לא משיח #4ימח שם עראפת

לאחר שנעלמו במבוך הסמטאות שיחררתי אנחת רווחה. דוב בער אחז את חזהו והתנשם בכבדות. מאפו זלג מעט דם. הוא קינח אותו על ידו וחייך חיוך ענק. מרדכי גם הוא חייך. איי, אמרתי ושפשפתי את גבי בידי הפנויה. מרדכי רכן ואסף את המטבעות לשקיק הבד. קח, אמר לי. איך ידעת שגר פה גאפיר? שאל דב בער. המצאתי, אמרתי וחייכתי. צריך ללכת, אמר דוב בער, ערבים הם נקמנים, הם יהיו פה עוד מעט עם תגבורת, ולא כדאי שנהיה פה. נכון, הסכמתי והתחלתי לצלוע קדימה במעלה הסמטה.

זכריה, איפה אתה גר? שאלתי. הילדון נעץ בי עיניים שואלות. אוייש, נכון, אמרתי את זה ביידיש, חשבתי וחזרתי על שאלתי בערבית. הילדון הצביע קדימה. הלכנו לכיוון שהצביע, כשהוא בזרועותיי. מזל! צעק פתאום הילד וקפץ מידיי. זכריה! קראה מזל, שהייתה בחורה תימניה שבדיוק עברה ברחוב. הדא אחוק? שאלתי. (זה אחיך?) איווה, מי אתם? איחנא(אנחנו)... גמגמתי ולא ידעתי מה לומר. זכריה! זעקה הבחורה לפתע. איפה ה'סימנים' שלך?? הילד התחיל לבכות וחיבק אותה. מה קרה לו? שאלה הבחורה באיום. מספר עוברי אורח נעצרו ברחוב. שני ערבים ארורים תפשו אותו, אמרתי בקצרה, והתגוששנו איתם. הצבעתי על דב בער שכתמי דם עיטרו את חולצתו. מה הם אומרים? לחש מרדכי. ששש..! היסה אותו דוב בער, שבעצמו לא ידע הרבה ערבית. זה נכון? שאלה מזל את זכריה, מרימה אותו בזרועותיה. כן, יילל הילד, הם חתכו לי את הסימנים, וזרקו אותם לתעלת הניקוז!! התייפח.

תבורכו מפי עליון!! ברכה מזל בהתרגשות, ולקחת לי זמן רב להבין את מה שאמרה, כיוון שדיברה בלשון הקודש, אבל בהגייה תימנית אותה לא הכרתי כל כך. הבחורה לקחה את הילד ונכנסה לאחת החצרות, ואנחנו הלכנו לנו חבולים ומרוצים מעמידתנו האיתנה כנגד הערבים. איזה פחדן חיים, אמר דוב בער, ראיתם איך הוא ברח? ירא ורך לבב, הסכמתי, מצטט גם אני פסוק בהשראת מזל.

השעה התאחרה, וצעדנו איש איש לביתו לקראת שבת. מה גם שדב בער טרם רחץ, ולאחר שדם עיטר את חולצתו ייתכן והיה הדבר עדיף כך, שלא לבש את בגדי השבת שלו.

צלעתי בסמטאות לחצר שלנו, כולי מלא גאווה על כך שהדפנו את הפוחזים. נכנסתי בשער ועל פניי חיוך רחב. נשות החצר עסקו בטיטוא הבית לכבוד שבת. הזאטוטים של שוורץ הולבשו בבגדי השבת שלהם, מוכנים לקבל את שבת המלכה. התאומים פרץ וזרח עמדו בפתח ביתם משני צידי הדלת, כשני הז'נדרמים בפתח הקישלה. ז'נדרמים! צעקתי אליהם בחדווה, רוצים לשמוע סיפור? התיישבנו על הספסל וסיפרתי להם איך חבטתי בצרור הכסף בפניו של הערבי. ראיתי שגם גברת שוורץ מקשיבה מן הצד, ושמחתי. לכשסיימתי את סיפורי הסתכל עלי פרץ ואמר: שלמה, אתה המשיח?! פרצתי בצחוק. למה נראה לך, צבטתי בלחיו, שאני המשיח? כי, השיב הזאטוט בלי להתבלבל, המשיח נלחם מלחמות ישראל! פרצתי בהתקף צחוק נוסף. אבל אני לא המשיח, אמרתי בין פרצי הצחוק. אז תפסיק להתנהג כמותו משיגינער, אמרה גברת שוורץ בכעס ונכנסה הבייתה. צחוקי נדם. קמתי מהספסל ונכנסתי הבייתה. מצב רוחי העליז הפך שפוף והתיישבתי על מיטתי, מטיל עליה את צרור הכסף ואת בגדיי המלוכלכים. אולי גברת שוורץ צודקת חשבתי, אולי באמת אני לא אמור להתנהג כמו משיח.

ברוכ'ל נכנס לחדר. מה שלומך? שאל. ברוך ה', עניתי בקול רפה. מה קרה? שאל ברוכ'ל כשהבין שאני מדוכדך. אני לא יודע, מלמלתי. שלמה! אמר ברוכ'ל, אני אחיך הגדול, אני רואה שמשהו עובר עליך, דבר איתי! ומה לומר?? התפרצתי עליו, שאני בחור בן 19 שעזב את הישיבה בגלל השטות של יעקב ושבגללו עכשיו אני פצוע ברגל?? מה לומר??? שהתחלתי להתנהג כמו המשיח???

יעקב השתתק, מופתע. מי אמר לך את זה? שאל כעבור כמה רגעים. את מה? את זה שאתה מתנהג כמו משיח. איך אתה יודע שמישהו אמר לי את זה? שאלתי בהפתעה. ניחוש, חייך יעקב. ניחוש נכון, אמרתי וחייכתי בעצבות. גברת שוורץ אמרה לי את זה. גברת שוורץ? ברוכ'ל הרים גבה. דיברת איתה? למה? שאל בהשתוממות. תראה, מה זה דיברתי, היא דיברה איתי, התחמקתי. היא מכירה אותי הרבה שנים, אתה יודע. כן, חייך ברוכ'ל, אני זוכר שהיא הייתה עוזרת לאמא ולמשפחת ויסנברג, הייתה שומרת עליך ועל חיים, ועל מרים ולאה, כדי שהנשים יוכלו לכבס בנחת בלי לדאוג לכם. זה היה עוד לפני שהתחתנה, כשהיתה סתם ינטע שולץ. חייכתי בשקט. אז נו, התעורר ברוכ'ל מזכרונותיו, מה אמרה לך גברת שוורץ? היא אמרה לי להפסיק להתנהג כמו המשיח. ולמה היא אמרה את זה? חקר ברוכ'ל. כי... התלבטתי אם לספר לו. פתאום סיפור גבורתנו היה מגוחך. סיכנו את עצמנו סתם, יכולתי לתת לערבים האלה בקשיש. וגם בהתחלה חשבתי שהילד ערבי, אז נכון שרחמיו על כל מעשיו, אבל כל פעם שאראה ערבי סובל אעזור לו בסיכון עצמי? המשכתי להתפלסף. ברוכ'ל הביט בי בשקט. מה קרה? אממ... התלבטתי. בסוף החלטתי לספר.

הייתי היום במרחץ של הספרדים, ומוגרבי אחד גנב לי את הכסף מהבגדים, הצבעתי על הצרור. אז איך הוא פה? תהה ברוכ'ל. זה הסיפור, כשיצאתי מהחמאם ראיתי אותו מטייל ברחוב, והלכתי אחריו. ותפסת אותו בידיים? תהה ברוך. לא, בכותל הוא נעצר ועבר שם ז'נדרם אחד וביקשתי ממנו עזרה. ועזר? הופתע ברוך. תמורת הבקשיש הנכון, חייכתי. איזה יופי, שמח ברוכ'ל, סוף סוף עושים משהו מועיל. הווי מתפלל בשלומה של מלכות, ציטטתי, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו. נכון, חייך ברוך. מעלתו של הכותל בודאי הועילה, הוסיף. כן, הנהנתי בהסכמה. בקיצור, המשכתי, פגשתי שלושה חברים מהישיבה, את דב בער וחיים ומרדכי. איזה מרדכי? שמואלביץ או של שטרן? של שטרן, עניתי. נו, ואז מה היה? עלינו מהסמטאות שם ליד רחוב השלשלת, איפה שיש הרבה מדרגות, המשכתי, ואז ראינו שני ערבים מרביצים לילד קטן. ומה? התערבתם? נבהל ברוכ'ל. אולי תשתוק ותתן לי לספר?! התרעמתי. בסדר סליחה, מלמל ברוך. כן, התערבנו, עניתי, יותר נכון התערבתי. לא ידעתי מי הילד, אבל בכל זאת אי אפשר לתת לכל איזה ג'אחש להתעלל בילדים. נו? שאל ברוכ'ל. ואז אחד מהם דחף אותי לרצפה, ונפלתי, הצבעתי על גבי מבלי משים, וכשקמתי החזרתי לו מנה אחת אפיים בפרצוף עם הכסף, אמרתי והצבעתי על שקיק הבד. וואו, אמר ברוך והסתכל עליי. אני גאה בך, אמר כעבור רגע. חייכתי במבוכה. מה קרה אחר כך? הוא שאל. הערבי הפיל אותי שוב, חיים ברח, ודב בער התנפל על הערבי. הערבי השני התנפל על דב בער, ומרדכי התנפל על הערבי. ברוכ'ל התחיל לצחוק. ממש משיח! קרא בגיל וחייך. כן, אמרתי בהצטנעות, משיח...

הילד ההוא היה ערבי? שאל ברוכ'ל את השאלה המתבקשת. בהתחלה חשבתי שכן, אבל אחרי שמרדכי ודב בער הזיזו ממני את הערבים, קמתי והלכתי אליו, ושאלתי מה שמו. נו ואיך קראו לו? שאל ברוכ'ל שמרטתי את עצביו. זכריה, עניתי בשקט. זכריה זה לא בהכרח שם יהודי, פקפק ברוכ'ל, למשל זכריה מהבסטה של התבלינים בשוק, הוא ערבי מוסלמי. נכון, מה אתה חושב שאני טיפש?? התעצבנתי, שאלתי אותו אם הוא יהודי, הוא היה תימני, הערבים גזרו לו את הפאות, הסימנים כמו שאחותו קוראת להן. וואו איזה סיפור, מלמל ברוכ'ל, נראה שהחיים מעניינים לך לאחרונה, אמר ופזל אל רגלי החבושה. כן, ברוך ה', אמרתי והתכופפתי להסיר את התחבושת.

ברוכ'ל נרתע אחורה כשראה את הפצע. הוא נפתח שוב, כנראה בגלל כל ההליכה מהבית למרחץ ואחרי הגנב וחזרה הבייתה והמהומה עם הערבים, וכעת חוץ מחבורה ענקית שכיסתה את גב הרגל, בצבע כחול כהה עד שחור, היו גם קרישות דם טרי סביב העיגולים שציינו את המקום בו הכה אותי החוקר במגלב. הסרתי את התחבושת לחלוטין, ודידתי לחצר, משאיר את ברוכ'ל לרחם עליי מהבית.

הטלתי את הדלי לבור, וחיכתי שיתמלא. כהתמלא ניסיתי למשוך אותו מהבור, זוכר את נסיונותיי הכושלים קודם לכן. הצלחתי להוציא את הדלי מהבור, ושפכתי מים על הרגל. גברת שוורץ יצאה מביתה למלא דלי מהבור, וראתה אותי. מה אתה עושה??? צעקה עליי, איפה התחבושת שלך?? שאלה אותי בכעס. נפתח לי הפצע, מלמלתי במבוכה. שם שם! פקדה עלי והצביעה על הספסל. התיישבתי. גברת שוורץ חזרה לביתה ויצאה עם סמרטוט ובקבוק הקוניאק. היא לקחה את הדלי ששאבתי, ובלא כל בושה שטפה את רגלי המדממת. נאנקתי בכאב כשנגעה בפצע והיא הסיטה ידה במהירות, נזהרת לבל תכאיב לי. היא הספיגה בשתיקה את הקוניאק בסמרטוט וכרכה אותו סביב כף רגלי. איי שלמה, אמרה פתאום, אני זוכרת כשהיית קטן שטיפסת על העץ ונפלת, אמרה והצביעה על העץ שמעלינו, ונפצעת במרפק, היא הוסיפה, קושרת את הסמרטוט לבל ישתחרר. היא קמה ממקומה, ולקחה את הדלי. שלמה, לומר לך להפסיק להתנהג כמו משיח זה לומר לך להפסיק להיות שלמה, אמרה גברת שוורץ והלכה.

הייתי די בהלם ממה שאמרה ושכחתי להודות לה. דידתי בחזרה הבייתה והתיישבתי ליד השולחן, ראשי בין ידיי. הייתי צמא, אבל לא עשיתי משהו בנדון. במקום זאת נשכבתי על המיטה, ונרדמתי.


אבא העיר אותי. כבר היה חושך. אנחנו רוצים לאכל סעודת שבת, אמר אבא, לחכות לך? כן, מלמלתי והתיישבתי. למה לא הערתם אותי לתפילה? שאלתי בתרעומת. ינטע סיפרה לאמא שהיא טיפלה ברגל שלך שוב, אחרי שכנראה טיילת בכל העיר, חייך אבא, מצטט את דברי גברת שוורץ. שלמה, אסור לך להתאמץ כל כך, אתה לא יוצא יותר, גם לא לתפילות, אתה פטור ממניין. מצמצתי בעייפות. לא היה לי כח לומר שאני מתנגד, אז פשוט שתקתי. התחלתי למלמל ברכות קריאת שמע. אבא יצא מהחדר.

סיימתי את קריאת שמע וברכותיה, ונעמדתי מול קיר האבן המזרחי, מטה עצמי מעט לצפון לכיוון מקום קודש הקודשים, מזרחית צפונית לביתנו. כמו באירופה, כך גם בארץ ישראל, שמעתי את סבי בתוך ראשי.

סיימתי להתפלל ויצאתי מהחדר הפנימי לסלון הקטן, שהיה מואר באור נרות השבת, ובעששית נפט גדולה על אדן החלון. כולם ישבו כבר ליד השולחן, מחכים לי.


ירושלים יהודית #3 - פרוזה וכתיבה חופשית

יפה אחיהוד444
תודהימח שם עראפתאחרונה
לכבוד הפרשה מעלה משהו משנה שעברההוד444

להתעטר 

בשקט בחוץ בפנים

קצת יצירת אטמוספירה אחרת

להרגע להתייחד ומאיליו זה מקרין

עושה מעשה נערות מסלסל בשערו 

הוא המושלם הוא מקרין הוא בשלב אחר 

מגלה ה' בפועל

במעשה בתנועה

יש לו צדק מיוחד

יש לו שם

יש לו אומץ 

אי אפשר להתעלם

מעבר לכל החלומות יש שם אמת

נו אז מה עכשיו נשחט עוד עיר?

נפקיר עוד אחת?

-מגע של בית אבא-

אנוכי ערב את הנער

           תפילה חרישית

 

                                               פיצוץ

'ויגש אליו'

             חור שחור

                               ליט לה מגרמה כלום

                                                               הוציאו כל איש

                                                                            ויבך..

(קצת הרבה מבולגן אבל אשמח לתגובות @ימח שם עראפת 

יפה אחי,ימח שם עראפתאחרונה
הייתה לי צמרמורת בשורה האחרונה.. דמיינתי את יוסף והסיטואציה..
שיר רע מיום רעצדיק יסוד עלום

"עולם מכוער מאוד"

-



אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים

רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים

אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים

נשברו אמיתות, אותיות, מספרים


שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן

נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס

מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן

את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש


מצאנו בעדשת הטלסקופ:

העולם קטן מאוד

ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס

נשכח נזעם נפצע ונתמוגג


הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים

ההמון על המזח צוחק וגונח

מוכר הקרח מחלק להמונים


בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך

אם לא כדי להטביע צעקה נואשת

אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו

של עולם מכוער מאוד

שירת נשים חצי נחמהצדיק יסוד עלום

(לטיפשים)

דמיורגוסצדיק יסוד עלום

את האדמה הזאת, כן, כאן

עם האנשים האלה, הקמוטים

מחשבות יתבטאו במילים

רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה

למאוויים הגדולים תוצמד שפלות

תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות


תאהבו את האדמה הזאת

תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן

תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה

היא שלכם ובשבילכם


אם תתגעגעו אל הכוכבים

אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב

אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב

אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי


לחזור לשורה!

כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאר

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

הסתכלתיארץ השוקולד

האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?

זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.


מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.


ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?

הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.

האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?

ומה לגבי מפלגה עם נשים?


אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.

אזקעלעברימבאר

מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.

 

אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.


 

מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?


 

האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי


 

לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.

 

אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך

שאלות יפותארץ השוקולדאחרונה

מכוון לשלטון יהודי עצמאי ולא לפרטים.

ראש ממשלה הוא לא מלך וזה היתרון הגדול.

 

זה לא רק דין בראש ממשלה אלא כל מינוי על הציבור כמפורש ברמב"ם.

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

יפה אחי, אבל בתור דוס פחות אהבתי את הסוף🫣ימח שם עראפתאחרונה
✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאר

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

ולמה בסוגריים?אני הנני כאינני
אני אוהבת מילים, לא טובה בלכתוב אותןמרגולאחרונה

האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)


מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.

אצרף שניים מהם.


ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):


זוגיות | עידית ברק


כל הזמן הולכים

זה לקראת זו.

ישנם ימים שנפגשים

ישנם ימים שלא. 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

אולי יעניין אותך