לקח לנו כמה שנים להבין שליל הסדר זה לי הזמן להפעלה משפחתית...
כל הדברים שיש בשנים האחרונות של חידו ים, משימות, הפעלות, משחקי חברה -
לנו לפחות לא מתאימים לליל הסדר. ליל הסדר מלא ועמוס גם ככה ואנחנו לא רוצים להסיח א הדעת מהעיקר.
מה עוד?
ליל הסדר הוא גם לא הזמן ללימוד סיפור יציאת מצרים!!!
כן כן, נשמע משונה, אבל -
הילדים כבר למדו המון בגן ובבתי הספר.
הגדולים למדו המון בעצמם
וליל הסדר איננו הזמן ללמד אותם עוד ועוד וגם לא הזמן שכל אחד יספר לכולם את כל מה שהוא למד!
איח לזה סוף וזה נהיה טרחני ומייגע לכל המסובין, במיוחד כשיש הרבה אנשים ואורחים.
אז מה כן?
ליצ הסדר הוא לילה של חוויה.
אנחנו צריכים *להרגיש* בו את עצמו יוצאים ממצריים ונגאלים.
כל הידע שצברנו לפני החג בא במטרה לעזור לנו להתחבר לחוויה.
חז"ל סידרו את הסדר בצורה מדוייקת כדי להכניס אותנו לחוויה. לכם מבחינתנו ההגדה היא ה"הפעלה" שלנו - יש בה תחנות (קדש ורחץ...), משימות, חפש את המטמון (אפיקומן) ועוד.. ואנחנו חווים הכל איתם.
דבר נוסף:
לא סתם אנחנו מתחילים את המגיד עם 4 בנים.
אחרי כל הרשות היפות והמעמיקות עליהם, ואחרי ההסברים האקטואליים בכל משפחה על 4 הבנים כמייצגים זרמים שונים בעם ישראל וכו..
4 הבנים מתארים 4 סגנונו של אנשים שיושבים בחדר:
החכם - שרק רוצה לשאול, לחדש ולהוסיף ידע וזאת הדרך שלו להרגיש מחובר ובעניינים.
הרשע- שמשחק אותה "אדיש" ועושה טובה שהוא כאן.. וצריך סוג של "ניעור" שיסביר לו איך להתצרך ולהיות חלק
התם - ששואל שאלות ומתעניין בכל מה שעושים ועונים לו ודרך ההסברים הוא מתחבר
וזה שאינו יודע לשאול- שיושב בשקט וסופג הכל...
וישי מקום לכולם בליל הסדר, לא כולל צריכים להיות אותו דבר. לא כולם חייבים להשתתף בצורה פעילה..
מבחינה מעשית:
אנחנו משתדלים לא להתעכב יותר מדי בתחילת הסדר. מנסיון של שנים קודמות אץלא מתעכבים הרבה בהתחלה אז עד שמגיעים לסיפור יציאת מצריים כבר הילדים איבדו את הסבלנות.
ההתחלה מאוד חווייתית: כולם מחזיקים גביעים, שותים סהסיבה, נוטלים ידיים, כרפס, יחץ על האפיקומן שמעורר עניין אצת הילדיל הקצ יותר גדולים, סילוק הקערה, מה נשתנה... זה כבר מכניס את כולם לאווירה..
בתחילת המגיע כולם יוצאים מהבית ומתחפשים ועושים הצגה של בני ישראל שיוצאים ממצרים.. (מי שמכיר את הדיאלוג: מאין באתם? ממצריים, ולאן אתם הולכים? לירושלים) ואז מתחילים...
כמה טיפים שעוזרים לנו:
* שקית מרשמלו ענקית אצל בעלי שכל מי ששואל/עונה/ אומר דבר תורה מקבל מרשמלו.
* חטיפים קטנים שעוזרים להחזיר לריכוז ברגעים של נפילת מתח
* הגדה מתאימה לכל גיל
* מדי פעם להסביר לכולם אילה נמצאים בהגדה ולוודא שכולל עוקבים
* "לשדך" גדולים וקטנים ולתת לגדולים ללוות את הקטנים שרק למדו לקרוא או שלא לגמרי יודעים להתמצא במעקב אחרי ההגדה
* את דברי התורה של הגדולים שומרים לשני זמנים: 1. בזמן הסעודה בשולחן עורך, 2. כשיש עיכובים שונים ברצף של הסדר (כשהקטנים יוצאים להתחפש, כשמחכים לילד שהלך לשירותים בדיוק לפני מה נשתנה, כשמשהו נשפך/נשבר וכו../ כשמחליפים טיטול, הפסקות הנקה בזמן לא מוצלח וכן הלאה..) - ככה לגדולים יש מתמ להתבטא אבל הם לא מעכבים את ההתקדמות והזרימה אלא ממלאים "חורים"
* גם במהלך המגיד - עושים מדי פעם הצגות. לפעמים הילדים מציגים לנו, לפעמים בעלי מציג לכולם, לפעמים בעלי שולח דווקא את הנערים ה"משועממים" לארגן הצגה מפתיעה...
* את המגיד עצמו מקריאים בסבב בין כולם ודואגים לתת לילדים קטעים שמתאימים לרמת הקריאה של כל אחד
* מקבלים את זה שיש חלק במגידו שהקטנים קצת מתפזרים ומשחקים והגדולים יותר בעניין..
* "דיינו" מחזיר את כולם לשולחן לריכוז: שרים ביחד, ממחישים בצורה חווייתית את פסח מצה ומרור, ואז 10 המכות ושפיכת יין מהווים אטרקציה (השנה הילדים אפילו "התחפשו" לעשר המכות, אבל כל שנה זה חווייתית להם..), ואז מוזגים לקטנים כוס שניה (מנסיון של ש ים קודמות בתחילת המגיש אנחנו מוזגים כוס שניה רק למבוגרים כי הכוסות של הילדים נשפכות במהלך המגיד..) וכולם מרימים אותה להלל ולברכת הגאולה אז זה שוב חווייתית.
ההמשך של הסדר יותר קל להיות עם כולם.
אבל לסיכום בקצרה: כשליל הסדר הופך להיות חוויה - כל אחד חווה אותה בדרכו וכולם שותפים בצורות שונות