לכבוד מוצאי שבת ושביעי של פסח:
עניין קטן שנראה לי להגיד. על הבן הרשע
לכאורה מה מקשה הבן הרשע.
מה העבודה הזאת לכם??
כלומר הוא בא לסדר אבל לא עבד
כלומר הוא לא מצליח להתחבר לעבודה
ויותר מזה לא רק שהוא בא לסדר
הוא גם פותח את הפה
ושואל שאלות!!!
שזה העניין של ליל הסדר
כלומר שימו לב הבן הרשע יש בו צד שעדיף משאינו יודע לשאול
כי שאינו יודע לשאול הוא מסכן נעבך. אז את פתח לו.
אבל כל הבנים התורה מדגישה חזור והדגש
את כי ישאלך בנך
כלומר תעשה הכל כדי שהבן ישאל
תכסה את השולחן
תקח את הקערה תטביל 2 פעמים וכו וכו
כדי שהבן ישאל.
ועוד עניין שמתחבר.
כתוב על הרשע שאילו היה במצרים לא היה נגאל.
כלומר לא כתוב שהוא לא יגאל אלא לא היה נגאל.
זאת אומרת שבגאולה העתידית הוא כן יגאל.
ולמה זה?
זה יראה לי לבאר ככה.
גאולת מצרים היתה בחינת ה ילחם לכם ואתם תחרישון.
כלומר גאולה מעל הטבע
גאולה ניסית לגמרי.
הגאולה שאנחנו בה היא גאולה שאנחנו צריכים לעבוד ולעמול.
וזה מתחיל מתלמידי הגר"א והבעל שם טוב עד לחלוצים והמוסד לעלייה א ואחר כך מלחמות והכרזת העצמאות
וששת הימים עד ימינו אנו.(ואנחנו עדיין באמצע הגאולה).
כלומר
הבן הרשע בגאולה הנסית לא מצא את עצמו בכלל.
כי הוא לא ניסה אפילו להתחבר למקום הזה.
אבל בגאולה שלנו. הבן הרשע זה בדיוק העבודה שלו.
כלומר להביא את הגאולה זה בדיוק מה שהוא יבין
ולכן שהוא עכשיו פה הוא יגאל!
ועוד משהו אחרון
אף אתה הקהה את שינו מה זה אומר
(לא כמו באנדרדוס בל ימצא לתת לו אגרוף לשיניים)
אלא אף אתה הקהה את שיניו
הבן הרשע לא מצליח להתחבר לקורבן(העבודה)
ולכן הוא בא עם "שיניים" לוויכוח
הוא לא בא לברר כמו הבן החכם ששואל (מה העודות והמצוות והחוקים והמשפטים ואיזה כשרות אוכלים ולמה?)
אלא הוא בא לנשוך אז אומרת התורה אל תתבלבל.
מתחת למסכה יש בן
והרשע שבו זה הדרך שהוא שואל את הדברים
לכן תסיר ממנו את הרוע כלומר תרכך לו את השיניים
תקהה אותם הוא בא עם שיניים חדות תקהה אותם.
וכך נראה לעניות דעתי.







