קטע מספר שאני כותבאפריקס

שינתו של הנער הייתה עמוקה והוא חלם שהוא מטייל בעיירה שקטה ליד שדה חיטה גדול. כשקם בבוקר הוא יצא מחדרו ונכנס למקלחת. רק כשיצא ממנה והביט בדלת חדרו של דני נזכר במה שקרה אתמול. הוא ניער את המחשבות מראשו ונכנס לחדרו כמו מישהו שמנסה להתחמק מפגישה עם מכר ותיק. הוא ייבש את שערו במגבת ולבש את בגדי העבודה שלו, שתה בזריזות כוס מים מהברז במטבח, ויצא מהדירה אל קור הבוקר החריף. כשסידר את חדר האוכל הביט אל המדשאה שבחוץ ונזכר בלילה שבו הוא ודני נסעו בקלנועית. הוא נזכר בעניין הויכוח על הדירה ועל כך ששמע את דני אומר משהו על חתולים, והחליט בליבו לשאול את דני לפשר העניין כשיוכל. לנער הייתה חיבה מולדת לחתולים, לעיתים חשב שכל אדם נולד עם אהבה יתרה לחיה מסויימת, אולי אפשר לומר "חיית הנפש" שלו. אצל הרבה אנשים החיה היא כלב, אצל הבודדים והציניים שבהם היא חתול. לפתע עניין החתולים ודני נראה לו מובן יותר, אך עדיין היו הרבה פרטים חסרים בשביל שיוכל להבין את התמונה במלואה. כשדלתות חדר האוכל נפתחו והאורחים התחילו להיכנס משל היו נהר שוצף שנפתח סכר בפניו, שם הנער לב לכך שדני יושב בתוך הקלנועית לא רחוק מהויטרינה. מכיוון שהארוחה הזאת הייתה בופה והאורחים היו מעטים ביחס למגשי האוכל שנפרשו, החליט להסתכן ולצאת החוצה. כשניגש אל דני קרא בשמו, ודני אמר שלום בטון מתנצל. "סלח לי על הבלגן של אתמול", אמר דני, "תמיד קשה להביא את החתולים למקומות חדשים, הם מנסים לברוח מהמקום הלא מוכר, בלי להבין שהמוכר רחוק מאוד". "האם אתה מביא את החתולים לכאן לעיתים תכופות?" שאל הנער. "אני מביא אחד מהם לפעמים כי קשה לי להיות רחוק מהם. תבין, אני כמו האמא והאבא שלהם". "ואיך הגעת למצב הזה שאתה כמו הורה ל... ובכן, לכמה חתולים בדיוק?", "תשעה" ענה דני. "תשעה חתולים" השלים הנער. "כשמחלת הקורונה הייתה בשיאה הייתי בדירה שלי לבדי חודשים ארוכים, החברים המעטים שהיו לי לא רצו להסתכן ביציאה מהבידוד והידבקות, ומשפחה אין לי". דני עצר את שטף דיבורו לרגע והביט בציפור גדולה שעפה מעל המאגר. "יום אחד כשיצאתי לעשן סיגריה בכניסה לבניין שמעתי יללות מארון החשמל בכניסה, כשפתחתי את הדלתות ראיתי חתול קטן ורעב. לא יכולתי להשאיר אותו שם למות, אז לקחתי אותו לדירה והאכלתי אותו." "ואיך חתול אחד הופך לתשעה?" שאל הנער וזרק מבט חטוף דרך הויטרינה אל חדר האוכל, כשראה שהמגשים מלאים יחסית החזיר מבטו לדני שפתח בתשובה. "הדבר חזר על עצמו עם עוד שני חתולים שחיפשו נואשות אוכל בפח של הבניין ויללו לעברי בלי הרף. הם הסתדרו יפה עם החתול האחד שכבר היה לי, והייתי מרוצה מהמצב כמו שהוא, לחתולים היה מקום ואני לא הייתי בודד יותר." הנער חשב לעצמו שזה עצוב שאדם צריך להפיג את בדידותו בעזרת בעל חיים, אך הוא כמובן ידע שהחיים לוקחים אנשים למקומות מוזרים. דני הוציא מכיסו חפיסת ווינסטון בלו מקומטת ושלף ממנה סיגרייה עקומה. הוא הצית את הסיגריה ושב לשטף דיבורו, "מה שלא ידעתי אז הוא שאחת מהחתולים שמצאתי ליד הפח היא בכלל חתולה, ובהיריון." הנער הנהן."וכך משלושה הם הפכו לתשעה, מיותר לציין כמה בלגן היה בדירה, וחששתי ממה שיכול לקרות בעונת הייחום הבאה. לקחתי את כולם לוטרינר וסירסתי אותם, ומאז הם שונאים אותי." צלו של ענן חלף מעליהם ושתיקה קצרה התמקמה לה בנוחות, הנער קטע אותה, "מה הטעם בלהחזיק חתולים שלא אוהבים אותך?" דני הזדקף במושבו בקלנועית ואמר "הם כבר לא יכולים לשרוד ברחוב, חלקם הגדול חתולי בית מלידה, ואני גם לא יודע מה אעשה אם יום אחד אראה אחד מהם דרוס על הכביש." דני שיחק עם בדל הסיגרייה שכבר נגמרה באצבעותיו, "הם כמו המשפחה שלי" אמר. הנער הרגיש שהוא מתחיל להבין משהו שלא ידע כלל שהוא לא מבין לפני כמה ימים. משהו עמוק ואפל, אבל גם משחרר ואמיתי. דני הפנה את מבטו בחדות שמאלה ואמר "האחראית מגיעה דרך הלובי, כדאי שתלך מהר". הנער הודה לו ורץ בשפיפה אל הדלת האחורית, מתפלל בכל ליבו שלא תבחין בו מבעד לויטרינה. המצב נפתר בשלום כששתי שניות לאחר שהתמקם ליד המגשים, נכנסה האחראית חמורת הסבר והביטה בו במבט של מאובן. היא המשיכה ללכת כשראתה שאין על מה להתלונן. כשהלכה, הסיט הנער מבטו לויטרינה ועוד הספיק לראות את הקלנועית של דני נעלמת מעבר לסיבוב.

מאוחר יותר, כשחדר האוכל התרוקן מסועדים והנער נשאר לבדו לנקות, הוא ניגש לפינת הקפה והכין תה מחליטה של קמומיל ותה ירוק. הוא ניגש לויטרינה וברגע נדיר של שלווה ופריקת עול הביט בעננים האפורים שהתאספו בשמיים. כששתה את הלגימה הראשונה, התחילו לרדת טיפות. ועד שסיים את כוס התה, כבר ירד גשם של ממש, הגשם הראשון.

 

פרק שמיני

דני הביט אל השמיים, העננים האפורים היו כהים וכבדים. הוא כבר הריח את זה כשיצא מהבית בבוקר – הגשם הראשון יורד היום. הוא מיהר להסיע את הקלנועית לסככת התחזוקה כשמסביבו רוחות מצליפות ורעמים מתגלגלים. כשירד מהקלנועית הן התחילו לרדת – טיפות, בהתחלה קטנות וקלילות ובמהרה הפכו לגדולות וכבדות. הוא רץ מהסככה אל הכיסאות שהיו מונחים ליד היציאה האחורית מהמטבח, הוציא את חפיסת הווינסטון בלו מהכיס ושלף ממנה סיגריה אחת אחרונה. הוא השליך את החפיסה לפח הסמוך מבלי לקום מהכיסא. דני תחב את הסיגריה בין שפתיו ושיכל את רגליו, בעודו מדליק את הסיגריה עם מצית ביד אחת סיכך בידו השניה על המצית מפני הרוח, לאחר שלוש ניסיונות הלהבה עמדה ברוח והסיגריה נדלקה. דני שאף שאיפה עמוקה ונשף את האויר לאחר שלוש שניות אל השמיים האפורים. הגשם ניתך בחוזקה על האספלט שמולו והתחיל ליצור נהרות קטנים לאורך הכביש. דני אהב לחשוב שהגשם מנקה את הכל – את העצים, את הכביש, את הרכבים ואפילו את נשמות בני האדם. הגשם הזכיר לו ילדות נשכחת, איך היה רועה את הכבשים בחווה של אביו החורג, איך כשהיה מריח את הריח הזה באוויר מיד היה מניף את מקלו וקורא לכבשים ללכת אחריו לדיר. אבל הוא כבר לא ילד, והוא לא רועה כבשים בשדה. הוא עוד אדם ששורד את החיים האלו, ולא ברור אם הוא מצטיין בעבודתו או נכשל כישלון תהומי. הוא לא ידע אם החיים נועדו כדי שנעבור אותם בשלום או כדי שנילחם בכל רגע מהם. הוא נלחם כל חייו ותמיד ציפתה לו אכזבה, עם הוריו ואחיו המאמצים, עם עבודתו באבטחה ואפילו עם חתוליו, נראה שכל דבר נידון לכישלון בחייו. הוא לא רצה למות, הוא עדיין אהב את עצמו, אהבתו לעצמו לא הועמה אפילו במקצת, לא משנה כמה זרם החיים ניסה להטביע את נר נשמתו הוא התעקש להישאר בוער. אבל עכשיו הוא הביט קדימה וראה שטח אינסופי של אותו – הדבר. אותה עבודה ואותה דירה עם אותם הסמים ואותה הבירה, אם גופו לא היה מזדקן היה אפשר לחשוב שהוא תקוע בלופ שאינו נגמר. אבל הוא מזדקן, והוא נהיה בודד יותר ויותר, הוא גם רצה אישה וילדים, הוא גם רצה בית חם ורגוע, כמו הבית שגורש ממנו כשהוריו המאמצים נפטרו, ונראה שככל שהזמן חולף החלום הזה נהיה דהוי כמו בגד שנשכח על חבל הכביסה בשמש. הוא שאף שאיפה אחרונה מהסיגריה האחרונה ומעך את הבדל על אחת מרגלי הכסא. הוא נשאר להביט בגשם, והיה נדמה לו שהגשם מביט בו בחזרה, אך דבר אחד נכון לגבי כל גשם – זמנו קצוב, אותו דבר נכון לגבי כל אחד מאיתנו.

מעניין.ימח שם עראפת

רק ביטוי אחד הפריע לי - "קור הבוקר החריף" לא נראה לי שקור חריף.

חריף - עזאפריקסאחרונה
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך