עזרה ממי שחושב שבחורי ישיבות צריכים להתגייסדג כחול

בס"ד

בשאלה החשובה והנוקבת של גיוס תלמידי ישיבות, אני אשקר אם אגיד שאין צדדיים לכאן ולכאן אך גם אשקר אם אגיד שאין לי עמדה בנושא..

יש לי עמדה בנושא (כמובן בטוח שרבים וטובים חולקים ..) והיא שרוב גדול של בחורי הישיבות, אפילו אלו שלומדים!! צריכים להתגייס!! ואין כאן המקום להאריך בנימוקים לדעה הזאת כי הדברים ידועים בסה"כ.

 

השאלה שלי היא אחרת והיא פונה בעיקר למי ששותף לדעה שלי..

 

איך אנחנו מחזיקים חשבון כפול?

איך אפשר לומר בהחלטיות שגם לומדי התורה צריכים להתגייס ויחד עם זאת באמת להאמין שלימוד התורה שומר עלינו.. שיש ערך סגולי ללימוד התורה.. שגדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות [אין הכוונה איך ליישב את המשפט הזה עם חובת הגיוס .. יש על זה תירוץ של הרציה שהספיק לי.. ] 

 

מרגיש לי שהדיון הזה בהכרח גורם לי לקחת צד.. ואיתו בא גם עם הלגלוג והזלזול בלימוד התורה ח"ו.

 

מקווה שהבנתם.. אני בעצמי כבר לא בטוח מה אני משתף..

 

בשורות טובות..

 

 

 

 

השילוב מיושם שנים, במסגרת ישיבות ההסדרתדהר
אני מבין מה מפריע לך, אבל אם מסתכליםנוגע, לא נוגע

על העניין בפשטות ובטבעיות, אין בכלל סתירה.

אצל האדם הפרטי- צבא זה יישום של התורה.

בתור עם- צריכים לחלק כוחות. צבא, כלכלה, תורה.

לפי הצורך האמיתי שיש. וכל אחד לפי כשרונו, וכל אחד מעריך את השני.

זה הבסיס הנכון. וצריך לשנן את זה ולהכניס את זה לראש. במצב נורמלי כמובן שזה היה ברור מאליו, אבל לצערנו המבט הלא נכון על לימוד תורה שהציבור החרדי יצר, נכנס לאנשים חזק לראש כי הוא מפומפם כל הזמן.


אז קודם כל בוא נעבוד הפוך-

לאיזה מצב עצוב הגענו שיש בכלל מחשבה שיש סתירה מהותית בין לימוד התורה לקיום שלה.

לאיזה מצב עצוב הגענו שציבור שמתיימר להיות עובד ה' קובע בשביל ה' איך צריך לעבוד אותו.

לאיזה מצב עצוב הגענו שהרבה רבנים וראשי ישיבות חיים בכפיות טובה כלפי הקב"ה וכלפי מי שנותן להם את האפשרות ללמוד תורה, וגם חושבים שמה שהם עושים זה מלחמת דת לשם שמיים, כשבפועל זה מלחמה נגד הדת ונגד רצון ה'.

והתירוץ "חשש לקלקול" לא נכון. אם הם היו רוצים להתגייס וזו הייתה הבעיה, הם היו משיגים מחנות צבאיים חרדיים למהדרין.


(מדגיש- אני לא שונא חרדים או משהו כזה. אם הייתי, לא הייתי כותב כלום בעניין. יש לי גם קשר עם לא מעט חרדים.

כואב לי שמייצגים את עבודת ה' ולימוד התורה בצורה מעוותת, וכואב לי שחלק מהציבור החרדי לא מספיק מחובר לעמ"י ולגודל השעה, ומסתכל על דברים בקטנות, והגאולה מתעכבת בגלל זה, הגאולה הטבעית והגאולה הניסית).


לצערנו גם "תורת א"י" לא יוצאת מספיק לפועל בגלל השקפת העולם הלא נכונה של רוב לומדי התורה שבעמ"י. וזו התורה שאנחנו צריכים, וזו התורה שתקרב את הגאולה, באופן מעשי ובאופן רוחני. והתורה הזו נמצאת כרגע בעיקר בציבור הסרוג, בחלק מהמקומות. אז אם כבר במצב הנוכחי עדיף שיותר אנשים מהציבור שלנו ישארו ללמוד תורה שנים ארוכות ונתמוך בהם כדי שיפתחו את התורה הזו שהיא צורך השעה, והציבור החרדי שלא מתעסק בתורה הזו יצא יותר לשוק העבודה כדי לחזק את כלכלת המדינה...


ולשאלתך בסוף- מי שלומד ולא קם מהספר כשצריך, מראה שגם הלימוד שלו לא מכוון נכון.

ומי שלומד מתוך תפיסה נכונה וקם מתוך הספר כשצריך, הספר שלו נשאר פתוח גם כשהוא סגור כי הוא ומה שבספר חברו להיות אחד.

כמובן שבפועל צריכים אנשים שישבו וילמדו יותר למען העם והחיילים שלוחמים, אבל מתוך גישה נכונה. העניין זה לא רק הכמות אלא האיכות, שתלויה במספר גורמים.


אני חושב שבין היתר הבעיה נוצרה בגלל שרוב לומדי - צעירים מעל עשרים

שלום🐟כְּקֶדֶם

אני חושב שלימוד תורה והגנה על עם ישראל הם 2 צדדים של אותו מטבע, כלומר שניהם זה קיום התורה.

אך כמובן שבשניהם צריך לעשות את זה באופן הנכון ביותר ולשים לב שזה לא יהיה פתח ליצר הירע . לדוגמא אצל בחורי ישיבות זה יכול הביטול תורה, ואצל חיילים.. טוב בצבא לא צריך להסביר מה הבעיות זה ניכר לעין כל. קיצר לעשות באמת רצון השם ולא ללכת סחור חור

..הרמוניה

מבחינה השקפתית זה ויכוח שמתאים לבית המדרש ורצוי לעיין בו בנחת וליישב אותו וליישם כמובן. 

מבחינה פוליטית- לא נראה לי שזה בכלל הויכוח...

זה לא משנה מה האמונה שלך לגבי גיוס חרדים, אם אתה מסתכל על זה טכנית שניה אתה רואה עוד טררם תקשורתי מניפולטיבי מבית השמאל תומכי בגץ וחבריהם.

ממתי מכריחים ציבור להתגייס בכוח? ועוד באמצע מלחמה? מה עם ערבים? מה עם כל השמאלנים שלא מתגייסים? 

מה שמוכיח כמה השקר הזה גדול זה העובדה שאם החרדים היו מסכימים להקים ממשלה עם השמאל הם פתאום לא היו אומרים מילה. זה פשוט עוד כלי נשק שלהם לנפנף בו כדי לפלג את הימין ולשלוט.

אז אתה צודק זה גורם לך לקחת צד, תבחר במי אתה רוצה לתמוך...

לא משנה מה אדם מאמין שנכון לעשות, עצם השימוש בטיעון הזה עכשיו במצב שיש דברים הרבה יותר דחופים לעסוק בהם, ובעיקר! כשרואים מי טועני הטענה כבר מבינים שלשתף פעולה איתם זה לבלוע את הפיתיון שלהם ולתת להם להמשיך להפעיל אותנו כרצונם.

ה' יאבד את מלכות הרשעה מן הארץ בקרוב אמן

 

גם לציונות הדתית יש ״בטן מלאה״ על ההתנהלות החרדיתפ.א.

משום שהחרדיות בגרסה הישראלית, היא תופעה מודרנית שאין לה שורש וענף במסורת ישראל.

מדינת ישראל יצרה אותה, ולכן מדינת ישראל היא גם זו שבידיה לעצור אותה. אין טעם להמתין להנהגה החרדית ואין מה לחכות שהמתונים או הצעירים בה יובילו שינוי.


החברה החרדית דורשת משאר אזרחי ישראל למות במקומה בקרב, רק כדי שלילדים חרדים לא תהיה באמת בחירה אמונית.


ברקע חוק הגיוס השנוי במחלוקת רבים בציבור החרדי מתרצים את ההשתמטות מהצבא בחשש הגדול מחילון אפשרי של הנערים במהלך השירות הצבאי ואף מביאים כדוגמא את העובדה שרבים בציונות הדתית יוצאים בשאלה במהלך השירות הצבאי. במאמר שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו, מפריך הרב אילעאי עופרן את הטענה הזו וכותב: "אני עוסק בחינוך במכינות קדם צבאיות דתיות כבר 15 שנה, ואני מסתכן לומר שכמעט אף אחד, ממש כך, לא נעשה חילוני בגלל שהוא הלך הצבא".


"מעל 90% ממי שגדל בחינוך חילוני בישראל יישאר חילוני, מעל 90% ממי שגדל בחינוך חרדי בישראל, יישאר חרדי" כותב הרב, "זה לא בגלל ששתי מערכות החינוך הללו פיצחו את סוד החינוך והנחלת הערכים לדור הבא, אלא בגלל שלנער או נערה שגדלים במערכות החינוך הללו כמעט ואין אפשרות לבחור באורח חיים או בקהילה אחרת" מסביר הרב עופרן.


בהמשך הוא מתאר מדוע לבוגרי החינוך הממלכתי דתי יש יכולת לבחירה חופשית בין העולמות: "בוגרי החמ"ד שונים מהותית מאחיהם החילונים והחרדים. הם דוברים ברמת שפת אם גם 'דתית' וגם 'חילונית'" מה שמאפשר להם מעבר חופשי בין העולמות.


הוא ממשיך וכותב: "בנינו, אחינו, חברינו ותלמידנו הדתל"שים לא הפסיקו לשמור שבת בגלל שהם הלכו לצבא. הם עשו זאת בגלל שכך האמינו ובגלל שהיתה להם בחירה ואפשרות לעשות זאת. הם ידעו שברוב המקרים המשפחות שלהם לא ינדו אותם, החברים שלהם לא ינתקו איתם קשר, וגם המורים והרבנים שלהם ימשיכו לחבק אותם כשיפגשו אותם. השירות הצבאי הוא רק התקופה שבה הם עשו את הבחירה הזו. זה קשור ליציאה מהבית, וקשור לעזיבת מערכת החינוך, קשור לגיל ולשלב בחיים. אבל כמעט אף פעם לא קשור מהותית לצבא".


הרב כותב על החברה החרדית כי "הרצון החרדי להתנגד לחילון מובן בהחלט, כל הורה רוצה שהילדים שלו יהיו כמוהו" הוא כותב, "אבל נכון להיום החברה החרדית דורשת ממדינת ישראל להיות זאת ששוללת ומגבילה באופן ממוסד את מרחב הבחירה של בניה ובנותיה כדי שלא תהיה להם ברירה אלא להיות חרדים, והיא דורשת משאר אזרחי ישראל למות במקומה בקרב, רק כדי שלילדים חרדים לא תהיה באמת בחירה אמונית, חברתית, תעסוקתית ופוליטית". הרב מסיים וכותב: "תדע כל אם עברייה ששולחת את בניה לצבא שעל זה הוויכוח".


הרב אילעאי עופרן מפריך את הטענה החרדית המרכזית נגד הגיוס: "על זה הוויכוח"

דברים כדרבנותצפיחית בדבש1

חזק

יופיאני:))))

הרי גם לחרדים יש 'בטן מלאה' על דתיים ועל חילונים ולדתיים יש בטן מלאה גם על חילונים ולחילונים על דתיים וחרדים.  נו ו..? זה מקדם אותנו לאנשהו כל הסתגרות הזאת במקום ובהשקפה שלנו?

לא.

...הרמוניה

אבל אתה מסכים איתי שעכשיו זה לא הזמן לויכוחים אמוניים? ובעיקר מי זה שזרק את הגפרור הזה למדורה ולמה? אז בגלל שבאמת יש בטן מלאה זה אומר שצריך לשתף איתו פעולה? בגלל ששמו לפנינו את הצלחת אנחנו חייבים לאכול ממנה? אתה לא שם לב שמישהו שם לנו דברים בפה ואנחנו מהנהנים כמו מריונטה?

איפה קבלת השונה שהם כל הזמן מנפנפים בה? למה כשהם מאמינים במשהו זה קדוש? 

אני מאלה שחושבים שלא צריכה להיות "השתמטות גורפת" ואם בחור לא יושב ולומד רציני אז שבאמת יתגייס. אבל מי אני?? אני גדול דור או משהו?? ככה מנהלים ויכוחים?! על במה פוליטית?! ככה אפשר בכלל להקשיב ולהגיע להסכמים או שככה רק מגיעים לאמירות והצהרות שבהן כל אחד מתבצר יותר בעמדתו והקרע מחריף?!

זה כואב מה שהם עושים פה זה פשוט כואב אחרי השבת שמחת תורה לחזור לאותו מקום זה אבסורדי!!

"מפריך"אחו

אני לא יודע אם מדובר בכתבה תורנית או ריצ'רד דוקינס.

 

דבר ראשון מה המקור לערך אותה "בחירה אמונית"? כל הרעיון זה שאנחנו מנחילים לילדים כמה שיותר ערכים, שומרים עליהם מפני השפעות שליליות, כדי שיהיה להם קל יותר לעבוד את ה'. מה שנקרא "לא תוכל לאכול באחד שעריך" - לא רק שלא נעבור עבירות, אלא שגם נרגיש שאנחנו לא יכולים. ועם כל הכבוד לאידיאלים נשגבים של לשם שמיים כן זה גם בסדר לחיות בסביבה שבה אני מרגיש פחות יכולת לחטוא. כן זה בסדר לעבור לטלפון כשר כדי לא לחטוא. וזה גם בסדר לשלוח את הילדים לחינוך העצמאי, או לעבור לגור בקהילה דתית. אני לא צריך להראות לילדים מה זה אתרים לא צנועים / סמים / נצרות+בודהיזם+איסלאם כדי שתהיה להם בחירה מלאה ויוכלו להחליט על החיים שלהם בעצמם. זה סתם רעיון מהתנועה הרומנטית.

 

לא יודע עם אילו מכינות הוא עוסק אבל אני יכול להעיד על המציאות העגומה שאני רואה בעיניים: מתוך המחזור שלי בישיבה תיכונית (44 איש), רק 18 נשארו עם כיפה, ומתוכם לא כולם מנהלים אורח חיים דתי פרופר (קביעת עתים לתורה תפילות במניין כו'), מי שהלך לישיבת הסדר זה הציל אותו קצת, מכינות חצי קלאץ', מי שהתגייס ישר 99% שנשאר בלי כיפה.

 

יהדות היא לא רק אמונה דתית. מהבחינה הזאת אין בעיה אני יכול להגיד לך ש־43/44 מאותם תלמידים מאמינים בקב"ה מאמינים בתורה ויש להם חיבור ברמה כזאת או אחרת למסורת אני מתאר לעצמי שהרוב המוחלט הולכים גם לבית הכנסת בשבת וחלק גדול עדיין מניחים תפילין. אבל זאת הסתכלות נורא שטחית על יהדות. יש מדרש שהארץ חרבה על עוזבם את תורתי, ובעלי המוסר מעירים, שאיך זה שהנביאים לא ידעו אם זה כזה בולט? משמע שזה לא בולט, אפשר "להיות יהודי" במרכאות בלי באמת להיות יהודי וזה לא תמיד נראה במבט שטחי.

 

יהדות היא דרך חיים טוטלית, כ"ש בחברה החרדית שחלק מהאתוס שלה זה הקפדה מיוחדת על הלכה, חומרות מסורות וכיו"ב, זה שליטה עצמית, זה סולם ערכים בחיים, זה לוותר על הנאות, מסירות נפש על דברים כמו קביעת עתים לתורה / תפילות (למשל ללכת לשיעור גם אם עייפים), להתנהג בצורה מסוימת, להתלבש בצורה מסוימת (יותר אצל בנות אבל שייך גם אצל בנים, ואפשר לכלול בזה גם תספורות כו'), לדבר בצורה מסוימת (בלי קללות לשון הרע וכו'), ככל שנכנסים עמוק יותר לחברה החרדים זה מקבל גוונים עוד יותר עמוקים כמו השקפה, סגנונות לימוד, ברגע שאתה נוחת למערכת כמו צה"ל זה הופך לבעיה גדולה, אז בסדר רוב ככל הסיכויים שלא תצא כופר ואם כן אז הבעיה התחילה לפני. אבל זה אומר לאבד הרבה מהתרבות, זה אומר שאתה צריך להקפיד על אותה רמה של עבודת ה' בלי שום תמיכה, מה לעשות לא כולם יכולים לעמוד בלחץ הזה, בסוף יש גבול לכוח הרצון.

 

מחנכים אותנו שכל אחד יכול להגיע לשליטה עצמית 100% ושחייה נגד הזרם ונגד החברה ונגד העולם כולו אבל בסוף הטבע האנושי מושפע מהאנשים סביבו, תקרא לזה "הבנליות של הרוע" אבל מה לעשות זה הרוב של האוכלוסיה מלבד אלה שיש להם תכונת אופי מיוחדת. אבל זה בדיוק העניין, צריך בשביל זה אופי מיוחד, האופי האנושי הרגיל, מה שאפשר לצפות מהאדם הסביר והממוצע, זה בדיוק זה.

 

אני לא יודע אילו חרדים הוא מכיר אבל נעשה שנייה את החשבון כדי להבין את הטענה, יש 50% אחוזי נשירה בקרב הציבור הדת"ל (קח פלוס מינוס לפה לשם), הוא אומר ש־90% מהחרדים נשארים חרדים (גם זה אין לי מקור ניקח את זה prima facie). והסיבה האמיתית להבדל היא שלדת"ל יש בחירה, לא ינדו אותם, לא יצחקו עליהם, ימשיכו לחבק אותם כו'. אז זה אומר ש־40% מהחרדים הם בעצם חרדים במסווה שאילולא הלחץ החברתי היו הולכים למועדוני לילה בתל־אביב. להגיד לך שזה לא קיים – בהחלט קיים, אבל וואו איזו הגזמה! סבבה יש חזקים יותר חזקים פחות יש כאלה שממש עושים הכל לשם שמיים יש כאלה שפשוט "שוחים עם הזרם" אבל בגדול שומרים מצוות עושים את מה שצריך יכול להיות לפעמים גם מתרגשים בתפילה. זה בסדר כולנו בני־אדם אני לא מצפה מהאדם הממוצע להיות מעל לממוצע. אבל באמת זאת פשוט הרחקת לכת.

 

אני מציע לך לעשות ניסוי (לא באמת, אל תנסו את זה בבית), קח כרטיס טיסה להולנד / דנמרק / מה שתרצה ותעבור לחיות שם שנתיים אח"כ דווח לי מה הרמה הדתית שלך מבחינת הקפדה על מצוות כו'.

הפרשנות שלך כיצד אמורה להיראות דרך החיים היהודיתפ.א.

משקפת, להבנתי, את אורח החיים וההשקפה החרדית.  

(הטוטליות של דרך החיים, כפי שכתבת)

זו לא ההשקפה ואורח החיים של הציונות הדתית, השקפה הרואה בשילוב אורח חיים יהודי, תורה ומצוות, יחד עם השתלבות אזרחית בכל מה שנדרש בבסיס הקיום של התנהלות מדינה עצמאית ומודרנית: מדע, כלכלה, מחקר, פיתוח, תעשייה, ייצור, חקלאות, מערכת בריאות מפותחת, השקעות, טכנולוגיה, בנקאות, ייצוא, יבוא, וגם - צבא וביטחון.


אורח החיים שאתה מתאר, ומן הדברים משתמע שאתה מחובר אליו, אורח חיים שכזה נבנה והתקבע במהלך שנים רבות של חיים בגלות.  

היהודים בגלויות השונות היו קשים מאד. העמים שבתוכם חיו ראו בהם נטע זר. הגלות הייתה רצופה ברדיפות, בהשפלה בגירושים בפרעות (פוגרומים) בהרג ששיאו היה בשואה.

בשבתו בגולה הצליח עם ישראל לבנות לעצמו חיים סביב תורתו, תרבותו ומנהגיו, והקפיד שלא להתבולל בגויים שבהם חי. בגלות בבל בערים סורא ובפומבדיתא נוצר ונתגבש התלמוד הבבלי, שעיצב את אורחות החיים של היהודים לא רק בגולה זו אלא בכל הגלויות. בכל הגלויות בנו היהודים מוסדות ציבור, מוסדות חינוך ותרבות: בתי כנסיות, בתי מדרש "חדרים" או "כותאב" לילדים. יהודים דאגו זה לזה במוסדות חסד וצדקה.

עם ישראל הצליח לשרוד גם ללא מולדת.

כולנו יודעים שהיהודים היו מופלים ונרדפו בהתמדה ובעקביות על ידי הכנסייה בארצות הנוצריות, וגם בארצות המוסלמיות החיים לא היו פשוטים.  

תמיד היו על היהודים מגבלות רבות.

ידוע ומוכר שהיהודים היו מאוד מופלים לרעה ביכולות הפרנסה שלהם. יהודים לא יכלו להיות בעלי קרקעות, למשל.  היו צריכים למצוא לעצמם פרנסות ״אויר״. גובי מיסים, סוחרים.

 

במציאות חיים שכזו, בחיים בגלות, היהודים לא היו צריכים לנהל מדינה, לנהל צבא, לנהל מערכות ותשתיות של מדינה.

מאידך, יהודי הגולה גם לא עיצבו והשפיעו וכמעט לא תרמו לבנייה והפיתוח של המרקם החברתי, התרבותי והמדיני של העמים והארצות בהם הם חיו.  


מאורעות היסטוריים גדולים - שהחלו ״כרגיל״ בפרצי אנטישמיות, בפרעות ופרוגרומים באירופה, הביאו בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 להקמת התנועה הציונית, כתנועה לאומית-יהודית, בעיקר בתחילה במרכז ומזרח אירופה.


היחס לציונות נוצר בתגובה לתהליכים היסטוריים אחדים מאז המאה ה-18; בהם תנועת ההשכלה במערב ובכלל זאת תנועת ההשכלה היהודית, מתן שוויון זכויות אזרחי ליהודים - האמנציפציה, תנועת המרת דת רחבה לנצרות אצל יהודים בעיקר במערב ומרכז אירופה, ניצני החילון באומות העולם ובעם ישראל, וייסודה של התנועה הציונית בסוף המאה התשע עשרה. תהליכים אלו והשלכותיהם, גררו חילוקי דעות ופולמסים רבים בציבור שומרי המצוות. בעוד קבוצה אחת הזדהתה עם רעיונות הציונות והצטרפה לתנועה הציונית (בעיקר במסגרת תנועת המזרחי), חלק אחר התנגד לה (בעיקר במסגרת אגודת ישראל), ואחרים לא הביעו כלל עמדה בסוגיה. נושא זה הוא הגורם המשמעותי לפיצול שהחל בקרב הציבור שומר תורה ומצוות והוביל ליצירת הציבור הדתי לאומי.

זכינו וקמה מדינת ישראל.  

עברו כמה עשרות שנים, המדינה גדלה והתפתחה.  

 

כולנו אזרחי מדינת ישראל, מכל הזרמים והמגזרים ואורחות החיים וההשקפות - כולנו, וזאת ההנחה, רוצים לחיות במדינה בביטחון, ברווחה, בשגשוג, באושר, בבריאות, ושכל אזרח במדינה יוכל לקיים את אורח חייו לפי רצונו.  


על מנת לקיים ולנהל מדינה עצמאית, השלטון קובע ומגדיר מסגרת של חובות וזכויות אזרחיות המוטלות על אזרחי המדינה.  

כך זה מאז ומעולם.

זו לא המצאה של מדינת ישראל.

ותודה לאל, זכינו ואנו חיים במדינה דמוקרטית- ולא בדיקטטורה או תחת שלטון של מלך כל יכול (כמו שלמה המלך למשל… שלמה חילק את הארץ לנציבויות והקים מימשל ופקידות מאוד נרחבים, תוך שיעבוד העם לצרכי השלטון. העול הכבד שהטיל על העם העשיר את המלך אולם עורר תסיסה ומרידות בקרב העם (מלכים א, ד'-ה').)


ויש פלח אוכלוסיה גדול ומשמעותי- שמדיר עצמו מכל מה שאומר השתלבות אזרחית בכל מה שנדרש בבסיס הקיום של התנהלות מדינה עצמאית ומודרנית - מדע, כלכלה, מחקר, פיתוח, תעשייה, ייצור, חקלאות, מערכת בריאות מפותחת, השקעות, טכנולוגיה, בנקאות, ייצוא, יבוא, וגם - צבא וביטחון.


לפני חורבן בתי המקדש, כשהיהודים כן חיו כאן במדינה יהודית, בתקופת דוד ושלמה, בתקופת החשמונאים - האם היה כאן דבר כזה שפלח אוכלוסייה כה גדול ומשמעותי, רוב הגברים שלו ישבו בישיבות ולמדו תורה?

או שרובם ככולם היו, כפי שהיה אז העולם העתיק, כפי שמשתקף מהמשנה והגמרא, מספרי התנ״ך, חקלאים, בעלי שדות וכרמים, רועי צאן ובקר - ובשלושת הרגלים היו מקיימים את מצוות החג, ועולים לרגל.


מה לעשות ומאז החשמונאים ועד הקמת מדינת ישראל - העם היהודי היה בגלות ולא היה צריך להתמודד עם ניהול מדינה עצמאית.  


במקום להתמודד עם האתגרים של ניהול מדינה מודרנית ומשגשגת לרווחת כל תושביה, על כל המשתמע מכך, הולכים ונשארים מסוגרים באורח החיים של היהודי הגלותי.  

לא בדיוקאחואחרונה
כוונתי בטוטליות אינה דווקא הקדשת כל הזמן ללימוד תורה תוך כדי התנתקות מהעולם החיצון. הגם שזאת ההשקפה הליטאית הקלאסית שביסודה עומד הרעיון שהעולם הזה אינו אלא פרוזדור לעולם הבא ולכן אין לו חשיבות בעצם.


מה שהתכוונתי אליו זה טוטליות של בכל דרכיך דעהו, כלומר חיים שעבודת ה' נוכחת בהם באופן עוצמתי, לא משנה אם אתה אברך או עובד במכולת. במסגרת מובנית, שבה לומדים בנערות בישיבה, לומדים מקצוע במסגרת כשרה, חיים בקהילה דתית, מוקפים באנשים שומרי תורה ומצוות, מקבלים את כל ה־facilities לשמור על רמה רוחנית גבוהה, זה הופך את זה לאפשרי. אחרת כמו שאמרתי אם אתה נוחת באנטארקטיקה או בדנמרק למשך שנתיים־שלוש אתה תראה ירידה. אם החיים הדתיים מסתכמים בלהאמין, להניח תפילין בבוקר, ולאכול פחות או יותר כשר, אז אין הרבה "מה להפסיד" מלכתחילה. אבל אם זה תרבות מקיפה, הוואי, אווירה, סגנון דיבור, מסגרת צבאית כמו שהיא עכשיו, היא בעיה.


ועכשיו ביחס למדינה: מנקודת המבט החרדית, הם לא ביקשו אותה, לא הרו ולא ילדו אותה, הם הסכימו לשתף פעולה ברמה מסוימת תמורת הסטטוס קוו. אחרת מבחינתם שירושלים תהיה שטח או"ם כמו שתוכנן בהתחלה כי אין להם נפק"מ. מכל בחינה אחרת הרי שמתקיימים דברי הנביא "מי יתנני במדבר מלון אורחים". כשאחאב היה בצרות צרורות יהושפט בא לעזרתו (לא תעמוד על דם רעך, עזרת ישראל מיד צר, כיבוש הארץ, מה שתרצה) אבל קיבל בראש "הלרשע לעזור???" (דברי הימים ב' י"ט). לכן מדינה שבמהותה היא דמוקרטיה חילונית ליברלית עם קצת פולקלור יהודי, עם פחות משמעות ביצועית מאשר אוטונומיות יהודיות בגולה שלבית הדין הייתה סמכות חוקית להעניש ולהלקות כו', שבה צה"ל מפרסם חייל עטוף בדגל להט"ב אבל מקפיד לטשטש פאץ' "משיח" כי זה הזוי וקיצוני ופוליטי... מבחינתם זאת אינה אלא גלות יוון, או גלות מתיוונים, או משהו בסגנון.


מבחינת אגודת ישראל לא שיש בעיה ביישוב הארץ אדרבה זה רעיון מצוין למי שרוצה לקיים כאן תורה ומצוות. אבל הרעיון של מדינה חילונית, של לאומיות ציונית שאינה תורנית, זה חילול ה' אסוני.


תראה דעתי האישית היא כזאת. אני חושב שהנכון הוא, כמו שאמרת, לחיות חיים לא של נזירים בודהיסטיים אלא להיות שותפים ברמה סבירה בכלכלה, ביטחון, תוך כדי שמירה על דתיות גבוהה, בסגנון החרדים בארה"ב, או גישת הרש"ר הירש. ברמה הדתית שלי אני מתאר לעצמי שנצח יהודה היה מספיק טוב. אבל זה לא נכון עבור הרבה מהציבור החרדי. אני מציע למי שרוצה לגייס אותם, קודם להראות שהוא מוכן לבנות את כל המסגרת שדרושה בשביל זה, ולא רק לצעוק "תמותו יותר". כולי האי ואולי. באיזשהו מקום החרדים לא מרגישים כזאת מחויבות למדינה, כמו שהחילונים לא מרגישים מחויבות לתורה. ואני חושב שהחילוניות היא אסון הרבה יותר גדול ומהותי. זה לא אומר שנלך ונכניס לכלא את כל מי שלא שומר שבת, לא משנה עד כמה זה אסון. זה לא אומר שנצעק עליהם ריקבון מוסרי כו' כו'. עם החילונים, הציונות הדתית ב"ה יודעת להתנהל בדרכי נועם ובסבלנות ולהבין שזה תהליכים ונשמות גבוהות כו' כו', אבל עם החרדים נגמרה סבלנות? זה בערך אותו הדבר. אני בעד סבלנות ולעשות את מה שאנחנו יכולים כדי לתת לחרדים להרגיש שהם רצויים ויכולים להשתלב בלי חשש.

קלעת!אני:))))
כמובן, כל אחד רשאי לכתוב מה שירצה. אבל יש קשרדג כחול
בין מה ששאלתי לבין מה שענית?
הקשר הוא שזה לבחור צדהרמוניה
אמןנוגע, לא נוגע

ואת צודקת.

אז בסוג של הפוך על הפוך- שהחרדים יתגייסו עכשיו בהמוניהם בתנאי שיקבלו את התנאים הדתיים המתאימים. אף אחד לא יוכל לומר להם עוד חודש "טוב מוותרים לכם בסוף". ככה רוב גדול של הקרביים יהיה דתיים וחרדים, וכבר לא יוכלו לחסום אותנו מלהגיע לפיקוד הבכיר. וכן שהחרדים ידרשו שבכל מחזור יהיו כמה טייסים חרדים. הרי ברור שיש שם כאלה שיתאימו, ואחרי שיסכמו את זה לא יוכלו לחסום אותם. ושזה יעוגן בחוק.

אח"כ שהחרדים ישתלבו בכלכלה, במערכת הבריאות ובשאר המערכות. וככה הכח של השמאל הקיצוני שדי שולט במערכות האלה יקטן.

וכמובן, שמבחינה פוליטית המפלגות החרדיות יהפכו להיות ימין אמיתי ולא שמאל/מרכז שמחופש לימין.

 

וככה נאבד את מלכות הרשעה מהארץ ביחד עם ה'/ה' יאבד אותה ע"י מעשינו.

זה כמו לגבי מחיית עמלק- בפרשת בשלח כתוב "כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמיים"- משמע שה' ימחה. בפרשת כי תצא כתוב "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים לא תשכח"- אנחנו מצווים למחותו.

רש"י מסביר- "מחה אמחה"- אני רוצה למחותו, ולכן תכתוב זאת זכרון בספר ותשים באוזני יהושע, כדי שעמ"י יעשו זאת בבא העת.

רמב"ן- הקב"ה ימחה את עמלק ע"י עמ"י, בדומה למה שכתוב ביחזקאל כה,יד- "ונתתי את נקמתי באדום ביד עמי ישראל".


 

 

מי מונע היום מהחרדים להשתלב בכלכלה, במע׳ הבריאותפ.א.
ובשאר המערכות, בהתאם לכישורים והיכולות האישיות?


(לא כעסקנים ומתווכים ומגייסים לקוחות - בזה החרדים אלופים במע׳ הבריאות) 

הם מונעים מעצמם. זה בדיוק מה שאני טוען.נוגע, לא נוגע
עבר עריכה על ידי נוגע, לא נוגע בתאריך כ"ב באדר ב׳ תשפ"ד 18:39

אבל ההשתלבות בכל המערכות האלה נדרשת כדי לאבד את מלכות הרשעה (השמאל הקיצוני ששולט במדינה) כמו שכולנו רוצים.

חרדים לא רוצים לשלוט. לא רוצים לנהל אחרים.פ.א.

לא רוצים להיות מעורבים במדינה בשום כלום.  

רוצים רק את הכסף והמימון - ושיעזבו אותם בשקט.  

תמיד היית אנטישמי, או זה משהו חדש אצלך?איתן גיל
לא קשור לאנטישמיות זה באמת נכון ולאו דווקא נובעאחו

מרוע.

זה נובע מכמה דברים, ברי שינוי לפחות ברמה מסויימתנוגע, לא נוגע
לגבי התזמון של הוויכוחברגוע

כבר כמה שנים שאין חוק (אי) גיוס מוסדר, ובגץ נתן לממשלה הרבה זמן לחוקק חוק חדש, אבל כרגיל דוחים הכל לרגע האחרון.

לכן עכשיו זה בדיוק הזמן לדון על הנושא, לא אחרי שכבר מחוקקים חוק..

"אנחנו לא שני צדדים!פתית שלג

כאילו הם אנשי הצבא - ה"קוזקים", התקיפים, – ואנחנו המבקשים והמתחננים. "קודם כל, עלינו לברר בירור יסודי את עצם מציאותנו. אנחנו היושבים פה, איננו שני צדדים. אנחנו כולנו, עבדי ד' וישראל עמו. כל אחד במקצוע שלו. מתוך כך, יש לעמוד על האמת, ולהכיר שהישיבות אינן רק מקום לימוד בלבד, אלא המשך תורה שבעל-פה, והמשך חיוניות נשמת האומה. קיום הישיבות אינו רק עניינם של אנשי מקצוע בלבד.

האינטרס שלנו, האינטרס של כולנו, של כל כלל ישראל הוא תקומת הצבא ותקומת התורה. קיום הישיבות נוגע לכולנו. זהו דבר יסודי ואלמנטרי. משמרת תקומת הרוח, תקומת תרבות ישראל, האידיאל וההכרח לגדל גאונים וצדיקים ואנשי חזון גדולים – הוא דבר חיוני לכל העם. זהו הכרח חיים. זהו אינטרס של כל ישראל. ומתוך כך נמשכת קדושת המשק והנשק של כלל ישראל בכל עוז ובכל אומץ".

(הרצי"ה)

דעת הרצי"ה על גיוס בני ישיבות (מאמר) – שיעורי הרב שלמה אבינר 

 

"דאמר רבי אבא בר כהנא אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה דכתיב (שמואל ב ח, טו) ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא מה טעם דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו משום דיואב על הצבא ומה טעם יואב על הצבא משום דדוד עושה משפט וצדקה לכל עמו (שמואל ב ג, כו)" (סנהדרין מט)

 

וזה כמו שאדם יוצא לעבוד, או לקיים מצוות (אחרות), וזה לא עומד בסתירה לתלמוד תורה כנגד כולם. פשוט צריך, אז עושים.

כונן שמקבל קריאה של פיקוח נפש בזמן הלימוד, וסוגר את הספר, לא פוגע בכלל בערך לימוד התורה.

 

חוץ מזה, אני מעריך שאתה יוצא מנקודת הנחה שצריך אותם למערכה.

בפועל, יש הרבה זקנים, ילדים ונערים, ובעלי פטורים למיניהם.

יש גם בעלי פרופיל נמוך, שלא בטוח שהמערכת צריכה עוד עשרות אלפים כאלו.

אז גם כשחתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה לימוד התורה לא פוסק.

 

 

מדרשים ומימרות צריך לקחת בפרופורציהshaulreznik

"תורה מגנא ומצלא" וכו' וכו' הן מטבעות לשון בעלות תפקיד חינוכי. מבחינה אמפירית, הן לא החזיקו ולא מחזיקות מים, לא בתקופת התנ"ך, לא בפוגרומים ולא במדינת ישראל (שדווקא קצרה הצלחות צבאיות גדולות יותר כשמספר מקבלי הפטור עמד על 400 - 1000 בני ישיבות).

 

המגזר הדתי הכי קרוב ל"יהדות התורה", לא המפלגה, אלא עם ישראל בתקופת המקרא שגם עבד, גם למד, גם נלחם באויבים. המגזר החרדי מסתמך על מדרשים, אגדות, מיסטיקה והבטחות מפליגות שלא מתממשות.

 

ברור שתורה מגנא ומצלאנפשי תערוג
תבדוק כמה חרדים נפלו בקרבות ותראה שזה נכון
אוי בדיחה עצובהדג כחול
בשנת 1948 היו בפועל 400 תלמידי ישיבותאיתן גיל

עם זאת מעולם, אבל מעולם, לא נקבעה הגבלה למספרם.

מיד אחר פגישת בן גוריון עם החזון איש קרא החזון אליו את יושב ראש ועד הישיבות, הרב טננבוים, ונתן לו הוראות ביצוע, והן תקפות כל עוד לא ישנו אותן.

למען הסר ספק היה ברור ומוסכם שמידי שנה יגדל מספרם בגלל ריבוי טבעי.

מה זה סותר?advfb
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אולי יעניין אותך