אז איך מגבירים את ראיית הטוב בין האחים?פנסאי
ב״ה יש משפחה ברוכה, הרבה מתוקים בנים ובנות בגילאי 0-כמעט 14.

אני מרגישה שכל הזמן הם מחנכים אחד את השני, יורדים אחד על השני ובכללי למה לה יש ולי אין וכו.
למשפטים מהסוג הזה אני בדכ מגיבה- לא משנה לי מה יש לו/לה. מה אתה רוצה? רק אם הילד אומר אני רוצה *** בלי ההשוואה לאח הנוסף אני מאפשרת. משתדלת לתמלל להם משפטים חיוביים יותר.

אבל מרגישה בלופ כזה שלא נגמר של חינוך וחוסר פרגון כללי ואני כל כך רוצה לשנות את האווירה ואין לי מושג איך.

ברור לי שזה הרבה בגללי, מצורת הדיבור שלי וההתנהלות שלי מולם. משתדלת לתת הרבה מחמאות במיוחד קונקרטיות, אבל אני ביקורתית בעצמי ואני מניחה שאני הרבה מבקרת אותם בין לבין המחמאות עבורם…
שאלה טובה וגדולהפרצוף כרית

1) טבעי - נראה לי שזה משהו שקיים בכל הבתים וקודם כל לא להלחץ, יש מריבות וזה קורה

2) אולי מתוך שעמום? למצוא להם עיסוקים יותר מענינים -כמו נגיד אפיה או טיול לפארק? להכין כדורי שוקולד? לקנות דפי יצירה או מדבקות? פאזלים?  אולי לשנות את הסדר של החדר משחקים שיגרה אותם יותר לשחק? להזמין חברים? (ובעיקר לשים דגש על המשועממים/המציקים העיקריים - לפעמים יש ילדים שהם יותר מציקים מכולם)

ברור שלא תמיד יש כח להשקיע אבל לפעמים פתירת השעמום פותר את המריבות, אפילו ברוב הפעמים אם לא בכל הפעמים...

3) להחמיא ולהרגיל אותם לבקש סליחה אחד מהשני, מאמץ אבל בסוף משתלם והם מתרגלים

4) יום אחד הם יגדלו ויפרחו לך מהקן ויפסיקו לריב, אל תדאגי הם ילדים  

הגיע הזמן להגיב…פנסאי
1. תודה! נכון, ואני מקווה שזה לא מעבר לטווח הנורמה בעז״ה.

2. משעמם לי זה המשפט הניצחי שנשמע פה הרבה מאוד פעמים- אבל זה נושא לשרשור אחר נראה לי…
בעיקרון אני מרגישה שעיקר הבעיה היא בישיבה משותפת כשמנסים לנהל שיח משפחתי, ובזכותך הצלחתי למקד את מה שמציק לי, אז שוב תודה!
3. עושים ועושים ובעזה נמשיך לעשות
4. מקווה שהם יפרחו מהקן חברים טובים ואוהבים אחד את השני..
מעניין אותי גםאם הבנים שמחההה

סליחה שמנצלשת

לא שאני באה לייאש אותך או משהו, וכל משפחה זה דינמיקה אחרת

אבל כך היה אצל הוריי כשהיינו ילדים,

ותמיד אמרו שיגדלו ויהיו החברים הכי טובים

אבל זה לא היה ככה, ועד היום כשחלקם נשואים, תמיד יש איבה וקנאה מאד גדולה

זה די מעסיק אותי...

איך גורמים אחרת? רואה את המשפחה של בעלי וזה שונה לגמרי

אוליפרצוף כרית

כשההורים מדי משתלטים ולא נותנים לילדים עצמאות לפתור בעיות לבד?

יש גם אחים עם "שלום קר" - כמו אצלנו.....

יכול להיותאם הבנים שמחההה

למרות שהם לא היו נוכחים מאד בחיים

עבדו ועובדים מאד קשה. די גידלנו את עצמו

כנראה שזה תמהיל של מספר דברים...

עלית פה על נקודה מעניינתפנסאי
גם במשפחה הגרעינית שלי עד היום אי אפשר לנהל שיח נורמלי בלי שיתנו לאחד לדבר עד הסוף… תמיד זה מגיע להרמת קול, קוטעים אותך באמצע ועוד. כאילו אין תרבות הדיון…

עדיין ב״ה המצב יותר טוב מאשר היינו קטנים וכולם יחסית חברים טובים. אבל תמיד יש אמוציות בשיחות.

אותו דבר אצלי בבית. ושוב אני מניחה שכביכול העתקתי את הדפוס הזה מהבית. לא יודעת איך להפסיק את זה. אם אני שומעת ילד אומר משהו לא מכבד אני ישר קוטעת אותו. ונראה לי שזה איך שהם למדו שזה הדרך לנהל דיון…

לבעלי זה לא מפריע כל כך. הוא אומר שאצלם בבית לא היו צעקות ולא דיונים כי אמא שלו תמיד רצתה שקט. באמת אין כל כך קשר בין האחים וכו.

סליחה שעונה ככ מאוחר,אם הבנים שמחההה


זה לאו דווקא האמוציותאם הבנים שמחההה

יותר העניין שלאף אחד לא אכפת מהשני.

ככה זה אצל חמותי…פנסאי
איך היו ההורים שלךלמה לא123

עם האחים שלהם?

בעיניי, זה בעיקר דוגמא אישית

אם את תראי לילדים שאת מבליגה ותסבירי להם שבשביל אחים שווה לוותר ולהבליג

ועם אחים אף פעם לא מנתקים קשר

 

הכניסו לי את זה בעצמות

אולי באמתאם הבנים שמחההה

אמא שלי בעיקר גדלה בלי קשר כל כך עם האחים (חלקם)

בעיקר בשל מרחק דמוגרפי

הם הרבה היו מסוכסכים

אני נמנעת מלהיכנס לפינות כאלו מאד מאד, ומבליגה המון. 

לא רוצה שהילדים שלי יגדלו ככה!

מה עושים? 

לדברר את עצמךלמה לא123

להסביר בסיטואציות מסובכות עם האחים, אתם רואים ילדים? עם אחים לא רבים, קשה לי מאוד אבל אני מבליגה למען השלום

אין לנו כלי מחזיק ברכה, אלא השלום (מקווה שמדייקת)

כל הזמן להסביר שמי שיהיה לידם לעת צרה זה רק משפחה, חברים באים והולכים.

להראות שאת עוזרת לאח/אחות אפילו שקשה לך, ולהגיד להם את זה. שבשביל אחים מתאמצים,

הילדים לא קוראים מחשבות

ממש כך. אני גם אומרת זאת לבת ה7מותק 27
משהו שאנחנו עושיםבת 30

מדי פעם, אבל הלוואי שהיה כל שבת.

יש לנו "קופסת עין טובה", ובה הם מניחים פתקים, או במשך השבוע או באופן מרוכז לפני שבת. כל אחד ואחת כותבים דברים טובים על כל אחד ואחת מהמשפחה. "כל הכבוד ל...על ש..." "תודה ל...ש..." וכו.

זה מאוד משמח אותם ועושה אווירה טובה.

מהמם!!דפני11
גם לנו היה את זה בבית...
וכל סעודה שלישית הקראנו את זה בסבב...וכל מי שכתב קיבל שוקולד ציפס בודד על כל פתק..
זה היה כיף לכולם. כיף למי שהקריא,כיף לזה שכתב וכמובן כיף לזה שכתבו עליו....
רעיון מהמם! תודה!בארץ אהבתי
איך את משלבת בזה את הקטנים שעוד לא כותבים?
אפשר עם ציורים מתואמת
ואפשר גם שהם יכתיבו לאחד ההורים מה לכתוב...
פשוטבת 30

יושבת איתם כמה דקות והם אומרים לי מה לכתוב. או שאומרים לאחת הבנות שיודעות

מהממת שאת דואגת לזהדפני11
נראה לי שתפילות בקטעים האלו הן מאוד משמעותיות...
בפרקטיקה מה שנקרא, אולי לוח ניקוד?
כל מי שמוותר/אומר מילה טובה על אח שלו מקבל מדבקה ובסוף קונים מתנה..?
עייפה, אז לא מאריכה:מתואמת
א. אל תאשימי את עצמך. יכול להיות שזה קשור לדפוס שאת רגילה אליו ויכול להיות שלא. בכל אופן, לשקוע בהאשמות זה לא עוזר. פתיחת השרשור הזה בהחלט יכולה לעזור
ב. מצטרפת לרעיון של @בת 30 - גם אנחנו עשינו משהו כזה במשך תקופה, וזה באמת מהמם.
ג. "טבלת אהבה" - עוד משהו שעשינו בתקופות שונות. מכינים טבלת מבצע (ומקשטים בלבבות ) ובכל פעם ששני ילדים או יותר מראים זה לזה שהם אוהבים זה את זה (זה יכול להיות גם שאחד הביא כוס מים לאחיו והאח אמר תודה) - מסמנים נקודות בטבלה כמספר הילדים שהיו במקרה הזה (גם אם נגיד כמה ילדים משחקים יפה ביחד בלי מריבות - אפשר לסמן).
כשהטבלה מסתיימת קונים מתנה כיפית לכל האחים ביחד, משהו שיגרום להם להיות עוד יותר ביחד ובאהבה
תודה מתואמתפנסאי
החשש שלי מכל המבצעים למניהם זה שאני לא מצליחה להיות עקבית מספיק ואז זה מתפוגג וזהו.

עכשיו אחרי לידה ומרגישה שפתאום התעוררתי אחרי הריון ארוך שבו תיפקדתי עם חצי כוח ופתאום צריכה לחזור לחזק הרגלים וחוקים ששחררתי קרוב לשנה בכל החזיתות…

לא יודעת איפה להתחיל. מבצע לשותפות במטלות הבית, בתקשורת מקרבת, או כל דבר אחר…

ב״ה על מה שיש, אני אתבשל עם זה עוד קצת וננסה לגבש משהו שיתאים.

אולי בלי התחייבות יותר מדי פעם כמו שבת 30 כתבה שהם עושים לפעמים…
נכון, באמת מבצעים קשה לתחזק...מתואמת
גם אני לא שורדת איתם הרבה זמן. אבל אני חושבת שגם לתקופה קצרה או מדי פעם זה גם טוב.
ואשרייך שאחרי לידה את מצליחה לחשוב על זה! אני גם תכננתי לחזור לכל מיני הרגלים ורעיונות אחרי הלידה, כי בהיריון היה לי קשה, אבל איפה...
וואי מהממתתתמותק 27
תודה מתואמתאחרונה
כמה דברים שעולים לי בראש5+
קודם כל זה טבעי. ולזכור שהרבה מזה נועד בשבילנו ההורים. הילדים יודעים ששומעים אותם ובתת מודע מנסים לתפוס את תשומת ליבנו ע"י מריבות וירידות. במיוחד כשהילדים צמודים ולפעמים יש יותר תחרות על הצומי.
דברים שאפשר לעשות:
-לדבר איתם, כל אחד ברמתו. על האווירה שהיינו רוצים בבית. ואיך יהיה לנו הרבה יותר נעים שכולנו נדבר בצורה נעימה אחד לשני.
- לפתור אותם מהצורך לחנך אחד את השני, להגיד להם שזה תפקידינו ולא תפקידם. מצד שני אם ילד גדול מעיר בצורה נכונה לילד קטן או מזהיר אותו ממעשה מסוכן להגיד לקטן להקשיב לגדול. כי הוא אוהב אותו ורוצה בטובתו.
- לגרום לעשות דברים אחד למען השני. למשל אחד הילדים צריך עזרה בש"ב, לגשת לילד גדול יותר ולהגיד לו שאת חושבת שהוא ממש אלוף בחשבון/קריאה/תורה... אולי הוא יכול לעזור לאחיו לעשות ש"ב או ללמוד למבחן.
או כשיש נגיד יום הולדת לאחד, אז כל הילדים מכינים לו ביחד יומולדת. אחד מכין עוגה, אחד תולה בלונים, אחד מכין שלט...
ועוד ועוד דברים שיעשו למען האחר. נתינה יוצרת קרבה.
- לשבח את הילדים בקול רם שאחרים ישמעו ויתאמצו לעשות גם הם דברים טובים. כי ידעו שאבא ואמא מוקירים מעשים טובים. במיוחד בדברים שביניהם כמו:" איזה אלוף אתה שנתת לו את המשחק שלך", "תודה שעזרת לו להתלבש.. " וכו' לעשות מזה הרבה עניין. (הלוואי שהייתי יותר טובה בזה בעצמי, אני בן אדם מאופק ולא מצליחה להתלהב כראוי...)
-לדבר רגשות. זה נכון לכל בעיה כמעט עם הילדים אבל כאן ילמד אותם להיות קשובים גם לרגשות של האחים שלהם. לדבר בנחת עם אחד הילדים, איך הוא חושב שאח שלו מרגיש אחרי שקרה כך וכך. איך הוא היה מרגיש אילו היה במקומו וכו'. זה בעצם המשך של הדבר הראשון שכתבתי.
- לפעמים גם לאוורר אותם אחד מהשני. גם זה חשוב. לשלוח ילד או שניים לסבא וסבתא או דודים לשבת לבד. נורא כיף להם.
לצאת עם אחד הילדים לבד לאנשהו, אפילו לשעה. כל פעם ילד אחר. לתת לאחד הילדים חדר שקט לנוח עם ספר, (בחדר של אבא ואמא למשל) למצוא לכל אחד מתי הוא צריך קצת שקט ולאפשר לו את זה. זה בהחלט קשה להיות כל הזמן בחברת אחים וחברים.
- ללמד לריב ולהתווכח בצורה מכבדת. להגיד מה אסור לאמר ומצד שני מה מותר. ללמד דרך לפתרון בעיות.
- להראות להם איזה כוחות גדולים יש להם כשהם מאוחדים. אפשר לעשות מבצעים שכולם שותפים בהם. כמו להרים איזה פרוייקט של חסד או סתם לחלק משימות בניקיון הבית בשישי. שעה אחת כולם עובדים בשמחה עם מוזיקה והבית נקי. ואז הם רואים איך כשכולם ביחד הרבה יותר כיף. ואפשר לקבל בסוף איזה צ'ופר.
- שישחקו הרבה משחקים משותפים כמו כדור, משחקי קופסא, ארץ עיר או כל משחק שרוצים שמתאים לכמה גילאים. בכלל הרבה חוויות משותפות זה טוב.
- לעודד אותם להתייעץ גם האחים הגדולים מהם על כל מיני דברים. ולעודד את הגדולים להוציא את הציניות החוצה כשבאים להתייעץ איתם.
- להתפלל על הילדים
בהצלחה לכולנו בזה.

תודה רבה על התגובה המושקעת והארוכה!פנסאי
לגבי הנקודות הראשונות- ב״ה משתדלים כל הזמן מנהסתם תמיד יש עוד מה לשפר- בטח בעייפות תמידית ב״ה.

לגבי האוורור- זו נקודה ממש חשובה, שעיקר הבעיה שלנו היא שאנחנו גרים בחו״ל ללא משפחה והחברים שיש אינם באותה רמה דתית כמונו, מה שאומר שאין לנו כל כך למי ללכת כדי להתאוורר, בטח ובטח לא לשלוח את הילדים לבד…

בקיץ שעבר כן שלחתי את הבכורה שלי לבד לארץ וזה בהחלט היה מאוורר בשבילה, למרות שההשפעה של ז פגה מהר מאוד אחרי שחזרה…

חוויות משותפות אני צריכה גם לנסות ליצור יותר, הרבה פעמים הגדולים לא מעוניינים להצטרף לקטנים, אבל לפעמים זה מצליח. צריכה להיות יותר יצירתית ויותר נוכחת. בעז״ה שנצליח. תודה על הרעיונות וההכוונה!!
שמעתי פעם משהו מהמהם מהרב לסרילא מחוברת
הוא אמר שהם קנו מלא מלא סוכריות גומי.
ואמר להם להגיד דברים טובים שאחים שלהם עשו במהלך השבוע, שבת ראשונה הם גימגמו אבל אחכ הם ממש התחילו לשים לב.
זה מזכיר לי משהו שאני פעם עשיתי עם הילדים שליבארץ אהבתי
פעם כשהיה יום מלא מריבות בלתי פוסקות, חתכתי צלחת תפוחים, ואמרתי לילדים שעכשיו אנחנו משחקים במשחק המילים הטובות.
כולם יושבים על השטיח במעגל מסביב לצלחת, כל אחד מביא למישהו אחר תפוח ואמר לו מילים טובות. כשמישהו מסיים את התפוח שלו - מיד מישהו מהאחרים צריך לשים לב ולתת לו עוד אחד.
חלק מהמילים הטובות היו יותר סתמיות (אני אוהב אותך, את מתוקה, את יפה, אתה חמוד וכו'), ובחלק הנחיתי אותם (וגם עשיתי בעצמי) להגיד משהו על תכונה טובה של האחר, משהו טוב שהוא עשה וכו'.
זה עזר מאוד לאותה פעם, וגם עוד כמה פעמים שחזרתי על זה כשהרוחות היו סוערות (היתה פעם שניסיתי לתת להם לעשות את זה בעצמם כי הייתי קצת עסוקה וזה ממש לא עבד. אני חייבת להיות נוכחת לגמרי איתם בתוך זה).
לטעמילמה לא123

לא צריך לעשות טקסים 

פשוט תלמדי אותם לראות את הטוב בחיי היומיום, וממילא הם ילמדו לראות את הטוב באחים שלהם.

לדוג': תראה איזה אישה טובה, היא עצרה את המעלית כדי שאוכל להיכנס

תראי איזה אישה טובה, היא עוצרת לנו את הרכב שלה בכדי שנוכל לעבור את הכביש וכו'

ענית לי או לפותחת?בארץ אהבתי
אצלי ספציפית זה לא טקס קבוע אלא משהו שעזר לי בכמה סיטואציות כדי לשבור את מעגל המריבות.
אני חושבת שלמי שמתאים גם לתת לזה מקום של זמן קבוע שבו מתמקדים בראיית הטוב באחים - זה גם יכול להיות מעולה.
וכמובן חשוב גם להכניס את ראיית הטוב בצורה זורמת תוך כדי החיים, כמו שכתבת.
אני לפחות טיפוסלמה לא123

שלא מחזיק מעמד עם טקסים, אני עושה פעם אחת, פעמיים וזהו...

אח"כ שוכחת

יותר נוח לי לשלב את זה בחיים עצמם, וגם תוך כדי לחזק את ראיית הטוב לילדים בכללי

רעיון ממש יפה !אור עולה בבוקר
גם זה שצריך לשים לב למי נגמר התפוח, מעודד את תשומת הלב והרגישות לשני
רעיון חמוד! לא יודעת אם סוכריות גומי,פנסאי
אבל זה בהחלט רעיון שעלה פה בכל מני ווריאציות בשרשור.

תודה!
טוב, בנות, קודם כל תודה מעומק הלב לכל אחת שהגיבה!פנסאי
קראתי את הכל ואחזור לקרוא שוב, יש לי פה עומס ואני רוצה לקרוא בתשומת לב הכל.

יש פה רעיונות מהממים שאני מקווה להתחיל ליישם אצלינו (@בת 30 @לא מחוברת)

ויש פה כל מני הצעות והערות ששווה לי לקרוא שוב. חלק אנחנו מיישמים חלק פחות, והכי חשוב, תודה על הנרמול שבכל זאת ילדים ובאמת שמה שנשאר זה הרבה תפילות ושיתוף של ״השותף השלישי״ כי אחרי הכל הוא כל יכול…

מעריכה ממש, ומקווה להגיב בפרוטרוט בהמשך.
אני אגיד לך משהו קצת הפוךמיואשת******
הרבה מהדברים האלו לפחות ממה שאני מבינה ורואה נובעים מרצון לתפוס תשומת לב מההורים ולהראות להם שאני יותר טוב שווה חמוד מאח שלי וכן לי מגיע יותר ולמה הוא קיבל ואני לא אתם לא אוהבים אותי אני יותר כך וכך
זה לפחות מה שאני מרגישה לפעמים ממה שאני חויתי
ולכן הרבה פעמים לבקש מהם עוד יותר לשים לב לדברים טובים אצ אחים שלהם יכול עוד יותר להרבות קנאה ( לא תמיד כאמור תלוי ממה זה נובע)
במקרים האלו פשוט להתמקד כל אחד בטוב שלו להחמיא להם לחזק אותם לשים לב לדברים טובים שלהם ולנסות באופן כללי לא להשוות לאחים
לא לומר הוא ויתר אז גם אתה
ודברים כאלו
לפעמים מה שדרוש זה חיזוק הביטחון של הילד בזה שאנחנו אוהבים אותו לא פחות מאחים שלו ואז הוא פחות רב איתם ויותר מפרגן להם ככל שהוא ייתר נרגע שהם לא מקבלים על חשבונו
מקווה שהצלחתי להסביר
את יודעת מה? זו נקודה מעניינת מאוד!פנסאי
אני חושבת שיש מצב שזה המצב אצלינו.

זה לא סותר את ראית הטוב אצל השני, אבל יש מצב שכשלב ראשון עלינו לשים את הפוקוס על זה.

תודה על ההארה…
מגבירים את ראיית הטוב בעצמךקפה הפוך

כלפי עצמך קודם כל

כלפי בעלך

וכלפי הילדים.

 

 

כותבת לך מנסיון (כרגע לא מול ילדים כי יש לי תינוק קטן אלא מול עצמי ואנשים קרובים במיוחד בעלי) - חייתי בבית ביקורתי, אני ביקורתית ועושה הרבה עבודת המידות בשנים האחרונות ועכשיו כמובן בזוגיות ובמשפחה.

ויכולה להגיד לך - יש שכל לעמל,  יש אפילו פירות מתוקים מאד! ויש יגעת ומצאת תאמין.

 

כתבת גם לגבי חוסר פרגון  - אז לפרגן. לפרגן. לפרגן. כל הזמן, על כל דבר ועם כל אחד.

לדוגמא, להחמיא לחברות בעבודה על הבגדים, על דברים שעשו. על כל שטיפת כלים שהבעל או הילדים עושים לפרגן מכל הלב... יש הרבה דברים וזה עובד!

 

 

קודם כל את מקסימה ומדהימה על העבודה שלך!פנסאי
מעבר לזה, את צודקת לגמרי לפרגן ולפרגן זה הדבר הכי נכון וזו עבודת החיים.

ב״ה יש הרבה פרגון, אבל אף פעם זה לא מספיק כנראה…

וביקורת זו עבודת חיי, ואני משתדלת ממש. יש דברים שהם נוטפים ממך- גם אם אתה ממש מתאמץ לשנות. הלוואי ואני אצליח לעצור את המעגל הבין דורי הזה…

בהצלחה גם לך… פעם חשבתי שהצלחתי. אבל כשבאים הילדים את מגלה על עצמך עוד הרבה דברים שלא ידעת…
תודהקפה הפוך

אכן עבודה קשה,

ומודה - עוד אין לי נסיון מול ילדים, ואני באמת מפחדת מזה האם באמת הצלחתי להשתנות עכשיו שהסביבה עוד לא מאתגרת כמו ילדים?

נמשיך לעבוד ולהתפלל... ונקווה לטוב

 

(וביקורת תמיד יש - כל מקום שאני מגיעה אני רואה את כלללל הדברים, פשוט לומדים לשתוק ולא להגיד, לומדים להפנות את המבט ולחפש את הטוב וגם לא תמיד מצליחים ולומדים לפעם הבאה..)

הייתי מציעה לך כזה דבר,תיתי2
בשלב ראשון - "כוונות טובות".
את מנסה כפי יכולתך ובקצב שלך, להאיר את הכוונות הטובות מאחורי המעשים של הילדים.
לא לחפש בכוח ובאופן מאולץ - החיים רווים במעשים שיכולים להתפרש לשני כיוונים.
לקחת רגע של כעס כלפי הילד, לעצור, לחשוב מה הניע אותו - מה היתה הכוונה הטובה שלו (הריהוט ילד טוב, ותמיד הכוונות שלו מגיעות ממקום טוב - אולי משהו קורה בדרך ויוצאת לו התנהגות לא מתאימה...), ולומר לו שראית את הכוונה הטובה.
גם אם כבר כעסת, ואחר כך הבנת.
דוגמאות:
- "אני מבינה שאתה לא רוצה לישון, ובא אלי שוב ושוב למטבח בבקשות שונות, כי אתה כל כך אוהב את החיים ואת העירנות, העולם כל כך מעניין אותך ואתה רוצה להמשיך ולהיות חלק ממה שמתרחש בבית. בכל זאת עכשיו הזמן לישון כדי שיהיה לך כוח מחר לעוד יום של חיים ועשיה"
- "לקחת את הממתק בלי לשאול אותי כי חששת שלא אסכים והחשק היה חזק מאוד, ככה זה כשאתה ילד, בוא נסכם מה אפשר לעשות בפעם הבאה כשהחשק כל כך חזק שאי אפשר להתאפק..."

את לא צריכה להצליח כל הזמן. העיקר שאת מתכוונת בכוונה טובה - לראות ולהעצים את הנוכחות של הכוונות הטובות בבית.

שלב ב'
בתוך הסיטואציה של המריבה/היעלבות/קונפליקט בין אחים,
לזהות את הרגע שבו אחד הילדים מעלה בדעתו אפשרות שלצד השני יש כוונה טובה.
או את הרגע שבו הוא מתחיל להרגיש שהצד השני נפגע, נעלב, חווה אי הוגנות...
ולשקף את זה. לתת מקום לרגשות מעורבים ומורכבים. להגמיש את התפיסה האישית של כל אחד.
זה לא ישנה שום דבר בפעם הראשונה שתעשי את זה, ואולי גם לא בפעם המאה.
אבל משהו נפתח,
ביכולת להחזיק בתוכי גם את הרצון שלי והדחף שלי, וגם את המשמעות כלפי האחר.
ולהתחיל לחשוב על האחר במבט חיובי. "מה היתה הכוונה הטובה שלו?"
את יכולה לשאול בזמן רגוע "יכול להיות שאפשר לראות את הכוונה הטובה של אח שלך? מה יכול להיות?" ולחשוב על אפשרויות.
שוב, זה תהליך ארוך, זו הטמעה במשך שנים.
הרי יש מבוגרים שלא מסוגלים לראות מישהו מלבד את עצמם, כן? ולכן אנחנו כן מתחילים את העבודה הזו בגילאי 5-8 (לפני כן- בלתי אפשרי).
* להזהר מלעשות זאת באופן מאולץ, שהילדים מזהים שזה לא אותנטי ומפתחים התנגדות. אפשר אולי להתחיל מהילדים הקטנים 5-8.


אבל
אני כן אומרת
הבסיס ליכולת של ילד לראות מישהו אחר
הוא
שמישהו אחר יראה אותו עצמו
כלומר, שההורה רואה אותו, שההורה רואה את הכוונות הטובות שלו, שההורה אמפתי אליו.
גם אם לא כל הזמן, אז בחלקים משמעותיים מהזמן.
ואולי במצב כזה שבו יש מאבק על ליבך מצד הילדים (תחרותיות, קנאה, השוואות) הם זקוקים ליותר זמן של נראות באופן אישי, ולא רק כחלק מחבורה של אחים.


נפלא כתמידנגמרו לי השמות


תודה על זה!טל..
חידדת לי כמה דברים,
ותודה לכל הנשים החכמות שכתבו פה, אני לומדת ממכן המון!
שאלהמחי
את אומרת שזה רק מגיל 5-8.
יוצא לי הרבה פעמים לדבר בסגנון הזה לבן ה3 על התינוק. אם הוא הרס לו משהו שהוא בנה אני מסבירה לו שהוא לא התכוון להרוס, הוא מנסה לשחק איתו אבל הוא תינוק ולא יודע להיזהר.
אם הוא הופך לו את הצלחת אני אומרת לו תראה איזה אוכל טעים יש לך בצלחת, אפילו התינוק רצה לטעום ובטעות הפך את הכל. וכו'
למה את מתכוונת שאי אפשר בגיל הזה? שהם לא יכולים להבין את המורכבות הזו שמישהו עושה לי משהו לא טוב אבל התכוון לטובה?
כי אצלי זה דווקא עובד, אני רואה שזה מפחית הרבה מתח ביניהם. לפעמים בן ה3 בעצמו זוכר את ההסבר וכשהתינוק הורס לו משהו הוא צועק: "אבל אני לא רוצה שתשחק איתי!!" ויש עוד דוגמאות..
התכוונתי לחלק השניתיתי2
כוונות טובות בוודאי אפשר מגיל 0

היכולת להכיל את עולמו הפנימי של מישהו אחר (רגש, מחשבה) ביחד עם העולם שלי - לא מתפתחת לפני גיל 5-8...
ילד בגיל הרך לא מסוגל לראות מישהו אחר מלבד עצמו, במיוחד בזמן של חוויה עצמית משמעותית.
צודקתפנסאי
צריכה לשים לב יותר לשלב הראשון,
אהבתי שהגדרת את זה כשני צעדים שתלויים אחד בשני.

לתת לגיטימציה לרגשות שמניעים אותי, גם את המעשה עצמו לא נכון.

יישר כוח החכמתי מהשרשור הזה הרבה!

ושוב תודה לכל אחת ואחת שהגיבה!!
ליצור "מותג" משפחתיאם מאושרת
קראתי פעם תשובה של מנוחה פוקס. היא ענתה אותה לשאלה של מישהי שרבה עם האחים שלה על ירושה,
והיא רצתה לגרום שהילדים שלה לא יריבו ככה.
מאד התחברתי לרעיון-
ליצור משהו כייפי- המשפחה שלנו-
ולהדגיש את זה הרבה-
לדוג'-
עכשיו משפחת x מטיילת יחד.
עכשיו משפחת x שותה שוקו לכבוד ראש חודש.
כולנו רוקדים עכשיו יחד.
איזה כיף לנו לחגוג יום הולדת ל...

אני מאד התחברתי לזה- כי באמת יכול להיות ששני אחים לא אותו אופי, לא יהיו החברים הכי טובים
אבל אם כולנו שייכים למשהו - שווה, וטוב!
אז לא נרצה לפגוע במשהו הזה.
כמו שלעובדים יש אינטרס שתהיה אווירה טובה בעבודה שהם עובדים ,זה לא אומר שהם בהכרח יהפכו לחברים הכי טובים של העובדים האחרים, אבל אם המנהל יצור אווירה טובה הם יצטרפו למאמץ ולא ירצו להרוס אותה.
איזה רעיון יפה!מתואמת
רעיון מקסים!פנסאי
נראה לי ישתלב אצלינו יפה!
מוסיפה-איזמרגד1
לנו במשפחה יש קשר מדהים בין האחים. ממש. ואחד הדברים שאני חושבת שממש תרם לזה זה שאמא שלי מאוד דוחפת אותנו לזה... המון אמירות בסגנון ''משפחה זה הדבר הכי חשוב בעולם'', המון עזרה והתעניינות לאחים והאחיות שלה, וכל פעם שלאחות יש מבחן/ יומולדת/ ארוע משמעותי היא ממש ''מנדנדת'' לנו להתקשר ולהגיד מזל טוב או בהצלחה... ותכלס כל זה עובד🙂
מענייןמחי
חמותי דוחפת מאוד את הילדים להתקשר ביום הולדת, לבקר אחד את השני, שכולם יבואו ביחד להתארח בחגים... זה רק מרגיז אותם. והאמת שאני לא מבינה את זה... את רוצה שהם יתקשרו לאחל מזל טוב כי הם אוהבים את האח ורוצים לאחל לו, או בצורה כפויה כי אמא לחצה עליי?
בשבת דיברנו עם הילדים על הנושא הזהמתואמת
אצלנו זה קצת אחרת - אני מרגישה שלאחרונה הם "נלדקים" מכל דבר קטן, ומיד מתפתחת ממנו מריבה, שגוררת העלבות, בכיות ואפילו גם הרבצות.
אז ביקשתי מהם שיציעו רעיונות איך להתמודד עם האווירה הזו ועם ההתפרצויות הקלות הללו, ואני כותבת פה את הרעיונות שלהם - אולי יעזרו לך, אולי יעזרו לאחרות:
* שק אגרוף - לקנות שק אגרוף או להכין משהו כזה (הם הציעו לקנות שקים כמספר הילדים...) ואם יש ילד עצבני על מישהו - שילך להרביץ לשק במקום לאחיו.
* פינת מרגוע - ליצור פינה בבית עם דברים מרגיעים ומקום נוח לשבת, ומי שכועס ועצבני - הולך לשם כדי להירגע.
* לקשט את הבית כולם ביחד ולעשות דברים כיפיים משותפים - להגביר את האהבה.
* לא ללכת ללימודים... (אבל זה כמובן רק כבדיחה פשוט הזכרתי להם שדווקא בתקופת הסגרים המצב החברתי ביניהם היה מצוין... אז הם טענו שזה כיוון שלא היו צריכים ללכת ללימודים )
מתוקים!אם מאושרת
אני תמיד אוהבת לקרוא מה שהילדים שלך אומרים.
הם באמת חמודים אפילו כשהם רבים מתואמת
היה לפני כמה ימים שהתאומים רבו ביניהם עד מכות, אז אסרתי עליהם לדבר זה עם זה ואפילו לגעת זה בזה למשך חמש דקות שלמות. בהתחלה הם הפרו את האיסור כל הזמן, אבל בסוף עמדו בו קצת אז הרפיתי.
ואז אחד מהם אמר לי: "נגעתי בו ונגעתי בו..."
באתי לנזוף בו - וגיליתי ששניהם מתגלגלים בצחוק משותף... בחמש הדקות הללו הם הספיקו להפוך מאויבים מושבעים לחברים הכי טובים שעוד מתחמנים ביחד את אמא שלהם...
(@פנסאי - סליחה על הניצלו"ש!)
😀😀😀אם מאושרת
גם ממש יפה שהם בטוחים שאתם גרים בטירה🙂
( יש מקום לפינת מרגוע,הרבה שקי איגרוף )
הם דווקא מצאו פתרונות יעילים יחסיתמתואמת
פינת מרגוע במרפסת, גם שק אגרוף יכול להיות תלוי שם. כל עוד מדובר בימי קיץ - זה בסדר... (אבל הבת הבכורה שלי באמת התחילה לדמיין שנסגור פינה איפשהו, ונצבע את קירותיה בתכול מרגיע, ונציב שם פוף וגם פינת שתייה... היינו צריכים לקרקע אותה )
אגב - אני לא מתכוונת לקנות שק אגרוף, אלא לאלתר משהו...
הי יקרהתהילה 3>
לא קראתי עוד חוץ מההודעה הזאת, אבל ממש כמו שכתבת,
הילדים הם השתקפות שלנו ולומדים ומרגישים אותנו גם בלי מילים.
נשמע שיש כאן גם סוג של מריבה על מקום- מי יותר טוב, מי שווה
וזה נעשה בדרך ביקורת.

אני באמת חושבת שהדרך הכי טובה להשפיע ולהאיר את הבית והילדים היא להשפיע ולהאיר את עצמנו.

ביקורת בכלל, עצמית או על מישהו אחר, מגיעה מתוך כאב.
כאב שקשור לחויה שלי מול עצמי, שאותה אנחנו משליכים על הסביבה וכך כאילו מתרחקים מהכאב הזה.
כמובן שזה לא באמת פתרון וזה רק יוצר מעגלים נוספים של כאב.

ביקורתיות היא לא גזירת גורל!
לא צריך להלחם בה, אלא להבין מה טמון בשורשה ולנטרל אותה מהשורש.

בהצלחה יקרה.
איך נכון להגיב לדיבור עצבני של מתבגרים?אנונימית באהב"ה

הגדולה שלנו מתחילה את גיל ההתבגרות, ואני מרגישה שכהורים אנחנו לא תמיד יודעים להגיב לה נכון.

מרגישה שבעלי לפעמים קשה איתה יותר מידי. ולא בטוחה איך נכון להתמודד (איך נכון להגיב לה באופן אידאלי, וגם איך נכון להתמודד מולו כשהוא קשה איתה מידי).


הרבה פעמים כשאנחנו אומרים לה משהו, היא מגיבה בטון עצבני או מרימה קצת את הקול. לרוב המילים שהיא אומרת הן בסדר, אבל הטון עצבני או מזלזל (נגיד שאומרים לה שהיא יותר מידי זמן בפלאפון אז היא מרימה את הקול ועונה כזה 'בסדר' עצבני).


לבעלי זה מאוד מאוד מפריע כשהיא מדברת ככה. הוא כועס עליה ודורש ממנה לא להרים עליו את הקול.

אבל זה לא באמת עוזר ההערות שלו, בפועל היא ממשיכה עם זה, והוא כל פעם מתעצבן יותר (כי היא כבר 'היתה אמורה להבין' שככה לא מדברים להורים).

היום היא ענתה לו איזה 'בסדר' עצבני כזה (והוא היה עם עמוס בגלל דברים אחרים), והוא ממש כעס עליה וקרא לה בכינויים שממש לא אהבתי (נפלט לו מרוב כעס, זו ממש לא השפה שלו בדרך כלל).


אז קודם כל, אני אשמח לשמוע מאמהות מנוסות שעברו את הגיל הזה עם הילדות שלהן -

האם נכון להקפיד שלא ידברו ככה להורים? יש מקום לצפות שילדים בגיל ההתבגרות ילמדו לדבר תמיד בצורה מכבדת כלפי ההורים?

או שיש לנו פה עבודה להבין שלפעמים היא תדבר ככה, וזה חלק מהרגיל, ולהילחם בזה רק ירחיק אותה מאיתנו?


ואיך נכון להגיב מול בעלי כשהוא כועס עליה? (בעיני בצורה קשה ולא תואמת לסיטואציה. גם אם יש מקום להגיב, שגם על זה אני לא בטוחה - בעיני הוא מגזים בכעס שלו).

בעצםoo

הוא דורש ממנה יותר ממה שהוא דורש מעצמו

כי כשהוא עצבני הוא אומר כינויי גנאי

והיא לא יכולה לומר בסדר בטון שלא נראה לו


 

חסר הגיון לחלוטין

הרי הוא המבוגר והיא הילדה
 

באופן כללי אני לא מייחסת חשיבות לטון של מתבגרים

אחרי ההבנה שזה סגנון דיבור תואם גיל

וגם לא מייחסת חשיבות גדולה לתוכן כל עוד זה לא משהו חריג

וגם לא מחפשת כבוד מהילדים אלא קשר נעים וטוב


 

הכבוד מגיע לבד בלי שדורשים אותו

ע"י דוגמא אישית

אם מתנהלים בכבוד עם הילד הוא לומד להתנהל בכבוד


 

יש סיטואציות בין בעלי והילדים שאני מתערבת

משתדלת שזה לא יקרה לעיתים קרובות ושזה יהיה בצורה מועילה 

למעשה את צודקתאנונימית באהב"ה

ואני הרבה פעמים אומרת לו את זה כשהוא כועס עליה.

(וגם לא בטוחה שפועלת נכון בזה. כי להגיד לו ביקורת בפני הילדים זה גם לא הכי חינוכי, במיוחד כשאני בעצם מבטלת את מה שהוא אמר כרגע לילדה).

אין צורך להגיד לו מול כולםעל הנס

אפשר לדבר על זה ברגוע בהזדמנות אחרת אחד על אחד,בשום אופן לא מול הילדה,

גם אני לא מתייחסת לטון,אבל כמו שהייתי מדברת על זה עם בעלי בנחת ב4 עיניים גם איתה הייתי בהזמנות מדברת בארבע עניים,ואז יורדת מזה לחלוטין,

ונכון שככל שתדרשו כבוד זה פשוט לא יעזור אלא רק יחמיר את המצב.

כדאיooאחרונה

לדבר איתו בנפרד

לא בזמן אמת

לשקף לו שהדרישה שלו לא הגיונית ולבקש ממנו לא להתייחס לכל טון שלא נראה לו

ילדים מתבגריםתהילה 3>

זה דבר קצת מבלבל.

מצד אחד יש בהם משהו הודף, ולפעמים חצוף ומתריס, ומצד שני, לא פחות ואף יותר הם זקוקים לאהבה, לתחושה שהם רצויים, לקשר בריא

והקשר משנה צורה בגיל הזה וצריך להסתגל אליו מחדש ולהעביר אותו שלב.


לכן א:

פינוי המרחב הרגשי שלכם:

לדבר יחד או לעבד לבד את התסכול מההתנהלות שלה, ואצלך גם שלו.

כשמגיעים טעונים לסיטואציה די בקלות מגיעיל לשיח קשה ורחוק וחבל.

כשמגיעים נינוחים יותר, ניתח להעמיד גבול בצורה נינוחה.


לדוגמא; אני מבינה שזה קצת עצבן אותך, בבית שלנו לא מרימים קול/מדברים בחוסר כבוד להורים.


הרעיון הוא-

לתת שם להרגשה והכרה בתחושה שלה

להציב גבול- להגיד שזה לא מקובל עליכם

לעשות את זה באופן ענייני ובלי בעצמכם לדבר באופן לא מכבד.


בהחלט מאתגר וצריך ללמוד את זה.. בהצלחה


יש לך פה בעצם שתי שאלות:מתואמת

1. איך מתייחסים למתבגר שמדבר לא יפה.

2. איך מסבירים לבעל שצריך להגיב בצורה מותאמת ולא עצבנית.


אני מציעה שתשבו שניכם יחד ברגע של נחת, ותנסו *יחד* ליצור גישה מתאימה לגיל ההתבגרות שנכנס לפתחיכם. את יכולה בשיחה להוביל אותו בעדינות לכך ש"כמים הפנים לפנים", ושאם אתם תדברו בנחת, יכול להיות שגם המתבגרת תספוג את האווירה ותדבר בנחת. אבל גם אם לא - עדיין התפקיד שלכם כהורים הוא להראות לה איך מתנהגים ואיך מדברים בנחת.


בכל אופן, אנחנו לא עוברים בשתיקה רק כשמדובר בחוצפה ממש, מילים שלא אומרים להורים. על טון דיבור אנחנו יותר מחליקים, מקסימום אומרים: "לא נעים לנו לשמוע טון דיבור כזה, אולי תנסה לענות בנחת?"

(והאמת שגם אנחנו - בעיקר אני - לא תמיד מצליחים לדבר אליהם בנחת...)

לא יודעת את מי לשאול אז שואלת כאןכל היופי

הבת שלי בגיל ההתבגרות, כנראה על הרצף בתפקוד מאוד גבוה.

(לא מאובחנת רשמית עדיין כי התורים ארוכים מאוד)

סובלת מחרדה ספציפית (ועוד כמה חרדות נלוות בעצימות יותר נמוכה).

הייתה תקופה בטיפול רגשי כולל cbt שזה הטיפול הקלאסי לחרדות.

לא עזר בכלל למרות שהיא מאוד רצתה שינוי והמטפלת מקסימה.

הטיפול זלג לכל מיני נושאים אחרים, והיא גם מאוד נוטה לנבור שכלית בדברים אבל זה לא נוגע לרמת הרגש כמו אצל רוב בני האדם.

כלומר היא יכולה לנתח ולהסביר ולהבין אבל זה לא מזיז לרגש, זה מישור אחר לגמרי.

חשבתי על נוירופידבק, שזה כביכול עוקף את השכל ומאמן את המוח להתכוונן לגלי מוח אחר ופחות להיות בחרדה.

אחוזי ההצלחה הם 70-80 אחוז לפי מחקרים של כמה עשרות שנים, וזה ללא תרופות וזה נשמע לי כיוון טוב בשבילה.

הבעיה היא שמי שפניתי אליה אומרת שלפני שרואים שינוי צריך סביב ה10 מפגשים. וכדי שיהיה שינוי משמעותי צריך 30-40 מפגשים. ואולי היא מה20-30 אחוז שזה לא עוזר להם.

זו הוצאה מאוד משמעותית לפני שאני יכולה לדעת בכלל אם זה הכיוון.

אני מניחה שיש עוד אופציות אבל לא יודעת מה באמת יעזור.


מה הייתן עושות?

הייתי רצה מהר עם האבחוןעוד מעט פסח
עבר עריכה על ידי עוד מעט פסח בתאריך י"ג בכסלו תשפ"ו 20:57

אחרי האבחון תוכלי לקבל קצבה מבט''ל, שהיא מעל ל-3 אש''ח בחודש, ויהיה לך קל יותר להוציא עליה כספים...

חוץ מזה שבאבחון יעזרו לך לחשוב מה יכול להתאים לה.

אם תרצי המלצות למאבחנים פרטיים - מוזמנת בפרטי.

קודם כדאי לעשות אבחון נכוןמתיכון ועד מעון

ואז יהיה יותר קל למצוא את הטיפול המדויק עבורה

מצטרפת לקודמותיי - אחרי האבחון תוכלו להתאים להמתואמת

טיפול מדויק יותר, ואולי גם המאבחנים יוכלו להמליץ על סוג טיפול מתאים.

אם את מרגישה שהיא יכולה עוד "לסחוב" בלי טיפול, אז תחכו לאבחון בקופה. היתרון הוא שבדרך כלל הם גם מסדרים את העניין מול ביטוח לאומי, ואתם לא צריכים להתעקש על זה בעצמכם...

אבל אם את כן מרגישה שהיא חייבת כבר תמיכה, אז באמת כדאי ללכת לאבחון פרטי. זה לא זול בכלל-בכלל...

אני יכולה להמליץ לך על פסיכולוגית בירושלים שמאבחנת אוטיזם.

תודה לכןכל היופי

אז באמת זו גם המסקנה שהגענו אליה, לא לחכות לקופה אלא לחפש אבחון פרטי למרות שזו הוצאה.

אשמח להמלצות שלכן.


תודה

דינה זלזניק. אם לא תמצאי מספר ברשת אכתוב לך באישי.מתואמת
רק מדייקתמתיכון ועד מעון

אבחון אוטיזם במידה ואכן יש אבחנה דורש אבחון כפול-פסיכולוגי ורפואי.

ממליצה כמו @מתואמת להתחיל בפסיכולוגי

נכון.מתואמת
גם אם הולכים לפרטייראת גאולה
תדברי לפני כן עם המזכירות במרפאה, שיתנו לכם החזר כי אתם ממתינים כבר הרבה זמן.
תודה לכן, מחפשת מכון אבחוןכל היופי

כדי לקבל אבחון כפול כמו שהמליצה @מתיכון ועד מעון במקום אחד.

יש המלצה למישהי?

מעדיפה באזור השרון...

יש את המכון של ד''ר דיצה צחורמתיכון ועד מעון
נראה לי בבי''ח אסף הרופא שעושים שם אבחון כולל
אם אריאל רלוונטיעוד מעט פסח

אני יודעת שבמרכז התפתחות הילד שבאוניברסיטה עושים אבחון משולב.

ואמור להיות אפשרי דרך קופ''ח, או עם החזר.

שווה לברר.

וגם 'בית אחד'עוד מעט פסח
בכפר סבא מומלץ.
ממליצה לך לעבור על הרשימה הנ"לאנונימית בהו"ל

זה מתוך קבוצת הפייסבוק 'מרוצפות' של נשים על הרצף.

 

מאגר המאבחנים.ות המעודכן של מרוצפות - אוטיסטיות כותבות

 

אנחנו הלכנו מתוך הרשימה לפסיכולוגית ופסיכיאטר בנפרד, בחרנו רק לפי זמינות של תורים, ושניהם היו אנשי מקצוע מעולים ממש.

אני לא אמליץ לך ישירות עליהם בגלל שביקשת מקום שעושה גם וגם, אבל יש ברשימה גם מקומות כאלה.

התבלבלת בניק. לפורום הזה יש ניק אנונימי אחריעל מהדרום
זהב טהור שמת פהכל היופיאחרונה
תודה רבה לך!!
עזרה בטיפולים רגשיים מהקופהילד מתוק וטהור

יש לנו ילד עם קשיים רגשיים משמעותיים שהתפרצו בשנה וחצי האחרונות (ברמה שהוא מוגדר עם נכות 50% בבט"ל).

מזמן הומלץ לנו לפנות לטיפולים רגשיים, היינו בהמתנה דרך הקופה, היינו באבחון תקשורת דרך הקופה (זה לא תקשורת זה רגשי- הייתה המסקנה, אבל ההתנהלות בהחלט הייתה מזכירה בעיות תקשורת).

גם בתום האבחון נאמר לנו שיצרו איתנו קשר מהקופה והתפתחות הילד/בריאות הנפש לטיפולים רגשיים...

בינתיים אנחנו רק במעקב פסחכיאטרי בקופה, שזה יפה אך לא מספק... אין אף ספק שהילד זקוק להם, כולם הפנו אותו, אך אין מענה מהקופה.


בינתיים כמובן שלחנו לטיפולים שונים, והדרכת הורים פרטיים, והוצאנו סכומים גבוהים מאד....


נשמע לי ממש מוזר שאנחנו לא מקבלים מענה מהקופה, ואם אין להם תורות עבורנו, שנים, לפחות שיתנו לנו החזרים..

מישהי יודעת אם ניתן לקבל דבר כזה, ואיך?

הייתי מתחילהכל היופי

בישיבה מול המזכירה בקופה בניסיון להבין איך אפשר לקדם.

ואם היא לא יכולה לעזור ללכת לרופאת ילדים,להסביר לה את הדחיפות ושהיא תלחץ.

יש בקופות הרבה אופציות לטיפולים רגשייםמתחדשת111

באומנות

הידרותרפיה

ועוד..

אל תחכי שיצרו קשר. כדאי שתפנו לרופא המשפחה ותשלחו טפסים רלונטים

תיצרי קשר עם המזכירותאיזמרגד1אחרונה
של בריאות הנפש או התפתחות הילד, או גם וגם ותשאלי אותם... בדרך כלל הם יודעות איך אפשר לקבל החזרים. מניחה שזה תלוי בן כמה הילד ובאיזה קופה אתם.
גם אני בשאלות בת מצווהעוד מעט פסח

אשמח לעזרתכן בתכנון הלו'ז.

אנחנו רוצים לקיים אירוע אחד גם עם החברות וגם עם המשפחה, אבל שיהיה זמן בנפרד (מה שאני חושבת עליו כרגע זה שהחברות יגיעו מוקדם יוצאו מוקדם).


אשמח שתעזור לי לחשוב באיזה סדר לנהל את האירוע, כמה זמן בערך דברים לוקחים ומתי להזמין את החברות ולמתי המשפחה.

בתוכנית-

-יצירה (שאמורה להיות לחברות + אופציה לבני משפחה שרוצים)

- ריקודים (אפשר רק לבנות, דווקא יהיה לי יותר נוח מבחינת צניעות)

- טקס ברכות (שהילדה רוצה שהחברות *לא* יהיו בו)

- וכמובן אוכל, שעוד לא ברור לי כמה מנות יהיו ומתי.


הבנות יגיעו בזמן שנגיד (מגיעות מקרוב, רובן ברגל), המשפחה תגיע לאט לאט לאורך שעה בערך...


איך הייתן בונות את האירוע?

מנסה לחשובמתיכון ועד מעון

אולי להתחיל עם יצירה והרקדה לבנות ואז אוכל לכולם, שבזמן האוכל המשפחה מגיעה ואז החברות הולכות ונשארת המשפחה לברכות.

נשמע הגיוני?

זהו, שאני לא כל כך יודעתעוד מעט פסח

בגלל שהמשפחה תבוא ב'טפטופים', זה לא כל כך מסתדר לי עם האוכל המרכזי (באירוע רגיל עושים סוג של קבלת פנים בשביל זה. למשוך את הזמן עד שכולם מגיעים).

חשבתי אולי לעשות-

אוכל לבנות

הרקדה

יצירה - ואז בנות שסיימו הולכות הביתה, ומשפחה שרוצים באים מוקדם להשתתף

מנה ראשונה למשפחה

ברכות

מנה שנייה למשפחה


אולי זה גם יצא לי יותר זול, כי לבנות אפשר להביא דברים זולים, ולמשפחה אוכל ברמה יותר גבוהה.


אבל אין לי מושג איך זה יעבוד, ואיך לתכנן את הלו''ז.

באירועים שאני הייתימתיכון ועד מעון
משותפים לחברות ומשפחה אז החברות הגיעו לפני ליצירה אבל כל היתר היה משותף, אז נשמע לי שיותר נכון או להפריד לגמרי או לעשות ביחד אחרת זה ממש בלאגן (בעיני)
בטוח לא שווה להפריד?שלומית.
לא חושבת שזה יעלה ככ את העלות או את הכאב ראש... ממה שאני ראיתי אירועים נפרדים לחברות ומשפחה יותר מוצלחים לכל הצדדים 
שאלה טובהעוד מעט פסח

מעניין כמה זה באמת עוד כאב ראש.

בעלות זה בטוח מוסיף, כי זה לשכור אולם פעמיים.

ואיפור, ושיער לילדה...

לחברות בטוח צריך אולם?שלומית.

אולי יש לכם מקום בבית? אולי אולם בבי"ס? לפעמים יש עוד פתרונות חוץ מאולם ממש.

מודה שאצלינו לא מתאפרים לבת מצוה ( הן קטנות!) והשיער זו לא הוצאה משמעותית אבל כנראה מקובל אחרת אצלכם...

אם במקרה אתם בירושלים יש לי המלצה למישהי אלופה וזולה לתסרוקת (לא עושה איפור)

לי אישית נשמע שלעשות אירוע ארוך ומתגלגל זה המון כאב ראש ויותר קשה לדייק את הצרכים 

התכוונתי איפור ליעוד מעט פסח

ושיער לילדה.

קצת קשה לי לדמיין את המצב של אירוע לחברות בלבד, אבל אולי באמת כדאי לשקול את זה ברצינות.

לחברות זה לא "אירוע אירוע"שלומית.

אלא יותר בסגנון "ערב כיתה" ארוחה טעימה שמתאימה לבנות בגילן, יצירה, ריקודים, ואיזה משחק של ברכות לכלת השמחה.

הכי כיפי ומותאם

מה שעולה ליבורות המים

יצירה

אוכל וריקודים לחברות


ואס ארוע משפחה-

אוכל למשפחה

ברכות

ריקודים למשפחה

למה בעצם את רוצה להפריד?אר

אפשר להוביף יצירה או סדנא לחברות לפני שכולם מגיעים

אם חשוב לכם

אבל בדרכ החבאות נשארות עם המשפחה

לדרשה ברכות וריקודים

בסוף הן עושות שמח ..

שתי סיבות-עוד מעט פסח

1. היחס הוא בערך חצי/חצי. חברות עושות שמח אבל גם באלגן, וזה פחות מתאים לאופי של חלק מהמשפחה.

2. הילדה ממש ממש לא רוצה לומר דרשה בפני החברות. ומתפדחת ממש גם שישמעו את הברכות של הסבתות ושלנו ההורים. מבחינתה, היא מעדיפה שלא תהיה בת מצווה ולא לדבר בפניהן.

האמת שאני ממש מבינה את הבת שלךעל הנס

אני גם הייתי מעדיפה שלא יהיה ארוע מאשר לדרוש לפני החברות שלי.

אצל אחת הבנות שלי עשיתי בוקר על על חשבון בית הספר בשיתוף עם המורה,ארוחת בוקר יצירה פעילות שהמורה הכינה,ריקודים בסוף,הבנות יצאו מרוצות עד השמיים,

ולמשפחה עשינו משהו כמו ערב סופגניות בחנוכה.

לא מאד רשמי,יצא ממש מוצלח,


רעיון נוסף,לעשות שני ארועים באותו יום צהריים חברות ואז בערב משפחה זה יכול להתיש מאד לכן ממש חשוב לתכנן הכל בצורה נכונה.


לא חייבים לדרוש בכלל....יעל מהדרום

לק"י


אם זה השיקול המרכזי.

אם יש עוד סיבות, אז אולי באמת עדיף להפריד.


עוד אין לי ניסיון בנושא, אז אין לי כ"כ איך לעזור.

ומזל טוב!!

מוסיפה עוד אפשרות לחלוקת האירועים:מתואמת

כשאני חגגתי בת מצווה - לחברות עשיתי טיול/סיור עם עוד חברה. ריקודים לא היו, אבל זה התאים לי מאוד... וגם דרשה לא הייתה.

למשפחה עשינו אירוע בחצר, ואמרתי דרשה - אבל דרשה בחרוזים בליווי מצגת תמונות, אז זה היה קליל יותר. (אולי זה משהו שיתאים לבת שלך גם מול החברות?)

עונה לשלושתכן יחדעוד מעט פסח

לנו חשוב המעמד של הדרשה, דווקא בגלל שזו ילדה עם פחד במה, ואנחנו מאמינים שיעשה לה טוב להתמודד עם הפחד וכן לדבר, בסביבה מאוד תומכת ומחזקת.

מצד שני, אני לא רוצה לדחוק אותה מדי, וגם פחות בטוחה שהחברות יפרגנו, ולכן יהיה טוב בעיניי שהיא כן תאמר דרשה, אבל רק למשפחה.


אהבתי ממש את הרעיון של לשלב מצגת שתקל עליה. תודה!!

בהצלחה!!יעל מהדרום
רק הערה קטנה לגבי הדרשהעל הנס

אני עם פחד קהל וההורים שלי דרשו ממני לדרוש לא רק שזה לא עזר גם הבת מצוה שלי זכורה כדבר שלילי בעבורי,רק בגלל הדרשה הזו,

בסוף אתם ההורים ומחליטים.

אבל את הבת שלי ממש זרמתי איתה

תודה ששיתפתעוד מעט פסח
אקח לתשומת ליבי שתהיה לה חוויה טובה.
היא מבינה את הרעיון הזה?מתואמת

של הצורך להתמודד בדווקא עם הפחד?

כי אם זה לא בא ממנה - לא נראה לי שזה יעזור, אלא רק יגביר לה את הפחד...

בכל אופן, מעניין שדווקא המשפחה המורחבת היא סביבה תומכת ולא החברות זה אומר שיש לכם אווירה טובה במשפחה!

בגדול, היא מבינהעוד מעט פסח

היא עדיין מאוד מפחדת, אבל יודעת שמול המשפחה זה יעבור בטוב ולכן מוכנה להתאמץ לעשות את זה.

מול חברות לא מוכנה ויהי מה.

וכן, ב''ה זכינו במשפחות מפרגנות שירימו לה לא משנה מה יהיה (והיא יודעת את זה).

אז נשמע שזה באמת יעשה לה טובמתואמתאחרונה
רק שימו לב גם בזמן אמת שהיא מצליחה לזרום עם זה באמת ולא נסגרת ברגע האחרון...
אוכל למתבגריםרק טוב!

מחפשת רעיונות לאוכל שנוער אוהבים. לילדים שמחפשים כל הזמן מה לאכול... לאו דווקא שיא הבריאות... (מושקע או מהיר הכנה)

דברים מסוג:

פיצה

פלאפל

שניצל פירה/ציפס

קוסקוס עם מרק

פריקסה


תנו עוד רעיונות

בעיקר לארוחות ערב. אבל גם לדברים שאפשר לקחת לארוחת צהריים ללימודים (עדיף בלי מיקרוגל)

חזה עוף צלוי, קבב, המבורגרשופטים

בוריקיטס ביתיים

בורקס פיצה

פסטה/תפוחי אדמה מוקרמים

כמה רעיונות:שדמות בחולות

אורז

פתיתים

פסטה בולונז

פסטה עגבניות

פרגיות

שיפודי חזה עו

כנפיים קריספיות

סלמון בתנור

קציצות טונה מטוגנות

מלאווח עם ביצה ורסק

טורטיות ממולאות השר/ גבינות/ חביתה

חביתות עם תוספות

בוריקה

 

אצלי אוהביםכל היופי

מה שמשביע.

שזה אומר הרבה בשרי מבושל ולא ארוחות ערב קלות.

(ומתאים גם לצהריים כמובן)

עם עדיפות ללא עצמות...

שניצלים, פרגיות, קציצות עם או בלי רוטב, בקר בבישול ארוך (אם נשאר משבת), בורקס בשר, פאי רועים וכד'.

מניחה שיהיו מתבגרים שיזרמו גם על כרעיים ואז מאוד קל להכין בתנור עם אורז או תפו"א.

וכמובן פחמימות וירקות כמו פתיתים, פסטה, אורז עם ירקות, תפוחי אדמה ברוטב, אנטיפסטי, סלט כרוב, ירקות חתוכים.


אם לא מתחשק לי או שאין בבית בשרי, אני מכינה קציצות טונה כשבא לי להשקיע, או תבשיל מהיר ומשביע של טונה, חצילים, פלפלים, עגבניות או כל ירק אחר שיש בבית ומתאים. מתייחסת לטונה כמו כל דג מבחינת תבלינים וכו' (תחשבי למשל על חריימה או דג מרוקאי עם טונה)

גם שקשוקה הולך טוב, עם אורז, פתיתים או קוסקוס.


הדגש הוא על כמויות ולא על אוכל הכי מושקע.

נגיד מלוואח פחות יהיה, כי יותר קשה לשחק עם הכמויות וזה הכנה אחד אחד (אני משווה להכנה של סיר אורז נגיד)

שלא לדבר על עניין הבריאות.

ועוד משהוכל היופיאחרונה
מי שפחות מתחבר לבשרי ובעיקר בנות, יזרמו יותר על חלבי כמו פשטידות, לזניה, פנקייקים, פסטה ברוטב שמנת וכו'
איך את נוהגת בנוגע לצורך של המתבגרותמתחדשת111

לקנות "שטויות"?

אסביר. ביתי לומדת באולפנא אקסטרנית. היא כמעט מידי יום שואלת אם תוכל לקנות ממתק/ מעדן/ גלידה וכו.. כמובן כל זה בנוסף לאוכל שהיא מביאה מהבית

לרוב אני מסכימה. אבל מרגיש לי שזה מוגזם.. וגם מאוד לא בריא

מנגד כמתבגרת יש צורך גם בזה, ורעב- כמעט תמידי וזה מה שזמין להן (מהשמיני וכו..)

מצד שני לפעמים זה איזשהי הסחפות חברתית. אבל גם לזה לא בטוח שנכון לסרב כדי שלא תרגיש "אווט"

איך אתן נוהגות?


אין לי בנות בגיל הזהלפניו ברננה!

וגם לא בנים..

הגדול שלי בן 8

אבל בפשטות הייתי נותנת לה תקציב חודשי (מה שנקרא דמי כיס..) לשטויות כאלה שתתנהל איתו בעצמה. זה יכול להיות חינוך טוב לכלכלה. ולדבר איתה על תזונה נכונה. שלא תוציא את כל הסכום על שטויות של אוכל אלא שתקנה לעצמה פה ושם גם תכשיט מטופטן או דברים אחרים שהיא *רוצה*.


באופן כללי בעיני הורים אחראים לתת לילד את כל מה שהוא *צריך* ויכולים לפרגן גם במה שהוא *רוצה* אבל פה יש להם גם אפשרות להתחיל לחנך אותו להתנהלות כלכלית נכונה.

השאלה היאמתחדשת111
האם להתנות את דמי הכיס במשהו? כי אם לא יוצא שזה בעצם הכסף שלנו כהורים. ובאופן הזה לא בטוח שיהיה חשוב לה לשמור ולהתנהל איתו נכון..
אנחנו נותנים לשני הגדולים (ביסודי) דמי כיס שבועייםיעל מהדרום

לק"י


אני כן אומרת להם (וגם לקטנים, שיש להם כסף מדמי פורים וכדומה), שגם אם זה הכסף שלהם, לא כדאי לקנות הרבה ממתקים.


אצלינו הם קטנים יותר, אז זה שונה. אבל בעיקרון פעם בשבוע אני הולכת איתם לקנות ממתק. ובעלי גם לפעמים לוקח פעם בשבוע.

בגיל גדול יותר הייתי משחררת כנראה. אבל כן מדברת על זה שלא כדאי וזה לא בריא לאכול יותר מידי שטויות (יש לנו בבית חטיפים ושוקולדים, ואני אומרת להם את זה. שלא יגזימו).

אישית חושבת שלא צריךלפניו ברננה!

כי היא יודעת שיש לה תקציב מוגבל.

והתקציב הוא כי זיהית אצלה *צורך* בכסף ל*רצונות*.

אז את נותנת לה מענה על הצורך. כמובן שאת גם יכולה לעודד אותה לעשות בייביסיטר כדי שיהיה לה יותר כסף לרצונות שלה.

אבל בסופו ש דבר האינטרס פה הוא לתת לה להוציא בתבונה. ואת ז היא תלמד ע"י ניהול התקציב הקטן שתתנו לה. ובחודששיגמר לה הכסף אחרי שבועיים היא תבין שפשוט אין עוד..

 

כמובן בשיח נכון שמלווה את התהליך 

מקסיםמתחדשת111
בעיני לאפלספנית

בעזהי"ת

 

זה לא כסף שהוא צ'ופר מבחינתי אלא צורך, וצורך אני נותנת לילדים שלי- כמו שאני נותנת להן אוכל, בית ובגדים ללא תמורה. וכמו שאני לא אגיד לבת שלי 'היום לא סידרת את החדר אז אין ארוחת ערב', אני לא אגיד לה 'לא עזרת אז לא תקבלי דמי כיס'. 

 

כן להגדיר מה הסכום שהוא צורך ולא אקסטרה.. אני כן חושבת שהיכולת לקנות מידי פעם פינוקים פה ושם בשליטה של המתבגרת זה צורך.

אניoo

מעודדת תזונה נכונה גם כשקונים משהו טעים (נניח להעדיף יוגורט מפנק)


כשהילדים היו ביסודי נתתי כסף מדי פעם כשהיו מבקשים

ילד אחד היה מבקש הרבה

לפעמים הייתי מפנה אותו לקחת חטיף מהארון ולא לקנות


כשהם יצאו לישיבות נתתי להם לנהל לבד את התקציב

כשהם הבינו את המשמעות של ניהול כלכלי ע"י כרטיס אשראי/ מזומן

הם גם למדו פחות לבזבז

הכסף היה שלהם?מתחדשת111

כתלות בעבודה/ משו אחר?

לא שלהםoo
אבל דברנו על תקציב הגיוני לשבוע/ חודש והם עמדו בתקציב
אני נותנת...חרות

לא יודעת אם זה טוב או לא...

כן מנסה להגיד לה לקנות אוכל, ולא כל יום ממתק... אלא מידי פעם.

אבל לא יודעת כמה מתוך זה עובד.

לא יודעת אם אני נוהגת נכון, ככה מרגיש לי...

אני נותנת סכום מוגדר פעם בפרק זמן קבועמתיכון ועד מעון

והם יודעים בדיוק מתי וכמה יקבלו, זה לא מותנה בשום דבר ובכסף הזה אני לא מתערבת במה הם קונים.

מעבר לזה משתדלת שבבית יהיה שפע של אוכל וגם של שטויות אבל דברים ביתיים כמו עוגות עוגיות ממתקים ביתיים שלפחות יהיה אפשר לנשנש דברים פחות גרועים 

אהבתי את הרעיוןמתחדשת111
היא קונה מהכסף שלהרוני 1234
היא עושה הרבה בייביסיטר אז יש לה כסף ויש לה חשבון פייבוקס יאנג שדרכו היא קונה.
ולפני שהיה לה כסף משלה, נתת לה?מתחדשת111
לא כל כך…רוני 1234
רק לעתים רחוקות.


היא עושה בייביסיטר מגיל מאד צעיר וגם יש לה כסף ממתנות וחגים.

לפעמים קונה אם זה לא מוגזם, אבל יש דמי כיסאור123456
של 100 שקל לשטויות כאלה ואז היא חושבת פעמיים אם היא באמת רוצה 
וואו זה המון..מתחדשת111
לחודש? זה יפה, אבל לא ככ המוןפלספנית

בעזהי"ת

 

מספיק שהן יוצאות פעם בחודש לאוכל שהוא יותר מפיצה וזה כבר רוב התקציב. 

 

הבת שלי עוד לא לגמרי בגיל (הגדולה בכיתה ו'), נתנו להן עשרה שקלים לחודש מתחילת כיתה א' אבל מודה שאנחנו לא ממש עומדים בזה כי לא זוכרים וגם להן אין ממש צורך בזה אז דיי הפסקנו, כשהן מבקשות הן מקבלות וזה עוד סכומים מזעריים אז זה סבבה לנו (נניח שני שקלים לקנות ממתק במכולת אחת לחודש, נו שויין). 

עכשיו למשל יש חודש ארגון ויש קיוסק בסניף, נתנו לכל אחת מהגדולות (ד' וו') 20 שקלים לכל החודש בתחילת החודש ולבחירתן מה לעשות עם זה ואיך לחלק. 

 

אני כן רואה שחברות של הגדולה מתחילות לרצות וכשהיא תגיע, בטח נתחיל מ50 בכיתה ז' אבל יש לה חברות שמקבלות הרבה יותר.. 

וואי, מוזר לי השרשורעוד מעט פסח

אצלי אני לא מביאה להן שקל לשטויות.

הבנות שלי עובדות, מרוויחות יפה, ומוזמנות להשתמש בכסף כראות עיניהן. אחת באמת קונה איתו מדי פעם גומי וכאלה- אבל זה נדיר למדי.

ויש בבית יש אוכל בשפע, וגם פינוקים שאפשר לקחת לאולפנא (ונקנו בזול בסופר/ב'משנת', ולא במחירים של השמיני...). אז למה שאביא להן כסף נוסף?


כשהגדול שלי למד בישיבה ולא היה מסוגל לאכול את האוכל של חדר האוכל, כן הייתי מציידת אותו בסכום קבוע מראש כל יום, שהיה אמור להספיק לאוכל- והוא יכל לבחור מה לאכול ואיך להשתמש בכסף- כי הישיבה היתה צמודה למרכז מסחרי.

אבל שוב, זה היה כסף לארוחת צהריים. לא ל'שטויות'. 

הבת שלי עוד לא בגיל שיכולה לעבודמתחדשת111

ובאולפנה יש את השמיני- שמוכרות כל מיני מתוקים. וגם חנות קרובה ולפעמים היא רוצה להתפנק. לא רואה בזה בעיה כשזה במידה. כילדה אני זוכרת שלא היה לי כסף מהבית וההורים סמכו על מה שאקבל באולפנא, והייתי ממש מרגישה קושי לראות חברות נהנות לקנות דברים בין הארוחות גם אם זה נחשב שטויות ולי לא היתה היכולות.

ובכלל כמתבגרת זכורה לי תחושת הרעב הגדולה..


כנראה אנחנו חיות בחברה שונה מאודעוד מעט פסח
לבת ה-11 שלי כבר יש חסכון של מאות שקלים מעבודה כבייביסיטרית.
מעולהמתחדשת111

אני לא מסכימה לה להכנס לבתים בגיל הזה..

גרים בעיר.

מבינה שאתם בישוב ולכן השוני

לפעמיםתהילה 3>

דווקא בתיכון, כשהלימודים עמוסים יותר, ובטח אם יש פנימיה הדרכה וכו יש פחות זמן לעבוד מבכיתה ו'.

לפחות אצלנו זה ככה

זה גילתהילה 3>

שכבר אפשר לעבוד בו, ומצד שני באמת ההוצאות גדולות.

בעיני 2 כיוונים:

1. מדי פעם לפנק באיזה שטר באהבה אבל לא כל יום..

2. לתת דמי כיס שמבחינתכם כוללים גם אופציה לקניות האלה, וככה היא תחשב בעצמה מה איך וכמה.

אישית כן מתחברת לאופציה א' שמאפשרת ככה לפנק בכיף כשמתאים, מצד שני יש צדדים לכאן ולכאן..

מוסיפהתהילה 3>
נזכרת שיש מצבים שבהם זה ממש האוכל בהגדרה ולכן נותנת סכום קבוע כל בקר לקנות אוכל לא מדי תעשייתי ודי מוגדר פלוס פינוק. אבל זה מצב קצה יחסית, וגם גיל צעיר יותר. 
כתבת מאוד יפהמתחדשת111
תודה יקרה❤️תהילה 3>אחרונה
מחפשת שדכן או שדכנית טוביםמתחדשת111

עבור אחותי.

לא דתיה

אבל מחוברת ועושה דברים חלקית.

אשמח להצעות

טיפול ב"טיק" לילדהפלפלונת

לבת שלי בגיל 6 יש "טיק" ואני מנסה להוציא אותה מזה.

הטיק זה שנוגעת באף וזה לא נעים וכבר איזה שנתיים לא עבר.


חשבתי אולי לק או מדבקת לק יעזרו, אבל זה קצת יקר ולא ידעתי אם לא מזיק לציפורניים (לא מבינה בזה בכלל) ואם יועיל בכלל. או איזה משחק לאצבע. אשמח לעיצות.


עד כמה שאני מבינה, הערות לא עוזרותיעל מהדרום
לק"י


אולי הפוך....

אכן ראיתי שזה לא מועיל. מה כן יכול לעזור?פלפלונת
נראה לי שנוירולוג הוא הכתובתיעל מהדרום
אני לא ממש מבינה בזההשם שלי

נראה לי מה שאפשר לעשות,

זה לנסות להחליף את הטריק, למשהו אחר שפחות מפריע.

לא יודעת איך עושים את זה.

אפשר לפנות לנוירולוג.

ננסה נוירולוג בע"ה. אם יש עוד עיצות, אשמח.פלפלונת
את יכולה לפרט מה הטיק? כי לא בדיוק הבנתיקופצת רגע

איך מדבקות על הציפורניים יעזרו לנגיעות באף?


נראה לי שיש הבדל בין הרגלים לא טובים (כמו חיטוט באף, כסיסת ציפורניים, גרוד גלדים וכדו') ובין טיקים ממש שהם הרבה פעמים נראים כתנועות לא נשלטות כל כך כמו מצמוצים בעיניים, העוויות מוזרות בפרצוף, תנועות חוזרות.


למה את מתכוונת?

כי אני חושבת שהטיפול שונה.

בהרגלים לא טובים ( כמו חיטוט באף), אפשר להסביר לילד את החסרונות של ההרגל( עושה פצעים בתוך האף ואז עוד יומיים מגרד, לא נעים להסתכל על זה וכו') ולהציע התנהגות חלופית או מקובלת חברתית( ללכת לכיור לקנח ולשטוף, להעסיק את האצבעות במשהו אחר כששמים לב).

אבל לגבי טיקים זה לא יעבוד, יש לי ילד שהיו לו תקופות של טיקים מתחלפים, לדעתי אצלו קשור לחרדה, אחר כך גם אובחן על הרצף אולי קשור. כאן שיחה ישירה לא תעזור והכי טוב להתעלם, ולנסות  להפחית חרדה ולעזור להרגע באופן כללי בלי קשר ישיר לטיק. ואולי באמת ללכת לנוירולוג להתייעץ...

אצלי הבן הנ"ל הצליח להפסיק או להפחית מאוד הרגלים לא טובים כשהבין את החסרונות שלהם והייתה לו מוטיבציה עצמית להפסיק. אבל טיקים לרוב עוברים מעצמם אצלנו אחרי תקופה... 

תודה על ההסבר והפירוט. אז אצלה זה הרגל.פלפלונת
הזמנתי כמה משחקים לידיים, מקווה שיעזור.
קודם כל - להתעלםחוזרתאחרונה

ככל שמתייחסים לזה יותר - זה יחמיר

אח''כ - בירור נוירולוגי

אם לא עוזר - פסיכולוגי / פסיכיאטרי

אולי יעניין אותך