לי נראה שהשם (אל נורא עלילה)....אוהב העם וא"י 3

...תכנן מראש שדור המדבר לא יכנס לארץ חוץ מכלב בן יפונה ויהושוע בן נון.

המרגלים דווחו בדיוק על פי הקריטריונים שמשה הדריך אותם.

אלה מה, כלב הפסיק אותם "ויהס כלב" באמצע הדווח ובטא את דעתו האישית שגררה מצידם תגובה נגדית.

אם משה היה מנהל את הדיון הזה לא לעיני כל העם אז הדינמיקה היתה אחרת.

זה נכון שדור יוצאי מצרים היה פחות מתאים לכניסה לארקעלעברימבאר
אבל אם קצת מאמץ מצידם היו נכנסים. זה ההבדל בין גאולה בעתה לאחישנה
כבר בפרשת בשלח כתוב...אוהב העם וא"י 3

"וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה."

מסתבר שלנשיאי העדה "המרגלים" לא היתה זכות בחירה בנושא.

הנפקא מינה שלי בזה היא ואני אומר את זה כל שנה , שלמי שיש הקשרים שלילייים בסיפור ומשליך אותם לגבי מצבים עכשוויים

צריך לחשוב פעמיים.

המרגלים היו רשעים. כתוב במפורשקעלעברימבאר
עד מתי לעדה הרעה הזאת. וימותו במגפה.


כתוב שזחטא המרגלים הוא חטא במפורש "אל תקשו לבבכם כמריבה כיום מסה במדבר, ארבעים שנה אקוט בדור...אשר נשבעתי ב*אפי* אם יבואון אל מנוחתי".


רצןן ה לכלות את ישראל בפרשה לא משתמע לשני פנים.


גם עוונות בית ראשון ושני היו צפוים מראש, זה אומר שלגיטמי לעשותם?

אפשר לומר זאת על כל חטאקעלעברימבאר
שהיה צפוי שאדם ייכשל בו. בדרך כלל האנושות לומדת רק בדרך הקשה ונגאלת בגאולה בעיתה האחרי שעשתה את כל הטעויות האפשריות
אם כלב בן יפונה...אוהב העם וא"י 3
....לא היה מפסיק אותם וכל הדיון לא היה לעיני כל העם הסיטואציה היתה אחרת.
אתה חושב שהמרגלים לא היו אומרים את דעתם גם ללא כלבקעלעברימבאר
?
כנראה שהיו חילוקי דיעות במהלך...אוהב העם וא"י 3

...הסיור בארץ . כנראה שהוסכם לדווח את העובדות על פי הקריטריונים שמשה נתן.

המרגלים נצמדו להסכם הזה. כלב הבין שבגלל שכל הדיון הזה נעשה לעיני כל העם

העובדות המוסכמות מלכתחילה ישפיעו לרעה על העם ולכן הוא קפץ בראש והביע את דעתו

וכך שבר את המוסכמות.

הרי זה ברור לפי מהלך הדברים  בפרשה.

כמובן ש "מה' מצעדי גבר כוננו"  כי זה מה שהשם תכנן מראש לקשור את ארבעים יום שהם תרו את הארץ

לארבעים שנה במדבר.

אז המרגלים לא היו מספרים לשכנים את דעתם?קעלעברימבאר
וזה לא היה מתפשט לכל העם?
זה כבר מניפולציהאוהב העם וא"י 3
אגב יהושוע בן נון היה פסיביאוהב העם וא"י 3
...לאורך כל מהלך הדברים
ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עימוקעלעברימבאר
עוד לא הספקתי ללמוד את המדרשים...אוהב העם וא"י 3
... כנראה שיש גם שם חידושים
מצדיק רשע ומרשיע צדיק, אין לך גבולות?!הסטורי

"מַצְדִּ֣יק רָ֭שָׁע וּמַרְשִׁ֣יעַ צַדִּ֑יק

 תּוֹעֲבַ֥ת יְ֝הֹוָ֗ה גַּם־שְׁנֵיהֶֽם" (משלי י"ז, פס' ט"ו)


אתה לא הגאון הראשון שעולה על זה ש"וואלה, הקב"ה פספס, המרגלים אמרו בדיוק את מה שבשבילו נשלחו והקב"ה סתם הפך אותם לקרבנות!"


אם היית שואל בצורה מכובדת, במה המרגלים מואשמים, היה אפשר לענות לך תשובות טובות. האמת, שאתה לא צריך אותנו, גש לחומש הקרוב, עיין ברמב"ן ותמצא תשובה. אבל אותך הרי תשובות לא מעניינות, מעניין אותך להשמיץ את הדבקים בארץ ולהצדיק את מוציאי דיבתה, אז אין שום טעם לענות לך.


בשיפוט של הקב"ה, כלב הוא "עבדי", הוא "וימלא אחרי", גם בדברי משה בפרשת מטות ובפרשת דברים חוזר לגביו שהוא מילא אחרי ד'. כך גם מופיע בספר יהושע. אתה בדרכיך החלקלקות מנסה להרשיע את הצדיק.


בשיפוט של הקב"ה, המרגלים הם "העדה הרעה" הם "מוציאי דיבת הארץ", הם "תרבות אנשים חטאים" הם ממסי לב העם, הם המורדים בד'. משום מה לך בוער להצדיק את הרשעים.


בשרשור אחר טענת שהם מחפשים קדושה, יש מהלך כזה שטוען שהם נבהלו שבארץ יצטרכו לעסוק בעבודה ועדיף להשאר בחוץ לארץ ולסיים מסכתות בסי(ד)ני - אבל זו בדיוק המרידה בקב"ה, הקב"ה ייעד את עם ישראל לקיים את התורה בארץ ישראל הממשית, לא באיזה עולם רוחני מדומיין.


בעומקי עומקים, יש מקום לטעון שחטאי הכלל הם מכוונים מלמעלה. יש כיוון כזה בתורת ר' צדוק בפרט ובביהמ"ד של איז'ביצע בכלל. אבל מהלכים כאלו חייבים זהירות רבה - לא לקחת מהם 'היתר' לעבירות. כיוון שהמגמה שלך ברורה, להצדיק את המרגלים, כדי שיהיה לך לגיטימציה לשים נחלת ד' לתועבה, חשוב לחזור כלפיך על הפסוק ששמתי למעלה:

מַצְדִּ֣יק רָ֭שָׁע וּמַרְשִׁ֣יעַ צַדִּ֑יק תּוֹעֲבַ֥ת יְ֝הֹוָ֗ה גַּם־שְׁנֵיהֶֽם!

שקר וכזב...אוהב העם וא"י 3

הנפקא מינה  היחידה שלי בזה היא  , שלמי שיש הקשרים שלילייים בסיפור ומשליך אותם לגבי מצבים עכשוויים

צריך לחשוב פעמיים והכוונה לאחד כמוך למשל. אין לך כל זכות להכפיש אישית רק בגלל שדעותי לא כדעותך.

מספיק בבקשהאריק מהדרום
בשרשור הזה הכפשת את כלב שהקב"ה קרא לו "עבדי"הסטורי
אז קשוט עצמך תחילה.


איני מכפיש מישהו כי דעתו שונה מדעתי. אתה מוזמן לעבור על הכ.א. ולראות כמה דיונים עניינים קיימתי עם אנשים שדעותייהם שונות. גם איתך בעבר היו לי דיונים פוריים.


כן, אי אפשר לסבול את הדה-הומניזציה שיורד כמוך עושה להולכים בדרכו של כלב וממלאים בזה אחרי ד' ואת הדה-מורליזציה שאתה עושה למדינת ישראל במלחמת חייה.

אהבתי את הבסיס של דבריךשלג דאשתקד
יש לי חבר טוב, קצין בכיר במודיעין, והוא תמיד אומר שמשהו לא מובן בסיפור המרגלים. מרגלים נשלחים מעט אנשים, אנשים לא מכובדים, שיוצאים בשקט וחוזרים בשקט; הנתונים שמביאים המרגלים, עוברים ניתוח של אנשי מקצוע לפני שהם מגיעים לדיון מדיני או פוליטי. וכאן כאילו הכל הפוך, שולחים אנשים מכובדים ומוכרים, מנסים לרצות את העם וכאילו לא מבינים שככה לא שולחים מרגלים וככה ממש לא מנתחים נתונים שהביאו מרגלים.


אז ברעיון אני מסכים איתך, שכאילו משהו לא בסדר בדיווח ובניתוח, ויש כאן גם שאלה גדולה על העם שהסכים לעשות ככ הרבה בשביל משה וה', ופתאום הם סומכים על כלום...


מצד שני, הא גופא קשיא, הרי לא בשופטני עסקינן. ובכלל כשמנסים להבין את מטרת המרגלים, זה לא מובן בשכל ועוד פחות ברור כשמנסים להבין מתוך הטקסט. וכל זה דווקא מבהיר שהנושא לא היה ריגול במובנו הפשוט וכשפנו לעם והחלישו אותו זה בעצמו היה בעיה, כי לא מדובר בשליחות טקטית אלא בשליחות של גדולי העם רק במטרה לחזק את העם (בנתטם לצו "והתחזקתם!"). ולכן דווקא החלק הזה נקרא בשפה אחרת ממה שאתה מציג.

העם האמין ש ה יכול להוציאם מהטומאה של מצרים,קעלעברימבאר
אבל הוא לא האמין שה' מסוגל לקדש את הגשמיות ולכבוש את טומאת עמי כנען ולהסב את העוצמןת של ארץ כנען לקדושה.  מעיין הסתכלןת נוצרית
ולמה לא רצה...אוהב העם וא"י 3אחרונה
... לעזור להם להלחם עם פלישתים בפרשת בשלח?
האם מותר או אסור לישא יותר מאישה אחת?גבר גבעות

בעקבות דיון תיאורטי בפורום אחר אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי סדר לגבי הנושא בכלל והנושא היום.


א- האם יש דעה שאוסרת נישואים של גבר עם יותר מאישה אחת חוץ מחדר"ג?

ב- האם כולם קיבלו את חדר''ג?

ג- האם מי שמתיר היום לישא יותר מאישה אחת כמו הרב עובדיה בתשובה וכדו' נקרא קראי כי הוא לא ממשיך את שושלת התושב''ע?


תודה 

עוף בחלבנשוי שמח

מעיקר הדין אסור,

זה שזה הגיע מלימוד שלא תבשל גדי בחלב אמו, זה לא אומר שמעיקר הדין מותר,

נכון שמקומות מסוימים מתירים בדיעבד כמו איסור דרבנן, זה רק במקומות מסוימים, לרוב מתייחסים לזה כאיסור תורה.

שרשור חדש כדי לא לנצלשטיפות של אור

תראה איך בלעם מדבר עם בלק.... - בית המדרש

 

@אוהב העם וא"י 3, כשהייתי קטן שמתי לב לפסוקים האלו וחשבתי שבלעם נשמע ממש צדיק. והיה קשה לי עם רשי בסוף הפרשה שאמר שבלעם יעץ לבלק להחטיא את ישראל, ועם זה שבסוף הורגים את בלעם. ואז הגעתי לפרשת מטות וראיתי שכתוב בפסוקים במפורש "הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם"

 

~~

כשגדלתי עוד קראתי הסבר שמאוד אהבתי, שזה ההבדל בין משה לבלעם. משה מתווכח עם הקב"ה, אומר לו 'למה ה' יחרה אפך בעמך' 'ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך' 'ושמעו מצרים' וכו וכו. בלעם לא מתווכח, 'אם רע בעיניך אשובה לי', 'לא אוכל לעבור את פי ה' '

 

וזה בדיוק ההבדל בין עבד לבן, או בין שירות לזוגיות. משה מקשיב לסאבטקסט, לרמיזה, לרצון האמיתי. החיכוך הזה מבטא את עומק הקשר, כמו בזוגיות אמיתית

 

בלעם הוא העובד שנראה צייתן, אבל לא נרמז ומנסה לקדם את מה *שהוא* רוצה, בלי לעבור על שום פקודה מפורשת. 'אני רק אמרתי לשרי בלק השניים להישאר ללילה' 'אם רע בעיניך אשובה לי'. אבל אתה יודע שה' לא רוצה! 

עכשיו תורך, תגיד במילים מפורשות את המהלך שלך טיפות של אור
(אל תדאג, אין לי מוטיבציה להתווכח איתך או לסתור אותך)
תראה בלעם הוא כלי …סיעתא דשמייא

… בניגוד למשה  שהוא שליח של השם.

לשם יש תוכנית על  שהיא נשגבה מבינתי אבל בפשטות אני חושב שאף אחד לא זכה להוציא ברכות כאלה על עם ישראל כמו בלעם ועובדה שהם מצותתות בסידורים , ובדרשות  לאורך כל ההסטוריה.

תבאר יותר טיפות של אור
כאיש ירא שמיים…סיעתא דשמייא

… לא יכול להיות שהשם ישים ברכות כאלה בתוך כלי פחות ערך.  כנראה בלעם ידע את תוכנית השם שנאמרה לאברהם בברית בן הבתרים "יידוע תדע….."

ולפי הגמרא יעץ לפרעה את אשר יעץ כדי להגשים את התוכנית הזאת עד "ואחרי כן יצא ברכוש גדול". לכן כאשר הוא הלך אל בלק הוא הבין שהוא לא הולך לקלל אלה לברך.

אבל מבואר שבלעם הוא גדול הרשעיםקעלעברימבאר
גם הרשעים הם כלי של השםאוהב העם וא"י 3
בגמרא כתובשלג דאשתקד

שהברכות של בלעם יותר גרועות מהקללות דל אחיה השילוני (מס' תענית).

אז הברכות שלו כשלעצמן לא כאלה...

עיין מהרל, שמסבירקעלעברימבאר
שמצד אחד יש ייתרון בעדות אובייקטיבית וחיצונית על מעלת עם ישראל, (כמו שמורה יעיד על הצלחת ילד בניגוד לאימו) מצד שני יש חסרון שזה לא אותנטי (בסוף העדות של האמא על הילד מלאה בחיבור ואהבה ואותנטיות)
בגמרא גם כתוב…סיעתא דשמייא

…  

"ואמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך…"

אולי זה קשור לכך שבלעם תפסקעלעברימבאר
את ה' רק דרךך החכמה ולא דרך המוסר, ולכן הקשר שלו עם ה' הוא מת, כמו פילוסוף.


אצל משה הקשר חי, וגם אצל איוב הגוי המוסרי

ולכן גם איוב מתווכח עם הקעלעברימבאר
רעיון יפה מאוד 🙂 חידשת לי הרבהקעלעברימבאר
(מצאתי איפה קראתי את ההסבר)טיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ג בתמוז תשפ"ה 10:07

אברהם סתיו

מה רע מיראה מפחד את השם?אוהב העם וא"י 3אחרונה
"אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים. אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים. וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְּלוּיוֹת עַד שֶׁתְּחוֹנֵנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ, אָיֹם קָדוֹשׁ". 
למה התורה כתבה את סיפור בלעם ואתונו?קעלעברימבאר
למה זה רלוונטי לדורות?
אתה בטח מכיר את הפסוק "למען דעת צדקות ה'"מבקש אמונה

מיכה ו' ה'

avid;font-size:21.7px;">עַמִּי זְכָר נָא מַה יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב וּמֶה עָנָה אֹתוֹ בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִן הַשִּׁטִּים עַד הַגִּלְגָּל לְמַעַן דַּעַת צִדְקוֹת ה'

 

רשי:

"ומה ענה אותו בלעם בן בעור" - מה אזעום לא זעם ה' (במדבר כג) שלא כעסתי כל אותן הימים "מן השטים" - שחטאתם לי שם דעו צדקותי שלא מנעתי טובתי ועזרתי מכם עד הבאתי אתכם לגלגל וכבשתי לפניכם שם את הארץ.

 

זה הרי אחד מעשר זכירות שצריך לזכור בכל יום.

 

 

מיחא זה שהמלאך מתגלה אליו, אבל מהקעלעברימבאר
הטעם בכל סיפור האתון עם השלוש פעמים והדו שיח ביניהם וכו'? הצורה מקצרת במילים ולא תארה את מסעו של אברהם לעקידת יצחק למשל
אה. עכשיו הבנתי את השאלהמבקש אמונה

אמנם אין לי תשובה מוחלטת מחז"ל

אבל אני חושב שרעיונית זה בא ללמד מוסר כמה אדם שרוצה משהו (רע במקרה הזה) יכול להתעלם מסימני אזהרה - אפילו מעל הטבע כמו בעל חיים שמדבר איתו 

ההסבר המקובל לסיפור האתוןטיפות של אור
זה שה' רומז לבלעם שברצונו הוא גורם לאתון לדבר, וברצונו הוא יכול למנוע מבלעם לקלל (וגם לגרום לו לברך)


וכל הפרשה נועדה להראות שה' מעל המאגיה של קללות וכו

יפה. אבל מה העניין של הפירוט הרב שלקעלעברימבאר
התורה על 3 המקומות עם האתון והדו שיח בין הלעם לאתון, כשזוכרים שיש מאורעות שהתורה מקצרת בהן מאוד, ועוד כאן הסיפור לא עוסק בישראל אלא סך הכל באדם חיצוני שבא לקללם
הן א-ל שגיב בכחו מי כמוהו מורהטיפות של אור

'בשר ודם המבקש להנקם מחבירו מעלים את דבריו שלא יבקש הצלה, אבל הקב"ה ישגיב בכחו ואין יכולת להמלט מידו כי אם בשובו אליו, לפיכך הוא מורהו ומתרה בו לשוב'
 

באופן כללי נדמה לי שיש הרבה סיפורים בתנך בהם הקב"ה מעביר אנשים או נביאים סדרת חינוך (פרעה, אליהו, יונה)
 

(זו אולי לא תשובה מלאה או לגמרי מספקת, ובכל זאת זו נראית לי תשובה טובה)

מחילה אבל בלעם ידע שהוא הולך לברך...אוהב העם וא"י 3

...."וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת-הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא"

ואז בלילה השני השם אמר:

"וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לַיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; וְאַךְ, אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר-אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ--אֹתוֹ תַעֲשֶׂה."

לפי פרשנות מקובלת,טיפות של אור
בלעם עדיין חשב שהוא יצליח לרמות את הקב"ה (וגם כשהוא התייאש בלק עדיין לא)


"ואך – על כרחך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה. ואף על פי כן, 'וילך בלעם'. אמר, שמא אפתינו בדברים ויתרצה" (רשי)

אתה לא חושב...אוהב העם וא"י 3

...שצריך אומץ ובטחון בשם  כדי להשמיע באוזני מלך מואב ושריו ארבע פעמים ברכות מופלאות במקום הקללות

שהם ציפו ממנו לקלל

זו שאלה יפה, והפרשנים הציעו כמה תשובותטיפות של אור
(למשל שה' הכריח את בלעם להשמיע לבלק; או שעד שבלעם התחיל לדבר הוא לא ידע מה הוא עומד לנבא)


אבל נשמע לי שיש לך פרשנות משלך לפרשה. תרצה לחלוק אותה בתגובה להודעה הראשונה או בשרשור חדש?

תראה איך בלעם מדבר עם בלק....אוהב העם וא"י 3

...."וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-בָּלָק, הִנֵּה-בָאתִי אֵלֶיךָ--עַתָּה, הֲיָכֹל אוּכַל דַּבֵּר מְאוּמָה:  הַדָּבָר, אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹהִים בְּפִי--אֹתוֹ אֲדַבֵּר."

"וַיַּעַן, וַיֹּאמַר:  הֲלֹא, אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים יְהוָה בְּפִי--אֹתוֹ אֶשְׁמֹר, לְדַבֵּר."

"וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-בָּלָק:  הֲלֹא, דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר, כֹּל אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה."

"וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-בָּלָק:  הֲלֹא, דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר, כֹּל אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה. אִם-יִתֶּן-לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ, כֶּסֶף וְזָהָב--לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה, לַעֲשׂוֹת טוֹבָה אוֹ רָעָה מִלִּבִּי:  אֲשֶׁר-יְדַבֵּר יְהוָה, אֹתוֹ אֲדַבֵּר. וְעַתָּה, הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי; לְכָה, אִיעָצְךָ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים."

ממש קידוש השם. שלא לדבר על זה שהשם זיכהו להוציא מפיו ברכות מופלאות על עם ישראל .

זה עובדה פשוטה.

שאני אומר "אל נורא עלילה"...אוהב העם וא"י 3

אני מתכוון לזה:

מצד אחד : " וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם, לַיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ אִם-לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; וְאַךְ, אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר-אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ--אֹתוֹ תַעֲשֶׂה."

מצד שני: "וַיִּחַר-אַף אֱלֹהִים, כִּי-הוֹלֵךְ הוּא,"

נשמע בפשט שמכיוון שבלעם היה נאמן לאמת והחכמה,קעלעברימבאר
אך הפנה עורף למוסר, ברגע שידע שמצד האמת אין בעם ישראל קללה אז היה חייב להודות על האמת, כי האמת והחכמה חשובה לבלעם , לא מצד צדקות אלא מצד דבקות בחכמה.


הרב שרקי השווה זאת לפילוסוף ניטשה, שמצד אחד היו לו דעות אנטישמיות מסויימות ומצד שני היה נאמן לאמת והיה חייב להודות שעם ישראל הוא העם הנפלא בעולם

ההוכחה שהוא נאמן לאמת, שהוא מתפאר שהוא יודע דעתקעלעברימבאר
עליון
אני לא חושב שלרמות, הרי בלעם היה חכם.קעלעברימבאר
בלעם חשב שיש חסרון מהותי בפנימיות עם ישראל, וכשיעלה על חסרון זה, במילא  ימשיך דפע של פורענות בעולם הגשמי על עם ישראל. דומה לפילוסוף גאון המחפש חסרון מהותי בעם ישראל.


בסוף ה' מראה לו שבפנימיות עם ישראל אין שום חסרון כי האתוס של ישראל מבוסס רק על אלוקים, ואלוקים הוא מושלם "מה אקוב לא קבה אל, ה' אלוקיו עמו ותרועת מלך בו. אל מוציאם ממצרים כתועפות ראם לו".


אין שום כוח טומאה הנובע מהטבע, בישראל "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל"

האם באמת אנו מושלמים בגשמיות ורוחניות?אוהב העם וא"י 3
לא אנחנו הפרטים, אלא האומה בכללותה, כי בסיסקעלעברימבאר

האתוס היחיד של האומה זה ה', ומכיוון שה' מטדלם אז גם האומה באתוס שלה מושלמת. כאשר מצד האתוס עצמו נאמר "כולך יפה רעייתי ומום אין בך" ומצד הופעת האתוס בחיי הכלל בעולם הזה, יש דורות שנאמר על האומה "כי זנתה אמם הובישה הורתם".

וכמו שאומר הרב קוק "אהבתינו את האומה לא תפריע לנו מלבקר את מומיה, אבל כשמסתכלים בפנימיותה, רואים שאין שם מום כלל אלא כולך יפה רעייתי ומום אין בך"

השם שופט אותנו כיחידים...אוהב העם וא"י 3

...ולכן שלמות נמדדת כך.

אתה באח מכיר את הסיפור על נוסע בספינה שרצה לקדוח חור בחדר שלו.

אז קודם, עם ישראל לא חטא עדקעלעברימבאר
בעל פעור ואז ה הרג את הרשעים, ואילו אתם הדבקים ב ה חיים כולכם היום.


חוץ מזה עם כלל הדור לא רשע, אז גם עוונות היחיד לא מחייבים גלות, למשל בדור השופטים בפלגש בגבעה עם ישראל היה רשע יותר מדורו של מנשה מלך יהודה אהל לא התחייב גלות כי לא היה מלך וזה היה אוסף של פרטים חוטאים והחטא לא מוסד בסדרי הציבור הקולקטיביים או הפוליטיים

בכל מקרה ברכות בלעם הם על כלל ישראל, הןקעלעברימבאראחרונה
עם לבדד ישכון, ה אלוקיו עמו, אל מוציאם ממצגים כתועפות ראם לו וכו'
השם לא רק "מעל המאגיה של הקללות"...אוהב העם וא"י 3
.... הוא מעל הכל. כל פרשה בתורה מראה את זה מזוית אחרת.
מודעא רבה לשיקמה ברסלרמי האיש? הח"ח!

כי עלון מכון ויצמן לילדים היה נקרא פי האטום וד"ל ואכמ"ל וזה

לפתוח את פי האטום זה לא ביקוע גרעיני?קעלעברימבאר
אם כן מובן למה בלק שכר מדען גרעין
כדי שנדע אותושמיניסט באמ"ש
כל העולם ידע שהייתה יציאת מצרים, כל העולם ידע שהיה מעמד הר סיני, אבל אף אחד לא ידע שבלעם ניסה לקלל את עם ישראל
שאלה טובה מאד. בהתחשב בעובדה שהמיתו את האתוןכְּקֶדֶם

רק מפאת כבודו של בלעם כביכול.


לע"ד

האתון היא מעין משל לעם ישראל

ודי לחכימא

אני דווקא חשבתי שהאתון הוא משל לאומות.קעלעברימבאר
כי ישראל נמשלו לאדם והאומות לחיות בדניאל
ישראל הם בת זוגו של בלעם?!קעלעברימבאר
כנסת ישראל*כְּקֶדֶם
וזה מתחבר לתמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתו כמוהו. בלעם שאף לחיבור איתנו, חיבור מקולקל, אבל חיבור. 
קצת קשה. בלעם שונא אותנו. וחוץ מזהקעלעברימבאר
למה שישראל ימשלו לחמור? מצרים זה חמור אשר בשר חמורים בשרם.


רק הכלים הפוליטיים והגשמים בישראל נמשלו לחמור כמו חמורו של משיח. אפילו יוסף נמשל לשור ולא חמור. חמור זה חומרי מדיי.


נראה שדווקא האתון זה משל לאומות העולם. 

הנה שני פירושיםוהוא ישמיענו

ר' אפרים מלונטשיץ כתב:

"ויפתח ה' את פי האתון. נראה שגם זה צורך שעה היה להראות לו כי הוא דומה לחמור זה שאין מטבעו לדבר, ולכבודן של ישראל לבד פתח ה' את פיו כך בלעם רק לפי שעה פתח ה' את פיו בנבואה לכבודן של ישראל, ושלא יאמרו האומות אילו היה לנו נביאים חזרנו למוטב"


רבנו בחיי:

ע"ד הפשט דבור האתון נס גדול וחוץ מדרך הטבע והיה זה לכבוד ישראל, כי הקב"ה הפליא לעשות ורצה לשנות סדרי בראשית בדבור הבהמה לומר שאפילו הבהמה תכיר ותדע שאין השליחות הזה ראוי להעשות, והנה זה כאדם שאומר להרים שיכסוהו ולגבעות שיפלו עליו, ואין צריך לומר המין האנושי שהוא משכיל, כי אפילו הבהמה שאין לה שכל תשכיל שאין ראוי להסכים בקללת עם כי ברוך הוא

להתפלל דחוףףףףשמיניסט באמ"ש
ללידה קלה לתמר בת ראשית 
בלעם, עוד פרשה מרתקת…סיעתא דשמייא
…אם צריך לקבל תמלוגים על דברים שיוצאים מפיהם של ברואי השם אז בלעם היה לוקח את המקום הראשון.
למה קורח ועדתו נקראו רשעים?סיעתא דשמייא

כי הצדק היה אתם שנאמר:

"וְעוֹד רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע וּמְקוֹם הַצֶּדֶק שָׁמָּה הָרָשַׁע."

כנראה הרצון האלוהי יותר גבוה מהצדק.

וההיסטוריה מראה שכמעט בכלקעלעברימבאר
מקום בעולם משפחה, מגדר וזוגיות קבועה (מבחינה רשמית, ברור שהיה ניאוף מהצד אבל הוא הוגדר ניאוף) היו דבר בסיסי. ובשום מקום כמעט לא היה ריבוי בעלים לאשה אחת.


ומונוגמיה היא דבר בסיסי במערב ב1000 שנה האחרונות (ונראה לי גם ביוון ורומא)

האם יש אתר/תוכנה לחיפוש בכתבי הרב קוק?מתואמת

אם בכלל יש את כולם ממוחשבים...

משהו כמו פרויקט השו"ת.

עדיף בחינם כמובן, אבל מוכנה גם לשלם...

למושגים יש את מילון הראיהקעלעברימבאר
אבל זה רק למושגים ואיפה הם מופיעים חלקית ולא לכל מילה.  זה גם באינטרנט.


אולי כמו פרויקט השות באספקלירא או ספריא?

תודה! אנסה לחפש ולהיעזר גם בבעלי...מתואמת
אוצר החכמה אולימשה
לחפש בספרים מסויימים. 
תודה רבה!מתואמת
לגמרי אוצר החכמה^^טיפות של אור
רושמים במחבר 'אברהם יצחק בן שלמה זלמן קוק' ובוחרים באפשרות לסמן את כל הספרים ברשימה, ואז עושים חיפוש ב'ספרים מסומנים'
תודה רבה!מתואמת
ספריאnacho

יש גם את אתר ספריא שמאפשר עיון וחיפוש

כמו כן יש וויקיטקסט

 

מחשבת ישראל, ספרות מודרנית, כתבי הרב קוק | ספריא
קטגוריה:אברהם יצחק הכהן קוק – ויקיטקסט

 

 

יפהמשה
צחוק הגורל. אני 3 שנים עובד שם ומעולם לא התנסיתי בחיפוש.
מה שנקרא המרדים הולך עייףקעלעברימבאר
פעם ראיתי תוכנה כזאת בעבר הרחוק, אבל לא מוצא כעתחסדי הים
זהו, גם לי זכור שראיתי משהו כזה לפני כעשרים שנהמתואמת
אבל זה היה משהו די "פרמיטיבי", אז כנראה שזה לא החזיק...
צריכים להמציא דבר כזה.חסדי הים
אני עובד בתחום אבל אין לי זמן לעשות רציני.
תגייס עוד אנשים שיעזרו לך... כי זה באמת דבר נצרך!מתואמת
זכור לי משהו של פרויקט השו"תשלג דאשתקד

או ממש בקונספט של פרויקט השו"ת, היה את זה במחשבים במרכז הרב, ככה זכור מהימים שלמדתי שם לפני כ20 שנה.

ממה שזכור לי זה היה די מושקע, והיה שם גם מ"תלמידיו" שזה יכל לכלול ספרים ודמויות לא צפויים.


אגב אני לא יודע אם יש או אין, ואולי אפילו באותה תוכנה יש...

בעיקרון היה ממש כדאי אם היה אינדקס של כתבי הראי"ה בכל מיני נושאים, כי יש הרבה מפוזרים בכתבי עת מחיי הראי"ה (כמו "הפלס", שי"ל ע"י איזה בן דוד שלו, וזה ממש מצחיק לראות את הראיה שם יחד עם כל הקנאים הקיצוניים...) - אז זה נחשב תורת חו"ל אבל עדיין נראה לי שיש הרבה שלא אוגד וחבל (ולדעתי יש גם תרומה משמעותית מתורת חו"ל של הראיה אבל זה עוד עניין).

ויש גם כל מיני מכתבים וקטעים קטנים שפורסמו בכתבי עת חדשים... הלוואי שמישהו היה טורח לאגד או לפחות לקטלג הכל.

תודה! אבקש מבעלי לבדוק אם זה עדיין קיים...מתואמת
יש כזו, נקראת "כתבי הרב קוק ותלמידיו 4.0"אלרנ
לרוב האנשים פשוט יותר לקחת את התיקייה של כתבי הרב קוק שמסתובבת ברשת ופשוט לעשות חיפוש בה. או על ידי מאגרים שמאפשרים חיפוש כזה
תודה!מתואמת
איך מוצאים את התיקייה הזו שמסתובבת ברשת?
הנה כמה קישורים:אלרנ

א. פה יש את התיקייה באחת הגרסאות שלה, מעבירים בין תלמידים בישיבות אז את יכולה לשאול גם יכול להיות שיש להם גרסה אחרת.

ספרי קודש להעלות לדרייב – Google Drive

ב. אשים פה על הדרך, מאמרים אקדמיים על תורת הרב:

הרב קוק - מחקרים אקדמיים (בעיקר) – Google Drive

ג. השוואת כתבי הראיה הערוכים ומקורותיהם:

כתבי הראי"ה הערוכים ומקורותיהם – Google Drive


עשי חיל!

תודה ויישר כוח!מתואמת
גילוי נאות: אני זקוקה לזה בשביל מקורות לספר עלילתי שאני כותבת. לצערי פחות לומדת דברים כאלה "להנאתי"...
כתיבת ספר עלילתי זו לא הנאה?שלג דאשתקד

ובכלל,מה עם ההנאה שלנו, הקוראים?!

 

ולעיקר העניין, אם כתבי הרב הם לא תחום עיסוקך, אז שימי לב להשתמש בתיקייה "הרב קוק" בקישור הראשון ששלח אלרנ, זה נראה הכי הרבה ספרים בסיסיים של הרב. הקישור השלישי נראה סתם פסקאות מפה ומשם...

תודה על הטיפים!מתואמת

ולכן כתבתי להנאתי במירכאות, כי ספר הוא באמת להנאה ולא לשם לימוד בפני עצמו... (אבל זו הדרך שלי ללמוד בדרך כלל, לכתוב בעקבות הלימוד. אם כי פה הלכתי הפוך - קודם כתבתי, ועכשיו אני מחפשת מקורות...)

בכל אופן, אני מתכננת לתת לבעלי לעבור על הספר לפני פרסומו...

אז בעלך ודאי יהנהשלג דאשתקד

אין לי ספק

גם בלי להכיר אותך ו/או את הספר

אכן כןמתואמת
הרב אלעזר גולדשטיין 0504206804 גירסה 5יאיר הילר
תודה!מתואמתאחרונה
הרב אלעזר גולדשטיין 0504206804 גירסה 5יאיר הילר
כתבי הרב קוק גירסה 5 - ת"ת כנגד כולם - tora.co.ilelico
תודה רבה!מתואמת
ספריא וויקיטקסטnacho

יש גם את אתר ספריא שמאפשר עיון וחיפוש

כמו כן יש וויקיטקסט

 

מחשבת ישראל, ספרות מודרנית, כתבי הרב קוק | ספריא
קטגוריה:אברהם יצחק הכהן קוק – ויקיטקסט

 

תודה רבה!מתואמת
כל השבת נכסוס ציפורניים במתחהסטורי
מה תהיה ההטרלה השבועית של היורד האוסטרלי. איזה רשע הוא יצדיק הפעם, תוך הטלת רפש בגדולי ישראל...
צ'יל אחי מה אתה כל־כך מתרגשים התכלת
אסור לכסוס ציפרניים בשבתשלג דאשתקד
אסור להפוך קנגורו בשבת, זהקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בתמוז תשפ"ה 2:56

מוקצה מחמת חסרון כיס.

 

 

 

אסור לצוד עם בומרנג בשבת, גם גרמא אסור.

 

 

 


 

 


 

 

👍הסטוריאחרונה

אולי יעניין אותך