הוחלט לפתוח שרשור בנושא אמונהשחר אורן

אני אכתוב פה משהו שכתבתי בעבר בנושא, ניתן לא להתייחס אליו, אבל רצוי שכן (אם אתם לא קוראים דלגו לשאלה שבסוף)- 

 

"בעקבות הדיון על אמונה (למה אתם מאמינים בקב"ה? - נוער וגיל ההתבגרות(מאז היה עוד דיון בשם הזה) שאחריו עקבתי בלי להגיב עלו לי כמה תובנות שחשבתי שכדאי לשתף.

שמתי לב המילה 'אמונה' שימשה בשלושה מובנים שונים בלי שאנשים הבחינו ביניהם, דבר שגרם להרבה דו שיח של חירשים.

אלו הם שלושת המובנים שהוצגו שם:

 

א. המובן שהציגה פותחת הדיון ועוד כל כל מיני משתתפים הוא שאמונה היא ההבנה/הדעה שיש אלוהים (בהקשר של הדיון הנוכחי), כך שלפי הגדרה זו אדם מאמין בעצם טוען טענה כלשהיא (יש אלוהים) ועליו להביא נימוקים לטענתו.

 

ב. הגדרה שנייה היא שהאמונה היא 'יש' כלשהוא (כך המונח מוגדר בפילוסופיה משמעותו היא- דבר קיים. ראו: קיום – ויקיפדיה וזה- אונטולוגיה – ויקיפדיה). כלומר האמונה קיימת קיום בלתי תלוי (גם אם לא מנותק) בבני האדם. לפי הגדרה זו ע"מ שאדם יבין באמת שה' קיים עליו לחזק אצלו את האמונה או להתחבר אליה בכל מיני דרכים שהוצגו שם.

 

ג. שימוש שלישי שראיתי למילה אמונה היה כדי לתאר את הקשר של האדם עם ה'. אלה שהשתמשו במילה אמונה בהקשר הזה טענו שהקשר עם ה' חייב לכלול בתוכו גם רגש, הם אולי צודקים אבל הטענה והמונח האלו לא קשורים לדיון שהתנהל, הדיון היה על איך אני יודע שה' קיים ולא על טיב הקשר עמו.

 

צריך לשים לב שככל הנראה אלו שהשתמשו במובן הראשון לא מקבלים את קיומו של המובן השני, כך שקצת מסובך לשכנע אותם באמצעותו."

 

 

 

אז מהי לדעתכם אמונה?

 

@שפרינצא בוזגלו 

אני בעצם חושבת שאמונה היא תהליך המבוסס על השכל בעיבוד לרגש.שפרינצא בוזגלו

בעצם- התהליך שאני עוברת עם השכל כדי להגיע לאמת, ומשם אחרי שיש לי אמת, לתת בה אמון.
אמון מגיע מהלב, שאם לא כן, איך הייתי מאמינה בה' למרות שהבחירה החופשית איננה חופשית. 

(שהרי ה' מתכנן הכל- אז איך יתכן שיש לנו בחירה בדבר שידוע ומוחלט מראש?) 
אני חושבת שהתשובה לכך היא- במקום שהשכל צר מלהכיל, צריך הרגש להיכנס לפעולה.
ופה בא התפקיד של האמון, לתת לי להאמין גם בדבר שלא מובן לי, ולא על כל שאלה לנטוש.
ע"כ אני מבינה את המושג אמונה- כאמון.

מה הקשר של האמון כאן?שחר אורן

ולא, אמון לא מגיע מהלב, הוא מגיע מהבנה (בשכל) שהאדם אכן יעשה את מה שאני רוצה שיעשה.

אמון מגיע מהשכל והופך לרגש.שפרינצא בוזגלו

בהתחלה הוא נשלט ע"י ההגיון הקר, לבסוף הוא הופך לנטו רגש.
הליכה בעיינים עצומות- אחר דבר שבעבר האמנתי בו, עכשיו אני כבר נותנת בו אמון מלא, לא אכפת לי מה ה' יגיד, אני סומכת עליו.

מה הקשר לרגש?שחר אורן

אמון מלא הוא גם כן עניין של שכל.

כי כשלא אכפת לי, זה אומר שהשכל הפסיק לעבוד.שפרינצא בוזגלו

(ככה לפחות אצלי.)
ויש דברים שאני לא מבינה ובכל זאת עושה- למה? כי השתקתי את הפקפוק,

אני סומכת על ה' שזה הדבר שצריך לעשות עכשיו.

אבל את החלטת באופן מודע לא לשאול שאלות.שחר אורן


לא לשאול שאלות שאין עליהם תשובות מספקות.שפרינצא בוזגלו


למה???? זה מטופש... בגלל שאין תשובות להתעלם משאלות??ריק סאנצ'ז


ועוד שאם אין תשובות אז צריך להבין שכנראה זה לא נכון.שחר אורן


שאלה זה לא עניין של נכון/לא, שאלה זה התעניינות/ספק.שפרינצא בוזגלו

להתעלם מהספק כי התשובה פשוט לא תתיתן מענה- היא תשאיר פתח לעוד שאלה ועוד אחת.
להתעלם מהספק כי הוא הורס אמון והדדיות.
 

ואדרבא, מי שלא חושש לשאול- שישאל.

באמת? שאלה זה לא עניין של כן ולא, אז של מה זה?שחר אורן

(כן אני יודע שיש שאלות עם תשובות שהן לא כן ולא).

שאלה זו תהיה,שפרינצא בוזגלו

יש כאלה שהמענה המספק שלהם הוא כן/לא ויש כאלה שזה הרבה מעבר.

אז ניתן להם הרבה מעבר,שחר אורן

ואם אין אז כנראה מה שאנחנו אומרים לא נכון.

שמע, הלוואי ויש אופציה לתת מעבר, אבל יש שאלות שאין להם תשובהשפרינצא בוזגלו

אם אין, אז למה להתחיל בכלל לשאול.
כששאלתי פשוט קטלו.

אם אין תשובה אז כנראה שמה שאני אומר לא נכון.שחר אורן


אוקי-שפרינצא בוזגלו

 אני לא שואלת שאלות שאין עליהם תשובות שאני מסוגלת לספק לעצמי.
חבל לי לערער את הקשר ביני לבין ה'.
זה כמו ששאישה נאמנה לא תשאל את בעלה אם הוא עשה מעשה כלשהו,

כי היא סומכת עליו נותת בו אמון ומאמינה בו.

לוידעת להגדיר את המצב שלי.
 

הבה ונגדיר, אנחנו לא מדברים על הקשר עם ה'שחר אורן

אלא על השאלה האם הוא קיים.

אבל לא לכל השאלות יש תשובה שאנחנו כבני אדם סופיים מסוגליםעצמי החביבה

להבין!! זה בדיוק המקום של אמונה, אני לא מבינה הכל ולמרות זאת אני מאמינה...

אז מי אמר לך שזה נכון?שחר אורן

ואשמח לדוגמאות.

בברסלב לדוגמא:שפרינצא בוזגלו

"אצל העולם, אמונה הוא דבר קטן. ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאוד, ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל, רק בפשיטות גמור, כדרך הנשים וההמון עם הכשרים המאמינים". (שיחות הר"ן, סימן לג)

יתכן ולא תסכים- ואני אכבד זאת.
אבל פה יש דעה שאומרת, שמעו אנשים, אמונה זה לא דבר שצריך לחקור.

אני בעצמי לא מסכימה עם זה עד הסוף, אבל מהרהרת בנכונות האמירה.

אני אכן לא מסכים, וד"ל.שחר אורן


...עצמי החביבה

מהם חשבונות שמיים?

למה רע כאן בעולם אם הטוב רוצה להיטיב...

נכון שאת האמונה הבסיסית שיש בורא לעולם אפשר וצריך להבין על פי השכל, אבל על ההנהגה שלו את העולם יש הרבה שאלות שאין לנו דרך לדעת את התשובות. איך אני מאמינה בכל זאת? כי זה הקטש של אמונה- אם הכל מובן לפי השכל זאת לא אמונה- זאת ידיעה..

לפי מה שאני יודעת, אמונה בבסיס זה כח בנשמה (לא בשכל ולא ברגשעצמי החביבה

לפי מה שאני יודעת, אמונה בבסיס זה כוח בנשמה (לא בשכל ולא ברגש) שיש לכל אדם מישראל. הכח הזה הוא בעצם פוטנציאל שיש בנו, להאמין בקיומו של הקב"ה. אפשר להשתמש בכח הזה ולבסס אותו אצלנו בעזרת השכל והרגש, לנצל אותו לקשר עם ה'... אפשר גם להזניח אותו ולהשאיר אותו בגדר פוטנציאל (כמו שיש לך את חוש הראייה ותבחר שלא להשתמש בו ולעצום עיניים...)

מה שבטוח זה שהאמונה הזאת קיימת אצל כולנו. אפשר לראות שהרבה פעמים אנשים שמגדירים את עצמם כלא מאמינים ואפילו אתאיסטים, במצבים קשים פתאום מתפללים...

אז זו ההגדרה השנייה שציינתי,שחר אורן

לא כולם מכירים בקיומו של כח כזה (אני לדוג').

אז מה זו אמונה לדעתך?עצמי החביבה


הדעה שטענה כלשהיא נכונה.שחר אורן


אז כאילו האמונה נובעת מהשכל?עצמי החביבה


כןשחר אורן

או מהשכל החושב או מהאינטואיציה (מה שאנשים מכנים לפעמים רגש בטעות).

לפי מה שאני יודעת אינטואיציה זה סוג של תחושה פנימיתעצמי החביבה

כזאת, שלא נובעת לא מהשכל (לפעמים היא גם סותרת אותו) ולא מהרגש, זה די דומה למה שאמרתי...

לא מדוייק, אינטואיציה היא חלק מהשכל (א"כ זה עניין סמנטי)שחר אורן

עכ"פ אמונה נובעת ממנה, היא לא האמונה, חוץ מזה שרצוי לבחון את האינטואיציה על ידי השכל החושב כי לפעמים היא מטעה אותנו.

אמונה לדעתי -ריק סאנצ'ז

ידיעה

ע"י השכל

היגיון

סבירות

או הוכחות חותכות

כל אחד מהם מביא אתה האמונה אצלי

הרגש אינו חלק מהאמונה - יכול להיות שאני מרגיש משהו מסוים , אבל באמונה אני לא מתייחס אליו

 

אמנם הרב קוק כותב שהאמונה היא לא שכל ולא רגש אבל הוא גם כותב שכדי להגיע למישור הזה הרגש והשכל צריכים "לפלס דרך"

בכל מקרה אני לא הצלחתי להבין את הרב קוק - למה שאני יאמין במשהו שלא הוכח ? או לא הגיוני?

 

בקיצור לדעתי אמונה זה ידיעה

אמונה לדעת הרב קוק-ניק כמעט בלי ראש

"האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה" (מאמרי הראי"ה, עמוד 70)

 

 

להרחבה-

הרב זלמן ברוך מלמד- אמונה - מהי? | בית המדרש | שיעורי תורה | אתר ישיבה

 

למי שיש כח לקרוא הרבה-

"צריך לדעת שאי אפשר לפנות אל השי"ת בשום שכל ובשום רגש, וקל וחומר בשום חוש, כי אם באמונה לבד, ותפילה היא אמונה, ויראה ואהבה הנם גם כן גילויים של האמונה. ומה שאומרים חוש האמונה או רגש האמונה, וקן וחומר אם נאמר מדע האמונה ושכל האמונה, הם דברים של שמות מושאלים לבד, כי עצמות האמונה אינה שום דבר מהם, כי אם עליונה מכל אלה שאין בה מחסור מכל, שכוללת באחדות ושלמות עליונה את התמצית היותר מובחר וחזק מכל הנ"ל.

"האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה, שצריך להדריך אותה בתכונתה. וכשאין משחיתים את דרכה הטבעי לה, איננה צריכה לשום תוכן אחר לסעדה, אלא היא מוצאה בעצמה את הכל. בעת היחלש אורה, אז בא השכל והרגש לפנות לפניה דרך. וגם אז צריכה היא לדעת את ערכה, של משרתיה – השכל והרגש – הם הנם עצמותה. וכשתהיה קבועה באיתן מושבה, אז יצליחו השכל והרגש בפינוי הדרך ובהמצאת האמצעים השכליים והמוסריים המסלקים את המכשולים מעל דרכה.

"האמונה המופיעה מהעולם – האמונה הטבעית ההסתכלותית – והאמונה המופיעה מהתורה – האמונה הנסית המסורתית – והאמונה התוכית המופיעה ממעמקי הנשמה, מפנימיות החוש האמונהי בתהום עומקו, הם שלושה אורות גדולים, שכל אחד מהם יש לו תנאים מיוחדים ודורש תפקידים מיוחדים."

(עד כאן מאמרי הראי"ה עמוד 70)

 

"היחס האמיתי, הפנימי, אל יסוד המציאות במקורו, משיב לנשמה את צביונה, וזה מצוי באמונה האלוקית ומתלבטת היא בטהרה המחוורת ביותר. כשנשמת היחיד מזדקקת, מאיר עליה אור גנוז של אמונה טהורה פנימית, שהיא סמויה מן העין ורק בעליה יודע את אושרה. בציבור כבר מתגלה תוכן האושר בסדרים והנהגות, ובאומה בצביון אמונה כללי. אומללים הם האנשים, שמהות החיים שלהם ריקה היא מאורה המחיה של האמונה בטהורה. אפילו אם יושר וצדק, כבוד הבריות, גמילות חסדים וכמה מידות טובות וכשרון ודעת יהיה ובגורלם, כל אלה אפלים הם, נטולי אור החיים, כל זמן שאין בהיקת אור האמונה האלוקית העליונה, המתנשא מכל ערך, הגה ורעיון, לך עליהם. אומלל הוא העם שאין לו אמונה אלקית. אומללות הן נשמות יחדיו, אף על פי שהוא נראה חי, פועל, מסדר וכובש, מנצח ועושה חיל, דוגל בדגל נאה בפוליטיקה העולמית, כל אלה לא יאשרורו ולא ימלאו את המקום הפנימי של קודש הקדשים הריק בחייו העצמיים." (מאמרי הראי"ה עמוד 74)

מוסיפה על דברייךאריאל אפריון

האמונה יכולה להתגלות אצל האדם בשלושה תחומים
כאמור, הנשמה היא הרבה יותר עליונה מהרגש והשכל, אך ברור שככל שאדם יגדיל את כוחות הרגש והשכל שלו - כך גם הנשמה תוכל להתגלות בצורה הרחבה שאפשר. אפשר לגלות את האמונה דרך שלשה תחומים:

1. התבוננות בטבע - אדם יוצא אל הטבע ומתפעל מהטבע ומפלאיו, ורואה דרכו את ריבונו של עולם יוצר כל. אדם בעל רגש פתוח מרגיש התרוממות ותחושת הודייה לה', כי הטבע מרחיב את האמונה.
2. הופעת האמונה מתוך לימוד התורה, המלמדת אותו את האמונה, בכך שרואים כמה התורה היא נכונה ונפלאה.
3. ויכול להיות מצב פנימי של אמונה מתוך האדם עצמו, מתוך תוכו יש התפרצות של אמונה. זה קרה לאברהם אבינו, שנאמר עליו ששתי הכליות שלו שפעו תורה מתוך הנשמה שלו, הוא קיים את כל התורה מתוך הפנימיות שלו.

האמונה צריכה להתגלות בשלושת התחומים הללו, בהתבוננות כוללת על העולם על הבריאה. להבין מהי מטרת העולם? לעולם יש מטרה אחת. כשם שלאדם הפרטי יש מטרה, היא חיצונית אליו והוא צריך לשאוף אליה, כך לעולם כולו יש מטרה חוץ ממנו גבוה ממנו, הכלל כולו שואף למשהו שלמעלה ממנו, העולם כולו שואף אל ד'.
אסטרונאוטים שנמצאים בחלל מסתכלים מלמעלה על העולם, ורואים שהעולם הוא מציאות אחת, וכל הפרטים הם חלק מתוכנית אחת. אם העולם כולו אחד - יש לו מטרה כוללת אחת והיא האמונה ברבש"ע.

אמונה זה תחושת שכנוע, כל החיים שלנו מבוססים על אמונה,*שירה*

זה שכרגע אני כותבת את זה- זה בגלל שאני מאמינה שיש לכם קיום עצמאי. מאמינה, אין שום דרך להוכיח שזה נכון באופן וודאי.

יש רמות שונות של אמונה, וכל עוד אני יכולה להגן על האמונה שלי מפני אמונות אחרות זה תהיה אמונה הגיונית ורציונלית.

 

לא צריך להגן על האמונה מאמונות אחרות,שחר אורן

אלא לבסס אותה באופן הגיוני.

צריך להגן עליה מפני טיעונים שסותרים אותה*שירה*


אבל לפני זה צריך להביא סיבות לחשוב שהיא נכונה.שחר אורן

זה כל הרעיון של תערו של אוקאם, גם אם אני לא יכול להוכיח שמשהו לא נכון, אני לא מניח שהוא נכון בלי סיבות לכך.

הרב משה רט בספר "פשוט להאמין"היום יהיה שמח

אומר שהאמונה היא תחושת שכנוע... (כמו שאומרים "אני מאמין שנעלתי את הדלת" "אני מאמין שיש חייזרים" כלומ' אני משוכנע)

והוא באמת אומר שצריך לדעת לא להגזים עם השימוש ב"תערו של אוקהם", שאל"כ מזמן כולנו היינו צריכים להיות סוליפסיסטים (הדעה שאומרת שאני היחיד שקיים)...

דרך אגב, ספר מעולה ממש ממליץ בחום

הוא שאמרתי, את דעותיו של הרב משה רט על התער של אוקאםשחר אורן

אני מכיר ולא מאוד מסכים.

כי התער של אוקאם הוא מאוד הגיוני.שחר אורן


הוא לא הגיוני... למה שאני לא יאמין בכל דבר שלא הוכח?היום יהיה שמח

זה שהוא לא הוכח לא אומר שהוא לא קיים...

וכשאתה נמצא בספק אתה צריך לסמוך על מה שנראה לך אפילו אם זה לא בטוח...

כמו בנאדם שנמצא בצומת דרכיםהיום יהיה שמח

אם הוא לא יודע לאיפה לפנות הוא צריך  לעשות לפי מה שנראה לו גם אם זה לא בטוח, ככה פחות סיכוי שהוא יטעה

 

נכון, אבל אין לי יסוד להניח שהוא כן קיים.שחר אורן


אם אין לך זה עניין אחדהיום יהיה שמח

אבל אותו אדם שמשוכנע - יש לו.

בין אם זה איזה אינטואיציה בין אם זה סיבות שכליות...

נכון, מתי אמרתי שלא?שחר אורן


לא אתה אמרתהיום יהיה שמח

אוקהם אמר

לא נכון, הוא אמר את מה שאני אומר.שחר אורן


הוא אומר ש"לא להרבות ישויות של לצורך"היום יהיה שמח

היינו עם כל הכבוד לאינטואיציה שלך או למה שנראה לך, עד שלא תוכיח - לא קיים...

אוקי, הקיום קיים- מסוכם?שפרינצא בוזגלו

עכשיו תוכיח, מי ברא אותו.

לא, האינטואיציה היא גם צורך.שחר אורן


אוקי תגדיר אנטואיציה.שפרינצא בוזגלו


אני לא חושב שזה מה שהוא אמרהיום יהיה שמח

אבל נניח שכן. אז מה הבעיה לומר שהאמונה היא תחושת שכנוע?

מה הבעיה באמת?שחר אורן


אז סבבה אז אנחנו מסכימים...היום יהיה שמח

פשוט בגלל מה שענית ל*שירה* חשבתי...

so אתה גם מסכים עם משה רט לדעתי...

המחלוקת בינינו היא פחות דיכוטומית ויותר על הדגש.שחר אורן


...*שירה*

אוקי, אם אני אלך לפי התער עד הסוף אז לא תהיה לי יכולת להאמין בשום דבר חוץ מזה שאני קיימת. אני יכולה להגיד אבל שאני מאמינה באופן עקרוני בכל דבר עד שהוא יוכח שהוא לא נכון, אבל זה שאני מאמינה בשדים ורוחות לא אומר שאני לא אלך בלילה לבד כדי לא להיתקל בהם, זה תהיה אמונה עקרונית שלא תשפיע על החיים שלי בצורה משמעותית. זה נכון אבל שבש/ביל לקיים מצוות ולשנות את החיים שלי אני אחפש גם הצדקה ולא אסתפק בזה שלא הוכח שזה שגוי

את בטוחה שאת מאמינה בכל דבר?שחר אורן

גם באלו- החד-קרן הוורודה הבלתי נראית – ויקיפדיהקנקן התה של ראסל – ויקיפדיה או סתם בקיומם של אלי מצרים העתיקים?

באופן עקרוני- כן. אני לא אעשה משהו בגלל האמונה הזאת*שירה*


אם את לא תעשי שום דבר בגלל האמונה הזו אז את לא באמת מאמינהשחר אורן

את אולי מוכנה לקבל את קיומם כאפשרות היפוטתית.

בדיוק. הגדרת את זה מצויין.*שירה*


אז גם את הולכת לפי תערו של אוקאם מבחינה מסוימת.שחר אורן


אני אשמח אם תסביר למה אתה מתכוון.. מאיזה בחינה?*שירה*


שאת לא באמת מאמינה בקיומם.שחר אורן


טוב יכול להיות, אבל אתה יכול להסביר לי למה אתה בדיוק אומר לי*שירה*

את זה אם אתה מסכים עם התער ב100 אחוז?

 

כדי לשכנע אותך.שחר אורן

אם כוונתך שמי שמקבל את התער של אוקאם צריך להיות סולפסיסט, צר לי לבשר לך את טועה, יש צרך להניח את קיומו של העולם והוא התפיסה החושית שלנו.

התפיסה החושית שמטעה אותנוהיום יהיה שמח

על פי התער

לא נכון, אוקאם לא היה ספקןשחר אורן

"אֵין צֹרֶךְ לְהָנִיחַ דָּבָר מִבְּלִי שֶׁנִּתְּנָה לְכָךְ סִבָּה, אֶלָּא אִם הוּא בָּרוּר מֵאֵלָיו, אוֹ יָדוּעַ מֵהַנִּסָּיוֹן, אוֹ שֶׁהוֹכָחָתוֹ נִתֶּנֶת מִכּוֹחַ סַמְכוּתָם שֶׁל סִפְרֵי הַקֹּדֶשׁ. " (ציטוט מויקיפדיה) ידוע מהנסיון היינו מושג מהחושים.

זה לא משנה מה היה אוקהם העניין הוא העיקרוןהיום יהיה שמח

"וכן כי אם ממשיכים בקו מחשבה זה מסתבר כי הפילוסופיה החסכונית ביותר היא הסוליפסיזם (המנוגד למטריאליזם)." (ויקי)

הציטוט שהבאת הוא הוצאה מהקשרשחר אורן

הטיעון שם אומר, שאם מסכימים עם הווארד סלסאם על הפירוש של תערו של אוקאם אזי סולפסיזם הוא הגישה הנכונה, אבל לא חייבים להסכים איתו.

קיצר יש כמה פירושים לעיקרון?היום יהיה שמח


אה אז סבבה פשוטהיום יהיה שמח

כל אחד דיבר על פירוש אחר

טוב, את זה לא ידעתי באמת. טוב לדעת. ואתה לא אמרת מה זה לדעתך*שירה*

אמונה נשמח לשמוע!

כתבתי את דעתי בהודעה הראשונה כשהסברתי את דעתך.שחר אורן

(אם לא שמת לב השרשור שמוזכר שם הוא שלך)

אה, אוקיי, עכשיו ראיתי*שירה*


אז את מאמינה בגלל תיאוריה של נזיר נוצרי?שפרינצא בוזגלו


א. מה הבעיה בזה?שחר אורן

ב. אם תעייני בערך על תערו של אוקאם תראי שהוא מופיע במקורות יהודיים (ואני חושד שאולי הכלל של 'תפסת מרובה לא תפסת' עובד על העיקרון הזה).

אין לך סיבה להאמין בקיומי. לפי התער איןם להרבות ישויות שלא ל*שירה*

פי הצורך. העולם יכול להתקיים גם בלעדיי,  מספיק להגיד שרק אתה קיים וכל העולם מתקיים רק בתוך התודעה שלך.

אין בעיה, פשוט אם הנוצרי הזה עוזר לי להאמין,שפרינצא בוזגלו

אני מעדיפה פשוט להאמין בגלל רגש.

ונוסחאת החיסכון אכן עוזרת אבל אפשר פשוט לכתוב מקור יהודי אמין?

למה?שחר אורן

לא הבנתי את השורה האחרונה.

מה זה משנה מי אמר את זההיום יהיה שמח

משנה מה הוא אמר

משנה מי אמר- כי לא אתן שהאמונה שלי תהיה מבוססת על מישהו שסתרשפרינצא בוזגלו

אותה.

למה זה סותר?*שירה*


למה לא, אני יכול להסכים איתו על חלק מהדבריםשחר אורן

ולחלוק על אחרים, חוץ מזה שאם מה שהוא אומר נכון צריך לקבל את דבריו גם אם המסקנה סותרת את האמונה שלנו (כי יוצא שהאמונה שלנו לא נכונה).

 

 

ואגב, אני לא מכיר אדם שמבסס את אמונתו על תערו של אוקאם, להפך, לרוב משתמשים בו כדי לנגח את האמונה.

זה שלא יהודי שומר תורה ומצוות אמר את זה הופך את זה ללא נכון?*שירה*

לא הבנתי...

לא הופך אותה ללא נכון- הופך את דעתי ליותר חשובה ממנו.שפרינצא בוזגלו


בגלל שהוא נוצרי את יותר צודקת ממנו בכל דבר?היום יהיה שמח


לא,שפרינצא בוזגלו

בגלל שהאמונה שלי היא דבר קדוש מכדי שנוצרי יתן לי את ההצדקה אליה.

אני לא חושב שזה נכון להגיד את זה...היום יהיה שמח

אבל בכל מקרה לא נראה לי שמישו בונה את האמונה שלו על התער של אוקהם

ברור לי שלא, זו רק דוגמא לפילוסופיות אחרות-שפרינצא בוזגלו

שאנשים כן בונים עליהם אמונה.

סבבה אז כאילו בגלל שהוא אמר את זההיום יהיה שמח

כבר אסור להשתמש בזה? את קולטת שאת נותנת לו את השליטה אם תשתמשי בזה או לא?

העיקרון הזה או כל פילוסופיה אחרת היא לא של מישו - הוא פשוט הראשון שחשב עליה.. אני לא חושב שזה מטמא אותה...

לא בקטע של טמא,שפרינצא בוזגלו

בקטע של, ליטרלי- אתה מאמין בגלל משהו שמישהו שסותר את אמונתך אומר?
זה אבסורדי.
וכן, אני לא אומרת שהאמונה שלי לא אבסורדית.
כי אני גם כן בתהליך של חיפוש.

למה, אני מאמין בגלל מה שהוא אמר, לא בגלל שהוא אמר.שחר אורן


וואי, אני לא קולטת איך המוח שלך עובד, ברצינות, (לא מתוך רצון*שירה*

להעליב) באמת רוצה להבין!

מה גורם לך להאמין בכלל?

את אומרת שמשהו אולי נכון אבל בגלל שהוא מתנגש עם הדעה שלך זה הופך אותו לפחות חשוב. וואי לא הבנתי! זה סיבה לשקול את הדעה שלך מחדש לא לבטל את הטענה הזאת!

לא נכון -ריק סאנצ'ז

כשיש דעה שמתנגשת עם הדעה שלי - אם אני יודע שהדעה שלי נכונה - ע"פ היגיון, הוכחה או סבירות

אז חד משמעית השני טועה!!!

אלא אם כן גם לו יש הוכחות שוות באותה מידה או יותר

על זה מדובר, שדעתו נכונה (או 'אולי נכונה').שחר אורן


אם דעתו נכונה- אז וודאי שהוא צודק ! (זה ברור אני מקווה) -ריק סאנצ'ז

עצם המשפט דעתו נכונה - אז דעתו נכונה...

 

 

 

נכון, אבל יש אנשים שכנראה לא מבינים את זה.שחר אורן


אם דעתו אולי נכונה -ריק סאנצ'ז

אז תלוי של מי ההוכחה יותר הגיונית, שלי או שלו

של מי שיותר הגיוני אני הולך לפיו

 

זה פשוט

 

אני באמת לא יודעת מה גורם לי להאמין.שפרינצא בוזגלו

זהו, אמרתי את זה...

אני בהחלט מתלבטת מאיפה להאמין.
אם מהשכל או מהרגש.

את יכולה לחזור שוב על דעותייך כי לא הייתי כאן -ריק סאנצ'ז

רק שאני יבין, את מבססת את האמונה שלך על פי הרגש??

אז מה שונה האמונה שלך מאמונה של נוצרי? שניכם "מרגישים"

 

ולמה להאמין למשהו סתם? אם אני "ירגיש" שהעולם מרובע ולא יהיהו לזה שום הוכחות או היגיון- למה להאמין לזה??

 

@שפרינצא בוזגלו

על מה אתה מבסס את האמונה שלך?עצמי החביבה


אני? על שכלריק סאנצ'ז


אני לא חושבת שאפשר לבסס אמונה על שכל...עצמי החביבה

השכל שלנו מוגבל ואנחנו יכולים לטעות בקלות...

כי יש דברים שאין להם תשובה שכלית- אלא רק רגשית.שפרינצא בוזגלו


מה זה תשובה רגשית?שחר אורן

וכמו שתורין ציין, למה התשובה הרגשית שלך יותר טובה משל הנוצרים?

...שפרינצא בוזגלו

שאין לך תשובה בשכל, ואתה מאמין כי הלב שלך רוצה.

אז מה אם הלב שלי רוצה? זה לא הופך את זה לנכון.שחר אורן


כמו מה? -ריק סאנצ'ז

אם יש לך רק תשובה של "אני מרגשי" - אז זה לא התשובה ה"נכונה"

 

כנראה לא חיפשת מספיק 

כי זה בדיוק כמו לענות על שאלה "ככה"

והשכל עדיף תמיד כי -ריק סאנצ'ז

השכל אף פעם לא מתעה אותך

ההרגשה יכולה להיות סתם, כי חנכו אותך, כי זה נשמע לך מגניב, ועוד אינספור סיבות מטופשות מכדי לבנות עליהם אמונה (מלבד זה שכשאת בונה אמונה על פי רגש את לא אובייקטיבית)

לעומת השכל שכל תפקידו זה לברר - להעמיד את העובדות כמו שהם

מקסימום תגלה מחר שטעית ותשתנה , אבל תמיד אתה תאמין במה שרוב הסיכויים נכון - עדיף מאשר סתם להאמין

*השכל אף פעם לא מטעה אותך* בטוח בזה?*שירה*


למה השכל אף פעם לא מטעה אותך???עצמי החביבה

אף פעם לא ראית אדם שמבין משהו לא נכון או לא עד הסוף? לא יודעת מה איתך, לי זה קורה הרבה...

אבל השכל יכול להפעיל ביקורת על עצמו.שחר אורן


אבל הוא יכול להטעות, גם בביקורת*שירה*


חוץ מזה, אפשר להטות גם את השכל...עצמי החביבה


נכון שלפעמים טועים ,אבל -ריק סאנצ'ז

כתבתי את זה בתשובה ואני אכתוב שוב - אם אתה עובד על פי השכל אתה מצמצם למינימום אפשרויות שאתה טועה - מאחר ואתה אובייקטיבי, ורואה את הנתונים כמו שהם

לעומת רגש שיכול להיות מושפע מאינספור דברים, ויכול להיות אפילו סתמי, ולפעמים גם אפשר לדמיין שאתה מרגשי משהו

 

למה השכל אף פעם לא מטעה אותך??? - נוער וגיל ההתבגרות

אגב, מי שמנסה לשכנע אותנו שגם השכל יכול לטעותשחר אורן

עושה את זה באמצעות טיעונים שכליים, כך שגם הוא מכיר בכך שהדרך לדעת דברים עוברת בשכל.

נכון אבל אמונה זאת לא ידיעהעצמי החביבה


זה כן.שחר אורן


טוב כאן אנחנו חוזרים לדיון מה זאת אמונה...עצמי החביבה

אני חושבת שאמונה זאת תחושה פנימית...

תחושה פנימית? ואם לנוצרי גם יש "תחושה פנימית?ריק סאנצ'ז


אבל לי יש נשמה (בשונה מנוצרי) והתחושה הפנימית הזאת מגיעהעצמי החביבה

מהנשמה שלי...

א. לנוצרי יש נשמה ב. -ריק סאנצ'ז

למה את חושבת שלך אין ולו יש?? בגלל רגש

סתם בגלל שככה חונכת -ריק סאנצ'ז

שלך יש נשמה פנימית וחוש לאמונה ולו לא

אין לך שום הוכחה

לנוצרי אין נשמה!!!עצמי החביבה

א. יש הבדל בין נפש לנשמה, נפש יש לכל בני האדם, נשמה יש רק ליהודים. אני לא יודעת את זה מהרגש, אני מאמינה בזהקורץ

ב. סליחה חוזרת בי, גם לו יש אבל אצלו זה בקטנה, בי זה טבוע הרבה יותר חזק...

......ריק סאנצ'ז

א. מי מחליט על פי מה מגדירים נשמה

ב. את מחליטה את זה שלנוצרי אין נשמה בגלל שאת מאמינה ביהדות  - ואת מאמינה ביהדות כי לנוצרי אין נשמה.... זה לא הגיוני במיוחד...

א. לא משנה על פי מה מגדירים, אתה מסכים איתי שיש בך משהו שאיןעצמי החביבה

אותו לגויים?

כן , אבל רק בגלל שאני מאמין בה'ריק סאנצ'ז

וזה על פי השכל

אוקי, אז משם מהחלק הזה, לדעתי נובעת האמונהעצמי החביבה


זה אומר -ריק סאנצ'ז

את אומרת שבגלל שאני מאמין על פי השכל את מבססת את האמונה שלך - כלומר אם לא הייתי מאמין (לא אני ספציפית) לא היית יכולה לבסס על פי זה את האמונה שלך

 

אז אני שואל - למה את חושבת שיש את החלק הזה בנפש?

אם את לא מאמינה על פי השכל בה' למה את חושבת שיש אותו???

אופס זה לא היה קשורעצמי החביבה


למה את חושבת ככה?ריק סאנצ'ז


כי אני מאמינה על פיו, ואז בודקת מה הואעצמי החביבה

זה העניין שזה לא אמונה על פי השכל

אז איך את כל כך בטוחה שהוא קיים? אוליריק סאנצ'ז

אולי זה סתם רגש שמתעה אותך?

טוב זה לא יגמרעצמי החביבה

אני בטוחה כי אני מאמינה!

(חוץ מזה אם הבנתי נכון זה גם מה שאומר הרב קוק... אז אני יודעת את זה גם מאמונת חכמיםקורץ)

טוב, סבבהריק סאנצ'זאחרונה


ומניין לך שיש לך נשמה?שחר אורן


אם אני מאמינה ביהדות עלי להאמין בתורה שבכתב ושבע"פ.שפרינצא בוזגלו

שם כתוב שיש לאדם נשמה.

את את קודם מחליטה שאת מאמינה ואז מבססת את האמונה על פי האמונ*שירה*

ה הזאת?

זו מעגליותשחר אורן

את מאמינה שיש לך נשמה כי כך אומרת היהדות

ומאמינה ביהדות כי יש לך נשמה

זה כשל לוגי.

יתכן.שפרינצא בוזגלו

אני בהחלט צריכה לעשות בדק בית עקב השרשור הזה.

אשריך - אבל תעשי את זה בצורה אובייקטיבית - תעזבי את מה שחשבתריק סאנצ'ז

עד עכשיו

זה בדיוק הרעיון!!!עצמי החביבה

אמונה זה לא לוגי!

אז מה זה?*שירה*


זה כח בנשמה!עצמי החביבה


איזה כח??? ואם יש אותו לנוצרי???ריק סאנצ'ז


ומה גורם לך לחשוב שיש לך נשמה? כלום? הרגשה?*שירה*


אני לא יודעת!עצמי החביבה

וזה חלק מהאמונה שלי...

אני מאמינה, זאת עובדה! אחרי שהצלחתי להתחבר לאמונה שטבועה בי, ביססתי אותה גם(!) על השכל והרגש. 

באמצעותם ניסיתי להבין מאיפה זה נובע...

אבל אם משהו לא יסתדר לי בשכל והרגש, אני לא אחליט שאני לא מאמינה, כי אני לא מאמינה רק לפיהם, האמונה שלי מתחילה בשורש הרבה יותר חזק!

עזבי, אני כבר לא יודעת מה זו אמונה...שפרינצא בוזגלו


וכן אינטואיציה זה נחשב בקטגוריה של "שכל"ריק סאנצ'ז


לכל מיש אמר שבשכל אפשר לטעות שיקרא את התגובה הזאת -ריק סאנצ'ז
גם השכל יכול להיות מושפע!!!עצמי החביבה

אם לא אז למה אסור לקבל שוחד? הרי הדיינים דנים עם השכל בלבד!!

זה הרגש שמתערב לשכל.שפרינצא בוזגלו


לא בטוחה...עצמי החביבה

אבל גם אם נניח שזה נכון, איך אתם יכולים להיות בטוחים שהרגש לא משפיע לכם על השכל?

אנחנו לא בטוחים, צריך לעבוד על זה כל הזמן.שחר אורן


בגלל -ריק סאנצ'ז

שכשאני עובד עם השכל אני לא חושב מה אני מרגיש- ככה שאני לא מושפע

אלא אני לוקח עובדות ומודד אותם

 

 

אני לא יכול להיות מושפע מהרגש

כלומר, מובן שיכול להיות שאני מתחמק מעצמי - וזה אומר שאני לא עובד באותו רגע על פי השכל

לכן תמיד כשתעבוד רק על פי השכל תגיע למסקנה עם הכי הרבה היגיון שהיא הנכונה

 

לא נראה לי שזה עובד ככה...עצמי החביבה

זה לא איזה מנגנון שמסנן לך את הרגש, זאת עבודה קשה ומועדת לטעויות... אני לא חושבת שאפשר לבסס על זה אמונה

בטח שכן -ריק סאנצ'ז

כשאני חושב האם משהו יותר גדול מהשני - 

אני לוקח את שני הגדלים ומעמיד אחד ליד השני

הרגש לא יוכל להשפיע עלי

מה הוא כן יוכל לעשות? למנוע ממני לחקור בשכל - על ידי "הרגשה" שמשהו יותר גדול מהשני - וזה לא חייב להיות נכון

סבבה אבל אנחנו מתעסקים פה בעניינים הרבה יותר מורכבים...עצמי החביבה

גם בלי שיתערב הרגש יש לך לא מעט אופציות לטעות, ככה שקשה לדעת (לי לפחות) מה מהמחשבות שלי הם שכל טהור, ואיפה הרגש התערבב לי...

נכון -ריק סאנצ'ז

אז אתה לוקח אפשרויות ובודק מה יותר הגיוני ונכון

רק ככה תגיע לתשובה עם הכי הרבה פחות סיכויים שתטעה

לעומת רגש שלא נותן כלום

אבל אני גם לא מתבססת רק על רגשעצמי החביבה


אז על מה עוד?*שירה*


שוב, אחרי שיש לי אמונה, אני מבססת אותה גם על שכל וגם על רגשעצמי החביבה


אכן -ריק סאנצ'ז

אבל אם אתה תעבוד נטו עם שכל אז שוחד לא יקרה , כי השכל הישר מתנגד לזה

אם האמונה שלך רגשית מה הופך אותך ליותר טובה מנוצרי ?*שירה*

הוא מרגיש שדעתו נכונה ואת מרגישה שדעתך נכונה, זה לא נושא לוויכוח, כל אחד יחשוב את מחשבותיו והרגשותיו, וזהו. אין עדיפות למישהו.

נכון.שפרינצא בוזגלו

אני אכבד את דעתו כל עוד הוא לא כופה אותה עלי.

טוב, אם את חושבת שאמונה כזאת שווה משהו, אז רוב הנאה!*שירה*


אני לא חושבת שהאמונה הנוחכית שלי מהנה,שפרינצא בוזגלו

אני שוקלת אם היא נכונה.

 

אמונה לא חייבת להיות לפי השכלהיום יהיה שמח

היא יכולה להבנות על האינטואיציה או איך שהרב קוק יקרא לזה אמונה שהיא לא שכל ולא רגש אלא משו שלישי שפשוט יודע מה נכון ומה לא

 

מה זה המשהו השלישי הזה?שפרינצא בוזגלו


אינטואיציהשחר אורן

אבל צריך לשים לב שצריך לבקר את האינטואיציה ולבדוק אם היא לא מושפעת מכל מיני גורמים חיצוניים.

מהי אינטואיציה?שפרינצא בוזגלו


אני לא בטוח שזה מה שהרב קוק התכווןהיום יהיה שמח

אבל גם לבנות על האינטואיציה זה הגיוני

 

בכל מקרה הכל במסגרת השכלהיום יהיה שמח

כלומר, כשהשכל אומר לך להשתמש באינטואיציה...

אם האמת נמצאת מול הפנים שלך והאינטואיציה אומרת אחרת אני מניח שהשכל לא יאמר להשתמש בה...

ובזמן שהאינטואיציה לא פועלת?שפרינצא בוזגלו


מסתדרים בלי.שחר אורן


אם האמונה נובעת מאינטואיציה- ברגע שהיא איננה, ג"כ האמונה.שפרינצא בוזגלו


לא אמרתי שהאמונה נובעת מאינטואיציה.שחר אורן


לדעתי גם לא עובדים ע"פ אינטואיציה, כי -ריק סאנצ'ז

אין לנו מושג איך אינטואיציה עובדת, איך היא אוספת מידע

יכול להיות שפתאום האינטואיציה שלנו תגיד לנו שבמבה זה מגעיל - ובחיים לא טעמנו במבה

ובכלל האינטואיציה אספה מידע מוטעה - מישהו שנגעל מבמבה ועוד כל מיני גורמים קשורים, ובגלל האינטואיציה  לא נאכל במבה? צריך לבדוק בשכל - לטעום!

אין קשרשחר אורן

השאלה אם במבה טעימה או לא היא שאלה סובייקטיבית ואנחנו מדברים על דברים אובייקטיביים.

עכ"פ אנחנו כן מסתמכים על האינטואיציה בכל מיני הקשרים כמו לדוג' בתפיסה המוסרית שלנו.

אני בהחלט אשתדל להנות, כמו מכל דבר שמותר בעולם הזה...שפרינצא בוזגלו


מסכימה איתך!עצמי החביבה

אמונה זה כח בנפש שלנו! אפשר וצריך לבסס אותו על ידי השכל והרגש, אבל לא משם זה נובע, לכן אם משהו בשכל או ברגש יסתור את האמונה, אני אבין שהוא טועה...

אתה הולך לפי התער?*שירה*


מה דעתכם:שפרינצא בוזגלו

אמונה הוא מושג אפריורי, או אפוסטריורי?

 איך מונח יכול להיות אפיריורי או אפוסטריורי?שחר אורן


מאיפה אתם מאמינים?שפרינצא בוזגלו

מהנסיבות אל המסקנות,
או מהסיבות הנראות לעין אל הסיבות הלא⁻ידועות?

לא הבנתי... ריק סאנצ'ז


סליחה על הבורות אבל.. מה זה אפריורי או אפוסטריורי?עצמי החביבה


נראה לי שזה אפריוריעצמי החביבה

אם האופציות הם אפריורי או אפוסטריורי... (פשוט ברור לי שזה לא מגיע מהתנסות שלנו)

ניסיתי לקרוא מה זה בויקיפדיה אבל אני לא סגורה על זה שהבנתי עד הסוףחיוך

אני רוצה לסכם כמה דברים בקשר למה שאמרת -ריק סאנצ'ז

א. את מבססת את האמונה ע"פ הנשמה שקיימת אצלך - ואת זה את יודעת כי את מאמינה- ואת מאמינה כי את חושבת שיש לך נשמה - כי את מאמינה....

באותה מידה כל נוצרי יכול להגיד " לי יש נשמה ולכן אני מאמין בישו, ליהודי אין נשמה... איך אני יודע? כי ככה ישו אמר... ואני מאמין לישו כי יש לי נשמה "

זה חסר כל היגיון לבנות על זה אמונה

ב. שכל תמיד יהיה יותר חזק מרגש - 

רגש הוא דבר שמושפע מהמון דברים טיפשיים ולא טיפשיים - שאי אפשר בגללם לבנות אמונה

שכל מושפע מעובדות חדות ואצלו הסיכויים הכי קטנים שתטעה

גם אם השכל מושפע מרגש- אז צריך תמיד לבדוק את עצמנו - אבל ברור שגם אם השכל מושפע קצת מהרגש - הוא עדיף מרק רגש

@עצמי החביבה

@שפרינצא בוזגלו

@כל מי שבשרשור הזה

 

 

אם יש מענות -אשמח לעניות

הא' שכתבת זה עלי?עצמי החביבה


כן, לכל מי שאמר את זה...ריק סאנצ'ז


אז זה לא ממש מה שאמרתיעצמי החביבה


כע, זה בערך, כשכתבתי נשמה התכוונתי לחלק הזה... מה שאמרתריק סאנצ'ז


חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך