שהחיינו על מנגובית אלארי
ואתה בירכת שהחיינו.
כשאני ואתה ככה ישבנו בגינה מתחת לבית שלי, אתה על בול עץ ואני על נדנדה, עולה ויורדת עולה ויורדת.
ולך מה שהיה לך לעשות באותו זמן זה לברך שהחיינו,
לא על טלית לא על אישה, רק על איזה מנגו שאכלת לראשונה.
ורציתי לצעוק עליך: איך אתה יכול לברך שהחיינו שאני פה מתנדנדת מסובכת בך ובעצמי ובמקום לעזור אתה פשוט מברך?!
ורציתי לצעוק עליך גם על שאמרת לי אחרי ברכת האילנות שזה מקסים שמברכים גם על בריות טובות, כי למי אכפת מבריות טובות שאני לא יודעת אם טוב לי איתך?!
אבל לא צעקתי כי אתה בסך הכל אכלת מנגו,
ואין מה לצעוק על מי שאוכל מנגו, במיוחד אם אני זאת שהבאתי לך אותו.
אז פשוט המשכתי להתנדנד בעצבים תוך כדי שאתה ממשיך להנות מהשהחיינו שלך.
ופתאום אמרת: "מה את רוצה שאני יעשה? אם אני יגיד לך ששמתי לב שאת כועסת ומתוסכלת את סתם תסגרי עוד יותר, ואם אני ישחק אותה כאילו לא שמתי לב לכלום את תירצי להרוג אותי ואני יחטוף נאום עד כמה אנחנו הבנים לא רגישים. אז פשוט אכלתי מנגו."
ואני התחלתי לבכות.
אני שונאת לבכות לידך, זה כאילו שבעל כורחי כל הבפנים שלי נחשף.
ותוך כדי בכי נזלת ותסכול, יצאתי עליך:
"אתה מבין? אתה מבין למה אני מתוסכלת? כי יש מצב שאתה הגבר היחיד בעולם הזה שיכול להבין אותי, ואין מצב, אין מצב שאני יוותר עליך. אבל עדיין כל כך קשה לי איתך"
ורציתי שתבהל, רציתי שתברח שתיפגע שמשו.
אבל אתה פשוט המשכת לשבת, המשכת להכיל.
אז בלי קול לחשתי: "למה? למה אתה כל כך טוב אלי?"
אז לקחת פתק וכתבת לי: לילה טוב יקרה!
נראלי לא עושה לך טוב שאני פה.
תעלי הביתה תנוחי קצת."
שמת לי אותו ביד והלכת.
ואני עכשיו שוכבת במיטה כל כך לא יודעת וכל כך מבולבלת.
אז נראלי שפשוט אני אכתוב לך הודעה:
"תודה!
תודה על שאתה אתה!
תודה לאלוקים על זה שהוא שלח לי מלאך שחוץ מזה שהוא מלאך הוא גם יודע לברך שהחיינו על מנגו."
...רחל יהודייה בדם
מעניין ונוגע.
....אילת השחר
טוב שהעלית את זה גם כאן, כי רציתי להגיב.
תמיד יש משהו מרגש בלראות את היכולת הזו לתאר משהו מנקודת מבט אחרת. לנהל איזה דיאלוג או רב שיח פנימי כזה, שמעיד על יכולת רחבה מאוד להכיל ולכלול בתוכנו קולות שונים וזוויות הסתכלות שונות. במיוחד של מקומות עמוקים בנפש של האחר, בהתמודדויות שלו ובהתנהלות שלנו מולן. לצפות כמה צעדים קדימה מנקודות מבט שונות, ולהפתיע שם.

זה קצת כמו לשחק שחמט או איזה משחק אסטרטגיה אחר, רק במילים.
זה יפה.
תודה!בית אלארי
אני מרגיש שאותי זה לפעמים קצת משחרר מעצמי.. שאתה לא כותב מהמקום שלך פתאום אתה נפתח לעוד מרחבים..
אבל תמיד השאלה דווקא בגלל שהכתיבה צריך להיות מדוייקים אם מצליחים לדייק דברים שבעצם בעצם אף פעם לא חווית...
+מדויקתבית אלארי
זו בדיוקאילת השחר
הסיבה שזה מרגש. כי רואים רצון להתרחב מחוץ לגבול הטבעי, להשתחרר מתפיסות, מאיזה קיבעון למחשבה העצמית, לנסות לקלוט ולהרגיש דברים שהם אחרים, ''לחוות'' דרך הניסיון הזה במידת האפשר את המעבר.
וזה בסדר גם להיות לא מדוייקים. זה גם הגיוני שנהיה לא מדוייקים, כי גם הניסיון לתאר חוויה אובייקטיבית וחיצונית לנו, תמיד עוברת דרך הפילטר האישי שלנו. ככל שלומדים ונפגשים עם מי שבאמת נמצא במוקד החוויה שמנסים לתאר, ומפנים מקום בתוכנו להכיל את החוויה האמיתית של האחר, והקסם קורה, ומצליחים לתאר באותנטיות. כשמצליחים להגיע הכי קרוב לדבר האמיתי, אני חושבת שמבינים את זה כשפוגשים את התגובות המתפעלות כמו שכתבו בשרשור השני.

(ורק מחזקת מה שכתבו, שבמציאות אולי נכון לשאול מה הצד השני צריך במצב כזה. גם אם חושבים שיודעים מה הנכון ומה רוצה, תקשורת יכולה לתת המון במצבים כאלו.)
תודה ממש!בית אלארי
כשאני מרגיש שאני מצליח לחוות חיים אחרים ודברים אחרים זה באמת קסם.. ללא ספק..
צריך לזה גם הרבה ענווה..

ולגבי הסוגריים- תקשורת זה הכי חשוב!
הלוואי שאני אצליח..
גם במקרה הזה וגם בדרך כלל אני לא כותב על מקרה ספיציפי ואם זה היה מקרה ספיציפי לא הייתי כותב את זה פה🙈
זה הקסם.אילת השחר
ענווה. זה המפתח.
אשריך שזכית.

(ברור לי שלא היה מקרה במציאות, לכן זה היה בסוגריים...רק הארת ביניים על המרחב שבין הסיפור למציאות).

ומה מעניין דווקא בחיבור לשחרור מתפיסות?
מעניין במובן של מאיר.בית אלארי
כי על פניו הייתי אומר שזה שאדם יודע לתאר מישהו אחר טוב זה לא אומר שהוא ידע להכיל אותו ואולי אפילו עוד יותר להבין אותו (להבין לא במובן של החוויה אלא במובן של הרציונל כאילו..) והרבה פעמים תפיסה היא מאד קשורה חוץ מלחוייה גם לרציונל..
זה יותר מורכבבית אלארי
מאיך שהצגתי את זה בתגובה הקודמת כן יש קשר בין הבנת הראש והרציונל להבנת החוויה.. זה ברור..
נכוןאילת השחר
יש הבדל בין להבין ליכולת להכיל. כי הבנה קשורה בראש ובנקודת הסתכלות ותפיסה, הכלה למימד נפשי-רגש, ולכל אחד מהם יש כלים אחרים לעבוד איתם.
אני חושבת שהיכולת להכיל ולהתחבר לחוויה בעומק, מתחילה לרוב ביכולת להבין, או אפילו לנסות להבין, שיש כאן מישהו שפועל אחרת, חושב אחרת תופס את המציאות אחרת. ההפתחות הזו להסתכלות דרך נקודת מבט שונה, מלמדת על יכולת נפשית להתגמש. וגמישות, הן המחשבתית והן הפנימית יותר, היא אחת מהתכונות שמתחברות ליכולת להכיל רגשית ונפשית.

(מקווה שברור ושהבנתי נכון את הכוונה..)
אני לא מספיק מבין בזהבית אלארי
וכנראה זה באמת קשור כמו שכתבת קודם ועכשיו.
אבל לדוג' מישהו שיצליח לתאר רוצח מדהים זה אומר שהוא בהכרח מבין למה לרצוח? אני לא בטוח.. זה נכון שיש לו יותר מגע עם זה..
אני לא בטוח שמישהו שכותב טוב הוא בהכרח יהיה גם פסיכולוג טוב למרות שהוא מאד מצליח לתאר ולהיכנס לשני..
בדיוק כמו שצייר לא יהיה פסיכולוג טוב למרות שהוא מצליח לצייר את העולם בדיוק גדול.
גם אני לא יודע אם מישהו שכותב טוב הוא יהיה בהכרח איזה מין פילוסוף גדול שמבין לעומק כל מיני תורות.
מסכים שברור שיש מגע.. ואולי עצם זה שהאדם חי זה כבר נותן לא את המגע..
מה את אומרת?
הבנתיאילת השחר
הדוגמאות הבהירו לי יותר למה התכוונת.
נכנסת קצת לשיח פלספני...

אני חושבת שנכון לייצר הפרדה בין היכולת להתבונן, לתאר, 'להיכנס לראש' של דמות אחרת בצורה טובה עד כדי יכולת לתאר בצורה קרובה למציאות, לבין ההכלה בתוכנו של אותה דמות. לא רק במובן של להכיל אותה עצמה רגשית, אלא להכיל את מה שהיא מחזיקה בתוכנו כפשוטו, כמדד ליכולת שלנו לתאר את אותה דמות בצורה הכי קרובה למציאות.
בעיניי, אין הכרח שהם יבואו יחד יכולת ההתבוננות וההכלה במציאות. אפשר להכיל רעיונית גם אם לא רגשית. אבל ברור שליכולת להכיל רגשית תהיה השפעה על מידת האמינות והקרבה למציאות.
במובן מסויים, אני חושבת שלכותבים יש גם יכולות של שחקנים רק על במה דו-מימדית, ויכולת לייצר, להראות, להשמיע ולרקוד על דפים (או תווים מוקלדים). אפשר להעביר חוויות מכל סוג רק דרך מילים.

זה כמו שאפשר לומר למישהו אני יכול להבין למה פעלת בצורה מסויימת, ולהבין את המקום שממנו אתה פועל, אבל אני לא מסכים עם הדרך. אני לא מכיל אותה בתוכי.
(זה, למשל, מה שמאפשר לנו בעומק לסלוח למישהו על מעשה ולא להחזיק את הרגשות שנבעו מהפגיעה ופוגעים בנו בעיקר, כי יוצרים הפרדה בין שלילת המעשה עצמו והתגובה הנכונה ביחס אליו, ל*הרגשה* שלנו ביחס אליו.
אותו דבר גם כאן.)
היכולת של מישהו לתאר בצורה טובה מלמדת על היכולת שלו להתגמש מחשבתית ונפשית, לפנות מרחב בתוך עצמו, על יכולת ההתבוננות
וההבנה שלו ועל הכישרון שקיבל להצליח לבטא במילים את מה שקלט ועיבד בתוכו.

לגבי החיבורים שעשית שם בין פסיכולוג ליכולת כתיבה או ציור מדוייקים, זה באמת לא משהו שיכול להעיד על יכולת אחרת, כי מדובר במרחבים שונים וכלים שונים לביטוי שלהם. זה לא שולל את האפשרות שמי שיש לו יכול לדייק בציור או בכתיבה זו יכולת זהה בשורשה ליכולת לדייק בהבנת נפש האדם וכדו'.
הכישרון יכול להיות זהה בשורש, ביטויים שונים שנובעים ממכלול רחב יותר של האדם מתנותיו וכשרונותיו.
אמנות, ובכללה גם להבין בנפש האדם ולדעת להגיב נכון, גם זו אמנות, היא עבודה אישית וקשורה ביכולת של כל יוצר ובפילטרים שלו שאין לאף אחד אחר מלבדו.

מקווה שהצלחתי להסביר את מה שרציתי לומר בצורה ברורה.
תודה רבה!בית אלאריאחרונה
נראלי שהבנתי.. החכמתי! תודה!
וזה מענייןבית אלארי
וזה מעניין שחיברת את זה גם ללהשתחרר מתפיסות..
ואווTsurie

איזה כיף היה לקרוא את זה.

עם כל התסכול, דווקא נותן תקווה לקשר חי.

שתדעי, שכמה שכואב לך, הוא גם מושפע ממך וכמה שטוב לך, הוא גם מושפע ממך. 

וגם כשהוא נראה אדיש ושהוא טוב אלייך, זה מושפע ממך.

אז את כנראה עושה לו הרבה מאוד טוב ואושר בחיים אם הוא כך עושה לך טוב..

תודה! אני בן🙈בית אלארי
והסיפור לא היה באמת..
סתם סיפור..
אבל תודה!
כתבת יפה ושמח שלא היה באמת כי כמעט הגבתי לגופו של עניין בלנוארץ השוקולד
אתמול בלילה🙈
חחח תודה!בית אלארי
מסקרן מה היה לך להגיד..
בשמחהארץ השוקולד
בקצרה,
זה לא נשמע כמו קשר בריא בכלל.
והייתי ממליץ להיפרד
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..

אולי יעניין אותך