זה לחלוטין לא קשור ל"תוך עם ישראל הצדיקים"....
הצדיקות של כל אדם מישראל, ובוודאי של כלל ישראל, היא משהו סגולי, פנימי.
ובוודאי שבעין טובה נוכל למצוא התנוצצות של זה בכל אחד.
אבל בגלל זה לחשוב ששכרות תוציא ממנו רק דברים טובים ודיבורים טובים - זה סוג של "פרשנות" לא נכונה של מושג הקדושה הזו. לצערנו, הרי אנחנו רואים שלמרות הצדיקות הגנוזה בנשמת כל אדם מישראל, עדיין יש ל"ע עבירות חמורות מאד. אז אצל כאלה אין נשמה קדושה? יש - וצריך לעבוד על הופעתה בצור הראויה. כדאי לעיין מחדש בסוגיא הזאת.
ונכון, ב"ה, שלפעמים אנחנו רואים גם בתוך מצבים קשים, גם של שכרות וכד', שמתגלים דברים חמודים ששייכים לטוּב של אדם מישראל. אבל אני מאד מציע להיזהר מהאמירות הללו. אתה אומר שאתה "רואה שכרות לא רק בפורים".. לצערי, אני כבר שמעתי על שיכורים שעשו דברים איומים ונוראים. מתוך שכרותם. לא בפורים ולא מתוך שתיה פורימית. סתם.
ומה שרבך אמר, זו באמת דרשה נחמדה, אבל אין דברי הגמרא יוצאים מידי פשוטם. וכן כתב הרמב"ם (אגב, בהלכות סעודת פורים, שאז הזמן המכוון לכתחילה לגבי השתיה) "ושותה יין עד שישתכר ויירדם בשיכרות". כלומרף מסביר ש"לא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" מתוך שיישן.
נכון שיש כמה וכמה דרשות לגבי"איבוד הדעת". המהר"ל מסביר שזה כפשוטו, אדרבה, להראות שקדושת ישראל אינה תלויה בחיצוניות (כלומר, לאו דווקא שהם יגידו דברים נשגבים מתוך זה... אלא שבכל מצב הם עם ה').
וגם הרב אומר לגבי תפילה, שיתכן שגם תפילה אפשר במצב שכל השנה אינו מתאים, כי זה חלק ממצוות היום. אבל מסייג, "זולתי שיכור גמור שצ"ע אם הוא מהמצוה".
ומזכיר מקורות פנימיים, שממשיכים ע"י השתיה, כלומר דווקא ע"י "למעלה מהדעת", הארות עליונות.
אבל יש סיוג לכל זה - והוא צורת ההתנהלות.
פעם הגיע הרצי"ה זצ"ל למסיבת פורים בליל פורים בישיבת מרכז הרב, והיו כמה שהתנהגו כשיכורים... ולא אמרו משהו "לא בסדר". הרצי"ה הביע זעזוע מזה. אמר למישהו לידו, "מרגיש כמו במסיבת שיכורים".
הקיצור, וכל מעשיך יהיו לשם שמיים. מי ששותים הרבה ונשארים בהתנהגות סבירה ביחס למצב, יש להם על מה לסמוך. מי ששותים הרבה ומתוך שכל הזמן עמלים בדברי תורה, זה מה שיוצא מהם - יש להם בוודאי על מה לסמוך. מי ששותים ונרדמים מתוך שתייתם כדי לקיים "עד דלא ידע", עושים כדברי הרמב"ם. מי ששותים "יותר מלימודם" ונזהרים לא להגיע למצב לא ראוי, בוודאי שיש להם על מי לסמוך...
מי שמבזים או מתבזים, ובוודאי בנות שמבזות את כבודן, ע"י שתיה בכמות מופרשת - אינני חושב שיש להם על מי לסמוך.