באותו המקוםlittle prince

שׁוֹתֶה אֶת עַצְמִי לָדַעַת

אַךְ הַשֹּׁרֶשׁ לֹא רַוֵּה

עוֹד נִסָּיוֹן לִנְגֹּעַ בָּרֶגַע בָּאֵינְסוֹף שֶׁהִסְתַּיֵּם בְּמַפַּח נֶפֶשׁ


אֲנִי לֹא יוֹדֵעַ מַהִי אַהֲבָה

עוֹד לֹא מָצָאתִי כּוֹכָב קָטָן מַסְפִּיק

שֶׁיּוּכַל לְהָכִיל אֶת 44 שְׁקִיעוֹתַי

וְכַדּוּר הָאֵשׁ הָעֲנָק שֶׁצּוֹלֵל אֶל הַיָּם מֵצִיף בִּי רַק עֶצֶב וְגַעְגּוּעַ


כְּמוֹ חָצַב יָבֵשׁ בִּסְתָו צָחִיחַ

אֲנִי עוֹמֵד וּמְחַכֶּה לְגֶשֶׁם שֶׁיָּבוֹא


אֲנִי רוֹדֵף אַחֲרֵי הַשֶּׁמֶשׁ

מְנַסֶּה לֶאֱסֹף טִפּוֹת שֶׁל אוֹר אֶל כִּיסַי הָרֵיקִים, אַךְ זֶה מְעַט מִדַּי וְהַחוֹר שֶׁבְּלִבִּי נוֹתַר פָּעוּר


אֲנִי חוֹלֵם עַל אֲדָמָה

עַל טַל נוֹצֵץ זוֹלֵג עַל שְׁתִילִים רַכִּים

עַל חַיִּים שֶׁל תְּשׁוּקָה

שֶׁל צָמָא וּמִלּוּי

שֶׁל פֵּרוֹת מְתוּקִים


אֲבָל בֵּינְתַיִם אֲנִי זָר

לְעַצְמִי

לְסוֹבְבֵי

לְבוֹרְאִי

הַאִם יֵשׁ אַהֲבָה גַּם בִּשְׁבִילִי?

מקסים!אחו
עבר עריכה על ידי אחו בתאריך י"ד בטבת תשפ"ה 18:05

עבר עריכה על ידי אחו בתאריך י"ד בטבת תשפ"ה 13:00

משום־מה כולם כותבים בזמן האחרון על משקאות אלכוהוליים, @צדיק יסוד עלום תקן אותי אם אני צודק.

 

זה הולך להיות ניתוח ארוך כך שסליחה אם זאת פלישה לפרטיות פשוט זה התחביב שלי.

 

///

 

החיבור מזכיר ממש את האסתטיקה של "הנסיך הקטן" (אמנם לא קראתי, כן, חור בהשכלה, אבל נראה לי שאני מכיר את הסיפור?), המעברים בין תיאורים מד"ביים של מאדים שומם ושמשות רחוקות, לבין צמחים ומים,

 

חוזר כאן מוטיב של אינסוף (אינסוף בלתי־מושג המעורר רגשות אכזבה, שמש גדולה מדי, כוכב גדול מדי), לצד מוטיב של ריק (שבא לידי ביטוי בכיסים הריקים ובחור הפעור בלב, אבל למעשה גם באינסוף עצמו, בחלל של היקום, בכוכבי הלכת שאינם כדור הארץ)

 

זה לא מרגיש בדיוק כמו existential dread, אלא יותר כמו בדידות אולטימטיבית של האסטרונאוט במאדים, זה מעניין, באופן עקיף למדי זה מתחבר לחוסר היכולת של העולם להכיל את 44 השקיעות (תיאור סוריאליסטי שמסמל אלמנטים אקסצנטריים בנפש), ותכף אסביר,

 

הספר Disorders of The Self מתאר את "דילמת הסכיזואיד", מצד אחד הוא מאוד רוצה חום ואהבה כו', מצד שני הוא מפחד להתקרב יותר מדי כי הוא לא רוצה לאבד מהאוטונומיה שלו וכיו"ב (זה בעצם שלב מקדים להגדרת ההפרעה ב־DSM-5, שמתאר דילמה מוכרעת). הפציינטים הסכיזואידיים מתארים פנטזיות וחלומות של אסטרונאוט שניתק החבל בינו לבין ספינת החלל. זה מייצג לא רק את הפחד מפני "אובדן האנושיות", הכרוך בהתרחקות מהחברה, שעלול להצטייר כבלתי־הפיך, אולי אחרי נקודת אל־חזור מסוימת, אלא גם אסתטיקה אופיינית של חלל, מוזרות, ריחוף וכן הלאה, שנתקלתי בה כמה וכמה פעמים ביצירות שמדברות על בדידות קיומית.

 

עכשיו, אין כאן שום מאפיינים סכיזואידיים, הייתי אומר שזה יותר קרוב למאפיינים הימנעותיים (פחד מדחייה במובן הרחב ביותר), אבל כן קיים כאן הסיוט האסטרונאוטי באותה סימבוליקה פחות או יותר, האסטרונאוט שהתרחק יותר מדי, אישיות מורכבת מכדי להכילה (44 שקיעות).

 

האהבה המתוארת כאן נראית כמו 100% nurture. כידוע, יש הרבה סוגים של האהבה, וקל להתחקות אחריהם דרך ניתוח ארכיטים ה"אלה" (goddess); החל מאלות פיריון כנעניות גרוטסקיות, דרך צלמיות של אם עם תאומים, אלות תשוקה יווניות שמתמקדות יותר באספקט הארוטי – מהכיוון האסתטי, או מהכיוון הליבידיאלי, קוסמות כמו הקטה או הכוהנות היפניות (Miko - 巫女) שמתווכות בין עולם האדם לבין עולם הרוחות (שתפקידן להדריך את האדם או לעזור לו במסעו, בערך כמו ארידאנה והחוט במבוך), אלות מלחמה כמו אתנה או האמזונות (שמתאימות לפנטזיות עוצמה נרקיסיסטיות), ה"pixie girl" ההרפתקנית ומלאת ה־playfulness וכן הלאה. התיאורים האלה תקפים גם לחוויה הדתית –הא־ל כחובש לבבות, הא־ל כלוחם ומגן, הא־ל כמפרנס, כמושא אהבה בלתי־מושג ("נכספה וגם כלתה") וכן הלאה, כל אחד ומה שמודגש אצלו בחוויה הדתית.

 

בקיצור לאן אני חותר עם כל האנתרופולוגיה הזאת? מכל סוגי האהבה – משחקיוּת, הערצה (admiration), תשוקה (לאו דווקא במובן הליבידיאלי אלא גם במובן הרוחני, כמו "נכספה וגם כלתה נפשי"), כאן יש התמקדות בסוג מסוים למדי – השקיית הצמחים, טל, גשם, רוויה, הזנה, אדמה מזינה, שמש כמקור של אור, הזנה ונחמה, שמזינים את הצמח הרך ("פרח"), הפגיע (יבש, חור בלב), הקטן־תינוקי ("שתיל"), בעיניי זאת תשוקת nurture קמאית קלאסית, זה מתחבר לי לתיאורי הטבע (טבע כריפוי, חיבור למשאלה ה"טבעית" הקמאית)

 

כך מתגבשת לנו תמונה של ילד עזוב ("האם לא־ל – ב"תפקידו" ההורי – יש אהבה בשבילי?" עצם השאלה רומזת שהתשובה היא לא "כן" מוחלט, ואהבה, מעצם הגדרתה, אמורה להיות עוטפת וכוללת, כך שהתשובה הרמוזה היא "לא ממש", ומכאן השאלה – האם זה לא ממש, או רק לא מורגש?), שמחליף את ה־nurture בשתייה חריפה (אירוניה מתוחכמת למדי), בתחליף ההדוניסטי הזול ל־philia-agape האידיאלית,

 

מושג האהבה גם כן מרגיש "אידיאלי" למדי (שמש – גורם שמיימי אגדי אומניפוטנטי משהו); תיאורי הטבע, כמו שהסברתי בשרשור אחר, הם סמל מובהק בעיניי לאידיאליות פרימיטיביסטית (האדרת הטבע ה"מקורי", התמים, האותנטי, הלא־מלאכותי), וזה מקבל חיזוק על־ידי תחושת הגעגוע והעצב (כלומר האידיאל הזה תקוע איפשהו בעבר).

 

התוצאה בעיניי היא קצת רחמים עצמיים, היתקעות באידיאל מהעבר. הגיבור "עומד ומחכה", או לחילופין "רודף" באופן נואש ובלתי־מוצלח, אחרי דברים בלתי־אפשריים ("שמש", "חלום" [על אדמה], "כוכב" מאוד ספציפי שיכול להכיל את הקשה מאוד להכלה), ומתעסק בתחליפים הרסניים (שותה את עצמו לדעת) סביב הקומפלקס הבלתי־פתור.

 

האם זה מאמר נגד חום אימהי? לא בדיוק. קראתי ממש עכשיו יצירה (Wake up, Sleeping Beauty) על בחורה שהיו ממש חסרים לה חום ואהבה, עד שהגיע כמובן הנסיך החמוד שהייתה לו הסבלנות להכיל את הבלגן שלה עד שהיא השתפרה ונפתחה לעולם וכו'. מאוד קלישאתי, כן, אבל העניין הוא כזה, אותה בחורה מעולם לא רצתה חום ואהבה per se, זה לא שהייתה לה פנטזיה כזאת, היא בכלל לא ידעה מה זה, אבל היא הייתה זקוקה לזה. אני חושב שאם היא הייתה מודעת מדי לבדידות שלה, היא פשוט הייתה שוקעת בהתמכרות לרגש הזה, חרדת נטישה, בסגנון היקשרות תלותי או borderline. כאן זה פשוט קטליסט בשבילה בעיקר בשביל להכיר את עצמה ולפתוח פוטנציאל טמון של אלטרואיזם, עניין מחודש בעולם, סקרנות וכן הלאה.

 

זה מתחבר לניסוי שעשו עם קופים, בו שמו קופים תינוקות ביחד עם שני סוגים של "אימהות חורגות", האחת זאת בובה רכה של קופה, השנייה היא מעין בובה מכבלי ברזל שמספקת מזון. הקופים אמנם הלכו לשם לקחת מזון אבל היו מחוברים רגשית לאימא הרכה. עכשיו לא זה העניין, העניין הוא כזה, במהלך הניסוי שמו קופים בסביבות זרות משתנות כדי לבחון את הסקרנות שלהם. כשבחדר הייתה בובת האימא־קופה, הקופים גילו יותר סקרנות ועניין בסביבה. בלא נוכחות הבובה, הם הפגינו תסמיני דחק, צרחו, בכו, או התכנסו בתוך עצמם, ולא התעניינו בסביבה. העניין הוא שה־nurture בהחלט חשוב ומשפיע עליהם, כ"מפתח" שפותח את הסקרנות שלהם, עד שמתגבש להם אופי יציב וחזק, לא כמטרה בפני עצמה.

 

ההצגה מאוד מעניינת וזה היה ממש מעניין לנתח, בעיניי הבתים והמילים מתחברות באופן עמוק מאוד.

בכיוון אחר לגמרי, אנסה גם אניצדיק יסוד עלום

היי

אני לא יודע מה נהוג כי אני חדש כאן, אבל הטקסט הזה יפה ומיוחד. אני יודע על עצמי שמשמח אותי כשמעמיקים בקטעים שאני כותב ומקשיבים למה שניסיתי לבטא, וגם נהנה לעשות את זה לאחרים (ולעולם לא מתוך אלטרואיסטיות, אלא מתוך חדוות יצירה פשוטה). אז אם זה בסדר אבוא ללטף את אבני השיר. השיר הוא שלך, אני רק אורח. מקווה שלא אזהם את הקירות.

 

תודה על הקטע היפה הזה! משעשע שנצמדת לכינוי שלך והלכת על דימויים מהנסיך הקטן שוב.

אנסה להתעמק. הסגנון שלי יהיה שונה משל @אחו (תבורך, איזו תגובה מאלפת, כמה מידע יש לך בראש. נהניתי מנהר האסוציאציות). אצמד הרבה יותר לטקסט, ואנסה לתאר מה הרגשתי ומה נגע בי.

לפני הצלילה, אנסה לציין מה אני רואה: 

*מוטיב הצמחים והשורש וגידולי האדמה חוזר על עצמו שלוש פעמים: השתייה לדעת בבית הראשון; החצב היבש שלא הבין את חוקי המשחק וציפה שהסתיו לא יהיה צחיח ויוריד גשם; הבית החמישי, הגדוש בדימויי אדמה צמחים וכל-טוב

* מוטיב הכוכבים והשמשות שבבית השני והרביעי

* בקשת האהבה בבית השני והשישי

 

התחלנו:

בבית הראשון מודגשת בבירור הכמיהה להתאחדות דרך הרס-עצמי. השתייה כאן מגמיעה שורש שאינו רווה, אך מטרתה להצליח לגעת באינסוף. לפי הבנה זו, להרגשתי, האינסוף מהווה בשיר שלך, להרגשתי, כמיהה לאינסוף יתברך - כלומר - לאחדות. האינסוף לא מהווה כאן פונקציה מעשית, אלא את המיוחל האחרון, האינסוף כשהוא לעצמו, האינסוף לא במובן הכמותי אלא במובן של הזהות - ההתאחדות עם השלם. אולי זה הסבר יפה לפחד הגדול של הגיבור - מהסוף. הבורא בתור אינסוף מהווה הצלה והתאחדות עם הפך הפחד הכי גדול. 

אין לי מושג מה עולם המושגים והאסוציאציות שלך, אבל ידוע שבקבלה האדם מתואר כעץ הפוך - ענפיו למטה ושורשו למעלה. השתייה כאן היא פיתרון אלטרנטיבי למזון הרוחני המתאים לנשמה (שזה אגב, גם בלי סימבוליקה, הפשט הפשוט שכל אדם ידע להגיד על אלכוהוליסט או נרקומן - לא כך משיגים אושר!)

איזו סנגוריה נפלאה על הטעות האנושית הזו. בקשת אהבה והתאחדות עם האינסוף דרך אומללות האדם שמובילה לחוסר רוויה, למצוקה, תסכול ומפח נפש! יש תחושה אשלייתית שבהתמסרות לעונג האקסטטי נצליח למצוא סיפוק, אבל החומר תמיד נגמר, והשורש לא רווה.

 

בבית השני מככב הנסיך הקטן. אני גם לא אוחז חזק בעלילת הספר, אבל את ארבעים וארבע השקיעות דווקא זיהיתי. הנסיך הקטן גר על כוכב פצפון (עם עצי באובב?) וכשהוא עצוב ורוצה להתנחם ולראות את השקיעה, הוא מקדם את הכיסא בכמה צעדים ורואה שוב את השקיעה, עד שהוא מתנחם. הכתיבה של הספרות 44 ולא באופן מילולי (ארבעים וארבע) הכניסה כאן אלמנט מוזר, כאילו הגיבור ספר את מספר השקיעות או מנה ותייק אותן. אני לא יודע מה דעתי על זה, אבל אני חושב שזה עובד ונותן כאן גוון מעניין (אני לא שופט אלא רק מגלגל על הלשון). בכל מקרה, נפלא שהכוכב הקטן הזה צריך להכיל את השקיעות של הגיבור, ולא להפך! כשהחיפוש אחרי כוכב קטן מוזכר אחרי השורה אני לא יודע מהי אהבה - התחושה שלי היא שהגיבור מזכיר את אי הידיעה שלו את האהבה כמן סוג של התנצלות לחיפוש שלו אחרי כוכב קטן שיכיל את השקיעות שלו. נראה לי שבדומה לבית הראשון, יש כאן רצון למצוא אלטרנטיבה לדרך הקלאסית של יצירת זוגיות, על ידי מציאת קשר חד-צדדי, מישהו שיכיל אותי, את השקיעות שלי, ולא להפך. (הדגשה קריטית: אפס שיפוטיות. אני מזדהה בעצמי, הגם שיודע לתהות על הדרכים השונות). 

השורה "וכדור האש הענק שצולל אל הים מציף בי רק עצב וגעגוע" נפלאה ועשירה! המילה מציף משלימה בעיני רוחי את מה שלא נכתב - כאילו השמש מגביהה את מפלס מי הים וגורמת להצפה. אבל ברור שהשמש הצוללת אל הים מרגיש כמו מחזה טרגי, של כיבוי המאור הגדול באופן הכי סתמי. זה לפחות העצב, אבל הגעגוע נשמע לי יותר כמו קנאה בשמש הזה, שהים מכיל אותו את כולו, את שקיעתו שלו, ולא את שקיעתו של הגיבור. 

 

בבית השלישי אני מתלבט מה אני מבין. יש שלוש אפשרויות:

1. תיאור שגרתי: עברה על החצב הזה בצורת. הוא התייבש בתוך האדמה בחורף כי לא ירד גשם, ועברו עליו חורף, אביב וקיץ בהם הוא לא זכה למים. הוא התייבש, וכשהיה מצופה ממנו לפרוח ולבשר את הסתיו, הוא אכזב. יש כאן תחושה אומללה ויפהפייה של נטישה, ואולי גם של קבורה.

2. תיאור לא שגרתי: עונות השנה עברו בסדר, אבל החצב שלנו מקווה שיתהפכו היוצרות - לא הוא יביא את הגשם, אלא הוא ידרוש מהסתיו להתנהג כמו חורף. החצב מוחא ואומר: "אני יבש, אין לי סבלנות להתקדמות האכזרית והלא סימפתית של עונות השנה. אני לא יכול לפרוח בלי שיבואו מים וירוו אותי! אני צריך חייב כאן ועכשיו גשם! ורק אז אפרח" וזה נפלא.

3. פשרה (שמרגישה לי הכי נכונה) : הכל היה בסדר מבחינת פירמידת מסלו - החורף הוריד גשם, האביב והקיץ היו נעימים וחמים כראוי, הגיע הסתיו, החצב פרח (בניגוד לשני הפירושים הקודמים), הוא כבר עומד זקוף ומתבצר כמו חצב, אבל העמידה שלו היא עמידה מול גורל אכזר. הוא מילא את תפקידו, הוא הנץ בשביל לבשר על הסתיו, אבל הוא יבש והסתיו צחיח, והוא עומד שם כמו מוהיקני אחרון ומחכה לחורף. הסתו צחיח מדי (מזכיר לי את השיר הביאו את הסתיו של "איפה הילד")

 

בבית הרביעי ראיתי שני דברים יפים:

1. יכול להיות שהבית הזה מתכתב עם הבית השני - והניסוח טיפות של אור מרפרר כאן לשילוב מוזר של שמש וים, תולדה משונה ואהובה של המיזוג בין השמש - מקור האור, לבין הים - התלכדות כל הטיפות. זה מתוק! אולי הרדיפה אחרי השמש היא הרדיפה אל הים שבו היא טבעה, אל הרסיסים שעוד נשארו מהשקיעה הגדולה בעולם שאין בו 44 הזדמנויות.

2. הכיסים והחור - הגיבור אוסף טיפות של אור ומנסה למלא את כיסיו (דימוי נפלא שאני גם משתמש בו) אבל גם אם הכיסים מתמלאים, גם אם אין מספיק וגם אם יש חור בכיסים - הגיבור מתאונן על החור שבליבו, על ההתרוקנות המתמדת (המתקשרת ומתכתבת בבירור עם הבית הראשון), על חוסר היכולת להתמלא ממה שהוא פחות מאהבה או אינסוף.

 

בבית החמישי אני מתמוגג מתיאורי הצבעים והטבע. זה הבית השלישי שמתחיל בפתיחה אני פועל. בבית הראשון כתבת: "אני שותה" - פעולה אקטיבית של הרס עצמי. בבית הרביעי כתבת: "אני רודף" פעולה אינטנסיבית ונואשת. כאן אתה חוזר על אותו דימוי, אבל בצורה נעימה. הגיבור חולם. כמה נעים להתרפק על החלום שלו. כמה צבעוני ופסטורלי החלום שלו... זה הבית הכי נעים, הדימויים כל כך מוקפדים ונעימים, הכל מרגיש כל כך נכון. הטל הנוצץ, השתילים הרכים, חיים ותשוקה באותו המשפט, צמא ומילוי  (משפט מהרב קוק שלא מצאתי אבל הרב שלי מזכיר בלי סוף - "סוד הצימאון הוא רז הריווי"). 

גם כאן אני מוצא נקודה מעניינת שבלבלה אותי לרגע - הגיבור מבקש פירות מתוקים. זה בלבל אותי! אני תוהה האם זה כיוון טוב, אבל לרגע חשבתי שבחלומותיו של הגיבור נראה את הקשר שלו לידיעה הפנימית של מה שהוא מבקש, לאותה אהבה שבשעת העירות הוא לא יודע מהי. חשבתי ששיא הבקשה שלו היא הבקשה להניב פירות, להיטיב ולהוסיף טוב, אבל הגיבור מתאווה הרבה יותר לאכול פירות מתוקים. אני תוהה האם העץ הופך את הפירות למתוקים בשביל עצמו או בשביל החרקים. אולי מבחינתו הפירות מתוקים גם בלי פרוקטוז? אני לא יודע. בתור מי שגם רוצה להניב פירות, אני תוהה איך הם מצטיירים אצלי. האם העיסוק שלי הוא במתיקות שלהם (שאין בזה דבר פסול, הרצון להתענג ולשמוח בפרי ביכוריי המתוק), או הרצון להביע, להניב, להוסיף טוב בעולם ולהתפלא שהוא יצא תחת ידיי.

בכל מקרה זה יפה, זה מתוק (הא!), זה מתכתב עם שאר חלקי השיר.

 

בבית השישי והאחרון, מפח הנפש שוב חוזר. לאחר החלימה והערגה אל האינסוף טוב הזה, של האחדות וההתאחדות בין צמא ומילוי לצד תשוקה שיש בה חיים והיא לא מתמצה רק במרדף מתיש אחרי טיפות קטנות של שמש שאינן מרוות - חוזרים אל המציאות המרה, אל הבינתיים האכזרי, מלא הזרות.

בעיניי דייקת (אולי בגאונות, אולי מטבע הדברים, ואולי שניהם) במניין הדברים מולם יש זרות: האדם מול עצמו, מול סובביו, מול אלוהיו.

יש משפט יפהפה בפרק ב' באורות התשובה, בתיאור הפליאה של האדם הפוגש את נשמת-כל, הפליאה שלו ומה שהוא אומר מעצמו כשהלב שלו סופג את ההרמוניה הפוטנציאלית שיש בעולם:

"והלא הכל הוא טוב וישר כל כך! והיושר והטוב שבנו הלא הוא בא מהתאמתנו אל הכל! ואיך אפשר להיות קרוע מן הכל, פרור משונה, מופרד כאבק דק שכלא נחשב"

להרגשתי הכאב הזה מהכל כואב כל כך. בקשת האהבה, בחזרה למנח האומלל ומפח הנפש בבית הראשון, מרגישה שוב מכאיבה במיוחד. מה זו אהבה בכלל? האם יש בשביל הגיבור אהבה? האם הוא ידע מהי אהבה? האם הוא יוכל להיגמל מהאלטרנטיבות הזמינות שהוא מוצא בחייו? מהאלכוהול שלא מרווה, מהפנטזיות על הכלת הכאב שאינן מועילות ("עד שנפגשנו אני ואת, הייתי צריך את הכאב כדי לרגע להתקרב, היום אני איתך ואני יודע כמה עומק יש בלי גבול [אינסוף?] בנחמה" - אורייתא, אביתר בנאי). הזרות, שהיא הקללה המכאיבה ביותר, ומי שטעם את טעמה יודע עד כמה היא מאמללת, מולידה תפילה נקייה, תמימה, שאני אפילו לא מרגיש בה יאוש (לעומת ההרס העצמי בבית הראשון), אלא כבן המתחטא והמתמתק לפני אביו, בקשה, כמיהה, תפילה, כמו ילד - רצון גם. לחוות לפגוש להיאהב

 

תבורך! תודה על השיר הזה. שמח שצללתי והעמקתי.

דור

 

בהפטרה שלנו:אחואחרונה

"הבאים ישרש יעקב יציץ ופרח ישראל ומלאו פני תבל תנובה"

"לכן בזאת יכפר עון יעקב וזה כל פרי הסר חטאתו בשומו כל אבני מזבח כאבני גר מנפצות לא יקמו אשרים וחמנים"

"כי עיר בצורה בדד נוה משלח ונעזב כמדבר שם ירעה עגל ושם ירבץ וכלה סעפיה"

"ביבש קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה כי לא עם בינות הוא על כן לא ירחמנו עשהו ויצרו לא יחננו"

"וגם אלה ביין שגו ובשכר תעו כהן ונביא שגו בשכר נבלעו מן היין תעו מן השכר שגו בראה פקו פליליה"

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך