מה דעתכם על כל "הרצף" שקיים היום?
מצד אחד - תמיד היו צדיקים בינונים ורשעים לאורך כל הדורות... זה חלק מהטבע . "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (אני לא גור על ההקשר של המילה דעת במקובל בימינו או ההקשר של "הלכות דעות" של הרמב"ם - הכוונה למה שקוראים היום מידות)
מצד שני - באמת היום החוסר מחוייבות הרבה יותר נפוץ. הוא התלבש באידיאולוגיה.. הלבוש הזה מוסיף הרבה משמעות לעניין.
כשאדם מכיר בחולשותיו אז ניחה. וכשלא - אז לעולם הוא לא יצא מזה.
הדבר היחיד שישתנה הוא -
האם דת זאת מטרה או צורך?
ובכללי - האם אידיאולוגיה משמשת מטרה או צורך?
אם הדת היא מטרה - זה הכל או כלום. זה מחוייבות בכל מובן המילה. כל אחד מהפרטים הוא קריטי (באופן פשטני אבל נכון).
אם הדת היא צורך - אז אם פרט מסויים בדת לא משמש את הצורך הזה - חבל להשתמש בו.
וגם אם מבחינתנו נענה שהדת היא מטרה ולא צורך -
מה היחס בין המטרה למציאות? איך אפשר לממש את המטרה במציאות הקיימת עכשיו? מהי המציאות הקיימת עכשיו?
והרבה יותר חשוב מזה -
גם אם הדת היא מטרה בפנ"ע - מה זה אומר?
המשותף לכל מי שמחזיק באמירה הזאת הוא שהוא שואף להתנהל ע"פ "מה שא-להים אומר".
אבל מה הוא אומר? אני לא שואל ברמה המילולית אלא מבחינת התוכן וההרגשה.
איך חרוט לי בדמיון הרצון של הקב"ה? זה מאוד קריטי.
הוא גם א-להי החסד וגם א-להי הדין...
מה היחס בין שני אלו? -
ובאופן פחות מופשט יותר מעשי - מה א-להים רוצה ממני עכשיו בשלב זה?
העיקר שלי צריך לבוא לידי ביטוי בתפילה? בבין האדם לחברו? בתורה? בקריירה? בלימודים? וואטאבר...
התשובה לשאלה הזאת תבטא איך אני מרגיש את 'נוכחות ה'' בחיים האישיים.
למסקנה - שאלות גדולות דורשות תשובות גדולות...
כתוב דרש רבי שמלאי שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם.