הַשְׁקֵט הַמְּשׁוֹרֵרצדיק יסוד עלום

בעקבות קריאה בשירי ביאליק (ופסקה י"ט בישראל ותחיתו כרקע כללי ולא ישיר), בנימה מעט פסימית כמסר חלקי:

---------


לִדְמוּתוֹ של מְשׁוֹרֵר:


עַפְעַפֵּי עֵינָיו רַכִּים יוֹתֵר,

וְכִיסָיו עֲמֻקִּים יוֹתֵר,

וּלְשׁוֹנוֹ כְּבֵדָה יוֹתֵר,

וְלִבּוֹ עָגֹל יוֹתֵר

הַצּוּרוֹת הַשְּׁגוּרוֹת לָאָדָם מוּזָרוֹת לוֹ

וְצַר, אַלְלַי, הָעוֹלָם.

רוּחוֹ שׁוֹלֵחַ קְנוֹקְנוֹת עִוְּרוֹת,

בּוֹחֵן אֶת הָעוֹלָם בְּעֵינַיִם כְּווּצוֹת

בְּלִבּוֹ קוֹדַחַת אֵשׁ לְבָנָה מִן הֶחָלָל הַחִיצוֹן

וְיֻהֲרָה שַׁבְרִירִית מְכַסָּה כְּדֹק אֶת רְצוֹנוֹ

בְּפִיו בְּשׂוֹרָה, מִלּוֹתָיו שְׁנִינַת-חִצִּים

הַנִּבְרָרִים מֵהָאַשְׁפָּה הָעוֹלָמִית

בְּעֶלְבּוֹן הוּא יוֹדֵעַ:

סוֹד גָּדוֹל בָּעוֹלָם, וְהָאֲנָשִׁים גֵּאִים בְּמַהֲלָכָם

אִם אַךְ אֵדַע אוֹתוֹ

אִם אַךְ אֶקְרָא בִּשְׁמוֹ

אִם אַךְ אֶצְלֹב אוֹתוֹ

יוּסַר הַלּוֹט

יֵדְעוּ כֻּלָּם


חוֹרֵט בְּמַחְבַּרְתּוֹ וְשׁוֹנֵּן מְלִיצוֹת

הִדְהוּדֵי מִלִּים שֶׁהָפְכוּ לָאֲמִתּוֹת מוּצָקוֹת

תָּנָ"ךְ חָדָשׁ יְהַדְהֵד בָּעוֹלָם

מִלּוֹתַי כְּאֵבַי הַשָּׂגָתִי:

סוֹד גָּדוֹל בָּעֵצִים וּבָאֲבָנִים

סוֹד גָּדוֹל בְּלִבּוֹת הָאֲנָשִׁים

סוֹד גָּדוֹל מִקְּצֵה הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ

אֲנִי אֵדַע אוֹתוֹ אֲנִי אֶצְעַק אוֹתוֹ מִכָּתְלֵי בְּדִידוּת קִיּוּמִי


גַּבּוֹתָיו הַמְּכֻוָּצוֹת נִתְקַבְּעוּ, מִצְחוֹ נִסְדַּק מִקּוֹמֵט,

לִבּוֹ מְדַדֶּה וּפוֹעֵם, שְׂפָתָיו הַחֲשׁוּקוֹת נִנְקְעוּ

צִפָּרְנָיו חוֹצְבוֹת בְּכַפָּיו בְּתוֹךְ כִּיסָיו הָעֲמֻקִּים

נְתִיבִים עֲגוּלִּים אֲדוּמִים

הוֹלֵךְ הַמְּשׁוֹרֵר הַדּוֹרֵשׁ אֱלֹהִים

בְּצִדְקַת דַּרְכּוֹ

בְּאַמִּיתַת בַּקָּשָׁתוֹ

בְּלַהַט בְּרַק לְבָבוֹ


וְכָמוֹהוּ, פְּזוּרִים בָּעוֹלָם, יְחִידִים

יְחִידִים יְחִידִים יְחִידִים

בּוֹעֲרִים בּוֹדְדִים

חוֹרְשֵׁי שׁוּרוֹת בַּמַּחְבֶּרֶת

בּוֹעֲרֵי לְבָבוֹת כְּבֵדִים כַּעוֹפֶרֶת

נַוָּדִים הוֹזִים בּוֹזִים כָּל תִּפְאֶרֶת

נוֹתְצֵי פְּסִילִים לוֹעֲגֵי אֱלִילִים

מְבַקְּשֵׁי אֱלֹהִים


נַעֲשֶׂה עִמָּם חֶסֶד,

יֻהֲרָתָם הַדַּקָּה הָעִוֶּרֶת

נַשְׁקִיט הַסַּעַר הַמְּיֻתָּר, בִּטְחָתָם הַמְּטֹרֶפֶת

נָשִׂים יָד תַּקִּיפָה עַל פִּיהֶם הַקּוֹדֵחַ

שְׂמִיכָה עַל מוֹחָם הָרוֹקֵם עֲלִילוֹת

נוֹצִיאֵם לַהוֹרֵג


הַשְׁקֵט הַמְּשׁוֹרֵר

שֶׁתָּעָה כְּמוֹ כּוּלָם בְּחֶשְׁכַת עוֹלָמוֹ

(מְאוֹרוֹת דַּקִּים כָּבִים בִּמְסִלּוֹתָם)

מחשבות על השיר:צדיק יסוד עלום
1. השיר נועד להבליט את אוזלת היד האנושית בעיסוקו בנושאים גדולים. משוררים כותבים תמיד דברים חזקים "מדם לבם", והתחושה היא שהם עוסקים בדברים "חשובים". אבל בהמשך הדרך מתגלה שמה שהם ניסחו בעוצמה ובאמונה שלמה ובכל תוקף (מה שקראתי לו "תנ"ך חדש יהדהד בעולם") הוא פשוט לא נכון. הפסימיסטים טעו כשאמרו שהעולם רע מיסודו, האופטימיסטים טעו כשהבינו שהעולם הזה הוא הטוב מכל העולמות האפשריים (הפילוסוף לייבניץ), האקזיסטנציאליסטים טעו כשניסחו את הבנתם העמוקה בדבר העולם.


2. יוצא אם כן שהשיר הזה הוא שיר אנטי-הירואי בהגדרה - הוא לועג לכל מה שיקר לאדם, ובז לאמון של האדם בחייו ובתעייתו בחושך. הוא מדבר מעמדה יודעת-כל שמבקשת לייתר את התעייה הזועמת הזו.


3. לפי זה - אני חושב שהשורות "השקט המשורר" ו"נוציאם להורג" חסרות משפט של חמלה. צריך היה לכתוב משהו כמו "מי גילה רז זה לבניי". כלומר המוציא להורג (כותב השיר) צריך היה להמית את המשורר מתוך מבוכה, מתוך רצון לתקן איזו עוולה --- המשורר הולך בעולם בטוח בצדקת דרכו, בעוד שהוא תועה כמו כולם. "איזה כואב שהוא כל כך מאמין בבשורתו המיותרת, למה אף אחד לא גילה לו שהוא פשוט ממציא לחלוטין ומטפח מסקנות שגויות על העולם?"


אחשוב על זה


מזכיר לי את הזעזוע שהיה לי כשקראתי את "הוד הקרח הנורא" של הרב קלנר, שם הוא מייתר בכוונה ויכוח תאולוגי מטאפיזי בן למעלה מ2500 שנה בדבר קיומו או אי קיומו של האלוהים. נראה לי שזה נח על אותה משבצת


ובלשון מאמר הדור: "נרחם על אלה האומללים, בנינו ואחינו הטובעים בים זועף של צרות רוחניות..."

העולם שלנו באמת הכי טוב מעל העולמות האפשרייםקעלעברימבאר
רק שזה ייתגלה לעתיד לבוא וכרגע זה מוסתר
אבלקעלעברימבאר
זה לא ויתור על האמת האובייקטיבית בהוד הקרח הנורא. זה רק ההבנה שאת עצמותה לא ניתן לתפוש, אלא רק את הופעתה הקבועה במציאות
ברור שהוא לא, ואני לא מבין למה הmental gymnasticsצדיק יסוד עלום

יש בעולם הזה זוועות וייסורים, בדידות ותעייה. העולם הזה מלא בכאב, בטעויות אנוש וברוע

אפשר להתבטל בפני חוכמת הבורא ולהגיד: נכון שאני לא מבין הכל, וכנראה שבחשבונות שמים בחרו לבנות את העולם כך בכוונה, אבל לי, עבורי, העולם הזה רע וקשה והלוואי שהיה נבנה אחרת.

וודאי שבסוף יהיה טוב לגמריקעלעברימבאר
כי מה' מושלם וודאי שיהיה עולם טוב לגמרי.


כל הסבל לא סותר כי הוא זמני.   כשבסוף יהיה טוב לגמרי, כל הסבל יישכח או שאז נביט לאחור ונראה איך גם הוא היה לטובה

נדמה לי לזכרוניקעלעברימבאר

שהייתור בהוד הקרח הנורא, על ויכוח מציאות אלוקים נובע משלא שייך להתווכח על עצמותו של אלוקים, אלא רק על התגלותו.

עיין מאמר דעת אלוקים.

אני לא בטוח אבל אם זה היה כך אז דווקא מאוד מזדהה עם הייתור של הויכוח הפילוסופי הזה

יותר חריף מ"התגלות"צדיק יסוד עלום

יש אנשים שמפרשים "התגלות" בתור מעמדים היסטוריים שקרו בעולם, כמו מעמד הר סיני ויציאת מצרים. לפי ההבנה הזו אלוהים נשאר עונה לסטימה של אל מונותאיסטי שיושב מחוץ לעולם ומדי פעם מתערב.


בהוד הקרח הנורא מדברים בשפה של התגלות קיומית, כלומר שהאדם מזהה שיש בקרבו אלוהים, שיש לו קשר עצמי לאידיאלים האלוהיים וערגה עצמית אל העצמות.

כל דיון אונטולוגי לא רלוונטי בשל מגבלות השכל, כי הוא מפספס את מרחב המפגש המציאותי עם אלוהים

אבל חשוב להדגישקעלעברימבאר
בהוד הקרח הנורא הוא מדגיש שהאמונה היא לא פאנתאיסטית.    ההתגלות אמנם עוברת דרך הנפש שלי, אבל אני חש שמקורה אינסופי וטרנצנדנטי ומעל הנפש שלי עצמה. ואנחנו משתוקקים לעצמותו של ה', לא להתגלות
זה נקרא פנאנתאיזםצדיק יסוד עלום

אין יהודי אורתודוקסי שמאמין בפנתאיזם בלבד בלי שום קשר לטרנסצנדנטי, זה שפינוזאיזם...

והזכרתי בהודעה שהגבת אליה את הערגה לעצמות. הערגה לעצמות בכל מקרה לא מועילה בלי ערוצי היתרגמות של האידיאלים האלוהיים (נמצאים תלמידי חכמים עייפים ויגעים ברוח = כמצב לא טוב של חיים לא טובים מול הערגה לעצמות)

מדהים. אהבתי!אני הנני כאינני
וואו, אחי.ימח שם עראפתאחרונה
9 שנים בלעדיך💔זכרושיצאנולרקוד

סגן דוד גולובנציץ ז"ל


בְּעֵת כְּחֹל שָׁמַיִם הוֹרִיק,

נָשָׂא אֶת מַבָּטוֹ לַמֶּרְחָק,

חָגוּר אֵפוֹד, מַבָּטוֹ דָּרוּךְ,

סוֹחֵב עַל שִׁכְמוֹ מַשָּׂא קְרָב.


כְּנוֹשֵׂא שֵׁם מֶלֶךְ חֲדוּר תְּהִלָּה,

יְפֵה תֹּאַר וְזִיו תִּפְאָרָה,

יָדַע לְשַׁלֵּב יַחְדָּו בְּחֶדְוָה

יַד מַלְכוּת וְיַד תּוֹרָה.


כְּגִבּוֹר אֲרִי מְשַׁחֵר לַטֶּרֶף,

כְּנֶשֶׁר יַגְבִּיהַּ מָעוֹף,

לוֹחֵם נוֹעָז, מִתְאַמֵּן לְלֹא הֶרֶף,

רִאשׁוֹן הוּא תָּמִיד לִתְקֹף.


וּבְעֵת חַמָּה הִרְכִּינָה רֹאשָׁהּ,

נָדַם אַף צְחוֹקוֹ לָעַד,

וְאִלְּמִים נוֹתַרְנוּ, אֲחוּזֵי גַּעְגּוּעִים,

עַל מַלְאָךְ-אָדָם שֶׁאָבַד.


מְפַקְּדִים וּקְצִינִים סָפְדוּ וּבָכוּ

על אוֹתוֹ עֶלֶם חֵן מְיֻחָד,

מְפַקֵּד וְקָצִין מִצְטַיֵּן – הֵם אָמְרוּ –

שֶׁהִוָּה לְחַיָּלָיו דְּמוּת אָב.


וְהָעוֹלָם כְּמוֹ נָמוֹג,

נֶעֱצַר סִבּוּבוֹ

עֵת הָלַךְ דָּוִד וְלֹא שָׁב.


אֲבוּדִים וּבוֹכִים,

נָשָׂאנוּ עֵינֵינוּ,

כּוֹאֲבִים לֶכְתּוֹ לַשָּׁוְא.


מה דעתכם על עלון השבת 'הדור'?סופר צעיר
אחלה בבאאריק מהדרום
יש חלקים שמעניין לקרואארץ השוקולדאחרונה

יש פחות,

כמו כל עלון.

התפיסה הדתית והפוליטית שונה מרוב העלונים, אבל דווקא קריאה של מגוון יכול להחכים הרבה פעמים

הרנקדימון

בחושך ליל ובאור יומם,

בסופה, בסערה, בדומיה.

בצילצלי שמע, בנדנודי תרועה,

בשמש קיץ וברוחות חורף,

בפריחה, בקריסה, בשריפה.

בענן מצויר ובגשם ניתך,

בחיות מטפסות, באדם.

גם קצת משתנה אבל גם נשאר.

בעתיד,

בהווה,

בעבר -

הר.

ליאב ויואב ונווה וניר ודור,עיניים טובות

ליאב ויואב ונווה וניר ודור,

תסבירו לי איך יש עוד מקום במדור

לא נגמר שם למעלה? לא כלו הקיצים?

הלוואי שלא נצטרך שיפוצים

הכסאות שמורים לוותיקי המרום

החדשים עוד עומדים מפני כבוד המקום

ויש שידורים חיים מלמטה

והלוויות ובכיות של אבא אמא וסבתא

וצפוף, וצפוף, אך סוף סוף נפגשים

עם החבר'ה שמזמן כבר הפכו לקדושים

ואור גדול בניגוד מוחלט

לעולם שממנו לא רואים כמעט

נצח שמיים ואינסוף

ופורפורציות לעולם שנגדע אל הסוף

מה הלו"ז שם למעלה?

יש לו"ז בכלל?

נהנים מזיו השכינה?

חיים חיי כלל?

יש שם אחדות? יש געגוע?

הכל טוב כמו שהבטיחו? שווה להגיע?

ליאב ונווה, ניר ודור ויואב,

איך רואים מלמעלה את ארץ ארץ שנאהב?
יש איום גרעיני? יש איום? יש גרעין?

גרעין של טוב? יש במה להאמין?

והבחירות שבפתח, וכל התככים,

תהיה כאן מלחמת או שיש כאן אחים?

יואב ודור וליאב וניר ונווה,

סליחה שהפרעתי לנצח מההווה

יש כמה ניחומי אבלים השבוע

ואיזה פחד שהלו"ז הזה הפך להיות קבוע

יש בכרם מהר"ל והרצליה ובית השיטה

ובגבע בנימין וגם בהוד השרון המהלומה נחתה

אז אם לא מסובך והלו"ז התפנה

תקפצו לנחם, בשבילכם בקטנה

תזרקו קצת כוחות, בשמיים אין גבול

רק פה בארץ הלב כבר חלול

חזק מאד מאדזיויק
וכואב ממש
וואווShandy

גרמת לי לצמרמורת ולדמעות

זה כתוב יפה כלכך והרגש פשוט יוצא מהשורות.

יהי זכרם ברוך🥺

אין ספק שלא יכול להיות יותר טוב מאשר להם, שם.נחלתאחרונה
אפור בוהקחתול זמני

שוב נצבעים מי נהרִי

בכסף עננים

והרים מלאי סלע

ישנים בדמדומי האינסוף

כוכביי, ירחיי, שמשותיי, פנסיי ואורי הפנימי

רק הופכים את החלל למשהו יותר אפור

ופיסת הזוהר הקטנה נמשכת

אך כמה דקות.

 

דימויים יפייפיםסופר צעיר

וגם התמונה נהדרת, תרשה לי להניח שהיא לא צולמה בארץ הקודש?

 

אכן, אי־שם בהרי החושך/אור.חתול זמניאחרונה
לאטxmasterx

אם היית רק שלך בסדר

אבל את לא וגם אני

אבל זה עלייך ועל הכל

הכל זה רק להשכרה

חכירה הכי הרבה

הסוף יבוא

לאט

כמו שניות בשעון חול שלא רואים שזזות ופתאום חצי כבר למטה

הזיכרון

היופי

הכוח

העוצמה

המוח

הבית שקנית בכל הכסף

אפילו הילדים

הכל

בסוף זה יגיע

הזמן מגדל את כל הדברים בשביל לקחת אליו דברים שווים

בוגרים

בשלים

ואת יושבת מחייכת

שותה את השוקו שלך

כרגיל לאט

כשאני מסתכל עלייך מחייך

חושב מה למרוח לך בסנדביץ' הבוקר

וואווואברהם יאיר שטרן

אהבתי מאוד, מרגישים אותך בשיר...

ועדיין יש הערות, רוצה?

מדינה חופשיתxmasterx
שיר גירושין קלאסיסופר צעיר
כמו מראהxmasterx

כל אחד רואה את עצמו בפרשנות שהוא מביא

אני מאוד אוהב את הקטע הזה ולכן נמנע מלתקן או לומר מה באמת היתה הכוונה מבחינתי

לא בטוח שזה שיר

גירושין יכול להבין איפה מצאת את זה

לא מוצא בזה הרבה קלאס

אולי כשהייתי סוּפֶּר צעיר

חחח אין עלייך מאסטר איקססופר צעיר
גם אני נטיתי לשםמשהאחרונה
וקצת תהיתי. כי לא הסתדר.
גיליון חדש של כתב העת שלי יצא, אשמח להארות סופר צעיר
שמע זה אדיר אני חייב להתחיל לקרוא יותר ברצינותחתול זמני

זה כזה מקסים שיש כל־כך הרבה כותבים

וכולם כותבים יפה ומיוחד

 

ברמה הטכנית בלבד, הפונטית קצת מבולגנים לי

דבר ראשון ספרתי חמישה פונטים כשכל אחד מהם מיוחד / סריף רציני

לא יודע איך קוראים לכל אחד אבל:

 

– הסריף המרובע סובל מבעיית קרנינג בינונית, ומרגיש קצת "יותר מדי". לדעתי אפשר ללכת על משהו קצת יותר "מסורתי" (לא בהכרח סטנדרטי לחתולין)

– בדפים של מראה המקום, הניגוד בין הפונט המיוחד של הכותרת לבין הסריף המרובע הוא קיצוני

– בדפי השירים יש לי שלושה פונטים מאוד שונים זה מזה במהות, השילוב בין הכותרת לתוכן סבבה אבל שם המחבר פשוט לא מתחבר בגופן

– אמנם חלק מהשירים עמוסים במילים אבל חייב חייב חייב טיפונת רווח בין השורות לפחות היכן שזה מתאפשר

תודה רבה על ההארות סופר צעיראחרונה

אפיק לקחים לגיליון הבא

ככה החיים.Shandy

ככה החיים

אומרים שעל כל אדם1 שנפטר אי שם

נולדים 2 תינוקות בעולם

על כל זוג שמתגרש

יש 4 שזוכים להתקדש

מרקבון

צומחת פריחה

ורק אחרי שיודעים עלבון

יודעים גם מהי שמחה

אחרי  כל שקיעה ארוכה

יש זריחה מאירה


יש שזוכים לקבל

מזה או מזה בנפרד

ויש כאלה

שזה בא להם מעורבב


אחיין חדש

אבל סבוש נפטר

היא ובן זוגה עוד רגע קט מתקדשים

אבל מישהו ממשפחתה על סף גירושין.


ובמצב כזה

לאיזה רגש נותנים את הבמה

הרי שניהם באו באותה שניה


זה נקרא להקדים תרופה למכה?

לערבב עצב עם שמחה....



וואו! שיר שמרעיד את הלבפ.א.

כתבת כל כך יפה, מדויק, הצלחת לנסח במילים את אחת המורכבויות הכי עמוקות של החיים – הניגודיות הזו שפוגשת אותנו בבת אחת, העצב והשמחה ששזורים זה בזה.

תודה😊Shandy
מטורףףתמימלה..?

את כותבת פשוט מדהים נוגעת בנושא כאוב בצורה אופטימית ויפיפיה...

"רק אחרי שיודעים עלבון יודעים מהי שמחה" כל כך נכוןןן!!

מהמם

תודה אהובה😊🤍Shandy
איזה יופי.נפש חיה.
...רחל יהודייה בדם

נוגע

באמת מורכב.

מדהיםהמפוזר מהכפראחרונה

אולי יעניין אותך