ו' בכסלו תש"ע 22:30
לפני כמה שנים שאלתי רב את השאלה וזה מה שהוא ענה לי...ויש כמה דברים שיש לי להגיד על מה שהוא נעה..אני ימשח אם מישו יוכל לענות...
שאלה:
מדוע דגים אינם משמשים כקרבן כמו בעלי חיים אחרים?


תשובה:
הקב"ה ציווה שיש להקריב קורבנות מן החי רק קורבנות שהם מבקר או מצאן ולא מסוגים אחרים.
וכדי לנסות להבין מדוע הדגים לא נכללו במיני הקורבנות אפשר לומר כמה טעמים:
א. המדרש מביא שלא מכל סוגי בעלי החיים מביאים קורבנות כי הקב"ה רצה שהקורבנות יהיו מבעלי חיים שאדם מגדל ולא מבעלי חיים שיש לטרוח ולצוד ולהביא מרחוק, כמו צבי, שבדרך כלל אדם לא מגדל בביתו ואין מביאים ממנו קורבן. כמו כן, דגים יש טירחא בלדוג אותם ואינם מצויים בכל מקום.
ב. דגים מותר לאכול אותם ללא שחיטה ולכן אין בהם אחת מהעבודות שיש בקורבנות והיא השחיטה.
ג. דג אינו דומה לשאר בעלי החיים בכך שאין איסור לאכול את דמו ובשרו אינו נחשב "בשרי" לעניין איסור בשר בחלב.
 
 
אוקי-
א.דגים זה משו שכ"כ צריך לטרוח בשבילם?! מן הסתם היו דייגים כל התקופות ודווקא דג נראה לי משו שקל להשיג..
ב.קורבנות יש גם של צומח ואותם גם לא שוחטים...
ג.כמו ^
ז' בכסלו תש"ע 18:27
[בתנאים של פעם לפחות..]
וכמו שהוא ענה לך..
ח' בכסלו תש"ע 10:20
בס"ד
דג הוא הבעל-חיים היחיד שאינו צריך שחיטה.
וזאת למה?
שחיטה מסמלת את ההבדל בין הראש לגוף.
בין הרוח לחומר.
בין הראש לסוף.
כדי לאכול בעל חי ולא לההפיך להיות גשמי ובהמי,
צריך להגדיר את ההבדל בין הרוח לחומר. בין הנשמה לגוף. בין הראש לסוף.
לכן,
שוחטים את הבהמה- כלומר: מציינים את ההבדל בין הרוח לחומר
רק אז אפשר לאכול..
 
אצל דג.
אין את ההבדל הזה (וצריך להאריך להסביר למה.. בהזדמנות בעז"ה..)
הדגים נשארו חיים במבול.
לכן - דג לא צריך שחיטה..
 
מסיבה זו,
לא מקריבים דגים כקורבן.
כי הקרבת קורבן היא העלאתו למעלה. קישור בין החומר לרוח.
אצל דג זה לא נצרך.
ולכן דג לא נשחט, ולא קרב כקורבן..
 
מקווה שעניתי.
ח' בכסלו תש"ע 12:00
ח' בכסלו תש"ע 15:38
לא קראתי את מה שלמעלה אז..
 
ו...לתשובה..
 
ראשית חשוב לדעת, שקרבן זו מתנה שה' נתן לנו, שאנו יכולים להתקשר אל ה' על ידו. אך ה' קבע לנו כללים איך אפשר ואיך אי אפשר. עם מה אפשר להקריב קרבן ועם מה לא.
 
והתורה לא הגדירה לנו קרבן על ידי דגים, מכאן שהדגים אינם כשרים לקרבן.
 
 אחר שלב זה, שאנו מבינים את שיש כלל מעבר לתפיסה שלנו, אנו יכולים לנסות להבין.
ישנם שני סוגים של קרבנות, ישנן קרבנות מהחי, שבהן חלק השחיטה הוא חלק מהותי מהקרבן.
 
השחיטה היא חלק מהתיקון של הקרבן, ולכן בעל חיים שלא שייך בו שחיטה לא יכול להיות קרב, שחלק מהמעשה ההקרבה לא שייך בו.
 
 וישנן מנחות שמביאים מן הצומח, שבהן חידשה התורה שיש תפקיד אחר, המנחה איננה באה לכפר כקרבן, אלא באה כדבר נוסף, שאותו אנו מבינים, מנחה לה', מנחה זו אין שייך בה שיביאו אותה מן החי.
 
לכן הדג הוא באמצע ולא שייך לא לזה ולא לזה.
 ולכן גם אם היה קל להשיג דגים, אין להביא קרבן מדגים.
 
שיהיה כל טוב!
ח' בכסלו תש"ע 18:38
בס"ד
 
יש גם צמחוניים שאוכלים דגים. זו מין חיה נחותה ומנוונת..
ח' בכסלו תש"ע 19:09
זה אוכל דווקא משובח.. ו-"מי שאוכל דג ביום דג ניצול מדג.."
אז זה לא נראה לי חיה נחותה כ"כ..
ח' בכסלו תש"ע 19:13
בס"ד
 
ברור שאדם הוא בחיר היצורים ובכל זאת הוא לא נחשב למאכל נהדר..
ח' בכסלו תש"ע 19:07
וזה עזר לי להבין...
 
שלשום 18:32

בעה.

איך אפשר לברך ברכות קריאת שמע לפני זמן קריאת שמע?

למשל למתפללים ערבית בפלג המנחה.


לכאורה זה כמו לברך על אכילת מצה שעה לפני ליל טו ניסן..

שלשום 18:56

אלא ברכות שבח שתיקנו אותן לומר עם קריאת שמע. לכן אפשר

שלשום 21:11
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך כ"ז באדר תשפ"ה 11:43

שו"ת הרשב"א חלק א סימן מז

וראה שם את הראיות היפות שלו

 

ובית יוסף אורח חיים סימן מו

כ"א אדר 01:35

השם ברוך הוא מחפש את התמימות שלנו, את הפשטות שלנו את הפנייה שלנו אליו כמו ילדים שיודעים שאבא יתן להם סוכריה על מקל, שיודעים שאבא שומר עליי ואוהב אותי ולא יתן לאף אחד לפגוע בי, וגם אם קיבלתי עונש ונכנסתי לחדר עדיין אבא אוהב אותי.


 

השם רוצה פשטות, תמימות, תמימות שתוביל אותנו לתכלית הידיעה והיא - להבין ולהפנים שאני לא יודע כלום ולא מבין כלום - וזה בסדר, זה בסדר שאני לא יודע כי ככה השם יתברך רצה, זה בסדר שאני לא מבין כי ככה השם יתברך רצה.

הוא גבוה מעל גבוה אבא שלנו, איזה הבנה זאת להבין שגם את טראמפ, אבא שלי יצר, וגם אתה טראמפ, חלק מההצגה שאבא שלי מכין לי. גם אתה אילון מאסק, בובה שאבא שלי החליט לתת לה כסף, ואני לא מבין למה וזה מדהים כי ככה אבא שלי רצה וזהו! וזה הכי טוב בעולם !!! הכי הכי מושלם שיש!

אני בער ולא אדע בהמות הייתי עימך - מה זה בהמות הייתי עימך? כמו שבהמה אני זורק לה אוכל, ולוקח אותה לחרוש, ולוקח אותה אחרי זה למרעה, ואז בחזרה לרפת או לאסם, והיא בכל הזמן הזה, כל הטלטולים האלו, פעם אחת לא עצרה ופתחה את פיה לשאול "רגע למה?" ככה גם אני ממש !!!! בהמות הייתי עימך!! אתה כרגע השם יתברך החלטת לשים אותי כאן ? אז בסדר ככה אתה רוצה אין תלונות, מחר אתה רוצה אותי שם ? ישתבח שמך לעד אבא תודה.

משהו יפה ששמעתי ואני חושב שזה בשם רבינו אבל לא בטוח, וכך הוא העניין - אדם שעובד את ה' מתוך הדעת שלו עצמו - שהיא וודאי דעת נמוכה וריקה מתוכן, מגיע לאן שמגיע ועלול גם להגיע לכוחי ועוצם ידי ח"ו, אבל אדם שעובד את ה' מתוך הדעת של ה' וודאי שלאין ערוך עבודתו גבוהה יותר ורצויה יותר ואיך עושים זאת ? מקשר עצמו בהשם יתברך ומבטל את מציאותו אל מול מציאות בוראו ומבטל את רצונותיו אל מול רצונות אביו שבשמים והכוונה שלא חוקר ומהרהר אחר מידותיו אלא נעשה בחינת בהמות הייתי עימך ומבטל את מחשבותיו ושיקוליו של למה כן או למה לא, וממש מתבטל לגמרי ומבין שאני כאן בסיטואציה הזאת כי השם רצה וככה הכי טוב ואין לי שום שאלות ! אז הוא ממש עובד את ה' מתוך דעת השם ברוך הוא כי אם אני פה זה כי השם רצה, ו-וודאי שזה רצון השם ודעת השם שזו הדעת הכי גבוהה שיש - ואיך אני מגיע אליה? כשאני מבין שהדעת שלי נפולה ועזובה והדעת של השם היא שלמות להפליא בלי שאני מבין אפילו שמינית ממנה - ממש תכלית הידיעה שלא נדע.

שלכאורה, איך אני יודע להגיד עם דבר הוא טוב או רע בלי להכיר אותו לעומק ולבחון אותו? זאת הזריקת שכל שהשם רוצה -שנבין שאנחנו לא מבינים כלום בדרכיו, ואפילו שאני לא מבין כלום אני פועל מתוך רצון אמיתי לעשות רצונו יתברך אפילו שאני לא מבין שמינית מרצונו יתברך ממש תכלית הידיעה שלא נדע!

גם את המציאות שלי, שעכשיו יש לי בבית איזה עציץ - זה כי ככה ה' רצה ואני לא יודע למה וזה בסדר. אני לא מבין דבר וחצי דבר והוא יתברך רוצה אותי ככה. תמים ופשוט, ולא מבין. 

כ"א אדר 10:33

"אחרי כל השמיים יש אינסוף" 

כ"א אדר 12:40
אבל בטקסט שקראתי אצלך ראיתי הערצה לטיפשות.


ואלה שני דברים שונים מאוד, כרחוק מזרח ממערב, וכהיבדלות שמיים מארץ.

כ"א אדר 16:33
אנא ראה את הביקורת שלי כפצעי אוהב
כ"א אדר 13:17

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

כ"ד אדר 06:01

...."ונפשי כעפר לכל תהיה". שלוש פעמים ביום אנו אומרים זאת.

האם באמת כולנו מתכוונים לזה?

כ"ד אדר 08:14

במקום לנסות לחנך אחרים כל הזמן.

אין "האם אנחנו". תשאל "האם אני".

כשתתחיל לדבר ככה, נדע אם יש בך ענווה.

כ"ד אדר 14:48

...משתמע מדבריך כעת ובעבר ששלש פעמים ביום אתה

בן אלא שאומר ."ונפשי כעפר לכל תהיה". מהפה לחוץ

כ"ד אדר 19:19
כ"ד אדר 15:48

מתחילה היה לנו חסד וגבורה ונתקבענו על תפארת כלומר דרך האמצע.

הרי כתוב "ואתה שלמה־בני דע את־אלהי אביך ועבדהו בלב שלם ובנפש חפצה כי כל־לבבות דורש ה' וכל־יצר מחשבות מבין אם־תדרשנו ימצא לך ואם־תעזבנו יזניחך לעד:"

צריך לדעת מחד ולעבוד בלבב שלם מאידך.

הרמבם כתב על דרך האמצע וגם הרב קוק דגל בדרך הזאת.

גישה קיצונית רק הביאה אסונות לעם ישראל.

כ"ד אדר 15:51

לאי חשיבה עצמית.

להפך, גדולי הדור היו מאוד ענווים ומאוד חשבו בשכלם. לכן זה לא דרך אמצע.


 

אתה צודק שצריך את דאך האמצע בין ביקורתיות שכלית לתמימות שכלית, וכן דרך האמצע בין חידושים משכלי לבין התבטלות לתורה ולחכמיה ולכלל ישראל 

כ"ד אדר 16:04

... היהדות כל כולה חשיבה עצמית. הגמרא, הפילפולים, הסברות ואפילו המחלוקות (לשם שמיים כמובן).

אבל לעשות את זה בכבוד ולא להגרר לקיצוניות.

האגרת ששלח הרב קוק לרב קפאח בעניין הזוהר היא דוגמא מאלפת של חילוקי דיעות

על בסיס של כבוד הדדי.

י"ט אדר 05:29
כ"ב אדר 20:29
י"ז אדר 14:31

מי חמשת הרבנים הכי חשובים בהיסטוריה?

 

כלומר - אומרים לכן להסביר על היהדות לאנשים שלא שמעו עליה.

בשביל זה אתן צריכות לבחור חמישה רבנים מההיסטוריה ולספר עליהם.

את מי תבחרו?

 

מעניין אותי מה יהיו התשובות, אז בבקשה לא לענות בכותרת ולא להסתכל מה אחרים ענו לפני שאתן עונות (או עונים )

כ' אדר 06:30

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 01:39

זה כל אחד מישראל שהוא לא כהן ולא לוי או כל אדם (כולל גוי) שהוא לא כהן ולא לוי

או כל אחד מישראל (כולל לוי) שהוא לא כהן או כל אדם (כולל לוי) שהוא לא כהן

וְאֶת־אַהֲרֹ֤ן וְאֶת־בָּנָיו֙ תִּפְקֹ֔ד וְשָׁמְר֖וּ אֶת־כְּהֻנָּתָ֑ם וְהַזָּ֥ר הַקָּרֵ֖ב יוּמָֽת:

וְיָת אַהֲרֹן וְיָת בְּנוֹהִי תְּמַנֵי וְיִטְרוּן יָת כְּהוּנַתהוֹן וְחִילוֹנַי דְּיִקרַב יִתקְטִיל :

י"ז אדר 05:27
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז באדר תשפ"ה 5:58

החול, כלומר ישראל לא כהן. (למרות שסה קשה כי תלמיד חכן ונביא ייתכן שעוסקים רוב הזמן בתחום הקודש. וכן כתוב על אלישע שהוא איש אלוקים קדוש ).

או שחיחוני הכוונה אדם שקדושתו הפרטית מגיעה רק מקדושת הכלל, בעוד כהן הוא קדוש בקגושה פרטית עצמית מלידה (ראה "*ממלכת* כהנים *וגוי* קדוש" , "כי *עם* קדוש אתה לה' ", ובמקביל על הכהנים "ואת אהרון ואת בניו אקדש", "קדוש יהיה לך כי אני ה' מקדשו". בניגוד לטעות קורח שבמקום לסבור שכל יהודי קדוש בקדושת הכלל שמשם מגיעה קדושתו הפרטית, סבר שלכל יהודי, ולא רק לכהן, יש קדושת פרט שלא מגיעה מקדושת הכלל. במקום "כי *עם* קדוש אתה(כלל העם בלשון יחיד)" סבר קורח "כי כל *העדה* כולם *קדושים*(אוסף הפרטים בלשון רבים)".

ותלמיד חכם או נביא קדושתו הפרטית נקנית ולא מולדת "כתר כהונה ניתן לזרעו של אהרון, כתר תורה מונח בקרן זווית כל הרוצה ליטול יבוא וייטול". ועם הארץ קדושתו הפרטית הנשמתית מגיעה רק מקדושת הכלל ולא מפרטיותו, מלידה או ממעשיו. לכן הוא נקרא "עם הארץ" כלומר עם שקדושתו מגיעה רק מהארץ(כינוי לכנסת ישראל שמתגלמת בארץ ישראל).

בקדושת האדם, הכהן גם מקביל לבית המקדש בקדושת המקום, הלוי מקביל להר הבית, בעוד שדאר ישראל מקבילים לירושלים וארץ ישראל.

המונח קדושה בתורה זה נבדלות לאלוקים ולאו דווקא אלוקיות, 3 האבות ובית דוד הכי אלוקיים אבל לא נבדלים, לכן האבות מרכבה לשכינה ומלך בית דוד מכונה בנו של ה' באופן פרטי (בניגוד לשאר ישראל שהם מכונים בנים רק בכלל ישראל ומשם מתפשט לכל יחיד), אבל לא מוזכר אצלם קדושה בתורה עצמה.

אולי לא כהן נקרא זר, כי זר לשמים ולמלאכים, כי הרי השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם, בניגוד לכהנים שהם אנשי המקדש והמקדש הוא שמים שנוגעים בארץ. וייתכן שלא סתם יש חילוק בן זר לבין בן נכר. "זר" ייתכן גם שלא במשמעות המודרנית, אלא מלשון מובדל מהמקדש, מהשורש נ.ז.ר כמו נזיר , נזיר אחיו, נזורו אחור, יינזרו מקדשי בני ישראל, מיין ושכר יזיר, נזר שמבדיל את המלך מכולם וכו'.

ייתכן גם שהמושג חילוני אצל חזל זה סתם מונח הלכתי טכני, שלא מייצג שום דבר מעבר למובן הטכני של העניין. וזה מגיע מכמו שיש קדשים ויש חולין.

י"ז אדר 06:23

שחילוני זה כל אחד מישראל (כולל לוי) שהוא לא כהן.

זה כולל שומרי מצוות, יראי שמיים שרוב עיסוקם הוא חול.

יתרה מזאת אי אפשר להגדיר יהודי ששם משפחתו כהן ולצערינו  אינו שומר מצוות

כאדם חילוני.

י"ז אדר 06:35

את גדול הדור שהוא לא כהן.

השאלה אם יש משמעות במונח מעבר למשמעות הטכנית, (כמו קדשים וחולין, למרות ששם זה לא בדיוק).

המונח חילוני המודרני שונה לגמרי ומדבר על משהו אחר. אולי המונח מוצדק כי הוא מתאר ציבור שעיקר הדגש התרבותי שלו הוא על תחום החול (או הקודש שבחול), וזה לאו דווקא מונח שלילי (כמובן בתנאי ששומרים מצוות).

י"ז אדר 06:55

... חילוני לא יקרב אל המזבח ולכן כהן הוא היחידי שלא כלול במושג.

שימוש מודרני מעוות את המשמעות האמיתית.

י"ז אדר 09:39

גם לעיתים "ארץ ישראל" בהלכה זה לא ארץ ישראל, אלא התחום החייב בכל המצוות התלויות בארץ (תחום עולי בבל).

או שקדושה במשנה זה לעיתים איסור כניסת טמאים ותו לא. או שחבר זה מי שמקפיד על טהרה

י"ז אדר 09:43

כל השאר נחשבים זרים לעניין הזה

י"ז אדר 09:53
איפה ראינו שכהן שלא שומר קרוי חיחוני?
י"ז אדר 14:29

...מקורם בארמית כגון המילים  דחליל= בדחילו, גלידה="הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי" [הֲוֵיתִי בִּימָמָא אַכְלַנִי שַׁרְבָּא וּגְלִידָא נְחַת עֲלַי בְּלֵילְיָא וְנַדַת שִׁינְתִי מֵעֵינָי], כלומר קרח בארמית הוא גלידא.

י"ז אדר 19:29
אבל לא כל מילה בארמית היא אותה מילה בעברית. גם היסטוריה זו מילה בעברית שמקורה באנגלית, זה לא אומר שדף זה מוות, כי בעברית יש לדף משמעות שונה מבאנגלית.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 23:52

....היחס בין עברית לארמית כמו היחס בין עברית לאנגלית.

התעלמת מהגמרא ,ספר דניאל ,הזהר, תרגום אונקולוס ועוד

כתבי קודש במסורת היהודית רק כדי להוריד את רמת קדושת

השפה הארמית לרמת "קדושת" השפה האנגלית.

התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה.

 

י"ט אדר 09:36
אכן, הגמרא, ברובה, לא כתובה עברית. ספר דניאל, הזוהר, לא כתובים בעברית. תרגום אונקלוס נקרא "תרגום" מכיוון שהוא מתרגם את העברית לארמית, בדיוק בגלל שזו לא אותה שפה.


המילה "חילוני" היא תרגום למילה זר, בהקשר מסויים. תרגום לשפה הארמית, מכיוון שהיא לא עברית. הנסיון שלך להפוך את הארמית לשפה מקודשת ולהפוך אותה לחלק מהעברית מגוחך. ארמית היא השפה שדיברו בבבל. מכיוון שכך, גולי בבל השתמשו באותה שפה בכתיבת חיבוריהם. 

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

כ' אדר 01:38

....מכוון שחילוני זאת מילה ארמית שהוכנסה לשפה העברית רצוי להשתמש בה במובן המקורי שלה ולא

לשנות את המשמעות.

"לשפה הארמית יש ערך מיוחד ביהדות מעל שאר השפות, ישנה מצווה מיוחדת לקרוא בערב שבת את הפרשה פעמיים ופעם אחת את התרגום שלה לארמית.

הגמרא מתייחסת לגבי המתפלל ארמית שהמלאכים אינם מבינים שפה זו(אפילו שכתוב שהם יודעים מחשבות אדם, הכוונה שאינם מתייחסים אליה כשפה ומימלא לא מתיחסים לתפילה ואין כאן המקום להאריך)" מאתר הדברות.

י"ז אדר 19:25
כבר איבדתי תקווה עד שראיתי את ההודעה שלך

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 19:42

דין "זר" מדבר במי שאינו כהן. זהו.

 

ולשאלתך, חילוני הוא מי שאינו דתי.

י"ז אדר 22:35
לא מכיר משנה כזו.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 23:54

...התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה.


 

י"ח אדר 20:03
אלא התרחבה. חילוני הוא מי שמרוחק מהקודש, בהשאלה. מי שאינו דתי.


י"ח אדר 20:40

וגם כשיחזרו בתשובה יקראו חילונים כי אולי תפקידם זה להתמקד בתחום החול

י"ח אדר 23:48
עבר עריכה על ידי אוהב העם וא"י 3 בתאריך י"ט באדר תשפ"ה 0:29

...רק ליהודים לא שומרי מצוות בזמן שהמשמעות האמיתית

כוללת יהודים ששומרי מצוות ואפילו חרדים שאינם כוהנים.

אני מכנה בשם חילוני בבדיחות דעת אפילו את הרב שלי.

כ' אדר 11:24

בהרבה מקומות הכוונה לכל מי שאינו כהן (בקרבנות, שמן המשחה, תרומה וכו). אבל בפסוק 'ובחנות המשכן יקימו אותו הלוויים והזר הקרב יומת' הכוונה רק למי שאינו לוי. ת"י מתרגם לחילוני גם את 'לעם נכרי', 'לא תהיה החוצה לאיש זר', 'ויתנכר אליהם' ועוד
 

במדרש ויקרא רבה זה מופיע במשמעות הראשונה: 'משל לכהן שהיה מהלך בדרך נזדמן לו חלוני אחד אמר לו אלך עמך אמר לו בני כהן אני ובדרך טהור אני מהלך ואין דרכי להלוך בין הקברות אם אתה הולך עמי מוטב ואם לאו סוף שאני מניחך והולך לי'
 

בעברית החדשה המילה שימשה בהתחלה כמו Secular האנגלי - כלומר מי שלא משמש בתפקיד דתי ('איש חילוני פשוט, לא רב ולא כהן'). מאוחר יותר זה הפך להיות כינוי למי שמחליט לא לשמור תורה ומצוות

חילוני וחילוניוּת

כ' אדר 15:24

....בהסתמך רק על הכתובים ולא על המשמעות המודרנית:

"התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה."

"אני מכנה בשם חילוני בבדיחות דעת אפילו את הרב שלי."

 

 

כ"ד אדר 17:54
אביכם שבשמיים

לצערי השיחה אישית לא עובדת לי!

*** אם אפשר לשלוח מסר אני אשמח.

י"ז אדר 13:22

להנהגה שאדם לא יאמר שאלמד היום ככה והיום ככה וביום כך וכך אסיים..

זכור לי שהמקור צריך להיות בש"ס

י"ז אדר 13:52

סנהדרין כו:

(לפי הלישנא השניה ברשי, ובהמשך הגמרא מסייגת את זה)

י"ז אדר 14:00

רציתי להשוות עם זה

 

ויאמר משה וגו' זה הדבר אשר צוה ה' לאמר קחו מאתכם וגו', מלת לאמר לכאורה מיותר כאן, ונראה שירמז על מה שמבואר (בזוה"ק בלק קפ"ו בענין כוס של ברכת המזון שצריך המברך שיאמר הב ונברך וכו' בגין דשמא קדישא לא מתברך בברכה דא אלא בהזמנה וכו' עד דהא כסא דא לקדושא בריך הוא הוי וכו' ובגין כן בעי הזמנה דפומא וכו'. ואפשר לזה ירמז הכתוב (דברים כ"ג, כ"ד) מוצא שפתיך תשמור ועשית. פירוש שקודם תשמור שתוציא בשפתיך לזמן הדבר בפה מלא כדי שיחול הקדושה על הדבר ההוא ואז ועשית שתזכה לעשייה ממש, כי לא יחול כל כך כח המקטרג על הדבר ההוא מאחר שכבר הוכן והוזמן לקדושה. והוא אומרו כאן, זה הדבר אשר צוה וגו' לאמר קחו וגו', כלומר תחילה לאמר בפה ואחר כך קחו כדבר האמור. (באר מים חיים בפרשתן)

 

פשוט שההבדל הוא באמת החילוק של הגמרא בהמשך

ישר כח!

י"ט אדר 02:27
במשנה ברורה סימן רמב לומר בכל פעולה של הכנה לשבת ’’לכבוד שבת קודש’’ כי הדיבור פועל הרבה בקדושה.

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ.

כל הטבע הוא רצונו הפשוט יתברך שמו (מו’’ר הרב אשר וייס שליט’’א)

י"ז אדר 20:56
עבר עריכה על ידי משה בתאריך י"ז באדר תשפ"ה 21:05

מחפשים סידור חכם שמשדרג את חוויית התפילה שלכם? הכירו את תפילאור!


 

לא עוד סידור שמציג טקסט בלבד – תפילאור מביא לכם חוויית תפילה שמרגישה כמו סידור אמיתי, עם עיצוב 'צורת הדף' המיוחד שמעניק את התחושה של קריאה מסידור מודפס.


 

✅ התפילות מוצגות בהתאם לזמן ולמיקום – אין צורך לדפדף ולחפש! תפילאור תתאים אוטומטית את התפילות הנדרשות, כולל הלל, מוסף ויעלה ויבוא בראש חודש.

✅ ספר תהילים מלא – מחולק לפי ימים ולביקור בבתי קברות.

✅ מצפן תפילה – מכוון אתכם בדיוק לכיוון התפילה לפי המיקום שלכם.

✅ שאל את הרב – אלפי תשובות לשאלות הלכתיות, עם אפשרות לשלוח שאלה ישירות לרבנים.

✅ לוח שנה יהודי-לועזי – זמני היום, דף יומי ואירועים חשובים.

✅ תמיכה בשני נוסחים – עדות המזרח ואשכנז.


 

האפליקציה מתפתחת כל הזמן, ועם תמיכתכם, נוכל להוסיף עוד תכונות חשובות לקהילה!


 


 

📣 שאלות? בקשות? שיתופים?

נשמח לשמוע מכם! שתפו אותנו בחוויות שלכם כאן בתגובות!

י"ז אדר 21:05
פרסומתמשהאחרונה

אולי יעניין אותך