מאמר של הרב משה רט על טבעות הכוחגנדלף הורוד
מי שחשב שאין מלחמות קודש בימינו, כנראה לא עקב אחרי מה שהתחולל בחודשים האחרונים סביב הופעתה של סדרת הטלוויזיה החדשה מבית אמזון, "שר הטבעות: טבעות הכוח". עוד לפני שהפרק הראשון עלה לאוויר, הצליחה אמזון להבעיר את חמתם של מיליוני מעריצי טולקין ברחבי העולם. התברר, שכדרכן של יצירות עכשוויות כה רבות, הנאמנות למקור נזנחה לטובת אג'נדה פוליטית-חברתית, שבאה לידי ביטוי בהכנסת דמויות שחורות-עור שלא הופיעו במקור, ובשינויים נוספים. דברים כאלה הפכו כיום ל"חובה הלכתית גמורה" בכל יצירה הוליוודית, אלא שהפעם מדובר במעריצים של טולקין, המתייחסים ליצירותיו כמעט כאל כתבי הקודש, ושינויים מגמתיים כאלה נתפסו בעיניהם כחילול הקודש גמור. הקהילה התגייסה בהמוניה למלחמת קודש, והרשת הוצפה באינספור התקפות וביקורות שליליות על הסדרה החדשה וכל מה שקשור אליה, במטרה לקבור אותה עוד לפני שנולדה. עדיין לא ידוע מה יהיה בסוף הקרב, אבל את התוצאות אפשר כבר לראות בשטח.


איך כל זה נוגע אלינו כיהודים? ובכן, נשאל את עצמנו: מתי בפעם האחרונה הזדעקנו אנחנו על חילול הקודש, על זלזול ופגיעה ביהדות, בתנ"ך ובכל מה שיקר לנו באמת? לצערנו הרב, דברים כאלה קורים לא פעם. אין טעם אמנם להקים סערה על כל התבטאות פרובוקטיבית של שדרן או בדרן שמחפש תשומת לב, אבל לא מעט סדרות, הצגות וסרטים מתוצרת ישראלית שמים לעצמם למטרה להכפיש את קודשי ישראל, ולא זוכים לתגובה יהודית הולמת. את הערבים כמובן, אף אחד לא יעז להעליב או לזלזל באמונתם. בעלי הנטיות ההפוכות – הם בכלל מעבר לכל ביקורת, ואוי למי שיעז להעיר להם משהו או לצחוק על חשבונם. אבל על היהודים הדתיים והמסורתיים אפשר לרדת כמה שרוצים, להגחיך את התנ"ך וללעוג לדמויותיהם של האבות, הנביאים והחכמים. כל זאת בזמן שדורות שלמים של צעירים גדלים תוך ניתוק מהמקורות, ומבחינתם הייצוג המעוות הזה הוא "האמת" היחידה שהם מכירים בנושא.


אולי כדי ללמוד קצת מקהילת הטולקינאים. הם לא התלוננו על "פגיעה ברגשותיהם", אלא על עצם העיוות של היצירה. הם לא אמרו "זה רק קצת הומור, לא נורא". הם הבינו שחובתם היא להגן על המסרים והערכים הקדושים שלהם, ולוודא שכל ניסיון לעוות אותם לא ישתלם. מתי גם אנחנו נבין את זה?

יש תנאי יחיד שאני אסכים שבטבעת הכח יהיו עלפים שחריקעלעברימבאר
התנאי הוא - שבקסאי לוק ומרנה כולם יהיו לבנים. ומולאן ויסמין תראנה אירופאיות
שלא לדבר על טולקין בגובה העינייםקעלעברימבאר
כל האומר פאנור חטא אינו אלא טועה. מסתכלים כמו גמדים פעוטים טרוטי עיניים על ראש צריח באראד-דור מתחתיתו ומנסים למדוד אותו בידיהם
פאנוררררגנדלף הורוד
פאנור לא חטאקעלעברימבאר
הטלרי היו מורדים במלכות בכך שלא נתנו לו ספינות ולכן הרג אותם מדין מורדים במלכות
הוא לא היה מלךגנדלף הורוד
הוא היה היורש של פינווה, ואחרי מותקעלעברימבאר
פינווה אז הוא המלך. אפילו פינגולפין הודה בזה. ואם ינגווה מלך הוניר הוא מלך עליון על כל העלפים, אז הגיוני שהוניר מולכים על הנולדור שמולכים על הטלרי. 
במיוחד שאולי אלקווחונדה היתה שייכת לנולדור לפניקעלעברימבאר
שנתנו אותה לטלרי כשהגיעו לאמן
הוא היה אמור להיותגנדלף הורוד
אך נושל עקב חטאו
הוא נושל רק אחר כך, אבל בעתקעלעברימבאר
טבח השארים הוא עדיין היה מלך. חוץ מזה הטלרי דחפו אותו למים, אז היה להם דין רודף
אבא שלו היה מלךגנדלף הורוד
שכחת שאבא שלו, פינווה, נהרג על ידי מורגות?קעלעברימבאר

ומורגות גנב את הסילמריל, ובעקבות זה פאנור התחיל את המסע שלו לארץ התיכונה? אז הוא כבר היה מלך.

פאנור אומר במפורש שהוא היורש של אבא שלו, ופינגולפין הסכים לזה (כשאבא שלו היה בחיים)

נכוןנכוןגנדלף הורוד

צודק בעצם

אבל אתה יכול לומר את זה על נבות היזרעאלי..

מעניין, חשבתי שהוא נוטה לגוש יותר מלקו125690
מי נוטה לגוש יותר מלקו?קעלעברימבאר
אני חושב שכוונתו לפאנורגנדלף הורוד
פאנור גושניק?קעלעברימבאר
למה אתה מתפלא, הקו לא היו מקבלים אותו גם אםמנ-דוס
הוא היה רוצה
גם הגוש לא, הוא קיצוני מדי לטעמםקעלעברימבאר
למה לא?125690
הוא הקיצוני ביותר נגד מורגות'
אז הר המור יצרפו אותו אליהםקעלעברימבאר
הרב משה רט125690
אבל כנראה שלא
מה עם רט?גנדלף הורוד
נראה לי שהוא התכוון שהרב רט נוטה לגוש יותר מלקוקעלעברימבאר
אני יכול לומר את רבותיו אם זה עוזרגנדלף הורוד
מי הם רבותיו של הרב רט?קעלעברימבאר
..גנדלף הורוד

רבותיו הם

הרב שמואל הבר, הרב אברהם קורצוייל, הרב מיכאל אברהם

הרב מיכאל אברהם הוא ד"ר בתחוםקעלעברימבאר

הפילוסופיה?

שמעתי שהוא מכחיש שיש השגחה של ה' על העולם. זה נכון?

אין לי מושגגנדלף הורוד

אני חושב שהוא תופס את ההשגחה אחרת

וגם רט הוא ד"ר לפילוסופיה, פילוסוף דגול בפני עצמו 

זה ברור באופן וודאי שיש השגחה על כל אדםקעלעברימבאר
אין לי מושג מה דעותיוגנדלף הורוד

בהשגחה של הרב מיכאל אברהם

אני רק יכול להגיד לך שרט חולק עליו בוודאות

על מה הרב רט חולק על הרב מיכאל אברהם בהשגחה?קעלעברימבאר
אני לא ממש הבנתי את העמדה של הרב מיכאל בהשגחהגנדלף הורוד

אך דומני שהרב רט תומך בהשגחה חסידית יותר

למה הכוונה השגחה חסידית? שיש השגחה על כל עלה ועלה?קעלעברימבאר
אכןגנדלף הורוד

יש מחלוקת בעניין בין הרמבם והחסידות, כידוע לך בוודאי

לפי הרב אבינר הרמבם והחסידות לא באמת חולקיםקעלעברימבאר
פשוט כדי להשגיח על כל חיה ולדאוג לה לצרכה מספיק חוקי טבע כלליים למעט מקרים חריגים, זה מה שמתכוון הרמבם במילים השגחה כללית על החיות. אך גם הרמבם סובר שמה שקורה לכל עלה נובע מרצון ה'
שנעתי על זהגנדלף הורוד

אך לפי פשט דבריהם הם חולקים

בכל מקרה הרמבם אומר שיש השגחה על כל אדםקעלעברימבאר
על חיות וצמחים זה סיפור אחר
נכוןגנדלף הורוד
המחלוקת(?) היא על מה שלא "האדם המושכל"
לא מדויק. הרמבם כותב במפורש שיש השגחה על כל אדם,קעלעברימבאר
וככל שהאדם צדיק ומשכיל את המושכלות האלוקיים, יש עליו יותר השגחה. השאלה אם מה שקורא הרמבם "השגחה" זה בעצם שמירה מפגעים מעבר להסתברות הטבעית, אבל השגחה רגילה יש על כל אדם בשווה.
האדם המושכלגנדלף הורוד
זה כינוי ציורי לאדם
מצאתי מאמר של רטגנדלף הורוד

בו הוא יוצא על השיטה, ותוך כדי, מסביר אותה לפני:

לאחרונה פרסם הרב מיכאל אברהם (או מיכי, כפי שהוא מכונה) טרילוגיה חדשה, בה הוא פורש את עיקרי השקפתו הדתית, שנועדה כלשונו ליצור "תאולוגיה רזה" - דהיינו, כזו שכוללת כמה שפחות הנחות יסוד ואמונות, ובכך מאפשרת גם לטיפוסים רציונליסטים יותר לאמץ אותה. אני מאד מעריך את הרב מיכי, ולמדתי רבות מפיו ומפי ספריו; אבל לצערי יש בספרים אלה, לצד רעיונות חשובים, גם כמה רעיונות בעייתיים ביותר, בעיקר אלה העוסקים בהשגחה ובתפילות. בקצרה, הרב מיכי טוען שבימינו לא קיימת השגחה אלוקית על המציאות: היא אמנם היתה קיימת בעבר, בתקופת התנ"ך ואולי אף חז"ל, אבל עם הזמן הפסיק ה' להתערב במציאות והשאיר אותה בידי כוחות הטבע ובחירתם החופשית של בני האדם. אחת ההשלכות של כך היא שתפילות לא באמת "עוזרות": ה' לא מתערב בנעשה בעולם, וממילא התפילות לא משפיעות על המציאות בשום צורה, ואין לצפות שהן תיענינה.

 


 

זה ודאי לא נכון שאין השגחה. הרי זה דבר ברור כשמשקעלעברימבאר
שיש השגחה. כל אחד מאיתנו יודע את זה. הרי אנו יודעים שהעולם הוא לא במקרה ולא סתמי, והאושר והעצב שלנו לא קוראים במקרה אלא בגלל רצון ה', או בגלל בחירתינו החפשית. הרי השמחה והעצב הם דברים בעלע משמעות, ואם כן לא הגיוני שהם קורים במקרה
אגב , גם אם ה' ממשיך את העולם על טייס אןטומטי שלקעלעברימבאר
הטבע, זה עדיין השגחה. כי ה' ידע מראש מה יהיה , וכשהוא יצר את חוקי הטבע הוא ידע מתי מראש יהיה למישהו עצוב או שמח בעקבותם. אם כן, כל פרט שקורה לאדם זה כי ה' החליט כך
וזה הדבר הכי רציונאלי, לדעת שיש השגחהקעלעברימבאר
זה ברורגנדלף הורוד
רט הקדיש מאמר שלם בלתקוף את דעת רבו
האמת שלא צריך מאמר שלם. כל ילד יודע את זה בוודאותקעלעברימבאר
אבל יש לרב אברהםגנדלף הורוד
טיעונים לא רעים, לפי מה שהבנתי
כן יש לו טיעונים טובים. אבל הטיעונים הכי טובים והכקעלעברימבאר
והכי וודאיים נמצאים בנפש של כל אחד מאיתנו. בצורה פשוטה ביותר
נכוןגנדלף הורוד
אבל הבעיה המרכזית בפילוסופיה מסוג מסוים, שהיא עשוייה להוציא אותנו מעומק הנפש
אני חא חושב שזה הכרחי שפילוסופיה תוציא מעומק הנפש,קעלעברימבאר
השאלה אם יודעים איך להתמודד איתה שכלית. וגם צריך להתמקד בחלקי הרגש והדמיון שבתוך הנפש ולא רק בהגיון. וגם להתמקד בעצם החיים ובדברים כפי שהם, לפני ההגיון והלוגיקה - שזה הכי שכלי שיש
לאו דוקאגנדלף הורוד
עין ספרי רט
קראתי ספר אחד של הרב רט, לא זוכר בדיוק מה היה בוקעלעברימבאר
אבל אני חושב שהסיבות לוודאות האמונה הרבה יותר פשוטות ממה שהוא כותב. וגם יש שיטות פילוסופיות שהולכות ישר לנקודה ומציגות בצורה פשוטה דברים (לעיתים אחרי הרבה בירורים לוגיים של הסרת שכבות דמיוניות שמפריעות), ולא הולכות סחור סחור עם היקשים לוגיים
לגביגנדלף הורוד

"שיטות פילוסופיות שהולכות ישר לנקודה ומציגות בצורה פשוטה דברים (לעיתים אחרי הרבה בירורים לוגיים של הסרת שכבות דמיוניות שמפריעות)"

זה מה שהוא עושה באחד מספרי האמונה שלו

ההוכחה של הרב רט למציאות ה' נשמעת מסובכת, במקוםקעלעברימבאר
ההוכחה הפשוטה למציאות ה' ולטובו
הוא לא ממש מביא שם הוכחותגנדלף הורוד
הוא מוכיח שלהאמין זה רציונלי
יש הוכחות חד משמעיות לאמונה במציאות ה'.קעלעברימבאר
אולי הרב רט לא הזכיר אותם.
הוא מביא כמה הוכחות,גנדלף הורוד

אבל זו לא מטרת הספר שלו

הוא הזכיר כמה אבל

מה ההוכחות שהוא הביא?קעלעברימבאר
הנה למשלגנדלף הורוד

קטע, שבו הוא מונה כמה מההוכחות (יש לו כמה פרקים שמוקדשים לנוכחות עצמן, למשל הוא טוען שהראיה המורכבות היא לא היקש לוגי, אלא תחושת שכנוע)


אבל אחרי כל זה נשאלת השאלה: האם אכן אין ראיות לקיומו של הא-ל? והתשובה היא כמובן: יש ויש. יש לא מעט ראיות פילוסופיות רציניות לקיומו של הא"ל. כל השאלה היא עד כמה הן טובות. ראיות לקיומו של הא"ל מופיעות בספרות הפילוסופית מראשיתה ועד ימינו. לדון בכל אחת מהן בפירוט זו כמובן משימה בלתי אפשרית במסגרת זו, ולכן רק אציין את המרכזיות שבהן: הראיה מההתגלות (מכך שאנשים רבים העידו על התגלות אלוקית); הראיה הקוסמולוגית (קיומו של היקום מחייב סיבה ראשונה שיצרה אותו); הראיה מהתכנון או המורכבות (התכנון והמורכבות שבעולם מעידים על יוצר תבוני); הראיה האנתרופולוגית (מושג האלוקים המושלם יכול היה להגיע אלינו רק מאלוקים עצמו); הראיה האונטולוגית (קיום הא־ל מחויב לוגית מעצם הגדרתו); הראיה מהמוסר (בהנחה שקיימת חובה מוסרית,


רק הא-ל יכול ליצור אותה); הראיה מההתאמה בין ההכרה האנושית


לטעמי הן לא מספיק חזקות

בכללי, הסגנון הפילוסופי של רט הוא הוכחות פשוטות, אבל די חזקות

זה לא ממש דיון הוכחות, אלא מניית הוכחות

יש לו מאמרים שאוכל לשלוח לך על ההוכחות עצמן (כמו הראיה מהתכנון)

גם אם לא היה עולם מתוכנן היתה ראייה וודאית לקיום הקעלעברימבאר
וגם אם לא היתה לנו מסורת על התגלות אז היתה ראייה וודאית לקיום ה'
נכוןגנדלף הורודאחרונה

כולנו יודעים שהוא קיים,

לפעמים השכל פוגע ביכולת הפנימית שלנו

אבל זו לא הראיה היחידה, ויש כמה ראיות שכליות (אם כי אני פחות אוהב אותן)

סליחה, התכוונתי שלרב רט יש טיעונים טוביים. הטיעוניקעלעברימבאר
של ד"ר מיכאל אברהם נשמעים לוגית טוב, אבל אם בודקים את הנחות היסוד שעליהם הם בנויים אז הכל נופל
עכשיו הכל ברור125690
לרב הבר ולרב קורצוויל אין דעות מובהקות לגבי גוש-קו. גם אם היו אף אחד לא היה יודע.
אפשר להבין את אידיאולוגייתגנדלף הורוד
גושקו?
זה די ליברליזם-שמרנות125690
הקו קרוב יותר לחרדים והגוש קרוב יותר לרפורמים (שניהם עדיין רחוקים משני הצדדים האלה, כמובן)
בגלל זה לומדיםגנדלף הורוד
תנך בגוש?


ואיזה סוג זה ישיבות השומרון?

גם בהר המור וישיבות הקו לומדים תנך, רק יותר במימדקעלעברימבאר

האמוני.

בעוד הגוש מתרכזים יותר בפשט הכתוב נראה לי.

בגלל זה בגוש לומדים תנך בגובה העיניים125690

בהר המור קשה לי להאמין שילמדו בלי פירוש, אם בכלל. באופן כללי - אני חושב שתורה לומדים יותר בהר המור (בעיקר בגלל שניים מקרא) ונ"ך יותר בגוש.

ישיבות השומרון? בעיקרון הישיבות בקדומים, שבי שומרון וקרני ממשיכות את זרמים ליטאיים כלשהם (אין לי הכרה מעמיקה איתן אז בהחלט יכול להיות שאני טועה). ישיבות אחרות (יצהר, תפוח וכד') הן ישיבות חסידיות. יש גם כמה מקומות שידועים בעיקר בקרביות שלהם (עלי, ברוכין).

אפשר למיין ישיבות לפי סוגים אבל זה לא הולך לפי אזורים בארץ. 

בהר המור גם לומדים נ"ךקעלעברימבאר
אלא שפחות מתמקדים בפשט ויותר בצד האמוני שמאחורי הדברים. לא נראה לי שאפשר לומר שישחבות השומרון הם זרם ליטאי, אלא כמו כל ישיבה קלאסית ורגילה, שהיא לא חסידית, בתוספת נופך ציוני דתי. בסופו של דבר כל הישיבות כיום בנויות לפי הדגם של ישיבת וולוזין לפני 200 שנה, שהיתה ישיבה ליטאית. גם הגוש והר המור כלולות בזה.
לדעתי פחות מבגוש125690

בישיבה בקרני הלימוד הוא אליבא דהלכתא, בישיבה בקדומים הולכים עם הגרא. זה שונה מישיבות אחרות.

אולי פחות. אבל קשה לומר שהם קרובים יחסית לחרדיםקעלעברימבאר
בגלל זה. חרדים לא לומדים לימודי אמונה, ובהר המור ובקו לומדים הרבה
עלי זה לא מכינה?גנדלף הורוד

אילו סוגים ישנם?

עלי זה רשת שיש בה גם מכינה, גם ישיבה גבוהה, וגםקעלעברימבאר
בית מדרש לבוגרי צבא.
לא הייתי מגדיר את זה ככהקעלעברימבאר
אז איך?125690
בעיקרון הקו ממשיך בעיקר את הרב קוק שהיה קרוב יחסית לחרדים והגוש את הרב סולובייציק שהיה מחובר ליהדות ארצות הברית.
אי אפשר לומר שהרב קוק היה קרוב יחסית לחרדים, אלאקעלעברימבאר
שהרב קוק היה גם מאוד חרדי, מאוד ציוני, מאוד משכיל, מאוד לאומי, מאוד אוניברסלי, מאוד מעורה בכל מה שקורה במודרנה, מאוד משמר את מורשת ישראל וייחודו. הרב קוק היה "קיצוני" לכל הכיוונים, ולא היה פחות מעורה במודרנה ובפילוסופיה מהרב סולובייציק, אלא שהוא הצליח לשלב המון הפכים לכדי יחידה אחת הרמונית, בתוך אשיותו
נכון125690

אבל הוא היה שמרני, לא ליברלי.

במשנת הרב סולובייציק אני פחות מבין אבל נראה לי שבכל מקרה הגוש לא הולכת בדיוק לפי השיטה שלו כמו שהקו מנסים לעשות

וגם אי אפשר לומר שהגוש קרוב לרפורמיםקעלעברימבאר
הרב סולוביציק לעיתים התנגד לרפורמה יותר מהרב קוק. אפשר לומר שהגוש ליברלים עם גבול מאוד ברור.
וגם שהקו קרוב לחרדים..125690

אמרתי את זה על דרך גוזמא, ברור שזה מאוד רחוק מהמציאות.

לא ראיתי גבול מאוד ברור בליברליזם של הגוש, בפועל - ההבדל בין הקו לחרדים זה רמת השמרנות וההבדל בין הגוש לרפורמים זה רמת הליברליזם (ביחס לאמצע, בשניהם). כשכתבתי שהם קרובים אליהם התכוונתי שהם מסכימים באופן כללי על הדרך - ליברליזם/שמרנות, למרות שבפרטים הם מאוד שונים.

הר המור שונים מאוד מהחרדיםקעלעברימבאר
בציונות, בלימודי אמונה ובכל אורח החיים והמנטליות. אפשר להיות סופר שמרן אבל לא להיות קרוב כלל לחרדים. ואפשר להיות סופר ליברל אבל לא להיות קרוב לרפורמים, אם יש גבולות ברורים לליברליות.
מתברר שיש גם עלפים סינים בארגיון לפי טבעות הכוחקעלעברימבאר
טוב אם כל העלפים היגרו ממזרח הארץ התיכונה אז די מובן...
..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ח בכסלו תשפ"ו 8:54

..

שם אחר למערת צדקיהו:קעלעברימבאר
מכרות מוריה
כי היא היתה מכרה אבנים, והיא ליד הר המוריהקעלעברימבאר
מערת צדקיהו זה מכרה?גנדלף הורוד
זו היתה מערה טבעית קטנה שרובה הוגדלקעלעברימבאראחרונה
על ידי חציבה כדי להיות מחצבה לאבנים לבניה בירושלים בבית שני
טבעות הכוח חוזרת לעונה 3!Gandalf66

אין תאריך עדיין..

מאחורי הטבעות: "תחזית שלי ללא ביסוס, 26/9/2026"

סדרה אנרייטדGandalf66
יצא חלק 2? חח לא עוקבסוורוס סנייפ
העונה השנייה ממש טובהGandalf66
לאפוקי מהעונה הראשונה?סוורוס סנייפ

כי אם לא אין סיכוי שאני מציץ

לא125690
אבל אני אופטימי לגבי השלישית (אם כי לא נראה סביר שאראה אותה עד אחרי הצבא, תחזית לא מעודדת במיוחד בהתחשב בזה שאני לא מתכנן להתגייס בקרוב)
מה יהיה מיוחד בשלישית?גנדלף הורוד
שאני עוד לא יודע איך היא125690אחרונה
מה דעתכם על מפגש פורום בחנוכה?גנדלף הורוד
קודם תקרא לבעל האוב שיעלה את מנדוס ודורין מהאובקעלעברימבאר
מנדוס נתן את אישורוגנדלף הורוד
אם זהקעלעברימבאר

בתחנה המרכזית תקראו ל @כקדם😅

מה עם מתחם שרונה?גנדלף הורוד
מישהו בעד?גנדלף הורודאחרונה
זה לא צריך להיות בטבעת הגורל,ומצריך לחכות 3 עדנים?קעלעברימבאר

לפני שתהיה אפשרות לחנינה?

 

נתניהו הגיש לנשיא הרצוג בקשת חנינה

 

(חוץ מזה שעל תיקי אלפים נותנים בכלל חנינה? הרי הם ילדי ארו?)

דווקא על זה שמעתי הפעםגנדלף הורודאחרונה
חשבתי על משהוגנדלף הורוד

הקטע בסילמריליון, שגורלים האומלל מסגיר את ברהיר וחבורתו לסאורון

ממש ממש מזכיר את סיפור יהודה איש קריות 

איך אתם רושמים בני לילית?Gandalf66

עלפים

או

אלפים

אלפיםGandalf72
עלפיםגנדלף הורוד

לא סובל "בני לילית"

תרגום כושל

אלפים עדיףGandalf66אחרונה
תאוריה נחמדה:Gandalf69

-Denethor Goes Mad From Lead Poisoning

First, a brief history lesson. The tomato was introduced to Europe in the early 1500's when the Spanish conquistadors brought it back from Mesoamerica. Because tomatoes are so acidic, when they were placed upon European pewter plates or cooked in pewter pots, the acidity would cause a greater amount of the lead in the pewter to leach into the food. The resulting increase of lead poisoning lead to the tomato being blamed for causing sickness and death.


In The Return of the King, as Pippin sings for Denethor as he feasts, he is explicitly shown eating tomatoes from a pewter platter. He is also shown drinking from a pewter cup.


I believe this was very intentional by Peter Jackson to subtly imply that lead poisoning was contributing to Denethor's unbalanced mental state.

חבל שמישהו מוצא כזה תאוריה נחמדה...סוורוס סנייפ

על הסרט..

שר הטבעות זה שר הטבעותGandalf66
מה, זה פורום רק על הספרים?
פורום ל"כל מה שקשור לטולקין וספריו"גנדלף הורוד
הסרטים של ג'קסוןGandalf66אחרונה
קשורים לספרים של טולקין, אפילו, השם שלהם די דומה
ובעברית?גנדלף הורוד

אולי יעניין אותך