מושגים וסגנונות בשירהיערות לוריין
בס"ד
כאן ירוכזו בתמציתיות כל המושגים האמצעים וסגנונות השירה שננסה ללמד אתכם בסדנאות השירה
[וכאן אמצא מקום להתרעם על עוזיה שלא תפח סדנה במקביל של שירה מחורזת]
בברכת יוצרים
יעקב.
פסיחה/גלישהיערות לוריין
עבר עריכה על ידי שומרוני בתאריך כ"ט אב תשס"ו 12:38
בס"ד
יצחק למפרט
תפארת ב.
עוזיה
צביקה[כן, גם אתה]
והמופרע[בוב דילן]
 
מתבקשים לפתוח בהסברים על האמצעי הנ"ל
כמו כן האם הוא דבר ייחודי או דבר הנצרך לכל שיר
וכל הסבר נוסף אשר יעלה על ראשכם שמתקשר לנושא
 
יעקב.
יונה- אנא הביאי הגדרה.יערות לוריין
ולא הסבר חופשי ומעורפל.
יעקב.
הגדרתי:שומרוני

לפני הכל - הבהרה.

מעולם לא היה לי מושג מה זו פסיחה. אחרי שיעקב אילץ אותי באיומי אקדח לכתוב משהו לסדנה, נראלי שהבנתי.

פסיחה זה בעצם משפט או כמה משפטים, שעל ידי קטיעתם באמצע הם מקבלים משמעות אחרת, או צליל שונה והטעמה שונה.

פסיחה
זה בעצם משפט
או כמה
משפטים
שעל ידי קטיעתם
באמצע
הם מקבלים משמעות
אחרת
או צליל
שונה
והטעמה שונה.

אני מקווה שהבנתי נכון...

חסרה לי קצת הדילוגיות שבפסיחה הזו שלך. ;צחקן
כבר אמרתי שאיני מבין....שומרוני
היחיד שנתן כאן הגדרה זה שומרוני אני מחכה לכל השאריערות לוריין
יש לכם רק עד מוצ"ש בשביל שאני אבדוק את העניין
לשומרוני: ההגדרה בכללי נכונה
אבל אתה תוכל לראות בקישור שיש שלושה סיבות שונות לפסוח בשירים
הבנתי אתפלפלתי
הרעיון בגדול של ההסבר ש לעוזיה אבל לא הבנתי מה המטרה של זה ומתי משתמשים בזה ומה האורך שיכול להיות לו..
נסיון להסביר לפלפלתייערות לוריין
המטרה של זה- בין השאר להעשיר את את השיר, ליצור דו משמעויות
ומתי משתמשים בזה- פסיחה היא לא דבר שאשפר לעשות אלא שבשירה כל ירדית שירה צריכה סיבה ראויה וכן פסיחה/גלישה
אמורה להיות משומשת בכל שיר בין אם קשורה לשורה שלפני ואחרי ובין אם רק שבכל שורה תהיה משמעות בפני עצמה.
ומה האורך שיכול להיות לו- תלוי באורך השיר.
יעקב.

הבנתי בערך.פלפלתי

תן דוגמא אם יש לך.. בבקשה..

 

דוגמא למה את מבקשת?יערות לוריין
ל-פלפלתי

שיר כזה עם גלישות פסיחות ומה שביניהם..

כי באמת הבנתי אבל בערך..

ולמיקוד- לא ממש הבנתי מתי משתמשים בזה..

אמת- שיר עם גלישות ופסיחותיערות לוריין
משתמשים עם זה תמיד, זה אמצעי שנצרך לכל שיר
יעקב.
אז רגע-פלפלתי

פסיחה זה מה שאמרת, וגלישה - אז מה זה ?

אותו דבר? או שיש הבדל ביניהם?

אותו הדבריערות לוריין
הבינותי. תודה. נראה לי..פלפלתי
ארספואיטקה במילים שלי.יערות לוריין
בס"ד
ארספואטיקה -  מונולוג לירי של היוצר עם עצמו על עצמו.
המשורר עוקב מקרוב אחר תהליך הכתיבה שלו,- עצובה, שמחה, מתפרצת, יבשה  
מתחקה אחר המנגנון המניע אותה. - טלטול רציני שפתאום בקע מעיין שירה, כאב המחפש ביטוי, התרשמות ממאורע
כל מה שקשור לגלגוליו של שיר, - טיוטא מול התוצר הסופי דרך שלבי הביניים
למערכת היחסים בין הכותב והקורא,- הרצון להפקיע או שלא להפקיע[ האם היוצר רוצה שהקורא ירד לעמקו של שיריו]
לדימוי העצמי של המשורר- כלפי השירה שלו וכלפי אלף תכונות וחלקים באופיו שלו
וראייתו את תפקידו בעולם - זה הקטע שגם אני לא הבנתי ומעבר לכך יש לכם מבחר
[עיבוד מתוך דבריו של יצחק שחר מנהל סדנת שירה בביכורים]

יעקב.

ההגדרה של ארספואטיקה:ארגמן
"אומנות בראי עצמה". כאשר היוצר עוסק בתהליך היצירה של עצמו.
[מתוך: החומר למבחן שהיה לי בספרות...]
ססטינה - שירה קלאסית.שומרוני

על פי בקשת יונה אני מביא כאן בלשוני את הגדרת הססטינה, עד כמה שהצלחתי להבין אותה. יעקב - במידה ושגיתי, תקן אותי.

 

ססטינה היא שיר בעל מקצב נוקשה ביותר.

בססטינה יש 39 שורות:
שישה בתים של שש שורות כל אחד, ובית של שלוש שורות לסיום.

שש התיבות המסיימות את ששת השורות של הבית הראשון בססטינה, מסיימות גם את שש השורות של כל אחד מהבתים הבאים, על פי סדר שנקבע מראש, על ידי ממציא הססטינה.
אם נציין את ששת מילות הסיום של ששת השורות של הבית הראשון בשיר על ידי האותיות
א ב ג ד ה ו,
יצא שהסדר בו מילים אלה תיכתבנה בשאר הבתים הוא
ו א ה ב ד ג,
ג ו ד א ב ה,
ה ג ב ו א ד,
ד ה א ג ו ב,
ב ד ו ה ג א.
שש מילים אלה חייבות להופיע בבית האחרון, בית הסיום בן שלוש השורות.
בשורה הראשונה של הבית תופענה המילים ב, ה, בשורה השנייה שלו – ד, ג, ובשורה השלישית של בית הסיום – א, ו.

 

המצאת מבנה הססטינה מיוחסת למשורר ארנו דניאל שחי במאה ה-12.

 

 

דוגמה:שומרוני

שירה ב. ויהודי נודד מאתר ביכורים.

"בְּעֹמְדִי אֶל מוּל שַׁם – מַיִם"
חַשְׁבָה הַשֶׁמֶשׁ, מֵאִירַה עַל הַכְּבִישׁ.
"אֶשְׁלַח קֶרֶן, מַכָּה,
עַל ראֹשׁוֹ שֶׁל בַּעַל רֶכֶב,
אוּלַי, כָּך, יְמָלֵא הַבַּקָּשָׁה,
שֶׁל עֶלֶם צָעִיר, מֻכֶּה חוֹם.

"אֵינֶנִי יָכוֹל עוֹד, גוֹבֵר הַחוֹם.
זוּ שְׁעַת צָהֳרַיִם, וְאָזְלוּ הַמַיִם."
אַךְ לַנַעַר, רַק בַּקָּשָׁה,
"בִּרְצוֹנִי לְהַמְשִׁיךְ עִם עִיקוּל הַכְּבִישׁ"
אוֹמֵר לַאִישׁ הַנוֹהֵג בַּרֶכֶב
"זָקוּק אֲנִי לְמַיִם, הַשֶׁמֶשׁ מַכָּה"

"מִי זֶה שֶׁקִיבֵּל מַכָּה?
הִיכָּנֵס נַעֲרִי, אֲל תִכְאַב מִן הַחוֹם."
אוֹמֵר אֵלָיו יוֹשֵׁב הַרֶכֶב.
"מַזָלְךָ גָדוֹל, אַף יֵשׁ לִי מַיִם."
הַנְּהָג מְחָיֵּךְ, וְדוֹהֵר עַל הַכְּבִישׁ.
"הַרְוֶה צִמְאוֹנְךָ, בְּבַקָּשָׁה"

"עַצוֹר כָּאן, בְּבַקָּשָׁה"
אוֹמֵר הַנַעַר, עוֹד יָבֵשׁ מֵהַמַּכָּה.
"כָּאן בְּצַד הַכְּבִישׁ,
שֶׁנִרְאָה גַם הוּא סוֹבֵל מֵחוֹם.
אוּלַי תַּשְׁאִיר לִי מֵעַט מִן הַמַיִם,
וַאֵרֵד כָּעֵת מֵהַרֶכֶב?"

"רֵד, נַעֲרִי, מֵהַרֶכֶב."
אוֹמֵר בְּחֶדְוָה הַנְּהָג "בְּבַקָּשָׁה,
קַח אִיתְךָ אֶת הַמַיִם."
הַנְּהָג מוֹרִידוֹ שֶׁלֹא יְקַבֵּל מַכָּה.
"רַק הִזָּהֶר, בְּנִי, מִן הַחוֹם,
הַשׂוֹרֵר עַל הַכְּבִישׁ."

כָּעֵת, יוֹרֶדֶת הַשֶׁמֶשׁ אֶל הַכְּבִישׁ,
מִתְחַבֵּאת מֵאֲחוֹרֵי הַרֶכֶב,
מַפְחִיתָה אֶת פְּלֵיטַת הַחוֹם,
וּמְחַיֶכֶת לְשֶׁמַע הַבַּקָּשָׁה.
"אָנָא, מִנְעִי מִזֶה הַנַעַר, עוֹד מַכָּה."
אוֹמֵר הַנְּהָג, וּמַבִּיט לַשַּׁם – מַיִם.

סוֹף – דָבָר

עַל הַכְּבִישׁ שֶׁלָנוּ, נִשְׁמְעָה בַּקָּשָׁה,
אֶחָד בְּרֶכֶב, אֶחָד נִרְפָּא מִמַכָּה.
קְצָת מַיִם, הַרְבֵּה אַהֲבָה, וְנִשְׁכָּח הַחוֹם.

 

בואו "נמספר" את המילים:

מַיִם - א
הַכְּבִישׁ - ב
מַכָּה - ג
רֶכֶב - ד
הַבַּקָּשָׁה - ה
חוֹם - ו

ובבית השני -

חוֹם - ו
מַיִם - א
בַּקָּשָׁה - ה
הַכְּבִישׁ - ב
רֶכֶב - ד
מַכָּה - ג

עיינו בשאר ותראו שהסדר נשמר כפי שהגדרנו אותו:

א ב ג ד ה ו,
ו א ה ב ד ג,
ג ו ד א ב ה,
ה ג ב ו א ד,
ד ה א ג ו ב,
ב ד ו ה ג א.

וכמובן, בבית האחרון:

עַל הַכְּבִישׁ(ב) שֶׁלָנוּ, נִשְׁמְעָה בַּקָּשָׁה(ה),
אֶחָד בְּרֶכֶב(ד), אֶחָד נִרְפָּא מִמַכָּה(ג).
קְצָת מַיִם(א), הַרְבֵּה אַהֲבָה, וְנִשְׁכָּח הַחוֹם(ו).

בתקווה שהובנתי, עוזיה.

 

סונטה:שומרוני
עבר עריכה על ידי שומרוני בתאריך ג' אלול תשס"ו 10:01
עבר עריכה על ידי שומרוני בתאריך ג' אלול תשס"ו 09:58
 
 

סונטה - שיר אהבה בעל מבנה מסוים. אולי תהיה סדנה בנושא בהמשך. דוגמא לסונטה - בשיר "מכורה" בחממה של "אילה שלוחה"

ישנם מספר מבנים לסונטה, הנקראת סונטה פטרארקית.

יש גם סונטה ייקספירית, אבל אין טעם להרחיב עליה כרגע.

מספר מבנים של סונטה:

אבבא, אבבא, גדג, דגד;

אבבא, אבבא, גדה, גדה;

אבבא, אבבא, גדה, דגה

 

דוגמה לסונטה הנפוצה ביותר,
א ב ב א
א ב ב א
ג ד ג
ד ג ד.

מכורה / אילה שלוחה

בֵּין כְּתֵפַיִךְ שָכֵן הכָּחוֹל העָמוֹק
שְעָרֵךְ הָלָבָן, וּבַרְזֵל מִנְעָלֵךְ
הטוֹבֶלֶת בְּשֶמֶן - מִדְבָּר לְרגְלֵךְ
וְעוֹטָה אַת כְּתוֹנֶת פָּסִים שֶל יָרוֹק

מֶשִי תָּכוֹל כְּגַג מְסַכֵּךְ
בְּעֵת אֵש עֲגוּלָה כְּכַדוּר
וּמַרְאֵךְ כֹּה יָפֶה וְהָדוּר
עֵת פְּנִינִים זוֹהָרוֹת בְּחָשכֵּךְ


הוֹי ארְצִי שֶלִי מְכוֹרָה נעזֶבֶת
הֵן דוֹרוֹת לְאֵין קֵץ הָיינוּ כְּחוֹלְמִים
עֵת בְּאוֹר היָרֵחַ רָאִיתִי כִּנֶרֶת

בֵּין תְּרִיסֵי לְבָבִי נְאֵלְמוּ היָמִים
בְּלוֹבֵן חֶרְמוֹן תְּלוּלִית נעֵרֶמֶת
ואנִי וְדוֹדִי חוֹלְלִים בּכְּרָמִים


 

אם כבר, תיקון קל:אנונימי (פותח)

בס"ד

שיר אהבה או שיר המביע רגשות של היוצר.

בסונטה שלי כתבתי שיר אהבה לארץ האהובה שלנו.

 

(ותודה על הדוגמא....)

 

לפי דברי יצחק שחר (נראה לי) בביכורים אין חובה לשמור על מקצב בסונטה. אני והוא סיכמנו שאני לוקחת את השמירה על מקצב כאתגר ונראה לי שדווקא הצלחתי בנקודה זו. למי שרוצה לנסות - זה קשה, אבל נראה לי שהתוצאה שווה. (מה דעתכם?)

לא הבינותי דבר אחד פשוט-פלפלתי

איך אתם רוצים שנגדיר משהו שאנחנו לא יודעים מהו?

מילא אתם - מבינים מגדירים ואנחנו ממשיכים או שזה על בסיס משהו שאנחנו יודעים,

אבל משהו שאנחנו לומדים מכם, להגדיר? איך?

נשגב מבינתי..

דברי עם השומרון ;צחקן
השומרון ברח לפ"ת..פלפלתי
זה באחריותך. (פ"ת קרובה אליך - לא אלי..)
היתי אצלו היום. ;צחקן
נו.. אז למה לא שאלת אותו??פלפלתי
ומה חדש? שורד הילד??
שורד. ;צחקן
טוב, פעם הבאה שאתה שם-פלפלתי

תשאל אותו את השאלה הזאת.

ודיר בלק אם אתה שוכח!!

כי אם יעקב יתלה אותי- אתה נתלה איתי...!!

שאלה אחת לשומרוני ואיילה החביביםיערות לוריין
מתי התנסו בצורה מוצלחת בססטינה וסונטה שכבר הבאתם לנו הגדגרה
פלפלתי צדקה בשאלתהּ, לאן אתם ממהרים?
יעקב.
לא הבנתי את השאלה...אילה שלוחה

בס"ד

 

מתי התנסנו??

סתם הבאתי הגדרות.שומרוני

לא התיימרתי להתנסות בססטינה כלל וכלל.

סונטה לעומת זאת, יש לי. ועוד רבות הסוניטות בפנקסי שטרם ראו אור.

שאלתי הייתה:יערות לוריין
למה המושגים הובאו לפני הסדנאות?
חשבתי שבכללי המילון הבהרתי שמושגים יובאו אחרי ההתנסות!!!
שנה טובה.
 
יעקב.
אז לא קראנו טוב.שומרוני
תמחל לפושעים כמוני?
ברשותך אביא סיפור עם סייג בסופויערות לוריין
אונייה מטלטלת בימים האחרונים שלפני יום הדין עושה דרכה לעבר ארץ ישראל יושבים שם ספונים בחורי ישיבות ורב שאת שמו שכחתי ואז כשרואה הרב שהעת הקץ קריבה מורה לתלמידיו שיאמרו ווידוי ואף בקול כיוון שממילא...
מתחיל הצעיר את ווידויו: שיקרתי
מצבי בבית היה לחרפה עד שיום אחד אמרתי לאימי שמקבלים ארוחת צהריים בת"ת וקיבלה דברי לאחר ששכנעתיה וכך מעט האוכל יכל להתחלק מעט יותר טוב בין נפשות הבית כאשר אני רעב נשארתי כך נהגתי שנתיים. עוויתי חטאתי ופשעתי
אמר הרב כתוב" ופנה אל תלאותינו ואל חטאותינו" מול חטא כזה אנא פנה ה'...
סליחה מכם שאיני זוכר את הנוסח המדויק.
 
הסייג הוא גדול, להבדיל אלפי הבדלות מהסיפור הרי שכל מטרת השרשור הוא להעשיר במושגים וזאת עשית,
וכי לזאת תיקרא פושע?
לא אוהב כלליםרצו"ש

ב"ה

לי באופן אישי נראה ששיר זה משהו מאד אישי-אינדיבידואלי שלא כל-כך שייך להגדיר בכליים, מסגרות וכד'. (כמו שהיה נהוג במחזורים של יקים לכתוב בקטעים מסוימים בתפילות ראש השנה: "בכאן צריכין לבכות שלושה מינוטין").

אצלי לפחות שירים זה משהו שפורץ - לא משהו שאני מתכנן - ואם מתכננים - על זה דרשו: "אמת נכון הדבר (כלומר מוכן ומתוכנן) - נעשתה התועבה הזאת".

כמובן שזו סתם דעתי האישית (ומן הסתם הבלתי אהודה בעליל כפי שאני חש את הרוחות המנשבות כאן) אבל ככה אני מרגיש.

ערב ר"ח מר-חשון ה' תשס"ו

 

סיפור אנוס

קצת יותר קשה משיר

לאנוס סיפור שלם

מתחילה ועד סוף

יותר קשה משיר קטן

שכואב, שמהר שנגמר

ומשאיר פצע כואב לעד.

והמון המון שירים

אנסתי

והמון המון שירים

נאנסתי

ועדיין כל הזמן

סיפור ארוך

בי רץ

מצד לצד.

 

יפה מאד ,תעלה לאתריונה
נראה לי שזה גם מתאים לאשכול של "ארספואטקה"
מעורר נשכחות...רצו"ש

ב"ה הפורום הזה כנראה גורם לי לחטט במעמקי קובץ השירים הישנים

זה מכ ' טבת ה' תשס"ד.

זה בערך משקף את התחושה שלי לגבי שירה - אז האם ניתן לקחת רגש מתפרץ כזה ולהצעיק אותו ב"תסתס"ח" - לפי חוקי חריזה כאלו או אחרים?

 

זה לא זה אבא

זה לא זה.

גם בשיר זה לא יוצא

נסיונות גמלוניים מוזרים

להגשים בדיו על ניר

רגשות שבי זועקים

עד אימה, בבכיה ללא נחת

זה לא זה אבא,

זה לא יוצא.

אז מה יהיה?

לאן הכל יזרום מהלב הכואב?

אוי אבא,

מה יהיה?

 

 

גליתי אדם שחושב כמונייערות לוריין
אך מה נעשה והרהב חושבים בניגוד אלינו...
אם תסתכל בכרמי תראה שאני לא מכופף את עצמי לחוקי חריזה ומשקל יותר מידי ואם בכלל...[מאמץ יתר לחרוז 40% מהשיר ולפעמים אפילו 0.4% ממנו,
כמו שאמרת רגש גועש לא יכול להיכנס לחרוזים]
 
לעומת זאת שיר שכן הצלחת לכבול למסגרת נוקשה לא מחייב שיאבד מעצמתו ואולי אדרבה..., עיין בשירה של אילה שלוחה מכוֹרָה
 
כמו כן שתי שיריך בשרשור ראויים ליחס נרחב כשייתן הזמן...
נראה לי זה קשור לאופי.פלפלתי

יש כאלה שיכולים עשות בלגן משניהם.

יש כאלה שהראש שלהם עובד מסודר והם צריכים או יכולים ןאין להם בעיה לעבוד לפי כללים,

יש כאלה שפורצים אותם לגמרי - אחרת הם נחנקים,

ויש כאלה שמסוגלים לעשות בלגן כי זה מה שהם יודעים לעשות - כמוני.

זה אופי וסגנון. זה מה יש..

אם כבר אתה מדקדקרצו"ש
אם אתה כבר רוצה לדקדק בלשון (באשכול אחר), אז שני שירי ולא שתי.
רצו"ש אם לדקדק[או לפחות לנסות]יערות לוריין
אני מנסה ללמוד לדקדק בלשון וגם אצלי נופלות טעויות וגם אני לא מלאך
תתפלא
מי בכלל מנסה להצמד לחוקים?ארגמן
אני פשוט תופסת עט וכותבת! בלי לחשוב יותר מדי...
מי מנסה?יערות לוריין
יותר מידי, סתם , אני לא מסכים שלקיחת עט וזריקה לדף תוליד שיר מדהים
אלא רק טיוטה שצריך לעבוד עליה כדי להוציא את המקסימום...
 
מהם החוקים?-
כדי ששיר לא יראה שיחה שלך בגוף שני...
 
כשאני התכוונתי בלי חוקים..-
בלי סוגי חריזה ומשקל למינהם, אבל לא לזרוק לחלוטין
ברור שאני עוברת עליו חמישים פעמים...ארגמן
ומשנה ומשפצת והכל, אבל אני לא בודקת אם הוא "חוקי".
זה לא פשע לטעותאנונימי (פותח)
הלא אנו חיים ב"עלמא דתיקונא" יותר חמור מלטעות זה לא להשתדל לתקן, או לעשות מהטעות אידיאליזיה.
התגלתה טעות, נחשוב ונתקן מה שניתן.

כּנרת שתועה
התגובה הקודמתאנונימי (פותח)
שלי, מתיחסת לדבריו של יעקב ביחס לטעויות.
האם כשרוצים להגיב למישהו, התגובה תמיד יורדת לסוף? אין אפשרות להגיב באמצע שירשור?

כּנרת- תוהה
התגובה קופצת מקום אחד שמאלהיונה
כל התגובות שמעלייך הן תגובות לתגובה הקודמת לדברי יעקב.
שימי לב למיקום הגבול הימני של התגובה,והריבוע שמימינו.

ובלי קשר בכלל.
יש כאן תגובה שנקראת "מעורר נשכחות".
אכן.
אייכה?
תודה יונתי שהבאת שלום על ליבי אנונימי (פותח)
הבאנו שלום עליכם...יונה
הפכתם אותי ליונתהשלום כאן ?יונה
הפכתם אותי ליונת השלום כאן ?יונה

שימי לב לזה:

/Mosaic/Read/1029

מממ... יש לי השגה על זהיערות לוריין
אני מסכים שלקחת רגש בלתי נדלה ולכלוא אותו במסגרת של כללים נוקשים
זה לא דבר פשוט ואף נראה לא שייך אך שוב:
כבר ראיתי כאלה שעשו זאת ובכל זאת הרגש לא נכלא ופרץ אל מחוץ לכתלי הכללים
 
הענייין לשיקול כל אדם....
 
האם אני מגביל וכולא רגש כאשר אני מגביל אותו לתבנית מסוימת?-
בשאלה אחרת
האם אני כולא מים כשהם נכנסים לתבנית מסוימת?
 
דו"ק לתשובה ולא לדקדוק
לראשונה יש לי מה לתרום לשרשורים כגון זה.ארגמן

טוב, אני מודה, זה מה שיש למורה שלי לספרות לתרום אבל זה לא יזיק...

אנאפורה

חזרה על מילה מסויימת בראש השורה מס' שורות ברצף.

לדוג' [מתוך "עקרה" של רחל המשוררת]-

עוד אתמרמר כרחל האם,
עוד אתפלל כחנה בשילה,
עוד אחכה
לו.

ומה לגבי שיר?lorian
עבר עריכה על ידי יערות לוריין בתאריך כ' חשון תשס"ז 21:13
את זה הבנתי.ארגמן

לא את הקשר.

ולא התכוונתי לשרשורים של אתגרים וסדנאות אלא לכאלה- של מושגים וכדו'.

גם שירים את יכולה לכתובlorian
עבר עריכה על ידי יערות לוריין בתאריך כ' חשון תשס"ז 21:13
ואף טובים מאוד
דבר חשוב- שם ליצירהיערות לוריין

בס"ד

יצירה מכילה כמה גורמים שמעלים אותה מסתם קשקוש ליצירה של ממש

שמה של היצירה מלמדת עליה לא מעט ומשמשת כפרסומת מעולה לה....

 

דבר שאין לוותר עליו- השקעה על שם היצירה

מצוין...ארגמן
אם כי אפשר היה להאריך ולהפליג בהסברים...
אם את לא עייפה כמוני, את מוזמנת להאריךיערות לוריין
בשמחה.ארגמן

אבל לא עד הסוף כי כבר שולחים אותי למיטה... [כן, מה לעשות?]

חשיבות השם-

השם יכול לקחת את היצירה למקום אחר לחלוטין, לתת לה משמעות שונה, להוסיף עליה, להסביר את כוונות היוצר ועוד.

חלק מהעניין בליצור הוא נתינת השם, וזה גם סוג של אומנות,

מכיוון שהשם הוא הדבר הראשון שהקורא / צופה רואה הוא אמור להיות מעניין ולגרום לצופה לרצות לראות את היצירה עצמה, והוא יכול לומר המון על היצירה, התנאים שבה נכתבה, לרמוז על המסרים הסמויים וכו', ועליו להיות מעניין ומסקרן.

אם כבר השקעתם 10 דק' [או יותר] בליצור, לא תהרוג אותך עוד דקה בשביל לחשוב על שם.

מהיום- לא יאושרו יותר יצירות בלי שם [אני מקווה], לפחות זמני.

תשבו שניה ותחשבו על משהו, זה לא כ"כ מסובך.

מותר להוסיף משל עצמי?יהודה ו.
או שחייבים לחכות להנחיה ממכם?
(יער, שומרון, צחקן- סחטיין! אחלה אתר.)

תודה,
יהודה.
להוסיף מושג?ארגמן
בשמחה!! רק וודא שזה לא משהו שכבר כתבו, ואם כן כתבו ויש לך מה להוסיף תכתוב באיזור.
יופי. ליצנציה פואטיקה:יהודה ו.
ב"ה
ליצנציה פואטיקה, במילים פשוטות, היא בעצם חירותו של המשורר לשנות את השפה- במקרה שלנו, העברית- לפי צרכיו. זה יכול להיות לצורך חריזה, לצורך יצירת מושג חדש, ולצורך כל דבר אחר שעולה על דעתכם.
לדוגמה: "לך עיני פקוחות היום כפתאומיים" (נתן אלתרמן, אגרת). במקרה זה הוא מרבה את המילה "פתאום" בצורה לא תקנית על מנת לחרוז עם המילה "מים".
יש לי כאן עוד דוגמה שלו, שאני לא לגמרי בטוח שהיא ליצנציה פואטיקה, כי אני לא לגמרי בטוח שהיא לא קיימת בשפה העברית, אבל בכל זאת: "צחקה לטפשות השירית וְהַפְּרוֹזִית/ כי היתה הטפשות/ באמת גרנדיוזית" (אלתרמן, "על כנופית המסיתים היהודית <או> הודעה ממשלתית מסויימת עם דוגמה אנגלית לשם אילוסטרציה").
אני חושב שהצורה התקנית היא "הטפשות הפרוזאית", ואילו "הטפשות הפרוזית" בא לחרוז עם "גרנדיוזית".
יש עוד הרבה להאריך בזה, אבל זה בהחלט מספיק אם לא מספיק מדי

יהודה.
תודה רבה.יונה
באחת הסדנאות המציא מישהו כאן
את המילה "ערבבון"

המילים היו

"עצב ויגון
משמשים בערבבון"

אז זה מאד מצא חן בעיני.
תודה לך שהוספת לנו את ההגדרה.

והכי חשוב -

ברוך הבא בצל חממתנו !
Exellento, butlorian
Use it with sence. Dont try too criate the hebrow
אה?יהודה ו.
וואי, יקעב, תעשה טובה.
מה אתה חייב באנגלית?
אם הבנתי נכון, התכוונת שיש לזה עוד שימושים?
הוא מפלאפון.ארגמן
ומהפלאפון הוא יכול רק באנגלית.

הוא התכוון שאם משתמשים בזה, להשתמש בטעם ולא ליצור מחדש את העברית.
Thanks shanilorian
אין בעד מה...ארגמן
כן, בהחלט ישיהודה ו.
כאלו שמגזימים עם זה, וצריך להזהר מזה.
מצטער אסתר, אבל כאן זה לא בימה לשיריםיערות לוריין
הממ... עוד משו:יהודה ו.
ארמז/אילוזיה:
הארמז או ההרמז או האילוזיה (לקמן :ארמז) הוא בעצם כמה מילים שרומזות לדבר מסויים. כלומר, המילים דומות למקור שכולם מכירים ולןכן מקשרות לזה.
לדוגמה, אם אכתוב שיר על אדם שבורח, ואני אכתוב בו "עמדתי וצעקתתי: "חברי! רכב ישראל ופרשיו!"" כולם יקשרו את זה לאליהו.
והנה דוגמה שירית:
"הלוך אלך בגיא צלמוות
ואירא רע
ואתה אינך עמדי
כתמיד
-במקום אחר" (רעיה הרניק).
כאן כולם יקשרו את זה כמובן להילים.

חשוב לציין, שארמז איננו אסוציאציה. ארמז הוא דבר מכוון על ידי המשורר. בעוד שהשורות שהבאתי יכולות להתקשר אצל מישהו מסויים אצל מטוס (וזו אסוציאציה)- לכוולם זה יתקשר לתהילים.
מקווה שזה מובן...
אם יש שאלות- אני פה.

יהודה.
אפשר להוסיף?ארגמן
אילוזיה מקראית- אזכור של דמויות, מקרים, מקומות או ציטוטים מהתנ"ך ע"מ להמחיש, בתור דימוי וכדו'.
THe glory to where by me the littellorian
מישהו? תרגום?יהודה ו.
די, אין לי כוח ללמוד אנגלית.
וודאי שתמיד אפשר ורצוי להוסיף.
תצעק חזק יותר!פלפלתי
אולי היער הרחוק סופסוף ישמע..
אם בכל זאת הוא רוצה שיקשיבו למה שהוא אומר..
כי יעקב - בסוף לא יסתכלו אפילו על מה שאתה כותב. ככה זה עובד.
אני לא אוהב לצעוק.יהודה ו.
זה תמי יוצא בסוף ככה!!!!!!11
או ככה!!!!11
ואני לא אוהב את זה!!!!!!!!!1
ומה עם תרגום? עיקר שכחת!
Al tilmad anglit, pashut kne li dor shlishi lorian
Lifnia ze gash la-shir "le-hiachan ha-tehila"
יער - לא לבכות!פלפלתי
גם בגבולות הצרים של הפלאפון שלך אתה יכול להתחשב.
לרדת לעמך..
חלומות שווא ידברון.יהודה ו.אחרונה
CureTypes: Convenient Access to Quality Medicationdonaldjohn

CureTypes serves as your one-stop shop for all-encompassing health care answers. It offers a broad selection of pharmaceutical goods, and CureTypes aims to back your path to good health by supplying medicines designed to address various health requirements. CureTypes concentrates on providing top-notch dependable choices for patients ranging from antibiotics to antiviral drugs and treatments for long-term conditions. CureTypes has a user-friendly platform that makes ordering medicines simple and hassle-free guaranteeing prompt deliveries to meet all your healthcare demands.
 

האמת.אנונימי (פותח)

זה היה יום שבת קייצי, ואני, כהרגלי זה קצת יותר משנה, הלכתי לבקר את זקן בית הכנסת הבודד בביתו. בדרך הקצרה שהיתה לי הפשלתי את שרוולי חולצת השבת הארוכה, שקבלתי על עצמי לכבד בה את השבת כדמותו של אבי, תוך שאני מנסה לסדר את הרעיונות שאומר לר' מאיר הזקן, לפשטן קמעא מהעופפות המופשטת המאפיינת את דברי התורה של בחורי הישיבות הגבוהות בציבור.

כשהגעתי הוא כבר המתין לי בחוץ, רכון, בעל כורחו, על ספר התהילים הישן בתוך כסא הגלגלים שלו. "שבת שלום ר' מאיר! מה שלומך?" אמרתי סקול רם, בעודי כופף אליו את קומתי כדי שיוכל להביט בפני ולזהות אותי. "או! או! שבת שלום!" קרא בשמחה, "מה שלומך? בא שב.." 

"כן כן, מיד" השבתי ושלפתי כיסא מערמת הכסאות שניצבה ליד. "תקרא למטפל שיביא כמה עוגיות וקולה, יש במקרר" הוא אמר לי, מניח באיטיות את ספר התהילים על השולחן שלידו והחל לסובב את כסאו אל עבר כיסא הפלסטיק שהצבתי בסמיכות. "זה בסדר, אין צורך", השבתי לו, "אולי אתה רוצה שאביא לך קצת קולה? או סודה?" 

"לא, זה בסדר, לי יש מים", הוא הורה לי בידו הגרומה אל הבקבוק עם הקשית שניצב על השולחן לא רחוק ממנו. "מה שלומך?" הוא שב ושאל, "מה שלום ההורים? ב"ה אבא שלך אדם טוב, כל שבת  הוא אומר לי שבת שלום ושואל איך אני מרגיש.."

"ב"ה" אני משיב, "השבח לאל, הכל בסדר, כולם בריאים". הוא מהנהן קלות בראשו כאומר 'ב"ה'. "באו לבקר אותך השבת?" אני שואל, "אולי הבנות? או שלום?"

"כן, כולם הגיעו בערב שבת, היה יפה מאוד" הוא משיב בשמחה, "שרו, והיה אוכל טוב..."

"איזה יופי" אמרתי בהקלה, "כל הכבוד להם שהם כולם באים". "כן כן" אמר, ואז נזכר ושאל "איפה היית שבוע שעבר? בישיבה?"

"כן ר' מאיר, צריך ללמוד.." עניתי כמתנצל. "כמובן", אמר, "אבל זה בסדר, יש בחורה חכמה שבאה לבקר אותי, יעל. איזה חכמה היא, לומדת, משקיעה, וגם אומרת לי דברי תורה על פרשת השבוע..."

מעניין, אני חושב לעצמי, זה חדש... מי כבר מכיר את ר' מאיר בשכונה ובא לבקר אותו? בטח מדובר על מישהי מבוגרת שבאה לדבר איתו. כבר יצא לי, בזמן ששהיתי במחיצתו של ר' מאיר, להפגש עם אחת מן השכנות לשעבר שגרו לידו ובאה לשוחח עימו קצת ולהפיג את בדידותו.

"איזה יופי" אמרתי לו בקול מעודד, והתחלתי לדבר על מעלת החסד מן הדברים שלמדנו לאחרונה בנושא מן הגמרא במסכת שבת. במהלך הדברים, כהרגלו, ר' מאיר הפסיק אותי בסיפורים על העבר ועל משפחתו, כשהוא מידי פעם מזכיר את אותה 'יעל' שבאה לבקר אותו מידי פעם, ומאבד את ההקשר של דברי הקודמים.

ולפתע, מאחורי גבי נשמעת חריקת שער הברזל, ואז קול צעיר קורא "סבא מאיר! מה שלומך? התגעגעתי אליך!" וכבת בית, בחורה צעירה שנראית קרוב לגילי, שולפת כיסא פלסטיק נוסף וממקמת אותו מצידו הנוסף של ר' מאיר הזקן. "או! יעל! מה שלומך? מה שלום ההורים?" פתח ר' מאיר בשמחה ופנה אלי "זו יעל שסיפרתי לך עליה".

"נעים מאוד.." אני מסביר לה פנים, והפנים שהוסברו אלי חזרה מוכרות לי מאיזה שהוא מקום. "אתם מכירים?" שואל ר' מאיר. "כן," מיד משיבה יעל, "היינו יחד בסניף, אתה עומר נכון?"

ואני מתפלא. לא הייתי דמות שאמורים להכיר אותה משם. "אמת". "היית באמצע לומר כמה דברי תורה נכון? תמשיכו בבקשה" אמרה בנימה קצת מתנצלת. "ר' מאיר סיפר לי שאת גם אומרת לו דברים על הפרשה מידי שבוע, אז בכבוד", די מיציתי את מה שהיה לי להגיד, הרהרתי.

"לא לא, תמשיך, זה באמת לא משהו רציני, אני רק קוראת לסבא מאיר קצת מהחומש ומסבירה.." היא משיבה. דליתי עוד איזה רעיון במחשבתי והתחלתי לומר אותו, ולאחר כמה רגעים ר' מאיר הפסיק אותי ובאופן מפתיע אמר "אתה יודע, יש לה משפחה ממש טובה, אנשים טובים, וגם חכמה – אולי תצאו יחד?"

באותו רגע נאלמתי דומיה, ולפני שהספקתי להיות מובך כדבעי, היא הזדרזה ואמר "תודה סבא מאיר, אבל אני כבר נפגשת עם מישהו.." התעשתי וקצת שחקתי על הסיטואציה, מנסה לחזור אל הנושא הקודם עליו דברתי לפני רגע. בינתיים ר' מאיר מפשיל את שרוולו ומביט אל שעונו המיוחד, שסימניו באותיות עברית חילוף המספרים "כבר צריך לצאת לבית הכנסת" הוא אומר וקורא למטפל, תוך שהוא מגדף אותו קמעא.

ליווינו את ר' מאיר לבית הכנסת, ולפני שנכנסתי אחריו גם אני, פניתי אל יעל וחזקתי אותה על ההשתדלות לבוא לשוחח עם ר' מאיר, תוך שאני מתפלא איך ומניין היא מכירה אותו. היא סיפרה לי שלא מזמן סבתא נפטרה ממגפת הקורונה שפקדה את העולם, וכשעברה ליד ביתו כאשר באה לבקר חברה שגרה בשכנות, ראתה אותו כשישב בחוץ והחלה לשוחח עימו. כשסבתא היתה בחיים היא היתה דואגת לה ובאה לבקר ולשוחח בקביעות, ועתה השיח הזה חסר לה, כך שהיא שמחה שפגשה את 'סבא מאיר'.

הנהנתי ונפרדתי ממנה לשלום, נכנס לתפילת מנחה של שבת בבית הכנסת הספרדי, מהרהר בסיטואציה המוזרה. ומאז, על אף כל הבחורות שיצאתי איתן לפניה ואחריה – היא לא יוצאת לי מהראש.

העלה לי חיוך.כְּקֶדֶם

ובאמת מעורר השראה

תודה על זה

...אנונימי (פותח)אחרונה

היא התחתנה לפני שבועיים. מזל טוב.

היושעלמת חן

היה פורום של שירים נכון? אני לא טועה..

אממ מחפשת בלי קשר צילצול של השיר אם תבנה של בית ,של איתי דוד אם למישהו יש

תודה

את מכוונת אולי לפרוזה וכתיבה חופשית?אנונימי (2)
לאעלמת חן
היה פורום שנקרא שירים, אני כמעט בטוחה בזה
יש את זה:כי קרוב.
עבר עריכה על ידי כי קרוב. בתאריך י"א בשבט תשפ"ד 08:17

פורום שירים

הוא נטוש למדימבולבלת מאדדדדאחרונה

עדיף בפורום אחר (צלילים ומוזיקה, או גיטרה)

ואפילו בצמע הגיוני יותר שיענו לך על זה...

תמיד זוכרת אותך, לא צריך חודש או יוםסתוית סימה

בס"ד

 

חודש המודעות הגיע ככה אומרים,

לידות שקטות בלי קול, ככה באוקטובר פתאום,

אני רושמת לך תינוקות שלי, שככה תישארי לעד,

על חיים שהגיעו בשקט, בתוך סערה גועשת,

בחדר לידה במקום שבו יש כל הזמן חיים,

פתאום את המוות פוגשים,

עברו 5 שנים מאז,

רציתי להגיד לך שאני זוכרת אותך, בדיוק כמו שהיית,

יפת תואר שקשה לתאר,

זכיתי בך ל9 חודשים קסומים, להרגיש אותך עמוק בפנים,

בלב שלי תהיי תמיד, מחכה לך כבר שתחזרי,

אומרים שתקומו ראשונים בתחיית המתים, כי אתם טהורים,

לא חטאתם בכלל ככה אומרים,

אחרי קבורתך קברתי גם את אבי, את בטח יודעת הוא לידך,

הרי הוא סבך,

הרגשתי שהעצב גובר עליי, לקחתי את התהילים ביד,

והלכתי להדליק נרות לשבת,

אמרתי לחוקר ליבות וכליות שלח לי נחמה בקרוב,

ופתאום הם הגיעו בלי שהתכוונתי, אוליי ככה כיוונתי,

שתי נשמות חדשות הופיעו, תאומים מבלי שציפינו,

אמרתי תודה רבה לבורא עולם, תודה שהראת לי שאני יכולה,

לאסוף את השברים ולקום, להתמודד עם לב שבור,

לחבק את האמונה בבכי של שמחה,

את , את התיקון שלך סיימת, הוא היה שלם ומיוחד,

אנחנו פה למטה מנסים לתקן את עצמנו, לחבר את החלקים שנותרו בחיינו,

ולהאמין שאת שלמה, ומתפללת עלינו,

אני אוהבת אותך בדיוק כמו שהיית, זכיתי בך לעולמים,

מחכה לך שתחזרי , עד שיבוא משיח יקירי בקרוב,

תודה שלמרות הכל בחרת לרדת בשבילי,

ותודה אבא, תודה שבחרת בי .

...אילת השחראחרונה

כמה עוצמות יש בך.

נגעת בי ממש.

ואיתך בתפילות ובייחולים ובתודות לבורא עולם.

🤍

טוב, פה בטח אין אף אחד שמסתכל, ובכל זאת..אני הנני כאינני

אנחנו מנסים להקים לתחייה את פורום "צלילים ומוסיקה" - נגנים ויוצרי מוסיקה יקרים וחביבים! נשמח שתצטרפו אלינו!!

 

מוזמנים להתחיל בשרשור הכירות החדש שהכנו לכם, שם תתודעו לעוד כמה דברים אנחנו מכינים לכם!

 

🎵🎶 שרשור היכרות תשפ"ד + עדכון! 📢📣 - צלילים ומוסיקה

 

בברכת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" - המנהלים החדשדשים!

ב"ה, בהשגחה אלקית, עכשיו כבר לא כ"כ מפריע לפרסם.אני הנני כאינני

האם את חושבת עליי כמו שאני חושב עלייך?

האם מה שאמרתי לך מסיח דעתך בתפילותייך?

 

האם את האחת? האם זו אהבה עיוורת? 

איך בכלל אדע, אם לא חוויתי מעולם אחרת?

 

איך אעבור את המסע הזה בלי שום חרטות?

איך אהיה שלם עם אלקים על אף ההסתרות?

 

תם, ועוד אשלים עם זה.

מה זה לדעתכם יוצר טוב?yaeli1989

מתעניינת איך לדעתכם נוצר יוצר מעולה?

 

עבודה מהבית קלילה נוראאנציללואנטנך

דרושים דרושות לעבודה מהבית בקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים, תמלול, ותרגום, לפרטים נא לפנות בוואטספ למספר 050-2322173
 

אולי יעניין אותך