למה הרבה דתיים לאומיים הופכים לחילונים?רציונליות

פתחתי שרשור לפני קצת זמן על הוכחה מדעית לקיום אלוקים ונכונות היהדות, ועד עכשיו אף אחד לא סתר לי את הטענה. (לא בטוח שאפשר לסתור את הטענה הזאת. היא טענה עתיקה) אני רוצה לדעת את הדעה של אנשים ללמה יש אחוזים כל כך גבוהים של דתיים לאומים שהופכים לחילונים. הרי יש הוכחות ללמה היהדות נכונה. הטענה שהצגתי בשרשור "למה לא שומעים הרבה על הוכחות לקיום הבורא" היא אפילו לא שלי. הטענה הזאת היא טענה אחת בין 5 טענות (למעשה זה חיבור של שתי טענות כדי לצור טענה חזקה שאי אפשר לסתור) שנמצא בספר בשם "אמונה ברורה" שהוא ספר די נפוץ (לפחות בישיבה שלי) אבל למרות זאת עדיין יש אחוזים כל כך גבוהים של החלנה! האם זה כי: 

 

א) אנשים לא רוצים להיות רציונליים, ונגמר שלטון השכל בעולם. כלומר חזרנו לימות הביניים שבו הדבר השולט הוא הרגש והדחפים הגשמיים, ואין דבר כזה חשיבה רציונלית יותר, כי אף אחד לא רוצה להשתכנע ורק רוצה להצדיק את הדרך שלו. כלומר פוסטמודרניזם קיצוני.

 

ב)  יש קונספירציה כלל ארצית שמנסה להראות שהדתיים הם לא "רציונליים" וגם "ושככול שאתה חכם יותר אתה יותר חילוני" או "שהמדע והתורה סותרים זה את זה"... כלומר שוטפים את המוח כדי שתחשוב שהדת זה לא רציונלי למרות שהיא כן.

 

אני לא יודע מה מהאפשרות היא הנכונה אבל שתי האפשריות הם גרועות. אפשר את הדעה שלכם בעניין?

זה שיש יישות עליונה לא אומר שהיא מצפה מאיתנו משהופתית שלג

לזה כבר צריך ראיה אחרת

 

דבר שני, להיות דתי זאת ממש השתייכות חברתית, אפילו עם היררכיה מסוימת, ככה שיוצא שאדם שטוב לו בהשתייכות החברתית הזאת יכול להיות דתי גם אם אין לו מושג מה למעלה מה למטה. וככה גם אדם שבטוח בקיומו של האל לא בהכרח יחליט לקיים את כל המצוות.

לפעמים זה גם מושפע מקושי מנטלי של שינוי אורח החיים. ומבחינתו העיקר זה הלב, ואונס רחמנא פטריה.

בארור שאם יש ישות עליונה היא מצפה מאיתנו משהודורין השמיני

אחרת למה ה' ברא את העולם מה "משעמם" לו כביכול ה הוא ברא את העולם כדי להעביר תזמן

ה' ברא את העולם למטרה כל שהיא גם אם אנחנו לא יודעים מהיא עדיין ברור שהוא ברא את העולם למטרה מסוימת

לא מחשבותי מחשבותיכםפתית שלג

איזה אחיזה יכולה להיות לך ברצון האלוקי כל עוד הוא לא פונה אליך?

צודק. לא כתבתי את ההוכחה ליהדות בפורום הזהרציונליות

אני יעדכן ויוסיף להודעה הראשית את ההוכחה

אי אפשר לעדכן אז אני יוסיף פה את ההוכחהרציונליות

לפי החוק השני של התרדונמיקה יש כמות מוגבלת של אנרגיה ביקום והיא תמיד הולכת לכיוון חום אבל אף פעם לא חזרה מחום. אם כך האנרגיה לא יכולה להיווצר סתם כך (חוק שימור האנרגיה) ואנחנו רואים משהוא שהוא לא רק חום, אז אם אתה סובר שהיקום הוא נבראה אז לא משנה מה אתה אומר תמיד אפשר לשאול מאיפו האנרגיה הגיע. כלומר חייב להיות מקור של אנרגיה שהיא לא מצייתת לחוקי התרדונמיקה (כלומר למדע), ומפה הוכחה שיש ישות עליונה שבראה (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

אם אתה טוען שהיקום הוא אינסופי אז זה לא אפשרי שהיה אנטרופיה == 0 ואז בזמן שהוא לא אינסופי הפך לאנטרופיה = 100. כלומר האנרגיה הייתה חייבת להגיע ממקום שלא מציית לחוקי התרדונמיקה (כלומר המדע). (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

כלומר בסוף חייבים לומר שיש ישות שלא צריכה להיברא, והיא מעל המדע בנוגע לחוקי התרדונמיקה.

 

ועכשיו מוכיחים שהיהדות נכונה. ליהודים יש ספר עתיק בשם התנ"ך שהוא לפחות  2000 - 2300 שנה (מגילות מדבר יהודה) והנבואות שם הם גם חד משמעיות וגם עתיקות וגם לא סבירות ובנוסף רואים שהרבה נבואות שנכתבו על שיבת הארץ התממשו (דבר שלא קרא לאף עם בהיסטוריה הידועה), מראים שליהודים יש הוכחה הסתברותית שהם צודקים כלומר הסיכוי שהיהדות לא נכונה הוא אפסי כל כך עד שאפשר להתעלם ממנו. ומפה יש רעיה ליהודים.

ההוכחה שלך לאמיתות היהדות מגוחכת.ימח שם עראפת
וכבר הסברתי לך למה.
אני לא חושב שהיא מגוחכתקעלעברימבאר
אבל באמת לא צריך אותה כשיש הוכחות אחרות
למה להינעל על הוכחה אחת בלבד?רציונליות

יש כל כך הרבה הוכחות לאלוקים עד שיכולתי "לבחור" אחת שהיא הכי משכנעת מכולם כי היא מדעית. אני מציע לך גם לשקול להוסיף עוד הוכחות לרשימת ההוכחות שלך. 

הכי טוב שאדםקעלעברימבאר

ידע עוד הוכחות חוץ מהמדעית, וההוכחה שכתבתי לך בשרשור האחר היא בין המרכזיות

אני יסתור את הטענות האחרות שלךרציונליות

להיות דתי זה השתייכות חברתית אבל גם אתאיזם זה השתייכות חברתית. הטענה הזאת לא סותרת כלום. זה שמשהו זה גם השתייכות חברתית לא אומרת שהוא לא נכון.

 

יכול להיות דתי גם אם אין לו מושג מה למעלה מה למטה כלומר אתה אומר פה את סיבה ב? כלומר שאנשים פשוט לא יודעים שיש הוכחה ליהדות?

 

לפעמים זה גם מושפע מקושי מנטלי של שינוי אורח החיים. ומבחינתו העיקר זה הלב, ואונס רחמנא פטריה. - אז יוצא מפה שאנשים הם לא רציונליים כי אם הם היו רציונליים אז הם היו יהודים לגמרי. "אונס רחמנא פטריה" ממש לא קשור לזה! עצם העובדה שאתה יהודי אומר שה' ראה שיש לך יכולת להיות יהודי אחרת הוא לא היה בורא אותך יהודי "אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניה עם בריותיו" – כלומר, אינו דורש מהם מעבר ליכולתם. (עבודה זרה נ"ה ע"א) זה שאתה מרגיש שקשה לך לא אומר שאתה יכול להפסיק לנסות. מי שאומר את זה פשוט מתרץ תירוצים!

אתאיזם זאת הגדרה, זה בכלל לא מחייב להיות חלק מחברהפתית שלג

לעומת להיות דתי. צריך להתפלל במניין ולתת צדקה לעניים, משלוח מנות, מתנות לאביונים, ולעשות לך רב ובכל אירוע משמעותי בחיים צריך מניין ולפעמים עדים, צריך לפדות בן בכור, לתת תרומות ומעשרות לכהן ללוי ולעני, צריך לעלות לירושלים עם כל עם ישראל 3 פעמים בשנה, להביא את הפירות הראשונים לביהמ"ק, להימנות חבורות חבורות על הפסח, להפקיר את הפירות שלך בשנת שמיטה לכל, לעמוד מפני ת"ח, ומפני כל איש מעל גיל 70 וכו' וכו'. זה מחייב לגמרי. בשביל להיות אתאיסטס אפשר גם לא לצאת מהבית ולא לתקשר עם אף אחד.

 

התכוונתי לומר שאנשים לא חוקרים כי הם לא מרגישים צורך וטוב להם איפה שהם, הם לא מחפשים להוכיח כלום לא לעצמם ולא לאף אחד.. פעם חשבת לעשות בדיקת ד.נ.א לוודא שההורים שלך הם באמת ההורים הביולוגיים שלך ולא התחלפת בתינוקיה?

 

אונס רחמנא פטריה זו דוגמא לטיעון של אנשים (באותה מידה הם יכלו להשתמש באין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו), הם מאמינים שיש דרך מדויקת יותר לחיות, אבל קשה עליהם שינוי הרגלים וחברה מן הקצה אל הקצה. לך תשאל אנשים מסורתיים בפריפריה למה הם לא מקיימים את כל המצוות. מעניין מה יהיו התשובות.

תשובה לטענות הפוסטמודרניות שלךרציונליות

אני רואה פה שבחרת בשיטת הפרכה פוסטמודרנית, כלומר הרבה משחקי מילים ונוסחים שפונים לרגש ולא לשכל וכמובן טענות לא קשורות שמנסות לסתור בלי לטעון טענה.

 

אתה טוען פה שאפשר להביא הוכחה ליהדות, אבל אפשר גם לומר שאנשים הם יהודים כי זה נוח להם.

 

אני יסתור את הטענה בעובדה שאתה נותן טענה שאומרת שאנשים הם יהודים כי זה נוח, בעובדה שיש ליהדות טענה לוגית שמוכיחה אותה. כלומר הנוחות היא בונוס לא הפרכה לטענה.

 

 

הטענה השנייה שלך היא שאנשים פשוט לא חוקרים אז הם הופכים לחילונים.

 

מזה אני מבין שאתה אומר שאנשים רואים את ההיגיון ככלי שיכול לתת הצדקה לאורח החיים שלהם ולא למי צודק או לא. כלומר תן הוכחה כנגד היהודי כלום לא יקרה (חוץ מזה שהחילוני ישמח) תן הוכחה כנגד החילוני כלום לא יקרה (חוץ מזה שהדתי ישמח). כלומר חזרנו לימות הביניים שבו הדבר השולט הוא הרגש והדחפים הגשמיים, ואין דבר כזה חשיבה רציונלית יותר, כי אף אחד לא רוצה להשתכנע ורק רוצה להצדיק את הדרך שלו. כלומר פוסטמודרניזם קיצוני.

עוד דברפתית שלג

כמה אחוז ממפעלי החזרה בתשובה מתעסק בתחום הרציונליות?

אני לא יודע אבל אני מנחש שמעט מאוד.

זה פחות מה שמטריד אנשים וממילא גם גורם פחות משמעותי לחזרה בתשובה\יציאה בשאלה

אולי הבעיה האמיתית היא אנחנורציונליות

אולי הסיבה שיש כל כך הרבה חילונים ומסורתיים זה כי אנחנו משדרים שכל אדם תמיד יהיה יהודי ותמיד לא משנה מה נאהב אותו גם אם הוא סר מהדרך. כאשר אני מדבר על יהודים תמיד שואלים האם היהודי הזה דתי או לא. אולי אם נקרא לכל חילוני "יהודי מומר" יהיה אחוזי החלנה נמוכים יותר. אולי זה גם בגלל אנשים שאומרים דברים מטומטמים ולא נכונים שהם ממש גילוי פנים בתורה ("אונס רחמנא פטריה") שחכמים אמרו שמי שמגלה פנים אין לו חלק בעולם הבא, כל המגלה פנים בתורה שלא כהלכה - סוף נופל בגיהינום, ואז לוקחים את הפרושים האלו ומתרצים לאנשים שרק לא רוצים להיות יהודים ונותנים את זה כתירוץ ללמה הם בסדר ולא חלשי אופי או לא מסוגלים לעמוד באתגרים ולהתאמץ. וכך נוצרת מסורתי, אדם שלא אכפת לו מאלוקים ואומר לאלוקים: "נכון שאתה אלוקים, אבל אני יחליט מה אני יעשה ומה אני לא".

@פתית שלג סליחה שאני מתעצבן עליך אבל אם אתה רציונלי תענה לי בהגיון יהודי או הגיון רציונלי ולא פוסטמודרניסטית. אם אתה רגשן אז בבקשה אל תענה לשרשורים שלי.

מקבל את ההמלצה שלך במשפט האחרון  פתית שלג
אפשר להיות שכלתן ורגשן בו זמנית בלי סתירהקעלעברימבאר
זה שאלוקים מצפה מאיתנו משהו זה חוש בסיסי בנפשקעלעברימבאר

*אמנם לא וודאי במאה אחוז*, אבל בסיסי ווודאי יותר מאשר התחושה שהשמש תזרח מחר או שחוקי הטבע ימשיכו מחר.

אנחנו מרגישים רגש יסודי בנפש של בחירה חפשית כך שאנו לא רק בובה על חוט אלא כל העתיד פתוח לפנינו להחלטה שלנו.  בתוך זה אנו מרגישים ציפייה מוסרית בנפשינו לבחור בחירות מוסריות , ציפיה שנובעת ממקור המוסר - אלוקים. אנו מרגישים בנפשינו את דרישת וצו ה' אותנו למוסריות. אנו מרגישים שאפשרויות הבחירה החפשית העומדות לפנינו בעתיד הן לא סתמיות, וזה לא שמותר לנו תמיד לבחור כל אפשרות, אלא יש קו מוסרי מנחה לבחירת האפשרות. עכשיו השאלה מהו המוסר.

הוא מצפה משהו מהחתולים ברחוב? או מהזבוב על הקיר?פתית שלג

למה אתה מסיק שדוקא המין האנושי מחויב למשהו?

חוץ מזה מוסר זה דבר כללי מאוד, זה עדיין רחוק מדרך חיים סיזיפית שחולשת על כל תחומי החיים וכוללת דברים שלא בהכרח מובנים לאדם.

אלוקים מצפה דברים מאיתנו כי הוא קייםרציונליות

הנה ההוכחה לכך שהיהדות נכונה:

ועכשיו מוכיחים שהיהדות נכונה. ליהודים יש ספר עתיק בשם התנ"ך שהוא לפחות  2000 - 2300 שנה (מגילות מדבר יהודה) והנבואות שם הם גם חד משמעיות וגם עתיקות וגם לא סבירות ובנוסף רואים שהרבה נבואות שנכתבו על שיבת הארץ התממשו (דבר שלא קרא לאף עם בהיסטוריה הידועה), מראים שליהודים יש הוכחה הסתברותית שהם צודקים כלומר הסיכוי שהיהדות לא נכונה הוא אפסי כל כך עד שאפשר להתעלם ממנו. ומפה יש רעיה ליהודים.

לחיות אין בחירה חפשיתקעלעברימבאר

הוא כן מצפה מהחתול, לכן הוא גורם לו לנהוג באינסטקינט מסוים ללא בחירתו. הוא מצפה מהשמש שתזרח במזרח, ולכן גורם לה כך ללא בחירתה.

 

דיברתי על עצם הצפייה המוסרית של ה' מהאדם,  מה הציפיה זה כבר סיפור אחר שמצריך כתיבה ארוכה

כי לזבוב אין בחירה חופשית הוא פועל באופן אוטומטיאורין

אבל לאדם יש בחירה, וברור שאם יש לו אפשרות לבחור בין טוב לרע אז יש דרישה ממנו לבחור נכון

משהו שלא הבנתיקעלעברימבאר
מה הבעיה לקבל את זה שיש עוד הוכחות וודאיות לאלוקים , חוץ מהמדע?
אין לי בעיה אישית עם עודרציונליות

יכול להיות שיש עוד הוכחות רציונליות חוץ מהמדע אבל כל עוד הם אובייקטיביות אני בסדר עם עוד הוכחות. הבעיה עם הוכחות חוץ מהמדע הם שקל להתכחש אליהם. מצאתי עוד הוכחות שהם לא מהמדע (כמו ההוכחה הסיבתית של רנה דקארט) אבל הסתירה להוכחות ההם היא אמירה שאני לא מקבל את ההנחות האלו. כמו שלא חייב להיות סיבה ראשונית (אתאיזם), פקפוק בשכל כהנחה (פוסטמודרניזם), ... כלומר בסוף כל מה שצריך לעשות זה לומר שאני לא מסכים עם ההנחות האלו ואין לך כל דרך להוכיח את אלוקים מלבד לעצמך. אבל המדע הוא מוסכם על כולם ואם אתה אומר שאתה לא מאמין בהנחות של המדע אז אתה נחשב לאחד שהפסיד בוויכוח.

 

בגלל סיבות אלו אני מעדיף את המדע כהוכחה.

כלומר השאלה כאן היא רקקעלעברימבאר

מה הדרך הכי טובה לשכנע אנשים להאמין?

ולא מה הדרכים שלנו להאמין?

לא רק את זהרציונליות

ההוכחה שאני רוצה לתת היא אובייקטיבית אבל מה שמייחד אותה מ-3+ הטענות האחרות שמצאתי היא שהיא מתבססת על המדע שהוא מקובל על כולם. וזה למה אני שם את ההוכחה המדעית ראשונה

לגבי הדיון על אובייקטיביותקעלעברימבאר
זה כבר קשור לדיון שלנו בשרשור האחר
שקלת את האפשרות שאנשים יוצאים בלי קשר לאם ה' קיים?כְּקֶדֶם
אני רציונליסטרציונליות

אם הייתי אתאיסט הייתי יכול לומר שאין סיבה, אבל אני רציונליסט וסובר שיש סיבה לכל דבר. והשאלה היא מה הסיבה להחלנה. 

אבל ייתכנו סיבות אחרות מאשר חוסר אמונהקעלעברימבאר
סיבות פסיכולוגיות או סוציולוגיות למשל
יש לך רעיון למה הם?רציונליות

אני רציונליסט ולא טוב עם אינטראקציה אנושית, אם לך יש סיבה שאתה יכול לתת לי אני אשמח

התכוונתי שיש אנשים שלא דתייםקעלעברימבאר

בגלל סיבה פסיכולוגית, רגשית, או חברתית. או בגלל איך שהדת נתפסת אצלם ברגש.

לא כולם חילונים בגלל חסרון בהוכחות לאמונה.

יש שלל סיבות כאלו.

אז אתה אומר א?רציונליות

אנשים לא רוצים להיות רציונליים, ונגמר שלטון השכל בעולם. כלומר חזרנו לימות הביניים שבו הדבר השולט הוא הרגש והדחפים הגשמיים, ואין דבר כזה חשיבה רציונלית יותר, כי אף אחד לא רוצה להשתכנע ורק רוצה להצדיק את הדרך שלו. כלומר פוסטמודרניזם קיצוני.

לא, התכוונתיקעלעברימבאר

שחלק רציונלים וחלק לא.   וגם מי שרציונלי הרבה פעמים מושפע מגורמים אחרים.

בסוף גם יש דברים נעלים בנפש האנושית מהשכל הקר. ואם למשל אדם תופס בטעות את אלוקים כדמות דורסנית, גם אם הוא רציונליסט הוא יברח מהאמונה (עיין מאמר ייסורים ממרקים בספר אורות של הרב קוק).

נכון יש סיבה לכל דברכְּקֶדֶם
אבל לא תמיד זה קשור להשם
אבל בסוף יש סיבה והשאלה מה היארציונליות

ראשונה יכול להיות (עוד לא הוכחתי את זה באופן לוגי) שכל דבר חייב להיות מאלוקים כי יש השגחה פרטית.

 

אנחנו מסכימים שיש סיבה ואני רוצה לדעת מה הסיבה כדי שאוכל לעזור לעם ישראל. הסיבה לא צריכה להיות קשורה לאלוקים היא רק צריכה להיות הגיונית

נכון שיש השגחה אבל תסכים אתי שאם אני מחליטכְּקֶדֶם
שמחר אוכל בגט מלחם שיפון לא בהכרח קשורה לשאלה אם ה' קיים או לא נכון? אע"פ שהבגט הנ"ל מושגח באופן נפלא.


אנשים יוצאים בשאלה מידיעה ברורה שהשם והיהדות אמת. ואנשים עבדו ע"ז בבית ראשון כנ"ל

אז אתה בוחר ב-א?רציונליות

(הטענה שהכול קשור לה' צריכה עוד עיון.)

 

אתה אומר בעצם שאנשים כבר לא "שמים" על הרציונליות. כלומר חזרנו לימות הביניים שבו הדבר השולט הוא הרגש והדחפים הגשמיים, ואין דבר כזה חשיבה רציונלית יותר, כי אף אחד לא רוצה להשתכנע ורק רוצה להצדיק את הדרך שלו. כלומר פוסטמודרניזם קיצוני.

אז מה הסיבה אתה מציע?רציונליות
אני חושב שיש הרבה סיבותקעלעברימבאר
חלק מהן רציונליות. וזה גם משתנה מסוג אדם לסוג אדם אחר, תלוי אם הוא רציונלי או לא ובעוד גורמים
יש הרבה סיבות לחילונותקעלעברימבאר

ניתן ללמוד אותן. אבל בפועל צריך הרבה אנשים עם סוגי אישיויות שונים כדי להחזיר הרבה אנשים בתשובה או לגרום לאנשים להאמין. לא בגלל הכמות, אלא כי לכל אדם יש רגש שונה וצריך לפעמים אדם עם אשיות מסוימת בכדי שתהיה השפעה. אדם אחד לא יכול להחזיר את *כולם* בתשובה כשהוא חמוש במספר מצומצם של סיבות למה יש חילונים. אלא הוא יכול להשפיע על אנשים מסויימים וזה מצוין.

 

שאלה לא רלוונטית בעיניadvfb

מיליון סינים יכולים לטעות 

לכן ממש לא מעניין אותי איזה מגזר יותר גדול ואיזה מגזר מצליח לשמר את אנשיו בצורה הטובה ביותר.

מה שמעניין אותי - הטענות והסברות של כל תפיסת עולם ביחס לאורח חיים מסויים.

הדיון הפילוסופי המרכזי הוא איזה אורח חיים הוא יותר רצוי על פי היהדות. זה רלוונטי לחיים האישיים של כל אחד ואחד מאיתנו.

בנוגע לכך שלא ענו לך על השאלה, זה לא נכון. ענו לך על השאלה, אתה לא מסכים עם תשובות, מעולה אתה לא חייב. אבל זה לא אומר שלא ענו על השאלה.

 

אני אישית לא מאמין בהוכחות. אני מאמין בסברות. רק נבואה היא ודאית עיני.

 

יכול להיותרציונליות

אני אישית רוצה לעזור לדתיים לאומיים. אם אתה סובר כמו הרמב"ם במורה נבוכים שעדיף לענות לאדם אחד באמת מאשר להמון שלא יבין לעומק, אני מכבד את דעתך.

 

אגב ההוכחה לנכונות היהדות היא כמעט מחייבת נבואה כהוכחה. אני לא כתבתי את ההוכחה הזאת (פשלה שלי) אבל הנה היא:

(הוכחת ישות עליונה)

לפי החוק השני של התרדונמיקה יש כמות מוגבלת של אנרגיה ביקום והיא תמיד הולכת לכיוון חום אבל אף פעם לא חזרה מחום. אם כך האנרגיה לא יכולה להיווצר סתם כך (חוק שימור האנרגיה) ואנחנו רואים משהוא שהוא לא רק חום, אז אם אתה סובר שהיקום הוא נבראה אז לא משנה מה אתה אומר תמיד אפשר לשאול מאיפו האנרגיה הגיע. כלומר חייב להיות מקור של אנרגיה שהיא לא מצייתת לחוקי התרדונמיקה (כלומר למדע), ומפה הוכחה שיש ישות עליונה שבראה (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

אם אתה טוען שהיקום הוא אינסופי אז זה לא אפשרי שהיה אנטרופיה == 0 ואז בזמן שהוא לא אינסופי הפך לאנטרופיה = 100. כלומר האנרגיה הייתה חייבת להגיע ממקום שלא מציית לחוקי התרדונמיקה (כלומר המדע). (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

כלומר בסוף חייבים לומר שיש ישות שלא צריכה להיברא, והיא מעל המדע בנוגע לחוקי התרדונמיקה.

(הוכחת היהדות)

ועכשיו מוכיחים שהיהדות נכונה. ליהודים יש ספר עתיק בשם התנ"ך שהוא לפחות  2000 - 2300 שנה (מגילות מדבר יהודה) והנבואות שם הם גם חד משמעיות וגם עתיקות וגם לא סבירות ובנוסף רואים שהרבה נבואות שנכתבו על שיבת הארץ התממשו (דבר שלא קרא לאף עם בהיסטוריה הידועה), מראים שליהודים יש הוכחה הסתברותית שהם צודקים כלומר הסיכוי שהיהדות לא נכונה הוא אפסי כל כך עד שאפשר להתעלם ממנו. ומפה יש רעיה ליהודים.

 

הטענה הזאת היא שילוב של שתי טענות שמצאתי בספר בשם "אמונה ברורה" (אם אתה אי פעם רוצה להאמין באופן שכלי ויציב ולא לקחת עצות מאנשים באינטרנט בלבד)

אתה מאמין שהטענות שלך הן בלתי ניתנות להפרכה?advfb
אני יכול להראות לך חד משמעית שמציאות אלוקים נכונהקעלעברימבאר
תקשיב להוכחה ותפסיק להתכחש למציאותרציונליות

לפי החוק השני של התרדונמיקה יש כמות מוגבלת של אנרגיה ביקום והיא תמיד הולכת לכיוון חום אבל אף פעם לא חזרה מחום. אם כך האנרגיה לא יכולה להיווצר סתם כך (חוק שימור האנרגיה) ואנחנו רואים משהוא שהוא לא רק חום, אז אם אתה סובר שהיקום הוא נבראה אז לא משנה מה אתה אומר תמיד אפשר לשאול מאיפו האנרגיה הגיע. כלומר חייב להיות מקור של אנרגיה שהיא לא מצייתת לחוקי התרדונמיקה (כלומר למדע), ומפה הוכחה שיש ישות עליונה שבראה (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

אם אתה טוען שהיקום הוא אינסופי אז זה לא אפשרי שהיה אנטרופיה == 0 ואז בזמן שהוא לא אינסופי הפך לאנטרופיה = 100. כלומר האנרגיה הייתה חייבת להגיע ממקום שלא מציית לחוקי התרדונמיקה (כלומר המדע). (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

כלומר בסוף חייבים לומר שיש ישות שלא צריכה להיברא, והיא מעל המדע בנוגע לחוקי התרדונמיקה.

 

ועכשיו מוכיחים שהיהדות נכונה. ליהודים יש ספר עתיק בשם התנ"ך שהוא לפחות  2000 - 2300 שנה (מגילות מדבר יהודה) והנבואות שם הם גם חד משמעיות וגם עתיקות וגם לא סבירות ובנוסף רואים שהרבה נבואות שנכתבו על שיבת הארץ התממשו (דבר שלא קרא לאף עם בהיסטוריה הידועה), מראים שליהודים יש הוכחה הסתברותית שהם צודקים כלומר הסיכוי שהיהדות לא נכונה הוא אפסי כל כך עד שאפשר להתעלם ממנו. ומפה יש רעיה ליהודים.

הנבואות שהתממשו, הן מספיק חזקותהסטורי
גם בלי הנסיון הפתאטי להוכיח משהו מאיזה חוק מדעי  שלא רלוונטי בכלל לשאלה. כלומר אפשר להודות שיש לאנרגיה איזה מקור שעדיין לא זיהינו ולא להעמיס על זה את כל המהלך שהלבשת שם.


ברמה הלוגית יתכן שיש לאנרגיה מקור שלא זיהינו והוא לא ישות תבונית. יתכן גם שהוא ישות תבונית, אבל הוא לא תכנן את כל מה שיצא מאותו פרץ אנרגיה. יתכן גם שהוא תכנן, אבל לא רוצה מאיתנו משהו.


אני מסכים לחלוטין שהאדם מתוכו (אם לא ערבבו אותו) מחפש את הבורא ואת רצון הבורא. על גבי זה מה שיש לנו ואין לשאר האמונות זו מסורת ברורה על הנהגת ד' אותנו בשכינה גלויה במשך למעלה מאלף שנים, ששיאם כמובן ביציאת מצרים ומעמד הר סיני וכן - גם הגלות והסתר הפנים נאמרו על ידו בתורה.


(אני לא צריך את מגילות ים המלח, כדי להאמין בתורה. מספיק שיש לנו מסורת ברורה שהועברה מהמונים רבים)

נכון אבל צריך גם את החלק הראשוןרציונליות

אם היה רק את החלק הראשון היה אפשר לטעון דברים כמו שהיקום אינסופי אז חייב להיות עולם שבו יש תנ"ך שהוא התקיים. אבל את מוסיפים את ההוכחה הראשונה אז מונעים את הסתירות העתידיות.

אם הקב"ה נוגע לי ולחייהסטורי
אז חוק פיזיקלי כזה או אחר לא מעלה ולא מוריד. הכוזרי השתמש ב'משל מלך הודו', מול עולם מדעי שטען שהעולם קדמון.


אנחנו לא הולכים נגד השכל, אבל לטעון שהכל צריך להיות רציונלי עד כדי הסתמכות על מגילות קומראן (בלעדיהם לא ברור שהנבואות קודמות לסוף ימי בית שני?! אפילו המבקרים השקרנים שייכו אותו לתחילת בית שני) זה מצחיק

אני רק רוצה לוודא שאין שום אי הסכמות בעובדותרציונליות

אם אני יטען שזה מימי בית שני עלול להיות כמה אנשים שיחליטו שזה לא מבוסס מספיק. אז אני מוריד את זה לזמן שבו מצאו באופן פיזי תנ"ך

 

תיהי בטוחה, שאף אחד שלא מאמין לתנ"ךהסטורי
לולי שהתגלו המגילות, לא הן מה שישנו את דעתו.
אם תשאל באמת אנשים אתה תראה שזה לא נכוןרציונליות
לא מכיר בן אדם אחד, שזה מה שגורם לו להאמיןהסטורי
בתנ"ך.
למה אתה מדבר אליו בלשון נקבה?רציונליות

אני בן לא בת. תקרא את הכרטיס משתמש

מן הסתם קרא בטעות "רציונלית" במקום "רציונליות"קעלעברימבאר
סליחה, סיומת 'ות' בעברית, זה של נקבה...הסטורי
הכיסאות והשולחנות נעלבופשוט אני..
כמה דבריםדניאל רוזנפלד

קודם כל, כפי שכבר צוין פה, יציאה בשאלה היא הרבה פעמים צעד סוציולוגי. אדם יכול להשתכנע בכל הטענות שהצגת, אבל להישאר חילוני חברתית כי ככה הוא מעדיף. בפועל, הוא יקיים מה שהוא יקיים כאדם שייקרא כנראה על ידי החברה 'מסורתי'. וזו רק דוגמא - לא צריך להיתפס אליה - השורה התחתונה החשובה: אין מתאם מוחלט בין 'להיות דתי' לבין 'לעשות את רצון ה''. 

ובלי קשר, ברור שאופציה א' נכונה כשלעצמה (עם קצת פחות הכללה). די ברור שרוב האנשים משתמשים בשכל שלהם באופן מאוד חלקי כשהם מחליטים איך לחיות. נראה לי גם הרוב לא ממש מתכחשים לזה. רק לא הייתי מנסח את זה "נגמר שלטון השכל בעולם" בהתחשב בזה שזו לא בדיוק תופעה חדשה.

 

אגב, עוד הערה קטנה במישור הלוגי: כדי לצאת בשאלה לא צריך להשתכנע שתורה לא ניתנה בסיני, אלא מספיק לא להשתכנע שהיא כן ניתנה. כלומר, אפילו אם ההוכחה שלך לגמרי נכונה (ואני אישית סבור שהיא גרועה ממש), מספיק שמישהו לא שמע עליה/טעה בהבנה שלה כדי שהוא יוכל להפוך לחילוני.

אם משהו לא מבין את ההוכחה יש פה בעיה שלךרציונליות

ההוכחה שלי היא לוגית. מה שלוגיקה אומר זה שזה מבוסס על אקסיומות שכולם מסכימים שאיתם אתה יכול להסיק מסקנות. על זה כולם מסכימים.

אם משהו לא הבין את ההוכחה זה או שהוא מטומטם (סליחה על המילה) כלומר אין לו שכל (במובן של שכל ישר). או שהוא לא רוצה להשתכנע. אדם מהסוג השני אי אפשר לעשות כלום כי אין לנו כל אקסיומה משותפת.

אבל כל אדם עם שכל צריך לומר שיש אלוקים מההוכחה.

 

רק מילה על בחירות סביבתיותמשה

בעולם הדתי לאומי אפשר לעבור לצד החילוני ולהמשיך לנהל את החיים שלך. בעולם החרדי פשוט אי אפשר. יצא לי להכיר לא מעט אנשים שמסתובבים עם כובע וחליפה אבל יאכלו פיתה בשרותים של הישיבה ביום כיפור כי הם לא מאמינים ופשוט עלות המעבר שלהם גדולה מדי.

 

זה לבד מעוות את הסטטיסטיקות.

^-^ימח שם עראפת
אני גם מכיר, לצערי, תופעה מהסוג הזה, אבל לא רציתי להכליל ולטעון שזו תופעה רווחת ולא מדובר במקרים בודדים, אז טוב שאתה עושה את זה, כי כנראה שזו אכן תופעה רווחת
זה תופעה רווחת מאודמשה

כמה מהם באמת יאכלו ביום כיפור? פחות. כמה מהם ישתמשו בסמארטפון בכיס ויחזיקו מכשיר "כשר" לצרכי הקהילה? בערך חצי עד שני שליש.  כמה מהם ילכו לבארים ולמסיבות בעיר החילונית הסמוכה? יותר משאנחנו היינו רוצים להאמין. העולם מורכב בכל כך הרבה צורות ואנרגיה לא ממומשת נשארת פוטנציאל שמחכה למימוש שלו כשזה יגיע והוא יגיע.

אין מה להשוות לגבי סמרטפוןקעלעברימבאר
במיוחד שחלק עושים זאת מפני חינוך הילדים ושהילדים יראו הורה עם טלפון כשר
המחשבה כאילו יש הוכחה מדעית לקיומו של אלוקיםפשוט אני..

היא ילדותית.


הטענה שלך לא דורשת הפרכה כי היא כלל לא מוכיחה דבר.


להגיד ''אין לי הסבר ולכן בהכרח יש אלוקים'' זה לא טיעון לוגי, לא טיעון מדעי, לא טיעון כלל. זה פשוט הנחת המבוקש.


מה שכן,

@קפיץ, איפה מצאת גברים כאלה יפים בשביל התמונה בראשי? 😂

לא אני הפעםקפיץ
??רציונליות

אני לא יודע איך לפרש את ההודעה שלך. האם אתה מדבר באירוניה או אתה רציני. אני יענה לך את אתה רציני פשוט באופן הבא: תקרא את ההוכחה שלי! כל עוד יש לך שכל אתה אמור להבין. אם אין לך שכל אז אני כבר לא יודע מה מגדיר אותך כאנושי ומחייב אותי לענות לך וההתייחס אליך כבן אדם.

אני רציני, קראתי, לא הוכחת דברפשוט אני..
הנה ההוכחה במיוחד בשבילךרציונליות

לפי החוק השני של התרדונמיקה יש כמות מוגבלת של אנרגיה ביקום והיא תמיד הולכת לכיוון חום אבל אף פעם לא חזרה מחום. אם כך האנרגיה לא יכולה להיווצר סתם כך (חוק שימור האנרגיה) ואנחנו רואים משהוא שהוא לא רק חום, אז אם אתה סובר שהיקום הוא נבראה אז לא משנה מה אתה אומר תמיד אפשר לשאול מאיפו האנרגיה הגיע. כלומר חייב להיות מקור של אנרגיה שהיא לא מצייתת לחוקי התרדונמיקה (כלומר למדע), ומפה הוכחה שיש ישות עליונה שבראה (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

אם אתה טוען שהיקום הוא אינסופי אז זה לא אפשרי שהיה אנטרופיה == 0 ואז בזמן שהוא לא אינסופי הפך לאנטרופיה = 100. כלומר האנרגיה הייתה חייבת להגיע ממקום שלא מציית לחוקי התרדונמיקה (כלומר המדע). (הוכחה ליהדות תבוא אחר כך)

כלומר בסוף חייבים לומר שיש ישות שלא צריכה להיברא, והיא מעל המדע בנוגע לחוקי התרדונמיקה.

 

ועכשיו מוכיחים שהיהדות נכונה. ליהודים יש ספר עתיק בשם התנ"ך שהוא לפחות  2000 - 2300 שנה (מגילות מדבר יהודה) והנבואות שם הם גם חד משמעיות וגם עתיקות וגם לא סבירות ובנוסף רואים שהרבה נבואות שנכתבו על שיבת הארץ התממשו (דבר שלא קרא לאף עם בהיסטוריה הידועה), מראים שליהודים יש הוכחה הסתברותית שהם צודקים כלומר הסיכוי שהיהדות לא נכונה הוא אפסי כל כך עד שאפשר להתעלם ממנו. ומפה יש רעיה ליהודים.

בדיוק כמו שכתבתיפשוט אני..

להגיד ''אני לא יודע איך זה קרה ולכן בהכרח יש בורא'' זו לא הוכחה ולא כלום. זה בקושי טיעון.


 

יש לזה אפילו שם -

God of the Gaps, או אלוהי הפערים.

מוזמן לחפש בגוגל.


 

הטיעון בעצם אומר שרק בגלל שהמדע לא נותן נכון להיום תשובות לכל נושא, אז ההסבר לפער הזה חייב להיות שיש בורא לעולם.

הטיעון הזה שחוק, ילדותי, אף אחד בעולם לא מתייחס אליו ברצינות.

 

https://vt.tiktok.com/ZSrhSbpQm

 

TikTok - Make Your Day

 

 

זה לא שונה מילד קטן שיגיד ''אני לא יודע איך קופסת מתכת עצומה יכולה לעוף באוויר מארץ ישראל עד יפן, וזה מוכיח שיש אלוהים''. המממ... לא. זה לא. זה שאתה לא יודע איך מטוס עובד, לא מוכיח שיש אלוהים. זה רק מוכיח שלא הכל אתה יודע.

 

 

זה לא פער זמני. זה פער רעיוני שאי אפשר לסתום לעולםרציונליות

אני יכול להוכיח את אלוקים גם בלי שימוש בדוגמא של אנרגיה. פשוט אף אחד לא יבין אותי כי לא כל אחד מבין פילוסופיה. 

אז עכשיו אתה יודע גם את העתיד?פשוט אני..

לפני 300 שנים המדע לא ידע שקופסת מתכת עצומה יכולה לעוף.

לפני 100 שנים המדע לא ידע איך אפשר לדבר עם מישהו שנמצא מחוץ לכדור הארץ.

ואתה כבר יודע היום מה המדע יידע או לא יידע בעתיד?

מדהים.

כן.רציונליותאחרונה

חוץ מהעובדה שאתה ממש נשמע כמו דתי מודרני שמאמין באופן עייר שאומר "אתה לא יודע שזה תמיד נכון אולי בעתיד זה לא יהיה נכון ואתה סתם מדבר שטויות". המדע מניח שיש סיבה אז כל עוד המדע קיים ההוכחה שלי (לא באמת שלי) נכונה

יש לכם רב?זיויק

אולי יותר מרב אחד?

אולי בכלל לא?

כמה הוא משמעותי בחייכם?

מה אתם שואלים אותו?

ומה לא?

תשובות:קגג

א: כן

ב: כן

ג: יש

ד: מאוד, מורה דרך חיים.

ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה

ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.

יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג

וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.

למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.

באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה

היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים

את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.


 

[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.

עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]

יש לי רב אחיימח שם עראפתאחרונה

יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.

אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.

משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.

האם הגיע הזמן להסתפר.

את כל שאר הדברים.

חסר לי בצורה מסויימת שלא שמשתי רב גדולחסדי הים

שמתמקד בחלק הרגש של עבודת ה'. (ניסיתי קצת למצוא אבל לא מצאתי.)

זכיתי ללמוד תורה, עבודת ה', מידות ודרך ארץ מזקני וגדולי הדור, אבל כל מי שלמדתי אצלם היו בצורה מסויימת מופנמים מבחינת הרגשות, כמובן לא לגמרי.

כשאני קורא על עבודת ה' של החתם סופר ושל גדולי חסידות, הבכי, ההתלהבות וההתלהטות, זה מושך אותי מאוד ואני מנסה ללכת בדרכם. אני מרגיש שזה כל כך מתאים לנפש שלי ולערגה שלי ל-ה'.

אבל למדתי את זה מדברי תורה, ספרים וסיפורים, לא מגדולים חיים. סבא רבה שלי שלמד אצל הנין של החתם סופר, ר' עקיבא סופר, נפטר לפני שנולדתי, ומה שנשאר זה סיפורים ושירים.

אני עדיין החלטתי שאני ילך בדרכם הנפלאה ויהי מה. 

מחפשת קוראים לספר על אמונה ועבודת ה' במחתרתאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, בלי רקע בשפת היידיש/מושגים חסידיים, כדי לקרוא ספר זיכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ששמר תורה ומצוות תחת משטר הקומוניזם.

צריכה שיענו לי  על כמה שאלות - לפני שהספר יוצא לאור...

הספר באורך של 75 עמודים.


פרטים על הספר:

‮טיסה 200 ממוסקבה - מסע ההישרדות של בחור חרדי מאחורי מסך הברזל

תקציר:

‮‏ברית המועצות, תשי"ז. חוץ מהאימה הסובייטית, החיים של ר' בן ציון וישצקי די נסבלים, יחסית. הוא כבר עבר את גיל בית ספר - ומתמסר ללימוד תורה וחסידות בבית, ואביו משוחרר מגלותו בקזחסטן.‮

אבל אז הוא מקבל צו גיוס. כבן למשפחת פשע (כך הגדיר הקג"ב משפחות שומרות תורה ומצוות), הצו הזה גורר אותו לסדרת סיכונים. הוא נואש להצליח בחיים החדשים אליהם הוא נקלע, אבל יש רק עקרון אחד שיכול להציל אותו.

והוא עושה כל מאמץ כדי ליישם עקרון זה.


מעניין אתכם?

כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:

יהודית אורנשטיין -

0553075722

[email protected]


מה זה אומר בלי רקע ביידיש ומושגים חסידיים..?ימח שם עראפת
אני יודע חמש מילים ביידיש, ושבע מושגים בחסידות, זה נחשב?
סולחת לך על ההשכלה הרחבה שלך 😅אורנשטיין
ימח שם עראפת

סבבה אז אני אשלח לך הודעה עוד מעט.

אגב, יש לך קשר לרב אביגדור אורנשטיין?

אשמח לקרואשדמות בחולות
כתבי לי ואשלח לךאורנשטייןאחרונה
זמין! - דפי מקורות וסדרת שיעורים ללימוד הלכות שבתעיתים לתורה

שמחים לעדכן על זמינות סדרת בהלכות שבת הכוללת דפי מקורות מפורטים ושיעורים מצולמים של הרב ירון אליה רב קהילת רינת ירושלים ביד בנימין וראש הכולל שם.

כל השיעורים כוללים מקורות מהגמרא ועד לפוסקי ימינו, על פי שיטות הפסיקה השונות למעשה לספרדים ולאשכנזים. ומותאמים לקובעי עיתים.

ניתן ללמוד מדפי המקורות לבד או בצירוף השיעור. וכן לשמוע את השיעורים בדרך בוידאו או באודיו.

 

בהצלחה רבה!

 

כבוד ועונג השבת

הדלקת נרות שבת ודין אורחים

 הלכות קידוש

הלכות הבדלה

ממצוא חפצך ודבר דבר

איסורי קריאה בשבת

הכנה משבת לחול וליום טוב

 

איסור מוקצה

מבוא להלכות מוקצה

מוקצה מחמת גופו

מוקצה מחמת חסרון כיס

כלי שמלאכתו לאיסור

בסיס לדבר האסור

 מבטל כלי מהיכנו

 

בישול בשבת

יסודות בישול בשבת

בישול בעירוי ובכלי שני ושלישי

בישול אחר בישול ואחר אפיה וצליה

איסור שהייה בערב שבת

גזירת הטמנה בערב שבת ובשבת

חזרה ונתינה בשבת ודין פלטה

 

הנאה ממעשה שבת

 אמירה לנכרי והנאה ממעשיו

מעשה שבת של ישראל

מלאכה על ידי קטן בשבת

 

מלאכות שבת

מלאכת מלבן - ניקוי בגדים בשבת

מלאכת בונה

 בנין בכלים

סתירה בכלים ופתיחת אריזות

אוהל ומחיצת ארעי בשבת

 מלאכת צד

מלאכת הקושר והמתיר

מלאכת בורר

מלאכת דש - סחיטת פירות בשבת

 מלאכת טוחן

מלאכת לש

תיקון אוכלין – צביעה, מליחה ומירוח באוכלין

מלאכת תופר והדבקה בשבת

מלאכת הכותב והמוחק

מלאכת צובע

מלאכות ממחק וממרח

 

רפואה בשבת

רפואה בשבת וגזירת שחיקת סממנים

פיקוח נפש בשבת

חולה שאין בו סכנה וקטן בשבת

 

כללי מלאכות שבת

מלאכת מחשבת א' - דבר שאינו מתכוין, פסיק רישא ומלאכה שאין צריך לגופה

מלאכת מחשבת ב' – שינוי ומקלקל

גרמא במלאכת שבת

 

 

אנחנו דור של נשמות צמאות? או של טרנדים חולפים?פתית שלג

יש תופעה של התחזקות מסוימת ברשתות החברתיות השונות, בתרבות ובמציאות. 

נראה שארגוני החזרה בתשובה מאוד מחזיקים מהמהלך הזה.

האם אתם מאמינים בזה? חושבים שיש פה תהליך של תיקון אמיתי וקרבה לדרך ה' שאולי גם יכול להעיד על צימאון נשמתי?

או כשם שבא העיסוק בתחום הזה כך סופו ללכת?

וואי איזה קטע..הרמוניה

גם אני חשבתי לאחרונה... שזה נראה שכל מתחזק נהיה רב יוטיוב.

לא חושבת שזה תהליך חולף. גם מתוך שלא לשמה יבוא לשמה... חוץ מזה, יש באמת צימאון.

 

הרבה אומנים חוזרים בתשובה וזה ניכר בתרבות. פתאום כפיר צפריר, אודיה, בן צור, שאולוב ועוד... על מה השירים שלהם? המסר שרץ עכשיו הוא: לא צריך להיות דתי כדי להיות קשור להקב"ה. זה המחסום שיורד. זה חזרה למשהו טבעי מאד שהתרחקנו ממנו...

משם תיבנה הקומה הבאה לדעתי.

דווקאקגג

כן צריך להיות דתי בשביל להתחבר עם ה'

מכבדת את מה שאתה אומרהרמוניה

ומעריכה שאתה אומר את זה. אני גם לא באה לוותר על האמת או על פיפס ממצוות התורה.

ונכון; אין להשוות אדם שמקיים את התורה והולך בדרכיה לאדם שעושה עבירות ובוודאי יש לו מחסומים ומסכים שמונעים אותו מלהתקרב לה' יתברך...

אבל יחד עם זה, מכל מקום שקוראים לה' באמת הוא בא, לכל אחד באשר הוא שם...

רק ה' יודע מה קורה לאדם בלב. יכול להיות אדם שמקיים מצוות אבל יצר מחשבותיו רק רע כל היום, ולעומת זאת אדם שכרגע הוא חיצונית רחוק אבל הלב שלו צמא ומוריד דמעות והוא באמת רוצה להסיר מעליו את ה"בגדים המלוכלכים" שהוא לובש ולהחליף אותם בסט חדש לבן וצח.

 

אני אוסיף שאני מסכימה איתך שלפעמים מרגיש שיש בזה קצת צביעות. ולפעמים יש לי הרגשה שבחור חמוד שיפרסם שהוא מניח תפילין יקבל על זה מלא שאפו אבל הבחור ההוא שפשוט שומר את העיניים ומשתדל להתפלל במניין 3 פעמים ביום מי יגיד לו כל הכבוד על האיכות הזאת.

ובמקביל ילדת טיקטוק ששמה חצאית תקבל על זה מלא מחיאות כפיים בחברה אבל מישהי שהולכת פשוט לפי ההלכה היחיד שימחא לה כנראה יהיה הקב"ה למרות שהיא הרבה יותר צנועה ממנה וגם לא מייחצנת את זה.

אז... ככה עובדת החברה שלנו. וזה מבלבל... גם אותי. רק משתדלת לזכור שאמת ויראת שמיים זה איך אתה מול הקב"ה לא מול בני אדם. וה' הרבה יותר מחשיב את המעשים שנעשים בשקט, בצנעא, מכל הלב לשם שמיים...

 

מה שהתכוונתי ב"לא צריך להיות דתי כדי להיות קשור להקב"ה" -

בדור שלפני, להאמין בבורא עולם (בתרבות המערב) היה משהו פרימיטיבי, לא הגיוני. חיינו במטריאליזם, המדע החליף את אלוקים. ועכשיו פתאום אנשים אומרים בקול שהם מאמינים, בלי להתבייש, מבינים שהקב"ה לא מחוץ לתחום רק בגלל שהם לא דתיים, גם להם מותר להתעניין ולהסתכל על העולם אחרת. 

אני רואה בזה דבר חיובי לכל בן אדם אפילו לגוי, לנסות לדבר עם מי שברא אותו, לזכור שהוא קיים, להתחבר לזה שהוא עושה פה את הכל. להרים מבט בענווה שהיא שורש כל המידות הטובות ומה שמאפשר חזרה בתשובה בכלל. והדור הזה צועק הצילו שהאמונה הזאת באה אליו כמים קרים להלך במדבר.

 

סליחה אם חפרתי מדי...

 

תהליך גדול מאדזיויק
ממש לא טרנד
אניקגג

חושב שאמנם כרגע מתייחסים לזה כאילו זה לא סותר ובאמת יש הרבה רבני טיקטוק שמחזירים בתשובה אנשים אבל זה בעייתי  עדיין וחבל שזה בא מתוך דבר טמא...

...הרמוניה

א. כרגע טיקטוק זה דבר טמא. 

ב. יש גם רבנים שהם לא רבני טיקטוק שפונים לפלטפורמה הזאת כי הם יודעים ששם הם יגיעו לאנשים.

לפעמים כדי לנקות צריך קצת להתלכלך/ לרדת למצריים כדי להעלות ניצוצות לא שאני מבינה בזה אבל הרעיון...

ג. זה אינדיבידואלי וצריך פה הפרדה והכלת מרכבות. עבור אדם אחד לראות סרטוני רבנים בטיקטוק זה יהיה עליה, עבור אחר זו תהיה ירידה. לא צריך להכשיר את זה חד משמעית ולא לאסור את זה חד משמעית. קצת מצער שהדברים לא פשוטים יותר, אבל אין ברירה, ולפעמים צריך לעבור תהליך גדילה כדי להכיל את זה. (דרך חיים של שמירה על סטריליות רוחנית הרמטית היא לא חסינה. אדם כזה שיום אחד לא על אף אחד הבן שלו מוריד את הכיפה לא בהכרח יהיה לו כלים בסיטואציה... צריך לשמור במידה ולפתח כלים במקביל)

תגדירי טומאהימח שם עראפת
הטומאות שאני מכיר מתחלקות לשלוש סוגים: טומאות היוצאות מן הגוף, טומאת מת ושרץ, וגזרות חכמים, כגון הבא ראשו ורובו במים שאובים.


איזו מהן היא טומאת הטיקטוק?

טומאת ארץ מצריםחסדי הים
פרט נמק והסבר.ימח שם עראפתאחרונה
יש שיעור שאני ממש אוהב שמדבר על זהadvfb
השטחיות מעורר את העמקותחסדי הים
אני מאמין שעד שלא יבוא מנהיג/נביא,ימח שם עראפת
זו תמשיך להיות תופעת טרנדים.
מלחמה או שלוםכל קול קן כן

אנחנו מסיימים בכמה מקומות בתפילה וברכת המזון

"עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל"

אנחנו עם שרודף שלום ולפעמים זה נראה כאילו אנחנו מנותקים מהעולם

אך זה משהו שטמוע בנו, בנשמה שלנו, אם זה לא מתאים למישהו מאיתנו התלונות

לקב"ה.

אני מוצא את עצמי מייחל לשלום אך מבקש כרגע מלחמה, שהמלחמה לא תפסיק ולא תפסק

מתפלל שה' עוז לעמו יתן ומתוך העוז הזה נגמור את כל איובינו ונכניע אותם מבית ומבחוץ, כל מדינות ערב

ועוזריהם ומתוך כך ה' יברך את עמו בשלום.

המציאות שבה המלחמה הזו נגמרת בצורה שכזו עם כל הצדדים, איראן תימן מצרים טורקיה לבנון ירדן הרשימה עוד ארוכה

והיא כוללת גם את רוסיה וסין ועוד כמה מדינות מערביות ברור לכולנו שלא תביא שלום ואני מוצא את עצמי מתפלל להמשך הלחימה עד כניעה מוחלטת, או כפי שאמר מר ביבי בטחון ניצחון מוחלט.

יש מישהו שמזדהה עם זה, מרגישים שזה חלק מעבודת ה' או נוגד לכך?

 

 

כמו שכתבת יפהadvfb

מלחמה היא אמצעי כדי להגיע לשלום.

שלום זה לא חיוכים ודיבורים יפים.

שלום זה חיבור בין הפכים, איש ואישה, עמים אוייבים, החול והקודש.

 

 

דבריך מאוד גם מזכירים לי את נוסח "עלינו לשבח"

בחלק הראשון אנחנו משבחים את הקב"ה על כך שזכינו לעבוד אותו לא כמו שגויי הארצות לא זכו לכך. אני מדגישים את הייחודיות של עמ"י. שבח מיוחד יש לנו על כך.

בחלק השני, מ"ועל כן" עד הסוף אנחנו מייחלים לכך שכולם יעבדו אותו, "יכירו וידעו כל ישבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון... ויקבלו כולם את על מלכותך"

אך כדי שזה יקרה אנחנו מייחלים לכליון הרשע באופן מוחלט, שאליו צריכים להיות שותפים כולם - "להעביר גילולים מן הארץ והאלילים כרות יכרתון... וכל בני בשר יקראו בשמך להפנות אליך כל רשעי ארץ".

 

וגם ברמה האישית - הקונסטלציה של גוף ונשמה ביחד בבנאדם יוצרת מאבק מתמיד. אך מה מהמטרה של המאבק הזה? ליצור שלום, להעלות את העולם לרמה רוחנית יותר גבוה שהרמח"ל מסביר במסילת ישרים - ואם תעמיק עוד בענין תראה כי העולם נברא לשימוש האדם. אמנם הנה הוא עומד בשיקול גדול. כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו, הנה הוא מתקלקל, ומקלקל העולם עמו. ואם הוא שולט בעצמו ונדבק בבוראו ומשתמש מן העולם רק להיות לו לסיוע לעבודת בוראו, הוא מתעלה והעולם עצמו מתעלה עמו. כי הנה עילוי גדול הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם המקודש בקדושתו יתברך, והוא כענין מה שאמרו חכמינו זכרונם לברכה בענין האור שגנזו הקדוש ברוך הוא לצדיקים וזה לשונם (חגיגה יב.): "כיון שראה אור שגנזו לצדיקים, שמח", שנאמר (משלי יג ט): "אור צדיקים ישמח". ובענין אבני המקום שלקח יעקב ושם מראשותיו אמרו (חולין צא:): "אמר רבי יצחק: מלמד שנתקבצו כולן למקום אחד והיתה כל אחת אומרת, עלי יניח צדיק ראשו".

 

יש דבר שמצריך בירורכל קול קן כן

במה שכתבת בחלק השני

אני אומנם מסכים עם זה וגם עם החלק הראשון ודאי

אך בחלק השני מדובר על מציאות שבה אנו כעם הנבחר 

מראים/מגלים לעולם את האמת ומתוך כך כל עובדי עבודה זרה

חוזרים בתשובה.

דבר זה לא מחייב שזה יבואע ל ידי מלחמה והרס, יש מספיק גויים שקיבלו על עצמם 7 מצוות בני נח

מתוך הבנה שאנחנו העם הנבחר או מתוך עשיית טוב מהצד שלנו שגרמו להם לחשב מסלול מחדש.

בנוסף להתפלל שכלום יכירו בקב"ה ויקבלו עליהם את מלכותו זה לא בהכרח דבר שקשה לעשות מוסרית

לעומת זאת להתפלל שתהיה מלחמה עם שונאינו זה דבר אחר, לי כי כואב הלב על אלו שימותו באיראן לבנון עזה וכו'

אלא כי אתה יודע שבמלחמה יהיו נופלים, יהיו צדיקים קדושי עליון שימסרו נפש כמו שראינו ועדיין רואים, על אלו ועל 

אלו שיכולים לנדב את עצמם באהבה טוטאלית עליהם כואב הלב ובנקודה הזו אתה לא יודע אם זה נכון להתפלל על זה.

הכי טוב לבקש שה' יכריע את אויבינו ואזקעלעברימבאר
יהיה שלום. למשל בסוריה ה' הכריע את הציר השיעי באמצעות שחרב איש באחיו היתה, ואנחנו עמדנו מהצד בלי להתאמץ כמעט.


אנחנו לא שמחים במלחמה כשלעצמה, אבל אם ה' שם אותנו במצב שהיא נצרכת, אנחנו עובדים דרכה את ה' ועל ידה ה' מתגדל ומתקדש וקרן ישראל צומחת

מבין מה שאתהכל קול קן כן

כותב, אך אל תשכח שעדיין אחד מהם נשאר עומד

כך שהאויב עדיין נשאר אויב, טורקיה ומצרים יכולים מבחינתנו

להרוג אחד את השני ואנו נשמח מהצד כי שניהם רוצים להשמיד אותנו

אך אחד מהם ישאר וכך גם הרצון להשמיד אותנו, ב"ה סוריה לא מהווה את אותו איום כמו לפני 3 שנים

אך זה לא אומר שאין שם איום לחלוטין ואולי ישנו היווצרות לאיום יותר גרוע משם רק שכרגע לא מזהים זאת.  

עת שלום ועת מלחמהחסדי היםאחרונה
הרצח הראשון נבע מדבקות בה'כְּקֶדֶם

רבים מבינים את רצח הבל בצורה פשוטה ומעט ילדותית - קין הביא מנחה עלובה להשם, הבל הביא מנחה טובה וה' בחר במנחתו. קין כמו ילד קטן התעצבן רצה להעניש את הבל והרגו.

ראשית כדאי לשים לב לעניין חשוב מאד שכרוך באישיות של קין. "ויהי הבל רעה צאן וקין היה עובד אדמה" רש"י מסביר שם למה הבל רעה צאן: "לפי שנתקללה האדמה, פירש לו מעבודתה"

הפרט הלכאורה בנאלי ושולי הזה הוא היסוד למחלוקת הגדולה שהייתה בינהם. וגם מלמד אותנו על טיבם של אותם גדולי עולם. קין, אע"פ שידע שכעת האדמה מקוללת המשיך לעבדה, ואילו הבל פרש לעבודה פחות סיזיפית ומקוללת(המפרשים שם מזכירים שרעית צאן נחשבת עבודה רוחנית כי יש פנאי לדבר עם ה' וכן העבודה עצמה בונה תכונות של מנהיג ולכן רוב המנהיגים שלנו רעו צאן)

חז"ל מזכירים במדרשים שהשמיים היו שייכים להבל, ולקין האדמה. 

הכלי יקיר מנסה לנתב אותנו לטיב המחלוקת בינהם: "נראה לומר על צד הרמז כי קין והבל חלוקים היו בשלימות האדם מה הוא. אם העולם הזה והצלחותיו סוף שלימות האדם ואין עולמות אחריו, או אם יש עוד עולם אחר נצחי וכפי הנראה שקין אוהב אדמה סבר שאין חשבון בשאול(במוות). והעולם הזה אינו משאיר אחריו מאומה. והבל סבר כי יש עוד עולם אחר נצחי אשר בו ישיג האדם לתכלית האחרון על כן בחר לו להיות רעה צאן הגורם להתבודדות"  לע"ד אין הכוונה שאחד לא האמין בעולם הבא והשני כן, אלא הכוונה לעניין הרבה יותר פנימי ביחס לעבודת השם: האם העולם הזה הבל הבלים כולו הבל, או האם העולם הוא הכלי העיקרי והכמעט בלעדי לקניית רצון ה' "ותאמר קניתי איש את ה'". כלומר האם אנחנו מצפים רק לגאולה השלימה שבעולם הבא או האם אנחנו מצפים לראות את הגאולה השלימה בעולם הזה (מחלוקת מהר"ל-רמב"ן)

יש לזה נפקא מינא עצומה, כאשר העולם הזה הוא הבל, יש לנסות לפחות למצוא את המנחה המשובחת ככל הניתן. וכאשר העולם הזה כולו כלי לתקן. כל מנחה שהיא תתקבל ולכן רש"י שם : מפרי האדמה - מן הגרוע, דבר אחר מפרי - מאיזה שבא לידו לא טוב ולא מובחר"

באותם ימים העולם היה זך ומזוכך כמעט לחלוטין, השכינה הופיעה במלוא כוחה ובני האדם היו בדרגה נבואית גבוהה ביותר, דבקות היה הכל. כאשר קין נוכח שהשם בחר דווקא במנחתו של הבל

הדבר עורר זעם אצל קין מרוב התדבקותו בהשם שכעת נוצר פער והבל זוכה במשהו רוחני והוא לא, ושנית משום שהשקפת עולמו לעבוד את השם לא נבחרה.

להבדיל אלף אלפי הבדלות כאשר אדם רואה אדם אחר נוגע באשתו ומלפרטט איתה הזעם שלו יגבר ביותר (ככל שהאדם אוהב יותר את אשתו כך מידת הכעס תגבר)

במעשה הרצח של הבל קין קודם כל ביטא את אהבתו לה' ושנית, הוא גם גדע במידה מסוימת את השקפת עולמו של הבל מן העולם. 

מדוע אם כן ה' לא דן את קין למיתה? יש הרבה דעות לכאן ולכאן, אני חושב שהסיבה שהוא לא יכל לדון אותו, הייתה משום שהשם כביכול היה נגוע בדבר. הרצח נעשה נגרם כביכול בעקיפין בגללו. ולכן יש לו קשר מסוים ולכן הוא גם לא יכול לגזור את דינו. ולכן דמיו של הבל צועקים אל השם בדווקא. "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה"

דבר נוסף, למה עונשו של קין היה "נע ונד תהיה בארץ"? עונשיו של השם הם מידה כנגד מידה, כוונתו של קין הייתה שרק העולם הזה הוא הקביעות והוא התיקון וכאן הכל. לכן עונשו - נע ונד, לא תהיה לך אחיזה בשום חלקה בעולם הזה. 

עניין נוסף שמעניין לשים לב אליו, כאשר הבל נרצח דמו נבלע בארץ, נראה היה שמרוב שלקין היה חיבור לאדמה, האדמה הושפעה ממעשיו ועשתה את רצונו "ועתה ארור אתה מן האדמה אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך". 

 

בסופו של דבר רוב העולם כיום צאצאים של שת וגם של קין.. נעמה אשתו של נח הייתה צאצית של קין. נראה שבמידת מה באופן מוזר ומתעתע רשמים מהשקפת עולמו של קין שרדה

ונדע רק לעתיד לבוא בגאולה השלימה במי השם באמת בחר.

לא יודעת איך להגיבאני:)))))
הצעות:כְּקֶדֶם

1. שכויחח

2. עלה והצלח שפתים ישק

3. חזק וברוך

4. לך תידרס כופר חיי בסרט

5. חיזקת אותי ממששש דבר תורה מתוק מדבש

חחחחאני:)))))

אני פשוט לא מבינה את ההסקת מסקנות שלך

זה לא מתאים יותר לפורום בית המדרש?הרמוניה
כי זה מחלוקות בעבודת ה'כְּקֶדֶם
קודם הערה קטנה: גלות הוא לרוצח בשוגגחסדי היםאחרונה

אולי ה' דן אותו כרוצח בשוגג כי הוא לא ידע שמכתו תרצח אותו. (אם כי בבראשית רבה ובאבות דרבי נתן משמע שזה היה בכוונה)

לענין העקרוני, אהבתי את המהלך. אם כי לא הייתי אומר מאהבת ה'. נראה לי שהתסכול של אי היכולת של לחיות קדושה בטבע גרמה לקין כעס שהוביל לרצח.

שרשור שהעליתי בנוג''ה אולי קשור גם פהיהודי חסידי

מי שמעניין או שמע שבוע שעבר ביום חמישי יצאו הרבה בחורי ישיבות (וגם כאלה שלא), לרחובות תל אביב למבצע 'טולולב' - נוטלים לולב בתל-אביב. והציעו ליהודים ליטול לולב.

ב''ה הייתי שותף לאירגון של האירוע, אז רציתי קצת לשתף:
כמה עובדות:
1. מעל 10,000! יהודים נטלו לולב!
2. יותר מחצי בירכו 'שהחיינו'!
3. מעל 300 סטים חולקו ליהודים במהלך היום!
4. יותר ממאתים בחורים הסתובבו ברחובות מעל לשעתיים!
5. כל בחור שהשתתף נטל בממוצע ל48 יהודים!
 

 

וזה קצת סיפורים:

 

1. באותו יום שבו התקיים המבצע לולב ל''ע נחתמה עסקה עם השטן, לשחרור חטופים ב''ה, אחד מהאברכים הלך לכיכר החטופים הסמוכה לזכות את משפחות החטופים גם הם בנטילת לולב, יש שם 'אוהל מעשים טובים לזכות החטופים, הגיע אותו בחור לאח של חטוף והציע לו ליטול לולב האח התרגש מאד ונטל את הלולב, אח''כ אמר שבזכות הלולב אח שלו השתחרר!


2. אחד הבחורים הלך לתומו ברחוב דיזינגוף והציע לעוברים ושבים ליטול לולב, הוא בא להציע לנהג מונית נחמד, ואז הנהג מונית עצר את הרכב באמצע הכביש, ונטל לולב, ואפילו שיכנע כמעט בכוח את הנוסע ליטול גם הוא.


3. הציעו לאישה אחת ברחוב, היא אמרה שהיא כבר נטלה אבל אחותה צריכה, ושאלה היכן ניתן להשיג אותנו, אמרו לה אנחנו פה ברחוב מסתובבים, היא הסתכלה וראתה מון יהודים מציעים לולב לעוברים ושבים התקשרה לאחותה וקראה בקול, בואי תרדי לדיזינגוף ליטול לולב, 'כל דיזינגוף מלאה לולבים'!!

 

 

 

בסוף הערב התקיימה גם שמחת בית השואבה והתוועדות למעוניינים.

 

קיצר אירוע יפה, מענייין לקבל תגובות, שמעתם על זה לפני כן? מכירים מישהו שהיה שם? הייתם רוצים להשתתף שם שנה הבאה? 

 

 

 


 טוֹלוּלוּלוּלוּלוּלוּלב אחי!

כתבה שפורסמה בקרוב אליך לפני שבוע וחצי
מצו''ב גם מודעה שפורסמה בכתבה

אוהבים את הרב שניאור

מו"ר הרב שניאור זצ"לקגג

בטח ממש שמח מהשמיים, יהודי צדיק וירא שמים שרק רוצה להוסיף עוד טוב, והנה קיימו את ה"צוואה" שלו - להוסיף כמה שיותר אור וטוב לעולם!

מדהימים!!!!!!! רבש"ע תראה את עם ישראל,נפש חיה.
לא שווה לך לגאול אותנו?
ישר כח!עשב לימון
אוהבים את הרב שניאור
וואו מטורף אחיזיויקאחרונה

אולי יעניין אותך