כ"א שבט 23:52

ביוזמת ובהדרכת @שפרינצא בוזגלו!

 

פרק 1: 'ויא דולורוזה'

 

רחוב ה'ויא דולורוזה' מתקרא כך על שם 'דרך הייסורים' (דולורס בלטינית משמעותו 'סבל' עיינו ערך ה"פ) שעבר ישו עם הצלב על גבו בדרך לצליבה (כמובן שהוא לא נצלב*). 

 

הרחוב מתחלק לשניים, ובו 14 תחנות שבו אירעו דברים לא מעניינים שהנוצרים חושבים שהם ראויים לציון.
נתחיל מה'ויא דולורוזה' הקטנה. אל תיכנסו אליה אא"כ אתם באמת מכירים את האזור בצורה טובה. פשוט תעמדו במפגש שלה עם רחוב הגיא, די קרוב לישיבת עטרת ירושלים (עטרת כהנים לשעבר)- יש שם פינה מעניינת, כל פעם שאני שם עם חברות אנחנו עוצרות שם, זה פשוט מספק בידור ל5 דקות :
זוכרים את הסיפור עם אמא של רש"י שהקיר שקע פנימה בשביל שלא תיפגע מהפרש? אז כן, גם לנוצרים יש סיפור דומה (מעניין באמת לבדוק מי הראשון שהתחיל עם הסיפורים האלו, הראשון שמוצא לי מקבל קרדיט), הם טוענים ששם בפינת הרחוב נמאס ליש"ו לסחוב את הצלב, ובצדק, כי מן הסתם הוא לא היה כזה שרירי כמו שהם מנסים לצייר אותו, אז הוא נשען על הקיר, וראו איזה פלא! איכשהו, ניסי ניסים, הקיר שקע פנימה סביב כף ידו לאות הזדהות על הסבל הלא מוצדק שישו המסכן עובר...
אז היום אתם מוזמנים לעבור שם, לעשות ליצנות על ע"ז ולהמשיך הלאה איתנו.

אז אנחנו מתקדמים, אומרים תודה לחיילים הקדושים ששומרים עלינו, ופונים מרחוב הגיא ימינה- ל'ויא דולורוזה' הגדולה, ממשיכים!
אנחנו נעבור עכשיו מתחת לקשת אדריאנוס, אותו אדריאנוס קיסר ששאף להפוך את ישראל ל'פלשטינה', ואת ירושלים לעיר אלילים רומית: 'איליה קפיטולינה'. אותו אחד שגזר את גזירת המילה ושהרג את עשרת הרוגי מלכות, ודיכא ביד קשה את מרד בר כוכבא, עד שאמרו חז"ל: "שבע שנים בצרו אומות העולם את כרמיהן מדמם של ישראל בלא זבל" (גיטין נז), "אמר רבי יוחנן: שלוש מאות מוחי תינוקות נמצאו על אבן אחת. ר' אסי אמר: ארבעה קבין מוח נמצאו על אבן אחת" (תענית כד).

 

ברחוב הזה שאנו הולכים, תחת אותה הקשת שסימלה את נצחונו מתואר כי "היה הסוס שוקע בדם עד חוטמו" (איכה רבה), זו אחת מסצינות החורבן הקשות ביותר שאותו סימל אדריאנוס- איך לא?- בבנית שער ניצחון משלו אשר נקרא 'קשת אדריאנוס'. אצל היהודים ואצל הנוצרים מכונה 'אקה הומו' (='הנה האיש' אחת מן התיאולוגיות המפרסמות שלהם שבו פלטאוס מציג את ישו לעיני היהודים). שם בעצם ישנה עוד תחנה, אחת מיני 14. ופה ננצל הזדמנות חשובה, עוד ליצנותא דע"ז, הם בעצם טוענים שמשער זה יצא ישו אל עבר היהודים וכו' (הנ"ל), אך בפועל הם מפספסים משהו מבחינה היסטורית, מרוב שהם נואשים ליצור מסלול אטרקטיבי עד כנסיית הקבר הם החליטו שההיסטוריה כנראה לא כ"כ משנה, למרות שהשער נבנה לכבודו של אדיריאנוס קיסר 300 שנה אחרי שישו כבר נשרף בגהינום- עדיין נכניס את זה לרשימת התחנות, כאילו אנחנו ביום תחנות בקיטנה...

 

 

מסופר על פרו' ישראל אלדד (מראשי הלח"י, סופר ומשורר), שמידי שנה בט' באב היה נוסע למוזיאון ישראל בכדי להטיח בפיסלו של אדיריאנוס שנתגלה בבית שאן את המילים הבאות: "נו, איפה אתה אדריאנוס? ואיפה אנחנו? אחרי שנים של גלות, אחרי שנים שכל העולם רצה להמשיך את דרכו של אדיריאנוס ואלו שבאו לפניו, ואחרי 2000 שנה כמעט, אנחנו שוב פה! שוב יכולים לעמוד מול אותה קשת ארורה ולצעוק 'ניצחנו אותך!"



*הגירסא שלנו למותו של יש"ו קצת יותר מרתקת משלהם (עיינו סנהדרין מ"ב). מה שיותר מעניין זה איך התגלגל הרעיון שאהוב ליבם נצלב כשבעוד אנחנו סקלנו ותלינו אותו (תכל'ס מבחינה היסטורית זה ממש טוב לנו, אנחנו לא צריכים עוד עילה להתעללות ולעלילות דם), בעצם אונקלוס בפירוש על הפסוק "בעוד שלשת ימים ישא פרעה את ראשך מעליך ותלה אותך על עץ ואכל העוף את בשרך מעליך" (בראשית מ' י"ט על תלית שר האופים) מתרגם את המילה 'תליה' כ'צליבה', ומכאן השאר היסטוריה, הם קישרו את התליה שלנו עם צורת ההרג הנהוגה אז ברומא- הצליבה. 

 

 

 

(מתייג לבקשת הכותבת:

@אייסקפה

@נשמה כללית )

 

 

כ"א שבט 23:55


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ב שבט 00:01

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ג שבט 18:14

מילאת אותי בגעגועים

 

ותודה על התיוג😘

.never give up on your dreams, keep sleeping

כ"ג שבט 22:01

מאז הסיבוש אחרי הנץ לא נפגשנו...

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ג שבט 22:28
מה איתך? תתקשרי מתישהו, תראי אות חיים!

.never give up on your dreams, keep sleeping

כ"ג שבט 22:38


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ב שבט 00:07
כ"ב שבט 00:15


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ב שבט 00:20

וחוץ מזה, חידשת לי מלא!

כשאני עובר בקטע הזה של הרחוב, אני מתחלחל מכל הצלבים והשמירת עיניים ונשמה שצריך שם. לא מתעכב שם לרגע. ממילא, אף פעם לא הבנתי מה הסיפור של המקום..

כ"ב שבט 00:56

צריך להיזהר שם, כמו בכל מקום בארץ.
אבל אם יודעים איפה להיעצר ואיפה לא- זו חוויה!!

איזה כיף שחידשתי לך!

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ב שבט 01:52

עריכה | הגהה | הבאה לדפוס
לפרטים ניתן לפנות באישי

כ"ב שבט 02:30


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ג שבט 18:32

אין לי מושג כמה עתיקה הקשת הזו ומה מקורה הבינויי והארכיטקטוני.
אבל סיפור חייו של נושא האוונגליון מיוחס בכתביהם עצמם לימיו של הנציב הרומאי פונטיוס פילאטוס (שנות שלטון בפרובינקיה יודאה השנים 26 עד 36 למניינם), וזה הרבה פחות מאשר שלוש מאות שנים קודם שלטון הקיסר הדריאנוס ברומא (השנים 117 עד 138 למניינם), ובמהלכן דיכוי מרד בר כוכבא באכזריותו הנוראה המפורסמת.
אז לכל היותר 112 שנים הפרש, לא 300. זה לא עד כדי כך קריטי מבחינת המסר, שהם כבר לא כאן זה עידן ואנחנו כן. אבל זה כן מעיד על חוסר עניין מוחלט בעבר האמיתי ובמורשת של ממש, שאיננה אגדה סתם או דרשנות תלושה אלא אמת מוצקה היסטורית.

כ"ג שבט 19:42

אם מניחים שמדובר בתלמידו של ר יהושע בן פרחיה, באמת מדובר בתקופת זמן של כ300 שנה

 

(חשבתי שלזה הכוונה...)

 

אם הולכים לפי התיארוך המקובל, אתה אכן צודק

כ"ג שבט 19:43

תודה גם!

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ג שבט 19:43


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ה שבט 01:35

זה לא היה מוצדק, לא מבוסס ולא במקום, אני חוזר בי מתיוג שכזה.
מה שבאמת רציתי ומתוך כוונה טובה, היה רק להציג גישה ולפיה לפני כל פרשנות או דרש, חשוב להתבונן גם בפרטים היסטוריים מאומתים ומוכרים.
בהקשר זה, מה שמאומת ומוכר זה לאו דווקא קיומו ההכרחי והבטוח של אותו האיש (ודי לבחון כמה "דרשות חג" עולות ביוטיוב מטעם מומחי אומות העולם מהאגף האתיאיסטי לפני אידיהם, שעניינן שלילת העובדתיות ההיסטורית מכתבי "הבשורות", במקרים רבים דווקא מתוך רצון ליברלי מודרניסטי להתנגח בממסד הנוצרי בארצותיהם).
מה שכן מאומת זו עצם ההתאמה של הסיפור - במנותק משאלת האותנטיות - לרקעו ההיסטורי, היינו כהונת הנציב פילאטיס ואכזריותו, שאגב בראש ובראשונה הציבה כמטרה את היהודים (והיחס ל"מלך היהודים" [Rex Ivdaei] היה בכלל חלק מזה ולא משהו מנוגד לגישה הרומאית האימפריאלית הזו).
ולכן ציינתי שנים היסטוריות, כי באמת מרשים בפני עצמו להבין איזו היסטוריה - לאומית ועולמית - אנחנו מארחים כאן בארצנו, ובבירתנו, וכל זה עוד לפני הקומה הרוחנית שאנחנו בונים עליה, בבתי הכנסת שעוד טרם החורבן, הנחשפים ועולים מתוך אדמת ישראל מגמלא ועד יריחו.

כ"ה שבט 13:59

אני אוהבת לשמוע דברים חדשים במיוחד כשהם נאמרים בנימה יותר נחמדה ופחות נבחנית...

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ה שבט 14:40

ותודה לך שקיבלת את הדברים.

כ"ה שבט 15:48


מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ג שבט 20:29

"מר בריה דרבינא ... זמנא חדא הוה קאזיל ברסתקא דמחוזא ונפל עליה גמלא פריצא איתפרקא ליה אשיתא על לגוה" (ברכות נד)

[מר בריה דרבינא ... פעם אחת היה מהלך בשוק של מחוזא, התנפל עליו גמל משוגע (שפגיעתו רעה), נפלה חומת בית (שהיה סמוך לו) ונכנס לתוך הבית (מפני הגמל)].

 

 

שם מצאתי את זה http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=2826

כ"ג שבט 21:56

איזה כיף שמוסיפים פה ידע מרתק!

מִמְּקוֹמְךָ מַלְכֵּנוּ תּוֹפִיעַ וְתִמְלוֹךְ עָלֵינוּ כִּי מְחַכִּים אֲנַחְנוּ לָךְ
מָתַי תִּמְלךְ בְּצִיּוֹן בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד תִּשְׁכּוֹן
תִּתְגַּדֵּל וְתִתְקַדֵּשׁ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ לְדוֹר וָדוֹר וּלְנֵצַח נְצָחִים
וְעֵינֵינוּ תִּרְאֶינָה מַלְכוּתֶךָ כַּדָּבָר הָאָמוּר בְּשִׁירֵי עֻזֶּךָ עַל יְדֵי דָּוִד מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ

כ"ו שבט 00:53



"בשעה שאדם מוגבל מגבילים אותו במיגבלת" ( מתוך המיגבלה עמוד 113 דף א למעלה)

"גם אני כותבת עם פיסוק ולא מתביישת!"
"גם אני כותבת בלי שגיאות כתיב מאידיאל!"

"גם אני בעד להמציא מילים חדשות, שוטו"