התבוננות רגעית פנימה במבואות אור כשדיםצדיק יסוד עלום

זה קטע שכתבתי לפני כמה חודשים. הוא מטריד ולא נעים, אבל אני ילדתי אותו מציפור נפשי. אם לא נעים - בבקשה לא לסבול

הקטע כתוב בשפה לא ישירה. מי שדובר את השפה מוזמן "להתבשם", אבל אם מישהו ירצה לעקוב אחרי הדימויים, אני חושב ששביל פירורי הלחם קיים.

ותמיד זוויות ואסוציאציות תתקבלנה בברכה.

- - - - - - - - - - - - - - -


11.8.24

כמו מחוֹלל, ועדיין פצוע, במבואות אור כשדים דידיתי את גופי הצולע. בשניקת רגליים איומה, בהונות כרוכות זו על זו טופפות, משכתי בידיים כמושות את גופי במעלה מדרגות אבן מנותצות. קרן שמש הבהבה כמכזבת בין עלוות ברושים כחושים, ומשכתי גופי אחריה כמוהפנט, אומלל וחיוור כסיד.

הגעתי לפסגה וחל בי שינוי, ידעתי זאת מיד: את חלום הלילה מיד שכחתי, והנה בא שוב עוד אחד. גופי הִבריא - ידעתי זאת, אך לא ידעתי ממה הבריא, וגם רעננות נפלאה זו שחשתי היתה בבירור מוכת צהבת. הנחתי לה לזרום ולפכות ומתחתי את זרועותיי לצדדים, מתענג על מתיחת החזה המתרחב. השמש ריצדה ברסיסי הבהבים, זהבהים על הרצפה כמחולת המחניים. מחיתי ריר מסנטרי וצעדתי אל המרחב.


יש לתהות על קנוקנן של מילים. יש לעמוד על טיבם של דברים. הארס הזולג מן החלומות קורע בבשר המוסיף להתחיות, והעיניים, מבלי משים, נאחזות בטפריהן בעולם הזה, ולא ולא ולא - רק לא להתגלגל לאחור. את הלובן הארסי יודע האינסטינקט - כמה אליו וממנו חרד.

שריקה עליזה מרפרפת על שפתיי המתקמצות. אני מניח לה לצאת והיא רוטטת אל המרחב. היא צלולה, אך המרחב חורק, ובשל כך היא חוזרת אליי רצוצה וכואבת. במבוכה רבה אני מוסיף להתענג - שולח יונה רכה ומחבק בחיק מלא צמרמורת עורב שחור.

מחשבות ישרות - לפעמים אתה נזכר. העולם שנשבר, הסולם שנשמט: חשבתי - בסולם שבע מדרגות, ועוד חמישה חצאי טונים - אך כעת אני יודע: אינסוף טונים, ולהם אינסוף חצאים, וכולם נמתחים על הסולם כקשקשי לטאה מבריקים חלקלקים. מהי מחשבה ישרה, אתה מנסה להיזכר, מהי תפיסה בהירה, אתה מנסה להציע, מהי שיחה קולחת - שוב אתה תוהה. האמנם נשבר באמת העולם?

ויחד עם זאת - אתה שמח. שמחה פשוטה וישרה, ואף יתרה מכך - שמחה בהירה וכמעט רעננה. שמחה פתוחה, שמחה יוקדת אולי, שמחה המבקשת עוד ועוד עולם. עולה בעיניך מחזה מצמרר: כל בהונות כף הרגל זו על זו טופפות. אתה מטלטל את כל ראשך לסלק החיזיון, ויודע להכריז: עולם חדש לבנות.

האמנם הכל כל-כך בוגדני? חלקים שלמים תלושים זה מזה, ואתה מרחף ביניהם? ואת כולם עוטפת תחבושת השגרה, מסמאת העיניים מטלטלת המחשבות מעגנת הבהונות את כולם לרצפה את כולן מסדרת על פי סדר השמות? בשרך עוד יותר בריא כעת, ועוד יותר חולה צהבת, ועוד יותר בריא ועוד יותר צהבת. אתה מאושר, פותח את ידיך ומשלח את העורב בתנועת דרור, כל גופך זב דם - שריטות טפריו, ואתה ספק צוהל ספק גונח כששוב אתה כורע במורד גרם המדרגות.

כל כך חולה צהבת עד שהכבד הוא הפועם, ולא הלב. אתה לא מרגיש כל זעם או שטנה, אלא נענה בעייפות לתחינותיה של כף הרגל הרוטטת וגוהר על אחת הבהונות ארוכות הציפורן. עולה על גבך כבדה ולחה בוהן אחת וכופפת את ראשך, ומעליה אתה מרגיש אנקת בוהן נוספת. הזהבהבים שיקרו, והאמנת להם - כעת הכל צהוב. הריר שוב על השפתיים, הציפורן גדלה ומתארכת, הכל טופף למישרים, ואתה זוכר שתיכף זה ייעלם אל חדוותו העיוורת של הפיקחון.


אח, הז'אנר הזהאחו
עבר עריכה על ידי אחו בתאריך ט"ז בטבת תשפ"ה 20:03

כתיבה אינטרוספקטיבית דרך תיאור לעומק של דמות פצועה־שבורה מהלכת, בדגש על תיאורי מחשבות, רגשות, ומראה, על־פני פעולות אקטיביות, זה ממש ז'אנר בפני עצמו אני אומֵר לך, כמה פעמים עשיתי את זה באופן לא־מתוכנן.

 

ה־setting ממש מעניין, אני אוהב את הרעיון של תיאור פוסטמודרני למחצה של דמויות תנ"כיות או תיאור ה"אני" במצבים / תפאורה [נאו־]תנ"כיים.

 

זה טקסט די קשה לניתוח, אני אודה, בגלל האופי האסוציאטיבי־אקראי שלו, אבל אנסה כמיטב יכולתי.

 

יש לנו כאן שלל "דמויות" שונות ומשונות וקצת קשה להתחיל את ניתוחן תוך־כדי קריאת הסיפור, אלא איכשהו צריך להחזיק את כל הסיפור בראש ("סופו נעוץ בראשו" או משהו כזה) ולנסות "לסחוט" משם את מהותן, נתחיל מהפשוטות יותר.

 

– הצהבת (hepatitis) – בגדול מחלת כבד וויראלית, אבל יכול להיות גם שם כולל למחלת כבד, שיכולה להיגרם כתוצאה מפעילות מוגברת של המערכת החיסונית, תרופות מסוימות כמו MTX (אירוני למדי, כי MTX הוא מדכא מערכת חיסונית), וכמובן הרעלת אלכוהול. השמש שולחת קרניים מוכות צהבת – ובכן, השמש היא צהובה, ואני חושב שהצהבת כאן היא כתוצאה מהרעלת אלכוהול, שמסמל משהו בין עונג הדוניסטי מזויף, או התעלמות בלתי־מפוכחת מהמציאות, בקיצור, הוא מסמל קיטש.

 

הצבע הצהוב הוא סמל אוניברסלי (או לפחות נפוץ בתרבויות שונות) לשמחה – החל מ"הצהבת פנים", ה"סמיילי", השמש הזורחת. בעבר הרחוק, באזור שלנו בעולם, היה נהוג שכלה לובשת בגדים צהובים ביום חתונתה (ראיתי את זה באיזה מחקר על שיטות צביעה קדומות בארץ ישראל). מצד שני, צהוב מסמל גם את הזול (דפים צהובים, עיתונות צהובה), ותהליכים מסוימים של ריקבון (מוגלה, הפרשות גוף).

 

– החלומות – האם הם סיוטים, חלומות ממשיים שחולמים בלילה, או משאלות רחוקות מהמציאות (או קרובות לה)? אנחנו יודעים שהם ארסיים, כך שהם מסמלים מוות, אבל הם גם לבנים, ולא שחורים. לובן נורא שמזכיר את העולם הבא, (או את ה"עיוורון" של סרמגו, אני לא ממליץ לקרוא את הספר מטעמי צניעות מובהקים). מה היחס בינם לבין ה"צהבת"? נראה שקרני השמש מוחקים את חלומות הלילה, אבל הסמלים נראים חופפים למדי.

 

– היונה והעורב השחור... מה פשרם? הגיבור שלנו נאחז בכל הכוח בעולם הזה ("לא, לא"), שמסומל בעיניי על־ידי העורב השחור, ה"ממשי" (במונחים לאקאניים). היונה היא משאלה, רצון פנימי, ש"נשחת" על־ידי העולם, כמו שהצליל נהרס על־ידי הסביבה. ה"תגלית" הפילוסופית של הגיבור, שאין רק טונים וחצאי טונים, אלא אינספור צלילים כ"קשקשי לטאה". לכן אין יותר "מחשבות ישרות" ו"נשבר העולם". הסימבוליקה כאן די פשוטה. היונה היא יצור שמיימי־משהו שמסמל שלום, הרמוניה, קדוּשה (כקרבן, או רוח הקודש שנמשלה ליונה בדתות מסוימות). הלטאה היא זוחל, יצור ארצי חף מיומרות. בעצם הרעיון של נרטיב ברור, אבסולוטי, "מתרסק" לאינספור רסיסים, לטובת נרטיב פוסטמודרני שגורס שיש אינספור אפשרויות ואין כזה דבר מחשבה צלולה וישרה. הברק של קשקשי הלטאה מסמל את הפיתוי הגופני או האינטלקטואלי בכל אפשרות, מבין אינסוף אפשרויות כאלה.

 

השריקה היא מעין אות סונרי ש"בוקע" מהגיבור, פחות כמו פעולה רצונית ("אני מניח לה לצאת"), מעין משאלה טהורה (צלולה – גם המוזיקליות שלה היא סמל לקדושה – שהיא סמל לאידיאל, נרטיב אמיתי וקבוע) לחיפוש, אבל הולכת לאיבוד, העולם נותן תשובה מאוד לא חד־משמעית, ולא מועילה במיוחד, בכיוון הזה. היונה היא בעלת תפקיד זהה.

 

עם זאת, הגיבור שלנו לא מדוכא מאובדן הנרטיב של היונה, אלא דווקא שמח מהאפשרויות הרבות של העולם, מתענג מהחיפוש הבלתי-מוצלח. ואז הבהונות שלו מתחיל לטפוף, סמל אזוטרי ביותר, שאנסה להבין בהמשך, ומרגיש מרחף בין חלקים שבורים. בעצם, אובדן הנרטיב והמחשבה הצלולה כן משפיעים עליו, ה"אבסורד" מציק לו, ומציק לו גם שהשגרה מחזיקה את העולם בדבק ובמסמרים, באיזשהו "סדר" מאוד יומרני.

 

הגיבור נע ב"רצוא ושוב" מהיר כאופנים, בתנועה כל־כך מהירה שיוצרת תחושה של מעגל מסתחרר, בין הבריאות לצהבת, עד ששני המצבים הסותרים מתקיימים כמעט במקביל, וכמעט הופכים לזהים.

 

מה מסמל הכבד שלנו? מה מסמלת החלפתו את הלב? במבט פשטני, הכבד מסמל תחושת בטן או רצונות אנימאליים. אולי את "אינטואיציית המעמקים" בסגנון יונגיאני. אני אמנם מעדיף להסתכל על הכבד בתור מוקד חשיבה אלטרנטיבית, מעין נרטיב מוזר ואלטרנטיבי להבין את העולם, שאינו עובד לפי הכללים הרגילים. בדרך־כלל הלב הוא שמנחה את הדרך, אנחנו מכירים את הסמל של הלב כמוקד הרגשות, אבל אנחנו לא ממש מכירים את ה"כבד", או מה קורה כשהוא תופס את מקום הלב. לכן זה בהחלט יכול להיות סמל לתחליף אקסצנטרי לרגיל ולקלישאתי.

 

הכבד יכול גם לסמל את ההתמכרות, אם ללכת לפי הקונטקסט של הסיפור. הגיבור התמכר לקיטש, נהנה מההתמכרות שלו, מהעובדה שהכל נצבע בצהוב הזול של השמחה, אבל זה לא הולך. הגיבור מנסה למחוץ את הבהונות, אבל הן "עולות" עליות ומוחצות אותו, מכופפות את ראשו (סמל לייאוש או אובדן חלומות כעונש על היבריס), אבל בין כה זה מאוחר מדי, כי עוד מעט תגיע "חדוותו העיוורת של הפיקחון", עוד אוקסימורון מבית @צדיק יסוד עלום. האשלייה היא חדווה עיוורת – אולי, אבל פיקחון כעיוורון? זה בוודאי הלובן מסמא העיניים של החלום האבסולוטי שדיברנו עליו למעלה, אם כן, מה חדווה יש בו? החדווה שבהשלמה האולטימטיבית עם המוות (המוות כוויתור)? אולי החשיפה ל"אמת כולה", שאולי בנויה מאינספור טונים חסרי פשר, גורמת לעיוורון וחוסר הבנה, אבל יש בזה מעין חדווה אובדנית?

 

בחזרה לעורב השחור. העורב שחור לרוב יסמל לנו משהו צילי, אבל אני לא רואה את זה כל־כך בקונטקסט של החיבור, אז אני נאלץ לחזור לזיהוי של העורב כַ"ממשי". אם כך, העורב מסמל את העולם הזה. אבל מהו "העולם הזה" בקונטקסט של החיבור? יש לנו עולם צהוב מזויף (עולם שמש), עולם לבן ארסי (עולם החלומות), עוד עולם לבן מזויף (התחבושת), ועולם שחור חייתי, שקשה להחזיק בו, והוא שורט את הגוף (עולם העורב). מדוע הוא שורט את הגוף? ובמה זה שונה מארס הממית את הגוף? ובכן, נראה לי שארס ממית רק לאחר זמן. הוא גורם להרקבה, אבל לא לפציעה. לעומת זאת, העורב פוצע כאן ועכשיו, כיאה ל"ממשי". עצם הניסיון להתקיים בעולם בזה, ב"ממשי", הוא כואב, אך נצרך. זה סוג אחר של מוות (העורב כסמל המוות), שחור במקום לבן מסנוור. הגיבור "עוזב" את העולם האמיתי, המפוכח למדי (לא אידיאילי כמו היונה), שפוצע אותו, או בורח מבין אצבעותיו, במהלך הפסיכוטי הזה של ההתמכרות, ונכנע סופית לצהוב.

 

כעת הסמל האזוטרי של הבהונות. הבהונות משמשות כ"גלאי אמת". ככל שהן משתגעות, כך אנחנו מגלים שנמצאנו בזיוף כלשהו. אולי חוסר המנוחה שלהן מסמל את הצורך לעזוב, ללכת למקום אחר, כמו לשבת על קוצים. הגיבור מתחיל מתוך מסע עצמאי משהו, בעידוד הבהונות, אבל כשהוא מגיע לצהוב, הוא נתקל ב"מחזה מחריד" – ה"אמת" שהוא מצא, אינה עומדת במבחן הפוליגרף של הבהונות. גם בעת גסיסתו, הן דורשות ממנו להמשיך לכיוון אחר, אבל אין לו כח, והכמיהה הזאת לאמת אמיתית, כשהוא שרוי בתוך המחלה הסופנית שלו, היא בסוף זאת ש"מוחצת" אותו, אולי בתחושה של "מה עשיתי", אבל בסוף זה לא כזה משנה, כי הכל סופו "להתמוגג" לתוך המיתוס של אובדן ההכרה, (המוות כאמת האבסולוטית היחידה, hence "פיקחון").

 

///

 

בטח פירשתי הכל הפוך, והשתמשתי במילה "סמל" בדיוק 23 פעמים. 24 אם להחשיב גם את הפסקה זאת. יש לי תחושת אשמה שאולי התעצלתי בחלק מהניתוחים, אבל אני באמת לא יודע.

בוודאות לא התעצלת, וזה לא בחינם אלא ברטר צדיק יסוד עלום

תבורך. איזו הפרייה ומפגש מעניין ונהדר. שמח שקראת והעמקת, איזה יופי. אני קצת נבוך - משהו במבנה ובסגנון של הקטע הרבה פחות מזמין לעיין בו ולהתבונן לעומת השיר שלך, המבנה, הסדר והקוהרנטיות. אמרת שכשאתה כותב אתה משחק שבץ-נא --- אני לא. יתרה מכך - וזה דגש חשוב - האטמוספירה לקטע נבעה ישירות מהתת-מודע שלי. ישבתי לכתוב והאצבעות כתבו את משפט הפתיחה. אחר כך התחקיתי וידעתי פחות או יותר מה אני רוצה לכתוב, אבל הכל עדיין בתוך הלך-הרוח ההזייתי המתאים והראוי לקטע הזה. אז התנצלות הדדית

 

אהבתי מאוד את הפרשנות לצבעים! הצהוב הדו-צדדי - צהובון ושמחה פשוטה ועולצת של סמיילי, שהמשותף להם הוא קיטש; הלבן של סרמאגו (שקראתי בכיתה י"א ובמשך שבועיים הייתי מחושמל מרוב התלהבות אקסטטית שעוד פוקדת אותי מדי פעם בזמן קריאת ספר טוב או סרט משובח) ביחס ליונה הצחורה וביחס לתחבושת (נפלא!) היו כיפיים. עבדת בצורה מעט יותר דוגמטית להרגשתי, וזה לא פסול בעיניי בכלל אלא נחמד ומשמח. השחור (וההפנייה ללקאן!) כדימוי לעולם הזה נפלא. בקיצור, עבודה טובה!

 

עבורי, אור כשדים נותנת תחושה אפוקליפטית+קדמונית. אני מרגיש שרק השם הזה מכשיר קרקע שבה יהיה הרס וטרגדיה עם סוף הרסני וידוע מראש. מעניין מאיפה באה לי אור כשדים הזו לטקסט? קראת לזה נאו-תנ"כי וזה מעניין!

ואני כל כך מוחמא מהזיהוי שלי כבית ייצור לאוקסימורונים - אני חושב שהפתח הכי טוב לטקסט הוא דווקא דרך החדווה העיוורת של הפיקחון:

 

יש סרטים שמנסים לתאר את הפער בין חלום למציאות ובין ידיעה לשיכחה. מעניין שהדוגמאות שעולות לי קשורות לחלומות או להיעדרם: (Paprika - של סאטושי קון, שנתן השראה לInception של כריסטופר נולאן + סרטים שקשורים בשינה והיעדרה: המטריקס; המכונאי (The Machinist - סרט נוראי על אמנזיה והזיות), וגם עולה לי הסרט הקוריאני הנוראי OLDBOY שגם בו הגיבור המסומם נכנס להזייה נוראית והיפנוזה של איבוד קשר למציאות).

הדבר הנוראי ביותר הוא הפחד שתיכף אשכח את מה שאני יודע עכשיו.

לרוב הפחד הוא לשקוע אל תוך סיוט, ולכן האדם מבקש להישאר ער. כאן, הגיבור מזהה את הפיקחון, את הבריאות, את העלייה - כאשלייה. אי הרצון להתמסר לאשלייה הזו, אי הרצון להתמסר לדפוס ההרסני הזה שבו ברגע שבו אתה מאמין שאתה עולה אתה מגלה שאתה רקוב בתחתית גרם-המדרגות היא הפחד והתחינה שלא לחזור אל הפיקחון. אני מרגיש את זה המון בחיים שלי - שטעיתי כשהייתי שמח, טעיתי כי השליתי את עצמי, כי שכחתי עד כמה נורא ומחריד. דווקא כשאני חוזר אל הסיוט אני מבין שהשליתי את עצמי, שהאמנתי לבדייה.

העובדה שבסוף העלייה בגרם המדרגות הגיבור מגלה שהוא מעולם לא התחיל לעלות - היא האכזרית, וזה הדבר האכזרי שמגלם גרם המדרגות.

 

אתה צודק שהקטע הזה הוא פוסט מודרניסטי, אבל הוא יותר אנטי-פוסט מודרניסטי מאשר פוסט מודרניסטי. הוא מזהה את הפוסט-מודרניזם כקללה ולא כהזדמנות, ואת היעדר הלוגיקה כמחלה ולא כמרחב לחופש.

הסולם ושלביו מגלמים גם את הסדר והיציבות והיכולת לטפס, וגם את העולם המובן. הזוועה שהגיבור חווה היא ההבנה שאין לסולם כך וכך דרגות, אלא שיש אינסוף חלקיקי צליל הנמתחים לאורך ההרצים. פתאום - להאמין שיש דו ויש רה - מרגיש כמו בדייה. כל עוד זה נשאר בגדר שעשוע רעיוני זה נחמד, אבל כשזה נחווה ככה - המרחק מהמציאות נהיה אכזרי.

 

האלמנטים המרכזיים להרגשתי:

  1. גרם המדרגות
    הבהונות
    היונה והעורב
    הצהוב והזהבהבים
    הריר על הסנטר
    ראייה ועיוורון, שכחה ופיקחון
    הסולם - בסולם המוזיקלי שבעה טונים וחמישה חצאי טונים
    כבד ולב
    אור כשדים - משפט ראשון שנכתב מעצמו בשלמות וביטא את הכיוון לסבל שהרגשתי

הזהבהבים מציגים עתיד מזהיר ובעל-משמעות, בעוד שהצהוב מרגיש כמו מחלה. זה מסתדר לי עם השיר הקשה הזה של גבריאל בלחסן (

ילד צהוב) ואולי זו היתה האסוציאציה. אם אני מנסה לדמיין אותי מייצר סצנה בתוך עולם חולני, הרקע יהיה צהוב עמוק, כמו של שתן.

כנ"ל בפער ובמתח בין היונה והעורב. היונה מסמלת תקווה בלתי אפשרית, שבסופו של דבר תמיד מתגלה כמחלה ורע.

הצהבת היא מחלה. אני לא יודע למה בחרתי דווקא צהבת. אין לי מושג אם זו אסוציאציה גלובלית, אבל בראש שלי צהבת היא מחלה מפתיעה. הכל נראה בסדר גמור, ופתאום האדם מצהיב. יכול להיות שזה אישי אצלי, יש לי רגישות גנטית לבילירובין ואני מצהיב כשאני לא שם לב אם אני לא שותה מספיק. זו תחושה שהמערכות שלך בוגדות בך, וגם שנחשף בלוף.

הבריאות ומתיחת החזה קורית כמובן למעלה, במעלה גרם-המדרגות, בשיא האשלייה, בקבלת הטוב והעולמיות והאהבה שלו. למה אני הולך סחור - בקטע הזה ערכתי זהות אכזרית בין אופטימיות לבין אשלייה אכזרית.

 

הריר על הסנטר - אין לי מושג למה הכוונה. אולי זה הריר של שיש לRick מריק ומורטי על הסנטר, אבל נראה לי שזה לא רק זה. הריר קשור גם לשינה בחלומות (מוטיב שחוזר אצלי בעוד טקסטים), וגם למחלה, לנכות, לילדותיות, לעיוות.

הבהונות להרגשתי הן האלמנט הכי אכזרי ששילבתי בקטע. לא עולה לי דוגמה מסרט להסביר עד כמה הן מחליאות. כשהגיבור הופך בעצמו לבוהן, גוהר על בוהן עם כל הגועל והציפורן ההולכת ומתארכת, וגם גוהרת עליו בוהן שמכופפת את ראשו ומוחצת אותו. זה תיאור אכזרי. אני חושב שממש ניסיתי לתת רגשות גרוטסקיים ודוחים של השפלה ואיבוד צלם אנוש.

 

הטקסט הזה מבקש לא להתפקח שוב ולא להאמין שוב לעולם ולתחושה המסודרת שלו. הטקסט הזה מתמכר לעולם האכזרי המנופץ שבו אין לוגיקה וסדר, אין מחשבות צלולות (מונח שאני חושב שהגית מעצמך, ואני מתעסק בו המון וכמה אליו המון). 

מצד שני - אי אפשר להשלים עם הטקסט הזה. האטמוספירה בו כל כך אכזרית, והאמת המתגלה על העולם היא אחת האמיתות הטרגיות והאבסורדיות והמפחידות ביותר. מילא האבסורד של קאמי - כאן זה מרגיש כמו מערכת שלמה שמטרתה להחריב את האדם ולסאב אותו.

 

לא פירשת הכל הפוך, אבל התבנית כאן של הפורום לא נוחה לי להצליח להתייחס שורה אחרי שורה לטקסט שלך. אני מגיע מקהילת פורומים אחרת ובה יכולתי להגיב בכחול בתוך התגובה שלך כציטוט ולהתייחס לכל משפט בפני עצמו.  

 

תבורך אחו! (אין צורך להמשיך חלופת מכתבים אם מיצית - אגיע לטקסט הנוסף שלך [הגם שבחרדת קודש] בהמשך [או לא])

 

לילה צח

מעניין!אחואחרונה

כן אתה צודק שהפרשנות שלי די דוגמטית. בכללי אני נוטה להיות שמרני בכל דבר, וכך גם בניתוחים, אני מעדיף קודם לעבוד עם מערכות קיימות שאני מכיר. במיוחד בטקסט מסובך כזה, הדרך היחידה שלי להבין היא פירוק שיטתי, קשה לי לתפוס הכל בראש או להתרכז יותר מדי או לחשוב מחוץ לקופסה.

 

אני שמח ש"השלמת את העבודה" בסמלים שפחות התייחסתי אליהם!

 

לגבי ההסבר שלך על חלומות ומציאות, אני מבין לגמרי על מה אתה מדבר, וחוויתי את זה המון כשהייתי בדיכאון מתמשך. השקר שברגעים הזהובים הרגיש כל־כך בוטה, ששנאתי אותם בכל מאודי.

 

בפרשנות שלי לגבי החלומות, באמת הבנתי את הדברים הפוך. החלומות מסמלים חיים, שמחה, אבל יש בהם מימד ארסי. אני לקחתי את הארס והמוות בתור הסמל העיקרי, מתוך עולם הסמלים שלי. בכלל, אחרי שקראתי את ההסבר שלך, הטקסט הפך להרבה יותר אחדותי־סינתטי, זה ממש "שוזר" את הכל ביחד, מה שהיה חסר לי בקריאה אנליטית.

 

דווקא בהונות אינן נתפסות כסמל לגועל, בעיניי, לא יודע, אבל זה רק אני. זאת לא הייתה האסוציאציה המיידית שלי, אולי כי האינסטינקט שלי הוא להתרחק ממחשבות על הגועל? וכאן באמת drawback, שאני קצת שקוע מדי בסמלים שלי, ולא נכנס לתוך עולם הסמלים של המחבר, גם כשיש רמזים עבים וקונטקסט.

 

המסקנה בהחלט טרגית, כך או כך, מדובר במצב ללא מוצא כלל. נושא כבד.

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..

אולי יעניין אותך