סוסי (מוזמנים לתקן)הוד444

לבן סוסי נמאס לרוץ כבר מזמן

ואבא רוכן על הדף הלבן 

אמא מביאה לו תה בכוס הישנה

היא האחרונה מהסט

של החתונה

אה מה היא זוכרת

זוכרת

זוכרת ליל כלולות אחד ויחיד

זוכרת זוג צעיר שרק התחיל     

זוכרת מרק של רגל קרושה 

   זוכרת גם יין עם איש ואשה

זוכרת ימים עטופי(ם) הוד של קדושה

   זוכרת גם לילות לבנים של אישה עייפה

זוכרת גשם זוכרת צחוק 

וגם

זוכרת את השבירה הראשונה

ככה הגיע ילד תמים בן שנה

בלי לחשוב את אחותה הכוס

לקח והפילה לרצפה בלי לחשוש

  זוכרת היא הרבה שלבים 

גם לילה עצוב נוגה 

אז הילד ברח 

בלי לומר כלום 

כאילו נשכח

אבל

אמא לא שכחה

כך גם לא אבא

כאב ודמעות התערבבו בתה עם המתכון מסבא

עד שחזר כבר היה אחר

התחתן וכן

גם הוא קיבל סט כוסות לחתונה

ובינתיים רק אני נשארתי כאן

מנחמת את אבא 

ואת אמא לעיתיים 

בזמנים שמחכים שיבואו הנכדים

אז 

אשחרר מהם בלב שלם ואוהב

אז

אשיר איתם בגרון ניחר 

רוץ בן סוסי

  רוץ ודהר.

איזה קונספט מיוחד!צדיק יסוד עלום

נדמה לי שזה השיר הראשון שלך שקראתי הוד. 

הרגיש לי אווירה מובהקת של ראפ, למרות שכשזמזמתי לעצמי לא בטוח שהצלחתי למצוא בדיוק את המשקלים.

השם של השיר הוא "סוסי", והוא פותח בשורה "לבן סוסי" (שקראתי בהתחלה - לבן כמו הצבע).

אני מרגיש שיש בשיר כמה אלמנטים שמשתלבים בצורה שאני לא מספיק מבין אבל היא פועלת עלי חזק. יש את האלמנט של בן סוסי (שכמובן מרפרר לשיר הילדים רוץ בן סוסי רוץ ודהר רוצה טוסה יום וליל וכו'), יש את האלמנט של סט הכוסות לחתונה שנשברות אחת אחת, ובין שני האלמנטים האלו נרקם סיפור חיים.

מה שיפה במיוחד בראפ זו יכולת לספר בלדה די ארוכה, אבל כל שורה ממש מגלמת תמונה שרואים בבהירות בעין הדמיון. "ואבא רוכן על הדף הלבן" - אני לא בטוח שאני יודע מה זה, כלומר האם הדף הלבן זה גמרא (כי דף לבן מעורר יותר ציור של דף חלק, התחלה חדשה, אבל "אבא רוכן" מצייר ציור מעט כבד יותר, של אבא מבוגר בבית שהתרוקן מילדים. 

האמא מול הייאוש והבדידות של האבא היא מן עדה שקטה. המחשבות שרצות לה בראש, הכאבים והשמחות והרעננות של הנישואין הטריים והכל עומד לנגד עיניה. יש מלא שורות יפהפהיות שעולות מהזכרונות שלה: "ימים עטופי הוד של קדושה + זוכרת גם יין עם איש ואשה" - תיאור מיוחד ומאוד ויזואלי: מרק רגל קרושה זה לא הזיכרון הכי נעים או נוח כי המאכל לא מדהים, אבל הוא נותן וייבים מאוד יהודיים עתיקים של היהדות התמימה של פעם. לעומת זאת יין עם איש ואישה נותן לי ציור הרבה יותר קלאסי, נקי (לעומת הגסות של הרגל הקרושה והמגעילה). השילוב ביניהם נותן עומק מאוד נעים.

"זוכרת גשם זוכרת צחוק" - כאן ממש הרגשתי את הראפ _בעיקר לאור השבירה בשורה הבאה) אבל מה שחזק ונתן את האלמנט של הראפ זה הויזואליות. זו לחלוטין בלאדה במובן שזה סיפור שמוגש ככפית לפה, ובמשפט "זוכרת גשם זוכרת צחוק" אסוף כל כך הרבה צבע. מתלבט האם גשם וצחוק הם הפכים שיוצרים סתירה (כלומר - גשם = ימים עצובים וסגריריים / צחוק = ימי אביב משגשגים) או שהם יוצרים השלמה של תמונה אמנם אפורה בגלל הגשם אבל אינטימית בגלל הצחוק?

יש מרחב שלם בשיר שבו הילד בורח מהבית. התלבטתי האם "בן סוסי" זה הבן שנכנס לחיים בסערה (שבירה ראשונה) ושבר את הכוס מהסט, וחוץ מזה גם ברח מהבית ושבר להורים את הלב... 

אבל כאן פתאום קורית תפנית מבלבלת - הסיפור לא מסופר לא מעיניה של האמא ולא מעיניו של מספר-יודע-כל, אלא ממבטה של האחות (?!) שנמצאת שם ושומרת על אמא ואבא? היא כל כך שקטה לאורך כל השיר ובלתי מורגשת. היא לעולם לא היתה שוברת כוס, וממש נותנת הרגשה של "נחבאת אל הכלים".

בשורות הראשונות קיבלתי את ההרגשה שאיכשהו "בן סוסי" זה האבא, והאופן שבו הוא רוכן על הדף הלבן מבטא את זה ש"נגמר לו הסוס". אבל בסיום אני מרגיש שאולי איכשהו הכיוון הוא שהסוס זה הנעורים, הבעיטה, שבירת הכוסות... הנכדים, וממילא גם האחות שנטמעה בתוך השתיקה האפלה של הבית יכולה רק להצטרף לגעגוע של הבית הכואב והשקט של הוריה ולשיר גם כמו ששרים לילדים סתם, אבל גם במלוא מובן המשמעות - רוץ בן סוסי רוץ ודהר.

 

איכשהו הצבעים מתערבבים ונותנים תחושה מיוחדת. השורות האחרונות נותנות ניגוד: מצד אחד "אשיר איתם בגרון ניחר" שמבטא כוח, הזדהות, רצון, אבל גם סיום שמרגיש מעט קודר ועצוב, "רוץ בן סוסי, רוץ ודהר" שלא מרגיש ששייך שם סימן קריאה או תרועת ניצחון. אולי כל זה מתערבב לי עם התחושה שהדברים נגמרים (הכוסות נשברות) ומתייתרים (לבן קנו גם סט אחר לחתונה), ועם הגשם והצחוק והרגל הקרושה והצורך בנחמה... מדמיין שאם זה באמת ראפ אז הליווי יהיה כמו בשיר מוקינגבירד של אמינם, פסנתר עצוב וקצב רגוע, צבעים כחולים-אפורים.

איכשהו השיר נוגע, אפילו שלא מספיק הבנתי אותו.

 

אין עליך בעולם הוד!

דור

ואוו איזה תגובההוד444

ממש תודה וכן גם אני דמייתי את זה קצת כראפ התחלתי ממבט של תמונה ועברתי למבט של הכוס האחרונה בסט לכן גם הסט שקנו לבן בחתונה זה השלמה ונחמה ובכל זאת אבא ואמא לבד אז הכוס כידידיה ותיקה מנחמת אותם ואולי בסוף פספסתי לרשום שהיא שרה איתם שבאים הנכדים ואז יש חזרה לנעורים אגב הרגל קרושה הוא סתם הגיע בקטע של פעם (אנוכי אשכנזי..

יפיפה... בכנות. בתולי משהו. ועם זה עתיק.אני הנני כאינני
תודה רבההוד444
שיר אדירבין הבור למים

הרגשתי איתך מאוד

תודה רבההוד444
...רחל יהודייה בדם

זה שונה כזה .

התחברתי למה שכתב אני הנני כאינני בקשר לעתיקות. יש בזה משהו של עתיק, עבר כזה.

מעניין.

יש משהונחלת

יש משהו בשיר הזה; יש זכרונות, יש נאמנות, יש גם צורך לשחרר, להשתחרר (ככה לפחות הבנתי)

ויש שיר, שבו בו הנסתר והנגלה הולכים יד ביד.

אוהבת את "רוץ בן סוסי", הפראי, העולץ, החופשי

לא הבנתי "לשיר בקול ניחר".לא בטוחה שזה חלק אורגני,

משתלב בשיר או משהו לא שייך כל כך, רק לצורך המשפט או חרוז או מ שהו מעין זה.

  

תודההוד444אחרונה

מעריך את התגובות

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך