יונדבאם אתן שנת

יונדב לא אוהב להיות חולה. ולא שכ"כ אכפת לו שכואב וחלשים ואין כח וחשק לכלום, פשוט אי אפשר ללמוד. ויותר מזה, קשה לו עם זה שאין רוך בקול שלו. ולא שקול זה דבר כל כך גדול ומשמעותי, אבל, איך מתעניינים בשלום חבר בקול שבקושי ונשמע וכשכן הוא נשמע מחוספס ורועד וגבוה ולא שלם, ואיך אפשר להודות להשי"ת על נשמתו שחזרה אליו בגרון ניחר ובמילים שבקושי בוקעות ונעצרות באמצע כי אין לו כח להשלים את המשפט והוא צריך לקחת אוויר ואולי יש בזה בכלל הפסק ברכה וזה מוציא אותו מריכוז.

 

יונדב לא מסתדר, לא, שונא את הזעזוע הזה, של לעלות ולרדת בבום, כמו שהוא מסוגל פתאום להשבר ולבכות ומנחה בעיניים דומעות וחולצה כבר חצי שקופה ובלי לזוז ולקרוא אורות התשובה של הרב בלב שרוף ולהרגיש שהרב מדבר בדיוק עליו (ואליו)

 

פתאום הוא מבין (קצת) מה זה תשובה כללית וכמה שהוא רוצה עכשיו חגי תשרי ולשמוע את הרב שר מראה כהן ותתן אחרית והקפות במרכז ולשבת מתחת לצל שמיים של הסוכה ולהרגיש כ"כ מקובל ורצוי וערבית שחרית מוסף ומנחה ואמת מה נהדר לו עם הקב"ה גם אצלו בלב

 

ואז הוא מחפש את עצמו ולא מוצא ולומד מסכת אחר מסכת ובשבת אחרי מנחה הוא יושב על המיטה שלו בבית ליד החלון ובוכה, (הוא לא בוכה הרבה אבל איכשהו בעבודת ד' הלב שלו תמיד שבור, רק לא נשבר), כי רצון הרצונות אבל ד' יעזור, הוא רוצה וכשהוא לא רוצה כואב לו כל כך והוא רוצה שיכאב לו כדי שאולי הוא ילמד לאהוב באמת ובתמים

 

והוא אוהב, אבל עכשיו כואב לו הראש והוא חלש ומה כבר יקרה אם פעם אחת הוא לא יתפלל מנחה, הוא עייף וחולה ו רוצה אבל מותר לו שלא, נכון, אז אולי פעם אחת הוא יוותר, זה גדר אנוס לכאורה, אבל אוף הוא רוצה ללכת לישיבה וללמוד למה הוא חייב להיות חולה

 

 

 

ליונדב כואב אבל יונדב שותק כי הוא רוצה לאהוב

 

 

(שולחת גם כאן, אולי יראה מי שירצה)

יפההסטורי
מדובר על יונדב מסויים?
(פשוט מתאים מאוד לזכרונו)
..אם אתן שנת

(לא חשבתי עליו כשכתבתי, אבל יכול להיות שהדמות שלו השפיעה על בחירת השם)

...הסטורי
יישר כח
זה כתוב נהדראם אפשר
מעניינת אותי הדמות הזו יונדב.
הוא בעצם קצת אוהב את הסבל בסופו של דבר, לא?
כלומר את הסבל עצמו... קצת קדוש מעונה כזה..
..אם אתן שנת

אני לא רואה את זה בתור אהבת הסבל, אלא בתור אהבת ורצון לקשר, ו, קשר מתבטא גם בשמחת הקרבה וגם בדיעבד בצער הריחוק.

אבל יש משהו מובנה ביחסים האלהאם אפשר
שהוא רצו ושוב, היי ודאון.
נכון. אבל הוא תמיד רוצה להיות בחלק העליון יותר.אם אתן שנת
כש הוא למטה, אז אין לו בררה, והוא מגיע לעליון מלמטה. אבל לא מרצון
יפה מאוד.רק בשמחה.


זה יפהעשב לימון

ברוך ה'.
 

יפה המסר הזה.

והכתיבה הזו.

 

יונדב צריך להסכים להיות חלש כדי להרגיש, כדי לתת ללב שלו להיפתח.

גם זה יונדבאם אתן שנת

בסדר צהריים יושבים יוסף ויונדב ולומדים חזו"א. יוסף קורא בהטעמה ובנעימה שקטה, "והנה אמרו מיום שחרב ביהמ"ק כל השערים ננעלו חוץ משערי דמעות, אם יזכה האדם להרגיש את הרע והנמאס בהעדר ידיעת התורה עד שימס לבבו בבכי לפני המקום ב"ה הנה ידע האדם כי כבר זכה הרבה ואשרי חלקו וכבר מובטח הוא שתפלתו נשמע". אני לא מבין, קוטע אותו יונדב. מה אתה לא מבין, שואל יוסף. למה, משיב יונדב.

 

הכל, הוא אומר. על החיים ועל המוות, על הלימוד ועל הלימוד. על איך תורת חיים נהיית סם המוות ואיך התורה עושה לך את המוות אבל זה מחיה אותך כל כך.

 

יוסף שותק, כי איך יענה והוא כ"כ מזדהה, ויונדב שותק כי איך מדברים כשהלב שלך מונח כך על השולחן.

*

אני לא מבין, הוא אומר לרב -עצהרי, הרב-של-שיעור-ב-אבל-של-כולם, איך אפשר ללמוד ככה. הרב זצ"ל אומר להתפלל גמרא, אבל מה עם לגמור תפילה, אני לא מסוגל, כואב לי אבל אני שותק כי אני לא רוצה- מה זה לא רוצה, אני רוצה, פשוט, איפשהו במעבר בין הרצון ללקום ולומר זה לא קורה, ואם כבר כן, אז לפני שמונה עשרה אני חוזר לדחף הילדותי של לברוח, רק לא, להתחיל עכשיו, להכנס, לפני המלך, - אני מפחד! אני אוהב אותו, ולא רוצה לאכזב בתפילה לא כמו שצריך, וברור שגם זה עדיף על כלום אבל אתה דוחה שמא אולי תזכה, ו, לפעמם, אבל יש שלא, ו אני לומד הרב ומעי המו עלי, כפשוטו, אבל עדיין לא מתפלל. עדיין לא מתפלל. ללמוד כ"כ קל יחסית לזה. שאל אותי היום ישרואל, האברך, איך יצא וחזרתי על הש"ס פעמים לא מעט ואני עודי בן עשרים, מה אשיב לו, שלא רציתי להתפלל? שהכל, סתם, סתם, חיצוני, אני בתוכי פנימה, בן שלוש עשרה ויומיים עדיף עלי שכל תפילותיו התקיימו כדת וכדין ואני אנה אני בא?

 

הרב, אני לא מבין, אמר לי פעם יאיר שכשלמד בישיבה תיכונית, מה יכלו לומר לו כשהתפלל שעה ושעתיים, קינאו בו, אני בתפילתי ארבע וחמש אך תפילתי אינה לרובה, אני יושב ומשנן יבמות אבל מה בצע לי בללמוד מסכתות וספרים ולסיימם אם את הבסיס, הבסיס, אין לי כלום, אני מנותק, אני איני, נשמתי מתפללת תדיר אך אני לא מתירה לדרור, הרב, מה עושים, אני לא מבין.

 

הרב עצהרי סוגר את השולחן ערוך יו"ד שלמד ממנו (החום, מהדורת תשנ"ב, רושם לעצמו יונדב. בתור הספרן הוא מתעניין לדעת במה לומדים יותר ובמה פחות), נאנח ואומר, אוי, יונדב, אהבת עולם אוהבך ד' יתברך, הערכתי כלפיך רבה היא, צרות של צדיקים, מדקדק עימך על חוט השערה, (יונדב רוצה לצעוק שמדובר פה בעולמות, אבל הוא שותק, כי כבוד ת"ח וגם כי כבר שמונה חודשיים שבוע ויום שלא הרים את קולו) הנה תלמד אמרי בינה ותכוון בלשמור ולעשות על עבודת התפילה, אשריך יונדב שבזה נסיונותיך,

יונדב שותק ומודה לרב, הוא עולה לגג ופתאום גם לבכות אינו יכול, רק דמעות שקטות שמנסות לפלס את דרכן, שערו הארוך מושלך על פניו.

אם מישהו רוצה המשך:אם אתן שנתאחרונה
יונדב. יאיר. יונדב. - נסיונות פעילים
(מה זאת אומרת המשך. זה לא המשך, זה פשוט מסודר בסדר כרונולוגי קצת)
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך