל (סבו של הגרי"ש אלישיב שליט"א) היה מתנגד חריף ביותר לחסידות, ולא הסכים לשמוע דבר שקשור איכשהו לחסידות, האם בגלל זה הוא לא גאון וקדוש עליון???
תבין שיש מחלוקות בין גדולי ישראל, ואין בעיה שתמשיך לדבוק ברבך, אבל אל תבזה את הגדול השני, כיוון שע"פ דברי חז"ל זהו ביזוי דבר ה', ואדם כזה הוא רשע.
ודבר אחרון - הציונות הדתית היא ע"פ התורה, כמו בציבור החרדי יש הרבה דברים לתקן (ואני מתלבט אם יש יותר דברים לתקן אצלינו או בציבור החרדי, זה כלל לא בטוח), ובע"ה נתקן.
כל טוב.
ובקשר ליחס הרב זצ"ל לחסידות, ראה פה שיחת הרב צבי יהודה זצ"ל -
אגב,אתה יודע מה רי'ב יואל כהן אמר על המשחיסטים,כן?מ.מ.י.ר
מי שכותב שליט"א על הרבי מלובאויטש זצ"ל, מבזה את שמו של הרבי, ועושה ליצנות. (פשוט ראיתי שכתבת "שליט"א")
ולא נראה לי שאתה חב"דניק יותר מרי'ב יואל, והראיה היא שהרבי מינה את רי'ב יואל לראש צוות ה'חוזרים' שלו.
הרש"ד וולפא והרב וילשאנסקי הם חסידים חשובים, אבל לא יותר מר'יב יואל כהן.
אני מרגיש בזבוז זמן שאני מגיב לךשלומי20104
הסיבה להשוואה למשה רבנובן ציון גגולה
http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089בשנת
תשנ"ו, כאשר נשמעו קולות נגד האמונה ברבי כמלך המשיח, פירסם הרב אהרן סולובייצ'יק מכתב בו הוא מצהיר כי אין כל פגם באמונת חסידים, וכי הדבר מיוסד על תורתנו הקדושה. בהמשך לכך פירסמו חשובי רבני חב"ד מכתב בו הם מוחים על אלו שבחרו להתעלם מדעת התורה הברורה ותחת זאת החליטו לעורר מדנים וכו'. במכתבם הודו הרבנים לרב סולובייצ'יק על שפרסם דעתו, ובכך הסיר את החילול השם שנגרם על ידי הכרזה נגד אלפים ורבבות מישראל מחסידי חב"ד. על המכתב חתמו: הרב יצחק הכהן הענדל, הרב יהודה קלמן מארלאו, הרב דוד חנזין, הרב שניאור זלמן גורארי', הרב אברהם אזדבא, הרב יצחק גרונר, הרב הלל פעווזנער, הרב מרדכי שמואל אשכנזי, הרב מאיר גרינברג, הרב יהודה צבי פוגלמן והרב עזריאל חייקין
http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46097
וזאת חב"ד שלא נקראת משיחית בגלוי
דעת הרב הגאון פנחס הירשפרונג שמותר על פי ההלכה גם אחרי ג תמוז להגיד שהרבי הוא המשיח
למ.מ.י.ר היקרבן ציון גגולה
לגבי "מורו ורבו" שהוא לא ממשיך בדרכו כמו שאר מנהיגי הליטאים כמו הרב קנייבסקי שעובד בית היתר עם ראש בית חב"ד הרב שאול שיף ברעננה כדי ללמוד כיצד לזכות את הרבים הוא לא מזכיר את דבריו והרב אליישיב מקבל לגירות מי שאומר שהוא מאמין שהרבי הוא נביא ומלך המשיח כפי שהיה עם גיורת בבית דין ליטאי בקנדה ועוד
וכן הרב שטיימן שהסכים לקבל לכולל ליטאי משיחסיט שלא היה לא כולל אחר באיזור ללכת אליו [ למרות שנשאל האם ילמד תניא את חבריו בכולל ענה שכן]
שהרבי אומר שהוא בורא עולם - מה שעושה אותו אפיקורס רק שהרבי לא רק שהוא אמר שהוא בורא עולם אלא ביאר שמאז הרמב"ם[שאמר שאחד עם העיקרים הוא שאין לבורא דמות הגוף] מי שאמר שלבורא עולם
יש גוף או דמות הגוף הוא כופר
שהרבי איחל לדוגמניות בהצלחה בתחרויות יופי - מה שהוכח בסרט שמצולם בחלוקת הדולרים וכן בעיתונים הכללים שלא נכון ושקר חמור אלא שהסביר להם שהיופי הפנימי הוא האמיתי וצריך להשתמש בו כפי שהדריכה התורה
שהרבי בדה מליבו את לימוד הרמב"ם - מה שלהלכה לא נכון והיום כל בית ישראל מקבלים את לימוד הרמב"ם וכן הרבה התגייסו ללמוד
שהוא ילחם ברבי בחרב וחנית
שהוא משיח שקר
הוציאו ספר בעידודו שנקרא "אוצר אחרית הימים" ושם אומרים שהמשיח יהיה אדם בישראל
ולא ידעו ממנו עד שיתגלה וכו... רק שזה לא להלכה לצערנו ....
רצא להחרים את חב"ד אך גדולי ישראל דחו אותו
עיוות רמב"ם וסילופו כדי לגייסו במלחמה כנגד משה רבנו - בעניין גילוי הקץ בפירוש של בעל "אבי עזרי"
נתינת מכות לחב"ד ע"י תלמידי ישיבת פונוביץ שכיום מרביצים אחד לשני - "מחבלים" ו"שונאים"
הסבר הלכתי שהרבי חי
בן ציון גגולה
הרבי חי
הרבי בספרו "דבר מלכות" פרשת "בא" סעיף יג מסביר שחידוש של דורנו זה בדור התשיעי (מהבעל שם טוב אחריו המגיד ממשטריטש ואז נשיאי חב"ד) הוא שאין הסתלקות של הנשמה אצל נשיא הדור כיוון שאנו הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה , כעת השאלה היא מהו דור?
הרבי במאמרו באתי לגני מסביר שאנחנו הדור השביעי(הרבי הוא הנשיא השביעי של חב"ד) ובזמן הרבי היו עדיין שלוחים של הרבי החמישי אז אם נגיד שפירוש של דור הוא 30 שנה או 50 שנה אז אנחנו בדור החמישי אך הרבי מבאר שאנו בדור השביעי כלומר הדור הולך לפי נשיא הדור ואם הרבי הסתלק אז אנחנו בדור השמיני , וכן אסור להרהר על דברי נביא (הרמב"ם הלכות יסודי התורה פרק י הלכה ה) כי כל דבר שהרבי אומר בשיחות הדא"ח(דברי אלוקים חיים) הוא דברי השכינה מתוך גרונו ממש כמו אצל משה רבנו (דבר מלכות פרשת "יתרו" סעיפים ו-ח וכן הערה 96 שמשה שבדורנו - מנחם שמו(סנהדרין צח,ב) ) וכן ראינו במסכת תענית דף ה עמוד ב ש"שיעקב אבינו לא מת" ואמרו שם ש"מקרא אני דורש" כלומר למרות מה שראו האמינו לדברי הנביא וכן במעמד הר סיני שבט לוי האמין שמשה חי למרות שהראה להם יצר הרע את דמות משה מתה ושבט לוי (שלא כמו אלו שעשו את עגל הזהב) נשאר נאמן להלכה שישנה מציאות בראייה מן ההלכה אז "מקרא אני דורש" ואין להרהר אחרי דברי הנביא ואם יש עוד ביאורים נביא בהמשך בהתאם לתגובות 
-יעקב אבינו לא מת (מסכת תענית דף ה עמוד ב)
והשאלה היא האם לקשר את המדרש על יעקב אבינו לא מת עם הרבי הוא דבר נכון שהרי יעקב אבינו הוא נשמה כללית של כל עם ישראל
וכן מצורף סרטון של הרבי המבאר בשיחה משנת כף מנחם אב תשל"א המבאר את הפשט של יעקב אבינו לא מת
ליד הסרטון רשום בטעות זי"ע נא לפנות לאתר כדי שיתקנו שליט"א http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/796341
תשובה - כל נשיא דור שהוא צדיק יסוד עולם הוא נשמה כללית של עם ישראל ובדורנו הרבי מיליובאווטיש שליט"א וכן רשום בספר "קהילות יעקב"(לבעהמ"ס "מלוא הרועים") שנשיא הוא ר"ת ניצוצו של יעקב אבינו ולכן כמו שרואים את יעקב אבינו נקבר הוא לא מת יש מהראשונים שחולקים על כך אך דעת רש"י וכן פירוש הריף ל"עין יעקב" של מסכת תענית וכן באלשיך פרשת "ויחי" וכן ב"אור החיים" בפרשת "ויחי" (נ,א) וכן ביאור אגדות המהרש"א וכן לעיין בספר "ליקוטי מקורות" של הרב שלמה זלמן מאיעסקי .
הרמב"ם כותב בהקדמה למשנה במסכת סנהדרין פרק 'חלק' ש"מלך המשיח ימות ובנו ובן בנו ימלוך תחתיו וכו'", אלא שזה כמובן לא מה שנפסק להלכה!!! לעומת זאת, מה שכתוב בהלכות מלכים ברמב"ם פרק י"א הלכה ד' זה המקור ההלכתי היחיד בנושא גדרי המשיח, סדר פעולותיו וכו', וממילא בהיותו פוסק יחיד בעניין- זה גם מה שנפסק להלכה! משא"כ כאמור מ"ש הרמב"ם בהקדמת המשנה, שחשוב להדגיש בנוסף שבעניין זה נותר הרמב"ם כמעט בדעת יחיד, בעוד שכל שאר גדולי ישראל בכל הדורות, וביניהם כמובן אדמו"רי חב"ד, הולכים דווקא לשיטת הרמב"ן, שמדבר על נצחיות חייו של מלך המשיח, במקרה של מעמד הר סיני לאחר שראו את דמות משה רבנו מתה היו שתי קבוצות : אחת שאמרה - משה רבנו היה אדם גדול אבל מה שאמר שיחזור כנראה לא הבנו את דבריו אבל מה שראינו במציאות וודאי קרה, לעומתם היו שבט לוי שאמרו - משה רבנו וודאי דובר אמת שהוא נביא אלוקים ומה שראינו דרוש עיון - "מקרא אני דורש" (דבר מלכות פרשת "בא"סעיף יג ) וכן שנשמת הרבי אינה חיה בגוף אחר כי אנחנו דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה (אותה שיחה בפרשת "בא") ובוודאי שאינו מולך על העולם מהקבר שכן אין גניזה בנשיא הדור אלא הוא מעל האדמה כמו אבן השתייה בהר הבית בירושלים (“דבר מלכות" פרשת "שופטים" סעיף יב) ובגוף גשמי כמו אליהו הנביא .
חזרנו לנושא האהוב...אוסנת
לאסנת היקרהבן ציון גגולה
אתגרבן ציון גגולה
אתה פשוט צועד כמה צעדים קדימה,אוסנת
טענתו היא :עקירת מצווה מן התורהבן ציון גגולה
סליחה סליחה סליחהמרימיש
מרימיש הצדיקהבן ציון גגולה

לגבי מצוות סוכהבן ציון גגולה

אתה ל א עונה לעניין!אוסנת
סלח לי,אוסנת
ביום חמישי האחרוןבן ציון גגולה
http://video.google.com/videoplay?docid=466073827975996759&hl=iw
הרב יונה מצגר בניו יורק בכנס של חב"ד המפרסם את המשיח לעולם
http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=45605
לגבי הקטע עם הליטאים - מצטער שלא כמוך אני לא רק מדבר עם ליטאים אלא באתי לחב"ד מישיבת "חברון" ולכן הדברים הם מהבית ולא מקריאה בעיתונים

נשיא צרפת בזכות אגרות הקודשבן ציון גגולה
נשיא צרפת – ניקולאי סרקוז'י והדולר מהרבי
http://www.hageula.com/news/world/613.html
מכתב של נשיא צרפת לשליח של הרבי בצרפת
בגלל נשיא צרפת אני הולכת לכתוב באגרות הקודש...אוסנת
חיפשתי את הרב סולובייצ'יק ברשימה.אוסנת
אח שלובן ציון גגולה
לגבי אגרות קודש - אסתרבן ציון גגולה

השרשור לא גלש קצתצ.מ.צ
צ.מ.צ היקרבן ציון גגולה

לא הגבת לטענותי, ועל כן אני סוגרת את הדיון.אוסנת
ההלכהבן ציון גגולה
האם אתה פוסק הלכהאוסנת
לאוסנתשלומי20104
היית אתמול אצל ראש ישיבת פונוביץבן ציון גגולה

אתמול גם מהציבור הדתי לאומי -הרבי מלך המשיח חיבן ציון גגולה
למ.מ.י.ר היקר לגבי הרב יואל החוזר של הרביבן ציון גגולה
אפשר לשאול...אוסנת
זה מדהיםאוסנת
חסר תקנה לגמרי.אוסנת
תזכורתבן ציון גגולה
מי התיר לך לבזות ת"ח? עוד לא ענית לי.אוסנת
אני ניתכלתי בענין טוב אני יסביר.....רבי נחמן
אבל אתה צריך הסכמה.אוסנת
מי שרוצה יצליך אובדה איך זה שיש מקובלים???רבי נחמן
בני כמה המקובלים, ובן כמה אתה?אוסנת
להם אמרו בדיוק את אותו דבר!!! וביגלל שהם לא הכשיבורבי נחמן
לא נראה לי...אוסנת
ואת גרשום שלום את מקירה????רבי נחמן
סתם שאלה: למה קוראים לזה תורת הנסתר?שלומי20104
אני מכירה.אוסנת
גם כל גוי יכול ללמוד תנ"ך בלי שום הכנהשלומי20104
טוב או לא מדבר אל הקבלה שאם למדו הם למדו קבלה...אנונימי (פותח)
אם זה כ"כ קטן,אוסנת
טוב ילה סימנו את הדיון הזה זה דיון שמי שמבין בקבלהThe Juggler
הכי כיף להשוות כל אדם שני לנוצרי.אוסנת
את מוזמנת לכחת סמים אפשר לאסות מדיתציה אם סמים...The Juggler
אה, אז סמים זה טוב?אוסנת
אני מסכים עם אסנת הצדיקהבן ציון גגולה

נכון גם במיקחה שלך חב"ד זה בגדר עבודה זרה!The Juggler
תפסיק לזרוק סיסמאות.אוסנת
למה? דיברתי עם רבני חב"דבן ציון גגולה

הרבי הוא שליח של השם לגאול אותנו ביחדבן ציון גגולהאחרונה
דברי חז"ל וגדולי ישראל על אופן בואו של משיח
*הערה מקדימה: הגמרא (מסכת שבת) מסבירה שעם ישראל חטא בחטא העגל, למרות שזה היה זמן קצר לאחר מתן תורה, מכיוון שהשטן שכנע אותם שמשה מת ואף הראה להם כפשוטו שמשה מת. אשליה אופטית. מסביר האר"י הקדוש, שאנשי הדור האחרון לגלות,(דור עקבא דמשיחא) הם גלגול של אנשי דור המדבר וכדי לתקן את חטא העגל, יצטרכו הנשמות בדור האחרון לעמוד באותו הניסיון, שבו כשלו במדבר ...
1. רש"י- " שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה" ( רש"י על דניאל יב, יב)
2. מדרש רבה- " ר' ברכיה בשם ר' לוי אומר כגואל הראשון כך גואל האחרון מה ראשון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם " (במדבר רבה פרשה יא ב , רות רבה פרשה ה ו , וכן פסיקתא רבתי, פרשה טו, וכן פסיקתא דרב כהנא ה, ח)
3. ילקוט שמעוני - "שנטלטלה מלכותו לשעה כגואל ראשון כך גואל אחרון נכסה וחזר ונגלה"
(ילקוט שמעוני רות, פרק ב, תרג)
4. שיר השירים רבה- "דומה דודי לצבי מה צבי זה נראה וחוזר ונכסה נראה וחוזר ונכסה כך גואל הראשון נראה ונכסה וחוזר ונראה...יהודה ברבי אמר לקירסין כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהן " (מדרש רבה, שיר השירים, פרשה ב, כה)
5. החתם סופר- "וזה נסיון גדול שנעלם הגואל ששה חודשים וכן יהיה בימי משיח צדקנו, יהיה נעלם אחר ההתגלות כדאיתא במדרש"(החתם סופר, פרשת שמות, ד"ה למה זה שלחתני)
*וכן רש"י בדניאל בפסוק לפני אחרון בספר כותב כי ההתכסות תהיה ל45 שנה וכן יש דעות אחרות על זמן ההתכסות ואין לנו אלא דברי הרמב"ם שהם - אין אנו יודעים איך יקרו הדברים עד שיקרו
6. השפת אמת- "דמילתא דפשיטא היא דביאת בן דויד לחוד וגאולה לחוד,שהרי משה רבינו עליו השלום בא למצרים קודם הגאולה וכמו כן יוכל להיות נגלה ונכסה כו', כך גואל אחרון כו'"
( השפת אמת על הש"ס, מסכת ראש השנה י"א)
7. פסיקתא רבתי- " והנה מלכך יבוא לך זה שנקרא מלך [מלך המשיח], שעתיד למלוך על דורות ראשונים ואחרונים. והקדוש ברוך הוא מכריז להם לצדיקי הדור ואומר להם: צדיקי עולם! אף על פי שדברי תורה חביבים עליכם, לא יפה שחכיתם לתורתי, ולא חכיתם למלכותי" (פסיקתא רבתי פל"ה)
8. רבינו בחיי- " בגאולתנו זאת העתידה בהיגלות הגואל האחרון... ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה... שכן מצינו בגאולת מצרים שנגלה להם משה וחזר ונכסה מהם" (רבינו בחיי, פרוש התורה שמות ד ט)
9.מדרש פרקי היכלות- " ובאותה שעה חוזרין ישראל לדעת אחרת ומבזין למשיח ואומרים אוי לנו שתעינו אחר זה. אמר להם הקדוש ברוך הוא: עכשיו תראו את האור שלו... וכל שהאמין בו אינו נמחק מספר החיים"( מדרש פרקי היכלות רבתי, פל"ה ו)
10. פסיקתא רבתי- " בדור הגאולה יהיו צדיקים ותלמידי חכמים שלא יכירו את המשיח מתחילה ויתנגדו לו"
11. רמב"ן- הרמב"ן אומר שבתחילה יתגלה המשיח רק "לעדת המיחלים לו" .
( ראה באור הרמב"ן על פרשת הנה ישכיל עבדי )
12. רבי נחמן מברסלב- "בתחילה יהיה על משיח מחלוקת גדול ויאמרו: זהו משיח? ... שהולך עם כובע כזה...? " (פעולת הצדיק לרבי נחמן מברסלב, אות תתל"ה בשם מגילת סתרים)
13. רמב"ן-" ואמר הכתוב במשיח, כאשר שממו עליך רבים וכו', ר"ל כאשר שממו עליך, להלעיג בך בתחלת בואך..." (באור הרמב"ן על פרשת הנה ישכיל עבדי )
14. האר"י הקדוש- "משיח יתגלה ויכירוהו מקצת בני האדם, אך לא יכירוהו שאר האנשים עדיין ואח"כ יגנז המשיח בגוף ונפש... ואח"כ יתגלה המשיח לגמרי ואז יכירוהו ויתקבצו אליו כל בני ישראל."( האר"י קדוש, שער הגלגולים, פרק יג)
"וכל שהוא מאמין לו והולך אחריו וממתין הוא חיה"
(מדרש רבה, שיר השירים, פרשה ב, כה)
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר
שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?
(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)
האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?
זו אפשרות א'.
מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.
מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?
אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין. ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע. ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.
ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע
אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.
ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.
ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.
מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
https://www.herzog.ac.il/vtc/tvunot/mega1_ybn.pdf
https://etzion.org.il/sites/default/files/2022-09/mega2_medan.pdf
אז ככה:קעלעברימבאר
לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.
הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.
מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר
גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?
ועוד מראה מקום נחמדטיפות של אור
תודה 🙂קעלעברימבאר
שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?
(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)
לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאראחרונה
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)
ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה
מצרף קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:
יישר כח!שלג דאשתקדאחרונה
הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים
איפה זה כתוב?אדם פרו+
שהפיקניק הציל את העולם?
ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא
היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.
הם נענשו על זה שמכרו את יוסף
והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל
על מכירת יוסף.
...כְּקֶדֶם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר
לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?
ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה
(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'
👍קעלעברימבאראחרונה
אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור
אסור להקשיב להם
מדרש מענייןקעלעברימבאר
שאלה על קטע במעשה בחכם ותםצע
דברי ר' נחמן גבהו גבוה מעל גבוה.. ובכל זאת אמרתי אגרוס בפשט את הדברים. בגרסא בסהכ הבנתי עד שהגעתי לחלק המצורף מטה, ארשום את שאלותי ואסיים בהבאת הקטע.
1. בפשט, למה התם סולד מליצנות? הייתי חושב שהחכם יהיה מזוהה יותר עם תכונה זו?
2. מה הפשט "יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות"? למה העמקה אף היא ליצנות?
3. בדומה ל2, למה כשמתלוצצים עם התם, הוא משיב "וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה" וגם מה ביאור המשפט הנל?
תודה רבה לעונים!!.
הקטע:
"ואצל העולם היה (התם) ללעג. והשיגו תאותם בו, שמצאו ממי להתלוצץ כרצונם, כי היה נדמה למשגע, והיו באים בני אדם, והתחילו בכונה לדבר עמו בשביל להתלוצץ. והיה אותו התם אומר: רק בלי ליצנות. ותכף שהשיבו לו: בלי ליצנות, קבל דבריהם, והתחיל לדבר עמם, כי יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות, כי היה איש תם; וכשהיה רואה שכונתם לליצנות, היה אומר: מה יהיה כשתהיה חכם ממני הלא אזי תהיה שוטה, כי מה אני נחשב. וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה.".
ליצנות זה ציניות, דווקאקעלעברימבאר
החכם נוקט בגישה קרה וצינית על העולם שכלל אין מלך, ואילו התם נעדר ציניות. כמו שלילד בן 3 אין כלל ציניות, כי כל ציניות היא הסתכלות קרה מעוטת רגש על העולם, שמזלזלת בכל דבר ולא רואה את החיוניות שבו, ומציגה זאת בתחפושת של הומור
זה ענין עמוק אבל יש שני סוגי ליצנות. ישחסדי הים
ליצנות יותר שטחית ורדודה שמזוהה עם פלשתים כדברי הגר"א בחבקוק.
הקטע בר' נחמן מתייחס לליצנות שבאה מתוך חכמה. החכם מתחכם ומעוות ומזלזל עושה שחוק מכל דבר דרך השכל שלו. זה הבחינה של אחוריים דחכמה שמזוהה עם עשיו ועמלק, כדברי הפנים יפות בסוף וישלח.
מחשבות לא לפי הסדר בעקבות השאלותהנפש חיה.אחרונה
להיות חכם ולהתלוצץ על משהו זה לפספס את הנקודת עומק שיש בכל דבר.
בשביל להבין את העומק בשכל יש להסתכל באמת ולא בליצנות. "רק בלי ליצנות" מבקש לשמור את רובד הייחודיות של העומק שבדבר כדי לא לפספס אותו.
"כי איש הישראלי צריך *להסתכל בשכל של כל דבר* ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל *להתקרב להשי"ת על ידי אותו הדבר*" השכל משמש לעבודת ה' בשמחה ובמלוא המיצוי שלה.
התם סולד מליצנות כי החכמה והקרירות מרחיקות מעבודת ה' בעמקות ובלב חם ...
העמקה מביאה חשבונות ו"פנקסנות" כזאת אולי כלפי שמייא, וזה יוצר ריחוק קריר ללא שמחה פשוטה שמחברת תמיד בקלות לרבש"ע.
בערך כמו ביקור נימוסין לעומת כיפים וזרימה.
ובגלל זה התם אמר לו שאדרבה- יהיה שוטה,
כי אם החכם כל הזמן יעמיק, זה הפוך-
גם הליצנות תקרר אותו
וגם הוא יפסיד את קרבת ה לי טוב, וזה בסוף יגרום לו לאבד אותה. שבאמת פקפק בכלל במציאות המלך.... ואז רע לו בחיים.
שוטה זה מי שיש לו משהו ביד ומאבד אותו (כתוב בגמרא לא יודעת איפה)
לחכם יש עבודת ה ביד, במקום לנצל אותה לקרבת ה הוא מתלוצץ ממי שכן עובד ה בשלמות וממילא מפסיד אותה.
מישהו יודע לתרץ את הסתירה הזו?הודעה1
בבא בתרא טז: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב איהו באחרניתא אברהם אפילו בדידיה לא איסתכל דכתיב "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה.
מכאן משמע שהוא לא היה מודע ליופיה. וברור שעשה זאת כחלק מעבודת ה'.
לעומת זאת יש מדרש שאומר שה' נתן שכר לאבות שיהנו מהיופי של נשותיהן. משמע שה' רוצה שיהנה מהיופי הזה:
מישהו יודע לתרץ סתירה זו?

הכוונה שאברהם תמיד אהב את שרה בתור נפש, ואףקעלעברימבאר
וכשהגיע למצרים היה חייב לשים לב אם היא יפה גם במנותק מהנפש ואם המצרים יראו אותה כיפה או לא.
הרי מעולם לא מצאנו שום חומרא שאדם לא יהנה מיופי אשתו, ואפילו התנא אבא חילקיה המלומד במופתים, אשתו היתה יוצאת מקושטת לקראתו שלא יתן עיניו באשה אחרת
הרבה פעמים יש מחלוקות בין מדרשיםטיפות של אור
^^^^הסטורי
נכון שזה לא הפשט. אבל מה המסר?קעלעברימבאר
יש צד בצדקות כזאת ויש בגמרא כמה מימרות כאלוהסטורי
נכון שיש גם לא מעט אמירות אחרות בש"ס ובמדרשים ובד"כ לא זאת ההדרכה. יש מקום לעיין האם זו הדרכה של גלות והילקוט שהובא הוא הדרכה של ארץ ישראל.
אם זה היה כתובקעלעברימבאר
על משה אז היה מובן. שהרי נבואתו היתה ללא כוח מדמה ובלי קשר לחושים והיה צריך לפרוש מאשתו, וכל עולמו היה רוחני עם מיעוט בגשמיות (שזה עצמו גם ייתרון, אבל גם חסרון לעומת זיהרא עלאא דאדם הראשון ששם הכוח המדמה לא מעכב שום רוחניות, כפי שמתאר הרב קוק ב8 קבצים).
אבל מוזר שמתארים את זה דווקא על האבות, שכל עולמם היה קדושה בגשמיות.
אבל אולי זה קשור לזה שאברהם עדיין היה אברם ערל, ולא אברהם מהול (ויש קשר בין מילה לבין קדושת הבשר וקדושת הארץ), ועדיין לא נכרתו איתו כל הבריתות על הארץ, אז עדיין הגשמיות אצלו היתה חסרון. ייתכן שכשנאמר ששרה חזרה בזקנתה ליופי נעוריה, זה בחינת יופי חדש שלא סותר את הקדושה, לעומת היופי של שרי
1. נראה שהמדרש רבה חולק ב'אשה יפתחסדי הים
אבל ר' מאיר אמר "כדי שיהנו בעליהן בנויין" (שה''ש)הודעה1
זה אותו תירוץ שלישי. במיוחד שהגירסהחסדי הים
המקורית 'ומתעובת' לא 'ומתועבת'. היא עושה את זה לעצמה כשהיא מתעברת. זה פסיכולוגי. ההנאה של האבות זה לא מעצם הנוי אלא ההנאה מהתחושה שזה יוצר בבית כשאשה מרגישה יפה, לכן גם המדרש מביא שכאשר היא מתעברת יש עצב.
(אני לא מאה אחוז בתירוץ הזה, אבל יש גם את התירוץ הראשון שכתבתי לעיל שזה פשוט מחלוקת)
בדומה חשבתי על קושיה ותירוץ ל2 הדעות האחרונותקעלעברימבאר
במדרש.
דעה 2 במחילה נשמעת כאילו נכתבה על ידי מירב מיכאלי, כאילו האשה ממשת את עצמה ללא ילדים וברגע שיש לה ילדים משועבדת. דעה 3 מייצגת את דעת למך שלקח לו אשה לפריה ורביה ואשה לנוי (הפרדה בין הרומנטיקה הזוגית לבין הולדת ילדים, כמקובל בתרבות המערבית כיום).
עד כאן הקושיה.
התירוץ: לדעתי 3 התשובות אומרות שהאמהות היו עקרות כדי שישקיעו את מלוא האיכות ביצירת הילד שיוולד להן, כי אצל העקרות האמהות זה לא כמות ריבוי הילדים אלא האיכות, וכל חייהן הוקדשו בשביל התוצר הסופי שהוא הילד שיוולד: שרה ילדה רק את יצחק, רבקה התוצר הטוב שלה רק יעקב, רחל זה יוסף (ובנימין). לאה שלא היתה עקרה יש לה 6ילדים , לא אחד.
דעה 2 אומרת שמכיוון שכל אשה שיולדת צריכה להקריב מעצמה משהו (למרות שזה המימוש הכי גדול שלה) ומשועבדת לבנה, אז כדי שיצחק יצא הכי איכותי שיש , שרה כדי להכין אותו היתה צריכה 90 שנה לממש עצמה בחירות ללא ילד כדי שבנה בסוף יצא הכי איכותי שיש, כמו רופא שמוטב שידחה את רפואתו 7 שנים של לימוד כדי שיצא רופא מעולה, או כמו טייס שהצבא מוכן להשקיע כמה שנים רק בהכשרתו כדי שיצא בסוף טייס מעולה.
כנל תירוץ 3 - למרות שמימטש הזוגיות הכי גדול שיש זה הולדת ילד משותף, זה בא על חשבון משהו. אז מוטב היה שהאבות והאמהות יהיו שנים רבות ללא ילדים כדי שיתמקדו בזוגיות רק זה בזו ללא ילד ש"יפריע", וכל זה הכנה והכשרה לנשמה הענקית שהם יולידו בסוף, ואז מתברר שכל שנות הזוגיות היו הכנה להולדת הילד
כן אני מסכים אוסיף שחז"ל אמרו שבצורהחסדי הים
פיזית בהתחלה לא יכלו להוליד ילדים בגמרא ביבמות סד אעתיק חלק עיקרי מהסוגיא: "אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר (ישעיהו נא, א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם וכתיב (ישעיהו נא, ב) הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו אילונית היתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה"
אני מבין את הסוגיה כפשוטו. ברגע שיש לך מניעות פיזיולוגיות כאלו, אז אתה פחות עסוק בתאווה הגשמית.
אני כן יכול לקבל את המדרש של @הודעה1 כפשוטו, אבל לפי דעתי זו דעה פחות מרכזית בחז"ל וגם בפשט הפסוקים עצמם. לכן הצעתי הסברים אחרים.
לא התכוונתי שלא היו להם תאוות גשמיות, אלאקעלעברימבאראחרונה
תרצתי את המדרש שהובא, לא את המדרש השני על זה שאברהם לא הביט בשרה
להפתעתי מצאתי תירוץ ברמב"ם!הודעה1
בפירוש המשנה אבות ה,יט הוא כתב שאברהם מעולם לא הסתכל עליה "הסתכלות שלמה" עד אז. כלומר הוא לא התבונן בגופה עד אז, אלא רק על פניה.
ישר כח למי שניסה לתרץ
חשבתי על תירוץ -קעלעברימבאר
כי מצאנו חילוקים במדרש בין לפני מילתו לאחריה. למשל שלפני מילתו הוא היה קורס ונופל כשקיבל נבואה כי הטומאה של הערלה לא אפשרה לו לעמוד מול ה' בנבואה (רשי על ויפל אברהם על פניו וידבר איתו אלוקים לאמר)
הבנה מוטעית. צורתה זו פניה כמבואר בפיהמ"שחסדי הים
שאלה לפרשת וישב - למה האחים שנאו את יוסף? (אני לאקעלעברימבאר
יודע את התשובה)
האם בגלל שיעקב אהב אותו מכל אחיו? ואז כל האחים שנאו אותו?
או בגלל שהוא בן רחל והם בני לאה?
מה פשר הפסוק הראשון בפרשה "והוא נער את בני בלהה וזלפה ויבא יוסף את דבתם"?
האם הכוונה שהביא את דיבת בני לאה שדיברו על בני השפחות, ואז יוצא שאחיו ששנאו אותו זה בני לאה?
או שהביא את דיבת בני השפחות ואז יוצא שבני השפחות שנאו אותו "על דבריו" כלומר על הדיבה, ובני לאה "על חלומותיו"?
והאם יהודה מוכר את יוסף כי הוא נציג בני לאה ולכן שונא אותו יותר מכולם והשאר רק בכעסם זרקו אותו לבור אבל לא היו מעיזים להרגו ויהודה היחיד שיזם נזק? או שמא יהודה (חוץ מראובן) הוא האחראי היחיד מבין האחים שלוקח אחריות וממיר מוות במכירה?
ואם כל אחיו שנאו אותו בשווה כולל בני השפחות, איך הניסיון עם בנימין אמור לעזור? האם זה מבחן לבני לאה במסירותם על בן רחל, או מבחן על מסירות האחים על אח השני האהוב יותר על יעקב מהשאר?
לגבי בני השפחות זה מחלוקת רש"י רמב"ן.חסדי הים
על כל פנים, עיקר השנאה כמפורש בכתוב: "וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת-יוֹסֵף֙ מִכָּל-בָּנָ֔יו כִּֽי-בֶן-זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי-אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל-אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָֽכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם"
בנימין גם כלול בסיבת השנאה הזאת במידה מסויימת.
אם הבנתי נכוןטיפות של אור
ברצף השאלות אתה מביא כל פעם שתי אפשרויות: אחת שמעמידה את יוסף מול שאר האחים, והשניה שתולה הכל במאבק בין בני רחל לבני לאה
אני בצד הראשון, חושב שזה פשטות הפסוקים, וחושד שהדרך השניה נובעת מתפיסה שגויה של המציאות והתורה שמחפשת סמלים בכל מקום
אתה צודק שזה הפשט. מצד שני אי אפשרקעלעברימבאר
להתעלם מהפסוק הראשון העמום "והוא נער את בני בלהה וזלפה".
אי אפשר להתעלם מהמיקריות שב"מקרה" יהודה מוכר את יוסף, שבמקרה שמעון נאסר, שבנימין מוצג כאהוב דווקא בגלל היותו בן רחל (אתם ידעתם כי שנים ילדה לי אשתי), מזה שנראה שיוסף אהוב על יעקב מכל אחיו כי הוא בן רחל, מהניסיון שיוסף מנסה את האחים דווקא עם בנימין בן רחל, מהתיקון שדווקא יהודה בן לאה ערב לו (והמקריות ההיסטורית ששבט בנימין הולך דווקא עם ממלכת יהודה ולא ממלכת אפרים), מהחלוקה ההיסטורית בין יהודה לישראל ממלכת אפרים, בין היות 2 השבטים החשובים בישראל יוסף ויהודה, ומההדגשה של התורה מכל בני יעקב את יוסף ויהודה בספר בראשית. (ואם נוסיף את דברי חזל - אז מי שיזמו להרגו זה שמעון ולוי).
אפשר גם להעלאות השערה שזה לא בני לאה מול רחל, אלא סיעת יהודה מול סיעת יוסף ללא קשר לאמהות (ואז זה מסתדר למה רוב השבטים כולל בני לאה התרכזו סביב יוסף בפילוג הממלכה נגד יהודה). וכתבתי על זה בתגובה למי האיש הח"ח, פה למעלה).
מצד שני יוסף מוצג כמיוחד גם לעומת בנימין, ללא קשר מובהק להיותו בן רחל. הוא נזיר אחיו, דווקא הוא מתברך ב2 שבטים ובשכם אחד על אחיו, רק בו יתברך ישראל, שרק לו יגיעו ברכות האבות מכל השבטים, רק אותו יברך דווקא המלאך הגואל מכל רע ולא מלאך אחר, הוא זה שישלוט באחיו, הוא השבט היחיד שכל ישראל מכונה על שמו "נוהג כצאן יוסף", "עדות ביהוסף שמו". יוסף מוצג בבראשית כחצי אב חצי בן, כמעיין אב רביעי שסביבו האחים מתלכדים. בניגוד לבנימין.
לא בא להתווכח, רק לשאול שאלות
לשאלה באורך ורוחב שכאלומי האיש? הח"ח!
רק רבי ברוך רוזנבלום שליט"א יכול להשיב
זה שאלה קצרה שפורטה פשוט לסעיפיה, השאלהקעלעברימבאר
עוד תוספת מעניינת , זה שבשאר ההיסטוריה זה די הפוך - רוב השבטים מתפלגים מיהודה ונאספים סביב יוסף, בחלוקה בין יהודה לישראל (למעט שמעון ולוי. כך שזה חצי קושיא חצי חיזוק, שהרי ההארד קור של בני לאה זה 4 הראשונים, וראובן לא מצטרף או כי הוא בעד יוסף או כי יש קשר בין ראובן ליוסף שהרי שניהם בכורים, או כי ראובן שבט שלא מקבל מרות(כמו אצל דתן ואבירם או פלגות ראובן). וגם יששכר וזבולון יש בהם משהו קצת רחלי, שהרי נולדו בזכות מכירת רחל ללאה את התור. ומה אם גד ואשר בני שפחת לאה?)
אולי איפשהוא יוסף הפך למודר-משהו באופן קאנונימי האיש? הח"ח!
אולי בברכת יעקב, אולי בברכת משה, ואולי זה חרה לחלק מהמחנות, צ"ע
אתה מתכוון לימי יעקב או לשאר ההיסטוריה?קעלעברימבאר
יוסף כתוב במפורש שהוא מיוחד משאר אחיו.
לגבי הסיבה שיעקב אהב אותו - בפשט כתוב כי הוא בן זקונים.
השאלה מה זה בכלל בן זקונים בפשט, ואם זה דבר בחירי, אז למה יעקב בחר דווקא בו.
עד סוף ספר בראשית רואים שיוסף מיוחד לא רק עקב היותו בן זקונים, אלא כי התברך בברכות מיוחדות משאר האחים (החצי הראשון של ויחי)
לולי דמסתפינא הייתי מגדיר את זה אנדרדוגמי האיש? הח"ח!
וזה כאילו שירידת יוסף ממשנה למלך במצרים, למעין כינור שני למלוכה ולמשיחיות (בן יוסף רק כקדימון לבן דויד), עשתה את ביתו לאנדרדוג שאיתו הפכו להזדהות כל מי שחשו מודרים או נפגעים משלטון שלמה וכמובן המזדעזעים מלשונו ומתקיפותו הילדותית של רחבעם (קוטני עבה ממתני אבי)
בתקופת השופטים שבט יוסף היהקעלעברימבאר
השבט המרכזי ככתוב "בני אפרים הפכו ביום קרב...ויטש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים". יהושע לא במקרה היה משבט אפרים.
בימי ממלכת ישראל שבט יוסף היה המרכזח בממלכה.
גם בימי רחבעם באים ישראל להמליך אותו בשכם, וכן רוב ישראל תומכים בירבעם כבר בימי שלמה. ואסף שחי בימי דוד מכנה את כל ישראל בשם יוסף. וגם ירמיהו 150 שנה אחרי חורבן ממלכת ישראל מכנה את ישראל בשם אפרים (למרות שאולי שם זה התיחסות רק לגולי 10 השבטים ממלכת ישראל). נראה שסמלית ותרבותית מרכזיותו של שבט יוסף נשמרה תמיד, גם אם לא פוליטית.
כמובן שיוסף עצמו שלט על מצרים ועל אחיו, כלכל אותם במצרים, ויוסף ישית ידו על עיניך. 20 שנה אמנם היה מרוחק מהם, אבל 70 שנה הנותרות הנהיג את העם במצרים.
השאלה היא אם זה בגלל "לתתא" או "לעילא"מי האיש? הח"ח!
יעקב אומר "לא יסור שבט מיהודה", משה אומר "ואל עמו תביאנו". לכאורה הלעילא הוא על צד יהודה וממילא בית דויד הוא הנבחר להימשח לדורות. אבל משהו בעם זורם אל יוסף היפה תואר ויפה מראה (כמובן בפנימיות בהקשר שלנו, אבל גם בעצם במראה החיצוני - שמגרה גם את "הדוב" כפי שמפרשים בפרשתנו הקרובה - ובסופו של דבר באיזה אופן טבעי הוא שמולבש בכתונת הפסים "המשגעת" כפי שבעולם החילוני של דורנו זה מוגדר). אז יש צד לומר שגם הלתתא הוא אמירה שיש לה מקום.
אני חושב שיש שני רבדים בעם:קעלעברימבאר
הרובד הלאומי מרכזו שבט יוסף והוא הנציג של 3 האבות בישראל.
הרובד הפוליטי מרכזו שבט יהודה והוא הנציג של קדושת בית דוד כמלכי ישראל.
דווקא נראה שהלעילא זה יוסף, מידת היסוד שנוגעת-אינה-נוגעת במציאות הגשמית, בניגוד ליהודה ששם הקדושה כבר יורדת ממש לגשמיות למידת המלכות
נראה שלעילא ולתתא משמשים בשני הקשרים מנוגדיםמי האיש? הח"ח!
תיארתי הקשר של דבר תורה מול דבר העם; אתה מתאר הקשר של פשט/דרש מול רמז/סוד.
מכל מקום בנוגע לתירוץ שהצגתי בנוגע למקומם של בית יוסף ובית דויד, אולי מכאן השמות הסמליים בפילוג הממלכה: רחבעם בעצם דורש שיראו את רוחב היריעה והתמונה - הייעוד, החובה, האתגר - וייכנעו בפניה מול יהודה, ירושלים, המקדש. ירבעם דורש שהמלוכה תראה את כמיהת וערגת העם אל ימי הקדם ממש, טרם היות כל זה, אולי אפילו טרם מכירת יוסף ("והוא נער" - אולי זה באמת רמז, שמבקשים לחזור אל הנער שהיינו, טרם נמכרנו לעולם החיצוני והושלכנו מבית ההורים לבור).
זה לא רק סוד אלא פשט. יוסףקעלעברימבאר
שולט ביצרו הוא צדיק גמור, כלומר מתנשא מעל המציאות ופחות נוגע בה, כמידת היסוד.
יהודה ודוד הם בעלי תשובה , מכירים את כל המשברים של המציאות הגשמית ודווקא מתוך כך מתעלים וזדונות נהפכות להם לזכויות ומקדשים את קרבי המציאות, כלומר את מידת המלכות (פרץ וזרח נולדו מהזינות עם תמר, שלמה מבת שבע).
המימד הלאומי הוא עדיין תרבות מופשטת המתנשאת מעל המציאות, המימד הפוליטי הוא יישום התרבות בשטח ממש.
לעניין התורה: יוסף דווקא בתורה מקבל יותר מקום מיהודה - אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי, המלאך הגואל אותי, בך יברך ישראל ישימך כאפרים ומנשה, שכם אחד על אחיך, ברכות אביך תהיינה לראש יוסף נזיר אחיו, הבכורה ליוסף. ליהודה זה רק לא יסור. יהושע מאפרים והוא חשוב מכלב או נחשון. גם בברכות משה ברכת יוסף ארוכה הרבה יותר מברכת יהודה (רק לוי ויוסף מקבלים ברכות ארוכות) וגם שם הוא מכונה נזיר אחיו, כלומר הנישא על אחיו.
רק מהברית עם דוד והלאה מתברר יחודו המלא של שבט יהודה, כמו שכתוב בתהילים "ויטוש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים ובאהל יוסף, ויבחר בשבט יהודה בהר ציון אשר אהב...ויבחר בדוד עבדו".
לגבי ירבעם, נראה שהוא רוצה לחזור למצב ימי השופטים בהם שבט יוסף היה המרכזי.
מכל מקום פיצול המלוכה הוא לא פתרוןמי האיש? הח"ח!
ברור לגמרי שהמקרא מותח את הקו בעניין להסביר שכבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה: פילוג הממלכה לא הישרה על עשרת השבטים רוח טהורה יותר מאשר זו של ממלכת יהודה (כולל שבטי לוי, בנימין ושמעון שנאספו אליה), אלא פורר לאבק כל תקווה להשיג יותר ממה שאליו כבר הגיע דויד ושלמה וסיימו את מלאכת הרועים.
פילוג המלוכה נעשה במצוות אחיה הנביא,קעלעברימבאראחרונה
כנראה ללא הפילוג היה גרוע יותר. כמובן שזה פילוג זמני.
ממלכת יהודה חטאה בסוף ימיה יותר "ושומרון כחצי חטואתיך חטאה" "צדקה משובה ישראל מבוגדה יהודה".
כמובן שהתכנון של אחיה היה ש10 השבטים ימשחכו לעלות לרגל לירושלים למרות הפילוג הפוליטי, וירבעם הרס הכל עם העגלים. אבל כנראה עדיין ללא הפילוג היה גרוע יותר, עובדה ששום נביא לא אומר לאחד מחדש אחרי עגלי ירבעם, וכנראה שללא הפילוג רחבעם היה נושא נשים נכריות שהיו מדרדרות את המצב גרוע יותר.
אבל נראה שגם בימי דוד ושלמה, שבט יוסף היה חשוב יותר משבט יהודה למעט בית דוד המולך. הבירה בגבול יהודה ובנימין, וערי המסכנות 2 מהם בנחלת יוסף - גזר ומגידו. לדוד יש גיבורים רבים מבנימין, וירבעם איש חשוב בימי שלמה, ונראה ששכם היתה חשובה, וירושלים עדיין היתה עיר קטנה בימי שלמה. היו בה הרבה מבני ציבור, אבל ייתכן שהיא היתה קריית המלוכה והמקדש ולא הרבה מעבר. על חברון מרכז שבט יהודה כלל לא שומעים ברגע שדןד מולך על כל ישראל ועובר לירושלים
אסכם את 4 האפשרויות (או שילוב שלהם):קעלעברימבאר
א. שנאת האחים את יוסף
ב. שנאת סיעת לאה את סיעת רחל
ג. שנאת בני שאר האמהות את בני רחל (חיזוק לזה הוא שיעקב לא אומר לדן ונפתלי להשאר כשבנימין הולך למצרים, למרות שהיה אפשר לחשוב שמעדיף שאם בנימין ימות, ישארו 2 בנים שרחל קראה בשמם).
ד. שנאת סיעת יהודה את סיעת יוסף
קיצור הלכות חנוכה ללימוד למנהגים השוניםעיתים לתורה
ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf
או ישירות לפרק הנדרש:
זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.
אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.
החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.
משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.
חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.
מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.
הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.
הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.
'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.
פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.
הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.
מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.
שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.
כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.
הלל ועל הניסים בחנוכה – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.
הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.
מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.
הפצת תורת חכמי הספרדים והמזרחמכון דרכי אבות
שלום וברכה, לשם פרויקט חשוב למען הפצת תורת הגאולה של חכמי הספרדים והמזרח, מי שיש בידו חומרים, וציטוטים, ספרים, סיפורים, ומקורות של חכמים ספרדים(צפון אפריקה והמזרח, וכן חכמי תימן) שקשורים בגאולת ישראל, ארץ ישראל, מעלת ישראל, בין ישראל לעמים, תיקון העולם, ויחס למודרנה, וכן תורה ועבודה
וכן גם נושאים ומקורות שמקבילים/מתקשרים לספר הקדוש ספר אורות של הראי"ה קוק זצ"ל
לשלוח בבקשה לכתובת מייל darkayavot@gmail.com
לטובת פרויקט חשוב ומוצלח שמחכה לצאת לפועל במהרה
תבוא על כולם ברכת טוב וברכה ושמחה לכל עם ישראל אמן