נקודה למחשבה בעניין היהודים החכמיםבינייש פתוח

ממציאי הפילוסופיה והגיאומטריה, ממציאי המודל ההליוצנטרי, ממציאי החשמל, מגלי הארצות, אלכסנדר גרהאם בל, תומאס אדיסון,לואי פסטר, אדוארד ג'נר (ממציא החיסון הראשון), ממציאי המצלמה, ממציאי הדפוס, ממציאי המחשב, כל אלה אינם יהודים ללא יוצא מן הכלל.

אבל... ממציאי הפצצה האטומית (לא בהכרח איינשטיין), ממציא ה:USB,הדפוס המודרני, ננו טכנולוגיה, הוליווד, פייסבוק, גוגל, אמצעי הבטיחות ברכב שיובילו לרכב אוטונומי, חומת האש המודרנית (שמאפשרת מחשב בלי וירוסים) כולם בלי יוצא מן הכלל יהודים.

משהו גרם לפריצת דרך באמצע המאה ה20? איינשטיין היה מודל לחיקוי? 

אגב מאז גילויו כל ההמצאות לפחות אלה המצוינות כאן, הן בתחום ההיטק...

לא מסכים איתך. הבאת מדגם לא מיצגנחשון מהרחברון

ליהודים יש המון פריצות דרך בתחומים שהם לא היי טק וטכנולוגיה.

קרל מארקס, פרדיננד לסל, איין ראנד, מוריץ לצארוס,קרל ריימונד פופר, לאון טרוצקי (פילוסופים מדינאים ואנשי רוח)

בתחומי הרפואה היו גדולי ישראל לאורך הדורות עד ממש לעת האחרונה

בכלכלה אחוז היהודים שזכו בפרס נובל הוא באיזור ב40!

בפיזיקה 25

בכימיה 20

 

בחקלאות יש לנו המון פיתוחים מפיתוח טפטפות ועד להכלאה של מינים ע"מ להשביח את הצמחים הקיימים.

 

אז היה עוד לפני איינשטיין אבל זה התגבר בתקופתו. מה קרה אז? אמניציפציה. יהודים יכלו ללכת לעשות דברים.

ללמוד מקצוע.

ללמוד באוניברסיטה

לחקור

לחדש

אז יש תוצאות

יפה. אבל כמה מ'פורצי דרך' שהזכרת גרמו הרבה צרותrivki
לאנושות...
נכון. ניסיתי רק להסביר שעסקו והצליחו כמגוון תחומיםנחשון מהרחברון

ולא רק טכנולוגיה אלא גם פילוסופיה כלכלה רפואה חקלאות בנקאות תעשיה ועוד

 

ולהסביר למה זה התרחב משמעותית מאז איינשטיין - האמניציפציה.

 

יש עוד רבים, נתחיל מהרלב"גק"ש
עבר עריכה על ידי ק"ש בתאריך י"ט באדר תשפ"א 19:10
שמלבד שהיה מגדולי התורה המובהקים - היה גם רופא, מתמטיקאי ופילוסוף.
הוא פיתח מכשירי תצפית מתקדמים לאסטרונומים - פיתוח שהיה צעד משמעותי לקראת קריסת כל התפיסה המדעית האריסטוטלית (אמנם לקח עוד קרוב למאתיים שנה).
בנוסף הוא פיתח מכשיר ניווט ימי 'מטה יעקב', ששימש את הנווטים במשך כארבע מאות שנה. בלעדיו קולומבוס, ווסקו דה גמה, פרדינן מגלן ועוד, לא היו מגיעים להישגיהם והעולם המוכר היה נשאר קטן בכשני שליש...

גם את המתמטיקה הוא פיתח מאוד, מה שעזר להרבה המצאות בהמשך.
הוא נראה כמו מקרה יוצא דופן, ואל תשכח שהיו לו המון מתנגדיםבינייש פתוח


טענת 'כולם ללא יוצא מן הכלל'ק"ש
אז הבאתי דוגמה למישהו שקדם לכל אלו ולולי המכשירים שהמצי ותחומי הידע שפיתח, כנראה רוב ככל אלו שהצגת - לא היו מגיעים להישגיהם. היו עוד.

ההתנגדות לרלב"ג לא היתה בגלל המצאותיו או הישגיו בחול, אלא בגלל נטיתו הקיצונית לפילוסופיה בתחומי השגחה, ניסים ועוד.
כתבתי שמות ואמרתי ללא יוצא מן הכלל על השמותבינייש פתוח

אבל איזה יהודים המציאו וגילו בתקופתו או לפניו או אחריו עד איינשטיין?

אני משערת שהיו, אבל לא בצורה בולטת,פשוט אני :)

לא כמו היום.

היה את הרמב"ם למשל.

וסתם אגב: יש כמה אנשים יהודים שהשפיעו מאוד הרבה על העולם: העיקרי לדעתי הוא משה רבנו, ואחריו, להבדיללל - ישו. שני אלו הם מבין האנשים שהשפיעו בצורה הכי בולטת על עולמנו. (זה לא לגמרי קשור לנושא כי הפרסום שלהם הגיע מעצם היותם יהודים ולא כפועל יוצא מאינטלקטואל גבוה, ובכל זאת, גם הם מתווספים לרשימת האנשים היהודים המפורסמים).

לא מבין מה אתה רוצהק"ש
הזכרת בנשימה אחת פילוסופיה, גאומטריה וכו' וכו' שלל תחומים.

אז @נחשון מהרחברון, @חסדי הים ואחרים, הראנו לך שיש שלל פילוסופים, ממציאים/מקדמי עולם מלפני שבע מאות שנה ועד זמננו שהיו יהודים, הרבה לפני איינשטיין ולאורך דורות רבים.

הזכרת כדוגמה את מגלי הארצות. אז נכון שבראש המסעות עמדו גויים. פשוט, יהודים לא היו במאה השש עשרה בעמדה שיכלו להיות מפקדי צי ימי. אבל הידע והמכשור שמגלי הארצות השתמשו בו, הגיע להם בעיקר מיהודים.

אגב, ברגע שהזכרת פילוסופים - אז הרמב"ם לא נופל מאחרים וגם כתבי רבים מהראשונים - נחשבים ספרים פילוסופיים לכל דבר.
הוא אחד מ4 יהודים (לפחות), שקראו על שמם מכתש על הירח..אדם כל שהוא

בגלל תרומתם לאסטרונומיה.

רבי אברהם אבן עזרא, הרלב"ג, רבי אברהם זכות ומשאללה אבן את'רי.

מחילה, עכשיו אני רואה שהזכירו אותו לפניק"ש
אני חושב שהוא ממש לא היחיד.
תכלספשוט אני :)

יש למישהו השערה איך זה קרה?

ואם כבר הזכרנו את מגלי הארצות - היה גם את ר' אברהם זכותק"ש
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://he.m.wikipedia.org/wiki/%25D7%2590%25D7%2591%25D7%25A8%25D7%2594%25D7%259D_%25D7%2596%25D7%259B%25D7%2595%25D7%25AA&ved=2ahUKEwiE-NuCz5TvAhWQlqQKHefJCicQmhMwD3oECCAQAg&usg=AOvVaw0ku1bBs20U0uKPPD5snhra&cshid=1614791567016

תלמיד חכם, היסטוריון, אסטרונום ומתמטיקאי - שקולומבוס ושאר מגלי הארצות השתמשו בלוחות האסטרונומיים המתוקנים שלו וככה"נ קולומבוס וווסקו דה-גמה הודרכו על ידו אישית. בלי זה לא היו מגיעים להישגים שלהם.
שפינוזה, פרויד...ק"ש
מה עם היהודים הטיפשים?חמדת66


לא הבנתי מה אתה רוצה לומר...פשוט אני :)

שיהודים חכמים/מצליחים יותר משאר האוכלוסיה? זה באמת נושא ידוע ומעניין מאוד, למרות שניסיתי לא מצאתי לזה הסבר מניח את הדעת.

שיהודים מצליחים דווקא בתחומים מסוימים? זה נכון, בספורט למשל אין להם הישגים מיוחדים. לעומת זאת בכלכלה אנחנו ממש טובים (40% מזוכי פרס נובל בכלכלה הם יהודים, זאת בעוד שהיהודים מונים רק 0.02% מהאוכלוסיה!)

 

מה שאני לא מביןבינייש פתוח

זה למה זה תפס תאוצה באמצע המאה ה20, כי הבאתי דוגמאות של גדולי הממציאים בתקופות קדומות יותר, ואין שם אפילו יהודי אחד

אני חושבתפשוט אני :)

שבאופן כללי העולם תפס תאוצה בכל הנוגע להמצאות במאה ה-20, כך שבאופן יחסי גם הממציאים היהודים קיבלו יותר מקום.

וגםפשוט אני :)

בתקופות קדומות יותר היהודים לא היו מורשים לעסוק במקצועות מכובדים כמו רפואה או מדע, יכול להיות שגם זה השפיע.

אולי זאת הסיבה שהעולם מתקדם הרבה יותר מהר בשנים האחרונות בינייש פתוח


חחח... אוליפשוט אני :)

באמת, אם כבר מדברים על זה - למה לדעתך ליהודים יש הישגים ממש גבוהים יחסית לשאר העולם?

כי אנחנו לומדים תורהבינייש פתוח

אמנם כשלומדים מתמטיקה ופיזיקה גם מפתחים את השכל, אך זה לא היה נפוץ פעם. פיתגורס ותאלס גילו את תגליותהם הרבה לפני הספירה, אבל רק בשנים האחרונות כל מתבגר בן 14 יודע להוכיח אותם. לקח דורות רבים לעולם המערבי להתפתח למה שהוא היום, בעוד שהיהודים למדו גמרא ופוסקים דורות רבים מאוד. בעולם השלישי יש אנאלפבתים רבים, ובעולם המערבי שלפני דורות רבים שלא היה שונה ממנו בהרבה גם היו אנאלפבתים רבים, דבר שכמעט לא היה קיים בשום תקופה בהיסטוריה היהודית. אפילו היום יש אחוז מסוים של אנאלפבתים גם בארצות הברית, ואצל היהודים זה לא היה מעולם

זה כנראה נכוןפשוט אני :)

אבל לא מסביר את התופעה עד הסוף, כי רובם המוחלט של המדענים, הכלכלנים וכו' היהודים המפורסמים במאות האחרונות היו יהודים לא דתיים, חלקם מומרים וחלקם כלל לא יהודים לפי ההלכה.

נכון אבלבינייש פתוח

הם ירשו מאבותיהם ואבות אבותיהם שכל פורה ותרבות ידע ועזבו אותה בתקופה שבה גם העולם המערבי היה די מפותח

ירשו בצורה גנטית?פשוט אני :)

באמת משהו גנטי נשמע לי הכי הגיוני, אבל לא לגמרי מספיק

אם מישהו רוצה לקרוא עוד על הנושאפשוט אני :)
הסיבה פשוטההולך באור

אבולוציה של תלמוד. לאורך מאות שנים המועמד הראשון לנישואין היה התלמיד חכם, ואחריו בסדר יורד. אלה שלא הצליחו התבוללו אט אט. וכך נשארנו עם טובי המוחות ביחס למספרנו

ממש לא מסתבר.הָיוֹ הָיָה

זה שהגביר של העיירה יכל לקחת את בחיר המחוז, לא מתקרב לסדר גודל שיגרום לנטישה של מי שאינם בעלי מוחות.

מתוך ויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%92%D7הולך באור

כבר ב-1953 כתב המתמטיקאי נורברט וינר על התופעה של רבנים, שנחשבו חכמים, ששידכו ילדיהם לילדי רבנים כמוהם או לילדי סוחרים מצליחים וכך המשיכו את הדורות[81]סטיבן פינקרפסיכולוג-ניסויי יהודי-קנדי, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד ומומחה במדעי הקוגניציה ציין שהתרבות היהודית מעודדת את הלמידה ותלמידים גרועים עלולים למצוא עצמם בחוסר יכולת להשיג שידוך. הוא לא פסל את האפשרות שמשום כך התרחש בתוך העם היהודי תהליך ברירה טבעית - הפרטים האינטליגנטיים בחברה זכו ליתרון משמעותי בתוכה ולכן התרבו יותר וגרמו לשינוי המאגר הגנטי של העם היהודי[82]. גם בתקופה המודרנית, בחברה היהודית החרדית, עדיין נהוג מוסד השידוכים ויש קריטריונים לבחירת בני הזוג. בבחירת החתן בודקים את הייחוס שלו, האם בין אבותיו היו רבנים חשובים ובודקים גם את הצטיינותו בלימודים, האם יש לו סיכוי להתמנות לתפקיד דיין.

בסדר, אז יש פרופסור שטען כך ודבריו הובאו בויקיפדיה, שוין...הָיוֹ הָיָה

כאמור, הדברים מאוד לא מסתברים.

קראתי ראיון עם ישראל אומן (זה שזכה בפרס נובל)פשוט אני :)

והוא גם סבר ככה.

אבל לעניות דעתי זה חלק קטן ממכלול סיבות שהביאו לכך, לא מצאתי סיבה אחת שמסבירה את התופעה עד הסוף.

אם יש לך הסבר יותר טובהולך באור

-אנחנו כאן כדי לשמוע.

...הָיוֹ הָיָה

א. חיסרון בהסבר טוב לא מחייב לקבל את הגרוע, וכך לימדונו רבותינו - עדיפה קושיה טובה מתירוץ רע

ב. באמת איני רואה כאן קושיה גדולה, לא כל דבר מחייב הסבר לוגי, מצידי להניח שכך בחר ה' להיטיב עם עמו.

באופן אירוני ובניגוד לשאיפות היהודיות שהיו בגלותדי שרוט

כל הזינוק הזה בהתפתחות התרומה היהודית לעולם נובעת מהיציאה מבתי המדרש החוצה אל תנועות ההשכלה.

 

מהרגע שיהודים רבים החליטו לצאת מהשטעטלים ובתי המדרש, אתה רואה זינוק גם בזוכי פרס נובלים וכאלה.

למה זה אירוני?פשוט אני :)

זה מאוד הגיוני

כי היהדות המרכזית עד אז ממש יצאה באופן נחרץ נגד תנועת ההשכלהדי שרוט

והחרימה כל מי שהעז אפילו לחשוב בכיוון ואפילו קראה לכל ההולכים בתנועת ההשכלה "כופרים".

ברור שמבחינת היהדותפשוט אני :)

עדיף ללמוד תורה כל היום ולא ללכת לעשות כסף או ללמוד פיזיקה,

אבל רוב היהודים בעולם לא דתיים ולא ממש מקשיבים למה שהיהדות אומרת. לא נראה לי שהיה אכפת להם שהיהדות קוראת להם כופרים.

 

לא כולם נועדו להקדיש את כל חייהם לתורהבינייש פתוח


אני מתכוונתפשוט אני :)

שרובם ממילא לא היו דתיים וההשקפה של היהדות לא שינתה להם.

זה לא משנה שרוב היהודים לא דתייםדי שרוט

עצם היציאה לתנועת ההשכלה נמנעה דה פקטו עד שהתנאים החברתיים הבשילו לאו דווקא על ידי היהודים עצמם.

 

אם אחרי הניסיון לשוויון זכויות היה קשה ליהודים להגיע למקומות של צמיחה, כל שכן עוד לפני "שיוויון הזכויות".

 

בפועל, יהודים יצאו לתנועת ההשכלה על אפם וחמתם של המתנגדים לה.

מה תגיד על הרלב"ג?בינייש פתוח

גם הוא התפתח בזכות תנועת ההשכלה?

לא. מה הקשר?די שרוט

גם לרלב"ג היו מתנגדים.

 

וגם הרמב"ם היה פילוסוף ורופא אז מה?

 

לא הבנתי את השאלה.

לא הבנתיפשוט אני :)

אתה אומר שהאמנציפציה עזרה ליהודים להגיע להישגים במדע וכלכלה? בוודאי! אני מסכימה עם זה לגמרי.

לגבי השקפת היהדות על ההשכלה - מכיוון שרובם של זוכי פרס נובל והיהודים המפורסמים בכלל לא היו דתיים, וחלקם מומרים או גויים על פי ההלכה, זה לא היה משנה!

זה כן היה משנה.די שרוט

כי אפילו שלא היו דתיים הם עדיין נתפסו חברתית בין הגויים כיהודים והם היו שייכים לקהילות היהודיות שלהם.

נכון שחלקם התכחשו לגמרי ליהדות שלהם ואפילו התנצרו, אבל הם עדיין היו בתוך הקהילה שלהם וקשה מאוד לפרוץ החוצה כשהקהילה מונעת או מחרימה מאחרים לצאת אל תנועת ההשכלה.

 

תארי לך כמה יהודים היו יכולים להצליח אפילו המומרים שבהם אם לא היו מתנגדים לתנועת ההשכלה?

 

בסוף, מהרגע שגם יהודים אורתודוקסיים יצאו אל תנועת ההשכלה, גם יהודים לא דתיים הצליחו בהתאם. זה לא קשור לאם הם היו דתיים או לא.

הבנתיפשוט אני :)

סופסוף... חחחח

בסדר, אתה צודק

 

woo hoooooooדי שרוט


זה פשוט הגדרה כוללת ולא נכונה.חמדת66

קודם כל, ההשכלה היא הגדרה מכלילה מידי (אתה שם באותה סירה את שי"ר  מצד אחד ואת בר מצד שני).

ושנית, זה גם לא נכון. מאז ומתמיד, היו מדענים היהודים בכל התחומים הללו, וגם אם לאמנציפציה הייתה השפעה, א"א לומר שהיא מה שהתחיל (ע"ע תור הזהב וכו').

מה זה אומר על היהודי הבודד? כלום ושום דבר.

לפני האמנציפציהפשוט אני :)

רוב (אני מדגישה שזה רוב) היהודים גרו במקומות נפרדים, נמנעו מללמוד ולעסוק במקצועות מכובדים, דיברו בניב שונה, סבלו מאפליות כמעט בכל דבר... ברור שהיה להם קשה יותר להגיע לתחומי השפעה

מכירה את דון יצחק אברבנאל?חמדת66

וזו רק דוגמא כמובן, יש עוד רבות.

לכן הדגשתי שזה הרובפשוט אני :)

יש יוצאי דופן, אבל זה הרוב.

בכל מקרה, הזמן שבו התופעה התחילה או התגברה לא כל כך משנה. אותי יותר מעניין מה הסיבה לכך.

נתת דוגמא מהחריג, מהתקופה הכי טובהבינייש פתוח


@רלב"גחסדי הים
לא הכרתי. תודהבינייש פתוח

אבל הוא כנראה הביא את ניצני הניצנים להתעסקות היהודית במדע ובחידושים טכנולוגים, והפריצה המשמעותית קרתה בתקופת אלברט איינשטיין

לא נכון.חמדת66


זה ברור שעיקר היצירתיות שלנו זה במדעי הרוח כי הייעוד שלנוחסדי הים
שנהיה חכמים בחכמת התורה, אבל בסופו של דבר זה זולג לתחומים אחרים מועילים לאנושות.

כמובן יש טענה אנטישמית שיש בה מן האמת שלפעמים הפחותים שבנו משתמשים ביצירתיות של רוח לעולם המעשה כדי ליצור דברים תלושים לא פרודקטיביים. כמו:
תרמית פירמידה, רפואות אליל, אידיאולוגיות ותנועות שמזיקות לעולם, פורנוגרפיה, אולי חלק מהוליווד וכיוצא בזה.
זה לא עומד במבחן המציאותפשוט אני :)

יש הרבה יותר כלכלנים ומדענים יהודים נודעים מאשר פילוסופים.

ברור שכאשר יש היום עולם חילוני אז המח ניהודי גם ילךחסדי הים
למקצועות אלו אבל עדיין מהיכרות יש אותה כמות של יהודים שמצליחים במדעי הרוח כמו במדעי הטבע.
רק בפועל מכירים יותר את האלו ממדעי הטבע כי זה יותר מתפרסם. אין פרס נובל למדעי הרוח.
יכול להיותפשוט אני :)

ידוע לך אולי על פרס למדעי הרוח שאוכל לבדוק אם זכו בו הרבה יהודים?

 

יש כל מיני פרסים מקומיים של אוניברסיטות נחשבותחסדי הים
בעולם או כמו פרס ישראל למדעי הרוח אבל אני לא מכיר משהו גדול ומרכזי.
בדקתי בפרס הולברג,פשוט אני :)

3 מתוך 8 הזוכים שמצאתי עליהם מידע לגבי מוצאם, היו יהודים.

לא מצאתי עוד פרס בינלאומי בנושא.

פרס ישראל למדעי הרוח לא רלוונטי כי הוא ישראלי.

באמת בעיה, קשה לדעת.

ב'מדעי הרוח' אתה מכליל גם ספרות, למשל? או פסיכולוגיה?

שיטה אחרת לבדוק..אדם כל שהוא

מדד הרבה פחות 'רשמי', אבל עדיין נותן איזה שהוא כיוון כללי - 

התבנית ניווט הזו- תבנית:פילוסופיה

שכוללת שמות של פילוסופים מרכזיים בתקופות שונות. וכן תבניות דומות בנושאים נוספים.

 

ממש לא ברור ליחמדת66

מאיפה הקביעות (הלא נכונות) לגבי ממציאי הפילוסופיה ומגלי ארצות וכו' (מאחר וגם שם יש יהודים לכמעט אינספור)

כמו גם הקישור בין ההשכלה וכל זה - הוא ערבוב מושגים לא קטן.

מצד שני, לומר שיהודי שחוץ משמע ישראל אין לו קשר ליהדות, הגיע לתחום מסויים בזכות הלימוד תורה - נו שוין.

נראלי שעדיף לא לקבוע דברים בעניין.

תביאי 3 שמות של מגלי ארצות יהודיםפשוט אני :)

אני לא מכירה כאלה

..חמדת66

בנימין מטודלה שגם כתב במאה-12 ספר ארוך על המסעות שלו.

יעקב ד'אנקונה שהגיע לסין לפני מרקו פולו, ועוד כמה (מוזמנת לגגל)

יש מחקרים על היהדות של קולומבוס.

 

נ.ב. אני בן.

בנימין מטודלה הוא לא מגלה ארצותדי שרוט

הוא פשוט ערך מסעות רחוקים מאוד במקומות קיימים שכבר גילו.

 

מגלי ארצות אלו אנשים שהחליטו להקיף את העולם באוניות על ידי חציה של אוקיינוסים וכך גילו נתיבי סחר ויבשות.

וזו מנין לך?חמדת66

ממתי הגדרת מגלי ארצות היא "מי שהקיף את העולם באוניות". בכל מקרה עכשיו ראיתי שיש רשימה בויקיפדיה אז...

מניין לי מה?די שרוט

שבנימין מטודלה לא מגלה ארצות?

 

מהסיבה שהוא לא עלה על אוניה ולא חצה אוקיינוסים.

 

הוא ערך מסעות באירופה ובמזרח התיכון

לא חייבים לעלות על אוניה כדי לגלות ארצות!פשוט אני :)


בוודאי שחייבים, מה זאת אומרת?די שרוט
לא מגלים ארצות על יבשת שאת כבר נמצאת בה.
מגלי ארצות הם לא בהכרחפשוט אני :)

אנשים שגילו לפתע את אמריקה (אולי הכינוי מטעה)

מגלי ארצות הם אנשים שערכו מסעות ברחבי העולם והכירו לבני התקופה והתרבות שלהם ארצות רחוקות שלא היו מוכרות עד אז. לכן גם לואיס וקלארק הם מגלי ארצות וגם מרקו פולו או איבן בטוטה.

לגבי בנימין מטודלה אני לא בטוחה כי הוא ערך את מסעותיו בארצות שהיו מוכרות יחסית גם קודם

תכףאגיב. אני בשיעורדי שרוט
בסדרפשוט אני :)

גם אני צריכה ללכת עוד מעט

בוודאי שגילוי ארצות אלה אנשים שגילו לפתע את אמריקהדי שרוט

לא רק את אמריקה כן? גם את סין ואוסטרליה וגם את קצוות הקוטב הדרומי והצפוני.

 

גילוי ארצות לא נעשה בתוך אירופה עצמה.

 

זה לא שמרקו פולו יצא מונציה, הגיע למרסיי והופ, הוא גילה ארץ. כי זה אותה יבשת.

מה שאת מתארת זה חקר תרבויות וגילוי תרבויות אבל לא גילוי ארצות.

 

גילוי ארץ זה גילוי ממש.

כלומר, גילוי של מקום שלא היה ידוע לאף אחד באירופה (כולל גילוי מצרים ונתיבי מסחר שהיו נעשים בין עמים שונים דרך הים) והיו בטוחים שאין עוד ארצות מלבד מה שידוע.

 

מרקו פולו למשל גילה נתיב סחר ימי ויבשתי שקישר בין הרבה מקומות. את הגילויים הוא עשה באמצעות הפלגות וניווט ימי.

אוי נופשוט אני :)

אם רוצים להתעכב דווקא על המשמעות המילולית, אז בסדר. הם לא היו מגלי ארצות אלא חוקרי ארצות/תרבויות/איך שלא תרצה לקרוא לזה.

זה שונה, הדיוק חשוב כאן.די שרוט


טוב, זה לא נכון.חמדת66


מה לא נכון? מטודלה עלה על אוניה?די שרוט
ההגדרה לא נכונה.חמדת66

אני לא מתחייב כמובן להגדרה המדוייקת, אבל מגלי ארצות הם אנשים שסיפקו מידע קונקרטי על מקומות פחות ידועים לעולם התרבותי, את"ל מערבי. ולכן, גם אם קולומבוס לא היה הראשון שגילה את אמריקה וכו' אז זה לא מעניין כל זמן שהוא התווה את התהליך הנ"ל. אין שום חיוב להיות בעל ספינה.

מה שאתה מתאר זה גילוי וחקר תרבות לא גילוי ארצותדי שרוט


אנתרופולוגיה, המקצוע המפגר ביותר אי פעם שלאט נעלם מהעולםבינייש פתוח


מה??? חזור בך.די שרוט

בכלל, להגיד על משהו, כל שהוא "מפגר" זו נרקיסיסטיות לשמה.

 

בדיוק בגלל גישות כאלה החרימו יהודים, מדענים, שחורי עור, וכל דבר שתרצה.

 

אין דברים מפגרים בעולם כל עוד הם מבוססים מחקרית ומדעית.

אנתרופולוגיה זה מבוסס מחקרית ומדעית??בינייש פתוח

הצרה הכי גדולה שלהם היא שהתרבויות שהם חקרו למדו אנגלית וקראו את הניתוחים המגוכחים שלהם והפריחו אותם

זה נראה לך מועיל לחקור חברות בהם ילד בגיל 14 נוהג לרקוד ערום סביב אגם של היפופוטמים? ואם נולדת בת בכורה במקום בן מטביעים אותה בנהר? ואז לנתח בעזרתם את טבע האדם?

זה מענייןפשוט אני :)

למה לא לחקור על זה?

אבל זה בהחלט תחום שכבר אין בו הרבה צורך כיום.

למה אין תורך? בוודאי שיש צורךדי שרוט
למי שעוסק בניתוח וניטור תרבויות כדי ללמוד על מבנה עיסקי כדי לפתוח עסק למשל צריך ללמוד על התרבות המקומית.

מי שרוצה לקיים קשרי מסחר, אינטרסים, אידיאולוגיות וכל דבר במקום מסויים צריך להכיר את החברה הסובבת אותו.

אוקייפשוט אני :)

אבל היום התרבויות הרבה פחות שונות וזרות מאיך שהן היו פעם.

באופן כללי העולם 'התקרב', אנשים יודעים הרבה יותר אחד על השני, והרבה תרבויות עתיקות הולכות ומתבוללות בעולם ליברלי ושיוויוני שמעודד הכרות ושוויון בין אנשים שונים.

בזה את צודקת. העולם הופך לכפר גלובלי אחידדי שרוט
אבל זה לא אומר שאנתרופולגיה זה דבר "מפגר"(לא את אמרת), פשוט זה אומר שאולי הופך לאט לאט ללא רלוונטי עם הזמן.

יש עדיין מאות תרבויות שלא נחקרו כפי הצורך. במיוחד שבטים נידחים באפריקה.
קודם כל כשאתה מציג ככה אנתרפולוגיה זה כמודי שרוט
להציג את היהדות "נראה לך הגיוני לקיים ציוויים כמו איסור לחתוך נייר בשבת, לכרוך עור של בהמה מסביב ליד עם קוביות מוזרות על ראש, לשבת שבוע בתוך בד יוטה עם עצי דקל מעל?"

וכן, אנתרופולוגיה היא לא מדע מדוייק אבל זה מדע של חקר. בדיוק כמו שארכיאולוגיה היא לא מדע מדוייק.

ואין כאן שאלה של מועיל או לא אלא עניין, ידע, סקרנות, לימוד, הרחבת אופקים ואתה יודע מה, כן, גם תועלת יש כאן.

אחד הטעויות הקשות של מסע כיבושים של בריטניה הגדולה במקומות שונים בתקופות קולוניאליות היו זה שהם לא למדו על התרבות המקומית שום דבר והכיבוש שלהם נכשל או שעלה בדם יקר ומיותר של בני אדם.
לאו דווקאחמדת66

וכך גם מקובל אאל"ט. וזו גם סברא פשוטה, שלכאורה מיותר לומר על כל מי שגילה מקום שהוא לא הקטבים או מקומות שוממים כמו פטגוניה מגלה ארצות, אם לא תצא מנק' הנחה של התייחסות לעולם התרבות המערבי.

צודקפשוט אני :)

אבל האם זה נחשב ליוצא דופן יחסית לשאר מגלי הארצות?

(לי אין מושג. אם כן זה אפילו יותר מעניין, כי גילוי ארצות לא קשור ישירות לאינטלקטואל)

נ.ב. טוב לדעת...

כפי שציינתי למעלה - להיות מובילי צי, יהודים לא יכלוק"ש
כי השלטון לא נתן להם.

אבל בהחלט כל מגלי הארצות - לא היו מצליחים במסעותיהם, בלי מכשיר הניווט שהמציא הרלב"ג ובלי ההדרכה של בן דורם ר' אברהם זכות.
כבר נידוןמי האיש? הח"ח!

מכתב פתוח לאלפרד נובל - צעירים מעל עשרים


לא מתיימר כמובן כיום לחזור על כל רעיון או טענה, אבל עדיין מחזיק ברוח הדברים שהעליתי ואני מניח שגם משתתפים אחרים

תודה, קראתיפשוט אני :)

אבל על השאלה אף אחד לא עונה לי עצוב

עשויות להיות הרבה מאוד תשובות.מי האיש? הח"ח!

אבל אני בספק רב אם יש לאיזו מהן הוכחה חותכת.
פחות או יותר נותרים בסימן שאלה.
קשה מאוד להוכיח שוני במנת משכל, וביכולות קוגניטיביות ומימושן, בקרב אוכלוסיות לא-מבודדות ולא-בהכרח מוגדרות.
ודאי צריך להיזהר בהצהרות, בסילוגיזם ובדדוקציה, שלא לומר להתפאר ולהתגאות.
מעל הכל הייתי אומר שבימינו קל באופן מהותי להיות נגיש לידע ולמערכי למידה, ולכן ה"תחרות" עוברת למדידה של תוצרי מערכות השכלה (יסודית, תיכונית, אקדמית). בפרמטר זה המצב של ישראל הוא בינוני עד סביר, אבל בהחלט לא עובר את גרמניה (גטינגן, מכון מקס פלנק), אנגליה (אוקספורד, קיימברידג'), צרפת (לא רק סורבון אלא גם אקול נורמל סופרייר ואקול נורמל פוליטקניק) או אמריקה (רוב האייבי ליג וגם חלק מהאוניברסיטאות המדינתיות כגון זו של קליפורניה), ובוודאי גם מדינות אחרות כגון הודו ויפאן.
מכל אלו ועוד רבות אחרות יוצאים תוצרים מעולים של מחשבה, גילוי וחדשנות, שאסור לרגע לזלזל בהישגיהם.

מה השאלה בסופו של דבר?ק"ש
כבר נאבדתי מהדיון כאן. ההנחה של פותח השרשור, פשוט לא נכונה. בכמעט כל התחומים, היו יהודים בולטים גם דורות רבים לפני איינשטיין. בלא מעט תחומים (מכובדים יותר ומכובדים פחות), יהודים ממש הובילו.
לפני מהפכת ההשכלה של המאה ה-18 וה-19,ישיבישעעעער
הגויים אסרו על היהודים ללמוד באוניברסיטאות. היו רק יוצאי דופן בודדיים, בעיקר בתקופות ספיציפיות, כמו במה שנקרא 'תור הזהב של יהדות ספרד', וכך בודדים בתקופות נוספות. הפלא היותר הגדול הוא, שלמרות העובדה שאלפיים שנה זה נמנע מהם, אחר כך הם פרצו דרך בבת אחת באופן כל כך משמעותי
*וכך אנשים בודדים בתקופות נוספותישיבישעעעער
ממציאי המחשב ברובם יהודיםפלונפון מירוסלב

זה effort של המון מדענים מתחומים לא בהכרח קשורים. אבל המחשב המודרני מבוסס על המון המון המצאות ופיתוחים יהודיים.

 

אפשר לדון עוד על השאר, אבל נראה שזה מיותר.

 

אגב, לאחרונה גיליתי שגם את בוליווד יהודים המציאו (כמובן שגם את תעשיית הטלוויזיה והמוזיקה והאגרוף)

כן משהו קרה בשנים האלו...חגי98765אחרונה
תהליך הגאולה התחיל עמ''י התחיל לחזור לשאיפותיו הלאומיות. ולכן הטבע הטבוע בעמ''י שלהיות אור לגוים התחיל להתעורר ואחד מן הבטויים שלו אלו ההמצאות...
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משהאחרונה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודדאחרונה
לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולד
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
לאבחור עצוב
אבל משום מה האתר מדי פעם מקפיץ לי הודעה "האם יש לך פיצול אישיות?" 
זה קורה כשאתה מנסה לכתוב לעצמך בשיחה אישיתיעל מהדרום
כל פעם שנכנסתי לשיחה אישית זה כתב ליבחור עצוב
כדי להיכנס לשיחה אישיתoo

צריך ללחוץ על שיחות אישיות בתפריט הצד ולא בתוך הכרטיס האישי

אכן זה מבלבל

תודהבחור עצוב
בינתיים נעלמו לי כל השיחות האישיות. 
כנראה המשוחח השניoo

העביר להסטוריה

אם לוחצים על 'הסטוריה' רואים את כל השיחות הסגורות

לא נוראבחור עצובאחרונה
זה לא באמת חשוב 
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי היםאחרונה

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוט


אני לא בטוח שנכון לקבוע כזאת עובדה מבלי לבדוקנפשי תערוג

יכול להיות שיש 0.000000000000000000001% שזה לא קיים אצלם

מה שחשבתי גםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך