הי יקרה, תדעי לך קודם כל שממש הזדהיתי עם התסכול שלך, מבינה אותך לגמרי. ❤
מצרפת פה משהו שמישו כתב פה פעם והלוואי שזה יעזור לך להרגיש את הרווח במצווה הזו ולהתחבר אליה.
שימי לב רק שהרוב כתוב כפניה בגוף שני, בגלל שהוא כתב את זה לבת מסוימת שהתלוננה על הנושא וביקשה תשובה,
היא אמנם התמקדה בתסכול שצריך לשמור על צניעות "בשביל הבנים" ולכן הוא האריך בתשובה כדי שהיא תבין שזו לא הנקודה. אבל לדעתי ממש כדאי שגם את תקראי את זה, כי בעצם הוא מסביר מה כן עומד מאחורי המצווה הזו, ועצם הידיעה הזאת נותנת חשק להקפיד על המצווה, בשביל עצמך, לא בשביל 'בעל דוס'.
(אגב, מומלץ לקרוא בשלבים ולא להיבהל מהאורך😅)
***
דבר ראשון, לפני כל ההסברים, ולפני כל הצורות שננסה להסביר למה אנחנו בשכל שלנו מבינים כמה זה חשוב וכמה זה מועיל ובלה בלה
צריך לזכור משהו אחר, שככה ה' אמר. ושאנו צריכים לקיים את מצוותיו, גם את צניעות, וגם את פרה אדומה. אפילו אם שתיהן נשמעות לנו לא קשורות בגרוש.
יש מחזור של רבינו סעדיה גאון, מחזור לראש השנה, ושם הוא מונה עשרה טעמים לתקיעת שופר, שזה מעורר לככה ומזכיר וככה וכו' וכו' וכו'.....
אבל לפני כל הטעמים הוא מזכיר, שהטעם העיקרי והפשוט שצריך לכוון הוא "רחמנא אמר תקעו" - ה' ציווה! ואנחנו מקיימים את מצוותיו!
אז כמו שכתבתי, ראשית כל, יש כאן את דבר ה', גם אם אנחנו לא מבינים.
הסיבה הכי פשוטה וברורה ללכת בצניעות היא "כי ככה ה' אמר".
יש איזה קלקול בדור האחרון, שמרוב שארגוני החזרה בתשובה מנסים להראות כמה היהדות יפה. אז נהייתה מין אקסיומה, שצריך להבין כל דבר למה זה מועיל.
שבת שומרים כי זה טוב למשפחה,
טהרת הבית שומרים כי זה טוב לשלום בית.
ומצה אוכלים כי זה טוב לדיאטה.... (או שלא....)
וזה שיבוש גדול. כי אולי נחמד להראות למה המצוות הגיוניות ומסתברות, אבל ראשית כל עושים אותם כי ככה ה' אמר.
אז בהמשך למה שאמרתי, שבת אתן שומרות? חזיר אתן אוכלות? ומה בנוגע ל"פרטים"? מלאכה פלונית או אלמונית, שאתם לא באמת מבינים מה הקטע בה, אתן מקפידות לא לעשותה בשבת? מאכל מסויים שיש בו איזה בעיה הלכתית צדדית, לא מובנת ולא הגיונית, אתן אוכלות? הרי לא. נכון? למה? כי אתן יודעות שככה ההלכה, שכך הורה ריבון כל העולמים. ואנחנו עושים כי הוא אמר, גם אם לא מבינים את הקטע!
אז ככה גם בנוגע למצוות צניעות, היא מצווה שככה ה' ציווה, ככה נאמר בתורה, ויהודי מאמין, שיודע מה פירוש "ה' ציווה" ויודע את אמיתות התורה, מקים מה שנאמר בה. ובכלל לא רלוונטי מבחינתו להתווכח על הטעמים וההסברים.
זה בעצם הענין של נעשה ונשמע, מה היו עם ישראל? חבורת דבילים? פראיירים של מישהו? מאיפה הם שלפו קשקוש כזה "קודם אני מבטיח לעשות מה שתגיד, אחרי זה תסביר.." ההלו? לממקרה? מאיפה נהיית כזה פראייר? אלא - הם ידעו שצריך לשמוע לה' מעצם זאת שככה ה' ציווה, גם טרם שנבין למה ואיך...
אם היינו שומרים רק מה שאנחנו מבינים לבד, אז בשביל מה תורה? במה אנחנו עבדי ה'? אנחנו עושים מה שמבינים ו"במקרה" גם ה' אמר ככה. אז מה זה?
זה נפלא לחפש מקור והסבר, והמון ספרים נכתבו על זה, אבל קודם כל ההיררכיה.
זה יהיה נפלא להסביר למה צניעות זה כל כך מותק, וזה אולי גם יעזור להתחבר ולעמוד בנסיונות.
אז תראו, אני יודע שזה קשה, אני מבין, ואני מבין שצריך הסברים מובנים כדי להתחבר, בעצמי כתבתי ככה. אבל זה בשביל להקל על הניסיון. קודם כל יש עקרון, שה' אמר ואנחנו מקיימים, שמו שבת, כמו חזיר, כמו פרה אדומה.
אלא - שיש ניסיון קשה בצניעות, ו"ככה ה' אמר" אולי לא מספיק כדי לעמוד בו, אז בשביל זה נמשיך ונסביר, אבל צריך לחלק בין רמת העיקרון, האידיאל, לבין רמת ה"איך אני מתחברת ומצליחה לעמוד בזה".
אז אני לא יודע מי הוא זה שהכניס לראש שזה בגלל הבנים, אבל הוא פשוט עשה עוול.
לא שאין כזה מימד, אבל זה בהחלט לא המימד המשמעותי והמרכזי.
מה את חושבת, שאם תצאי לרחוב לא צנועה, ואף גבר לא יראה אותך, זה משנה משהו? ממש לא.
את בטח יודעת שגם לגברים יש דיני צניעות, אמנם שונים, אבל יש, למה?
את יודעת שגם בחדרי חדרים יש צניעות. יש סימן שלם בשולחן ערוך איך מתנהגים בשירותים. כשאף אחד לא רואה.
יש סימנים שלמים איך אדם יתנהג עם אשתו, שוב, כשאף אחד לא רואה.
איך כל ההלכות האלו מסתדרות עם התזה שאומרת שהצניעות היא רק שבנות צריכות לשמור על המחשבות של הבנים? איך?
ההוא שהמציא את זה כנראה לא חשבן לעומק...
ומהשטות שלו הוא גרם תסכול להמון בנות, כמוך, וכמו עוד בנות נהדרות, שמעוצבנות על ה"עוול" הזה.
ומוסדות שונים בחכמתם ממשיכים ונואמים על זה....
האמת היא שהטעמים לצניעות הם אחרים לחלוטין.
אנו רואים, שלפני חטא עץ הדת- אז "ויהיו שניהם ערומים ולא יתבוששו", אדם וחווה הלכו בעירום מוחלט, ולא חשו בבעיה.
ופתאום, אכלו מעץ הדעת, והתחילו להתבייש.... מה קרה?
חז"ל אומרים - שבעץ הדעת טמונה "דעת אלקים", מחשבתו וסברתו, האדם לבד לא מבין מה החסרון בלחשוף חלקים מגופו.
אבל אחרי שהוא קיבל מ"סברת" ה', כביכול, הוא מבין, שזה מבזה.
ולמרות שלא היתה שום נפש חיה שרואה אותם, מלבד הם אחד את השני. והרי זוג לא מתביישים בדברים כאלה ביניהם...
אז צריך להבין מה זה אומר - מה הייתה הבושה?
הבושה היתה - כי אדם לא חושף חלקים מגופו בצורה כזו, זה בזוי, זה שפל. ולא משנה מי רואה, לכם גם בעל ואשה - כמו אדם וחווה, שלא מתביישים אחד מהשני בראיית הגוף - התביישו כשזה היה כביכול "ברחוב", למרות שרק הם היו "ברחוב"
ולכן גם על גבר יש כללי צניעות, ולכן יש כללי צניעות אפילו לשהיה בשירותים - כשאף אחד לא רואה,
אז נכון, יש קריטריונים שונים. הרי זה לא שכללי צניעות בשירותים הם כמו ברחוב... כי ברור, כשאף אחד לא רואה, וכשיש צורך, זה משתנה.
אבל את העיקרון אנו בהחלט לומדים - חשיפה מרובה של הגוף שלא לצורך - היא ביזיון.
ואכן, יש הבדל בין גוף של גבר לגוף של אשה, ובין אופי של גבר לאופי של אשה,
כמו שאף ואוזן הם לא איברים שמבזה לחשוף אותם, ואילו בטן - זה כן, גם לגברים. כמו שיש הבדל בין האיברים השונים, כך גם יש הבדל באיברים מסויימים בעצמם - בין גבר לאשה.
וזה ברור, שהמדד לכך הוא "מה מושך גברים", אבל זה לא כי המשיכה של הגברים היא הדבר שאותו אנו מבקשים למנוע, אלא שזה בסך הכל פרמטר שיכול ללמד אותנו מה באמת איבר מוצנע, ומה מבוזה לחשוף.
לכן, איזור בגוף שתיאורטית היה מושך גברים שהיו רואים אותו - אסור לחשוף אותו גם אם אין שום גבר ברחוב! גם אם אליהו הנביא היה מבטיח לך ששום גבר לא יראה אותך! כי לא משנה מי רואה אותך ומי לא, משנה הכבוד שלך! הצורה שאת מביאה את עצמך!
כשאשה חושפת חלקים מוצנעים בגופה, או הולכת בביגוד שמבליט את הגוף ומדגיש אותו - היא בעצם מבזה את עצמה! בעצם הפומביות של דבר כזה, של להפוך את הגוף שלה לדבר פומבי, חיצוני... זה פשוט ביזיון! הכבוד הבסיסי של אשה אמור לגרום לה להמנע מכך! על זה התורה מצווה!
יתירה מזאת, גם כשאנו כן מודדים את הנקודה של מה קורה אם גבר כן יסתכל - זה לא שאנו בודקים את ה"חומרה להכשיל אותו", אלא שזה מעמיק יותר את הביזיון של האשה!
כלומר, מלבד כל מה שהסברנו כמה זה נורא בעצם ההליכה כך בחוצות, גם כשאף אחד לא רואה. אכן צריך לזכור שבמציאות רואים - ואז זה הרבה יותר גרוע! אבל לא בגלל ה"הכשלה בעבירה" אלא בגלל שזה מכפיל ומשלש את הביזיון וחוסר הכבוד!
כשבחורה אומרת "אני לא אחראית על העבירות שלהם, הגבר צריך להתאפק, ואם לא - בעיה שלו, למה אני צריכה למנוע ממנו עבירות" היא לא מבינה שהנידון הוא לא למנוע ממנו עבירות, אלא לשמור על הכבוד שלה! שלה!
בת שתחליט לא לשמור הלכות צניעות, בנימוק ש"בעיה של הגברים אם הם יסתכלו" צריכה לחשוב על זה שהיא מבזה את עצמה! עזבי את העבירה! אם גבר רואה אותך ומסתכל עלייך כדי להינות ממך - זו חתיכת החפצה! זה מה שאת? פוסטר? כלי למימוש יצרים?
זה כמעט כמו בת שתסכים להאנס כי "העבירה היא שלו", תעזבי אותך מהעבירה, את מי מעניין העבירה, את צריכה לשמור על הגוף שלך! למען עצמך!
כך גם שלא אכפת לבת ללכת בצורה שמבליטה או חושפת את גופה, או מושכת מבטים... זה מזעזע! לא אכפת לך הכבוד של עצמך? את מוכנה שהגוף שלך יהפוך להיות אובייקט?
התורה לא מוכנה לזה! התורה חסה על כבודן של בנות ישראל, והיא לא מוכנה שהגוף שלהן יהפוך להיות שלט חוצות, כלי למימוש יצרים... אובייקט מיני.. לכן היא מצווה עליהן - לשמור על כבודן! כשאת הולכת ברחוב - את זו שהולכת! את, מכלול האישיות שלך, הפרטיות שלך! לא פוסטר להנאת הציבור! זו את! שמרי על עצמך! על כבודך! על פרטיות גופך!
בשביל עצמך! לא בשביל אף אחד אחר!