עבר עריכה על ידי והוא ישמיענו בתאריך ח' בניסן תש"פ 19:12
לגבי ארבעת החלקים, לא ארחיב בזה יותר מדי כי אני לא מבין בכלל בנושא. אבל בכל זאת, יש אולי שני עניינים שכדאי לדעת אותם קצת (מרחיב בזה לטובת הציבור הקדוש ממה שראיתי מעט- בפירוש של הרב הנזיר ועוד) :
א'. דבר ראשון. לנשמה יש ע"פ החכמה הפנימית חמש מדרגות ראשיות- זה מכונה נר"ן ח"י, כלומר: נפש רוח נשמה חיה יחידה. לפי סדר זה. זה לא מתחיל בקבלה, אלא מופיע כבר במדרשים- למשל בבראשית רבה (י"ד, ט')- "ה' שמות נקראו לה..". יש שם מחלוקת בסדר שלהם. בכל מקרה, הזוה"ק מסדר לנו את הדרגות הללו כדלעיל, ואומר לנו שלפי סדר בריאת האדם כך סדר הדרגות: נפש זה הצד התחתון, אח"כ יש על גבי זה- רוח, שזו דרגה יותר קדושה, ומעל לזה החלק שנקרא הנשמה. וכן הלאה.
אנחנו נפשט את זה קצת עוד מעט.
הזוהר לפרשת משפטים מסביר ומפרט את הדרגות, נביא חלק מזה:
"תא חזי, בר נש כד אתיליד יהבין ליה נפשא, מסטרא דבעירא מסטרא דדכיו..
זכה יתיר יהבין ליה רוחא מסטרא ד'חיות הקודש'.
זכה יתיר יהבין ליה נשמתא מסטרא דכרסייא...
זכה יתיר יהבין ליה נפשא בארח אצילות, מסטרא דבת יחידה, ואתקריאת איהי 'בת מלך'.
זכה יתיר יהבין ליה רוחא דאצילות מסטרא דעמודא דאמצעיתא, ואקרי 'בן' לקודשא בריך הוא, הדא הוא דכתיב (דברים יד א) "בנים אתם ליהו"ה אלהיכ"ם".
זכה יתיר יהבין ליה נשמתא מסטרא דאבא ואמא.." וכו' עיי"ש.
נתרגם
:
כשנולד איש נותנים לו נפש מצד הבהמה, מהצד הטהור. זכה יותר (בעברית זכה זה מלשון הזדכך- כמו "רצה הקב"ה לזכות את ישראל")- נותנים לו רוח, עוד יותר- מגיע לדרגת נשמה, מעל גבי זה כמו שאומר כאן הרב קוק- ותיכף נחבר את הכל לארבעת חלקי הנפש שהרב הזכיר- מתעלה הענין האצילי שהוא שורש הנשמה. מתעלה זה אומר שגם בזה יש דרגות- נפש דאצילות, רוח דאצילות, אח"כ נשמה ועוד דרגה עליונה שהזוהר מזכיר שם.
***
עד כאן דברי הזוהר. כעת נעבור לנסות להסביר. שוב, ההבנה שלי בנושא זה דלה ביותר, אני רק מציע את מה שאני הקטן מצליח קצת להבין מתוך מה שראיתי ברב הנזיר ועוד.
כידוע לנו יש באדם הגשמי שלושה חלקים- שכל, נפש, וגוף. השכל זה הצד העליון באדם, דרכו הוא מתחבר אל התורה, דרכו הוא מנהיג את כל האיברים שלו. כיום אנחנו יודעים איך זה עובד- השכל מחלק פקודות לגוף, ע"פ שקלול כל הנתונים והגוף לא יכול להתנגד לזה- השכל הוא הקובע.
מה משמעות הדבר? המשמעות היא, שהשכל הוא משפיע. האיברים שלנו לא זזים מעצמם, מה שמניע אותם נקרא כוחות הנפש.
הגוף הוא רק מקבל, הוא רק מושפע ולכן הוא לגמרי גשמי. הנפש- גם מקבלת (מושפעת) וגם משפיעה- ולכן היא יותר עליונה מהגוף אבל לא כמו השכל. השכל זו דרגה נבדלת, 'קדושה', שנמצאת בתוך הגוף- ולכן גם היא לא לגמרי עליונה.
ככה מסביר המהר"ל בספריו, והוא מוסיף גם ששלושת החלקים הללו מקבילים לשלושת העולמות- הגוף כנגד עולם התחתון (שלנו), הנפש כנגד עולם האמצעי (המלאכים) והשכל כנגד העולם העליון. האדם כלול מכל העולמות.
עוד הקבלה שיש לנו לענין- זה עולמות אבי"ע. ע"פ החכמה הפנימית יש עולם אצילות, בריאה, יצירה ועשיה.
מסביר לנו את הענין הזה הרמ"ק (ר' משה קורדובירו) (ספר ה'פרדס' שאר ל"א, שער הנשמה, ב'- אני מצטט מהפירוש של הרב הנזיר לאוה"ק) :
"אין נשמה אצולה למטה אם לא שיתברא, ותייצר ויתעשה... כי לבוש האצילות הוא הבריאה, ולבוש הבריאה היא היצירה, ולבוש היצירה היא העשיה".
אני יודע שזה קבלה, לא נכנס לזה הרבה. זה מתחבר עם דברי הראשונים ולכן אני חושב כן בכ"ז להביא את הדברים האלה.
בכל אופן מה זה לבושים? לבוש זה דרך ההופעה של דבר יותר פנימי. כמו בגד שאדם לובש- הבגד זה לא האדם, אז מי זה האדם? הטיפשים יחשבו- הגוף. המעמיקים יותר- יגיעו למסקנה שמה שמניע את הגוף, בעצם ככל שנעמיק יותר נגיע למהות היותר פנימית שורשית ואמיתית של האדם.
כלומר, ה' צריך להופיע נשמה בעולם. איך היא תופיע? היא חייבת דרגות, דירוג. להוריד את הנשמה מלמעלה למטה. זה הענין שהנשמה רוצה לחזור לשורש שלה, כי היא נמצאת בגוף והיא עצמה כלואה בתוכו- מצומצמת. כמו בת מלך (זוכרים את המדרגה הזאת בזוהר? הנפש מעולם האצילות נקראת 'בת מלך'.. כי משם היא אצולה כלומר= לקוחה, מושפעת. אצילות בעברית זה השפעה, להאציל זה להשפיע).
אז הראשית של הנשמה שה' משפיע עלינו זה אצילות (שכוללת 2 דרגות- חיה ויחידה), אח"כ זה יורד לנשמה, משם לרוח, ואז לגוף. כל אלו הם לבושים- מדרגות ההופעה של הנשמה בעוה"ז.
זה גם מתחבר עם עשר הספירות, בזה לא נעסוק כרגע כי בינתיים הגזמתי מספיק 😅
עכשיו נעבור לדבר השני.
ב'. שמונה המדרגות בשיטת הרב קוק זצ"ל.
לפי הרב קוק זצ"ל יש שמונה מדרגות לאדם. זה נמצא באורות הקודש א', הגיון הקודש- 'שמונה מדרגות':
רגש, דמיון, שכל, רוה"ק, נבואה, אספקלריא המאירה, זיהרא עילאה דאדם הראשון, ניצוצי אור החיים של אחר תחיית המתים.
הרב שם מסביר את הדרגות. בכל אופן, המתבונן יוכל להבין מדוע כל דבר נעלה יותר מהשני.
"זיהרא דאדם הראשון", בלי להבין הרבה זו דרגה שמעלה את הגשמיות עצמה להיות קודש. אדם הראשון שלפני החטא.
א"כ הרב בפסקה שהבה"ח @אנונימי פלוס הביא לנו- לא מסדר את ארבעת המדרגות התחתונות ע"פ הסדר, שכן הסדר הוא מעשה רגש דמיון שכל. ומעל לכל זה- האצילות, חיה יחידה.
נסיים כאן. שכוייעך
נ.ב. אם צריך הרחבה על חלקי האדם- מה הקשר למשל בין מה שנקרא 'נפש' לבין הגוף וכדומה אפשר להרחיב בשפה פשוטה יותר, אשתדל להביא קצת מקורות מחז"ל.
רק מקור אחד שאני כן רואה לנכון להביא- אני מפנה למסכת אבות ה', י"ט אפשר לעיין שם בפירושי הראשונים על "עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה" בפירושי הראשונים שם. זה יכול להסביר לנו את הענין של הנפש- הצד התחתון שבאדם, ועוד.
וכן אפשר לעיין, לא מוצא את המקור כרגע, בדברי הרב קוק על "הוי עז כנמר וקל כנשר" וכו' זה מתחבר גם כן