בעקבות דיון שהשתתפתי בו השבוע, בו ראיתי שזו שאלה שמטרידה לא מעט אנשים - ראיתי לנכון לשתף כאן את התשובה שלי לשאלה, בתקווה שזה יועיל למישהו.
השאלה:
מתוך הנחה שה' יתברך יודע הכל ולא נסתר ממנו דבר - מה היה, מה הווה ומה יהיה - נגזר שהוא יודע מה נבחר בעתיד. אם כך קשה: איך יש לנו יכולת לבחור אחרת ממה שה' כבר ידע מראש מה נבחר? - כלומר שאין באמת בחירה.
התשובה:
1. השאלה מניחה שישנן שתי נקודות על ציר הזמן - נקודת הידיעה האלוהית ונקודת הבחירה - וכן שנקודת הידיעה קודמת לנקודת הבחירה, שכן ידיעה מאוחרת (כמו של כל אדם הנוכח במעמד הבחירה למשל) אינה שוללת את הבחירה.
2. כדי להבין את השגיאה שבהנחה הזו יש להתבונן בשני מושגים:
א. הזמן: הזמן הוא מושג פיזיקלי המתאר חוק טבע התלוי בחומר - פונקציה של אנרגיה (ו/או מהירות ומסה). היום אנחנו יודעים, בעיקר על בסיס תורת היחסות, שהזמן הוא לא ערך עצמי מוחלט אלא כזה המשתנה ומתגמש ביחס לתנאים ויחסי למרחב. במילים אחרות ובקיצור: הזמן תלוי בחומר.
ב. האלוהות: האלוהות, על פי ההגדרה השוללת הגשמה, מנותקת מהחומר - אין לקב''ה גוף ולא תלות או שייכות כלשהי בחומר.
3. לאור ההנחות לעיל מוכרח שלקב''ה אין כלל שייכות בזמן - הוא לא 'היה הווה ויהיה' במובן של 'תמיד' אלא רק על צד השלילה, כלומר שאין לו כל שייכות בזמן - אין אצלו כלל 'עכשיו' ולא עתיד ולא עבר.
4. כך גם לגבי ידיעתו - הוא לא יודע עכשיו מה יהיה בעתיד ולא ידע אתמול מה יהיה מחר, הוא גם לא יודע תמיד כי גם תמיד הוא זמן - הוא יודע ידיעה שאינה תלויה בזמן.
5. עכשיו בחזרה לשאלה: השאלה הניחה שישנן שתי נקודות על ציר הזמן -נקודת הידיעה ונקודת הבחירה, ושהידיעה קודמת לבחירה וממילא מבטלת אותה. לאור הנ''ל מובן שהידיעה לא קדמה לבחירה - פשוט כי היא לא נמצאת כלל על ציר הזמן.
השאלה מתחילה רק בגלל שמשתמשים במושגים אנושיים התלויים בעולם החומר, ומשליכים מהם על האלוהות, אבל למעשה ידיעת ה' אינה תלויה בזמן ולכן אי אפשר להקשות ממנה אנכרוניסטית כי הזמן לא שייך לגביה - זה כמו לנסות לחסר ירוק מ5 [ובאמת הרמב''ם מדגיש שכאשר הידיעה האלוהית מתרגמת לידיעה אנושית (בנבואה) זה אכן מבטל את הבחירה, כי הידיעה האנושית כן שייכת ותלויה בזמן].
6. המסקנה מכל האמור היא שהשאלה כלל לא מתחילה - הידיעה האלוהית אינה קודמת לבחירה כי קדימות היא לא מושג ששייך בה.
לסיכום: השאלה מניחה שהידיעה האלוהית קודמת כרונולוגית לבחירה, ההנחה הזו שגויה שכן הזמן - שהוא דבר התלוי בחומר - כלל לא שייך לגבי הידיעה האלוהית שאינה תלויה בחומר והיא אינה נמצאת כלל על ציר הזמן. ולכן הידיעה אינה קודמת לבחירה וממילא לא שוללת אותה.
