פרדוקס האולפנה התורניתבת 30
אז היינו, שמענו, התרשמנו. לא משנה איזו אולפנה.
באמת התרשמתי. אולפנה חמה, משקיעה. הדגישו שמחנכים בנות לערך של נישואין עם אברך והקמת בית של תורה.
עכשיו, נניח לרגע לעובדה שאני לא מתחברת להכוונה אחידה של כל הבנות למשהו מסוים, כי באמת לא לכולם מתאים אותו דבר.
אבל אח''כ דופקים מחיר.
בין 1000 ל1500 ש''ח לחודש.
אני מבינה שאין ברירה וכו' וכו'.
אבל באמת נראה לכם שמשפחות נורמטיביות עם הרבה ילדים יכולות לעמוד בזה? (עליית הנוער לא רלוונטי)
אם זה המצב, למה שאני אעודד את הבת שלי להתחתן עם אברך? כדי שהיא תמצא את עצמה שולחת ילדה לאולפנה ונחנקת?
אדרבה, זה דוחף אותי לעודד אותה למצוא חתן הייטקיסט. שיתן לה אפשרות לא לעבוד באטרף ושיוכלו לשלוח את הילדים בכיף לאן שרוצים.
אבל גם זה וגם זה...איך אפשר לאחוז את החבל בשתי קצותיו...
מסכימה איתך מאוד!קופצת
בלי קשר - חשבת "לדחוף" אותה להתחתן עם אברך דווקא?


בעיני - אברך יכול להיות מי שיש לו את היכולת לפרנס את משפחתו בכבוד, אע"פ שהוא אברך.
ונכון - יוצא שזו זכות השמורה ליחידי סגולה בלבד.
ממש לאבת 30
לא מנסה לדחוף את הילדים שלי לשום דבר.
אולי חוץ מלעשות רשיון נהיגה בגיל צעיר...
יגדלו, יחכימו, יעשו את הבחירות שלהם לפי האופי והעניין שלהם.
באמת אין לי איזו העדפה לחתן אברך על פני חתן שעובד בבנין, בהנדסה או בחינוך .
העיקר , ועל זה תפילותי, שיהיו אוהבי ה', אוהבי תורתו, אוהבי הבריות , יראי שמיים ומכבדים זה את זה.
חחח אהבתי את העניין עם הרישיון. מסכימה במאה אחוז.תהילה 4
ולעומקם של דברים.
צריך להודות על האמת סל החינוך שמקבלים באולפנות גדול לאין ערוך ממה שקיים במוסדות החינוך של המגזרים האחרים.
גם אצל החילונים וגם אצל החרדים שעות הלימוד קצרות בהרבה והלימודים מסתיימים בסביבות 12.30-13.00 בעוד שבאולפנה רגילה מסיימים בסביבות 16.00.
כל העניין של ההעשרה החינוכת והחברתית הרבה הרבה יותר משמעותי בישיבות תיכוניות ואולפנות ומה לעשות. כל זה עולה כסף. והרבה.
אני לא מדברת על אולפנות במתכונת פנימיה ששם העלויות גבוהות כי מה לעשות, הילד חי שם.
אז כן, הציבור הדתי משקיע בחינוך הרבה כסף. ובשנים האחרונות הוא מצא דרך להתקמבן ולהוזיל עלויות להורים שצריכים את זה יותר דרך עליית הנוער וכד'.
יש עוד נקודה משמעותית ששונה וזה ריבוי המוסדות ביחס למוסדות במגזרים אחרים. ששם ככל שהמוסד גדול יותר הוא נחשב יותר ואצלינו מחפשים את הקטן, המשפחתי והיחס האישי. וגם זה, מה לעשות עולה כסף.

לסיכום, כולנו רוצים לחסוך ולא לשפוך כסף ומאידך אשרינו שהכסף הולך יותר על חינוך ילדים ופחות, הרבה פחות על נופשים ביוון, תורכיה, אירופה, ארה"ב וכד.

כל מה שכתבת נכוןבת 30
הבעיה היא שאין בחירה.
אני לא יכולה לבחור אולפנה שלא תרעיף על הבת שלי אינספור העשרות ופרוייקטים חינוכיים וחברתיים.
אין אולפנה כזאת.
האם באמת.כולן רוצות את כל העסקת חבילה הזאת שנקראת ''אולפנה''?
אולי לא.
יש לי אחיינית, ילדה טובה ומתוקה שפשוט לא רצתה את זה. בסוף עשתה בגרויות במשהו מקביל לפרוייקט הילה. היתה מבסוטה, היה לה המון זמן, היא עבדה, הרוויחה יפה, לא היו חסרות לה חברות ואירועים חברתיים...
וגם הוציאה תעודת בגרות.
ואפילו התחתנה בסוף י''ב 🙂.
קוראים למסגרת כזו תיכון דתי.תהילה 4
פעם היו הרבה כאלה אבל הם נסגרו או שודרגו לאולפנות פשוט כי הציבור והבנות חיפשו יותר תוכן ויותר משמעות וגם את בעצם מחפשת אולפנה ברמה גבוהה - כתבת, אולפנה דוסית. אז רמה כזו לא נוצרת מהאויר אלא מהשקעה, העמקה ולימודים ברמה גבוהה. אין אפס. אני מאמחנה שאת רוצה שהבת שלך תעמיק את האמונה ואת ההיכרות ןההזדהות שלה עם חיי תורה ומצוות דברים כאלה דורשים השקעה שיהא הרבה מעבר לתעודת בגרות. ולכן זה דורש גם יותר שעות ומשאבים.
ונכון שיש בודדים שיותר מתאימה להם מסגרת פחות פורמלית כמו תוכנית הילה. אך הם מיעוט שבמיעוט ועובדה שהעבודה איתם הם בקבוצות מאד קטנות הם לא מחזיקים כיתה.
זה נכוןבת 30
ועדיין צורמת לי הנקודה שבה פתחתי. לחנך בת לחיי אברכות ובאותה נשימה לקחת מההורים סכום משמעותי מאוד, גם אם הסכום הזה הוא הגיוני ומקובל וכו'.
אולי היה מתאים יותר להתנהל בצורה אחרת? לשדר מסר של ''אנחנו מחנכים בנות לחיי אברכות ולכן משתדלים לצמצם בהוצאות '' וכד'
אצל חרדים החל מכיתות ו' מסיימים ב-15:00אחתפלוס
ובתיכון חרדי מסיימים לא לפני 16:00.
רק תיקנתי...
אצל בנות? חידשת ליתהילה 4
כמה וכמה בנות שפגשתי אמרו לי שמביימים מוקדם. אולי השתנה
והבת שלי סיימה כיתה ח בבית יעקב בשנה שעברה בכל השנים ובכל הכיתות סיימו בשעה 14.00. (אני מדברת על יסודי) סמינרים אני באמת מכירה פחות אבל זה מה ששמעתי.
בבית יעקבאפונה
בכתה ח' סיימתי כל יום ב14:30
ובתיכון ב16:00.
(עברו כמה שנים מאז אבל לא חושבת שהשתנה הרבה)

ממש כמו באולפנה אבל אין לי מושג כמה זה עלה להורים שלי
וואלה סבבה אז באמת מעניין כמה עולהתהילה 4
בטוח יותר נמוך מבאולפנות.

בעיני אברך זה גם מי שאשתו מוכנה להסתפק במועטאחתפלוס
נכון , אלו המחיריםפליונקה
19000 עם פנימיה, 12000 בלי פנימיה.
אולי אברכים מקבלים עלית הנוער.
יש גם הנחה לפי הכנסה לא עלית הנוער, תבדקו אולי מגיע לכם.
באמת, גם ככה לא ברור איך עומדים בזה ועוד מצפים שאחרי כמה שנים כאלו של כמה ילדים הורים עוד יחסכו סכומים לא מבוטלים לחתונה.
אני יודעת שאלו המחיריםבת 30
וזה חורה לי.
אבל זו בעיה שכבר קיימת שנים.
מה שאני תוהה לגביו זה איך אפשר לדרוש כזה מחיר ומצד שני לעודד בנות לחיי אברכות שלא מאפשרים את זה כמעט?
בלי חינוך מכוון לחיי אברכותפליונקה
אף אחת לא באמת תרצה את זה. לפחות אלו שכן מודעות לנושא כסף.
אין לי בעיה עם חינוך מכוון למשהובת 30
כל עוד זה מתאים למי ששם.
יש לי בעיה שמכוונים בנות לחיים שאין בהם רווחה כלכלית, לרוב, אבל את שכר הלימוד הגבוה יודעים גם יודעים לדרוש.
מי מצפה ממך לחסוך כסף לילדים?קופצת
לא מרגישה שמישהו מצפה ממני. והכי חשוב - לא מצפה מעצמי.
זה מחיר סטנדרטי לפי מה ששמעתיכבתחילה
להורים שלי יש ניסיון עם 2 אולפנות, ו2 ישיבות, וזה המחיר.
הם תמיד אומרים שהוצאות חינוך הם ההוצאות הכי יקרות.

אצלי אישית
כל חודש שילמו סכום זהה + כמה מאות שקלים על נסיעות כל שבוע.
ולא היה עליית הנוער.

אם אתם לא יכולים לשלם את הסכומים האלה יש 2 אופציות:
1. לחפש אולפנא שיש בה מלכתחילה עליית הנוער.
2. לבדוק אולפנות קרובות לבית, בלי פנימיה, שמקושרות לרשת(צביה, אמית, אורט וכו'..) והמחיר בהתאם..

בהצלחה

אגב, גם באולפנות שמכוונות לחיי אברכות, יש הרבה בנות שלא רואות את עצמן ככאלה וממשיכות את חייהן לפי הערכים בבית או ערכים שהן חושבות לנכון.
אגב2, אני למדתי באולפנא עם הכוונה מאד ברורה(לא אברכים, משהו אחר לגמרי) ובכלל לא יצאתי כזאת.. בדיוק להיפך.
אם היה משהו רלוונטי קרוב לביתבת 30
לא הייתי חושבת בכלל על משהו אחר
אבל בכל מקרה גם בלי פנימיה זה כמה מאות שקלים בחודש.
ברור שלא כולן יוצאות אותו דבר. אוי ואבוי אם כולן היו חיות את חייהן אך ורק ע''פ מה שלמדו באולפנה...
שכחת לצייןאפונה
שחשוב להתחתן עם הבעל האברך מוקדם, כדי להתחיל ללדת במקביל ללימודי תואר ללא הכנסה.
דווקא את זה לא אמרו...בת 30
אבל אני מניחה שאצל הרבה בנות זה אכן חלק מעסקת החבילה.
הבת שלי כבר הודיעה לי שהיא תתחתן בגיל 18. אז הודעתי לה שתירגע.
לזה אני קוראת ''עולם השקר''אחתפלוס
גם סמינרים חרדים זה כך
ממה שאני יודעת - המחיר אצל החרדים זהקופצת
סביבות 500 שקל לחודש, לא?
נכון. התכוונתי לסמינר, לא לתיכוןאחתפלוס
אבל בסמינר לומדים מקצוע בד"כ. לא?קופצת
ואז זה סכומים סבירים.
כל תעודת מקצוע עולה כסף...
נכון. לומדים מקצוע ובכ''ז הסכום לחודש הוא לא ריאליאחתפלוס
אבל אולי היה שינוי בשנים האחרונות...
אבל זה בדיוק כמו בלימודים גבוהים בכל מקום אחר..טארקו
אלה המחירים גם במכללות ואוניברסיטאות..
בת 30 מדברת על גילאי תיכון
טעיתי אם ככה. וטוב לדעת שטעיתיאחתפלוס
אבל לא מקבלים תואר כמו שמקבלים בשכק לימוד אוניברסיטאיחגהבגה
ויש הרבה פחות אפשרות למלגות!
זה המחיר כשיש פנימיהשם פשוט
בלי פנימיה המחיר יותר זול (והאיכות יורדת למיטב ידיעתי)
לילדי אברכים יש עלית הנוער ואז ההנחה מאוד מאוד משמעותית. לפעמים מגיעים לסכום מצחיק ממש.

בחישוב הכללי יוצא שמשפחות אברכיות מרוויחות יותר ממשפחות ששני ההורים מתפרנסים יפה.
את צודקת שזה מעצבןשלומית.

אבל הבעיה שלתחזק מוסד זה פשוט עולה כסף...

פנימיה, שכר לצוות, שכירות למקום (לפעמים), פעילויות העשרה וכו' וכו'...

אני מבינה את הפרדוקס אבל לא נראה לי שיושב שם מישהו שמרוויח מליונים...

אז אפשר לומר שאם זה כך שלא יחנכו לאברכות אבל לא נראה לי שזה נכון לשנות את הערכים בגלל כסף (בפועל בעולם המעשה זה ככה לפעמים אבל עולם החינוך אמור להיות יותר אידאלי לדעתי ולחנך לפי האמת ולא לפי הכסף)

אני לא בהכרח תומכת בחינוך גורף לאברכות אבל לא נראה לי כ"כ הזוי מה שתיארת למי שכן רוצה לחנך לזה...

אני מבינה שהתשלום הוא נצרךבת 30
אבל יש השלכות לאמירה של ''הכי חשוב להיות אברך''.
מה זאת אומרת לשנות ערכים בגלל כסף?
אם לא יהיה כסף לא יהיה אפשר לשלוח למוסד שמחנך לערכים...
מה שהזוי זהאפונה
התפיסה שכדי להעניק לבת בגיל ההתבגרות חינוך תורני איכותי, צריך להוציא אותה מהבית
(מה שגורר עלויות של פנימיה)
הוווווו. מסכימהבת 30
לאבת 30
זה המחיר עם חצי פנימיה. ואז אין הנחה של עליית הנוער.
עליית הנוער רק בפנימייה מלאה.
לילדי אברכים אין עליית הנוער באופן אוטומטי. זה תלוי במוסד, בפנימיה מלאה , ובסך ההכנסות. אם האם מרוויחה 25 אלף, כנראה שלא תהיה להם הנחה
נכון, יש מחירים הרבה יותר יקרים.שם פשוט
בפנימיה משלמים עלויות למורים שעובדים הרבה יותר שעות, לצוות מורחב שעובד מסביב לשעון, עלויות של שבת, תחזוקה חשמל מים והרבה מאוד אוכל.
לאף אחד אין עלית הנוער אוטומטי, בודאי שזה תלוי הכנסה,
ציינתי שמשפחות שמרויחות שכר נמוך (למשל מרובות ילדים כדוגמת ילדי אברכים שצינת) בעצם מרויחות יותר כי משלמות שבריר מהמחיר.
נכוןבת 30
אז בעצם היום במדינת ישראל שווה להיות עניים?
זה מה שאת אומרת?
בעינייסליל
זה המחיר כשמחפשים חינוך מאוד ספציפי, שמתאים בדיוק לקבוצת ההשתייכות שלי ולא מוכנים ללמוד באולפנות האזוריות שאליהם מגיעות כל הבנות מהסביבה.
דווקא אני וכל אחיותי למדנו באולפנא האיזוריתבארץ אהבתי
ללא פנימיה, ההורים שלי שילמו כ-10,000 לשנה.
(במצטבר, על 6 בנות ל-6 שנים - 360,000)
אולי יותר זול מאשר עם פנימיה, אבל עדיין יקר מאוד.
מענייןסליל
ממה שאני יודעת, אמורה להיות הגבלה על הסכום שמוסדות החינוך יכולים לגבות מההורים. אבל לא מספיק בקיאה מה הסכום בדיוק
אני גם לא מבינה בזהבארץ אהבתי
למעשה זו היתה אולפנא איכותית וטובה, שהגיעו אליה גם מרחוק. זה לא רק לבנות הסביבה. אולי לכן גם המחיר עלה בהתאם. אבל זה לא שהיתה אופציה טובה אחרת זולה יותר (היה תיכון אמי"ת, אבל ממש לא ברמה תורנית מתאימה).
גם אצלנוסליל
ההורים שילמו.
אבל הסוף זו בחירה של ההורים, והתשלומים האלו הם תשלומי רשות. מבחינת משרד החינוך, התשלומים הם מאוד בסיסיים.

הבחירה הזו לגמרי לגיטימית, רק צריך לקחת את זה בחשבון, כשלא רוצים ללמוד עם כולם אלא רק מי שעובר את הסינון
נכוןבארץ אהבתי
ועדיין - כשהאופציה היחידה הזולה אומרת שאני אהיה היחידה בכיתה עם חצאית שעוברת את הברך, הגיוני שההורים שלי לא ירצו לשלוח אותי לשם, גם במחיר יקר. כי זו לא אופציה חלופית אמיתית.
זה לא שכולן אצלנו בשכבה היו דוסיות, בהחלט היה גיוון (בעיקר בגלל הבנות מהאזור), אבל היו מספיק חברות דוסיות בשביל שאני ארגיש בנוח להישאר כזו, מה שלא היה קורה באמי"ת.
גם בחטיבה זה המחיר??אפונה
אולי לא, לא באמת ידעתי אז כמה ההורים שלי שילמובארץ אהבתי
אני יכולה לשאול את אמא שלי בהזדמנות..
למה המחיר באולפנה ללא פנימיה כל כך יקר??מצטרפת למועדון
אני משווה לתיכונים של חב"ד שזה מה שאני מכירה. שם משלמים רק דמי שכלול בתחילת שנה בעלות של כמה אלפים בודדים ועוד כמה מאות שקלים בפרישה שנתית לפני טיולים או שבת מחנה.
מנסה להבין על מה גובים כל כך הרבה כסף מהורים אם זה ללא פנימיה?
יש תל"ן - תכנית לימודים נוספתאורי8
התלן מיועד לתוספת שעות קודש/ חינוך, ולפעילויות חברתיות נוספות על מה שמשרד החינוך נותן לכל התיכונים. בדרך כלל יש כמה שבתות אולפנא במהלך השנה( אצלנו יש 2 , יש אולפנות שיש יותר). הרצאות, פעילות חברתית וכו... גובה התלן נקבע באישור ועד ההורים, ויש הגבלה כמה מותר לקחת.
המשךאורי8
יש גם אולפנות עם חצי פנימיה, שזה אומר שישנים באולפנא יומיים בשבוע, ואז יש גם עלות של אוכל והחזקת פנימיה, ופעילות אחר צהריים.
בלי תשלומי ההורים אולפנא תוכל לתת בדיוק את מה שנותן תיכון דתי.
באמת אצלנו מאד מרגישים את זה שאיןמצטרפת למועדון
מאיפה לקחת תקציבים לכל הפעילויות החברתיות שעושים. וזה קשה.
הלוואי שהורים פשוט היו משלמים סכום כל כך גבוה ואז היה אפשר להפיק דברים ברמה בלי לשבור את הראש מאיפה לקצץ...
יכול להיות שבאמת באולפנות יש תכלס יותר הווי ממה שיש אצלנו. זה אחרת כשיש לך ראש שקט. מצד שני לא באמת חושבת שהורים היו עומדים בתשלומים האלה.. אף אחד לא היה משלם.
את צודקתבת 30
אני מבחינתי לגמרי בעד ללמוד באולפנה האיזורית.
אבל א. גם האולפנה האיזורית היא עם חצי פנימיה וזה פלוס מינוס אותו מחיר.
ב. תלוי בילדה ותלוי באיזור...אני חושבת ומרגישה שהיום הפערים הם גדולים יותר ומשמעותיים יותר. הסמארטפון שהוא חלק בלתי נפרד מחיי הרבה תיכוניסטיות, הוא מוקצה מחמת מיאוס אצל הרבה תיכוניסטיות אחרות. וזה פער גדול יותר ממנטליות או תפיסה או רמה דתית. זה פער תרבותי שלם.
תרבות הפייסבוק, אינסטגרם, וואצאפ ,התמכרות למסך או תרבות חיי החברה נטולת המסך.
זה פער. גדול.
לפעמים אין אולפנא איזורית סבירהאורי8
וגם באולפנא האיזורית משלמים לא מעט, אחרת היא תהיה תיכון, לא אולפנא. אני עובדת באולפנא איזורית. וכל היכולת שלנו לתת משהו מעבר למה שנותן תיכון רגיל , היא מתשלומי ההורים.
וישיבות איזוריות ברמה תורנית גבוהה לא קיימות בכלל באיזור שלי.
כך שלא ממש יש בררה. אנחנועמוק בפנים, בן בישיבה גבוהה, בת באולפנא , וובן בישיבה תיכונית. ב"ה השנה כבר אין מעון, עד שנה שעברה היה. זה חא םשוט, אנחנו לא זכאים לעליית הנוער, לא מספמק עניים ב"ה, הצלחנו לקבל הנחות של 15- 20 אחוז. עובדים משרות מלאות ועוד קצת , כדי לעמוד בהכל . קצת מרגיש שאין בררה, כי זה החינוך שאנחנו רוצים.
הגדולה שלי ל דה באולפנא ממש,דוסית ולא שמעתי שכיוונו להתחתן עם אברך, למרות שבסוף זה מה שהיא עשתה... בקיצור, אין לי פתרון, חוץ מלעבד הרבה...
בסוףסליל
זה גלגל שמזין את עצמו.
רוצים לבחור בדיוק עם מי ללמוד, אז כל אחד שולח את הילד שלו למקום אחר, ואז ברור שבאולפנות ובישיבות האזוריות, מגיעים לרוב החבר'ה שפחות חזקים מבחינה דתית.

תשלומי הורים מאפשרים לתת יותר, אבל זו בחירה של ההורים (בחירה לגיטימית לחלוטין, כל עוד ההורים מוכנים לממן זאת).
בגדול אמורה להיות הגבלה על תשלומי ההורים, פעם הסכומים היו גדולים יותר.

ברור אבל שפנימייה זה יקר יותר, כי התשלום כולל גם אוכל ולינה ועוד צוות בנוסף לכל. וזה חוזר לעניין של גלגל שמזין את עצמו. אם כל ההורים ישלחו את הילד שלהם לישיבה או באולפנה הקרובה, ממילא האוכלוסייה שם תשתנה.

נכון, אבל אין לי דרך לשנות את זהאורי8
אלא אם כן יש התארגנות של הרבה הורים יחד. יש נסיונות כאלה בכל מיני מקומות.
זה יותר מצליח במקומות עם אוכלוסיה דתית מאוד גדולה, וגם עם הבנות. יש סגנונות של ישיבות שהם יחודיים ומי שמחפש אותם לא ימצא אותם בישיבה איזורית, גם אם תהיה ברמה תורנית טובה.
הייתי מעדיפה מוסדות ללא פנימיה , או עם חצי פנימיה, חלק מילדי למדו בחצי פנימיה, גם לא זול.
זה קצת איזורי, וקיים יותר אצל הבנות. קשה לי עם הפנימיות, כל הזמן מקווה שיצליחו לפתוח בעיר שלי ישיבה טובה , ללא פנימיה/ חצי. מנסים כבר כמה שנים, היה נסיון שנכשל, כי הרוב עזבו בכיתה ט.
להורה בודד אין יכולת לשנות את זה, ואם ינסה הילדים שלו ישלמו מחיר כלשהו.
וגם, לפעמים לילד יש רצון למוסד מסוים, וממש לא רוצה להשאר במוסד האיזורי, גם אם ההורה חושב שהמוסד האיזורי בסדר. אני ממש בדעה של - אדם לומד תורה במקום שליבו חפץ, ומאפשרת לילדים אם הם רוצים ישיבה מסוימת, מאוד חשוב לי שיהיו מחוברים למקום הלימודים, לפי דעתי כך הם יותר פתוחים לקבל מהמקום( בינתיים כל ילד אצלי למד במקום אחר בגיל תיכון, אנחנו בגישה של להתאים את המוסד לילד).
וכן, זה עולה הרבה כסף, והם מקבלים הרבה. קשה לי עם זה, אבל על דברים טובים משלמים, אף אחד לא עושה עלינו קופה או מתעשר מזה. לא רואה פתרון שישאיר את אותה רמה בישיבות והאולםנות, אולי רק פחות פנימיות. חצי פנימיה בריא יותר בעיני( אבל רק מעט יותר זול).
בישובים מסוימים ובירושלים, יש ישיבות ואולפנות טובים ללא פנימיה, בפריפריה פחות, יש מקומות טובים שרובם פנימיות, מעט חצי פנימיות. ומעט נסיונות התארגנות באולפנות והישיבות העירוניות להישארות של קבוצות תלמידים מבתים תורניים/ כיתות תורניות, לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. וגם שם משלמים יותר מתיכון.
ממש צודקתדפני11
האמת, לא הייתי שולחת את הבנות שלי לאולפנאסופי123
שאלו הערכים שאליהם היא מחנכת במוצהר. הגיל הזה בעיני צריך להתמקד בעיקר בהתפתחות אישית, אישיותית ולימודית ובית ספר לפני כל דבר אחר אמור לתת כלים אקדמיים ולתת לילדה נקודת פתיחה מעולה בין אם היא רוצה להיות רופאה או מורה, כל אחת לפי שאיפותיה וכישוריה. לחנך להתחתן נראה לי מיותר לגמרי. ערכים מבחינתי מקבלים בבית בעיקר ובבית הספר זאת תוספת.
מסכימהבת 30
זה רק אחד הדברים שהם דיברו שם...ברור שיש לימודים וחברה והכל.
אבל תרצי או לא, כמעט בכל מקום יש ברקע תמונה של ''איך הבוגרת שלנו נראית''. במקום אחד תהיה תמונה של בנות שמתקדמות באקדמיה, במקום אחר בנות שמקדישות את חייהן ליישוב א''י וכו'.
גם ברור שבסוף כל אחת היא אחרת והאולפנה היא תחנה אחת בחיים. לא כל החיים
מעניין. הילדות שלי עוד לא שםסופי123
ונראה לי שהרבה השתנה מאז שאני הייתי נערה... יש היום יותר מבחר ותחרות וכמו שאמרת כל אולפנא צריכה לבחור ערכים שמייצגים אותה בתחרות הזאת.
באופן אישי מאמינה שמירה צריכה לגדול בבית, להיות חלק יומיומי מהמשפחה שלה, וזה הרבה יותר משמעותי מערכים שמחנכים אותה בפנימייה כלשהי. גרמת לי לחשוב מה האופציות אצלנו
מאמינה בזה לגמריבת 30
גם הילדה שלי לא רוצה פנימיה בכלל
וואי וואידפני11
צריך להתחיל לחסוך...
אבל תכלס זה מה שאנחנו משלמים במעון לחודש.
עכשיו בגן גיליתי עולם חדש...
כנראה צריך לחסוך את השנים בגן לשנות התיכון...


ומסכימה איתך, זה באמת מתסכל מאוד הפער....
המעוןסליל
לפחות זה שנתיים - שלוש, ולרוב ההורים אין יותר משני ילדים במעון במקביל.
תיכון זה בין ארבע לשש שנים, ובקלות יכולים להיות במקביל שלשה או ארבעה ילדים בתיכון.
נכוןדפני11
וגם אולי עוד איזה ילדון במעון במקביל... אללה בחתי🙈
צריך לחסוך מהרגע שהילד נולד...בת 30
וואלה, לא עשינו את זה...
אני אישית לא אוהבת שבתיכון דוחפים לכיוון הזה בכלליחופשיה לנפשי
(עשה לי אנטי רציני) ובכלל חינוך והשקפת עולם זה בעיקר מהבית בעיניי.
מסכימהבת 30
אולי אני לא מספיק יודעת. אבל אם זה אולפנא דתי לאומי אז עדלא מחוברת
שהבנות מגיעות לאולפנו בד״כ האבא כבר לא אברך.
יש כמה נדירים. או אולי הם מגרדים את הילדים הראשונים , אבל אחכ זהו כולם עובדים. כי אין ברירה
לא מכירה את הפרדוקס5+
כי באולפנות שיצא לי להכיר לא דיברו על איזה בעל לחפש...
אבל מסכימה איתך שגובה שכר הלימוד בבתי ספר דתיים הוא מוגזם ממש. כבר שנים אנחנו בוכים על זה. ל2 הראשונים קיבלנו עליית הנוער אבל מי שרוצה עליית הנוער צריך להתחייב לפנימיה מלאה וזה ממש לא מתאים לכל אחד. וגם לא כל אחד זכאי לעליית הנוער. וגם לא בכל מוסד יש עליית הנוער. השלישית שלנו הייתה בתחילת שנה בפנימיה חלקית ואז החליטה שהיא לא רוצה וזה היה פשוט נשימה לרווחה. למזלינו באולפנה שלה אפשר לבחור אם רוצים פנימיה או לא. לא בכל אולפנה יש בחירה. והאולפנות עןד מנסות לשכנע בנות להשאר לפנימייה אפילו לעוד ימים מעבר ליומיים שכבר יש, בלי להתחשב בזה שזה עולה להורים הון תועפות.
ומה עם תלמודי התורה שזה בעצם בית ספר פרטי שאתה משלם עליו את מיטב כספך רק בגלל שבית הספר הממלכתי באיזורך לא מספיק תורני?
ואח"כ יש ישיבה גבוהה שההורים משלמים עליה עד שהבחור מתחתן. זה ילד שעבר את גיל החינוך. אבל ברור שאנחנו רוצים שהילד שלנו ילמד תורה, אז אנחנו צריכים לשלם עליו. כנ"ל אם הבנות שלנו יחליטו ללכת למדרשה.
המצב בציבור שלנו באמת אבסורדי. לכל אחד שזוכה יש כמה וכמה ילדים, לרוב צריך במקביל לשלם עליהם לכמה מוסדות שונים, זה פשוט מוגזם.
מסכימה אבלאפונה
אני חושבת שחלק מהעניין הוא לחנך ולעודד את הילדים לעבוד. בחור ישיבה ובת מדרשה שחשקה נפשם בתורה יכולים לעבוד כמה שעות בשבוע בנקיון/בייביסיטר/שיעורים פרטיים/אחר ולממן את עצמם.
זה לא ישים בכל מקום5+
הבן שלי למשל לומד בישיבה גבוהה שנמצאת במקום מרוחק שלא נראה לי שימצא שם עבודה, וקשה מאוד למצוא עבודה באופן כללי לכמה שעות בשבוע. ומלבד זאת הוא לומד כל יום מהבוקר עד הלילה, יום שישי גם לומד וגם עושה כביסות וכו' באמת שאין מתי לעבוד גם אם היה איפה.
לימוד תורה זה התמסרות מוחלטת לכמה שנים.
זו בחירהאפונה
ברור שעבודה באה על חשבון דברים אחרים,
בעני זה חלק חשוב מהחיים
"יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ"
התמסרות שמישהו צריך לממן אותהבת 30אחרונה
אם יש מישהו כזה, מה טוב.
אם אין, זו בעיה
מחפשת רעיון לעיצוב עוגה לסיום מסכת בבא בתראnik

אפשר גם סיום של שלושת הבבאות.

לא משהו מורכב מידי🫣

תודה!

תשובה מג'מינימאוהבת בילדי

מזל טוב על סיום מסכת בבא בתרא! זהו הישג מרשים מאוד.

לכבוד המאורע המכובד, הנה כמה רעיונות לעיצוב עוגה המשלבים מוטיבים מעולמה של המסכת:

עיצוב "דף גמרא": הפיכה של העוגה (ניתן להשתמש בדף אכיל מודפס) למראה של דף מסכת בבא בתרא. ניתן להדגיש בצורה ויזואלית את המילים "סליקא לה מסכת בבא בתרא" בפונט בולט ומעוטר.

מוטיב ה"חזקה" או "שותפין": מכיוון שחלקים נרחבים במסכת עוסקים בדיני שכנים, שותפין, וחזקות, ניתן לעצב על העוגה אלמנטים של בתים, חצרות או גבולות (סמליים), שיוצרים מראה של שכונה עתיקה ומזכירים את התוכן הלימודי של המסכת.

עיצוב ספרית ספרים: יצירת "מדפי ספרים" מבצק סוכר או שוקולד, כאשר אחד הספרים בולט ומסומן כ"בבא בתרא", מוקף בספרים נוספים, מה שמשדר את עוצמת הלימוד וההתמדה.

מוטיב כלי הלימוד: עיצוב של שולחן לימוד עם זוג משקפיים, עט נובע (או נוצה), ומסכת בבא בתרא פתוחה מונחת עליהם, כסמל להשקעה והעמל שהושקעו בלימוד.

טיפ למראה נקי ומכובד: שימוש בצבעים קלאסיים כמו כחול, לבן וזהב תמיד מעניק מראה חגיגי ויוקרתי המתאים לאירועי סיום מסכת.

האם תרצה עזרה נוספת בתכנון הפרטים הטכניים להכנת אחת האפשרויות הללו?

אני הייתי עושהמאוהבת בילדי

עוגה מלבנית ומצדדיה 2 רולדות- כמין ספר תורה

אולי ציור של שער?אן אליוט
רעיונות טובים! תודה!nik
וואו אם הייתי מעצב עוגה של בבא בתראחתול זמני

הייתי שם באמצע מחיצה שבורה

ולפיכך האבנים והמקום של שניהם

תודה על הרעיון, אבל זה פורום לאמהותיעל מהדרום
לק"י

מניחה שהגעת לפה מהראשי בלי לשים לב.

אה סליחה לא שמתי לב בכלל חתול זמניאחרונה

הייתי בטוח שזה בית המדרש או משהו

חיפוש מקום מגוריםמרים מרים

אנחנו זוג עם חמישה ילדים 1.5-9. מחפשים רעיונותלמקומות מגורים תורניים עם חיונך טוב. 
אנחנו פתוחים לשמוע על גרעינים, יישובים, וריכוזים אחרים. פחות בכיוון של חווה או מקומות שהם בשלבים מאד התחלתיים של הקמה. 
חשוב לנו מקום עם יראת שמיים גדולה, שמחה, אנישם עם פשטות ועומק. 

כרגע גרים בירושלים בריכוז מאד תורני ומרגיש לנו שחסרה פה חיות, וחיבור לעם. 

 

אז האפשרות היא או לגור ביישוב שיש קרבה סבירה לעיר כלשהי.

או בגרעין תורני שמח ואיכותי. 

ממש אשמח שתפקחו לנו את העיניים!!! תפתיעו אותי עם רעינונות

הגרעין ברמלה ממש נשמע משהו בסגנון שאתם מחפשים.אני=)אחרונה
מגורים ליד אשדודשירה-

היי אנחנו זוג פלוס 1


כרגע גרים ברעננה

בעלי מתחיל לעבוד באשדוד ואנחנו מחפשים ישובים / קיבוצים / מושבים עם קהילות דתיות- מעורבות פתוחות לא משהו דוסי.  

אנחנו מאד פתוחים בסגנון שלנו.

ושלא יהיה מעל 20 דקות נסיעה לכיוון צריכים מקום מעורב אבל חשוב לנו ממש קהילה צעירה 

לא יודעת מה המרחק וכמה צעירים יש שםיעל מהדרום
לק"י

אבל יש באזור את בני דרום וקבוצת יבנה.

וגם ניר גלים124816
תגובה שקיבלתי בפרטי (מגבר)יעל מהדרום

רוצה להוסיף המלצה על היישוב ניצן, שנמצא מעט דרומית לאשדוד, יישוב דתי לאומי בעל אופי פתוח וליברלי, כמו שהכותבת מחפשת. יש משפחות צעירות, ואוירה קהילתית נחמדה.


ההיכרות שלי עם המקום מתוך 2 קולגות בעבודה (אני עובד בתל אביב) שגרים בניצן.

על אחד מהם אני יודע שאישתו עובדת באשדוד, זוג עם ילדים די קטנים (תאומים…)


אם צריך אני יכול לחבר למידע דרך הקולגות שלי בעבודה.


הבנתי שביבנה יש הרבה דתיים צעיריםטארקואחרונה
ולא קהילה מאוד תורנית

שווה בדיקה

מוסדות על-תיכונייםפילה
כל מיני מדרשות , ישיבות , מכינות. איך מממנים את זה? ואיך אמורים לחסוך לחתונות במצב כזה? 
חיסכוןמדברה כעדן.

זה מעבר להוצאות השוטפות... יש לנו קטגוריה של חיסכון...

וגם אפשר למשכן חלק מהבית אם יש בבעלותכם....(לחתונות)


בעיניי זה לא קשור למדרשות וכו'...

וגם אם אתם יותר חיים על הקשקש אפשר להגיש מלגות וכו'... 

כמו שמממנים ישיבות תיכוניות ואולפנות...אר

באמת לא קל

הציבור שלנו מוציא הון על חינוך

מעצמךהפי
אני חושבת שמי שרוצה ללמוד תורה יש עניין שהוא בעצמו ייממן אם את נתקעת הורה או אדם אחר שיכול לעזור . 
זה באמת הוצאה ממש גדולהggg

אם מתקשים לשלם על הכל אז כדאי לבקש הנחות. 

יש אולפנות וישיבות שיש בהם פנימיה שיש להם סבסוד של עליית הנוער להורים שלא מסוגלים לשלם. (יש שם בירור רציני מה רמת השכר וכו', אבל אם מקבלים הנחה היא יכולה להיות מאוד משמעותית)

ישיבות גבוהות או מדרשות ללימוד תורה יש אנשים שמשלמים את זה ממעשר כספים. חוץ מזה בגילאים האלה נראה שכבר אפשר לבקש מהילדים שיעבדו בימי שישי או בבין הזמנים ויעזרו קצת במימון.

כדאי תמיד לחסוך משהו, גם אם לא סכומים גדולים ולהפקיד את זה בתוכנית חיסכון טובה. יש גם את התוכניות חיסכון לכל ילד של הביטוח לאומי. כשהן משתחררות, אפשר להגיד לילדים לשמור אותם לחתונה בעז"ה. 

ויש כאלה שגם משלמים לת"ת...

בהצלחה לכולנו

 

זה ממש מאתגראורי8
באמת השילוב של הכל- אולפנות , ישיבות, מדרשה, ישיבות גבוהות , חתונות ממש ממש מאתגר. כשראינו שאנחנו לא עומדים בזה התחלנו להוסיף עבודות , אבל לא מעיקות פתחנו עוסק פטור והתחלנו להכניס עוד כסף מהצד מדברים שתמיד חלמנו לעשות . שמעתי פעם ממישהי שאם חסרה לך פרנסה אולי הקב'ה אומר לך שיש לך עוד משהו לתת לעולם ... זה מעמיס אבל גם מגדל אותנו וכבר אין תינוקות קטנים בבית כך שאפשר להקדיש אחר צהרים/ ערב בשבוע לעוד משהו.  היו לנו 2 חתונות ב"ה, השתמשנו בקרנות השתלמות . אנחנו עדין על הקשקש . מקוים לגדול עוד מקצועית ולהגדיל הכנסות.  אנחנן גם מכוונים בעזרת ה' לעזור מעט בקנית דירות, עזרנו בינתים לבת אחת. בענין הזה אם לא יפול עלינו כסף מהשמים אנחנו מתכננים להוסיף את הסכומים למשכנתא שלנו. וכך עשינו עם הבת הגדולה. מיחזרנו את שלנו והוספנו סכום. לא נתנו סכום מטורף,  לא מבקשים מהילדים לממן בעצמם ישיבה או מדרשה כי הם כן עובדים מעט תוך כדי או בחופשים וזה מממן להם את שאר המחיה שלהם בתקופה הזו וגם אם יתחילו לחסוך לעתיד שלהם לא יזיק. מתכננים לממן גם תואר למי שיצטרך( הגדולה קיבלה מלגות הצטינות ולא שילמה) ,  בעזרת ה נשלם מההכנסות החודשיות. זה באמת באמת לא קל ועם כל התוספות מהצד אנחיו עדין על הקשקש. בעזרת ה מתפללת שהקב"ה יתן לנו מספיק פרנסה לעזור לכל הילדים שלנו. 
אתם גיבורי עלפילה
אני לא רואה את עצמי לוקחת משכנתא לילד בגיל 45-50. וברמה מסוימת מרגיש לי ניצול. יוצא שילד הולך כמה שנים לישיבה/ מדרשה ,אחרך משרת. אחר כך לומד . זה בעצם אומר לפרנס אותו עד גיל 25 כשיש עוד כמה קטנים שבאמת צריכים שיפרנסו אותם. וכשקטנים יהיו בני 25 אני אהיה בת שישים פלוס ובעלי בן שבעים. בעצם צריך לפרנס אותם עד מוות?
ממש ממש לא ניצולאורי8אחרונה

קודם כל הם לא ביקשו. אנחנו הצענו. זה כנראה ענין של נורמות ומנטליות. זה מה שאנחנו קיבלנו וזה מה שאנחנו מתאמצים לתת( רק שלהורים שלנו היו הרבה פחות ילדים אבל קיבלנו הרבה יותר).זה גם לא נכון שמפרנסים אותם עד גיל 25. רק עוזרים מעט. הבנות הנשואות שלי מפרנסות את עצמן והן התחתנו בגיל 20. עזרה  מועטה בדירה  זה רק לתת משהו מינימלי שיהיה להם מאיפה להתחיל.הבת שעזרנו לה לקחה משכנתא גדולה שאני מקוה שתעמוד בה. ( אפילו שקנתה בפריפריה). בלי העזרה שלנו כנראה היה לוקח לה עוד כמה שהים לקנות . ולממן ישיבות וחתונות לא מממן להם חיים. זוג צעיר צריך לפרנס בית, את זה הם עושים לבד תוך כדי הלימודים / צבא/ ישיבה ובאמת הם גיבורי על. המימון של הלימודים זה עזרה קטנה בתוך זה.  וכם בחור בישיבה גבוהה או בת במדרשה עובדים תוך כדי  או בחופשים ומממנים להם את כל שאר החיים שלהם. את ממש לא חיבת כלום תחליטי מה באפשרויות שלך. לנו חשוב להתאמץ על זה, כנראה כי זה מה שאנחנו קיבלנו , ואני רוצה לתת להם התחלה טובה יותר לחים. אפילו מרגישה שאנחנו לא נותנים מספיק. הלוואי שהיה לי לתת יותר לדירה , גם ככה קשה להיות זוג צעיר שלומד ועובד ומגדל ילדים. והילדים שלי חיים בפשטות , ממש לא מנצלים אותנו. ולגבי לפרנס,אותם עד מווצ, מאחלת לנו חיים ארוכים.... אבל מה היעוד של הכסף מבחינתך? מבחינתי היעוד שלו לאפשר חיים נוחים לי ולילדים שלי. ובעזרת ה גם בגיל 80 אם יהיה לי מה לתת אתן להם גם כדי לשפר את תנאי חייהם. אין לי מה לעשות עם הכסף בעולם הבא...

מחפשת המלצהכל היופי

לפסיכיאטר לצורך אבחון אוטיזם לנערה.

כלומר צריכה פסיכיאטר שזו המומחיות שלו


תודה מראש ❤️ 

בתל אביב עוזר לך?מתואמת

ממליצה על ד"ר ליאור אדלר.

אגב, בשביל לקבל אבחנה מלאה צריך גם אבחון אצל פסיכולוג (זה אפילו נצרך יותר).

אז אם עוד לא עשיתם, ממליצה על דינה זלזניק בירושלים ועל אליעזר סוקניק בבית שמש.

כן, עוזרכל היופי

אנחנו אחרי אבחון פסיכולוגי, מסתבר שיותר קשה למצוא פסיכיאטר מפסיכולוג (לפחות במומחיות הזו)

תודה על ההמלצה, אנסה

נכון... בהצלחה רבה!!מתואמתאחרונה
(ד"ר אדלר לא דתי, אם זה משנה לכם. אבל הוא הצליח להבין את הבן שלי, שחלק מהתסמינים שלו קשורים בפן הדתי.)
אשמח לטיפים איך להרגיל מתבגרים להחזיר את החפצים1112
שהם משתמשים בהם למקום.

גילאי 12-18


תודה רבה רבה 

כשתמצאי תספרי לי🤭מתואמת

אבל כנראה שבשביל באמת להרגיל למשהו צריך להתחיל בגיל צעיר, וכך זה הופך להרגל טמוע...

אני לא עשיתי את זה, ועכשיו אוכלת אותה

גם דוגמה אישית עוזרת. אבל אוחי צריך דוגמה אישית משני ההורים🙈

וחוץ מזה אני חושבת שזה בעיקר אופי...

אנחנו בגיל יותר קטןנירה22אחרונה

עשינו מבצע שנקרא מבצע נעליים על החזרת הנעליים למקום

אבל לא יודעת אם יעבוד בגיל הזה

אשמח לעזרתכן בתכנון בת מצווהחולמת להצליח
עבר עריכה על ידי חולמת להצליח בתאריך כ"ז באייר תשפ"ו 18:34

התחלתי לברר מחירים ונראה שהכל ביחד יוצא יותר מהסכום שתיכננו, חשבתי שיעלה 15,000 ש''ח ונראה שיצא יותר.

מדובר באירוע של 100 איש (חברות ומשפחה)

בינתיים סגרתי אולם ב1900

המעצבת בלונים ושולחנות ב1800,

התיכנון גם קייטרינג,

צלם/ צלמת,

דיג'יי,

קייטרינג

איפור לי ולבת מצווה ותסרוקות ל2 בנות,

בגדים ואם צריך גם נעליים,לכל המשפחה.

כמה כל דבר עולה בערך?

קייטרינג חלבי או בשרי?לפניו ברננה!
קייטרינג חלבי או בשרי?לפניו ברננה!
בשרי, הגיוני שיעלה בערך 7000?חולמת להצליח
ואי זה לא ערך לילפניו ברננה!

כתבתי לך עוד דברים בתוך ההודעה..

האמת שאני לא הכי בקיאה במחירים. עשינו ברית השנה אבל ממש לא זוכרת 😅

7000 נשמע לי כן הגיוני ל100 איש.


בכל מקרה הייתי נעזרת בai לעשות את התכנון הזה.


דברים כמו בגדים למשפחה זה תלוי מאוד מה הגילאים ואם זה בנים או בנות, וגם תלוי בתקציב באיזושהי רמה.. ואם יש אפשרות להזמין מחו"ל.


וגם אפשר לחשוב מה את יכולה להעביר אלייך/לקרובות משפחה ולהוזיל ככה עלויות. לדוגמה - קינוחים - לשאול אחיות וגיסות אם יכולות להביא. דוגמה נוספת -  קשת בלונים אפשר להזמין אביזרים משיין ולעשות בעצמך. הבעיה העיקרית שזה לוקח הרבה זמן. אז אולי לשלם לנערות שיעשו את זה? זה עדיין זול משמעותית מהבאת בלונאית.



*אין לי ניסיון בעצמי.. חחח הגדול שלי בן 9...

בדקתי לך.לפניו ברננה!

ההצעות מחיר שקיבלנו לברית נעו בין 60 ל70 למנה בשרית.

אז 7000 לקייטרינג זה הגיוני.

אנחנו הלכנו על הצעה של 60 בלי קינוח, הבאנו אבטיח ומלון ועוד קצת שהכנו בבית.

מאיפה הקייטרינג שלקחת? אשמח לפרטיםחולמת להצליח
כן. לנו לקחו לברית 70 שקלים, כולל חד"פ, לחמניותיעל מהדרום

לק"י


ושתיה.

קייטרינג ידיד מבאר שבע.


מזל טוב!!

כותבת מה שאני מכירה-עוד מעט פסח

מעצבת- לא לקחנו. השתמשנו בגמ''ח אירועים, ויצא מהמם. תרמתי להם 200 ש''ח מיוזמתי (רשמית זה חינם).

קייטרינג- תלוי ממש מה הרמה, כמה מנות, צורת הגשה וכו'. לדעתי עלות סבירה זה 70 עד 120 למנה. וזה טווח רחב מאוד.

אפשר להוזיל עלויות אם למשל לוקחים מגשי אירוח, וקונים בנפרד שתייה וחד''פ.

צלם- סביב ה-1500 ש''ח. אם תרצי, יש לי המלצה לצלם שעשה עבודה מדהימה ב-1200 (כולל מגנטים).

דיג'יי- 2500-3000. שוב, יכול להשתנות אם את רוצה תאורה מיוחדת, ציורי פנים, ג'אסט-דאנס. אביזרים לריקודים...

לדעתי אפשר לוותר פה על הרבה דברים...מתואמת

אצלנו היה רק אולם (קטן) וקייטרינג (חלבי, בבופה). בגד חדש היה רק לבת המצווה (כל השאר לבשו בגדים שנקנו לחתונה של אח שלי שהייתה כמה חודשים לפני).

אח שלי (נגן מקצועי) ניגן - אבל אם לא היה לי אח כזה, היינו פשוט מפעילים מוזיקה במערכת.

תסרוקת לבת המצווה - אחותי עשתה (אם לא היא הייתי משלמת לנערה מוכשרת סכום יחסית נמוך).

צילומים - עשינו בעצמנו...

כן שילמתי יחסית הרבה כסף על חומרים ליצירה (ציור על תופי מרים), אבל אפשר למצוא משהו זול יותר.


מציינת שהחגיגה הייתה בלי חברות - לחברות חגגנו בנפרד בכיתה עם עוד שתי חברות, והבאנו סדנת יצירה חיצונית, שהתשלום עליה התחלק בינינו. אוכל הכנו בעצמנו.


יכול להיות שאצלכם אין מצב לעשות חגיגה פשוטה יותר... אבל אני כן חושבת שאפשר לנסות לחסוך - קייטרינג פשוט יותר ובלי מלצרים (אפשר לשלם לנערות צעירות שיגישו), לעצב בעצמכם את האולם ככל האפשר (גם כאן אפשר לשלם לנערות צעירות), לקחת דיג'יי זולה או באמת להפעיל שירים במערכת שמע, למנות מישהו מהמשפחה שטוב בצילום כדי לצלם, תסרוקת רק לבת המצווה, להתאפר לבד, לבדוק אילו בגדים יש כבר בבית שיכולים להתאים לאירוע, וכו'...

אלו המחיריםאר

לנו כולל הכל עלה 25000 שח

בגדים נעלים איפור תסרוקת

בעיקר לבת מצוה ולי

לילדים האחרים לא לכולם קנינו חדש רק מי שהיה צריך.

בלונים ועיצוב אולם עשינו לבד מהמם.

קיטרינג בשרי 120 שח

אבל מניחה שיש זולים יותר

דיגי זה עוד הוצאה רצינית גם שם בטח אפשר ליסוך


השאלה מה חשוב לכם ומה האפשריות שלכם

לחשוב ולתעדףמדברה כעדן.אחרונה

מה מהדברים שכתבת את יכולה

או לוותר

או להוריד סטנדרטים


דיג'יי - לקחת מישהי מתחילה אלא אם אתם משפחה ממש מוזיקלית וזה דבר חשוב לכם שיהיה הכי איכותי ומדוייק


תסרוקות - למצוא נערה שיודעת לעשות יפה


צלמת- מתחילה...


זרקתי מה שאני יודעת שעושים


יודעת שלי ממש חשוב צילומים איכותיים ולא חושבת שאוותר על מישהי מקצועית.


אבל בטח בתסרוקות אנסה למצוא נערה..

כנל דיג'יי, אחפש מישהי מתחילה, דרך. להוזיל את זה... 

ספרים על התמדה והרגליםאבןישראל

אני מחפשת אם מישהי מכירה ספרים למבוגרים/ ילדים על נושא ההתמדה, על נושא הרגלים וכללים בחינוך ובכלל.

אם אתם מכירות משהו יותר מאשמח לשמוע.

תודה רבה 🙏

'כוחו של הרגל' על הרגליםoo
אחפש עליואבןישראל
תודה רבה 
את ממליצה עליו?אוהבת את השבתאחרונה
הרגלים אטומיים, מצויין ופרקטי.פלספנית
מהמםאבןישראל
תודה רבה 
גם רציתי להמליץ עליועוד מעט פסח

וראיתי שיש גם תמצות שלו בפודקאסט, אם את בעניין

הרגלים אטומיים- ג'יימס קליר

מצוייןאבןישראל
תודה שאמרת🙏
תודה לך ששאלת!גלויה
גם אני צריכה כזה.

אולי יעניין אותך