ראש ישיבת 'עטרת ירושלים'
הרה"ג שלמה אבינר שליט"א
תלמיד חסר תקווה
"אינו מבין כלום, ולעולם לא יבין כלום במתמטיקה" - כך כתב המורה על
גיליון הציונים שלו בכיתה ו', וכך נכתב בכל המקצועות: חלש, עצלן וכדומה,
כאשר הממוצע החודשי הוא 4 או 4.5 מתוך 10 . ועכשיו, ידידי זה מנוער,
חבר באותו שבט, חיים ברזיס, הוא פרופסור למתמטיקה ברמה בינלאומית
וחבר באקדמיה למדעים באמריקה ובצרפת.
ידידי, הרב משה הגר, ראש מכינה ביתיר, היה החייל הכי גרוע במחלקה
בזמן הטירונות. כאשר פירק את הנשק היו המפקדים צריכים לחפש את
החלקים שאיבד, הוא היה בהלם גמור וישן עם נעליים, והמפקד שלו כינה
אותו 'קוני למל'. בסוף הטירונות, כאשר התקבל לקורס מ"כים, מפקדו
אמר לו בלעג: "הגר, אתה תהיה מ"כ?! יאָ אפס". ועתה הוא אלוף משנה,
סגן מפקד אוגדה.
ד"ר אורית אלפי, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת הנגב, מוסרת תעודה
די גרועה מבית ספר יסודי, בלי פרטים מזהים, כתרגיל לסטודנטים, ומבקשת
מהם לנבא את עתידו של אותו תלמיד, והם אכן מציירים תמונה עגומה.
אז היא מגלה שזו תעודתה. סיפורים כאלו אפשר למצוא לרוב. אלברט
איינשטיין לא דיבר עד גיל ארבע ולא ידע לקרוא עד גיל שבע. הוא תואר
על ידי מוריו, כאיטי בחשיבה, בעל שכל חלש ונתון לחלומות טיפשיים. גם
לפוליטכניקום של ציריך - לא התקבל.
צ'רלס דרווין,
אבי תיאורית האבולוציה, נחשב על ידי כל מוריו וגם אביו,כנער פשוט בתכלית, מתחת לרמת האינטליגנציה הממוצעת. הם סברו
שהוא מבזבז זמנו בתחביבים כגון איסוף בעלי חיים ותצפיות בטבע, במקום
ללמוד. גם באוניברסיטה הוא לא הצטיין אלא אהב לאסוף חרקים ולקרוא
ספרי טבע.
לואי פסטר היה תלמיד ממוצע, ובכימיה הגיע למקום ה 15- מתוך22 תלמידים. גם באוניברסיטה לא הגיע להישגים מרשימים, אך מעטים
החוקרים שהצמיחו תועלת רבה כל כך לאנושות, כמוהו.
אייזיק ניוטון, גאוןדורות בפיסיקה, היה תלמיד גרוע. הפסל המפורסם,
רודן, כונה כאידיוט עלידי אביו, כבלתי ניתן לחינוך על ידי דודו, כתלמיד גרוע על ידי מוריו, ונדחה
שלוש פעמים בבחינות הקבלה לבית ספר לאומנות.
לב טולסטוי, הסופרהרוסי הגדול, מוריו קבעו שהוא עצל ובלתי מוכשר. באוניברסיטה במדעי
הרוח הוא נכשל בבחינות ותואר כמי שאינו מסוגל ואינו רוצה ללמוד.
תומסאדיסון,
הפיסיקאי הממציא הפורה כל כך, הוגדר על ידי מוריו כטיפש מכדיללמוד.
וולט דיסני פוטר על ידי העיתון בגלל מחסור ברעיונות. בטהובן,המלחין הגאוני, לא ניגן היטב בכינור וכונה על ידי מורו כחסר תקווה
כמלחין.
הנרי פורד נכשל בלימודיו כילד דיסלקטי ופשט את הרגל חמשפעמים לפני שהצליח להיעשות מיליונר.
ווינסטון צ'רצ'ילהיה גם דיסלקט וגם דיכאוני, החל את מסכת הכישלונות
שלו בכיתה ו' ואחרי קריירה של כישלונות, נעשה ראש
ממשלת אנגליה בגיל 62 .
ועוד הרבה הרבה כאלה שגילו קשיי למידה גדולים מאוד
כתלמידים בילדותם, ולאחר מכן הצליחו: הסופר הנס כ'
אנדרסן, הפיסיקאי גרהם בל, האומן לאונרדו דה וינצ'י,
הגנרל האמריקאי פטון, המיליונר נלסון רוקפלר, נשיא
ארה"ב תומס וודרו ווילסון.
ולמעלה בקודש.
הנציב מוולוזין, כשלמד בחדר לא ראהברכה בעמלו, הוחלט להוציאו וללמדו מקצוע, אך הוא פרץ
בבכי מר וביקש עוד שנה אחת ניסיון.
הגאון ר' יוסף מלוצקהיה ילד שובב שלא רצה כלל ללמוד וסולק מכל תלמודי
התורה.
האדמו"ר ר' צבי הירש מרימנוב היה ילד חלש מאודבלימודיו עד שטיפס לאיטו בעמל רב.
הגאון המהר"ם שיקבילדותו היה כוח תפיסתו חלש ולא הבין אפילו דף גמרא,
אך לא השגיח בכך אלא שקד הרבה עד שלאטו זכה לחכמה.
רבי נחומ'קה מהורודנא, רבו הרוחני של החפץ חיים,
עקב מעבר לעיר אחרת ובית ספר אחר, בהיותו בן עשר לא
הצליח בלימוד תורה, איבד את טעם הלימוד ונכנס למועקה,
החליט שאינו מסוגל, התחבר עם נערים פוחזים, שוטט
בחוצות עיר. הוחלט להרחיקו מחשש השפעה מזיקה על
נערים אחרים, הוא עזב את בית המדרש, חזר הביתה, חדל
ללמוד, עסק בליקוט פקעות יער ומכירתן כדי לסייע לפרנסת
הוריו, ורק אחר זמן רב חזר לאטו למסילה.
"זה הרמב"ם היה קשה הבנה מאוד, מעט רצון היה לו
בלימוד"
)סדר הדורות צ"א תתקכז, ערך רמב"ם(.ולמעלה למעלה בקודש, רבי עקיבא נתקשה ללמוד ונשאר
עם-הארץ עד גיל ארבעים, שאז הלך ללמוד תורה עם בנו
)אדר"נ ו(
ונעשה אורם של ישראל.וכן בנו של רבי אלעזר בן רבי שמעון בר יוחאי, הידרדר
לגמרי לתרבות רעה ולחטאים מתועבים. ניגש אליו רבנו
הקדוש, נתן לו סמיכה לרבנות והצמיד לו תלמיד חכם
שילמדנו, אך הוא לא רצה ללמוד וכל יום הביע את רצונו
לחזור למקומו, אלא שאותו תלמיד חכם עודד אותו: עשינו
ממך רבי ואתה רוצה לחזור לשם?! לא מתאים לך! בסוף הוא
עזב את דרכו, החליט ללמוד, גדל ונעשה תלמיד חכם
)בבאמציעא פה א(
. יש לציין שרבי שהעניק לו תואר 'רב', סמך עלשיפוטו שסופו לחזור למוטב.
וכן נכדו של רבי טרפון שהידרדר לגמרי, אמר לו רבינו
הקדוש: אם אתה חוזר בתשובה, אני נותן לך את בתי
לנישואים. חזר בו ונעשה תלמיד חכם גדול
)שם(.סמל א' מיחידת 8200 היה החייל הכי גרוע. בקורס ערבית
הבסיסי ציוניו היו כה גרועים עד כי מפקדיו רצו להדיח אותו
מספר שבועות לאחר תחילת הקורס. מדי יום בקורס, הוא
קרא את המאמר הנ"ל, האמין בעצמו והשקיע שעות נוספות
בזמן שחבריו כבר ישנו. לאחר שסיים את הקורס הבסיסי,
המשיך להשקיע ועל אף כל זאת, היה החייל הגרוע ביותר
במחלקה, מבחינת ערבית, ובזמן שחבריו כבר הוסמכו,
הוא עדיין למד קשה מדי יום. לבסוף, כמעט הודח. השבוע,
הוסמך א', שנה אחרי חבריו מהקורס. כמובן שכל זאת רק
בזכות האמונה והדבקות במשימה.
