שאלה..שירס
למה אחת הסיבות בספר שמות למכות שאומר הקב"ה זה למען ידעו את שמי בכל הארץ.."(משהו כזה..
למה הוא רוצה את זה?! וכל הזמן זה למען תספרו את מה שהתעללתי במצרים וכו' לילדיכם וכו'..
למה הקב"ה צריך את זה ורוצה בזה?! מה המטרה?!

אם הסברתי את עצמי כראוי.. מקווה שהבנתם
כל מטרת בריאת העולם היא קידוש שם שמיים שיתפרסם שמוotk100
בעולם !!
ולכן תפקידו של כל יהודי הוא לעשות כמה שיותר קידוש השם ולהלחם כמה שיותר בחילול השם !!!
הרב כהנא היה דוגמא טובה מאוד של יהודי שכל חייו קידש שם שמיים ונלחם בחילול שמו - למשל לפני הגרוש מימית רצו להוציא סטיקר "לא לפינוי ימית - מתנגדים לעקירה " הרב כהנא נזף בהם ואמר מה זה 'מתנגדים לעקירה'  ?? תכתבו ' מתנגדים לחילול השם '

אפשר לעיין באור הרעיון בפרק קידוש השם שם הרב כהנא מסביר ומביא מקורות לגבי החובה על כל יהודי לקדש שם שמיים ברבים


רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק הotk100

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה

 הלכה א

כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל, ומוזהרין שלא לחללו שנאמר ולא תחללו את שם קדשי, כיצד כשיעמוד עובד כוכבים ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה או יהרגנו יעבור ואל יהרג שנאמר במצות אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, וחי בהם ולא שימות בהם, ואם מת ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו.

 

הלכה ב

במה דברים אמורים בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים, אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג, יהרג ואל יעבור, במה דברים אמורים בזמן שהעובד כוכבים מתכוין להנאת עצמו, כגון שאנסו לבנות לו ביתו בשבת או לבשל לו תבשילו, או אנס אשה לבועלה וכיוצא בזה, אבל אם נתכוין להעבירו על המצות בלבד, אם היה בינו לבין עצמו ואין שם עשרה מישראל יעבור ואל יהרג, ואם אנסו להעבירו בעשרה מישראל יהרג ואל יעבור, ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד.

 

הלכה ג

וכל הדברים האלו שלא בשעת הגזרה אבל בשעת הגזרה והוא שיעמוד מלך רשע כנבוכדנצר וחביריו ויגזור גזרה על ישראל לבטל דתם או מצוה מן המצות, יהרג ואל יעבור אפילו על אחת משאר מצות בין נאנס בתוך עשרה בין נאנס בינו לבין עובדי כוכבים ה.

 

הלכה ד

כל מי שנאמר בו יעבור ואל יהרג ונהרג ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו, וכל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבור ונהרג ולא עבר הרי זה קידש את השם, ואם היה בעשרה מישראל הרי זה קידש את השם ברבים כדניאל חנניה מישאל ועזריה ורבי עקיבא וחביריו, ואלו הן הרוגי מלכות שאין מעלה על מעלתן, ועליהן נאמר כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה, ועליהם נאמר אספו לי חסידי כורתי בריתי עלי זבח, וכל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבור ועבר ולא נהרג הרי זה מחלל את השם, ואם היה בעשרה מישראל הרי זה חילל את השם ברבים ובטל מצות עשה שהיא קידוש השם ועבר על מצות לא תעשה שהיא חלול השם, ואעפ"כ מפני שעבר באונס אין מלקין אותו ואין צריך לומר שאין ממיתין אותו בית דין אפילו הרג באונס, שאין מלקין וממיתין אלא לעובר ברצונו ובעדים והתראה שנאמר בנותן מזרעו למולך ונתתי אני את פני באיש ההוא מפי השמועה למדו ההוא לא אנוס ולא שוגג ולא מוטעה, ומה אם עבודת כוכבים שהיא חמורה מן הכל העובד אותה באונס אינו חייב כרת ואין צריך לומר מיתת בית דין, קל וחומר לשאר מצות האמורות בתורה, ובעריות הוא אומר ולנערה לא תעשה דבר, אבל אם יכול למלט נפשו ולברוח מתחת יד המלך הרשע ואינו עושה הנה הוא ככלב שב על קיאו, והוא נקרא עובד עבודת כוכבים במזיד והוא נטרד מן העולם הבא ויורד למדרגה התחתונה של גיהנם.

 

הלכה ה

נשים שאמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחת מכן ונטמא אותה ואם לאו נטמא את כולכן יטמאו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל, וכן אם אמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם, יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל, ואם יחדוהו להם ואמרו תנו לנו פלוני או נהרוג את כולכם, אם היה מחוייב מיתה כשבע בן בכרי יתנו אותו להם, ואין מורין להם כן לכתחלה, ואם אינו חייב מיתה יהרגו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.

 

הלכה ו

כענין שאמרו באונסין כך אמרו בחלאים, כיצד מי שחלה ונטה למות ואמרו הרופאים שרפואתו בדבר פלוני מאיסורין שבתורה עושין, ומתרפאין בכל איסורין שבתורה במקום סכנה חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכת דמים שאפילו במקום סכנה אין מתרפאין בהן, ואם עבר ונתרפא עונשין אותו בית דין עונש הראוי לו.

 

הלכה ז

ומנין שאפילו במקום סכנת נפשות אין עוברין על אחת משלש עבירות אלו שנאמר ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך אפילו הוא נוטל את נפשך ז, והריגת נפש מישראל לרפאות נפש אחרת או להציל אדם מיד אנס, דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש, ועריות הוקשו לנפשות שנאמר כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה.

 

הלכה ח

במה דברים אמורים שאין מתרפאין בשאר איסורים אלא במקום סכנה, בזמן שהן דרך הנאתן כגון שמאכילין את החולה שקצים ורמשים או חמץ בפסח או שמאכילין אותו ביוה"כ, אבל שלא דרך הנאתן כגון שעושין לו רטיה או מלוגמא מחמץ או מערלה, או שמשקין אותו דברים שיש בהן מר מעורב עם אסורי מאכל שהרי אין בהן הנאה לחיך הרי זה מותר ואפילו שלא במקום סכנה, חוץ מכלאי הכרם ובשר בחלב שהן אסורים אפילו שלא דרך הנאתן, לפיכך אין מתרפאין מהן אפילו שלא דרך הנאתן אלא במקום סכנה.

 

הלכה ט

מי שנתן עיניו באשה וחלה ונטה למות ואמרו הרופאים אין לו רפואה עד שתבעל לו, ימות ואל תבעל לו אפילו היתה פנויה, ואפילו לדבר עמה מאחורי הגדר אין מורין לו בכך וימות ולא יורו לדבר עמה מאחורי הגדר שלא יהו בנות ישראל הפקר ויבואו בדברים אלו לפרוץ בעריות.

 

הלכה י

כל העובר מדעתו בלא אונס על אחת מכל מצות האמורות בתורה בשאט בנפש להכעיס הרי זה מחלל את השם, ולפיכך נאמר בשבועת שקר וחללת את שם אלהיך אני ה', ואם עבר בעשרה מישראל הרי זה חילל את השם ברבים, וכן כל הפורש מעבירה או עשה מצוה לא מפני דבר בעולם לא פחד ולא יראה ולא לבקש כבוד אלא מפני הבורא ברוך הוא כמניעת יוסף הצדיק עצמו מאשת רבו הרי זה מקדש את השם.

 

הלכה יא

ויש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואע"פ שאינן עבירות הרי זה חילל את השם כגון שלקח ואינו נותן דמי המקח לאלתר, והוא שיש לו ונמצאו המוכרים תובעין והוא מקיפן, או שירבה בשחוק או באכילה ושתיה אצל עמי הארץ וביניהן, או שדבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות אלא בעל קטטה וכעס, וכיוצא בדברים האלו הכל לפי גדלו של חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין, וכן אם דקדק החכם על עצמו והיה דבורו בנחת עם הבריות ודעתו מעורבת עמהם ומקבלם בסבר פנים יפות ונעלב מהם ואינו עולבם, מכבד להן ואפילו למקילין לו, ונושא ונותן באמונה, ולא ירבה באריחות עמי הארץ וישיבתן, ולא יראה תמיד אלא עוסק בתורה עטוף בציצית מוכתר בתפילין ועושה בכל מעשיו לפנים משורת הדין, והוא שלא יתרחק הרבה ולא ישתומם, עד שימצאו הכל מקלסין אותו ואוהבים אותו ומתאוים למעשיו הרי זה קידש את ה' ועליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר.

שאלה טובה מאוד. [כדאי להכנס --- יסוד ענק וחשוב!]אח..
שאלת בעצם:
למה ה' רוצה שיתפרסם שמו בעולם? הוא חסר בזה משהו?
נחדד עוד ונמשיך לשאול:
מה יוצא לה' בבריאה? אוקי, הבנו שהוא רוצה להטיב ובשביל להטיב צריך ברואים.
אבל בשביל מה הוא רוצה להטיב? הוא חסר משו חלילה?!
נוסיף עוד שאלה: למה ה' ברא רשעים??
 
וכאן יש יסוד ענק - שימי לב:
 
שני "רבדים" , "סקלאות" בענייני אמונה.
יש את הרובד שלנו. דברים שקשורים לנו. ו - יש את הרובד האלוקי. דברים שקשורים רק אל ה'.
בדברים שהם ברובד האנושי - אנחנו יכולים להבין. בדברים שהם הרובד האלוקי - אנחנו לא מסגולים להבין.
כידוע , השכל שלנו מוגבל. להבין מה זה "אין סוף" - עם כל התיאורים שאני אתן לזה , אני לא אבין את זה.
מדוע? כי השכל שלי מוגבל. לא מסוגל להבין דבר שמעבר ליכולתו. זו המציאות.
"למה ה' ברא רשעים?" וכו' - זו שאלה שקשורה רק לה'. ממילא , רק לרובד האלוקי. ש - אנחנו לא מסוגלים להבין.
תשאלי - "אם ככה , גם "למה ה' ברא צדיקים?" - זו שאלה שקשורה רק לרובד האלוקי - וגם את זה אנחנו לא יכולים להבין..." - נכון. את צודקת , אילולא - ה' היה מגלה לנו את מטרתו , כנראה , לא היינו יכולים להבין בהחלט.
ה' גילה ש - "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו" - זו המטרה לבריאת העם. ממילא , אנחנו יכולים להבין בשביל מה ה' ברא את הצדיקים. ו - נלך שלב הלאה - מה ה' צריך את העולם אם הוא כל יכול? התשובה -
לא יודעים. "לא יודע" - לפעמים זו לא אי-תשובה או התמחמקות , אלא זו האמת. זו תשובה. מלאה. ו - מספקת.
כי , אנחנו לא יודעים כי אנחנו לא מסוגלים להבין את בדברים. השכל שלנו מוגבל. את כל זאת אמר ה' במשפט אחד -
 
 כִּי לא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם, וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי--נְאֻם, יְה-וָה.
אגב - גם להבין - מה זה המחשבה של ה'? ה' חושב? במה? זה נשגב , מעל שכלינו. ו - אבל , משו חשוב להדגיש -
זה לא מפריע לנו ולא מוזיז לנו להמשיך בדרך ולדעת שזו דרך האמת. כי - אמרנו , שאת הדברים שקשורים אלינו , על הדברים האלה , יש תשובות. אפשר (וצריך) לשאול ו - להבין את התשובות. ממילא , זה שאין לנו תשובות על חלק מהשאלות - אלו הם בדיוק התשובות.
 
רק , אם תרצי , שתי מסקנות עד לכאן באמונה -
1) ישנם שני רובדים , לא נוגעים זה בזה. ו - הרובד האלוקי - גבוה משיכלנו. אנחנו לא מסוגלים להבין אותו.
2) ה' , הפעולות שלו - המחשבות שלו - הוא עצמו - נשגב מאיתנו. אנחנו לא מבינים כלום בו. אלא , כל התיאורים שהנביאים נתנו וכדו' - זה היה רק לקרב את זה לשכלינו כמה שיותר , אבל בודאי שאנחנו לא באמת יודעים את הענין.
(ע"פ זה , גם מובן מדוע ידיעת ה' לא סותרת את הבחירה החופשית של האדם...)
 
 
 
קיצור:
 
זו התשובה.
שוב, בל נשכח - לא התחמקות, או 'מה?! אין תשובה?!'.
אין תשובה = התשובה.
במקרה הזה.
שכלית. מוכח. מבוסס.
אמיתי.
 
 
 
 
מקוה שקצת עזרתי. אם יש צורך להרחיב, בשמחה.
אגב, יישר כח על השאלות. אם שואלים בכדי לחפש תשובות, זו הדרך לאמת.
זו הדרך להתקרב לריבונו של עולם. לחוש את האמת.
בהצלחה. בשורות טובות. חנוכה שמח!
 
שאלה להוספה שעלתה לי בראש..שירס
לא כזה קשורה אבל.. אם הקב"ה רוצה שנדבק במידותי אז הוא רוצה שנתחיל לרדוף כבוד ושנתחיל לפרסם את שמנו בכל הארץ?!?! ולרצות שכולם ידעו את גדולתנ!?
מוזר לא?!

מצטערת על הבוטות

ה' רודף כבוד?!אח..
זה (רק) נשמע קצת 'לא טוב'.
למה?
כי אנחנו מכירים את המילה 'כבוד' כשימוש שלילי.
אך, עוד נראה למטה, שלא היא כך. היא גם מידה טובה.
 
 
הוא רוצה שנהיה -
ענווים.
רחמנים.
גומיל חסדים.
ביישנים.
וכו'.
 
 
כן, חוץ מזה צריך גם מידות שהאדם יוכל להרגיש שהוא עומד על הקרקע.
בהחלט.
 
אבל בתור 'עם ישראל'.
כבוד. ממשלה. החלטות חד משמעיות וכדו'.
ככה צריך להתנהג אדם עם דעת.
כל שכן, 'עם שלם' עם דעת.
ו - ברור, שעם סגולה.
עם ישראל.
 
 
 
[בכל מידה אמרנו לנו רבנותינו את הגבולות. וצריך לשים לב בדיוק היכן אנחנו עומדים.]
בכל מידה יש טוב ויש רע.
ה' רוצה שנשאב את הכוחות הטובים מכל המידות. במיוחד כעם.
שזה כולל את הכבוד, את הממשלה וכו'.
אפילו שהם 'נראות' מידות רעות - הן לא. רק אם ידועים להתמש בהם -
הם מידות טובות. וזה מה שה' רוצה מאיתנו.
 
 
לא, זה ממש לא מוזר שעם שאמורלהנהיג את העולם יהיה עם החלטות.
זה לא מוזר - כך צריך להיות. ואם לא, חבל מאוד.
 
 
 
מקוה שהובנתי. אם יש צורך להרחיב, בשמחה.
בשורות טובות. חנוכה שמח!
טוב.. תודהשירס
בעצם רק רוצה לסכם במילותי אם הבנתי נכון..
שלקב"ה יש מידות שאנחנו צריכים להידבק בהם,רק שעלינו מוטלת העבודה של למיין מה לקחת כעם ומה כאישיות פרטית..

נגיד..
נגיד...?אח..
אנחנו צריכים לקחת את החלק במידות שישנם - רק את הטוב שבהם.
מה טוב?
מה שיש לה'. לכן, להדבק במידותיו.
 
[בעם, זה נראה 'יותר' עוצמתי - לקיחת ה'מידות הרעות' - וההשתמשות בהם לטוב.
כמו - 'ממשלה' , 'כבוד' וכדו'.]
 
 
 
אם לא הובנתי, בשמחה אסביר.
חנוכה שמח!
לא הבנתי..שירס
בכל מידה -אח..
יש רע, ויש טוב.
 
אנחנו צריכים להשתמש ר-ק בטוב.
איך?
ע"י שנדבק במידותיו של ה'.
 
 
עד כאן.
 
ההערה לגבי העם וכו'.
זה בא להדגיש. שגם במציאות הנוכחית - רואים שיש למידת ה'כבוד' צד טוב.
זה נראה במיוחד שזה בתור 'מדינה' שמשתמשת בכבוד. [ופחות באדם. אבל גם באדם, המידה הזו של כבוד - יש בא צד טוב.]
 
 
מקוה שהובנתי. אם לא, בשמחה ארחיב.
יישר כח על השאלות. חנוכה שמח!
----------אוסקראחרונה
לא קראתי מה שלמעלה אז סלחו לי...
 
אכן כשאנו קוראים את הפסוקים אנו מתעוררים לשאול, מה המטרה של כל הדבר הזה? אך התשובה פשוטה, ובמיוחד אם מדייקים בפסוקים. ה' רוצה שעם ישראל ילמדו את השגחתו עליהם, שיאמינו בו.
 
נאמר בנביא "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו". התפקיד של עם ישראל הוא להוביל את כל העולם אל התיקון שלו, אל השלמות. ולכן לפני שעם ישראל מתחיל את התפקיד, הוא זקוק קודם לביסוס האמונה, לבירור היעוד והמקור שלו. ולאחר מכן, עם הבסיס הזה אפשר להתקדם לקראת היעד.
 
כך עם ישראל יצא ממצרים, וקיבל את התורה בניסים גלויים, ומתוך הבירור הזה שהעם עבר, הוא מתחיל מסע של גילוי ה' בעולם, מסע של תיקון העולם, מסע של בירור הקדושה בעולם.
 
בכך אנו שותפים עם ה' בבריאת העולם, שאנו מובילים את העולם שה' ברא, להיות קדוש ושלם.
 
לכן כל הדברים במצרים הם שיעורים פרטיים לעם ישראל, שיעורים כדי שעם ישראל יגיע אל היעוד שלו.
 
 
כל טוב.
תפילה ללידה קלהחירטטתי
אשמח אם תוכלו להתפלל ללידה קלה לנעמה בת רבקה 
שיהיו בשורות טובותליפא העגלוןאחרונה
משניות זרעיםלעבדך

האם לדעתכם יש מסכתות שמוטב להקדים כדי להבין מסכתות אחרות בסדר זה או פשוט ללמוד על הסדר?

שאלה מעט שונה - אם אני רוצה ללמוד תחילה את המסכות הקלות האם יש כמה [חוץ מברכות] שקלות יותר או לחילופין יש כאלו שקשות יותר?

רוב תודות..

 

אתה יכול ללמוד על הסדר. חוץ מקצת מתמטיקה אין מעכבפתית שלג

(בעיקר בפאה\כלאיים).

ממליץ מאוד ללמוד עם משניות קהתי ולעשות הספק יומי.

לא בשמים היא, מה שצריך זה בעיקר משמעת עצמית.

בהצלחה! תעדכן כשסיימת

לדעתי תשקיע בידע המקדים של המושגיםזיויק
וככה תוכל ללמוד על הסדר.


למשל, תקרא את ההקדמות של קהתי.

מבחינת ידע קודם..אדם כל שהואאחרונה
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך כ' בחשוון תשפ"ו 16:57

נדמה לי שאפשר להסתפק בידע בסיסי, כמו ההקדמות של הרב קהתי שהוזכרו כאן.

לגבי קושי - נראה לי כלאיים קשה יותר, ואולי גם תרומות.

למה כשאברהם אומר לאליעזר לקחת אשה מארצי וממולדתי,קעלעברימבאר

אליעזר משנה בסיפורו למשפחת רבקה ואומר "ממשפחתי ומבית אבי". כאילו אליעזר מחליף משימה ומחליט לקחת אשה דווקא ממשפחת נחור כאילו לזה שלחו אברהם, בעוד,שאברהם שלחו לקחת אשה מארצו בין ממשפחתו ובין לא.


הראיה שאברהם אמר לו לקחת ממולדתו ומארצו: א. "כי אם אל ארצי ומולדתי תלך ולקחת אשה לבני ליצחק"

ב. שאליעזר מגיע לחרן במקום לשאול בחרן איפה משפחת נחור (מה שיעקב עושה בהגיעו לחרן) אז הוא עושה את מבחן המעיין, משמע שהוא מחפש אשה מארצו של אברהם, אך לאו דווקא ממשפחתו. ג. הוא נותן תכשיטים לרבקה ורק אז שואל בת מי את, משמע שהוא נותן את התכשיטים בלי לדעת את משפחתה בכלל, בעוד שבסיפורו הוא משנה ואומר שקודם כל שאל בת מי את ורק כשנודע לו שהיא ממשפחת נחור אז הוא נותן את התכשיטים

מהלך מוכר אומר שכל השינויים נועדו ללמד אותנו איךטיפות של אור
להיות שליח. להעמיד את המטרה מעל הטובה האישית


במקרה הזה, השינוי ל"ממשפחתי ומבית אבי" נועד להחמיא למשפחת בתואל ולגרום להם להסכים

אז:קעלעברימבאר

א. וזה מצדיק לשקר?

 

ב. בעניין המחלוקת שלנו האם הדרך ארץ בבראשית קשורה ישירות להווצרות עם ישראל - האם השינוי בין ארצי ומולדתי למשפחתי ובית אבי הוא מקרי? ולמה ה' דאג לעשות נס לאליעזר שדווקא מישהי ממשפחת אברהם תשאב ראשונה? והאם אליעזר לא למד מהנס משהו?


 

ג. למה התורה חוזרת פעמיים על הסיפור שאורך עשרות פסוקים, כאשר אנו יודעים שגופי תורה נכתבו בקצרה אך "יפה שיחתן של עבדי אבות". כאשר עיקר השינוי בפעם השניה הוא השינוי ממולדתי למשפחתי

 

ד. מרש"י על פי המדרש אפשר ללמוד שאחרי נס המעיין אליעזר מבין שאשה ליצחק תלקח דווקא ממשפחת אברהם. כי רשי מפרש את דברי אברהם בתחילת הפרשה והיית נקי מאלתי - קח לו אשה מבנות ענר אשכול וממרא. אבל אליעזר בסוף הפרשה אומר "ואם לא הגידו לי ואפנה על ימין או על שמאל" רשי - ואקח ליצחק אשה מבנות ישמעאל או לוט

 

ה. בשם מי הרעיון שכתבת?

אה אז כבר הייתה לך תשובה...טיפות של אור

כרגיל אין לי עניין בוויכוחים

 

שמעתי וקראתי את המהלך שהזכרתי הרבה. כמדומני מופיע גם במכתב מאליהו

יש לי תיאוריה חלקית, אבל אשמח לשמוע רעיונות, ואיךקעלעברימבאר
אתה מסביר את רשי שכתבתי ב ד?
שגם לוט וישמעאל ממשפחת אברהם, אבל פחות,טיפות של אור
ובכל מקרה הם לא כנענים
אז למה בתחילת הפרשה אברהםקעלעברימבאר

לפי רשי והמדרש אומר לאליעזר שאם לא ייתנו לך בארם נהריים אז קח לו אשה מבנות ענר אשכול וממרא ולא אומר לו קח מבנות לוט או ישמעאל? ולמה בסוף הפרשה רשי אומר שאליעזר אומר שיפנה ללוט או ישמעאל ולא שיפנה לשאר ארם נהריים?

כאמור אין לי עניין בוויכוחים יש על זה אריכותטיפות של אור

במפרשי רשי. על המדרש עצמו לא קשה, כי בבראשית רבה כתובה רק הדרשה על לוט וישמעאל

ענר אשכול וממרא זה לא מהמדרש?קעלעברימבאר
לא שאני מכירטיפות של אור
אוליטעמי🍫
יתכן להגיד שרשי מפרש את דברי אברהם דווקא לענר אשכול וממרא בגלל שאברהם יודע שבנות לוט כבר לא פנויות ושצאצאי ישמעאל לא מתאימים ליצחק, בעוד שאליעזר לא יודע את שני הדברים האלו ולכן כשרשי מפרש את דברי אליעזר הוא כותב את בנות לוט וישמעאל
הגיוני. אבל לאור ההבדל בין ציוויקעלעברימבאר

אברהם "ולקחת אשה ליצחק מארצי ומולדתי" לבין הבנת אליעזר אחרי נס המעיין שה' חפץ דווקא באשה ממשפחת אברהם ושינויו בסיפורו מדברי אברהם לגרסא-"ממשפחתי ומבית אבי", אז מובן למה רשי בדברי אברהם מדבר שאברהם חפץ מבנות ענר ואשכול שהרי כל הסיבה ללכת לארם נהריים היתה לא לקחת מבנות כנען, ואם אין שם אז מוטב כנעניות צדיקות.

בעוד שאליעזר מבין אחרי הנס,שאשה צריכה להיות דווקא ממשפחת אברהם, ולכן מעדיף את בנות לוט או ישמעאל הפחות צדיקות, מאשר בנות ענר ואשכול הצדיקות.

 

כלומר אליעזר מבין אחרי נס המעיין, שה' רוצה שאשה ליצחק תהיה דווקא ממשפחת אברהם, ולכן ה' סידר בנס שדווקא רבקה תבוא ראשונה ובדיוק תשאב לגמלים. 

 

ומכאן השינוי בין סיפור המקורי לסיפור אליעזר למשפחת רבקה. ולכן שיחתן של עבדי אבות יפה, כי כתלמידי האבות הם מבינים בעקרונות האבות דברים שהאבות עצמם לא הבינו, כתלמיד שמוצא בדברי רבו חידושים שרבו עצמו לא שם לב אליהם.

 

@טיפות של אור  אגב, זה התשובה שלי לשאלה

 

 

יפהנוגע, לא נוגעאחרונה
קמפיין ישיבת מצפה יריחועולה חדש

שלום,

אני תלמיד בישיבת מצפה יריחו, אני מקבל מהישיבה המון, אם ברוחניות, אם בלימודים ואם במידות.

הישיבה מכוונת למצוינות למען עם ישראל, ויש לה מאות בוגרים בצבא, בהיי-טק, ברבנות ועוד.

לישיבה גם יש מעל 7 גרעינים תורניים שפועלים למען חיזוק עם ישראל.

יצאנו בקמפיין התרמה לישיבה ע"מ להמשיך את המפעל ולהגדילו.

אשמח אם תוכלו להיות שותפים במפעל הגדול למען עם ישראל.

הוראת קבע של 100-200 שקל לשנתיים שלוש יעזרו מאד, אפילו תרומה חד פעמית של סכום נאה.

כל שקל יעזור, לקחתי על עצמי יעד גדול ואשמח שתעזרו לי לעמוד בו.

תודה רבה, מעומק הלב על פתיחת הלב שלכם, אין עליכם עם ישראל!!!

 https://causematch.com/ymy/534282

 

למען עמו באהבה

 


 

יש עם או שבט בתנך בשם הגרים או הגריים. האם זה קשורקעלעברימבאר
להגר? האם זה שבט ישמעאלי, או שמא מבני קטורה וזה מקושר לכך שקטורה היא הגר במדרש? השבט מתואר כשוכן המדבר ממזרח לארץ ישראל מקום בני ישמעאל וקטורה. מצד שני בפדט קטורה אינה הגר. וכתוב גם "לבני הפילגשים אשר לאברהם" משמע שני פילגשים הגר וקטורה. מצד שני זה יכול להיות כמו "ובני דן חושים" או כמו "בני דודים" למרות שגם הם אם הם מדוד אחד
לא קצת דחוק לומר שהיו לה בנים מבעל אחר?קעלעברימבאר

לעיתים זה סתם דמיון צלילי, כמו כוש וכושן. זה גם יכול להיות שבט ישמעאלי שנקרא על שם אמא של ישמעאל, כמו שהצידונים בני צידון בכור כנען נקראו הכנעני

עוד מראי מקומות (שחולקים)טיפות של אור
(מצאתי בחיפוש, אני הכרתי רק שזה בני הגר)


MikraotGedolot – AlHaTorah.org


MikraotGedolot – AlHaTorah.org


MikraotGedolot – AlHaTorah.org

תודה🙂קעלעברימבאראחרונה
דפי מקורות מפורטים וסדרת שיעורים ללימוד הלכות שבתעיתים לתורה

שמחים לעדכן על זמינות סדרת בהלכות שבת הכוללת דפי מקורות מפורטים ושיעורים מצולמים של הרב ירון אליה רב קהילת רינת ירושלים ביד בנימין וראש הכולל שם.

כל השיעורים כוללים מקורות מהגמרא ועד לפוסקי ימינו, על פי שיטות הפסיקה השונות למעשה לספרדים ולאשכנזים. ומותאמים לקובעי עיתים.

ניתן ללמוד מדפי המקורות לבד או בצירוף השיעור. וכן לשמוע את השיעורים בדרך בוידאו או באודיו.

 

בהצלחה רבה!

 

כבוד ועונג השבת

הדלקת נרות שבת ודין אורחים

 הלכות קידוש

הלכות הבדלה

ממצוא חפצך ודבר דבר

איסורי קריאה בשבת

הכנה משבת לחול וליום טוב

 

איסור מוקצה

מבוא להלכות מוקצה

מוקצה מחמת גופו

מוקצה מחמת חסרון כיס

כלי שמלאכתו לאיסור

בסיס לדבר האסור

 מבטל כלי מהיכנו

 

בישול בשבת

יסודות בישול בשבת

בישול בעירוי ובכלי שני ושלישי

בישול אחר בישול ואחר אפיה וצליה

איסור שהייה בערב שבת

גזירת הטמנה בערב שבת ובשבת

חזרה ונתינה בשבת ודין פלטה

 

הנאה ממעשה שבת

 אמירה לנכרי והנאה ממעשיו

מעשה שבת של ישראל

מלאכה על ידי קטן בשבת

 

מלאכות שבת

מלאכת מלבן - ניקוי בגדים בשבת

מלאכת בונה

 בנין בכלים

סתירה בכלים ופתיחת אריזות

אוהל ומחיצת ארעי בשבת

 מלאכת צד

מלאכת הקושר והמתיר

מלאכת בורר

מלאכת דש - סחיטת פירות בשבת

 מלאכת טוחן

מלאכת לש

תיקון אוכלין – צביעה, מליחה ומירוח באוכלין

מלאכת תופר והדבקה בשבת

מלאכת הכותב והמוחק

מלאכת צובע

מלאכות ממחק וממרח

 

רפואה בשבת

רפואה בשבת וגזירת שחיקת סממנים

פיקוח נפש בשבת

חולה שאין בו סכנה וקטן בשבת

 

כללי מלאכות שבת

מלאכת מחשבת א' - דבר שאינו מתכוין, פסיק רישא ומלאכה שאין צריך לגופה

מלאכת מחשבת ב' – שינוי ומקלקל

גרמא במלאכת שבת

 

 

אתגר: איך קראו לאשתו של לוט?רק אמונה
מה שמעניין השאלה אם היא היתה ילידת סדום?קעלעברימבאר

כי אז יוצא שדוד ממש צאצא של אנשי סדום.

 

לתשובה, פלוטית או עירית, לא?

לפי הת"י היא מבנות סדוםטיפות של אור

ולכן הסתכלה אחורה לראות מה קרה לבית אביה

(אבל לפי מדרשים אחרים היא הסתכלה לראות מה קרה לבנותיה שנשארו, אז אולי הם חולקים)


לפי התרגום ירושלמי היא גם עתידה לחיות בתחיית המתים

יישר כוח , חידשת לי🙂קעלעברימבאר
מהרב הדרי שמעתי שהמדרש שנעמה היא אשת נחטיפות של אור
מלמד שאין רע גמור, וגם מהשושלת של קין יצא דבר טוב


אז אני מניח שאפשר להוציא את אותו מסר מכאן - שאפילו מסדום יצא משהו טוב. אומר המדרש: 'קום קח את אשתך ואת שתי בנותיך הנמצאות' - שתי מציאות, רות המואביה ונעמה העמונית. 'מצאתי דוד עבדי' - היכן מצאתיו? בסדום.

יפה🙂קעלעברימבאר
מהמדרש משמע שלא רק שאפשר להוציא מסדום משהו טוב, אלא,שחובה להוציא זאת ועד בירור זה מלכות ישראל לא תהיה שלימה. ושהמשהו טוב הזה הוא הנתן את הכוח והחיוניות לסדום, לפי גישת הקבלה וחלק מהפסיכולוגיה, שהרע לא יכול להתקיים ללא נקודה טובה שתעמוד בבסיסו. ולפי הקבלה שכל רע בעולם הוא בעצם טוב שעוות ונכנס למקומו ושעתו הלא נכונים, שהרי אין לך דבר שאין לו מקום ושעה. ולפי הכלל של חזל שכל דבר שקר שאין לו קצת אמת לא מתקיים.


"מצאתי דוד עבדי" בסדום מצאתיו

עיריתadvfb

הרמב"ן אומר

אז מי זו פלוטית?קעלעברימבאר

ומעניין עם עירית.מלשון עיר

לא מכיר אותהadvfb

אם יוצא לכם להפגש תמסור ד"ש

הגיפיטי אומר שפלוטית היא בתו של לוטקעלעברימבאר
פלוטית הבת של לוטשפלות רוח
רוצים לדעת מניין הידיעות שלי? ממשכן שילה
דוקא אני מכיר שזה עידיתפתית שלג
אמתלאי או אמתלא?קעלעברימבאר
צללפונית או הצללפוני?
לזכרוני המנהג לא לקרוא לאדםקעלעברימבאר

על שם אדם רשע זה רק אם האדם מוזכר בשמו בתנך.  כאן זה במדרש לא בתנך. מן הסתם זה לא שמה האמיתי, אלא כוונת חזל לומר שסדום היתה העידית של ארץ ישראל. שהרי עידית זה הקרקע הכי משובחת

 

 

גרסאות במדרשיםטיפות של אוראחרונה
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 20:17

בפרקי דרבי אליעזר (למשל) עירית, בתנחומא (למשל) עידית

מה אני מפספס?בנות רבות עלי

הזוהר מביא פסוקים מסוימים מתהילים. אבל זה נראה כאילו הוא מערבב כמה פסוקים ביחד .. 

 

בכל מקרה, ציטוט של חלק מהפסוק נשמע לי מאוד מוכר ואני יודע שזה כתוב.. אבל מחיפוש שעשיתי אין את הפסוק הזה. משהו מוזר..

 

זה ציטוט של הזוהר : ועל דא אמרינן דישראל יהבי עוז לאלהי"ם, דמקיימין עלמא, אלהי"ם דא שכינתא, ואם ח"ו אי ישראל ישתכחו חייבין, מה כתיב (תהלים נז יב) רומה על השמים אלהי"ם וכו', משום דרשת הכינו לפעמי, כפף נפשי בסבת חמס ושנאת חנם, כרו לפני שיחה וגו'.

 

רומה על השמים... שייך לרשת הכינו לפעמי.. 

כפף נפשי גם כן שייך..כרו לפני שוחה שייך. 

 

אבל.. סבת חמס ושנאת חנם... לא. אני משוכנע שקראתי את הפסוק הזה בתהילים.. אבל הוא פשוט לא נמצא. משהו מטורף.

שמישהו יסביר לי מה קורה כאן.

אולי יעניין אותך