ליל הסדר במשפחה רב גילאיתמתואמת
כבר כמה שנים שאנחנו עושים ליל הסדר לבדנו, כדי לתת מקום כמו שצריך לילדים שלנו.
זה באמת היה מצוין בשנים הקודמות
השנה הרגשתי שקצת פספסנו חלק מהילדים...
הקטנה (שנה ורבע) הייתה עצבנית ונרגעה רק כשנתנו לה דברים לזלול. (בסוף היא נרדמה באמצע מגיד...)
שני הקטנים שלפניה (ארבע ושש) היו יחסית שקטים - מצד אחד הם כאילו יודעים את הכול מהגן, מצד שני הם לא מספיק מתוחכמים כדי לשאול שאלות מעצמם...
בת השמונה בהתחלה הייתה קצת מרחפת כזה, אבל כשהזכרנו שמי ששואל שאלות יפות מקבל פתקים שאחר כך מזכים בפרס - היא התחילה לחשוב על כל מיני שאלות יפות למדי.
התאומים (בני 11) הכי כיכבו - הם אפילו הכינו שאלות מראש לשאול בסדר... באופן כללי הם בולטים ו"משתלטים" על כל סיטואציה, וכך גם עכשיו.
הבן הגדול (בן 14) קצת הלך לאיבוד בין השאלות החכמות שלהם. יש לו גם שאלות חכמות ומקוריות על שלל דברים, אבל הן דורשות הרבה ריכוז ופניות, ולא היו לנו מהן בליל הסדר... יש לו גם נטייה להומור ובדיחות, ולא תמיד אפשר להבדיל מתי הוא שואל ברצינות ומתי בצחוק...
הגדולה (בת 15) שמרה על מקומה ה"מכובד", אבל לא השתדלה יותר מדי לשאול שאלות כי הפרסים שהכנתי כבר לא שווים לגילה...
(טוב, חוסר הפניות שלי אישית נבע גם מזה שלא כל כך הרגשתי טוב...)
בכל אופן, מרגישה שהשנה הסדר לא היה זורם וטוב מספיק כמו בשנים הקודמות.
מה אפשר לעשות להבא?
מתייגת - @באר מרים
וגם @עוד מעט פסח, שסיפרה בפורום הו"ל על ליל הסדר שלהם...
נראה לי שיש לך יותר מידי ציפיות 🙂אור123456
לי נשמע די קלאסי
ושכל גיל התנהג כמצופה ממנו
צודקת, כנראה...מתואמת
גם נראה שהילדים יצאו בהרגשה טובה, בסופו של דבר... זו סתם אני (וגם בעלי) שלוקחת קשה את זה...
(היה לי עוד מקרה כזה בערב החג - הבאתי לילדים את הבגדים החדשים שלהם, ואז אחד מהם התחיל לבכות שלא קניתי לו נעליים חדשות... הוא טען שאמר לי שהוא זקוק לנעלי שבת חדשות, אבל אני לא זכרתי את זה... לקחתי את זה ממש קשה ביאס לי את כל כניסת החג... אבל הילד עצמו התגבר על זה בסוף, והיה ממש עליז, כאילו שכח מזה. זו רק אני שהתקשיתי להתגבר על הבאסה...)
אז אספר בהרחבה מה היה אצלנו-עוד מעט פסח
מה שהכי עושה אצלנו את ליל הסדר זה שולחן נמוך שבעלי מרכיב כל שנה, ואנחנו יושבים מסביבו על כריות (השנה הייתי על הספה, בכל זאת חודש תשיעי, אבל צמוד לשולחן).
את ההגדה קורא כל פעם מישהו אחר, חוץ מקטעים שכולם מקריאים ביחד.
ולפי כניסת החג אנחנו יושבים לארוחה גדולה ומשביעה (סלט ירקות ענק עם טונה/ביצה קשה) כדי שאף אחד לא יהיה רעב.

מה שהיה בפועל-
הגדולים (16 ו-14) לא הכינו כלום, אבל היו ממש בעניין של דיונים. בעלי ובת ה-14 שאלה המון שאלות, וכל הנוכחים ניסו לענות לפי הבנתם.
הבנות ביסודי (12 ו-9) הביאו דברים מביה''ס, ותכננו מראש מתי הם ישתלבו (עם בת ה-9 גם התאמנתי מראש על הקטעים בהגדה שהיא רצתה להקריא- כי אחרת הקריאה שלה לא זורמת ולאחים שלה אין סבלנות להקשיב). בת ה-12 גם הצליחה להשתלב בדיונים של הגדולים, בת ה-9 פחות.
וכשהרגשנו שהקטנים מאבדים סבלנות, בערך ב'צא ולמד', הרצנו קדימה עד לשירים הבאים.
הקטן (4), קיבל מקום של כבוד בכל אחד מהשירים (למשל- בדיינו כל המשפחה שרה את החלק הראשון, והוא זה שענה את ה'דיינו', ושרנו איתו כולם ביחד את 'כל שלא אמר 3 דברים אלו בפסח' במנגינה של דודו), ובין לבין הציג יצירות שלו מהגן או בא להתפנק עלי בספה וקיבל הרבה עיסויים ומגע (שזה לא מתאפשר כשיושבים ליד השולחן הרגיל).

אחרי ברך, עברנו כולנו לספות להלל ונרצה. וזה גם נתן אווירה ממש כיפית וטובה לסיום.

נראה לי שהנקודה המרכזית היא הפניות שלכם. את מתארת שלכם לא היתה פניות ושלא הרגשת טוב- זו בעיני הנקודה המרכזית שיכולה לשנות את איך שהסדר נראה. ממש הקפדתי לישון צהריים, וגם שבעלי יישן (שוב, אני בחודש תשיעי, אז קיבלתי עזרה מהמשפחה ובישלו בשבילי כמעט את כל הסדר, אז השנה זה היה גם קל).
והמסקנה שאני רושמת לעצמי לשנה הבאה- לא לתת להם לגנוב את האפיקומן ולהתחיל להתרוצץ ולגנוב אחד מהשני. זה תמיד גורם אצלנו למריבות, ובמילא את המתנות אנחנו קונים מראש, לכולם.
תודה רבה על הפירוט המדהים!מתואמת
תכל'ס עשינו את רוב הדברים האלו... בת הארבע שרה מה נשתנה (חיכתה לזה כבר משנה שעברה ), ובת השמונה הקריאה רק חלקיק קטן מההגדה (לצערי היא עוד לא יודעת לקרוא טוב), וכל השאר הקריאו בתורנות את שאר החלקים.
באמת הפניות שלי הייתה חסרה, כנראה... (ומדהים שאת בסוף תשיעי והצלחת להיות פנויה!)
אולי בשביל השנה הבאה צריך לחשוב איך לעודד את הקטנים לשאול שאלות... נראה לי שזה מה שהיה הכי חסר.
מנסה...באר מרים
לקח לנו כמה שנים להבין שליל הסדר זה לי הזמן להפעלה משפחתית...
כל הדברים שיש בשנים האחרונות של חידו ים, משימות, הפעלות, משחקי חברה -
לנו לפחות לא מתאימים לליל הסדר. ליל הסדר מלא ועמוס גם ככה ואנחנו לא רוצים להסיח א הדעת מהעיקר.
מה עוד?
ליל הסדר הוא גם לא הזמן ללימוד סיפור יציאת מצרים!!!
כן כן, נשמע משונה, אבל -
הילדים כבר למדו המון בגן ובבתי הספר.
הגדולים למדו המון בעצמם
וליל הסדר איננו הזמן ללמד אותם עוד ועוד וגם לא הזמן שכל אחד יספר לכולם את כל מה שהוא למד!
איח לזה סוף וזה נהיה טרחני ומייגע לכל המסובין, במיוחד כשיש הרבה אנשים ואורחים.

אז מה כן?
ליצ הסדר הוא לילה של חוויה.
אנחנו צריכים *להרגיש* בו את עצמו יוצאים ממצריים ונגאלים.
כל הידע שצברנו לפני החג בא במטרה לעזור לנו להתחבר לחוויה.

חז"ל סידרו את הסדר בצורה מדוייקת כדי להכניס אותנו לחוויה. לכם מבחינתנו ההגדה היא ה"הפעלה" שלנו - יש בה תחנות (קדש ורחץ...), משימות, חפש את המטמון (אפיקומן) ועוד.. ואנחנו חווים הכל איתם.

דבר נוסף:
לא סתם אנחנו מתחילים את המגיד עם 4 בנים.
אחרי כל הרשות היפות והמעמיקות עליהם, ואחרי ההסברים האקטואליים בכל משפחה על 4 הבנים כמייצגים זרמים שונים בעם ישראל וכו..
4 הבנים מתארים 4 סגנונו של אנשים שיושבים בחדר:
החכם - שרק רוצה לשאול, לחדש ולהוסיף ידע וזאת הדרך שלו להרגיש מחובר ובעניינים.
הרשע- שמשחק אותה "אדיש" ועושה טובה שהוא כאן.. וצריך סוג של "ניעור" שיסביר לו איך להתצרך ולהיות חלק
התם - ששואל שאלות ומתעניין בכל מה שעושים ועונים לו ודרך ההסברים הוא מתחבר
וזה שאינו יודע לשאול- שיושב בשקט וסופג הכל...
וישי מקום לכולם בליל הסדר, לא כולל צריכים להיות אותו דבר. לא כולם חייבים להשתתף בצורה פעילה..

מבחינה מעשית:
אנחנו משתדלים לא להתעכב יותר מדי בתחילת הסדר. מנסיון של שנים קודמות אץלא מתעכבים הרבה בהתחלה אז עד שמגיעים לסיפור יציאת מצריים כבר הילדים איבדו את הסבלנות.
ההתחלה מאוד חווייתית: כולם מחזיקים גביעים, שותים סהסיבה, נוטלים ידיים, כרפס, יחץ על האפיקומן שמעורר עניין אצת הילדיל הקצ יותר גדולים, סילוק הקערה, מה נשתנה... זה כבר מכניס את כולם לאווירה..
בתחילת המגיע כולם יוצאים מהבית ומתחפשים ועושים הצגה של בני ישראל שיוצאים ממצרים.. (מי שמכיר את הדיאלוג: מאין באתם? ממצריים, ולאן אתם הולכים? לירושלים) ואז מתחילים...
כמה טיפים שעוזרים לנו:
* שקית מרשמלו ענקית אצל בעלי שכל מי ששואל/עונה/ אומר דבר תורה מקבל מרשמלו.
* חטיפים קטנים שעוזרים להחזיר לריכוז ברגעים של נפילת מתח
* הגדה מתאימה לכל גיל
* מדי פעם להסביר לכולם אילה נמצאים בהגדה ולוודא שכולל עוקבים
* "לשדך" גדולים וקטנים ולתת לגדולים ללוות את הקטנים שרק למדו לקרוא או שלא לגמרי יודעים להתמצא במעקב אחרי ההגדה
* את דברי התורה של הגדולים שומרים לשני זמנים: 1. בזמן הסעודה בשולחן עורך, 2. כשיש עיכובים שונים ברצף של הסדר (כשהקטנים יוצאים להתחפש, כשמחכים לילד שהלך לשירותים בדיוק לפני מה נשתנה, כשמשהו נשפך/נשבר וכו../ כשמחליפים טיטול, הפסקות הנקה בזמן לא מוצלח וכן הלאה..) - ככה לגדולים יש מתמ להתבטא אבל הם לא מעכבים את ההתקדמות והזרימה אלא ממלאים "חורים"
* גם במהלך המגיד - עושים מדי פעם הצגות. לפעמים הילדים מציגים לנו, לפעמים בעלי מציג לכולם, לפעמים בעלי שולח דווקא את הנערים ה"משועממים" לארגן הצגה מפתיעה...
* את המגיד עצמו מקריאים בסבב בין כולם ודואגים לתת לילדים קטעים שמתאימים לרמת הקריאה של כל אחד
* מקבלים את זה שיש חלק במגידו שהקטנים קצת מתפזרים ומשחקים והגדולים יותר בעניין..
* "דיינו" מחזיר את כולם לשולחן לריכוז: שרים ביחד, ממחישים בצורה חווייתית את פסח מצה ומרור, ואז 10 המכות ושפיכת יין מהווים אטרקציה (השנה הילדים אפילו "התחפשו" לעשר המכות, אבל כל שנה זה חווייתית להם..), ואז מוזגים לקטנים כוס שניה (מנסיון של ש ים קודמות בתחילת המגיש אנחנו מוזגים כוס שניה רק למבוגרים כי הכוסות של הילדים נשפכות במהלך המגיד..) וכולם מרימים אותה להלל ולברכת הגאולה אז זה שוב חווייתית.
ההמשך של הסדר יותר קל להיות עם כולם.

אבל לסיכום בקצרה: כשליל הסדר הופך להיות חוויה - כל אחד חווה אותה בדרכו וכולם שותפים בצורות שונות
וואו, מדהים!מתואמת
עשית לי קצת שינוי בחשיבה...
כי אני בכל שנה כותבת סיפור שמלווה את ההגדה - עוצרים את קריאת ההגדה בחלק מהמקומות, ואני מקריאה "פרק" נוסף בסיפור בהקשר לחלק בהגדה.
ואני תוהה פתאום אם זה לא דווקא מעיק ומפריע לזרימה של החוויה הטבעית של קריאת ההגדה...
כנראה שיותר צריך להתמקד בהצגות קצרות או בהקראה מעניינת של החלקים בהגדה (שבאמת בעלי עשה את זה השנה, אבל לי לא היה כוח כל כך...) ופחות להוסיף דברים מעבר.
בקיצור, פתחת לי את הראש לכיוונים נוספים מקווה שנצליח בשנה הבאה לבנות את הסדר בצורה אטרקטיבית כמו שתיארת. (ובע"ה - שבכלל נחגוג אותו בחבורות גדולות ליד בית המקדש...)
מדהים, תודה!!!מדברה כעדן.
אני מבינה את הרצון שהילדים ישאלו שאלותענבלית
אבל אם זה גורם לחלק לא להשתתף, אפשר לצ'פר על כל דבר- על ילדה ששרה מה נשתנה, על ילד גדול שאומר דבר תורה, לאו דוקא שאלות.

ואפשר לשנות את אופי הצ'ופר שיתאים לכל הגילאים- נניח צוברים נקודות ולפי זה כל ילד בוחר משהו בסכום מסוים לפי מה שצבר ...
או לצ'פר בממתקים, זה תפס אצלנו גם את בת ה12 (עדשי שוקולד)
רעיון יפה, לצ'פר לא רק על שאלות ממשמתואמת
בעיקרון אנחנו מחלקים פתקים של "שאלתי שאלה יפה" על כל שאלה, וכל מספר פתקים שווה פרס אחד שבוחרים אחרי ליל הסדר (התמחור שונה בין הגדולים לקטנים). אבל כיוון שראינו שאלה שזכו בפחות פתקים היו עצובים מזה - בסוף החלטנו שכולם מקבלים מספר שווה של פרסים.
אז בעצם יצא שאין טעם בפתקים האלה...
לכן אצלנו הצופר זה משהו קטן ואכיל..באר מרים
נותן תחושה כיפית ולא נכנס להשוואות עם אחרים...
וגן אצלנו זה ממש לא רק על שאלות..
ואם אנחנו רואים ילד שלא קיבל בכלל אנחנו ממציאים סיבה למה לתת לו...
להפך, על משהו אכיל הם יתחילו עוד יותר לריב...מתואמת
"למה הוא מקבל יותר?" וכו' - וכל זה בשולחן הסדר...
אני בהחלט מעדיפה פתקים על פני ממתק קטן. השאלה אם לא עדיף לוותר גם עליהם...
אנחנו שמנו קערה ענקית לאגוזים במרכז השולחןראיה
כל שאלה, חידה, שיר, השתתפות, הקראה וכו' של כל אחד מהילדים זיכתה באגוז.
כשכל הקערה היתה מלאה באגוזים כל אחד קיבל פרס שווה שקנינו מראש.

ככה לא היתה תחרות, כולם קיבלו פרסים בזכות כולם.
רעיון מקסים! נראה לי שנאמץ!מתואמת
אצל ההורים שלי גם היו עושים משהו בסגנון הזהטארקו
אמא שלי הייתה מכינה פרחים/פאזל/משו אחר
וכולנו ביחד היינו צריכים לאסוף כמות מסוימת של פרחים/את כל חתיכות הפאזל וכו
וכל אחד קיבל לפי רמתו.. על יחס נעים, שאלות יפות, השתתפות וכו..
אנחנו עוד לא בשלב שלכםבארץ אהבתי
אז פחות יודעת לענות לגבי הרב גילאיות.
אבל אני יכולה להגיד לגבי הקטנים יותר, שבעיני מאוד משמעותי לעשות איתם הכנה לקראת ליל הסדר. לא לסמוך על ההכנה שעושים בגנים/בי"ס, ששם לומדים בעיקר על הסדר של סימני ליל הסדר, ועל סיפור יציאת מצריים באופן כללי, אלא לעשות הכנה איתם על מה שהולך לקרות אצלנו בבית, עם דגש על מגיד, ואפשר גם על ההלל (להבין קצת את המילים, להכיר את השירים).
אצלנו בעלי התחיל ללמוד עם הילדים מאחרי פורים, הגדולה (בת 9) כתבה חלק מהדברים במחברת (שיש לה כבר כמה שנים), הקטנים יותר למדו בע"פ, כל אחד לפי רמתו, אבל אני חושבת שזה מאוד עזר להם בליל הסדר להיות שותפים ולהבין מה קורה ועל מה מדברים (כמובן שלא הבינו הכל, אבל זה כן היה להם משמעותי. לא כל מה שהם למדו הם אמרו, כי היה פחות מתאים להאריך מבחינת שאר הנוכחים, וגם לא הכל היה מתאים להגיד לאחרים, אבל זה היה משמעותי גם בלי להגיד בפני כולם).

עוד רעיון שחברה שלי סיפרה לי שהם עושים ומאוד אהבתי - לפני פסח בעלה לומד עם הילדים את ההגדה והם חושבים על שאלות שהם רוצים לשאול (ככה כשזה לימוד אחד על אחד והאבא מכוון - יותר קל לחשוב על שאלות), ואז כל שאלה כותבים על דף נפרד, מסמנים עם מספר, כותבים בתוך ההגדה בה הם ישמשו בליל הסדר את המספר של השאלה, במיקום המתאים לשאול אותה. ואז תוך כדי ליל הסדר הם רואים מתי יש להם שאלה, ושואלים מתוך הדף. זה אמנם לא ספונטני, אבל זה לגמרי אמיתי, ומאפשר גם לקטנים להיות שותפים באופן משמעותי.
וואו, רעיונות מקסימים!מתואמת
הם דורשים פניות רצינית לפני החג... הלוואי שאצליח לשים את הניקיונות במקום פחות לחוץ בנפש שלי, ולהתפנות לדברים האלה!
נכון... אבל אפשר אפילו רק בשבתותבארץ אהבתי
אם לא מצליחים להגיע לזה בימות החול.
רק שאז צריך לכתוב את הדברים במוצ"ש...
כן, הכתיבה זה הבעיה...מתואמת
אבל אולי צריך פשוט לפנות לזה זמן בכל יום אחרי הניקיונות... אולי אפילו בתור צ'ופר לניקיונות היומיים
(עולה לי רעיון: להכין הגדה משפחתית במבנה של שאלות ופירושים מאת כולם. זה יכול להתאים בשנה הבאה, כי לא אצטרך להכין הגדה לילדון, כמיטב המסורת שלי...)
אנחנו השנה שילבנו עם הניקיונותבארץ אהבתי
השתדלנו לפתוח את הבוקר בלימוד, לא תמיד הסתדר עם הלו"ז, אבל השתדלנו להספיק כל יום לימוד עם כל אחד מהילדים (כ-10 דקות לכל אחד, לא משהו ארוך).
השתלב לנו עם המשחק מסלול שעשינו לימי 'קייטנת ערב פסח'. על התארגנות עד שעה מסויימת התקדמו צעד, על לימוד התקדמו צעד, וגם על עזרה בניקיונות כמובן...
נשמע מדהים...מתואמת
הלוואי שנצליח לעשות משהו כזה בשנה הבאה... שארגיש טוב מספיק ושלא אהיה בלחץ כמו תמיד...
תודה!
אז אצלנו...חיכיתי חיכיתי
משתדלים מאוד לתת מקום בליל הסדר לכל אחד מהילדים. גם כשאנחנו חוגגים בבית רק המשפחה הגרעינית וגם כשחוגגים אצל סבא וסבתא יחד עם הבני דודים והמשפחה המורחבת יותר ואז פער הגילאים גדול יותר.
אצל ההורים שלי בדרך כלל מראש קונים מלאאא הפתעות שוות חלקם מתאימות לילדים הגדולים וחלקם לקטנים יותר.ובמהלך הסדר מוצאים את ההזדמנות להזמין כל אחד מהמסובים לבחור לו משהו שליבו חפץ מהסלסלה הזאת( נקנים דברים גם כפולים כשידוע שכמה ילדים באותה שכבת גיל יחפצו בהם) וכל פעם שמישהו שואל שאלה, שר מה נשתנה,אומר דבר תורה,מוותר לאחר,קורא קטע מההגדה הוא מוזמן לגשת לסלסלה. גם הילדים היותר גדולים מחכים ומצפים לתורם. במגיד הילדים יוצאים החוצה,מתחפשים ועושים הצגה של יציאת מצרים שזה גם משהו שמאוד תופס אותם והפך למסורת משפחתית. בנוסף תמיד כולם מחכים לשירים בסוף ההגדה שהפכו למסורת.
בביתנו אנחנו מחלקים בדרך כלל לכל ילד אגוזים או סוכריות גומי/עדשים תוך כדי הסדר בכדי לחזק התנהגויות רצויות וטובות. מצפרים כל ילד לפי רמתו. ובסוף הסדר מחכה לכל אחד מהילדים מתנת אפיקומן שווה,בדרך כלל זה משהו שאנחנו יודעים שכל אחד רוצה ומחכה לו. משקיעים לא מעט כסף במתנות,ממש כמו במתנות יומולדת אבל זה בהחלט כיף ומשמח אותם.
תודה רבה! נשמע מקסים!מתואמת
אמנם אני מעדיפה שלא יקבלו כל כך הרבה פרסים (מכניס אותם לתחושת זילות בחפצים), אבל הרעיון באופן כללי נשמע יפה.
ואיך מחליטים מה הרמה של כל ילד? ואיך הילדים לא מקנאים זה בזה, אם אחד קיבל יותר מהאחר? לא תמיד הם מבינים את ההסברים של רמות שונות...
יכולה להגיד שאצלינוחילזון 123
כל ילד מקבל אגוז לא קלוף על שאלות, או הקראה, או שיר, או כל פנינה שהוא עושה...
נתתי להם צלוחיות והם אגרו שם את האגוזים.
בעלי חילק את האגוזים די ביד רחבה ...
והשתדל לצ'פר גם את הקטן ע''י שאלות פשוטות לגילו, סתם דברים כמו מה חוגגים היום וכו'.
כל דבר קטן היה ''קח אגוז''... היו אגוזים משני סוגים/גדלים. אז,קשה להשוות בדיוק כמה יש לכל אחד.
וגם לא הרגשתי שהיה להם זמן לזה ככ... הלוז עמוס. ועד שמגיעים לשולחן עורך כבר חלק מבעלי האגוזים פיצחו חלק ניכר מהם ככה שבכלל קשה להשוות למי יש יותר.
והאמת אני חושבת שהם הבינו שלכל אחד האגוזים ניתנים בהתאם לרמתו. לא ראיתי שזה גרם לקנאה כ''כ.
ולא הרגשתי צורך בעוד מתנות/פרסים. הסדר עמוס גם ככה בדברים מרגשים.

מתנות אפיקומן לא קנינו להם, אז בקשר לזה אני לא יודעת. נלך יחדהונבחר משהו קטן לכל אחד במשך החג או אחריו.
טוב עכשיו אני קולטת שלא שאלת על האגוזיםחילזון 123
אלא על הפרסים...
אז אולי זה לא הכי קשור פה מה שכתבתי...
אבל אולי בכל זאת יועיל לשירשור הכללי...
אשרייך שהילדים שלך מתלהבים מאגוזים 🙂ענבלית
תאמיני לי שהם מתלהבים גם ממתקיםחילזון 123
וכל דבר מתוק, צבעוני וזוועתי שקיים....
פשוט סדר פסח=אגוזים... אז זה נחמד לקבל
אצלנו אף אחד לא יטרח לפצח אגוזים במהלך הסדרמתואמת
אולי-אולי שני הגדולים. זה גם בעייתי בשביל הקטנוץ... (שדווקא אוהבות פיצוחים, אבל לכאורה אסור להן...)
בכל אופן, זה נשמע נחמד!!
הם לא מקבלים כל כך הרבה פרסיםחיכיתי חיכיתי
כל ילד יוצא מליל הסדר עם מתנה או שתיים שבחר מהסלסלה(זה מתנות קטנות וזולות אבל כאלה שהילדים מתלהבים מהם- מנסה להזכר מה היה שנה שעברה...חפיסת קלפים,מכונית קטנה בקופסת פלסטיק,קש רב פעמי,ארנק,משחקי קופסא קטנים שהוזמנו מחול- חיקוי לדבאל,4 בשורה,משחק זכרון, רעשנים של תינוקות,כיסוי עיניים מדליק,מברשת שיער,שעון ועוד... נראה לי שעלות כל מתנה כזאת סביב העשרה שקלים.
הילדים אף פעם לא קינאו אחד בשני,ותמיד יצא שכל ילד נמשך למתנה שמתאימה לגילו....הנכדים בגילאי שנה עד 26.אולי בגלל שנולדו למציאות הזאת אז אין קנאה או תחרות וכולם תמיד ב"ה יצאו מרוצים
יכול להיות שזה קשור לזה שהם מכירים את זה מינקות...מתואמתאחרונה
אם כי הילדים שלי גם רגילים לקבל פרסים קטנים גם סתם ככה (צ'ופר אם הם מסדרים באופן מיוחד וכו'), ועדיין לפעמים נוצרים ויכוחים קטנים - "הי, אני רציתי את המשקפת הזאת!" "אוף, אמא, למה לא קנית נוד מחזיקי מפתחות כאלה?" וכן הלאה...
רעיון שעשו אצלנואין לי הסבר
הכינו ''חבילה עוברת'' (הייתה מורכבת משקיות כי אסור לקרוע את הנייר בחג).
היה בהתחלה קדש, אחרי זה ורחץ וכו' וכו'. כל פעם שהגענו לסימן חדש, פתחנו את החבילה, והיה או משחק, או משימה או סתם שאלה...
היו דברים שגם הקטנים יכלו להשתתף (3 ו- 4 וחצי) אבל זה גם התאים לגדולים (7-25)

היה מוצלח מאוד.

לפני שנתיים אני חושבת הם עשו חדר בריחה שהיה תוך כדי הסדר, היה גם ממש מהנה...

אם את רוצה משהו אני יכולה לנסות לפרט לך בפרטי...
חמוד ממש!!מתואמת
חדר הבריחה לא גזל יותר מדי זמן מהסדר? זה באמץ נשמע רעיון מגניב...
זה היה תוך כדיאין לי הסבר
השתלב מצויין תוך כדי...
אז אם יש לך כוח לפרט לי באישי - אשמח... מתואמת
איך נכון להגיב לדיבור עצבני של מתבגרים?אנונימית באהב"ה

הגדולה שלנו מתחילה את גיל ההתבגרות, ואני מרגישה שכהורים אנחנו לא תמיד יודעים להגיב לה נכון.

מרגישה שבעלי לפעמים קשה איתה יותר מידי. ולא בטוחה איך נכון להתמודד (איך נכון להגיב לה באופן אידאלי, וגם איך נכון להתמודד מולו כשהוא קשה איתה מידי).


הרבה פעמים כשאנחנו אומרים לה משהו, היא מגיבה בטון עצבני או מרימה קצת את הקול. לרוב המילים שהיא אומרת הן בסדר, אבל הטון עצבני או מזלזל (נגיד שאומרים לה שהיא יותר מידי זמן בפלאפון אז היא מרימה את הקול ועונה כזה 'בסדר' עצבני).


לבעלי זה מאוד מאוד מפריע כשהיא מדברת ככה. הוא כועס עליה ודורש ממנה לא להרים עליו את הקול.

אבל זה לא באמת עוזר ההערות שלו, בפועל היא ממשיכה עם זה, והוא כל פעם מתעצבן יותר (כי היא כבר 'היתה אמורה להבין' שככה לא מדברים להורים).

היום היא ענתה לו איזה 'בסדר' עצבני כזה (והוא היה עם עמוס בגלל דברים אחרים), והוא ממש כעס עליה וקרא לה בכינויים שממש לא אהבתי (נפלט לו מרוב כעס, זו ממש לא השפה שלו בדרך כלל).


אז קודם כל, אני אשמח לשמוע מאמהות מנוסות שעברו את הגיל הזה עם הילדות שלהן -

האם נכון להקפיד שלא ידברו ככה להורים? יש מקום לצפות שילדים בגיל ההתבגרות ילמדו לדבר תמיד בצורה מכבדת כלפי ההורים?

או שיש לנו פה עבודה להבין שלפעמים היא תדבר ככה, וזה חלק מהרגיל, ולהילחם בזה רק ירחיק אותה מאיתנו?


ואיך נכון להגיב מול בעלי כשהוא כועס עליה? (בעיני בצורה קשה ולא תואמת לסיטואציה. גם אם יש מקום להגיב, שגם על זה אני לא בטוחה - בעיני הוא מגזים בכעס שלו).

בעצםoo

הוא דורש ממנה יותר ממה שהוא דורש מעצמו

כי כשהוא עצבני הוא אומר כינויי גנאי

והיא לא יכולה לומר בסדר בטון שלא נראה לו


 

חסר הגיון לחלוטין

הרי הוא המבוגר והיא הילדה
 

באופן כללי אני לא מייחסת חשיבות לטון של מתבגרים

אחרי ההבנה שזה סגנון דיבור תואם גיל

וגם לא מייחסת חשיבות גדולה לתוכן כל עוד זה לא משהו חריג

וגם לא מחפשת כבוד מהילדים אלא קשר נעים וטוב


 

הכבוד מגיע לבד בלי שדורשים אותו

ע"י דוגמא אישית

אם מתנהלים בכבוד עם הילד הוא לומד להתנהל בכבוד


 

יש סיטואציות בין בעלי והילדים שאני מתערבת

משתדלת שזה לא יקרה לעיתים קרובות ושזה יהיה בצורה מועילה 

למעשה את צודקתאנונימית באהב"ה

ואני הרבה פעמים אומרת לו את זה כשהוא כועס עליה.

(וגם לא בטוחה שפועלת נכון בזה. כי להגיד לו ביקורת בפני הילדים זה גם לא הכי חינוכי, במיוחד כשאני בעצם מבטלת את מה שהוא אמר כרגע לילדה).

אין צורך להגיד לו מול כולםעל הנס

אפשר לדבר על זה ברגוע בהזדמנות אחרת אחד על אחד,בשום אופן לא מול הילדה,

גם אני לא מתייחסת לטון,אבל כמו שהייתי מדברת על זה עם בעלי בנחת ב4 עיניים גם איתה הייתי בהזמנות מדברת בארבע עניים,ואז יורדת מזה לחלוטין,

ונכון שככל שתדרשו כבוד זה פשוט לא יעזור אלא רק יחמיר את המצב.

כדאיooאחרונה

לדבר איתו בנפרד

לא בזמן אמת

לשקף לו שהדרישה שלו לא הגיונית ולבקש ממנו לא להתייחס לכל טון שלא נראה לו

ילדים מתבגריםתהילה 3>

זה דבר קצת מבלבל.

מצד אחד יש בהם משהו הודף, ולפעמים חצוף ומתריס, ומצד שני, לא פחות ואף יותר הם זקוקים לאהבה, לתחושה שהם רצויים, לקשר בריא

והקשר משנה צורה בגיל הזה וצריך להסתגל אליו מחדש ולהעביר אותו שלב.


לכן א:

פינוי המרחב הרגשי שלכם:

לדבר יחד או לעבד לבד את התסכול מההתנהלות שלה, ואצלך גם שלו.

כשמגיעים טעונים לסיטואציה די בקלות מגיעיל לשיח קשה ורחוק וחבל.

כשמגיעים נינוחים יותר, ניתח להעמיד גבול בצורה נינוחה.


לדוגמא; אני מבינה שזה קצת עצבן אותך, בבית שלנו לא מרימים קול/מדברים בחוסר כבוד להורים.


הרעיון הוא-

לתת שם להרגשה והכרה בתחושה שלה

להציב גבול- להגיד שזה לא מקובל עליכם

לעשות את זה באופן ענייני ובלי בעצמכם לדבר באופן לא מכבד.


בהחלט מאתגר וצריך ללמוד את זה.. בהצלחה


יש לך פה בעצם שתי שאלות:מתואמת

1. איך מתייחסים למתבגר שמדבר לא יפה.

2. איך מסבירים לבעל שצריך להגיב בצורה מותאמת ולא עצבנית.


אני מציעה שתשבו שניכם יחד ברגע של נחת, ותנסו *יחד* ליצור גישה מתאימה לגיל ההתבגרות שנכנס לפתחיכם. את יכולה בשיחה להוביל אותו בעדינות לכך ש"כמים הפנים לפנים", ושאם אתם תדברו בנחת, יכול להיות שגם המתבגרת תספוג את האווירה ותדבר בנחת. אבל גם אם לא - עדיין התפקיד שלכם כהורים הוא להראות לה איך מתנהגים ואיך מדברים בנחת.


בכל אופן, אנחנו לא עוברים בשתיקה רק כשמדובר בחוצפה ממש, מילים שלא אומרים להורים. על טון דיבור אנחנו יותר מחליקים, מקסימום אומרים: "לא נעים לנו לשמוע טון דיבור כזה, אולי תנסה לענות בנחת?"

(והאמת שגם אנחנו - בעיקר אני - לא תמיד מצליחים לדבר אליהם בנחת...)

לא יודעת את מי לשאול אז שואלת כאןכל היופי

הבת שלי בגיל ההתבגרות, כנראה על הרצף בתפקוד מאוד גבוה.

(לא מאובחנת רשמית עדיין כי התורים ארוכים מאוד)

סובלת מחרדה ספציפית (ועוד כמה חרדות נלוות בעצימות יותר נמוכה).

הייתה תקופה בטיפול רגשי כולל cbt שזה הטיפול הקלאסי לחרדות.

לא עזר בכלל למרות שהיא מאוד רצתה שינוי והמטפלת מקסימה.

הטיפול זלג לכל מיני נושאים אחרים, והיא גם מאוד נוטה לנבור שכלית בדברים אבל זה לא נוגע לרמת הרגש כמו אצל רוב בני האדם.

כלומר היא יכולה לנתח ולהסביר ולהבין אבל זה לא מזיז לרגש, זה מישור אחר לגמרי.

חשבתי על נוירופידבק, שזה כביכול עוקף את השכל ומאמן את המוח להתכוונן לגלי מוח אחר ופחות להיות בחרדה.

אחוזי ההצלחה הם 70-80 אחוז לפי מחקרים של כמה עשרות שנים, וזה ללא תרופות וזה נשמע לי כיוון טוב בשבילה.

הבעיה היא שמי שפניתי אליה אומרת שלפני שרואים שינוי צריך סביב ה10 מפגשים. וכדי שיהיה שינוי משמעותי צריך 30-40 מפגשים. ואולי היא מה20-30 אחוז שזה לא עוזר להם.

זו הוצאה מאוד משמעותית לפני שאני יכולה לדעת בכלל אם זה הכיוון.

אני מניחה שיש עוד אופציות אבל לא יודעת מה באמת יעזור.


מה הייתן עושות?

הייתי רצה מהר עם האבחוןעוד מעט פסח
עבר עריכה על ידי עוד מעט פסח בתאריך י"ג בכסלו תשפ"ו 20:57

אחרי האבחון תוכלי לקבל קצבה מבט''ל, שהיא מעל ל-3 אש''ח בחודש, ויהיה לך קל יותר להוציא עליה כספים...

חוץ מזה שבאבחון יעזרו לך לחשוב מה יכול להתאים לה.

אם תרצי המלצות למאבחנים פרטיים - מוזמנת בפרטי.

קודם כדאי לעשות אבחון נכוןמתיכון ועד מעון

ואז יהיה יותר קל למצוא את הטיפול המדויק עבורה

מצטרפת לקודמותיי - אחרי האבחון תוכלו להתאים להמתואמת

טיפול מדויק יותר, ואולי גם המאבחנים יוכלו להמליץ על סוג טיפול מתאים.

אם את מרגישה שהיא יכולה עוד "לסחוב" בלי טיפול, אז תחכו לאבחון בקופה. היתרון הוא שבדרך כלל הם גם מסדרים את העניין מול ביטוח לאומי, ואתם לא צריכים להתעקש על זה בעצמכם...

אבל אם את כן מרגישה שהיא חייבת כבר תמיכה, אז באמת כדאי ללכת לאבחון פרטי. זה לא זול בכלל-בכלל...

אני יכולה להמליץ לך על פסיכולוגית בירושלים שמאבחנת אוטיזם.

תודה לכןכל היופי

אז באמת זו גם המסקנה שהגענו אליה, לא לחכות לקופה אלא לחפש אבחון פרטי למרות שזו הוצאה.

אשמח להמלצות שלכן.


תודה

דינה זלזניק. אם לא תמצאי מספר ברשת אכתוב לך באישי.מתואמת
רק מדייקתמתיכון ועד מעון

אבחון אוטיזם במידה ואכן יש אבחנה דורש אבחון כפול-פסיכולוגי ורפואי.

ממליצה כמו @מתואמת להתחיל בפסיכולוגי

נכון.מתואמת
גם אם הולכים לפרטייראת גאולה
תדברי לפני כן עם המזכירות במרפאה, שיתנו לכם החזר כי אתם ממתינים כבר הרבה זמן.
תודה לכן, מחפשת מכון אבחוןכל היופי

כדי לקבל אבחון כפול כמו שהמליצה @מתיכון ועד מעון במקום אחד.

יש המלצה למישהי?

מעדיפה באזור השרון...

יש את המכון של ד''ר דיצה צחורמתיכון ועד מעון
נראה לי בבי''ח אסף הרופא שעושים שם אבחון כולל
אם אריאל רלוונטיעוד מעט פסח

אני יודעת שבמרכז התפתחות הילד שבאוניברסיטה עושים אבחון משולב.

ואמור להיות אפשרי דרך קופ''ח, או עם החזר.

שווה לברר.

וגם 'בית אחד'עוד מעט פסח
בכפר סבא מומלץ.
ממליצה לך לעבור על הרשימה הנ"לאנונימית בהו"ל

זה מתוך קבוצת הפייסבוק 'מרוצפות' של נשים על הרצף.

 

מאגר המאבחנים.ות המעודכן של מרוצפות - אוטיסטיות כותבות

 

אנחנו הלכנו מתוך הרשימה לפסיכולוגית ופסיכיאטר בנפרד, בחרנו רק לפי זמינות של תורים, ושניהם היו אנשי מקצוע מעולים ממש.

אני לא אמליץ לך ישירות עליהם בגלל שביקשת מקום שעושה גם וגם, אבל יש ברשימה גם מקומות כאלה.

התבלבלת בניק. לפורום הזה יש ניק אנונימי אחריעל מהדרום
זהב טהור שמת פהכל היופיאחרונה
תודה רבה לך!!
עזרה בטיפולים רגשיים מהקופהילד מתוק וטהור

יש לנו ילד עם קשיים רגשיים משמעותיים שהתפרצו בשנה וחצי האחרונות (ברמה שהוא מוגדר עם נכות 50% בבט"ל).

מזמן הומלץ לנו לפנות לטיפולים רגשיים, היינו בהמתנה דרך הקופה, היינו באבחון תקשורת דרך הקופה (זה לא תקשורת זה רגשי- הייתה המסקנה, אבל ההתנהלות בהחלט הייתה מזכירה בעיות תקשורת).

גם בתום האבחון נאמר לנו שיצרו איתנו קשר מהקופה והתפתחות הילד/בריאות הנפש לטיפולים רגשיים...

בינתיים אנחנו רק במעקב פסחכיאטרי בקופה, שזה יפה אך לא מספק... אין אף ספק שהילד זקוק להם, כולם הפנו אותו, אך אין מענה מהקופה.


בינתיים כמובן שלחנו לטיפולים שונים, והדרכת הורים פרטיים, והוצאנו סכומים גבוהים מאד....


נשמע לי ממש מוזר שאנחנו לא מקבלים מענה מהקופה, ואם אין להם תורות עבורנו, שנים, לפחות שיתנו לנו החזרים..

מישהי יודעת אם ניתן לקבל דבר כזה, ואיך?

הייתי מתחילהכל היופי

בישיבה מול המזכירה בקופה בניסיון להבין איך אפשר לקדם.

ואם היא לא יכולה לעזור ללכת לרופאת ילדים,להסביר לה את הדחיפות ושהיא תלחץ.

יש בקופות הרבה אופציות לטיפולים רגשייםמתחדשת111

באומנות

הידרותרפיה

ועוד..

אל תחכי שיצרו קשר. כדאי שתפנו לרופא המשפחה ותשלחו טפסים רלונטים

תיצרי קשר עם המזכירותאיזמרגד1אחרונה
של בריאות הנפש או התפתחות הילד, או גם וגם ותשאלי אותם... בדרך כלל הם יודעות איך אפשר לקבל החזרים. מניחה שזה תלוי בן כמה הילד ובאיזה קופה אתם.
גם אני בשאלות בת מצווהעוד מעט פסח

אשמח לעזרתכן בתכנון הלו'ז.

אנחנו רוצים לקיים אירוע אחד גם עם החברות וגם עם המשפחה, אבל שיהיה זמן בנפרד (מה שאני חושבת עליו כרגע זה שהחברות יגיעו מוקדם יוצאו מוקדם).


אשמח שתעזור לי לחשוב באיזה סדר לנהל את האירוע, כמה זמן בערך דברים לוקחים ומתי להזמין את החברות ולמתי המשפחה.

בתוכנית-

-יצירה (שאמורה להיות לחברות + אופציה לבני משפחה שרוצים)

- ריקודים (אפשר רק לבנות, דווקא יהיה לי יותר נוח מבחינת צניעות)

- טקס ברכות (שהילדה רוצה שהחברות *לא* יהיו בו)

- וכמובן אוכל, שעוד לא ברור לי כמה מנות יהיו ומתי.


הבנות יגיעו בזמן שנגיד (מגיעות מקרוב, רובן ברגל), המשפחה תגיע לאט לאט לאורך שעה בערך...


איך הייתן בונות את האירוע?

מנסה לחשובמתיכון ועד מעון

אולי להתחיל עם יצירה והרקדה לבנות ואז אוכל לכולם, שבזמן האוכל המשפחה מגיעה ואז החברות הולכות ונשארת המשפחה לברכות.

נשמע הגיוני?

זהו, שאני לא כל כך יודעתעוד מעט פסח

בגלל שהמשפחה תבוא ב'טפטופים', זה לא כל כך מסתדר לי עם האוכל המרכזי (באירוע רגיל עושים סוג של קבלת פנים בשביל זה. למשוך את הזמן עד שכולם מגיעים).

חשבתי אולי לעשות-

אוכל לבנות

הרקדה

יצירה - ואז בנות שסיימו הולכות הביתה, ומשפחה שרוצים באים מוקדם להשתתף

מנה ראשונה למשפחה

ברכות

מנה שנייה למשפחה


אולי זה גם יצא לי יותר זול, כי לבנות אפשר להביא דברים זולים, ולמשפחה אוכל ברמה יותר גבוהה.


אבל אין לי מושג איך זה יעבוד, ואיך לתכנן את הלו''ז.

באירועים שאני הייתימתיכון ועד מעון
משותפים לחברות ומשפחה אז החברות הגיעו לפני ליצירה אבל כל היתר היה משותף, אז נשמע לי שיותר נכון או להפריד לגמרי או לעשות ביחד אחרת זה ממש בלאגן (בעיני)
בטוח לא שווה להפריד?שלומית.
לא חושבת שזה יעלה ככ את העלות או את הכאב ראש... ממה שאני ראיתי אירועים נפרדים לחברות ומשפחה יותר מוצלחים לכל הצדדים 
שאלה טובהעוד מעט פסח

מעניין כמה זה באמת עוד כאב ראש.

בעלות זה בטוח מוסיף, כי זה לשכור אולם פעמיים.

ואיפור, ושיער לילדה...

לחברות בטוח צריך אולם?שלומית.

אולי יש לכם מקום בבית? אולי אולם בבי"ס? לפעמים יש עוד פתרונות חוץ מאולם ממש.

מודה שאצלינו לא מתאפרים לבת מצוה ( הן קטנות!) והשיער זו לא הוצאה משמעותית אבל כנראה מקובל אחרת אצלכם...

אם במקרה אתם בירושלים יש לי המלצה למישהי אלופה וזולה לתסרוקת (לא עושה איפור)

לי אישית נשמע שלעשות אירוע ארוך ומתגלגל זה המון כאב ראש ויותר קשה לדייק את הצרכים 

התכוונתי איפור ליעוד מעט פסח

ושיער לילדה.

קצת קשה לי לדמיין את המצב של אירוע לחברות בלבד, אבל אולי באמת כדאי לשקול את זה ברצינות.

לחברות זה לא "אירוע אירוע"שלומית.

אלא יותר בסגנון "ערב כיתה" ארוחה טעימה שמתאימה לבנות בגילן, יצירה, ריקודים, ואיזה משחק של ברכות לכלת השמחה.

הכי כיפי ומותאם

מה שעולה ליבורות המים

יצירה

אוכל וריקודים לחברות


ואס ארוע משפחה-

אוכל למשפחה

ברכות

ריקודים למשפחה

למה בעצם את רוצה להפריד?אר

אפשר להוביף יצירה או סדנא לחברות לפני שכולם מגיעים

אם חשוב לכם

אבל בדרכ החבאות נשארות עם המשפחה

לדרשה ברכות וריקודים

בסוף הן עושות שמח ..

שתי סיבות-עוד מעט פסח

1. היחס הוא בערך חצי/חצי. חברות עושות שמח אבל גם באלגן, וזה פחות מתאים לאופי של חלק מהמשפחה.

2. הילדה ממש ממש לא רוצה לומר דרשה בפני החברות. ומתפדחת ממש גם שישמעו את הברכות של הסבתות ושלנו ההורים. מבחינתה, היא מעדיפה שלא תהיה בת מצווה ולא לדבר בפניהן.

האמת שאני ממש מבינה את הבת שלךעל הנס

אני גם הייתי מעדיפה שלא יהיה ארוע מאשר לדרוש לפני החברות שלי.

אצל אחת הבנות שלי עשיתי בוקר על על חשבון בית הספר בשיתוף עם המורה,ארוחת בוקר יצירה פעילות שהמורה הכינה,ריקודים בסוף,הבנות יצאו מרוצות עד השמיים,

ולמשפחה עשינו משהו כמו ערב סופגניות בחנוכה.

לא מאד רשמי,יצא ממש מוצלח,


רעיון נוסף,לעשות שני ארועים באותו יום צהריים חברות ואז בערב משפחה זה יכול להתיש מאד לכן ממש חשוב לתכנן הכל בצורה נכונה.


לא חייבים לדרוש בכלל....יעל מהדרום

לק"י


אם זה השיקול המרכזי.

אם יש עוד סיבות, אז אולי באמת עדיף להפריד.


עוד אין לי ניסיון בנושא, אז אין לי כ"כ איך לעזור.

ומזל טוב!!

מוסיפה עוד אפשרות לחלוקת האירועים:מתואמת

כשאני חגגתי בת מצווה - לחברות עשיתי טיול/סיור עם עוד חברה. ריקודים לא היו, אבל זה התאים לי מאוד... וגם דרשה לא הייתה.

למשפחה עשינו אירוע בחצר, ואמרתי דרשה - אבל דרשה בחרוזים בליווי מצגת תמונות, אז זה היה קליל יותר. (אולי זה משהו שיתאים לבת שלך גם מול החברות?)

עונה לשלושתכן יחדעוד מעט פסח

לנו חשוב המעמד של הדרשה, דווקא בגלל שזו ילדה עם פחד במה, ואנחנו מאמינים שיעשה לה טוב להתמודד עם הפחד וכן לדבר, בסביבה מאוד תומכת ומחזקת.

מצד שני, אני לא רוצה לדחוק אותה מדי, וגם פחות בטוחה שהחברות יפרגנו, ולכן יהיה טוב בעיניי שהיא כן תאמר דרשה, אבל רק למשפחה.


אהבתי ממש את הרעיון של לשלב מצגת שתקל עליה. תודה!!

בהצלחה!!יעל מהדרום
רק הערה קטנה לגבי הדרשהעל הנס

אני עם פחד קהל וההורים שלי דרשו ממני לדרוש לא רק שזה לא עזר גם הבת מצוה שלי זכורה כדבר שלילי בעבורי,רק בגלל הדרשה הזו,

בסוף אתם ההורים ומחליטים.

אבל את הבת שלי ממש זרמתי איתה

תודה ששיתפתעוד מעט פסח
אקח לתשומת ליבי שתהיה לה חוויה טובה.
היא מבינה את הרעיון הזה?מתואמת

של הצורך להתמודד בדווקא עם הפחד?

כי אם זה לא בא ממנה - לא נראה לי שזה יעזור, אלא רק יגביר לה את הפחד...

בכל אופן, מעניין שדווקא המשפחה המורחבת היא סביבה תומכת ולא החברות זה אומר שיש לכם אווירה טובה במשפחה!

בגדול, היא מבינהעוד מעט פסח

היא עדיין מאוד מפחדת, אבל יודעת שמול המשפחה זה יעבור בטוב ולכן מוכנה להתאמץ לעשות את זה.

מול חברות לא מוכנה ויהי מה.

וכן, ב''ה זכינו במשפחות מפרגנות שירימו לה לא משנה מה יהיה (והיא יודעת את זה).

אז נשמע שזה באמת יעשה לה טובמתואמתאחרונה
רק שימו לב גם בזמן אמת שהיא מצליחה לזרום עם זה באמת ולא נסגרת ברגע האחרון...
אוכל למתבגריםרק טוב!

מחפשת רעיונות לאוכל שנוער אוהבים. לילדים שמחפשים כל הזמן מה לאכול... לאו דווקא שיא הבריאות... (מושקע או מהיר הכנה)

דברים מסוג:

פיצה

פלאפל

שניצל פירה/ציפס

קוסקוס עם מרק

פריקסה


תנו עוד רעיונות

בעיקר לארוחות ערב. אבל גם לדברים שאפשר לקחת לארוחת צהריים ללימודים (עדיף בלי מיקרוגל)

חזה עוף צלוי, קבב, המבורגרשופטים

בוריקיטס ביתיים

בורקס פיצה

פסטה/תפוחי אדמה מוקרמים

כמה רעיונות:שדמות בחולות

אורז

פתיתים

פסטה בולונז

פסטה עגבניות

פרגיות

שיפודי חזה עו

כנפיים קריספיות

סלמון בתנור

קציצות טונה מטוגנות

מלאווח עם ביצה ורסק

טורטיות ממולאות השר/ גבינות/ חביתה

חביתות עם תוספות

בוריקה

 

אצלי אוהביםכל היופי

מה שמשביע.

שזה אומר הרבה בשרי מבושל ולא ארוחות ערב קלות.

(ומתאים גם לצהריים כמובן)

עם עדיפות ללא עצמות...

שניצלים, פרגיות, קציצות עם או בלי רוטב, בקר בבישול ארוך (אם נשאר משבת), בורקס בשר, פאי רועים וכד'.

מניחה שיהיו מתבגרים שיזרמו גם על כרעיים ואז מאוד קל להכין בתנור עם אורז או תפו"א.

וכמובן פחמימות וירקות כמו פתיתים, פסטה, אורז עם ירקות, תפוחי אדמה ברוטב, אנטיפסטי, סלט כרוב, ירקות חתוכים.


אם לא מתחשק לי או שאין בבית בשרי, אני מכינה קציצות טונה כשבא לי להשקיע, או תבשיל מהיר ומשביע של טונה, חצילים, פלפלים, עגבניות או כל ירק אחר שיש בבית ומתאים. מתייחסת לטונה כמו כל דג מבחינת תבלינים וכו' (תחשבי למשל על חריימה או דג מרוקאי עם טונה)

גם שקשוקה הולך טוב, עם אורז, פתיתים או קוסקוס.


הדגש הוא על כמויות ולא על אוכל הכי מושקע.

נגיד מלוואח פחות יהיה, כי יותר קשה לשחק עם הכמויות וזה הכנה אחד אחד (אני משווה להכנה של סיר אורז נגיד)

שלא לדבר על עניין הבריאות.

ועוד משהוכל היופיאחרונה
מי שפחות מתחבר לבשרי ובעיקר בנות, יזרמו יותר על חלבי כמו פשטידות, לזניה, פנקייקים, פסטה ברוטב שמנת וכו'
מחפשת שדכן או שדכנית טוביםמתחדשת111

עבור אחותי.

לא דתיה

אבל מחוברת ועושה דברים חלקית.

אשמח להצעות

איך את נוהגת בנוגע לצורך של המתבגרותמתחדשת111

לקנות "שטויות"?

אסביר. ביתי לומדת באולפנא אקסטרנית. היא כמעט מידי יום שואלת אם תוכל לקנות ממתק/ מעדן/ גלידה וכו.. כמובן כל זה בנוסף לאוכל שהיא מביאה מהבית

לרוב אני מסכימה. אבל מרגיש לי שזה מוגזם.. וגם מאוד לא בריא

מנגד כמתבגרת יש צורך גם בזה, ורעב- כמעט תמידי וזה מה שזמין להן (מהשמיני וכו..)

מצד שני לפעמים זה איזשהי הסחפות חברתית. אבל גם לזה לא בטוח שנכון לסרב כדי שלא תרגיש "אווט"

איך אתן נוהגות?


אין לי בנות בגיל הזהלפניו ברננה!

וגם לא בנים..

הגדול שלי בן 8

אבל בפשטות הייתי נותנת לה תקציב חודשי (מה שנקרא דמי כיס..) לשטויות כאלה שתתנהל איתו בעצמה. זה יכול להיות חינוך טוב לכלכלה. ולדבר איתה על תזונה נכונה. שלא תוציא את כל הסכום על שטויות של אוכל אלא שתקנה לעצמה פה ושם גם תכשיט מטופטן או דברים אחרים שהיא *רוצה*.


באופן כללי בעיני הורים אחראים לתת לילד את כל מה שהוא *צריך* ויכולים לפרגן גם במה שהוא *רוצה* אבל פה יש להם גם אפשרות להתחיל לחנך אותו להתנהלות כלכלית נכונה.

השאלה היאמתחדשת111
האם להתנות את דמי הכיס במשהו? כי אם לא יוצא שזה בעצם הכסף שלנו כהורים. ובאופן הזה לא בטוח שיהיה חשוב לה לשמור ולהתנהל איתו נכון..
אנחנו נותנים לשני הגדולים (ביסודי) דמי כיס שבועייםיעל מהדרום

לק"י


אני כן אומרת להם (וגם לקטנים, שיש להם כסף מדמי פורים וכדומה), שגם אם זה הכסף שלהם, לא כדאי לקנות הרבה ממתקים.


אצלינו הם קטנים יותר, אז זה שונה. אבל בעיקרון פעם בשבוע אני הולכת איתם לקנות ממתק. ובעלי גם לפעמים לוקח פעם בשבוע.

בגיל גדול יותר הייתי משחררת כנראה. אבל כן מדברת על זה שלא כדאי וזה לא בריא לאכול יותר מידי שטויות (יש לנו בבית חטיפים ושוקולדים, ואני אומרת להם את זה. שלא יגזימו).

אישית חושבת שלא צריךלפניו ברננה!

כי היא יודעת שיש לה תקציב מוגבל.

והתקציב הוא כי זיהית אצלה *צורך* בכסף ל*רצונות*.

אז את נותנת לה מענה על הצורך. כמובן שאת גם יכולה לעודד אותה לעשות בייביסיטר כדי שיהיה לה יותר כסף לרצונות שלה.

אבל בסופו ש דבר האינטרס פה הוא לתת לה להוציא בתבונה. ואת ז היא תלמד ע"י ניהול התקציב הקטן שתתנו לה. ובחודששיגמר לה הכסף אחרי שבועיים היא תבין שפשוט אין עוד..

 

כמובן בשיח נכון שמלווה את התהליך 

מקסיםמתחדשת111
בעיני לאפלספנית

בעזהי"ת

 

זה לא כסף שהוא צ'ופר מבחינתי אלא צורך, וצורך אני נותנת לילדים שלי- כמו שאני נותנת להן אוכל, בית ובגדים ללא תמורה. וכמו שאני לא אגיד לבת שלי 'היום לא סידרת את החדר אז אין ארוחת ערב', אני לא אגיד לה 'לא עזרת אז לא תקבלי דמי כיס'. 

 

כן להגדיר מה הסכום שהוא צורך ולא אקסטרה.. אני כן חושבת שהיכולת לקנות מידי פעם פינוקים פה ושם בשליטה של המתבגרת זה צורך.

אניoo

מעודדת תזונה נכונה גם כשקונים משהו טעים (נניח להעדיף יוגורט מפנק)


כשהילדים היו ביסודי נתתי כסף מדי פעם כשהיו מבקשים

ילד אחד היה מבקש הרבה

לפעמים הייתי מפנה אותו לקחת חטיף מהארון ולא לקנות


כשהם יצאו לישיבות נתתי להם לנהל לבד את התקציב

כשהם הבינו את המשמעות של ניהול כלכלי ע"י כרטיס אשראי/ מזומן

הם גם למדו פחות לבזבז

הכסף היה שלהם?מתחדשת111

כתלות בעבודה/ משו אחר?

לא שלהםoo
אבל דברנו על תקציב הגיוני לשבוע/ חודש והם עמדו בתקציב
אני נותנת...חרות

לא יודעת אם זה טוב או לא...

כן מנסה להגיד לה לקנות אוכל, ולא כל יום ממתק... אלא מידי פעם.

אבל לא יודעת כמה מתוך זה עובד.

לא יודעת אם אני נוהגת נכון, ככה מרגיש לי...

אני נותנת סכום מוגדר פעם בפרק זמן קבועמתיכון ועד מעון

והם יודעים בדיוק מתי וכמה יקבלו, זה לא מותנה בשום דבר ובכסף הזה אני לא מתערבת במה הם קונים.

מעבר לזה משתדלת שבבית יהיה שפע של אוכל וגם של שטויות אבל דברים ביתיים כמו עוגות עוגיות ממתקים ביתיים שלפחות יהיה אפשר לנשנש דברים פחות גרועים 

אהבתי את הרעיוןמתחדשת111
היא קונה מהכסף שלהרוני 1234
היא עושה הרבה בייביסיטר אז יש לה כסף ויש לה חשבון פייבוקס יאנג שדרכו היא קונה.
ולפני שהיה לה כסף משלה, נתת לה?מתחדשת111
לא כל כך…רוני 1234
רק לעתים רחוקות.


היא עושה בייביסיטר מגיל מאד צעיר וגם יש לה כסף ממתנות וחגים.

לפעמים קונה אם זה לא מוגזם, אבל יש דמי כיסאור123456
של 100 שקל לשטויות כאלה ואז היא חושבת פעמיים אם היא באמת רוצה 
וואו זה המון..מתחדשת111
לחודש? זה יפה, אבל לא ככ המוןפלספנית

בעזהי"ת

 

מספיק שהן יוצאות פעם בחודש לאוכל שהוא יותר מפיצה וזה כבר רוב התקציב. 

 

הבת שלי עוד לא לגמרי בגיל (הגדולה בכיתה ו'), נתנו להן עשרה שקלים לחודש מתחילת כיתה א' אבל מודה שאנחנו לא ממש עומדים בזה כי לא זוכרים וגם להן אין ממש צורך בזה אז דיי הפסקנו, כשהן מבקשות הן מקבלות וזה עוד סכומים מזעריים אז זה סבבה לנו (נניח שני שקלים לקנות ממתק במכולת אחת לחודש, נו שויין). 

עכשיו למשל יש חודש ארגון ויש קיוסק בסניף, נתנו לכל אחת מהגדולות (ד' וו') 20 שקלים לכל החודש בתחילת החודש ולבחירתן מה לעשות עם זה ואיך לחלק. 

 

אני כן רואה שחברות של הגדולה מתחילות לרצות וכשהיא תגיע, בטח נתחיל מ50 בכיתה ז' אבל יש לה חברות שמקבלות הרבה יותר.. 

וואי, מוזר לי השרשורעוד מעט פסח

אצלי אני לא מביאה להן שקל לשטויות.

הבנות שלי עובדות, מרוויחות יפה, ומוזמנות להשתמש בכסף כראות עיניהן. אחת באמת קונה איתו מדי פעם גומי וכאלה- אבל זה נדיר למדי.

ויש בבית יש אוכל בשפע, וגם פינוקים שאפשר לקחת לאולפנא (ונקנו בזול בסופר/ב'משנת', ולא במחירים של השמיני...). אז למה שאביא להן כסף נוסף?


כשהגדול שלי למד בישיבה ולא היה מסוגל לאכול את האוכל של חדר האוכל, כן הייתי מציידת אותו בסכום קבוע מראש כל יום, שהיה אמור להספיק לאוכל- והוא יכל לבחור מה לאכול ואיך להשתמש בכסף- כי הישיבה היתה צמודה למרכז מסחרי.

אבל שוב, זה היה כסף לארוחת צהריים. לא ל'שטויות'. 

הבת שלי עוד לא בגיל שיכולה לעבודמתחדשת111

ובאולפנה יש את השמיני- שמוכרות כל מיני מתוקים. וגם חנות קרובה ולפעמים היא רוצה להתפנק. לא רואה בזה בעיה כשזה במידה. כילדה אני זוכרת שלא היה לי כסף מהבית וההורים סמכו על מה שאקבל באולפנא, והייתי ממש מרגישה קושי לראות חברות נהנות לקנות דברים בין הארוחות גם אם זה נחשב שטויות ולי לא היתה היכולות.

ובכלל כמתבגרת זכורה לי תחושת הרעב הגדולה..


כנראה אנחנו חיות בחברה שונה מאודעוד מעט פסח
לבת ה-11 שלי כבר יש חסכון של מאות שקלים מעבודה כבייביסיטרית.
מעולהמתחדשת111

אני לא מסכימה לה להכנס לבתים בגיל הזה..

גרים בעיר.

מבינה שאתם בישוב ולכן השוני

לפעמיםתהילה 3>

דווקא בתיכון, כשהלימודים עמוסים יותר, ובטח אם יש פנימיה הדרכה וכו יש פחות זמן לעבוד מבכיתה ו'.

לפחות אצלנו זה ככה

זה גילתהילה 3>

שכבר אפשר לעבוד בו, ומצד שני באמת ההוצאות גדולות.

בעיני 2 כיוונים:

1. מדי פעם לפנק באיזה שטר באהבה אבל לא כל יום..

2. לתת דמי כיס שמבחינתכם כוללים גם אופציה לקניות האלה, וככה היא תחשב בעצמה מה איך וכמה.

אישית כן מתחברת לאופציה א' שמאפשרת ככה לפנק בכיף כשמתאים, מצד שני יש צדדים לכאן ולכאן..

מוסיפהתהילה 3>
נזכרת שיש מצבים שבהם זה ממש האוכל בהגדרה ולכן נותנת סכום קבוע כל בקר לקנות אוכל לא מדי תעשייתי ודי מוגדר פלוס פינוק. אבל זה מצב קצה יחסית, וגם גיל צעיר יותר. 
כתבת מאוד יפהמתחדשת111אחרונה
טיפול ב"טיק" לילדהפלפלונת

לבת שלי בגיל 6 יש "טיק" ואני מנסה להוציא אותה מזה.

הטיק זה שנוגעת באף וזה לא נעים וכבר איזה שנתיים לא עבר.


חשבתי אולי לק או מדבקת לק יעזרו, אבל זה קצת יקר ולא ידעתי אם לא מזיק לציפורניים (לא מבינה בזה בכלל) ואם יועיל בכלל. או איזה משחק לאצבע. אשמח לעיצות.


עד כמה שאני מבינה, הערות לא עוזרותיעל מהדרום
לק"י


אולי הפוך....

אכן ראיתי שזה לא מועיל. מה כן יכול לעזור?פלפלונת
נראה לי שנוירולוג הוא הכתובתיעל מהדרום
אני לא ממש מבינה בזההשם שלי

נראה לי מה שאפשר לעשות,

זה לנסות להחליף את הטריק, למשהו אחר שפחות מפריע.

לא יודעת איך עושים את זה.

אפשר לפנות לנוירולוג.

ננסה נוירולוג בע"ה. אם יש עוד עיצות, אשמח.פלפלונת
את יכולה לפרט מה הטיק? כי לא בדיוק הבנתיקופצת רגע

איך מדבקות על הציפורניים יעזרו לנגיעות באף?


נראה לי שיש הבדל בין הרגלים לא טובים (כמו חיטוט באף, כסיסת ציפורניים, גרוד גלדים וכדו') ובין טיקים ממש שהם הרבה פעמים נראים כתנועות לא נשלטות כל כך כמו מצמוצים בעיניים, העוויות מוזרות בפרצוף, תנועות חוזרות.


למה את מתכוונת?

כי אני חושבת שהטיפול שונה.

בהרגלים לא טובים ( כמו חיטוט באף), אפשר להסביר לילד את החסרונות של ההרגל( עושה פצעים בתוך האף ואז עוד יומיים מגרד, לא נעים להסתכל על זה וכו') ולהציע התנהגות חלופית או מקובלת חברתית( ללכת לכיור לקנח ולשטוף, להעסיק את האצבעות במשהו אחר כששמים לב).

אבל לגבי טיקים זה לא יעבוד, יש לי ילד שהיו לו תקופות של טיקים מתחלפים, לדעתי אצלו קשור לחרדה, אחר כך גם אובחן על הרצף אולי קשור. כאן שיחה ישירה לא תעזור והכי טוב להתעלם, ולנסות  להפחית חרדה ולעזור להרגע באופן כללי בלי קשר ישיר לטיק. ואולי באמת ללכת לנוירולוג להתייעץ...

אצלי הבן הנ"ל הצליח להפסיק או להפחית מאוד הרגלים לא טובים כשהבין את החסרונות שלהם והייתה לו מוטיבציה עצמית להפסיק. אבל טיקים לרוב עוברים מעצמם אצלנו אחרי תקופה... 

תודה על ההסבר והפירוט. אז אצלה זה הרגל.פלפלונת
הזמנתי כמה משחקים לידיים, מקווה שיעזור.
קודם כל - להתעלםחוזרתאחרונה

ככל שמתייחסים לזה יותר - זה יחמיר

אח''כ - בירור נוירולוגי

אם לא עוזר - פסיכולוגי / פסיכיאטרי

אולי יעניין אותך