ירושלים של מטה #2ימח שם עראפת

ברחתי, אבל הז'נדרם רדף אחרי על הסוס והיה מהיר ממני. הגעתי כבר לרובע היהודי, ואז תפס אותי ז'נדרם שבא ממול וראה את הקצין רודף אחרי. קח אותו לקישלה! פקד הקצין בטורקית.

הז'נדרם ציית והוליך אותי במעלה רחוב השלשלת. הרחוב היה עמוס, ויהודים רבים היו בו. הרב שוורץ השכן ראה אותי. הוא ניגש לז'נדרם והושיט לו שתי לירות. הז'נדרם הכניס אותם לכיס, והרב שוורץ הצביע לו על השקיק שבידו, רומז שיביא לו נוספים. אני לא יכול, אמר הז'נדרם, זה אבו עלי, אי אפשר לשחרר אותו. הרב שוורץ הוציא עשר לירות, אבל הז'נדרם הניד בראשו לשלילה. למה אתה לוקח אותו? שאל הרב שוורץ והתלווה אלינו. שני ז'נדרמים נוספים הצטרפו, מוודאים שלא ינסו לשחרר אותי. אני לא יודע, אמר הז'נדרם. הוא ברח מאבו עלי. דברו איתו. ניסיתי לשחד אותו, לחשתי לרב שוורץ. הוא נשך את שפתיו. נתתי לו את צרור המטבעות לפני שהז'נדרם ייקח לי אותו.

הגענו לקישלה, והרב שוורץ הבטיח שיעדכן את הוריי, ואז הלך. נכנסנו פנימה והז'נדרם הכניס אותי לחדר מסריח, עם עוד כמעט עשרים איש, חלקם גנבים ושודדים, אבל זיהיתי ביניהם גם כמה יהודים חסרי מזל. הייתי עייף מטלטלות הדרך, והתיישבתי על ריצפת האבן כשגבי שעון על הקיר.

כעבור שעה נפתחה הדלת. אבו עלי עמד בפתח עם עוד ז'נדרם. קח אותו, פקד והצביע עלי. הז'נדרם תפס בידי ומשך אותי בפראות החוצה. נעמדתי וכשלתי אחריו. הוא הכניס אותי לחדר החקירות. מכשירי העינויים המגוונים הבהילו אותי והתחלתי לרעוד בלי שליטה. הז'נדרם יצא וחוקר נכנס.

מי אתה? הוא שאל. אני שלמה שלזינגר, עניתי בקול רועד. מה הקשר שלך ליעקב ברגר? הוא שאל בנוקשות. השאלה בלבלה אותי, ושתקתי. דבר!!! צעק החוקר והצליף ברגלי במגלב. איי! צעקתי ואחזתי ברגלי. דבר!!! צעק שוב החוקר והושיב אותי בכוח בכיסא. אנחנו חברים! צעקתי כשהוא הרים את המגלב. סטלאש!! שקרן!!! דבר!!! הכאב היה חד,  בקצה המגלב הייתה גולת מתכת. אנחנו רוצים להקים מושבה ביחד, צעקתי בפחד ומיששתי את רגלי. מושבה, אה? מלמל החוקר. הוא החל להסתובב בחדר.

למה הוא צריך אקדח? ירה פתאום. מכיוון שכל החקירה התנהלה בערבית חשבתי שלא הבנתי טוב מה הוא אמר. בָּרוּדֶה?!(אקדח) שאלתי בתימהון. כן, אקדח, אמר החוקר בארסיות והצליף שוב ברגלי. ייללתי בכאב. אני לא יודע כלום על אקדח! צרחתי באימה. החוקר הצליף שוב. דבר כבר למה הוא צריך!!!! אני לא יודע, בכיתי.

החוקר הניח לי, למזלי. הוא קרא לז'נדרם שגרר אותי בחזרה לתא, ולא קרא לי שוב. דיממתי לאורך המסדרון. הז'נדרם שמט אותי במרכז התא ויצא. אחד היהודים עזר לי לחלוץ את נעליי, ואחד העצורים, ארמני דווקא, נתן לי קצת מים לשתות. הפצע המשיך לדמם. ברגלי היו שקעים ממגלבו של החוקר המנוול. שקעים מדממים. השעה כבר הייתה שעת צהריים מאוחרת. לאחר כמה שעות נכנס ז'נדרם עם מגש פיתות יבשות וכד מים. העצורים עטו על האוכל, ואחד מהם זרק לי פיתה. היא הייתה יבשה וקשה, אבל הייתי רעב ואכלתי אותה. הלילה ירד ונרדמתי.


משם אתם כבר יודעים מה קרה, התעוררתי בבוקר בתא האפל, והז'נדרם שיחרר אותי. ועכשיו עליתי על עץ הזית שבחצר. מרים ויסנברג יצאה מביתה מלווה באחותי הקטנה מלכה. הן התיישבו בדיוק מתחת לעץ, על הספסל שבנה יוסף, הבן הבכור של ויסנברג.

תקשיבי, אמרה מרים, אמא שלך לא רוצה ששלמה ידע שום דבר, בסדר? לפחות עד שהוא יחלים. אף מילה על כלום. מלכה בת העשר הנהנה בצייתנות, נהנית מתשומת הלב של מרים. נזהרתי לא להשמיע רחש, וקיוויתי שמרים תאמר בקול מה לא לומר לי. הרגשתי שובב למדי.

אם שלמה שואל אם שיחררו את יעקב, את אומרת שכן, בסדר? לא מוסיפה שום דבר. טוב, אמרה מלכה. פלטתי קריאת שמחה. יעקב שוחרר! לרוע המזל פלטתי אותה בקול, ומרים הסתכלה למעלה בחדות. ה' ישמור! נבהלה וקפצה מהספסל. חייכתי אליהן מהענף. מרים החווירה. מלכה, שאלתי, מה עוד לא לומר לי? לכי, התעשתה מרים, תקראי לאבא שלך, מהר. מלכה רצה לבית ויסנברג. הסתכלתי על מרים. מה קרה ליעקב ברגר? שאלתי. לא קרה לו כלום, גימגמה מרים, הוא שוחרר אחריך. אל תשקרי מרים, אמרתי בעזות, מה קרה ליעקב?? היא מלמלה משהו לא ברור, נבוכה מהעובדה שהיא מדברת איתי בכלל.

אבא נכנס לחצר והסתכל עלי בשוק. מה אתה עושה שם?? צעקה אמא שבאה מאחוריו. רד מיד!!! אני לא יורד, צעקתי, עד שתאמרו לי מה קרה ליעקב ברגר!

נראה לי שאם הוא יכול לטפס על עצים, הוא יכול לשמוע את זה, אמר הרב שוורץ לאבי. בסדר, הסכים אבי, אבל בתנאי שתרד קודם!!!

אממ.. מלמלתי, נראה לי שאני צריך עזרה.

בסוף הביאו את הסולם של שוורץ וירדתי. עכשיו, מה קרה ליעקב ברגר? שאלתי את אבא. סביבנו עמדו כל השכנים בהרכב מלא. כולם ידעו שאני ויעקב חברים בלב ובנפש. אבא הרכין את ראשו וביקש שאשב על הספסל. התיישבתי.

טוב, אז התברר שיעקב קנה אקדח, אמר אבא. כן אני יודע, אמרתי בקוצר רוח. הטורקים גרשו אותו מהעיר, סיים אבא בדרמטיות.

פרצתי בצחוק. הרי גם ככה התכוון יעקב לעזוב את העיר! זה הכל? שאלתי בין פרצי הצחוק. דאס איז משיגינע, אמרה גברת שוורץ והלכה לה. יש גם את משפחתו, אמר הרב שוורץ. מגרשים גם אותם. הפסקתי לצחוק. הוריו הזקנים של יעקב לא יוכלו לעבוד במושבה שיקים. נתנו להם שהות עד מחר בבוקר, הוסיף אבא. הקהילה שלחה כבר מישהו שישחד אותם, אבל כנראה שיעקב יגורש בכל אופן.

כולם המשיכו להסתכל עליי. מה? שאלתי. ממחר אתה חוזר לישיבה סוף דיון, נשברה אמא. שום מושבה, שום יעקב ושום הרפתקאות, ברור? אבל אמא, ניסיתי לענות, אבל אמא רק אמרה לך להיפרד מיעקב והלכה, ממלמלת כמה טיפש היה יעקב שקנה אקדח.

גברת ויסנברג ובעלה נכנסו הביתה. מרים ישבה עם מלכה ורחל על הבור, משתיקה אותן. אבא התיישב לידי. אמא צודקת, הוא אמר. שתקתי.

בעלה של הבת של ויסנברג נכנס לחצר. הוא נסע ליפו למשך שבוע ובדיוק חזר. אשתי, הוא קרא מהשער, וכל המבטים הופנו לעברו. אריה! שמחה אשתו. בואי, יש לי הרבה מה לספר, אמר כשפניו קורנות ונכנס לבית ויסנברג עם כלתו. שלושת הזאטוטים של שוורץ יצאו לרחוב לשחק עם כלב משוטט, והרב שוורץ יצא להחזיר אותם.

טוב, אמר אבא, וחבש את הקסקט שלו. עוד מעט מנחה בבית כנסת הרמב"ן. הוא קם ויצא גם הוא לרחוב. נשארנו רק מרים, אחיותי מלכה ורחל, הבת הקטנה של שוורץ ואני. מרים שמרה על הבנות שלא יפלו לבור, תוך כדי שהיא מנסה להרים את המכסה ולסגור אותו.

הרב שוורץ נכנס לחצר ואחריו הזאטוטים, בדרכם לבית שוורץ. אחד מהם הרים את אחותו והם נעלמו בבית. מרים עדיין לא הצליחה להרים את המכסה וקיללה אותו ביידיש. (כולנו דיברנו יידיש, גם השיחות הקודמות היו ביידיש, אבל אתם לא הייתם מבינים אז תרגמתי) קמתי מהספסל ודידתי לכיוון הבור הפתוח. מרים לא שמה לב שאני עומד מעליה. היא המשיכה לקלל את הערבי שבנה מכסה כל כך דפוק שכל הזמן נתקע. תני לי, ביקשתי. היא נבהלה וכמעט שנפלה בעצמה לבור. משיגינע, מלמלה. זוזי, פקדתי. היא צייתה. נענעתי את המכסה ימינה ושמאלה, והציר השתחרר. סגרתי את הבור. הסתובבתי והתחלתי לדדות לכיוון הבית.

שלמה, קראה לי מרים פתאום. מה? הסתובבתי. מרים הצביעה לי על השער. שמואל, אחיו הגדול של יעקב עמד שם. דידתי אליו במהירות. חיבקתי אותו בלי מילים, לא ידעתי מה לומר. שלמה, לחש שמואל. כן? שאלתי. יעקב לא רוצה שתבוא למושבה. אבא שלך הגיע אלינו, הוא סיפר שאתה עדיין רוצה לבוא אל המושבה, אבל הוריך צודקים, מקומך בישיבה. לפני שעיכלתי את הפצצה שהטיל עליי כבר נפרד ממני לשלום, ורץ החוצה בחזרה לביתו. כשלתי בחזרה לכיוון הבית, כשליבי כבד עליי. מלכה ורחל נכנסו הבייתה בינתיים. מרים תלתה כבסים על החבל שליד בית משפחתה. הם צודקים, אמרה לפתע. מה? שאלתי בבלבול. לא הייתי רגיל לכך שמרים פונה אלי מרצונה החפשי. בדרך כלל היא מתביישת ממני. הם צודקים שאתה צריך להיות בישיבה, אמרה שוב בביישנות ונכנסה לבית. נשארתי בחוץ עוד זמן. היא בלבלה אותי, כי אולי באמת הם צודקים ומושבה זה לא לי. וגם אקדח, יעקב באמת השתגע. נזכרתי שלא הנחתי תפילין עדיין, ונכנסתי הבייתה.


הלכתי לישון מיד אחרי ערבית, בלי לאכל ארוחת ערב. באמצע הלילה החלה תחושת הרעב להציק לי והתעוררתי. הלכתי למטבח ומצאתי את שארית התבשיל בסיר, ואכלתי אותו. אחר כך נמאס לי להיות בבית. יצאתי החוצה לחצר, והתיישבתי על הספסל. השער היה סגור בגלל הצבועים שמנקים את הרחובות מהפגרים.

השעה הייתה מאוחרת, אף כי לא ידעתי מהי. בבית משפחת ויסנברג דלקה מנורה ואורה התפרץ מבעד לתריסים. אבל לא רק אורה, כעת גם צעקות התפרצו. נשמע כמו ויכוח קולני במיוחד, חשבתי. הבת הנשואה של ויסנברג יצאה החוצה בסערה וטרקה את הדלת. מרים יצאה בעקבותיה וקראה לה. הטונים בבית ירדו ועברו לדיבור. אני לא מאמינה שהוא רוצה לעזוב ליפו, התפרצה הבת של ויסנברג, שהתברר שקוראים לה לאה. גם אני לא, חיבקה אותה מרים. בעלה של לאה יצא החוצה. אני מצטער, לאה, לא רציתי לצער אותך. אם את לא רוצה שנעבור ליפו, נישאר בירושלים, הוא אמר בעצב. לאה התחילה לבכות. הרגשתי לא נעים שאני שומע ורואה הכל. ניחמתי את עצמי שלפני כמה שעות הסיטואציה הייתה הפוכה. אבל אני רוצה שגם אתה לא תהיה עצוב, בכתה לאה, אני רואה כמה אתה רוצה ללכת ללמוד אצלו... לאה, אני רוצה שתהיי שמחה יותר ממה שאני רוצה ללמוד אצלו. אנחנו נשארים בירושלים, זה ודאי היה רק השפעה חולפת, רשימו מהשיעור ששמעתי, ולא יותר מכך. קולו התרכך ולא שמעתי מה אמרו. מרים עזבה את לאה, ולאה ובעלה נכנסו פנימה, יד ביד, מחייכים אחד לשני. מהבית עלו עכשיו קולות שמחים.


ירושלים האחרת #1 - פרוזה וכתיבה חופשית

לכבוד הפרשה מעלה משהו משנה שעברההוד444

להתעטר 

בשקט בחוץ בפנים

קצת יצירת אטמוספירה אחרת

להרגע להתייחד ומאיליו זה מקרין

עושה מעשה נערות מסלסל בשערו 

הוא המושלם הוא מקרין הוא בשלב אחר 

מגלה ה' בפועל

במעשה בתנועה

יש לו צדק מיוחד

יש לו שם

יש לו אומץ 

אי אפשר להתעלם

מעבר לכל החלומות יש שם אמת

נו אז מה עכשיו נשחט עוד עיר?

נפקיר עוד אחת?

-מגע של בית אבא-

אנוכי ערב את הנער

           תפילה חרישית

 

                                               פיצוץ

'ויגש אליו'

             חור שחור

                               ליט לה מגרמה כלום

                                                               הוציאו כל איש

                                                                            ויבך..

(קצת הרבה מבולגן אבל אשמח לתגובות @ימח שם עראפת 

יפה אחי,ימח שם עראפת
הייתה לי צמרמורת בשורה האחרונה.. דמיינתי את יוסף והסיטואציה..
תודה כפרההוד444אחרונה
שיר רע מיום רעצדיק יסוד עלום

"עולם מכוער מאוד"

-



אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים

רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים

אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים

נשברו אמיתות, אותיות, מספרים


שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן

נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס

מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן

את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש


מצאנו בעדשת הטלסקופ:

העולם קטן מאוד

ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס

נשכח נזעם נפצע ונתמוגג


הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים

ההמון על המזח צוחק וגונח

מוכר הקרח מחלק להמונים


בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך

אם לא כדי להטביע צעקה נואשת

אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו

של עולם מכוער מאוד

שירת נשים חצי נחמהצדיק יסוד עלום

(לטיפשים)

דמיורגוסצדיק יסוד עלום

את האדמה הזאת, כן, כאן

עם האנשים האלה, הקמוטים

מחשבות יתבטאו במילים

רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה

למאוויים הגדולים תוצמד שפלות

תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות


תאהבו את האדמה הזאת

תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן

תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה

היא שלכם ובשבילכם


אם תתגעגעו אל הכוכבים

אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב

אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב

אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי


לחזור לשורה!

כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאר

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

הסתכלתיארץ השוקולד

האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?

זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.


מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.


ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?

הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.

האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?

ומה לגבי מפלגה עם נשים?


אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.

אזקעלעברימבאר

מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.

 

אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.


 

מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?


 

האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי


 

לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.

 

אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך

שאלות יפותארץ השוקולדאחרונה

מכוון לשלטון יהודי עצמאי ולא לפרטים.

ראש ממשלה הוא לא מלך וזה היתרון הגדול.

 

זה לא רק דין בראש ממשלה אלא כל מינוי על הציבור כמפורש ברמב"ם.

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

יפה אחי, אבל בתור דוס פחות אהבתי את הסוף🫣ימח שם עראפתאחרונה
✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאר

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

ולמה בסוגריים?אני הנני כאינני
אני אוהבת מילים, לא טובה בלכתוב אותןמרגולאחרונה

האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)


מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.

אצרף שניים מהם.


ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):


זוגיות | עידית ברק


כל הזמן הולכים

זה לקראת זו.

ישנם ימים שנפגשים

ישנם ימים שלא. 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

אולי יעניין אותך