פולין - כן או לאחמסה חמסה
בס"ד
הי!
אני מתלבטת מאוד אם לטוס לפולין או לא. בעזרת ה' אגיד למה בעד ולמה נגד.

בעד:
- זה יבנה לי את האישיות מאוד - אני אחת שקל לה מאוד להיבנות מחוויות, שיחות, סמינריונים וכ'ו


נגד:
- אני לא אוכלת חלב נוכרי. למרות שלדעתי זה משהו שאפשר להסתדר איתו.
- אני לא בעד יציאה מהארץ אלא אם כן זה למטרה חשובה מאוד. אני לא יודעת אם חווית פולין חשובה מספיק.
- ממש התלבטתי אם לכתוב את זה או לא אבל זה די חשוב אז מחילה לבנים כאן. סביר להניח שאהיה במחזור ואני לא אוכל להיכנס לבתי קברות (ככה המשפחה שלי נוהגת). אני לא יודעת מתי זה יגיע כי המחזור שלי לא סדיר.

מה אתם אומרים?
תודה וחג אורים שמח!
אני הייתי בפולין ורוצה להמליץ לך מאוד לנסוע.קרן-הפוך
בעד:

המסע הוא הרבה מעבר לבניית האישיות.

המסע מחבר אותך במלוא העוצמה למציאות החיים היהודית של השורשים המשפחתיים שלנו, לשורשים התרבותיים שלנו כיהודים, ובפרט כיהודים דתיים.
חיבור למסורות ומנהגים.
חיבור עמוק לעוצמת האסון של העם היהודי במלחמת העולם השניה וההשמדה ההמונית.

לבקר בבתי כנסת עתיקים בקרקוב, בוורשה, ובעיירות קטנות ברחבי פולין.
להתרשם מעוצמת היהדות שהיתה תוססת ופורחת.

לבקר במחנות ההשמדה ולראות בעיניים את המפעל העצום של מערכת ההשמדה.

לבקר ביערות בהם יש קברי אחים ענקיים, מסומנים ומגודרים, להיחשף לסיפורים על מכונת ההשמדה הגרמנית.

בעל מקום כזה עושים טקסים מרגשים עד דמעות.

ההכנות למסע במסגרת האולפנה / תיכון, הטקסים והאירועים שמתכוננים אליהם - חויות חינוכיות וערכיות שישארו לך מכאן ואילך.


כמעט ולא נכנסים לבתי קברות.
פשוט כי היהודים נרצחו והושמדו ולא זכו לבוא לקבר ישראל.

מבקרים בבית הקברות היהודי העתיק בוורשה, ו/או בבית הקברות בלודג׳. תלוי בתוכנית המסע הספציפית.
את לא תהי היחידה שלא נכנסת.
יש בנות שלא נכנסות, יש מלווים גברים (מצוות האולפנה וגם הורים מלווים) וקורה שחלקם כוהנים.
תודה רבה ושאלה קטנה-חמסה חמסה
את חושבת שאי אפשר לחוות חווית לימוד בארץ?
בכלל לא משתווה. יש חווית לימוד בארץ - ארוכה וממושכת,קרן-הפוך
לפני המסע לפולין.
כוללת ביקור ביד ושם, הרבה שעות מוקדשות בתוכנית הלימודים להכנה למסע, להכנת הטקסים, האזכרות.

עוצמת החוויה שאופפת אותך במקום ההוא, בפרט אם הכיתה שלך נוסעת בחורף הקר והמושלג - ואנחנו נסענו בחודש אדר והיה עדיין קר ומושלג, לדמיין כל יום מה עברו היהודים המסכנים במחנות, בגטאות, לבושים בלויי סחבות ופיג׳מןת דקות, בקור המקפיא, לבקר בשרידי הצריפים של המגורים שלהם במחנה מיידנק ליד לובלין שנשאר שלם...
חוויות שאי אפשר להעביר בלימוד.
הלכתית...בשבשניקק

זה לא בעיה לצאת מהארץ לזה? עקרונית לנו אסור...

הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו, עומד שנה אחרי שנהקרן-הפוך
בראש מצעד החיים, שנערך מידי שנה ביום השואה, באושוויץ.

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/400855


רבנים ואדמו״רים טסים בקביעות לחו״ל לנופש קיץ.
שחרית, סעודת שף ויציאה להרי שוויץ: צפו באדמו"רים עושים את אירופה - וואלה! חדשות


אז כנראה הנוהג לא לצאת לחו״ל, הוא לא הלכה אלא רק מנהג.
ומי שמקבל עליו מנהג זה - שלא ייסע.
.
המסקנה לא נכונהצ'יאל

זה שמישהו סובר שמשהו מותר, לא אומר שאיסורו הוא לא הלכה.

 

אם כבר, ההפך הוא הנכון: הנוהג לצאת מהארץ הוא מנהג ולא הלכה (כמובן תלוי במקרה).

 

הסיבא שהרב לאו מתיר לצאת לפולין, היא בגלל שהוא סובר שמותר לצאת מהארץ, אלא משום שהוא מחשיב את המסע לפולין כצורך מצווה.

זה ממש לא נכון! כל מי שנוסע לחו"ל אין לזה שום היתר..aw

ואני לא רואה אדמו"ר כדמות עם סמכות הלכתית לפסוק עם עניינים אלו..בוודאי שהם לא רבנים שלנו..ואנו חולקים על דרכם!

העובדה שיש שונות מהותית בין מגזרים ביחס לנסיעה לחו״ל - מביאהקרן-הפוך
למסקנה שמדובר בפסיקה המחוברת לאידאולוגיה, למגזריות.

כמו דברים רבים אחרים - גיוס לצבא, היחס למדינה, עלייה להר הבית, ועוד.
שונות למה?aw


ואז מה זה מראה?aw


שכל אחד יחליט מה מתאים לו. זו לא הלכה מהשולחן ערוך.קרן-הפוך
זה הלכה!! אסור לצאת מהארץ!aw


לפי הכרטיס אתה בן 16... לא רב בקיא ומנוסה.קרן-הפוך
..aw

הרמב"ם פסק כי מותר לצאת מהארץ באופן זמני עבור לימוד תורהנשיאת אישה, הצלת ממון מידי עכו"םסחורה ורעב כבד בארץ.[1] על אף שאין היתר לצאת מהארץ עבור טיול לחו"ל. זה הדברים שמותר לצאת מה לחו"ל השאר באמת אסור!

 

בזמן הרמב״ם מציאות החיים היתה שונה.קרן-הפוך
לא היו מטוסים, כאשר תוך כמה שעות אתה בחו״ל, וכעבור כמה שעות יכול להיות חזרה בארץ.

נסיעה לחו״ל לפני מאות שנים היתה עניין סכנת חיים, אילוצים פעם בחיים בעקבות גזירות, מלחמות וגירושים.
ומי אמר שזו הסיבה לאיסור?צ'יאל

ומי אמר שאם בטל הטעם בטל האיסור?

המג"א חי לפני כמה מאות שניםצ'יאל

והתיר לצאת בשביל הרבה יותר מאשר אילוץ של פעם בחיים, ואע"פ אסר לצאת לטיול.

חבל להתווכח. מציאות החיים היא שדתיים נוסעים לחו״לקרן-הפוך
גם חרדים לאלפיהם טסים לחו״ל.

מי שלא רוצה - שלא ייסע.
לא חלקתי שזאת המציאותצ'יאל

אבל לטעון שאיסור יציאה לחו"ל הוא לא הלכה אלא מנהג, זה פשוט לא נכון.

זו הלכה לכל דבר, גם אם יש שמזלזלים בה.

צודקת ? את ממש לא!aw

זה ממש לא טענה להגיד שדתיים נוסעים לחול יש המון אנסים זה מצדיק את המעש? ממש לא !יש הלכה זה שהמון דורכים עליה זה לא אומר מבטל אותה תתחילי לשנות את הגישה המעוותת הזאת 

 

יש מעט אמת בדבריךefraim37
אבל אם יש משהו שרבים עושים אותו, יש צורך לבדוק אם באמת אין יסוד ושורש בהתנהלותם, או שלפחות יש להם על מי שיסמוכו.
וכבר ציינתי לך שביזוי כבוד ת"ח כנראה חמור יותר. (לומר על ת"ח שהם מגלים פנים בתורה שלא כהלכה כאשר זה לא נכון, זה לא פחות מביזוי. במיוחד כשזה נאמר ע"י נער בן16.)
מתי?aw

מתי זלזלזלתי בת"ח?

 

נביא ציטוט שלךefraim37
כל מי שנוסע לחו"ל אין לזה שום היתר.
ואני לא רואה אדמו"ר כדמות עם סמכות הלכתית לפסוק עם עניינים אלו.
עצם ההתנסחות המתנשאת הזאת צורמת ברמות.
הדעה שלך מי ראוי לפסוק הלכה אינה רלוונטית בשום קנה מידה. אותם אדמורים גם אם לא מתחברים לדרך שלהם ולכל מה שהם אומרים לא מתיר לנו לדרוך עליהם ולומר שהם לא ראויים להורות הלכה.
כשרוצים לכתוב נגד פסיקה הלכתית כל שהיא, צריך לכתוב בצורה מכובדת ומכבדת (מכבדת אותך ומכבדת על מי שמקשים עליו). בשום אופן לא מתנסחים בצורה שמבזה (ואני לא רואה אדמו"ר כדמות עם סמכות הלכתית לפסוק עם עניינים אלו) את בעל הדעה. צריך להדגיש את הבעייתיות בדעה השניה תוך רצון מי משתי הדעות צודקת.
כל זה לא קשור לדעתי על המסע לפולין, שהיא מעט מורכבת.
זה שזה המציאות זה אומר שזה טוב??ה' הוא ...


כן, יש מקרים שהולכים אחרי רוב הציבור.קרן-הפוך
שכל מקום שיש שאלה הלכתית שההכרעה בה אינה ברורה, פתרונם של הרבים עדיף. חכמת הציבור מתבטאת במנהג שהתקבל, והוא עדיף על פני דעה של אחד ואפילו אחדים. ויש לזכור שבדרך כלל המנהג מתגבש במשך זמן, כיוון שיש שנוהגים לפיו ויש שאינם מסכימים לו. כך שהוא נקבע רק לאחר שהציבור מסכים לו, ומכאן הסברה שהוא הדרך הטובה ביותר לפסוק הלכה.

http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/338-2.htm
במקום שהלכה רופפת הלך אחר המנהגefraim37
דווקא במקרה הזה לא הייתי נצמד לכלל הזה כיוון שלא מדובר בנושא עתיק אלא יחסית מודרני, כך שלמנהג אין יסודותעתייקים במיוחד. עפי דכבר נטען כאן, האפשרטת ןצאת מהארץ בנוחות היא יחסית חדשה ואכמ"ל.
בזמן הרמבם היה מטוסים וספינות..aw


גם בזמן הרמב"ם היה אפשר לצאת לחו"ל לזמן קצר..אדם כל שהוא

לא לאירופה, כמובן, אבל לארצות שגובלות בארץ ישראל.

נניח הסיפור הזה [על יציאה מארץ ללימוד תורה, שאותה הרמב"ם מתיר]-

"מעשה בר' אלעזר בן שמוע ור' יוחנן הסנדלר שהיו הולכים לנציבים, אצל רבי יהודה בן בתירה ללמוד הימנו תורה, והגיעו לציידן וזכרו את ארץ ישראל. זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה (דברים יב:כט) "וירשת אתם וישבת בארצם", חזרו ובאו להם למקומם. אמרו, ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה"

הוא על יציאה מהארץ ל'נציבים', מרחק של כשבועיים הליכה ברגל, והרבה פחות מזה ברכיבה.

 

הרמב"ם עצמו, מזכיר [אמנם כנראה בהקשר של יציאה לשכון בחו"ל], את מחלון וכליון, שיצאו למואב. כמדומני שזה מרחק של כשלושה ימי הליכה מבית לחם [בה הם גרו], ולחזור משם עד יריחו ברכיבה, אולי כבר אפשר בכמה שעות.

 

[בלי להכנס כרגע לפרטי הדיון ההלכתי, יש דעות שמרחיבות יותר מהרמב"ם את ההיתר לצאת לצורך מצווה].

 

סליחה?צ'יאל

ואת כן?

דיברת אלייי?aw


לפי הכרטיס את בת 32 גם לא פוסקת! שתגידי האם מותר או אסור..aw


זו הלכה מהשולחן ערוךצ'יאל

אין שוני בין המגזרים. גם בציבור החרדי יש הרבה שלא יוצאים.

אם זו היתה הלכה פסוקה, לא היתה מחלוקת.קרן-הפוך
כמו שאין מחלוקת על איסור בישול בשבת, לדוגמא.
יש מחלוקת?צ'יאל

ובטח שיש הלכות פסוקות שיש שנוהגין בהן היתר (חדש בחו"ל, לדוגמא).

 

ויש המון מחלוקות על בישול בשבת.

הגר"ש ישראלי מתירefraim37
ליציאה של פחות מ 30 יום.
או שמא הוא מזרוחניק מידי בשבילך? או לא חלק מהמגזר שלך?
לפני שאומרים אין שום היתר מומלץ להכיר את הנושא לעומק ולא להסתפק רק בגמרא, רמב"ם ושו"ע.ככה לא לומדים.
אגב, ההשלכה ההלכתית של מה שאתה אומר היא שאתה מבזה ת"ח שעל זה הרמב"ם אומר: אין לו חלק לעולם הבא עכת"ד.
כך שאמירות מסוג זה כדי לוותר עליהן.
קצת מקורות לעיון כדי להבין את המורכבות של הנושא.
https://www.yeshiva.org.il/ask/18886
יציאה מארץ ישראל לחוץ-לארץ
הרב ישראלי מתיר יציאה לפחות משלושים יום?!אדם כל שהוא

איפה?

בחוות בנימין ח"ג סי' קיד הוא מתיר סיורים לימודיים בחו"ל, [אך כותב שאין זו מידת חסידות, אא"כ יש בדבר צורך מצווה], ואוסר טיולים [לשם תענוג ממראות חו"ל וכדו'].

לא ראיתי שום התייחסות בדבריו לשלושים יום.

..efraim37
המקור שמובא אצל הרב אליעזר מלמד הוא בארץ חמדה ספר א' א, י.
הספר לא מונח לפני והוא לא זמין לי. אז זכור לי שעולה שם שפחות מל׳ יום מותר גם לצרכים אחרים.
אז הסתכלתי גם בארץ חמדה ובפניני הלכה...אדם כל שהוא

אז גם בארץ חמדה [כמו בחוות בנימין] מחלק בין יציאה מהארץ לצורך, ליציאה שלא לצורך, ולא מזכיר שלושים יום. רק שבארץ חמדה, לא כ"כ מוגדר העניין של הצורך, ולא ראיתי התייחסות מפורשת לטיול, לעומת חוות בנימין ששם הרב ישראלי מגדיר יותר, וכותב במפורש שטיול אסור.

בפניני הלכה, כותב את ה30 יום מדעתו, בהערה הוא מביא את הרב ישראלי בארץ חמדה, וכותב שהקל לצאת על מנת לחזור לכל צורך אפילו של רשות. ושלא לצורך כלל – אסור, ומבין מדבריו שמותר לצאת לטיול.

ולענ"ד ברור, שכוונת הרב ישראלי שם, כמו בדבריו המפורשים בחוות בנימין, לאסור יציאה לחו"ל לטיול, ולהתיר יציאה לצרכים אחרים.

 

[את פניני הלכה אתה יכול לראות באתר ישיבת הר ברכה, את חוות בנימין באתר כולל ארץ חמדה].

יתכןefraim37
שה30 יום שאני זוכר זה מפניני הלכה.
הרב ישראלי אוסר טיול, המסע לפולין זה לא טיול, לפחות סיור לימודי ולענ"ד יותר מזה.
אם נלך אתך יוצא שיציאה שלא לצורך זה רק טיול, ולענ"ד טיול הוא למטרת בילוי הנאה וכיף. כל צורך של יציאה שאינו עונה להגדרה הזאת לכאורה יהיה מותר אם זה על מנת לחזור. ובכלל זה המסע לפולין.
כל זה רק בדיון הלכתי שטחי, ברמה הפרקטית יש עוד שיקולים רבים.
הרב ישראלי מתיר במפורש מסעות בסגנון המסע לפולין...אדם כל שהוא

[זה אחת הדוגמאות שלו בחוות בנימין לסיור לימודי] ואוסר במפורש טיול לראיית נופי חו"ל.

יעויין שם מה מייחד טיול לעומת צרכים אחרים.

 

אין לי טענות כלפי מי שנוהג ע"פ דעתו, אף שיש פוסקים שמחמירים יותר, ואוסרים יציאה לחו"ל לדבר רשות, או אפילו למצווה קלה.

נגדגזר אדום
מסיבה אחת פשוטה: הם רצחו את המשפחה שלי בשואה. אני לא אתן להם את הרווח הכספי מזה. בתכלס, מסעות פולין הם מאוד רווחיים להם וזה קצת אבסורד לשלם על רצח שהם בצעו, לדעתי.
וכן, לדעתי אפשר ללמוד את השואה באופן רציני בארץ.
גם לזה אני מסכים..aw


בעד בעד בעד!!אנלי
היי!
דבר ראשון שמחה בשבילך על ההזדמנות.
אני יצאתי לפולין לפני כמעט שנה, הבחירה הטובה ביותר שיכולתי לעשות.
(מעניין אותי כמה אנשים יצאו למסע ועכשיו מתנגדים לו..)
מבינה מאוד את כל מי שמחליט לא לצאת רק רוצה מאוד לחדד את החשיבות של המסע.

לצערנו בגיל הזה של התיכון אין זמן להשקיע באמת ברצינות בלימודים מעבר למחוייבות של משרד החינוך קשה מאוד להתחייב לעוד משהו ואני חושבת שבתור אחת שראתה בעניים שלה ניצולי שואה (שלצערי הרב הולכים ונעלמים) זה התפקיד שלי ורק שלי להעביר את המסורת הלאה לילדים שלי ותכלס לדור הבא..
איך ילדה בתיכון שלומדת את החלק של השואה לבגרות ומצד שני ממהרת להמשיך לפרקים הבאים מהכמות חומר הפסיכית, איך היא תוכל להעביר לדור הבא מה היה שם? הלמידה לבגרות חשובה אבל להיות שם שבוע שלם לחוות באמת זה לא משתווה למה שמשיגים פה אני יוכלה להגיד לילדים שלי בוודאות אני ראיתי! אני הייתי שם! ראיתי תא גז וראיתי משרפות!! זה לא מה שגרם לי לבוא למסע זה משהו שחשבתי עליו אחריזה..

הדבר הגדול ביותר והעיקרי שקורה במסע זה הערכה מטורפת למה שיש, בחיים לא התרגשתי ככה ביום העצמאות. כל אירוע נראה לך הרבה יותר מרגש ועם יותר משמעות. פסח!! חג החירות!אתה מרגיש על בשרך מה זה לצאת מעבדות לחירות. כל מילה בתפילה תופסת משמעות אחרת.הערכה לבית למשפחה להורים לאחים עולה רמה מעל. החיבור לעם שאתה מקבל במסע הוא מטורף אתה מבין שכולנו יהודים וכולנו עם אחד וזה משליך כל כך הרבה לאחרי המסע.
לדעתי, אם ההסתכלות על העבר היא מורידה ומחלישה אין לה כל טעם אבל אם ההסתכלות לעבר היא כדי להיות לשמוח בהווה ולדרוש מעצמך לעתיד טוב יותר היא חשובה מאוד! המסע נבנה בצורה הזאת שאתה לומד מהעבר כדי להעריך את מה שיש לך ולהודות לה' על הנס הגדול שקרה בימים ההם בזמן הזה.

לא מתביישת להגיד שזה מסע גדול (מסתייגת מלהגיד שהוא משנה חיים) הוא בהחלט משנה תפיסת חיים.

שוב, מבינה לגמרי את מי שלא יוצא. כל אחד והדרך שלו♡
חד משמעית נגד.מי האיש? הח"ח!

ונמנעתי מזה ובוודאי אני חושב שנכון היה להימנע מזה.
ובעיניי השיקולים המופרכים לחלוטין שהיצגת בעד ונגד רק מעידים עד כמה את רחוקה מההבנות הנכונות לעניין (מה שהיצגת כסיבה בעד היה אמור להיות בדיוק הסיבה נגד, ומה שהיצגת כסיבות נגד זה בדיוק מה שהיה אמור להביא אותך להיות בעד, רק בתור דוגמה קטנה לעניין חלב נוכרי - וכי את חושבת שאי אפשר להסתדר לגבי זה? האם זה סוג של תירוץ? איזו שטות היא להיצמד לעניין כזה רק כדי להתחמק מלהתייצב למסע, אם אמנם היה נכון עניינית להצטרף לזה [מה שכשלעצמו אני דוחה מכל וכל ורואה כטעות מוחלטת]?).

לגבי יציאה מהארץ...צעיר מתנשאאחרונה

סיכום בלבול בשכל על יציאה מהארץ:

 

 

ט – יציאה לחוץ לארץ לצורך חשוב וטיול

שאלה מרכזית בהלכות ישוב הארץ היא, מהו הגדר המדויק של המצווה. האם עיקרה הוא שמקום המגורים הקבוע יהיה בארץ, אבל אין חובה על יהודי להיות בארץ בכל שעה ושעה. או שעיקר המצווה שאדם יחיה תמיד בארץ, ובכל רגע ורגע ישנה מצווה שישהה בארץ. בהגדרה הלכתית זו תלויה השאלה האם מותר לצאת מהארץ לשם טיול קצר בחוץ לארץ.

על פי התלמוד (ע"ז יג, א) פסק הרמב"ם (הל' מלכים ה, ט), שאסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם. אולם לצורך שלושה דברים התירו לצאת: לימוד תורה, נישואין ומסחר, ובתנאי שכאשר יסיים את ענייניו יחזור לארץ, אבל לשכון בחוץ לארץ בקביעות אסור. ואם ישנו רעב כבד בארץ, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן ארוך. ואפילו במצב של רעב כבד, מידת חסידות להישאר בארץ, וכפי שציווה ה' ליצחק אבינו בעת שהיה רעב: "שְׁכֹן בָּאָרֶץ" (בראשית כו, ב). ואנשי ציבור צריכים להיזהר בזה יותר, מפני שבירידתם הם מחלישים את הציבור, ולכן אלימלך שירד למואב בעת רעב נענש שמת עם שני בניו (רות א; ב"ב צא, א).

אם כן יוצא שישנן שתי דרגות במצוות הישיבה בארץ. האחת היא קביעת מקום המגורים, ורק כאשר ישנו רעב קשה, עד שכמעט ולא ניתן להתקיים בארץ, מותר לקבוע את הבית בחוץ לארץ. אולם ללא כן, מצווה ליהודי לקבוע את ביתו בארץ ישראל. בחסדי ה' בדורות האחרונים גם בשנות משבר המצב בארץ סביר, ולכן מצווה על כל יהודי לקבוע את ביתו בארץ ואסור לרדת מהארץ לשם השתקעות.

הדרגה השנייה היא השהייה בארץ, שאין לבטלה בחינם. אולם מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל לצורך מסחר ופרנסה. וכן מותר למי שלא הצליח למצוא אשה בארץ לצאת לחוץ לארץ כדי למצוא בת זוג ולעלות אח"כ לארץ. וכן מותר למי שרוצה ללמוד אצל רב מסוים שגר בחוץ לארץ לצאת וללמוד אצלו, ובתנאי שיתכנן אח"כ לחזור. אמנם בתקופה האחרונה רובם הגדול של תלמידי החכמים גרים בארץ, ולכן אין כמעט סיבה לצאת לחוץ לארץ כדי ללמוד שם תורה. אולם מצוי מאוד שמבקשים מרבנים ומחנכים מהארץ לצאת לחוץ לארץ כדי ללמד שם תורה ולחנך לעלייה לארץ, וזה מותר ומצווה. גם לצורך רפואה מותר לצאת מהארץ. וכן מותר לצאת לתקופה קצרה לצורך כיבוד הורים.

אבל לצורך טיול לדעת רבים אסור לצאת לחוץ לארץ, שכן למדנו שרק לצורך גדול, כלימוד תורה, פרנסה ונישואין – התירו, ולא לצורך טיול (יחו"ד ה, נז; עשה לך רב ח, מט).

אמנם נראה שאם היציאה לזמן קצר, כגון שהיא למשך זמן של פחות מחודש, והיוצא קונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור', אין בה איסור. מפני שיציאה זו שונה בתכלית מהיציאה שעליה דובר בתלמוד, ברמב"ם ובפוסקים. באותם הימים היוצא לחוץ לארץ היה יוצא לזמן ארוך, שכן הדרך עצמה ארכה חודשים, וממילא מי שכבר יצא לחוץ לארץ היה יוצא לשהייה ממושכת, ואף היה חשש מסוים שלא יחזור. וכן הסיבות שלמענן התירו חכמים לצאת מהארץ, דורשות יציאה לזמן ממושך של שנה ואף יותר. שכן היוצא לשאת אשה היה צריך למצוא כלה, להתקשר עמה ולהתחתן. וכן היוצא ללמוד תורה, היה צריך לשבת לפני רבו חודשים רבים, ובדרך כלל כמה שנים. גם מי שרצה לצאת לטייל בחוץ לארץ באותם ימים, היתה יציאתו לזמן רב של חודשים רבים, כשזמן החזרה לא היה בטוח. הרי שכל ההיתר שעסקו בו חכמים נוגע ליציאה לזמן ממושך, אבל לא דיברו על יציאה לזמן קצר, כי אין חובה להיות בכל רגע ורגע בארץ ישראל. ולכן אין איסור ביציאה לטיול קצר. ובמיוחד כאשר מתווספת לטיול מגמה של מצווה, כגון להיפגש עם יהודים בגולה ולקשרם ליהדות ולארץ, או כדי להחכים בראיית אנשים ומראות שונים.

אמנם בכל רגע ורגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה. ועיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ. נמצא שהיוצא מהארץ, אף שאינו עובר באיסור, מאבד במשך זמן שהייתו בחוץ לארץ חלק משמעותי ממעלת המצוות ושכרן, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ.

בימי בית המקדש השני, כאשר גזרו חכמים טומאה על ארץ העמים, היינו על השטחים שמחוץ לגבול ההתיישבות היהודית של עולי בבל, אסור היה לכהנים לצאת מחוץ לגבול עולי בבל אפילו לרגע אחד, ורק לצורך פרנסה, לשאת אשה או ללמוד תורה, היה מותר להם לצאת (ע"ז יג, א). אולם כיום שאין הטהרה נוהגת, מותר לכהנים לצאת מחוץ לגבול עולי בבל, כדין ישראל.[פניני-הלכה, העם והארץ, פרק ג', ט']
https://ph.yhb.org.il/06-03-09/
 

 


הבנתם? יופי...
מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך