בעזהי"ת
את שואלת את הציונות הדתית האשכנזית איפה המורשת הספרדית?..
תשאלי את המורשת הספרדית למה הם לא עושים..
הבעיה היא לא שכל אלה הם אשכנזים; הבעיה היא שהמורשת הספרדית לא עושה מספיק. אף אחד לא מונע ממנה..
(זה אולי קצת חריף אבל ישלי שנקל בנושא.
בגדול התעניינתי מאוד בנושא הזה באיזשהו שלב של החיים. המסקנה העיקרית שלי הייתה שבאופן גורף, אשכנזים בד"כ מרגישים שאין שום השפעה לעדתיות שלהם, ולעומת זאת ספרדים בד"כ מרגישים שיש השפעה לעדתיות שלהם ובקטע שלילי.
נניח- כשבדקתי בקרב החברות שלי, בגיל בוגר יחסית, כל האשכנזיות ציינו שכילדות לא היה להן מושג מאיזה עדה כל אחת; וכל הספרדיות ציינו שהן ידעו בדיוק מי אשכנזיה ומי ספרדיה, כי הספרדיות היו 'פחות'. למרות שגדלנו באותו מקום ובאותו יישוב.
הסקתי מזה 2 כיוונים אפשריים:
האפשרות הראשונה, שבהתאם למחקר הראשון שלי- הוצעה דווקא מכיוון כל הספרדיות שאיתן דיברתי על זה, היא שבגלל שהאשכנזים הם הזרם ה'משתלט'- הם לא מרגישים את זה כי ברור להם שהכל לפי המורשת שלהם, והספרדים- בתור הזרם ה'נשלט'- מרגישים את זה.
ואז שללתי את האפשרות הזאת, כשגיליתי שזה מתבטא בהרבה יותר מ'משתלט' ו'נשלט'. כשאני יצאתי עם בעלי- הספרדי- שאמר לי באחד הדייטים 'האמת שהיו לי הרבה הצעות של ספרדיות אבל אני חושב שיותר מתאימה לי אשכנזיה' והייתי בהלם מוחלט, כי לרגע לא חשבתי שלהיותי אשכנזיה יש משמעות כלשהי ולרגע לא חשבתי לבדוק האם ההצעות שלי הם לאשכנזים או לספרדים.. או כשהצעתי שידוכים ובאופן שיטתי הצד האשכנזי בכלל לא שאלו אותי 'מאיזה עדה הצד השני', לעומת הצד הספרדי שתמיד שאל מאיזה עדה- כי היו לו העדפות לעדה זו או אחרת.
האפשרות השניה שהסקתי מתבססת על הרקע ההיסטורי שכולל שני חלקים. קודם כל, העובדה ההיסטורית שמדינות אירופה היו מפותחות בהרבה מבחינה טכנולוגית ופוליטית מאשר מדינות צפון אפריקה. לכן, באופן טבעי מאוד, יהודי אירופה הגיעו עם השכלה וטכנולוגיה רחבה יותר מיהודי צפון אפריקה; וגם, כשיהודים עלו לארץ הם ניסו לייצר בארץ מציאות שמוכרת להם; ובהתאם, יהודים שעלו ממדינות אירופה ניסו לייצר מציאות אירופית- מפותחת, לעומת יהודי צפון אפריקה שנשארו במציאות המוכרת להם- הפחות מפותחת. לא כי אלה חכמים יותר או פחות, אלא כי זה נקודת המוצא ממנה כל אחד הגיע. ישראל, גם של קום המדינה וגם של היום, דומה יותר למדינות אירופה מאשר למדינות צפון אפריקה (וטוב שכך..), ולכן היה ליהודי אירופה קל יותר להשתלב.
החלק השני, שקשור בקשר הדוק לארצות המוצא כמובן, זה הפרואקטיביות; מאחר ובאירופה התרבות דאז הייתה יותר יצרנית- מודרנית, לעומת התרבות הצפון אפריקאית שהייתה יותר נחלשת ותגובתית, יהודי אירופה הגיעו עם אמביציה פרואוקטיבית-יצרנית מודרנית, יותר שאפתניים, לעומת יהודי צפון אפריקה שהיו יותר תגובתיים ופחות יצרנים.
עד כאן החלק ההיסטורי העובדתי.
מכאן המסקנות:
אני לא אומרת שלא נעשו עוולות מצד האליטה האשכנזית ושלא הייתה אפליה עדתית בתקופת קום המדינה.
אני כן חושבת שהרבה מהדברים לא נעשו על רקע גזעני אלא על בסיס הנתונים ההיסטורים. לצורך העניין, אני לא חושבת שהתנאים בשיכון הצפון אפריקאי בבאר שבע היו פחותים ביחס למעברת חיפה הרומנית; יחד עם זאת אני חושבת שהעולים החדשים, אלו ואלו, פעלו בתנאים שנתנו להם בכלים המוכרים להם- ובזה לאירופאים היה ייתרון, מאחר והגיעו ממדינות מפותחות.
הכלים המפותחים יותר, יחד עם עוולות שכנראה באמת נעשו, ייצרו רגשי קיפוח- בחלקם מוצדקים ובחלקם לא.
בכל מקרה, אני חושבת שבימינו אין לזה משמעות; זה לגיטימי מבחינתי שכל אחד יידאג למורשת של עצמו. אני חושבת שמי שחשובה לו המורשת הצפון אפריקאית צריך פשוט לקום ולהנציח אותה, אף אחד לא יעמוד בדרכו; שוב, המקום הפרואוקטיבי חשוב בעיני.
ויותר מזה; אני חושבת שהתבוננות בעליה לארץ מהשנים האחרונות מוכיחה להפך- ככל שהעולה מקבל יותר מעטפת ו'תמיכה' בקהילה ייעודית לעולים מארץ מוצאו ככה הוא מצליח להשתלב *פחות*. ככל שאדם מקבל יותר סיוע ככה הוא נעשה פחות יצרני ויותר נתמך, והיכולת שלו להשתלב ולהיות עצמאי פוחתת.
לכן בעיני אם מארגני צמאה החסידיים יארגנו כינוס על יהדות צפון אפריקה- זה יהיה עוול, מאחר והם ייקחו מהיהדות הספרדית את עצמאות המורשת שלהם.
הציונות הדתית היא כולנו.
והאמת? אני מאוד לא סנטימנטלית; אני לא מרגישה להנציח משהו רק כי מקורו במוצא שלי. אני מוכנה להכחיד מהעולם את הרגל הקרושה והגפילטע פיש, פשוט כי זה לא טעים לי, ולאמץ בשמחה למורשת הקולינרית של עצמי את המפרום והפקיילה.
מצער אותי מאוד שבעלי, הספרדי, מרגיש צורך 'להלחם' על המורשת הספרדית שלו רק בשם הנצחת המורשת (אם בקולינריה עסקינן, הוא מתעקש למשל להכין ראש של כבש, לב וריאות בראש השנה- רק כי 'זו המורשת', למרות שזה מגעיל אותו והוא אפילו לא מסתכל כשאני טועמת מהם בשמחה..)
אני חושבת שבתקופה הנוכחית המטרה היא לייצר מורשת ישראלית שמערבבת את התרבויות. אני מרגישה שזה לא קורה בדיוק בגלל ההתעקשות הזו להנציח דווקא מורשת זו או אחרת רק בשם המורשת.
זהו, חפרתי 