אורי/אוסף של אנשיםגעגוע~


קריר בחוץ, עננים מצטופפים ליד הירח.

זמזום עדין נשמע מהסוכה, יסכה מסיטה בעדינות את דלת הבד.

אורי יושבת ליד השולחן, מציירת עם האצבע קווים בקפה שנשפך עליו ומזמזמת שיר לא ברור.

״למה את בחוץ? קר.״ יסכה זורקת לה שמיכה.

אורי לא מנסה לתפוס. ״אני?״ היא מחייכת לקפה. ״אני לא בחוץ, אני בפנים. בפנים הסוכה.״

יסכה מרימה את השמיכה מהרצפה. ״ממש מצחיק.״ היא פורשת אותה על הכתפיים של אורי.

הבד של הסוכה נע שוב. רוזה נכנסת על ארבע רגליים, נובחת בעצבנות ונרגעת כשהיא רואה את אורי.

נעה נכנסת אחריה, עצבנית לא פחות. ״אי אפשר לישון איתה.״ ואי אפשר לישון בכלל. אבל טוב שכמה ימים עכשיו יש לה את מי להאשים, חוץ מאת הצרחות והדממה העמוקה שרבות לה בראש.

אורי פותחת ידיים ושמיכה לרוזה, שמתמקמת בתוכן בהקלה.

״סליחה.״ היא אומרת לנעה. ״יקח לה קצת זמן להתרגל לכאן.״

וגם לי. היא לא אומרת, אבל חצי מבט כמעט אנושי עובר בעיני הכלב של רוזה. ואורי בטוחה שהיא שמעה בלי מילים.

הן שותקות כמה דקות עד שבד לבן זז בשלישית ורעיה עוברת דרכו.

״למה כולכן בחוץ? כל כך לא נוחות המיטות אצלי..?״ היא שואלת בחצי חיוך וחצי דאגה.

״אנחנו לא בחוץ, אנחנו בפנים הסוכה.״ יסכה צינית.

אורי רצינית. ״אנחנו הכי בפנים שיש.״

רעיה אוהבת את התשובה. ״בסוכות, השם לוקח אותנו החוצה, החוצה שהוא הכי פנימה שיש.״

היא מתיישבת על כסא פלסטיק לבן וקצת שבור. מישירה אליהן מבט. ״ובחג השמחה הזה, הוא לא מראה לנו איך שמחים באיזה בית מוכר ואהוב, הוא מלמד אותנו לשמוח בארעי, בכל המקומות האלה שפתאום אין בית, איזור הנוחות מתערער. וכמה יופי יש שם.״

היא נשענת אחורה על הכיסא, מחפשת איזשהו ניצנוץ בין ענפי הסכך.

״בסוכות השם מלמד אותנו לשמוח בפשטות, בטבע. בנענוע של כמה ענפים ופרי הדר, ביריעות בד מתנפנפות, בתקרה שהיא תמיד עם קצת חורים, כזאת שאפשר לראות דרכה כוכבים.״

כוכב כזה, קטן וקצר. עובר בין העיניים בסוכה. משכנע אותה להמשיך בלחש.

״והתקרה המחוררת הזו היא מורכבת דווקא מדבר שגידולו בארץ ולא מחובר אליה יותר. כמו מזדהה עם כל התלושים, המתגעגעים לאדמה. והיא לוחשת להם שגם כשאתה רחוק מאוד, אתה יכול להיות סכך.״

אורי מרימה עיניים מהקפה. ״זה משמח מאוד.״ העיניים שלה מחייכות לרעיה.

״מה, להיות סכך?״ יסכה לא נותנת לציניות ללכת כל כך מהר.

אורי חוזרת לצייר בקפה. ״להצל, להציל. להיות גג למישהו כשאין לו.״ היא מחבקת את רוזה חזק. ״אולי ההבנה הכי מנחמת שהבנתי בחיים האלו היא ההכרה הזאת, שגם כשאת הכי חשוכה שיש, את יכולה להיות אור.

גם כשאת הכי תלושה, את יכולה להיות בית.״

על השולחן מתחילה להתהוות צללית עדינה מקפה, ידיים משוחררות, רגליים בתנועת ריקוד, כמעט ריחוף.

״זה יפה.״ נעה אומרת ולא מפרטת אם זה הציור או המילים, רעיה משוכנעת ששתיהם.

גשם מתחיל לטפטף, שוטף אותן דרך החורים בסכך.

מתערבב בציור של אורי, מכריח את הצללית הרוקדת, להשתחרר עוד, לזרום לתוכו עד שהיא נעלמת והופכת לשלולית של מים בריח קפה.

אורי לא מנסה להילחם בגשם, היא קמה מהשולחן ונשכבת על האדמה הרטובה, רוזה מתכרבלת לידה בשמיכה והיא לוחשת לה. להן.

״זה כאילו שחג הסוכות מתרגל אותנו לא לפחד מארעיות. לא להיבהל כשהכל מתפרק. לקדש את הכמעט הומלסיות הזאת, לחגוג אותה.

להבין שלפעמים מַשהו שולח אותנו הכי החוצה שיש, רק בשביל לעטוף אותנו פנימה.

לגלות לנו את הסוד של השמחה הפשוטה.

כזאת שלא תלויה בכלום.״

הגשם ממשיך לזרום עליהן. נעה ויסכה מתחילות להתקדם פנימה, החוצה מהסוכה.

אורי לא זזה. העיניים שלה פתוחות נעוצות בפיסת שמיים שהסכך לא מכסה. גשם זולג לתוכן ומתוכן והיא ממשיכה לדבר בשקט.

״שמחה כזאת שמתגלה רק כשהכל נגמר ואת נשארת על אדמה כשמסביבך יריעות מתנדנדות וגשם שוטף.

ואת רוקדת, רוקדת.

רוקדת את הגשם הזה, את האוויר הקפוא, את ריח ההדרים שעובר בו. את הטבע.

ואותך.״

היא ממשיכה לשכב על האדמה בלי תנועה,

אבל בלב שלה נפתח ריקוד כזה, שברירי ומתכלה כמו ציור בשאריות קפה, ארעי כמו סוכה.

כזה שיכול לקרות רק למי שהכל בחוץ רוקד סביבו, מתערפל ומתהפך.

והוא, נאסף לפנים. לא תלוי בכלום.

ענק...אני הנני כאינני

נהנתי. תודה רבה שנענית לבקשה

בשמחהגעגוע~
וואו, מדהיםתות"ח!

נחשף פעם ראשונה לתכנים שלך, פשוט חזק....תודה רבה

תודה!געגוע~
נוגערץ-הולך
בתור מישהו שכמעט כל החגים השנה היה בצבא זה ממש חיזק אותי עכשיו
אשריך.געגוע~
טוב לשמוע שחיזק.
טוב שיש אותך בעולםניצוץ.
הכתיבה שלך זה רפואה ופלא גדול גדול
תודה.געגוע~
טוב לשמוע
איזו כתיבה יפה ואיזה תוכן העברת במילים ככ נוגעותשִׁירָה
תודה.געגוע~אחרונה
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך