ירושלים יהודית #3ימח שם עראפת

אוי טאטע, נאנחה מרים, והתיישבה על בור המים. מה קרה? שאלתי. ה' ישמור! נבהלה מרים וקפצה מהבאר. משיגינע!! מה יש לך?? כל הזמן אתה צץ פה, התעצבנה מרים. צחקתי. מרים נעצה בי מבט כועס ושכחה מהביישנות שלה. זה לא צנוע שאתה כל הזמן מדבר איתי, היא כעסה. שתקתי לרגע. ושאת מדברת איתי זה כן צנוע? ובמושב ליצים לא ישב, מלמלה מרים בזעף ונכנסה פנימה.

אוי טאטע, לחשתי אל תוך הלילה.


 

                                     ***


 

בבוקר אף אחד לא העיר אותי, וישנתי עד שעה מאוחרת. קמתי באיטיות ונטלתי ידיים. מים לא חסר בירושלים, ברוך ה'. דידתי לשולחן בחדר הגדול והנחתי תפילין. לקחתי סידור ויצאתי החוצה, לספסל האהוב עליי. התפללתי. אחרי שמונה עשרה חזרתי לשבת, ושוב לא קמתי, גם לא לעלינו לשבח. ישבתי שעה ארוכה על הספסל, עד שנהייתי צמא. קמתי והורדתי את התפילין, הנחתי על הספסל ודידתי לבאר. נטלתי את דלי הפח המשמש למילוי, שבתוכו יש אבן, וזרקתי אותו כלאחר יד לבאר. הסתכלתי על הדלי שוקע. ניסיתי להוציא אותו החוצה, אבל ידיי לא הצליחו למשוך בחבל. הרגשתי חולשה פתאום, והתיישבתי על הקרקע. רק לא שוב, מלמלתי. חייכתי לעצמי פתאום, כמה מגוחך זה, שאני לא יכול לשאוב דלי מים, ומרים שואבת דליים רבים...

גברת שוורץ יצאה החוצה עם דלי פח. הכל בסדר שלמה? היא שאלה אותי תוך כדי שהיא ממלאת את הדלי שלה מהבאר. במקום תשובה התחלתי לצחוק צחוק חסר שליטה. מרים וגברת שוורץ, הן יכולות לשאוב מים, אבל אני? גבר חלש שכמוני? רק המשכתי לצחוק. דאס איז א משיגינער, ציקצקה גברת שוורץ ונכנסה עם הדלי לביתה. ואני נותרתי צמא.

ריחות הבישולים עלו מבתי החצר, כולל ביתנו שלנו. עשן עלה מארובות התנורים. בקיץ זה נורא לעמוד ליד התנור הרותח, אבל עכשיו באדר זה ממש בסדר. שפר מזלנו שיש לנו תנור בבית, רבות המשפחות שמתקררות בחורף ומבשלות בחצר.

אחד הזאטוטים של שוורץ נכנס לחצר מהרחוב, מחזיק מקל עץ בידו. שלמה, צהל הזאטוט, תן לי את כספך, ולא, אדקור אותך בחרבי! גיחכתי. בן כמה אתה זיסאלע? שאלתי. שתים עשרה, השיב הזאטוט בגאווה. ואתה לא חושב שאתה גדול מכדי לשחק במקלות? הטורקים לא חושבים שהם גדולים מכדי לשחק בחרבות, השיב הזאטוט ושעט לרחוב. צחקתי. הזאטוט הזה מצא חן בעיניי, ללא ספק.

קמתי ונכנסתי הביתה, ואז נזכרתי ששכחתי את התפילין ויצאתי שוב. הזאטוט ממקום ואחד מאחיו ניסו לשפד אחד את השני במקלות שלהם, וצווחותיהם העידו שהם ז'נדרמים מיומנים. רוצים להיות גאפירים שלי? צעקתי לסערת נפנופי המקלות. הז'נדרמים הצעירים הפסיקו להשתולל והתייעצו ביניהם. גלגלתי את רצועות התפילין על הבתים, וכשסיימתי היו הגאפירים שלי מוכנים לבצע משימת התנקשות בכל מי שאדרוש.

אפנדי, שו בידק?(אדוני, מה רצונך?) סיכם אחד הזאטוטים את בקיאותו בשפה הערבית. בידי חובז', עניתי.(רצוני לחם).

אחד הזאטוטים התאמץ להיזכר מה זה חובז'. השני התייאש מלהיות גאפיר והלך להילחם בעמלק, זאת אומרת בעץ הזית. חלאס! צעקתי לעברו, ביכפי!(די! מספיק!) בל תשחית! הזאטוט הפסיק. מה השם שלך? שאלתי אותו. פרץ, ענה הזאטוט ושירטט קווים באדמה במקל שלו. ואתה? שאלתי את הזאטוט השני. זרח, ענה הזאטוט בפרצוף מכווץ. אתם תאומים! הבנתי פתאום. פרץ נעץ בי מבט זדוני. רוצה להילחם בי? שאל וזרק אלי את המקל שלו. תפסי את המקל. רגע אז עכשיו עם מה אתה? שאלתי. פרץ חטף לזרח המהורהר את הנשק, ודקר אותי בחזה בזינוק מרשים. טוב אתה, אמרתי והתחלתי לצחוק. פרץ ניסה לתקוף שוב, הפעם מכיוון מותני השמאלית. הרמתי את המקל והדפתי את החרב שלו כלפי מעלה. הוא קפץ הצידה ודקר אותי בחזה. צחקתי, פעולות ההתחמקות שלו היו מושלמות. כשתגדל תהיה ז'נדרם! צחקתי. ז'נדרם יהודי, הדגיש הזאטוט. ברגע הזה פתאום ראיתי את גברת שוורץ בפתח ביתם, דלי פח בידה, ותימהון בעיניה. יו, דאס איז א גרוייסע משיגינער, שמעתי אותה ממלמלת כשהיא הסתובבה חזרה פנימה, שוכחת מהמים שרצתה למלא. אוי ואבוי, אמרתי והתחלתי לצחוק, אני כנראה באמת משוגע, אמרתי וצחקתי.

לחם!! זה לחם!!! צהל זרח וחטף לי את המקל. עכשיו שני הזאטוטים הכריזו על ניצחונם כנגדי וחזרו לנסות לדקור אחד את השני.

הכנסתי את בתי התפילין לשקיק הבד. עמדתי להיכנס פנימה, כשהרב שוורץ קרא לי פתאום מפתח ביתם. הסתובבתי אליו. כן? שאלתי. הרי שלך מוטל לפניך, ענה הרב שוורץ והושיט לי את צרור המטבעות שהבאתי לו בדרכי אל הקישלה. תודה, אמרתי ונכנסתי הביתה.

הנחתי את התפילין על אדן החלון הרחב ששימש כמדף, והסתכלתי בשעון הכיס של אבא. השעה כבר אחת בצהריים. לקחתי את בגדי השבת שלי, ואת צרור הכסף, ויצאתי החוצה לרחוב. צלעתי בסמטאות לכיוון החמאם של הספרדים. אחרי מאורעות השבוע, יהיה נחמד לרחוץ בו.

החמאם היה ריק יחסית, בשעה הזו. התפשטתי ונכנסתי למים החמים. לידי רחצו שני זקנים מיהודי ירושלים, אשכנזים גם הם. בזמן שחפפתי ראשי הקשבתי לשיחתם, מחייך לתיאוריהם השונים. כשיצאתי מבריכת הרחצה ראיתי בחור מחטט בבגדים המונחים על המסמרים ובספסלי האבן. תחילה חשבתי שאלו הם בגדיו, אבל כשעבר לחטט בבגדיי, הבנתי מיהו. גנב!!! צעקתי וצלעתי לעברו. הגנב נבהל מצעקתי וברח החוצה, צרור הכסף שלי משתלשל מידו. רדפתי אחריו, או נכון יותר צלעתי אחריו עד לפתח, ואז נזכרתי שאני ערום, והספקתי בצווחה נוספת, גנב!!!! ואחרי כן שבתי אל בגדיי. שלווה מוזרה נחתה עליי כשלבשתי את בגדיי, כאילו לא נגעה לי הגניבה כלל. יצאתי בנחת מבית המרחץ הספרדי, ועליתי לכיוון בתי הכנסת הספרדיים. פתאום ראיתי את הבחור הגנב צועד בנחת ברחוב. חוצפה שכזו! כל השלווה שהייתה בי נעלמה. החלטתי לעקוב אחריו ולגלות מי הוא, וכך להשיב את הגניבה ואת האחרות. אוכל לעבוד כחוקר אצל האחים שוורץ, חשבתי בחיוך.

הנער נכנס באחת הסמטאות ונעלם מעיניי. בגלל צליעתי התקשתי לעקוב אחריו, והיה נדמה שהוא חמק ממני. פלטתי קללה ביידיש, וחסיד שעבר לידי הטה את כובעו על עיניו והתכרבל בקפוטה המפוספסת שלו, כמו רוצה לומר שדיבורי אינו ערב לאזנו. התקדמתי למטה, לכיוון הכותל, בתקווה שאראה שוב את הנער. תקוותי לא נכזבה, הנער עמד בדיוק במרכז הכותל, לבוש באותה ג'לביה חומה, יחד עם נער נוסף.

התקדמתי אל עבר השניים וחיכיתי שילכו לביתם. ז'נדרם טורקי עבר ברחוב הכותל על סוסו שעשה צרכיו תוך כדי הליכה. אפנדי! פניתי אליו בערבית, תעזור לי! מה אתה רוצה? שאל הז'נדרם. הילד הזה גנב לי כסף, אמרתי והצבעתי על הגנב. הז'נדרם הסתכל על הנער והמהם משהו מתחת לשפמו. אני אביא לך חלק בקשיש, אמרתי לו. טייב, אמר הז'נדרם וסובב את סוסו. ולד! צעק על הילד. תעל להון! (ילד! בוא לפה!) הנער התקדם לכיוון הז'נדרם. כן? שאל. תביא את מה שגנבת, פקד הז'נדרם בקשיחות. מה? לא גנבתי כלום, אמר הילד והתחיל ללכת אחורה. גנבת, גנבת! צעק הז'נדרם והדהיר את סוסו לעבר הבחור. הוא נבהל ונפל על הריצפה, משמיע קול קירקוש מטבעות אגב כך. מספר חסידים ירושלמים הביטו בנו מעל דפי הסידור. זקן תימני סילסל בגרונו פסוקי תהילים. תביא את מה שגנבת!!! צעק שוב הז'נדרם. הנער רוקן את כיסיו על אבני הריצוף, וברח עם הנער השני. תודה רבה, אמרתי לז'נדרם. בקשיש, הוא הזכיר ממרום סוסו. הושטתי לו שני לירות. הוא קירקש במטבעות והדהיר את סוסו אל שער האשפות. ברוך ה', מלמלתי. בהחלט ייתכן שהז'נדרם היה מחליט לקחת לי הכל, אבל נראה שה' גילגל זאת בצורה טובה, חשבתי.

בדרך חזרה פגשתי חברים מהישיבה, ועלינו יחד משכונת המוגרבים לכיוון ביתי. שלמה, אתה חוזר לישיבה? שאל דוב בער. לא, עניתי לאחר התלבטות קלה. הרי לא עזבתי את הישיבה בגלל המושבה הספציפית של יעקב, אלא בגלל שלא למדתי כל כך. לץ נשאר לץ, הסכים מרדכי. עברנו בסמטאות בהן הלכתי קודם לכן, ולפתע ראינו שני נערים ערבים מציקים לילד קטן. היי! צעקתי עליהם, תעזבו אותו! מה אמרת? שאל מרדכי שלא הבין ערבית. הוא אמר להם לעזוב אותו, אמר חיים בחשש. שלמה אתה בטוח שזה רעיון טוב? הערבים הסתכלו עלינו. הילד עמד לבכות, הוא שכב על הריצפה ושני הערבים דרכו עליו וירקות עליו. יש לך בעיה?? שאל אחד מהם באיום. חיים נסוג אחורה מעט. כן, יש לי בעיה, אמרתי בתקיפות, עזבו אותו ולכו. או שמה תעשה, אה? אמר השני ודחף אותי לריצפה. קמתי במהירות רבה ככל שרגלי אפשרה לי. מרדכי הלך גם הוא אחורה, מבוהל מנימת האיום. הכנסתי את היד אל הכיס ואחזתי בצרור המטבעות. הערבי התקדם אליי, מתכוון לדחוף אותי שוב. שלפתי את הצרור במהירות וחבטתי בפניו המופתעות בכל כוחי, מכלה בו את זעמי הכבוש על הז'נדרמים הארורים שרק מתנכלים לנו. מה אתה עושה?? נבהל חיים, הם יהרגו אותנו עכשיו, מלמל וברח. פחדן!!! צעקתי אחריו ביידיש, בדיוק כשהערבי הפיל אותי שוב לקרקע, והמטבעות התפזרו ברחוב. הרעש בלבל אותו לרגע, רגע שהספיק לדוב בער להתנפל עליו ולהטיח את ראשו הריצוף האבן. הערבי השני התנפל על דב בער, ומרדכי התנפל עליו מאחור, שורט אותו בפניו ונושך אותו בעורפו כילדה קטנה. הערבי נאבק להשתחרר ועזב את דוב בער, שקם ובעט בבטנו של הערבי השרוע על הקרקע. אני קמתי ועקפתי את הניצים, בדרכי אל הילד שהסתכל בנו בעיניים קרועות לרווחה. שו אסמכ? שאלתי. (מה שמך?) זכריה, ענה הילדון בקול חנוק. אינת יאהודי?! שאלתי בהפתעה מהולה בכעס. נעם( כן), השיב הילד. תעל(בוא), אמרתי והרמתי אותו, כמאן אנא יאהודי(גם אני יהודי), אמרתי וצלעתי בחזרה לכיוון הניצים. הערבים קמו בינתיים ועמדו זועמים מול דוב בער ומרדכי. רוחו מן הון! (לכו מפה) צעקתי בגרון ניחר, או שנקרא לגאפיר שגר פה, הצבעתי על שער ברזל. הנערים הזועמים קיללו אותנו ואת הורינו בערבית, נעצו בנו מבטי שנאה אחרונים והלכו להם.


 

ירושלים של מטה #2 - פרוזה וכתיבה חופשית

לכבוד הפרשה מעלה משהו משנה שעברההוד444

להתעטר 

בשקט בחוץ בפנים

קצת יצירת אטמוספירה אחרת

להרגע להתייחד ומאיליו זה מקרין

עושה מעשה נערות מסלסל בשערו 

הוא המושלם הוא מקרין הוא בשלב אחר 

מגלה ה' בפועל

במעשה בתנועה

יש לו צדק מיוחד

יש לו שם

יש לו אומץ 

אי אפשר להתעלם

מעבר לכל החלומות יש שם אמת

נו אז מה עכשיו נשחט עוד עיר?

נפקיר עוד אחת?

-מגע של בית אבא-

אנוכי ערב את הנער

           תפילה חרישית

 

                                               פיצוץ

'ויגש אליו'

             חור שחור

                               ליט לה מגרמה כלום

                                                               הוציאו כל איש

                                                                            ויבך..

(קצת הרבה מבולגן אבל אשמח לתגובות @ימח שם עראפת 

יפה אחי,ימח שם עראפת
הייתה לי צמרמורת בשורה האחרונה.. דמיינתי את יוסף והסיטואציה..
תודה כפרההוד444אחרונה
שיר רע מיום רעצדיק יסוד עלום

"עולם מכוער מאוד"

-



אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים

רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים

אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים

נשברו אמיתות, אותיות, מספרים


שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן

נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס

מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן

את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש


מצאנו בעדשת הטלסקופ:

העולם קטן מאוד

ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס

נשכח נזעם נפצע ונתמוגג


הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים

ההמון על המזח צוחק וגונח

מוכר הקרח מחלק להמונים


בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך

אם לא כדי להטביע צעקה נואשת

אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו

של עולם מכוער מאוד

שירת נשים חצי נחמהצדיק יסוד עלום

(לטיפשים)

דמיורגוסצדיק יסוד עלום

את האדמה הזאת, כן, כאן

עם האנשים האלה, הקמוטים

מחשבות יתבטאו במילים

רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה

למאוויים הגדולים תוצמד שפלות

תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות


תאהבו את האדמה הזאת

תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן

תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה

היא שלכם ובשבילכם


אם תתגעגעו אל הכוכבים

אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב

אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב

אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי


לחזור לשורה!

כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאר

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

הסתכלתיארץ השוקולד

האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?

זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.


מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.


ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?

הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.

האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?

ומה לגבי מפלגה עם נשים?


אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.

אזקעלעברימבאר

מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.

 

אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.


 

מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?


 

האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי


 

לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.

 

אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך

שאלות יפותארץ השוקולדאחרונה

מכוון לשלטון יהודי עצמאי ולא לפרטים.

ראש ממשלה הוא לא מלך וזה היתרון הגדול.

 

זה לא רק דין בראש ממשלה אלא כל מינוי על הציבור כמפורש ברמב"ם.

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

יפה אחי, אבל בתור דוס פחות אהבתי את הסוף🫣ימח שם עראפת
אהבתי, סיפור כיפי וחמוד ויפה כזהמבולבלת מאדדדד
כאילו ממש מתאר סיטואציה יומיומית, אבל שם עליה פוקוס. 
להבהיר.אני הנני כאינניאחרונה

כל הקטעים בסגנון הזה הם משלים.

 

אנסה אסביר את הנמשל ומשם אני מקווה שתוכלו להשליך ולהבין לבד את המשל כפי הצורך. 

עם ישראל חוזר מן הגלות, מתוך העמים שמכונים בחז"ל "המים הזידונים" (זדון - כוונה), אל ארץ ישראל. הוא מתיר את כבלי הארץ, החומר, אבל נותר כלוא בכבלי הרוח, ברעיונות זרים, אותם הוא מחשיב ערכיים ומתקשה לפשוט אותם מעצמו. עמ"י חש שישנם ערכים שעליו להתחמם לאורם, להתחיות ולהתרגש, מתוך הארץ וקדושתה, ועדיין מסרב לפשוט את הגלותיות המחשבתית. הוא חש איזה ריחוק מה', שמחכה להשפיע אורות בכלים, לגלות את עצמו יותר עד כדי הייחוד השלם.

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאר

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

ולמה בסוגריים?אני הנני כאינני
אני אוהבת מילים, לא טובה בלכתוב אותןמרגולאחרונה

האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)


מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.

אצרף שניים מהם.


ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):


זוגיות | עידית ברק


כל הזמן הולכים

זה לקראת זו.

ישנם ימים שנפגשים

ישנם ימים שלא. 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

אולי יעניין אותך