הרבנית טאו ולימוד נשים/ הרב שלמה אבינר- סרוגים
@אנשים שמתירים לימוד גמרא לנשים
הרבנית טאו ולימוד נשים/ הרב שלמה אבינר- סרוגים
@אנשים שמתירים לימוד גמרא לנשים
שמתירים וממליצים, ילמדו.
עד שגם הם יחזרו בהם ויאסרו, כמו הרב אבינר.
בעבר הוא אמר אחרת?
בעבר הקל הרבה יותר בלימוד עצמאי.
עד שקראתי את הרב ליכטנשטיין במבקשי פניך, ששיכך את התנגדותי הנחרצת.
איזה ישרות היתה לו.
ברור שאם הרב ליטנשטיין היה חי היום, והיה רואה מה יצא מהמדרשה שלו, הוא לא היה אומר כך.
הוא מודע טוב מאוד שזה לא פשוט ושיש פמניזם שלוקח על זה טרמפ.
ובכל זאת. עיי"ש.
קראתי כמה דברים. על איזה ספר מדובר?
קראתי, אין שם נימוקים הלכתי מלבד שהוא חושב שזה נצרך. ובדורנו רואים שאין בזה שום צורך או תועלת.
יש גם היום הרבה רבנים גדולים שמתירים לנשים ללמוד גמ' בתנאים מסויימים.
עד שגם הם יחזרו בהם מאותן סיבות.
אם הם לא חזרו בהם עד עכשיו אני לא רואה סיבה שיחזרו בהם פתאום.
ובכ"מ אנחנו צריכים לנהוג לפי מה שהרבנים אומרים עכשיו, לא לפי מה שאתה חושב שהם יגידו בעתיד.
והיום רואים שיש מחלוקת בין הרבנים, ואני חושב שרוב הרבנים בציבור שלנו כן מתירים בתנאים מסויימים.
ואני גם בכלל לא בטוח שהרב אבינר חזר בו.
בשו"ת ששאלו אותו, לפני כמה שנים כנראה (ועדיין מופיע באתר שיעורים שלו), הוא אמר בהתחלה שאסור לנשים ללמוד גמ', ורק אחרי ששאלו אותו- הרי כתבת בספר שלך שמותר? הוא עונה- "יש להבחין בין יוצא דופן של ללמוד לבין סדרים קבועים ללמד כל הבנות."
אז גם עכשיו כשהוא אומר שאסור אני לא יודע אם הכוונה שאסור לגמרי.
אני רואה סיבה, התוצאות העגומות של ת"ת לנשים שמתבררות היום.
רוב הרבנים ממש לא מתירים באופן ממסדי או גורף, רק ליחידות ששואלות.
אכן.
תראה פה למשל: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי - פורום אוצר החכמה
א. היא חושבת שכאשה היא מבינה יותר מהמהרש"ל.
ב. היא פוסקת ע"פ רגש.
ג. המציאות מלמדת שהנשים שלומדות הן כאלה. זה שהבעיה קיימת גם אצל גברים לא משנה.
א. אז מה?
ב. למה היא התירה לתלמידה שלה להניח תפילין? כי 'לתחושתה' הרב פיינשטיין לא היה אוסר לה (אף שאסר באגרות משה).
ג. ורק הגושניקיות לומדות גמרא. והרבנים הגושניקים לא כותבים דברים כאלה ברמה שלה.
אב. אז מה?
ג. איפה היא למדה? איפה עד היום היא מעבירה שיעורים?
זה לא משנה מה הגורם - משנה התוצאה.
אתה טוען שהלימוד גמ' הוא הגורם ולכן אסור לנשים ללמוד גמ'.
הוא טוען שהגורם הוא הבית מדרש שממנו הגיעה, ולכן אין סיבה לאסור על כל הנשים ללמוד גמ' אלא רק לצאת נגד הבית מדרש המסויים שממנו היא וגם גברים יצאו.

לא, כי אנחנו לא אלה שרוצים לחדש את הדין הזה. חז"ל כבר אסרו, ואם אין טעם להתיר, זה אסור.
אני לא נכנס לסיבות ההיתר.
פשוט קודם כתבת שהרבנים שמתירים יחזרו בהם בגלל ה"תוצאות העגומות",
אז לפחות מהטיעון הזה ירדת.
לא. כיוון שהתוצאה שלילית, לא משנה בגלל מה, ההיתרים נפלו ולכן הם יחזרו בהם.
התוצאות השליליות הם רק במיקרים ספציפיים,
יש המון בנות שלמדו גמ' והיו תוצאות חיוביות.
ותאמין לי שהרבנים מכירים את המצב במדרשות יותר טוב ממך.
שוב, כיוון שכל ההיתר מתבסס על ההנחה שבימינו אין חשש, ברגע שיש תוצאות רעות באופן ניכר, חזר האיסור גם למתירים.
אבל יש נשים שהלימוד יחזק אותן.
אז אין סיבה לא להתיר להן בגלל אחרות שהגיעו למקומות לא טובים.
ואם אותן נשים היו לומדות כמו ההיתר של הרבנים הן לא היו מגיעות למקומות האלה.
גם בתקופת חז"ל היו נשים שהלימוד יחזק אותן, ובכ"ז אסרו בגלל אלה שתגענה למקומות לא טובים.
כמו שאסרו לקרוא לאור הנר בשבת, אפי' שהרבה ילמדו תורה ולא יטו.
ההבדל הוא שפעם הן היו בודדות,
היום לרוב הנשים הלימוד לא יזיק.
עוד פעם- אם ילמדו לפי ההיתרים.
ובללמוד תורה לאור הנר יש לכולם חשש שמתישהו הם יטו.
ואני חושב שמיציתי את הדיון
התירו אחרי שהרב התרשם מהאשה ומיכולותיה. לא לפרסם היתר גורף ולפתוח מדרשה לכל מי שרוצה.
גם בת"ת לנשים.
כבר כתבתי שאני לא מדבר על היתר גורף
עובדה. פעם הוא התיר לימוד עצמאי של אשה.
זה מוכיח שהוא חזר בו.
אמרת שבהנחה שזה נכון.
כלומר - תמיד אסר?
ומה עם מה שהבאתי פה?
לא נכון, הרמב"ם פסק כר' אליעזר.
א. הוא לא התיר. מה שהוא התיר זה 'לידע האסור והמותר'.
ב. גם אם הוא היה מתיר, בשו"ע נפסק שאסור.
מה הוא התיר? איזה לימוד? תביאי את המקור.
וכמו שאמרתי, השו"ע פסק שאסור.
מיכל.. כאילו.. הוא אסר.
הלכות תלמוד תורה פרק ה הלכה יג
ואולי ראית בהערות שהרב העורך התיר או משהו כזה
אבל הרמבם לא
לגבי הסוף
בנים לא מתערבים
התורה כן
מה לעשות שבנים למדו את התורה הזאת ומורים אותה להלכה
להגיד שזו הוראה של הבנים לבנות ושזה לא לעניין זה התחמקות מהתורה
אולי גם תגידי את זה לגבי הלכות צניעות?
את לא.
עובדה.
אם תחפשי תוכלי למצוא רבנים שמתירים לכל דבר, זה אומר שהכל מותר?
א. ח"ו! ובאמת הרמב"ם לא התיר אלא אסר.
ב. לא אמרתי רבנים שמתירים כל דבר, אלא שלכל דבר שתרצי להתיר, תמצאי רב שאומר כך.
ג. גם אם הרמב"ם היה מתיר, הוא ראשון. ואלא אם כן את תימנית שהולכת בהכל לפי הרמב"ם, לא פוסקים הלכה ממנו, אלא מהשו"ע והאחרונים.
טעות, התכוונתי הפוך:
גם הגמרא היא תורה שבעל פה.
למה?
זה לא ספר המצוות לרמב"ם, זה ספר של הרב מלמד אאלט.
איפה?
גם אם הרב שכתב את הספר הזה סובר שמספר המצוות לרמב"ם משמע שמותר, יש הרבה יותר פוסקים שסוברים שהרמב"ם אסר.
וחוץ מזה, לא פוסקים הלכה מרמב"ם.
ראשון וצריך כדי לפסוק הלכה לראות את דעות הראשונים המרכזיים....
אני לא יודע מאיפה המקור הזה אבל אם אני אוכל לפתוח אני אוכל לענות בצורה יותר מדוייקת
לא כתוב בשום מקום בספר המצוות לרמב"ם שזה מותר.
זה לא ספר המצוות לרמב"ם (נראה לך שבזמן הרמב"ם בנות יצאו מבתיהן וקיבלו השפעה מבחוץ).
בתורה לא כתוב במפורש אם מותר או אסור,
וכמו בהרבה הלכות יש מחלוקת בין הרבנים.
אני קצת מסכים איתך שאין עניין כל פעם מחדש לדוש בנושא בפורום.
ותתפלאי
אבל יש הרבה שכן מקשיבים ומקשיבות לרבנים..
יש גם רבנים שמתירים פאה נכרית, ויש לא.
אז התורה מתירה?
לא. זה מחלוקת וזהו.
ה"בנים" לא מתערבים. ממש לא. התורה מתערבת. הרבנים מעבירים אותה.
ואני משפט קצת נוקב, סליחה מראש,
אבל אם את חושבת שהתורה שהרבנים מעבירים היא שלהם, שהם קבעו אותה ושינו אותה - משהו בעייתי בך. לא בהם.
אני אגיד לך איפה אני רואה התחמקות
התורה אומרת אסור. קוראים את זה בספר של רב.
מחליטים החלטה שרירותית שהרב החליט את זה
ובום. התחמקנו מדעת תורה.
צניעות, גמרא, שבת, תפילה וברכות. הכל בספרים של רבנים "בנים" שמתערבים לנו בחיים
אין קשר פשוט בין זה שהרבנים גברים לבין זה שזו ההלכה. וזהו
להגיד שרבנים מחליטים לנשים מה לעשות וזה לא לעניין כי הם בנים זה פשוט שטות והתחמקות.
ואם את מדברת לגבי הרבנים שמתירים מה איתם,
טוב - הרמבם לא בינהם. ועליו הדיון.
ולגבי מה שצילמת מהרמבם
זו לא לשון הרמבם. הוא ממש לא כותב ככה.
מישהו שינה את הלשון שלו והוסיף וכו וכו
הכותרת זה ספר המצוות, אבל זה ערוך ומבואר
וכנראה פה העורך הכניס את דעתו. זה ממש לא הלשון שלו. ממש ממש לא
ואפשר אפילו לראות שהוא כותב באותיות הקטנות לגבי לימוד ספר המצוות לרמבם
נראלך שהרמבם יכתוב ככה על הספר שלו?
לא פוסקים הלכה לפי פסוקים מהתורה. יש תורה שבעל פה, יש גזרות חכמים. חכמים גזרו שנשים לא תלמדנה תורה.
וכמו שאמרו לך, זה שיש מחלוקת על משהו, לא אומר שהוא מותר.
הייתה גם מחלוקת אם מותר להאמין שלקב"ה יש גוף, זה אומר שמותר להאמין בזה?
א. רוב הפוסקים אוסרים.
ב. גם אלה שמתירים, מתירים לבנות ספציפיות ששואלות.
לכל דבר יש מתירים.
על כל דבר ביהדות יש מחלוקת, מה שמחייב הוא מה שנפסק.
שאלתי את מו"ר הרב אבינר לגבי לימוד עין אי"ה לנשים והוא אמר שאפשרי.
ככה מי שמעוניינת (למרות שודאי שאגדתות שונות מפלפולי גמרא וכו)
זה שונה. זה ענייני מוסר שיש מתירים.
שאגדתות שונות מלימוד גמרא רציני
במיוחד שזה פירוש..
לא. גם אגדתא אסור, מותר רק לימוד מוסר ואמונה.
סיפורים על גדולי דור
דרשות פסוקים
קצת מוסר
לא רואה סיבה לאסור
זה לא פשט הפסוקים, זה לא ענייני מוסר וזה לא הלכות רלוונטיות. למה שיהיה מותר?
ובדיוק על דברי אגדה ר' אליעזר לא ענה לאשה החכמה.
דעתי ענייה מאוד, אבל בכל אופן רציתי להבהיר
שממה שהובן לי אגדתות מותרות ובין היתר עין אי"ה.
מה המקור להתיר אגדתא?
עין איה זה מוסר, לכן זה מותר.
לא מכירה מקור מדויק, יכולה לשאול ולברר
הבנתי כך מהדרכות הרב של האול' שלי...
ברור שעין אי"ה יותר מתקרב למוסר אבל משלב בתוכו גם חלקים מהגמרא...
התייחסתי בפרט לפירוש של מרן הרב קוק זצ"ל... (עין אי"ה)
אבל לענ"ד ככה עין אי"ה מוגדר, כספר פירוש/עיון באגדתות מתוך הש"ס...
אבל בפרקטיקה זה משתלב יחד
כשניגשים לספר יש גם מחשבה(עיון) וגם מתן הסבר של הרב(פירוש)
אבל איך שאת חושבת, מותר לחלוק.
מחילה, אולי היה חוסר דיוק במילותי
חופשיה לנפשימלעשות דווקא בטוח תהיי יהודיה יראת שמים ועובדת ה'.
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד