אולי לא בגלל שזה אסור. אלא בשביל האמירה.
אמא רצתה להראות לי תמונה יפה שצולמה בחו"ל. לא הסכמתי.המקדש השלישי בדרך
וואו. כבר אמרתי לך פעם שהיית צריך להכיר את סבתא שלי?!אונמר
בדוק היא היתה אוהבת את החשיבה שלך...
לא.... אבל אם זו הייתה החשיבה שלה אז אשריה! ב"ההמקדש השלישי בדרך
וואי וואיאניייי
כאילו אני ממש מעריכה את המסירות שלך לא"י אבל קצת פרופורציות.. לא?
אומר מנסיון אישידוס בדם
ישמצבאניייי
סתם נשמע לי מוזר
לא. אולי הפרופורציות צריכות להיות הפוכות?המקדש השלישי בדרך
כ"כ התרגלנו לחשוב שחו"ל זה דבר כיף ולגיטימי ומגניב והפתעה כיפית ליומולדת, ומקום מדהים וקסום, וקצת (קצת הרבה) שכחנו את ארץ הקודש שלנו? שאבותינו חלמו להגיע אליה? שנהרגו בשבילה על קידוש ה' ומסרו עליה את הנפש?
הארץ שהקב"ה משרה עליה את שכינתו, ועליה משגיח יותר מכולם?
אתה צודק לגמריאניייי
רק נשמע מוזר לא לראות תמונה..
אבל כמו שאמרתי אני לא מכירה את כל הסיטואציה
זה לא סיטואציה. אין פה משהו אחר וסיפור אחר.המקדש השלישי בדרך
פשוט.
לא רואה תמונה כי זו אמירה שנותנת לגיטימציה לטיסות והתלהבות מחו"ל. וזה אני לא אתן בלי נדר.
זה נראה שאתה פשוט קיצוניאניייי
אבל אני למשל לא ממש רואה את זה ולכן לא מזיז לי לראות תמונה מחול (אגב, מה רבו מעשייך ה' תקף גם על חו"ל לעניות דעתי)
ואז לעבור הלאה.. לא כזה סיפור מבחינתי
ואשרייך ממש!
לא קיצוני. נורמאלי. ובעל אמירה חשובההמקדש השלישי בדרך
את לא רואה את זה, וזה בעיה... כנראה את גם חלק מהקטע הזה... .
מה רבו תקף גם על חו"ל. אבל אנחנו תקפים רק לארץ הקודש.
הקב"ה ברא גם את חו"לציף
ואחרי הכל זה מעשה ידיו
נכון. אבל לנו הוא ברא את ארץ הקודש. לשאר העמים את חו"להמקדש השלישי בדרך
כל אחד ומקומו ונחלתו הוא
רוב בני ישראל נמצא בחו"ל כיוםציף
כל עוד אין גאולה שלימה הקב"ה מרצונו שלח אותם לחו"ל
מה פירוש "כל עוד אין גאולה שלימה"?ברגוע
נכון שהקב"ה הגלה אותנו לחו"ל, אבל הוא לא אמר לנו לחכות בחו"ל עד שהמשיח יגיע.
יש את שלושת השבועות, שהיום כבר לא תקפות, ולכן ליהודים כבר אין מה לחפש בחו"ל.
ואז מה אם רוב עמ"י בחו"ל?
יש לכולם אפשרות לעלות לארץ
רוב עמ"י גם לא שומר שבת..
מסכימה איתך שהקב"ה לא מבקש ממנו להשיאר בחו"לציף
וכואב נורא שרוב עם ישראל לא פה
אבל זה לא סיבה לזלזל כך במעשה ידיו של הקב"ה ולהגיד שזה רק לגויים שיש שם המון יהודים
א. לא רוב ישראל נמצא בחו"ל. רוב היהודים בישראל היוםהמקדש השלישי בדרך
אמנם לא בגלל שרובם עלו, אלא בגלל התבוללות. אבל ככה זה...
לא זלזלתי במעשה ידיו של הקב"ה. מקום טוב, אבל לא לנו.
בשביל אחרים. לנו הוא נתן את ארץ ישראל כי זו הנחלה שלנו.
מדינת ישראל היא המדינה עם הכי הרבה יהודים בעולםברגוע
אבל עדיין רוב היהודים בחו"ל
היהודים שנספרים בחול הם גם רפורמים וקונסרבטיביםהמקדש השלישי בדרך
והם רוב ה"יהדות" בארה"ב וכדו'...
והם באמת יהודיםברגוע
אם רוב היהודים בארץ יש נפק"מ הלכתיות גדולות לעניין שמיטה
לא ראיתי שום רב שפוסק כך
קונסרבטיבים אולי. הרפורמים הוציאו עצמם מכלל ישראלהמקדש השלישי בדרך
ואווברגוע
אמירה חריפה ומרחיקת לכת
צריך כתפיים רחבות בשביל לומר כך.
מעצמך או ששמעת מרב?
שמעתי מרב... לא המצאתי...המקדש השלישי בדרך
מי..?ברגוע
לא זוכר אז לא רוצה להגיד סתםהמקדש השלישי בדרך
אבל פשט שזה ממש לא מרחיק לכת ולא חריף אלא מאד הגיוני.
תנועה שלא הולכת בדרך היהדות, ומוחקת מהתפילה את ירושלים וכדו', ודאי שכבר אין להם קשר ליהדות. פשט.
לא חסרים הסיפורים על רבנים שלא צירפו כאלה למניין וכדו'.
מסכים איתך שלא צריך לזלזלברגוע
לא יודע אם יש זלזול במה שהוא אומר
צריך לחשוב על זה עוד..
בעיקר הפריעה לי הטיעון שיש שם הרבה יהודים.
אני לא חושב שזה קשור.
חשבתי שהשואה האיומה תלמד אותם לקחמשה
היא לא.
חשבנו שהפרהוד ושות' יעזרו גם כן.
גם הם לא.
זה סבבה שכל עוד יש יהודים בחו"ל חב"ד צריכה לדאוג להם.
הקדמת אותי
פסידונית
וגם שאר העולם הוא שלופסידונית
הוא נתן לנו לחיות בחלק אחד של העולם שהוא נהדר ונפלא אבל את כל השאר לא בראו אלוהים אחרים, זה גם שלו, ומותר להכיר ולהתפעל ולומר לו תודה גם על זה.
בנוגע לסצינה עם המשפחה - בעיניים שלי, הגבורה האמתית היא דווקא להישאר ידידותיים ורגועים גם כשבן משפחה עושה משהו שפחות מוצא חן בעינינו הלכתית (ולשמר בראש את העובדה שאני לא מסכים עם המעשה). באמת מניסיון.
ודאי ששאר העולם שלוהמקדש השלישי בדרך
אבל כמו שלנו יש בית ואסור לנו לחמוד בית של מישהו אחר, אלא לשמוח במה שיש לנו, ארץ ישראל היא הבית שלנו ואסור לנו לחמוד בחו"ל. היא לא ניתנה לנו. ארץ ישראל היא הבית שלנו ולא שום מקום אחר.
אבל מותר לנו לבקר בבית של מישהו אחרפסידונית
או להתפעל מיופיו.
לא במקרה הזה...המקדש השלישי בדרך
יש רק סיבות מסויימות שבהן מותר...
פרנסה, רפואה, ללמוד תורה ולישא אישה...
וגם זה כבר אמרו שאסור כי יש מספיק בארץ.
תשמע, אתה לא יכול לתת משל וכשאני מפריכה אותו,פסידונית
הגיד ש'לא במקרה הזה'. אם כך המשל לא נכון.
המשל נכון כשמשתמשים בו בצורה מסויימת.המקדש השלישי בדרך
גם בתניא הוא כותב "ככה ממש בדרך משל". כלומר לעניין הזה זה ממש ככה, אבל גם זה רק בדרך משל ולא לגמרי מדוייק.
אתה מבין שיש בעיה לתת משל וכשמסבירים למה הוא שגויפסידונית
לומר 'הוא נכון כשמשתמשים בו בצורה מסוימת'.
אבל לא קריטי, משל הוא רק דרך להסביר דברים. פשוט לא הצלחת בזה הפעם.
לא חושב. גם האדמור הזקן עשה אותו דברהמקדש השלישי בדרך
השתמש במשל, אבל לצורך דבר מסויים ולדבר אחר לא
מובן ואפילו הגיוני, אבל זה לא מה שקרה פהפסידונית
זה לגמרי מה שקרה פה.המקדש השלישי בדרך
נתתי משל למשהו כדי להמחיש צד אחד, ולזה המשל היה נכון, ולצד אחר המשל לא נוגע ולכן אמרתי מה שאמרתי.
"ממש ככה על דרך משל".
עזובפסידונית
עם האדמור הזקן באמת אי אפשר להתווכח... אכן.המקדש השלישי בדרך
אם הוא עשה את זה, ודאי שגם אני יכול.
משל לא בא להסביר דבר באופן מוחלט על כל צדדיו, אלא להמחיש נקודה מסויימת. ואת זה המשל שלי בהחלט עשה.
אם אתה אומרפסידונית
ולא התווכחתי עם האדמור הזקן אלא איתך
(ובכל מקרה הנקודה שחשובה לי בעיקר הייתה השנייה שציינתי.)
עשיתי בדיוק כמו האדמור הזקןהמקדש השלישי בדרך
הוא נתן דוגמא וכתב עליה "ממש ככה בדרך משל". כלומר, נכון לצד אחד ולא נכון לצד אחר.
אז אם מה שאני עשיתי הוא לא נכון, אז חלילה מה שהוא כתב גם זה לא נכון.
הדברים מפורסמים, ובכ"ז:יחידי
אם מותר ללכת, ק"ו שאין שום בעיה בהתפעלות מתוך א"י.
כתבתי עוד בהתחלה שגם אם הלכתית זה מותר יש בזה אמירההמקדש השלישי בדרך
איזו אמירה? שאנחנו מתכחשים לבריאתו של הקב"ה?יחידי
הכל בריאתו. לא מתכחשים לבריאתו, אבל מודעים לשלנוהמקדש השלישי בדרך
את ארץ ישראל קיבלנו נחלה מהקב"ה. ארץ הקודש. זו שיצחק צווה לא לצאת ממנה. זה שאבותינו נלחמו עליה ומסרו עליה את הנפש. זו שהקיאה את האויבים ומצמיחה לנו לעם ישראל כשחוזרים אליה.
וכשבורחים ממנה ר"ל, יש בזה אמירה. בהחלט.
חו"ל היא בריאה של הקב"ה שנועדה למגורים לעמים אחרים. לא לנו.
אף אחד לא דיבר על מגורים בחו"ליחידי
כשיוצאים לחו"ל, גם אם זה מותר לפי ההלכה, יש בזה אמירההמקדש השלישי בדרך
עוזבים את ארץ ישראל הקדושה של אבות אבותינו, כדי לראות בריאה אחרת בחו"ל... וזו אמירה לדעתי מזעזעת
נניח. ולמה לא לראות תמונות?יחידי
כי אני רוצה להביע אמירה שאני דבק בא"יהמקדש השלישי בדרך
וחו"ל לא מעניינת אותי. מחאה.
לקחת לקיצוניות כי יש קיצוניות הפוכה.
להבהיר שיש עניין יותר בארץ ישראל מאשר במקומות אחרים.
אז לא לראות תמונה משם זה לא לתת שום שום לגיטימציה לדבר הזה.
לדבוק רק באמת.
נכון, זו קיצוניות, אבל יש גם קיצוניות אחרת ולכן כדי לתקן אותה צריך אמירה חריפה יותר.
לא נראה לי שגדולים מאיתנויחידי
אפשר לאהוב מאוד את א"י בלי להתעלם בכוח משאר המציאות, אין קשר בין הדברים
מסכים. ולכן לא אמרתי את זה בתור הלכה או הנהגה לרביםהמקדש השלישי בדרך
אלא כמחאה אישית פרטית על דפוס חשיבה קיצוני של הצד השני.
אלו לא שני צדדים שנמצאים במאבקיחידי
לא נמצאים במאבק...המקדש השלישי בדרך
אלו שתי גישות סותרות שלדעתי הגישה השנייה היא טעות איומה ולכן הבעתי את מחאתי הפרטית
היא לא סתם קיצוניות. היא קיצוניות שבאה כתגובה לקיצוניות שנייה של הצד השני, שמטרתה להגיע לדרך האמצע.
אם אדם אחד ככ בטוח במשהויחידי
לא. לא טעות.המקדש השלישי בדרך
זו גם לא סברא גורפת. זו מחאה. מחאה הולכת וחולפת בד"כ...
לא חשבתי שתגיד שאתה טועהיחידי
יצא גם יצא... לא היית פה כשזה קרה אז לא ראית את התגובההמקדש השלישי בדרך
את התגובה שרציתי במחאה, קיבלתי...
כן, ומה היא נתנה?יחידי
א. תחשוב פעמיים לפני. בהחלט. עובדה.המקדש השלישי בדרך
ב. קיבלה שמו"ס שאיתי לא מדברים על דברים שהם לא ארץ ישראל. שמה שהם עושים זה לא מקובל על כולם ויש בזה בעייתיות.
גדולי הדור לא אמרו את האמירה הזאת. ועובדה שגם יצאו כשצריךעברי אנכי
אעפ שאת הסיפור במדרש על הרבנים שרצו לצאת לבבל ללמוד ועצרו בעכו וכו.
נכון. סיפור עם מסר חשוב. והמסר אותו מסר כמוך.
ובכ"ז, רואים גדולי עולם שהתירו לצאת אפילו יותר מהסיבות האלו - בשביל פלאי תבל
עכשיו תגיד לא לצאת בשביל פלאי תבל סבבה. מובן.
יש עניין.
אבל אמירה ככ קיצונית שאולי נובעת מאהבת הארץ, אבל אתה לא אמור לבוא ולדחות בקש כל דבר שבא מחו"ל. הטענה שלך היא חלשה "אעפ שמותר יש אמירה", שהרי גדולי עולם לא אמרו אותה ואף ממש עשו ההפך ממנה לעניין יציאה בפועל.
אז נכון שהרעיון מאחורי האמירה שלך נכון כמו אותו סיפור במדרש
אבל מפה ועד לראות תמונה מחו"ל?
זה כבר קיצוניות. דרך האמצע היא דרך המלך. כמו כל הגדולים שלנו.
אתה מתעצבן סתם... אם היית מקשיב היית מבין...המקדש השלישי בדרך
לא אמרתי שאסור לראות תמונה מחו"ל, לא אמרתי שצריך לנהוג ככה, ולא אמרתי שזו הדרכה מגדולי הדור. לא. זה לא.
זו אמירה שלי כלפי המשפחה שלי שלצערי יוצאת לקבל שפע ממלאך של חו"ל ולא מהקב"ה בעצמו בארץ ישראל, וכדי להגיד שאני לא מקבל את זה סרבתי לראות תמונה... זה לא הנהגה ולא הלכה.
זו מחאה.
אני מבין את המקור שלה. כתבתי שאני מביןעברי אנכי
אבל זו הנהגה שאף אחד לא נהג אותה, שהיא סתם קיצונית בלי סיבה.
ומה שהסברתי בהודעה למעלה זה שמה שעשיתעברי אנכי
באמת בלי סיבה
א. שדרך המלך היא דרך האמצע
ב. אף אחד לא נהג בזה
ג. גדולי דור יצאו! ק"ו בן בנו של ק"ו לראות תמונה
יצאו? בעיה שלהם. למה לי אסור לדבוק בא"י בגלל זה?המקדש השלישי בדרך
כי זה לא רק לדבוק בארץעברי אנכי
זה גם אפילו זלזול בדברים אחרים
כן
זה נובע ממקום טוב
בפועל זה מיותר
לא שמענו על הנהגה כזאת ודומה לה
וכשאומרים לא שמענו בדבר בלי סיבה, שיכול להתפרש כזלזול במעשה ידיו של הקב"ה - אני מציע לא לעשות את זה.
אני צריך לדבוק בשקצים ורמשים כי הם בריאה?המקדש השלישי בדרך
לא. אני רק לא צריך לדרוך עליהם.
אותו כנ"ל. חו"ל זה בריאה של הקב"ה, לא דורכים שם (תרתי משמע).
לא צריך לשמוע על הנהגה כזו!המקדש השלישי בדרך
אני לא קוף אחרי בן אדם ואין לי שום עניין לעשות כל תנועה שגדולי הדור עושים.
ואם גדולי הדור לא היו מגרדים באף אז גם לנו היה אסור כי הם לא עשו? עד לאן הלכת רחוק?
עשיתי מחאה פרטית שלי כנגד יציאה מחוץ לארץ קודשינו שקיבלנו אנחנו. זו נחלתנו וזה שלנו. השאר לכל השאר.
טוב נו. אתה משיב לא לענייןעברי אנכי
ואתה לא מקבל מה שאני אומר.
נעזוב את הדיון הזה..
אתה לא הגבת לעניין כי לא הבנת את האמירה שליהמקדש השלישי בדרך
וודאי שאני לא מקבל את מה שאתה אומר כי אתה אומר שטויות.
אני אמרתי שגדולי הדור לא עשו דבר כזהעברי אנכי
וכשזה גובל בזלזול במעשה ידיו של הקב"ה אני מציע לא לעשות את זה
בפרט שזה קיצוניות
וכל מה שפירטתי קודם.
אבל אתה עיקש בדעתך, ולא תשנה דעתך,
אז בשביל מה?
מה שאתה אומר זה זלזול במעשה ידיו של הקב"ההמקדש השלישי בדרך
אתה נותן לגיטימציה לזלזול בא"י...
כל הדר בא"י דומה למי שיש לו אלו-ה וכל הדר בחו"ל דומה למי שאין לו אלו-ה. אמנם מדובר פה על השתקעות, אבל ודאי שגם יצאה לשם כל דבר אחר היא נוראית ונושאת אמירה כזו של זלזול בארץ ישראל. כאילו לא מספיק לנו מה שקיבלנו, אנחנו לא מספיק מבינים את הקדושה שבארץ הקודש ולכן אנחנו יוצאים כדי לראות דברים אחרים.
זה זלזול.
נכון, זו קיצוניות, אבל מי שמונח כל כך עמוק בקיצוניות העמוקה ומוכן לעזוב את ארץ ישראל בשביל לטייל או בשביל כל דבר אחר, אז כדי להגיע לדרך האמצע צריך לדבר בחריפות בקיצוניות השנייה. כי ללחוש את זה זה לא יעזור.
לא מזלזל בחו"ל. אבל זה לא מקומינו שם. מקומנו בארץ ישראל. כשהקב"ה רוצה להעניש אותנו הוא מגלה אותנו לחו"ל. להוציא אותנו מהארץ זה העונש שלו כלפינו! אז אנחנו מקיימים בנו את העונש שלו כשהוא מעוניין ל"ע להעניש? ה' ישמור.
ועל שמירה על קדושת ארץ ישראל אתה קורא זלזול? אז אשריי ואשרי חלקי
נכון לא מקומנו שם. מפה ועד לא להסתכל יש מרחק גדול.עברי אנכי
וזה בדיוק הזלזול.
אני לא יוצא מהארץ גם למה שמותר.
זה לא זלזול, ולזה ראינו גדולי הדור.
כשאתה עושה שאתה מתנגד לומר "מה רבו מעשיך ה" והכל בטענה של לכאורה "כבוד ארץ ישראל" זה רחוק. כי בשביל כבוד לא צריך לבזות אחרים. מותר להסתכל ואפשר. ואין בזה שום אמירה.
יש מרחק גדול בין לא לראות תמונה לבין לצאת. גם אם מותר.
וזהו.
זה בעיקר מצחיק ומרתיח אותיהמקדש השלישי בדרך
אני לא מסתכל לא כי אסור. אלא כי אני עושה אקט מחאתי שלי פרטי, כנגד קיצוניות שנייה.
לא אמרתי שאסור להסתכל, לא אמרתי שכולם חייבים לנהוג ככה, ולא אמרתי שאני נוהג ככה באופן גורף.
זה היה צעד מחאתי פרטי שלי כנגד קיצוניות שנייה גרועה, ולכן דרוש איזון ודחוף.
קוראים לזה זלזול? לא נראה לי שהקב"ה יתבע ממני את עלבונה של חו"ל... יותר יגיד לי שכוייח על שמירת קדושתה של ארץ ישראל.
זה לא אקט פרטי אחרי שאתה דואג לפרסם אותויחידי
כן זה כן. פה פרסמתי כי גם פה יש קיצוניותהמקדש השלישי בדרך
גם אם אני מפרסם הוא אקט פרטי שלי כל עוד לא דרשתי מאף אחד לעשות כך גם.
מישהו פה מפיץ מידע מטעם סוכני נסיעות?יחידי
אני חושב שנכנסת לקצה שלא קשור לדיוןהמקדש השלישי בדרך
אבל אם כבר, לא נראה לי שכל מה שכותבים פה בפורום הוא לצורך אחד מהנוכחים פה, אלא מותר לכתוב פה גם דברים ללא שום כוונת מכוון.
זה גרם ליותר אנשים לחשוב על א"י. לא משנה לאיזה כיוון. אבל חשיבה על ארץ ישראל זה כבר טוב.
בטח שמותריחידי
אם זה גרם לאנשים לזלזל בגלל שזה נשמע קיצוני והזוי, אז לא נראה שזה טוב. "וימאסו בארץ חמדה"
זה לא ימאסו בארץ חמדה. זה ימאסו בי.המקדש השלישי בדרך
מי שמואס בארץ חמדה בגלל זה, כנראה מאס בה גם לפני, כי מי שאוהב אותה לא מואס בה בכל מקרה.
אז כנראה שצדקתי בכל מקרה...
עזוביחידי
אני לא אעזוב את ארץ ישראל בלי נדר בעז"ה....המקדש השלישי בדרך
גם לא אפסיק לחשוב עליה ולדבר עליה.
אבל אין לך מה לענות, אז בסדר.המקדש השלישי בדרך
אני אשמח להמשיךיחידי
אם זו הדרך - יש לי עוד עשרות רעיונות לחומרותואני מניח שגם לך.
זו לא חומרא. זו תגובה קיצונית למשהו קיצוניהמקדש השלישי בדרך
מחאה קוראים לזה.
לא חושב שהמאמר שהעתקת קשור לפה. הוא בעיקר על אוכלים ותענוגות בדברים המותרים וגם על זה יש סייגים בכתבי החסידות בעיקר.
זה בדיוק על זהיחידי
איזה ערך יש במחאה על חשבון כיבוד הורים?
אין פה שום עניין של כיבוד הוריםהמקדש השלישי בדרך
וגם אין פה שום דבר אגואיסטי. ארץ ישראל זו מהות הכלהמקדש השלישי בדרך
אין בזה שום חשש של כיבוד הוריםהמקדש השלישי בדרך
א. זה לא משהו שאמרו לי לעשות שאני חייב לעשות... זה לא מאכילו ומשקהו וכו'.
ב. גם הם חייבים בכבוד ארץ ישראל.
א. אמרו לך לראותיחידי
ב. זה לא נכנס בגדר של כבוד ארץ ישראל לכו"ע. ואם אתה חושב שזה כן - עליך הראיה
אני לא חייב לראות מה שהם אומרים לי לראותהמקדש השלישי בדרך
זה לא כתוב בשום מקום... זה לא במאכילו ומשקהו, וגם לא לצד הנגדי של לא יביישם ויכלימם. אין להם שום תועלת בזה שאראה את התמונה. רק רצו שאני אהנה ולכן זה עניין עצמי שלי ולא הנאה שלהם...
נכון. לא כתוב בשום מקום שאסור לנהוג מה שאף אחד לא נהגהמקדש השלישי בדרך
זו מחאה שלי כנגד אמירה קיצונית של הצד השני. על קיצוניות צריך להשיב בקיצוניות כדי להגיע בסוף לדרך האמצע
כבר הוכחתי לך שזה לא נכון...רק בשמחה.
לא קראת את מה שכתבתי. אם היית מבין היית מגיב אחרתהמקדש השלישי בדרך
סבבה.רק בשמחה.
כמו שרק בשמחה כבר הראה, למי שנוסע לחו"ל כדי להתפעל מהיופי שלהגיגים בע"מ
העולם שה' ברא, יש על מי לסמוך. אתה יכול לומר שזה לא ראוי, שלפי תורת ישראל הגאולית זה בעייתי מאד, שזה מנוגד לרוח התורה, שזה נבל ברשות התורה, שזה משחיט את הנפש, ועוד כהנה וכהנה. אבל לא לומר שאסור.
לא אמרתי שזה אסור.המקדש השלישי בדרך
לא קראת טוב את דבריי. אמרתי שזה אכן לא לרוח התורה, וזו הייתה מחאה פרטית קיצונית על דבר קיצוני.
אגב, שנייה אח"כ ראיתי תמונה מחו"ל...
ע.י.צ'יאל
מתוך עניין, מי אסר לצאת בשביל לימוד תורה וכו'?
לא לגמרי אסר.המקדש השלישי בדרך
אבל שמעתי מהרב שמואל אליהו שאומר היום שיש מספיק ישיבות וגדולי ישראל בארץ ישראל, שכבר לא צריך לצאת בשביל זה מהארץ.
ע.י.צ'יאל
תמוה.
הרי אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ.
ויש אנשים שחלק מפרנסתם היא היא לצאת מהארץ.
ויש רופאים מומחים שאין בארץ.
לא תמוה בכללהמקדש השלישי בדרך
גם לזה יש גבול. ואם אני לא נהנה בשום מקום אז לא אלמד בכלל? הכוונה במקום שיותר מתאים לי, ובא"י.
ופעם לא היו מקומות טובים מספיק בא"י ולכן היה מותר לצאת בשביל זה. אבל היום יש פה ישיבות טובות מאד ב"ה ואין שום צורך לצאת בשביל זה.
מי שחלק מפרנסתם היא לצאת מהארץ, על זה הוא לא דיבר אני מניח... כנ"ל ברפואה.
אע"פ שאפשר להתפרנס היום גם בלי. אבל רפואה שאין בארץ, או אם יש יותר טוב בחו"ל, גם לרב אליהו ודאי מותר.
ע.י.צ'יאל
מנין לך שזה מוגבל לארץ?
על בחירת ישיבה מועדפת התירו לעבור על רצון ההורים.
היום אין בחו"ל ישיבות ברמה שאין בארץהמקדש השלישי בדרך
אין תורה שאין בארץ. פעם היה ולכן היה מותר לצאת בשביל זה...
ידוע. עשיתי את זה בעצמי השנה...
ע.י.צ'יאל
אבל זה לא נמדד ככה, כל אחד ומה שמתאים לו. אם יש מישהו שחושב שילמד יותר טוב בישיבה בחו"ל, נראה לי תמוה לאסור דבר כזה.
הוא לא אסר. הוא אמר שאפילו לזה כבר לא צריך...המקדש השלישי בדרך
סבתא שלי ז"ל לא הבינה אף פעם מה הם מוצאים בטיוליםמשה
היה קר, ורעב, ולא היה להם מה לאכול (בפולניה).
אני בלי דרכון. עד היום התחמקתי מכל הטיסות, גם המשפחתיות וגם לענייני עבודה.
אשריך ממש!המקדש השלישי בדרך
לדעתי האמירה הזו חסרת תוכן...חולות
מעבר לכך חוששני שדברים מעין אלו מולידים בורות אצל האדם, שהיא דבר שלילי.
ראש הישיבה התיכונית שלי סיפר לנו לא פעם שלא קיבל תלמיד שלא ידע באיזה יבשת נמצאת גרמניה. עודף הקיצוניות אינו בריא לנפש...
ודאי שמעשה ה'. אבל לא כל דבר נועד לנו...המקדש השלישי בדרך
מעשי ה' נועדו גם לגויים ואחרים. לנו נועדה ארץ ישראל...
לא בטוח שבורות בחו"ל היא דבר שלילי... אבל על זה לא נתווכח עכשיו... בורות בא"י היא בעיה קשה... (
)
לא מסכים עם ראש הישיבה שלך... אבל זה לא משנה... לא לדעת איפה גרמניה, אגב, זו בעיה אחרת שקשורה ליהדות. לא כי זה חו"ל... ודאי שקיצוניות היא לא טובה, אבל איפה שיש קיצוניות בצד השני, צריך קיצוניות לצד ההפוך כדי לנרמל.
א''י נועדה לעמ''י להתיישב בה.חולות
בורות בחו''ל בורות והיא דבר שלילי, אולי לא חובה לדעת כל דבר איפה הוא ממוקם אבל לא לדעת כלום אי אפשר.
תלוי באיזו קיצוניות, אדם שיוצא לחו'ל אני לא אצרח עליו שזה נורא, אלא אסביר לו למה הוא טועה שהוא יוצא. מכאן ועד לא להסתכל על תמונות מחו''ל? נסחפת...
לא נסחפתי. הגבתי לקיצוניות בדרך קיצוניתהמקדש השלישי בדרך
זו לא חובה וגם לא הנהגה.המקדש השלישי בדרך
זו הייתה מחאה פרטית נגד קיצוניות של הצד השני... כדי להביא לזעזוע ולדרך אמצע נוהגים להשתמש בדרכים קיצוניות... שנייה אח"כ ראיתי תמונות אחרות מחו"ל... אבל כתגובה לקיצוניות שנאמרה לפני, זו הייתה התגובה. היא לא הנהגה ולא באופן גורף.
לדעתי אתה טועה בדרך, אבל את זה כבר סיכמנו מזמן...חולות
עם זה אין לי שום בעיה...המקדש השלישי בדרך
גם בתחילת תקופת הציונות הרבה חשבו שטעו בדרך, וגם בעלייה להר הבית הרבה חושבים שטעו בדרך. לא זה מה שיעצור אותי...
מה גם שזו לא דרך זו הייתה סתם מחאה פרטית קטנה ולא יותר מזה...
גיבור.פה לקצת
אם אמא שלך רצתה שתראה, בשביל חומרא דחוקה מאוד,הגיגים בע"מ
או אמירה רעיונית כלשהי, לא עברת על איסור מפורש מדאורייתא?
לא. גם אמא מחוייבת בדאורייתאהמקדש השלישי בדרך
יש איסור מדאורייתא להנות בעקיפין מחו"ל?יחידי
יש. א- לצערי. אם הייתי יכול שלא יקרה, זה היה קורה.המקדש השלישי בדרך
ב. אין שום איסור דאורייתא בלא להסתכל בתמונה מחו"ל...
זה לא נכלל בכיבוד הורים
איפה נפסק שיש איסור כזה?יחידי
אין איסור כזה. לא אמרתי שיש.המקדש השלישי בדרך
נכון. לכן לא אמרתי להם מה לעשות, אלא רק אמרתי שאני לא מעוניין לראות... זה גזירה עליי ולא עליהם... אין פה שום משהו שעשו לי שדרש תגובה מביישת כלפיה. רק ריסון עצמי.
אבל אם היא רצתה שתראה, אתה לא מחויב לקבל את רצונה?הגיגים בע"מ
לא. לא בכל דבר אני חייב לקבל את רצונה.המקדש השלישי בדרך
אם זה רצון מוצדק, שנותן להם הנאה, אז אני לא צריך לקבל אבל צריך להקשיב להם ולעשות
אבל אם זה לא משהו מוצדק, ולראות תמונה מחו"ל סתם כי זה יפה, זה לא משהו מוצדק, ובטח לא נותן להם הנאה, כי ההנאה שלכאורה הייתה אמורה להיות פה, היא הנאה שלי, אז גם בזה אין שום עניין כלפיהם, ולכן ודאי שזה לא נמצא בקטגוריה הזו.
ע.י.צ'יאל
למה ההנאה שבשיתוף חוויות מטיול, הנאה שרוב האנשים רואים בה משהו נורמלי, נחשבת פחות מלהטיל אימה על אנשי ביתו?
תשובה בגוף השאלההמקדש השלישי בדרך
משהו נורמאלי, זה משהו נורמאלי ולא מחייב. לא כל דבר שהוא נורמאלי חייב להיעשות. לעומת להטיל אימה על אנשי ביתו זה דבר שאסור שייעשה בכל מקרה.
ע.י.צ'יאל
נראה לי שלא הבנת אותי.
אמרת שלהראות תמונה זה דבר שאין להורה הנאה בו, ולכן אתה לא חייב להסתכל.
אני אומר שלשתף חוויות מטיול היא כן הנאה נורמלית עבור אנשים, ולכן יש להורים שלך הנאה מזה שתסתכל.
לא כל דבר שיש בו הנאה אני מחוייב בוהמקדש השלישי בדרך
אבל לגופו של עניין.
א. זה לא היה טיול שלהם ולכן אין פה שיתוף חוויות מהטיול.
ב. גם בשיתוף חוויות מהטיול זה לא בשבילם אלא בשבילי, שאבין מה הם עברו ואהנה גם. ולכן שוב זה קשור אליי ואני לא מחוייב.
ג. הנאה נורמאלית היא לא מחייבת, אבל לא להטיל אימה יש פה איסור...
ע.י.צ'יאל
ב. בדר"כ אנשים שטיילו נהנים לשתף מצד עצמם.
ג. אני חשבתי שאתה מתייחס לתוס' שאומר שרק הנאה נורמלית מחייבת, לכן אמרתי שזה בוודאי יותר הנאה מלזרוק ארנק כדי להטיל אימה, שכן מחייב.
א. זה לא היה שיתוף חוויות. רק רצתה להראות תמונה.המקדש השלישי בדרך
גם בשיתוף חוויות אני חושב שאין שום עניין מצד כיבוד הורים להשתתף בהנאה הזו. בטח עם סיבה כמו במקרה הזה.
ב. אי אפשר להקיש בין זה לזה. זה לחיוב וזה לשלילה.
פה זה משהו שאני לא יודע אם הוא הנאה בכלל לעניין הזה, זה לא כמו הנאת אכילה או שתייה. זו הנאה שולית וקטנה עד כדי אפס. זו הנאת מותרות (אם בכלל זו הנאה) ולכן אין בה חיוב של כיבוד הורים.
הטלת אימה זה לצד השלילה ודבר שבטוח יקרה. יש בו גם הפסד. מניעת רווח זה לא כמו הפסד... מה שלא בטוח שיש פה מניעת רווח בכלל...
ע.י.צ'יאל
זה לא גרם צער לאמא שלך?
ע.י.צ'יאל
אז בכל מקרה אין בזה בעיה, לא משנה אם זו הנאה נורמלית או לא.
נכון. אבל אפילו אם זו הייתה הנאה נורמאלית לא הייתה בזה בעיההמקדש השלישי בדרך
ועיין מה שכתבתי על זה מקודם כהסבר לזה.
ע.י.צ'יאל
ברור שאין בזה בעיה אם לא אכפת לאמא שלך.
גם אם הייתה לה עם זה בעיה...המקדש השלישי בדרך
זה לא משהו שאפשר לכפות עליי לעשות.
אני לא חייב להסתכל במשהו שאני רואה בו פגיעה ביראת שמים שלי
ע.י.צ'יאל
סלח לי, אבל זה באמת פוגע לך ביראת שמים?
לדעתי כן.המקדש השלישי בדרך
אני משתדל לשמור על קדושת ארץ ישראל שלי, וזה באמת יכול להיות חלק מהעקרונות שעוזרים לי לזה. אם אני לא רואה תמונות מחול ומשתמש כמה שפחות בגבולות היכולת שלי במוצרים משם, זה מבליט לי את אהבת הארץ שלי והקדושה.
ע.י.צ'יאל
זה לא נשמע לי כמו סיבה מספיק טובה. תשאל רב.
לי פשוט שכן.המקדש השלישי בדרך
רב לא יכול למדוד את מה מעלה לי את הייראת שמים שלי.
ע.י.צ'יאל
לא, אבל הוא יכול להגיד האם זו סיבה מוצדקת.
ייראת שמים קודמת להנאה מזערית ולא קיימת של ההורההמקדש השלישי בדרך
ע.י.צ'יאל
בדיוק את זה תשאל את הרב.
פשט לי שכן. אבל אולי אשאל כדי לקבל גושפנקההמקדש השלישי בדרך
גם ההורים חייבים ביראת שמים אז הם לא יכולים להגיד לי להוריד ביראת שמים בשביל שהם יהנו.
ע.י.צ'יאל
התירו הרבה דברים שהם ממש איסור כדי לא לפגוע ובשביל כיבוד הורים שלא ככ מקפידים.
שטויות. לא דומה אפילוהמקדש השלישי בדרך
זה כשזה סותר. אבל פה שנינו חייבים ביראת שמים ולכן אסור להם למנוע את זה ממני.
ורק בדברים מסויימים שהתורה כתבה.
גם אין פה שום עניין של כיבוד הורים..
זו ממש טחינת מים. על הכל עניתי במפורט לפני...
ע.י.צ'יאל
לא אמרתי.
רק ציינתי שיש מקרים שמקלים בהלכה מטעם של כיבוד הורים, ולכן תשאל רב.
נכון..אבל זה לא דומה ולא מתחיל פה בכלל.המקדש השלישי בדרךאחרונה
למישהו יש קישור לסרט כפולה פרק 2 לא ביוטיוב?מישהו יפה!
פורום ישל"צהאר"י פוטר
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
בדיקהטיפות של אור
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד
~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
חורף בריא לכולם
- לקראת נישואין וזוגיות