ורוצה להניח מה שעבר במחשבה. אני לא הולכת להכנס למה נכון או לא בשבילך, אלא בעיקר לאיך רואה את שני המושגים ותבחני את הדברים מנקודת מבטך האישית.
***
לענ''ד אין סתירה בין שני המושגים, הם יכולים להתקיים זה לצד זה ואפילו לחדד ולדייק זה את זה.
אופטימיות ועין טובה משמען היכולת להסתכל על מציאות מנקודת מבט של אמון ואמונה בטוב ה' שמתגלה גם אם בהסתרה, באנשים בשפע, בכך שמה שקורה נכון ראוי וטוב גם אם לא תמיד מובן.
זו גישה ודרך חיים והיא רצויה וחשובה.
עם זאת,
ראיית הטוב אין משמעה לעמוד מול מציאות לא מובנת ורק להגיד ''זה טוב''.
בראיית שמיים זה אמת. הכל טוב מוחלט.
אבל אנחנו נמצאים כאן בארץ ופה הדברים נראים אחרת, ולסגל ראייה כזו, זה לא משהו שקופצים אליו. אלא יש תהליך שלם שעובר שם בנפש ואי אפשר לקפוץ מדרגות. זה תהליך שמתחיל מבירור והבדלה בין דבר לדבר בשכל ישר ועל גביו, מכניסים את צד הרגש האוהב הזה שרוצה לראות טוב בכל.
הבסיס ליכולת להכניס עין טובה למציאות שלנו יכול להתקיים רק כשיש הבחנה והבדלה ברורה בין הטוב לשאינו, ומתוך עיניים פקוחות ורואות את המציאות לאשורה ולא מתוך עיוות כזה או אחר. רק אחרי ההכרה הזו, כשיש מצב לחשוב שמשהו הוא דבר אחד, אפשר לעשות עבודה ולהפוך את נקודת המבט עליו. לבחור להתבונן בו מנקודת מבט אחרת. אבל גם שם כשנכנסת ראיית הטוב ולימוד זכות, חשוב לזכור לעשות אותה בגבולות נכונים ומדוייקים.
בעולם פועלים יסודות שונים שמאזנים אחד את השני, ואם ראיית הטוב היא בקשה לחסד בלי גבול יש את הצד שמאזן וזה ה...גבול.
מה מדייק את הגבולות של מתי זו עין טובה ואופטימיות נכונה וראויה, ומתי זה הסתנוורות והתעלמות ממציאות זועקת?
''אוהבי ה' שנאו רע''.
זה שומר עלינו במסלול נכון שמקרב לה' ולעבודת ה' ולא לדברים שאנחנו מבקשים להישמר מהם.
כי לקרב דברים בדעת זה דבר חשוב ויפה, אבל כשיש דברים מטושטשים או מבלבלים, זה עלול לגרום לתקלות וחשוב להיות במודעות.
וזו עבודה.
וגם הלימוד שאני הקטנה לומדת מסנגורן של ישראל, ר' לוי יצחק זיע''א, נובע מאותו מקום אוהב ישראל בכל נפשו ומאודו. מקום שראה את המציאות כמו שהיא, ולא מהתכחשות לכך שיש משהו שמתיישב ויש משהו שלא, ובניגוד לנראה או ממקום שרצה להעצים את אור הנשמה, האיר במבט ובהתבוננות המעלה והמגביה את הנשמה האלוקית שביהודי ובעם ישראל.
העבודה הזו היתה מול ה', מתוך בקשת קרבתו והקירוב בינו לבין בניו. להוסיף אהבה גלויה.
מה שאני לומדת מכאן לחיים זה שאם משהו שאדם עשה נוגד את המטרה של להוסיף אהבה ואור בעולם, יש צורך להפריד בין המעשה לעושה. מצד המעשה, המעשה לא טוב ומצריך תשובה ותיקון. מצד העושה, יש בו נשמה אלוקית שצריך להאיר עליה ולחזק אותה, בין אם בפניו כדי לעורר אותו או רק מול ה', שתראה אילו בנים יש לך.
ואולי הגישות של שניכם זה פשוט מבט שלם על איך נכון להתייחס למעשה ולעושה.
לא תכננתי להאריך, כך רצה ה' שהדברים יכתבו ויגיעו למי שיקרא.
אסיים בתפילה שבזכות הימים האלו נזכה להוסיף אהבה ולגילוי האהבה שאנחנו כל כך מייחלים ומצפים לו בגאולה השלימה ברחמים גדולים ובשמחת עולם.