שאלה על חלק מתפילת ראש השנהמבקש אמונה

כתוב בפתילה (נוסח ספרד) "לְפָנֶיךָ נִגְלוּ כָּל תַּעֲלוּמות וַהֲמוֹן נִסְתָּרוֹת שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית"

 

אשמח להסבר, 

על איזה נסתרות מדובר? ומה הכוונה שנגלו לפניו? כאילו היה משהו נסתר ממנו? הרי הוא ברא הכל ולפני שברא לא היה כלום. 

נגלו הכוונה תמיד היו גלוייםקעלעברימבאר
אז למה אומרים "נגלו" ולא "אתה יודע"?מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך ג' בתשרי תשפ"ו 13:56

כמו בסליחות שאומרים "אתה יודע כל רזי עולם וכו"

או לפחות "לפניך גלוי".. נגלו זה משמע היה נסתר ונגלה

 

ומה זה "נסתרות שמבראשית" איזה נסתרות היו שם?

בפשט - זו פשוט צורה פיוטית שמעוררת אתקעלעברימבאר
הדימיון לדמות שאפילו דברים נסתרים מאוד, נגלו לפני ה. כמשל לבשר ודם שהצליח לגלות גם דברים נסתרים. כשם שמשבחים את ה' על כוחו לגבור על מצרים כאדם שגובר עם האויב,כאשר בפועל ה מעולם לא "גבר" על אויביו כי הרי הוא מחיה אוצם על רגע וזה כמו שאני אלחם עם בובה על חוט שאני מפעיל ואנצח אותה, בעצם ניצחתי את עצמי...


בעומק אולי "נגלו" זה הכוונה שגם שדברים שהם בחינת אין ואינסוף ושורש המציאות מבראשית  ולא שייך בכלל גילוי בהם,  לפני ה הם נגלו, וזה בחינת "חידוש" שאפילו בחינת אין אמל הקבה הוא גלוי.


מה שכתבתי זה סתם רעיונות שצצו לי הרגע, ומן הבתם המקובלים כותבים על זה בכוונות לתפילת ראש השנה

👍מבקש אמונהאחרונה
ספרי יסודonda

לאחרונה התברר לי יותר ויותר כמה הידע שלי ביהדות שטחי ומפוזר. אני רוצה לבסס אותו יותר, וחשבתי שיעזור ליצור רשימה של ספרי יסוד כנקודת מוצא. מה הייתם כוללים ברשימה כזו?  ("ספרי יסוד" מן הסתם מעלה מייד את הטקסטים העתיקים והבסיסיים כמו התנ"ך והתלמוד, אבל הייתי כוללת גם ספרים מתקופות מודרניות יותר שאפשר ללמוד מהם על ההתפתחות של הזרמים ביהדות היום) 

בנוסף לספרי יסוד יהודיים, אם במקרה יש לכם המלצה לספרים על היהדות מנקודת מבט חיצונית (סקירה כללית של ההיסטוריה של היהדות, זרמים ביהדות וכו') אשמח (אני יודעת שיש המון כאלה אבל דווקא לכן קשה לבחור)

אני יודעת שזו גישה די פשטנית וכמובן שאני לא הולכת ללמוד את כל ספרי היסוד, אפילו לא קרוב... אבל נראה לי שתמונה כללית תעזור לי להגדיר את החורים בידע שלי ותתן לי כיוון להמשך

את נשמעת כמי שלא מחפשת להעמיק את הידע בהלכהפ.א.

היהודית - אלא מחפשת להעמיק בהכרת תרבות היהודית, בפולקלור, במנהגים, בזרמים, בהיסטוריה - פורום בית המדרש אינו עוסק בכל זאת.  

 את מחפשת ספרי "יהדות"

ספרי יהדות | מסורת, חכמה והשראה - עברית


רשימת הספרים למתעניינים: רוצים להכיר קצת יותר מקרוב את עולם היהדות? אלה הספרים המומלצים

תודהonda

גם הלכה כמובן, אבל באמת פחות דינים ספציפיים ויותר תמונה כללית.

הייתי מתחיל עם הספר יהדות הלכה למעשהפ.א.

של הרב לאו.

ספר מאוד יסודי ובסיסי ומקיף את כל העולם של יהודי שומר תורה ומצוות במעגל השנה.  

(זרמים והיסטוריה יהודית מתאימים מאוד לפורום)טיפות של אור
זו שאלה יפה. דורשת מחשבהטיפות של אוראחרונה
דפי מקורות מפורטים ושיעורים ללימוד הלכות ברכותעיתים לתורה

שמחים לעדכן על זמינות סדרת שיעורים בהלכות ברכות הכוללת דפי מקורות מפורטים וכן שיעורים מצולמים של הרב ירון אליה רב קהילת רינת ירושלים ביד בנימין וראש הכולל שם.

כל השיעורים כוללים מקורות מהגמרא ועד לפוסקי ימינו, על פי שיטות הפסיקה השונות למעשה לספרדים ולאשכנזים. ומותאמים לקובעי עיתים.

ניתן ללמוד מדפי המקורות לבד או בצירוף השיעור. וכן לשמוע את השיעורים בדרך בוידאו או באודיו.

 

בהצלחה רבה!

 

הלכות ברכת הפירות

גדרי עץ לענין ברכות הנהנין

ברכת פרי ששינה צורתו

ברכת הגרעינים והקליפות של פירות

ברכה בשינוי מדרך האכילה

ברכת לפתן פירות ומרק ירקות

ברכת פטריות גידולי מים ונבטים

ברכת החיטה בכסיסה בתבשיל ובתערובת

ברך על פרי ורוצה לאכול פרי אחר שלא לפניו

ברכת האורז בבישול פריכיות ופצפוצים

ברכת פת קטנית, טורטיה תירס ובמבה

ברכה אחרונה על הפירות

צירוף שיעורים לחיוב ברכה אחרונה

קדימה בברכות

עיקר וטפל בברכות

 

הלכות ברכת הריח

תנאים לברכת הריח

היסח הדעת, טעות וקדימה בברכות הריח

ברכות עצי בשמים והנותן ריח טוב בפירות

 

הלכות סעודה

גדרי פת הבאה בכסנין

קביעת סעודה בפת הבאה בכסנין

ברכת מאפים מבלילות רכות

טעימה קודם נטילת ידיים

 ברכה אחרונה קודם הסעודה

כוס של ברכה

תנאים לצירוף לזימון - חלק א

תנאים לצירוף לזימון - חלק ב

 

 

מדהיםזיויק
יפהפתית שלגאחרונה

יש הבדל בין זה לצורבא מרבנן?

שרשור המלצות ספריםטיפות של אור

(נראה אם יתפוס)


קראתן אי-פעם ספר תורני שאהבתן ורוצות להמליץ עליו הלאה? כתבו נא!

זה יכול להיות קומיקס מפלדהיים, חוברת חסידית, פרשן שכוח של התנך, ספר חידושים על הגמרא, מה שתרצו

אני אתחיל בשניים רנדומליים שקראתי מזמןטיפות של אור

א. 'מדינה קטנה לעם גדול' של הרב חיים נבון. מקיף בצורה מצויינת את הנושאים והמקורות התורניים שקשורים לדת ומדינה - עם הרבה מקורות שלא הכרתי. מצויין כהפניה למישהו ששאלות מהסוג הזה מעסיקות אותו. הוא גם מאוד מודולרי - גם אם לא מסכימים עם המחבר בפרק אחד, אפשר להזדהות עם הדיון והמסקנה של פרק אחר.

 

ב. 'בין הכוזרי לרמבם' של הרב שילת. קראתי כשהייתי בישיבה, פותח את הדעת לכיוון שונה מהמטריֶה הרגיל של 'לימודי אמונה' בישיבות. הרב שילת הקדיש המון מזמנו ומרצו לרמבם, כך שהדיוקים שלו בכל מיני מקומות מאירים עיניים

למדת במעלה אדומים?שמיניסט באמ"ש
תוכל להסביר מה כוונתך במיליםלעבדך
פותח את הדעת לכיוון שונה מהמטריֶה הרגיל של 'לימודי אמונה' בישיבות.
אני אדגיםטיפות של אור

כל פרק עוסק בנושא אחד. בפרק על סגולת ישראל הוא מציג את הגישה המוכרת של הכוזרי - על סגולה וקליפה וכו - ואז שואל "מה הרמבם אומר".

ומראה שאצל הרמבם הכיוון שונה לגמרי. למשל, בסוף הלכות עבדים הרמבם כותב: 'ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי עבודה זרה, אבל זרעו של אברהם אבינו והם ישראל שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא טובת התורה וצוה אותם בחקים ומשפטים צדיקים רחמנים הם על הכל'. כלומר ליהודים יש אופי של רחמנים, *בזכות התורה שחינכה אותנו*. שזה אמירה שונה מאוד.

זה רק נקודה קטנה מהפרק. בסוף התמונה המתקבלת שונה מאוד מהגישה הרווחת ב'שיעורי אמונה'.

(מטריֶה = חומר. חומר לימוד במקרה הזה)

ספרים מעולים!!!שדמות בחולות
השאלה מופנית דווקא לנשים?🤔מתואמת

בכל אופן, אכתוב כמה שמות:

סוד הנישואין, סוד הנישואין בפרשת השבוע

ספרי הרב יהושע בכרך

ספרי נעם ונגרובר על ספרי התנ"ך (בסתר המדרגה, השבה משדי מואב, בני בכורי ישראל)

כנפי יונה של הרב חננאל אתרוג (על ספר יונה)

סדרת מכלל יופי של הרב יואב מלכא

90 יום למנוחת הנפש של בת שבע דרגן

הרוקמת במסתרים של אורנת ורנו

תורה סדורה (ספר שמסכם את כל נושאי הפרשות)

רמזי אלול של הרב אייל ורד


יש לי עוד הרבה ספרים על המדף, אבל נסתפק בזה כרגע...

מופנה לכל המינים טיפות של אור
מנוסח בלשון נקבה כדי להעלות את הסיכוי שגם בנות יגיבו (;


תודה על הרשימה!

זו הטעיה לשונית...מתואמת
מכלל יופי של הרב יואב אוריאל כן?לעבדך
כן, נכון, התבלבלתי...מתואמת
תורה, נביאים, כתוביםהסטורי
(שאזכה ללמוד ברצף ובהבנה אמתית את משלי ואיוב)
מקום בפרשה של הרב יואל אליצורקעלעברימבאר
גם אני אהבתי. ממליץ על עוד ספר בסגנוןנוגע, לא נוגע

פרשת דרכים- מבט ארכיאולוגי וגיאוגרפי על פרשות השבוע

הרב ד"ר יצחק מייטליס

יאא אחלה שרשורלעבדך

ספר על חשיבות שמירת ההלכה או מוטב תפקידה של ההלכה - "הגדר הטובה" של הרב חיים נבון.

ספר שמתמודד עם טענות של אתיאסטים - "פשוט להאמין"  של הרב ד"ר משה רט. (ויש כמובן את אמונה ברורה של הרב פיירמן אבל הוא מוכר יותר לענד..).

פרשת שבוע + הרב קוק. "עיוני איה" - החיבור עין איה של מרן הרב קוק הינו ארוך מאוד, ואמנם יחסית נחשב לספר קל בהתחשב בשאר הכתבים של הרב, אך ישנן גם פסקאות קשות, ארוכות וכו וכו..

והספר מהווה מפגש עם קטעים נבחרים מעין איה לכל פרשה. (כתב אותו ר"מ בישיבת אורות שאול, הרב גיל דביר).


 

יאללה מחכה לעוד תגובות..

 

טיפות של אור

מצטרף מאוד להמלצה על עיוני איה - שנים לא הצלחתי ללמוד עין איה (למרות שקראתי ולמדתי ספרים אחרים של הרב קוק). בשנתיים האחרונות למדתי את הספר עיוני איה (יש שני כרכים, כלומר שני סבבים של פרשות שבוע) וסוף סוף הבנתי. בדרך כלל גם הייתי מדלג על לשון הרב קוק עצמו וקורא את ההסבר שבספר שכתוב במילים ברורות 🤭

 

('הגדר הטובה' קלאסי בחוויה שלי. 'פשוט להאמין' חביב)

"משמחי לב"ברגוע
שיחות לפרשת שבוע של הרב דוד דודקביץ'
כתבי המהר"ל וחידושי אגדות למהרש"א תוךחסדי הים

השוואה. זה מרתק.

למשל, המהרש"א אומר שניצר הרע מגיע מחומריות האדם עצמו, והמהר"ל אומר שזה מגיע מחוץ לאדם מכח מעל השמש.

הכל סביב גמרא בסוכה נא ע"א-ע"ב וקידושין ל ע"ב.

שרשור טובנוגע, לא נוגע

תורת המקרא של הרב גורן (זה על פרשות השבוע).

באופן כללי זה מומלץ, ויש שם לפעמים דברים פשוט מדהימים (נניח מה שהוא כתב בפרשת נח. יש את הספר באוצר החכמה, וזו התחלת הספר ככה שזה פתוח לכולם).


נקודת פתיחה של הרב אמנון בזק (שבעה מאמרים קצרים בכל פרשה שמאירים דברים בפשט).


טיפות של אור

אולי אני אקח את הרב גורן לפרשן של שנה הבאה. תודה!

מומלץ בחוםנוגע, לא נוגע
גם לומדים ממנו הרבה איך ללמוד


עונהנקדימון
80 מהפכות בתנך של פרופ אמנון שפירא


נצחוני בני של הרב אמנון בזק


שמיים בארץ של הרב אהוד ברזילי


הספר התורני היחיד שזכור לי מלאחרונה הואכְּקֶדֶם

חרשתא

רומנטי פנטזי חמודילה

טיפות של אור
יוסף שידא אח בלב
חחחחחחחחחחכְּקֶדֶם
אזקעלעברימבאראחרונה
בנפול תרדמה או היום שאחרי הפור?
ההמלצה שלישדמות בחולות

אבני ברקת- על פרשת השבוע.

"שמחת תורה" של יורם טהרלב.

 

 

ספר מעולה לקריאה בשולחן שבת עם משפחה/אורחים: "שבת לכלל המשפחה"- יש שם נושאי הפרשה, שאלות כלליות, סיפור, "הידעת" וקומיקס קשור- וגם פינה על ההפטרה. 

למה כשמדברים על רפואה אומרים רפואת הנפש והגוףתמימלה..?
וכשמדברים על בריאות אומרים בריאות הגוף והנפש?
מה המקור למה שכתבת על בריאות?זיויק
זורקפתית שלג

אולי כי בשגרה נפש בריאה- בגוף בריא.

לעומת זאת חולי גוף לרוב מגיע מטריגר נפשי..

 

תנסי לפתח את זה

לדעתי ההבדל נובע פשוט ממקור שונה לתפילות האלופ.א.

אחד מגיע מניסוח של אשכנזים ואחר הוא ניסוח של עדות המזרח, כל נוסח חובר בנפרד ובלי קשר לאחר. ויצא מה שיצא.  

לא מכיר את השני. הראשון באלשיך תהלים ל:חסדי היםאחרונה
"ואמר ה' אלקי שועתי כו' לומר כי זה הדרך הראויה לשיעשה הוא יתברך את שלו, והוא כי בחלותו לא יהיו כל מעייניו על רפואת הגוף כי אם על רפואת הנפש, ואז הוא יתברך ירפא את שניהם ומהגוף יתחיל, כענין (בבא קמא צב א) כל המתפלל על חבירו והוא צריך לאותו דבר שהוא נענה תחלה. וזהו אומרו ה' אלקי שועתי כו', לומר הנה ה' אלקי מה ששועתי אליך בחליי, לומר איני עושה עיקר מארוכת הגוף, כי אם מארוכת הנפש שיתכפרו עונותי לשתקרא ה' אלקי, זה הוא מה ששועתי אליך. ולהיות שהמתפלל על חבירו הוא נענה תחלה, על כן ותרפאני את הגוף מיד".
למה האבות נקברו בחברון ולא בירושלים?קעלעברימבאר
1. לפי הזוהר חדש רות זה פתח גן עדן (עיין בעירוביןחסדי היםאחרונה

יט ע"א שאם בארץ ישראל זה בית שאן. ואולי יש לחלק בין פתח גן עדן תחתון עליון. עיין חסד לאברהם מעין שלישי עין הארץ נהר יג).

2. בעיר מקלט לכפר על הרוצחים בשגגה.

3. התשב"ץ כותב בתשובה שקבורה בארץ ישראל זה כיבוש נצחי של הארץ, והיה חשוב שיהיה נוכחות של כיבוש במקום שהיו ענקים שקשה בפועל לכבוש, וגם היה ענין לכבוש את הנגב תחילה.

4. חברון זה עיר היסודות, והאבות הם יסודות העולם והאומה כפירוש הערוך ורבינו חננאל על איתנים.

משניות זרעיםלעבדך

האם לדעתכם יש מסכתות שמוטב להקדים כדי להבין מסכתות אחרות בסדר זה או פשוט ללמוד על הסדר?

שאלה מעט שונה - אם אני רוצה ללמוד תחילה את המסכות הקלות האם יש כמה [חוץ מברכות] שקלות יותר או לחילופין יש כאלו שקשות יותר?

רוב תודות..

 

אתה יכול ללמוד על הסדר. חוץ מקצת מתמטיקה אין מעכבפתית שלג

(בעיקר בפאה\כלאיים).

ממליץ מאוד ללמוד עם משניות קהתי ולעשות הספק יומי.

לא בשמים היא, מה שצריך זה בעיקר משמעת עצמית.

בהצלחה! תעדכן כשסיימת

לדעתי תשקיע בידע המקדים של המושגיםזיויק
וככה תוכל ללמוד על הסדר.


למשל, תקרא את ההקדמות של קהתי.

מבחינת ידע קודם..אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך כ' בחשוון תשפ"ו 16:57

נדמה לי שאפשר להסתפק בידע בסיסי, כמו ההקדמות של הרב קהתי שהוזכרו כאן.

לגבי קושי - נראה לי כלאיים קשה יותר, ואולי גם תרומות.

סדר זרעים לא מסודר כמו שאנחנו רגילים לסדראחד איש

נגיד כדאי ללמוד תרומות שזה בסיס לתרומות לפני דמאי שזב כבר סעיף של הלכות תרומה

באמת ברמבם זה מסתדר שונה

תרומות והלאה לא קשות, אבל גם כלאיים שנחשבת קשה בפועל זה עולה לסך כמה משניות מתוך כל המסכת

ככלל המסכתות קצרות ומובנותשלג דאשתקד

אולי מסכת מעשר שני, ביכורים, חלה וכדו' יותר פשוטות.

אכן כדאי ללמוד תרומות ודמאי ומעשרות ב"חדא מחתא". שים לב שתרומות קצת יותר מסובכת (וגם את דמאי אפשר ללמוד בעמקות אם רק רוצים).

בכלאיים יש כמה קטעים שיותר קשה לחשב (אאל"ט הבולטים זה פרק ג משנה ג ופרק ה משנה א). אבל בקטע מסוים היא דווקא מעניינת יותר.

שביעית היא מסכת מעניינת אבל כדאי להבין פרטים, להיות מסוגל להבין מה ההבדל בין כל מיני פירות ומטעים וכדו'.


באופן כללי הייתי ממליץ לך, אבל זה נכון על כל לימוד שחשוב לך. לא לגרוס, לא לסיים. להיות מספיק פנוי ומרוכז לשאול שאלות פשוטות ולהיות מסוגל לקבל עליהן תשובות טובות. זה לא קשה ולרוב לא יגזול המון זמן, אבל זה הבדל ענק בהבנה ובהנאה שלך!

על הסדר עדיף. הכי קל להבנה ברכות הראשון והאחרוןחסדי היםאחרונה

ביכורים.

[פרק ד בביכורים זה לא מהמשניות אלא תוספתא.]

יש עם או שבט בתנך בשם הגרים או הגריים. האם זה קשורקעלעברימבאר
להגר? האם זה שבט ישמעאלי, או שמא מבני קטורה וזה מקושר לכך שקטורה היא הגר במדרש? השבט מתואר כשוכן המדבר ממזרח לארץ ישראל מקום בני ישמעאל וקטורה. מצד שני בפדט קטורה אינה הגר. וכתוב גם "לבני הפילגשים אשר לאברהם" משמע שני פילגשים הגר וקטורה. מצד שני זה יכול להיות כמו "ובני דן חושים" או כמו "בני דודים" למרות שגם הם אם הם מדוד אחד
לא קצת דחוק לומר שהיו לה בנים מבעל אחר?קעלעברימבאר

לעיתים זה סתם דמיון צלילי, כמו כוש וכושן. זה גם יכול להיות שבט ישמעאלי שנקרא על שם אמא של ישמעאל, כמו שהצידונים בני צידון בכור כנען נקראו הכנעני

עוד מראי מקומות (שחולקים)טיפות של אור
(מצאתי בחיפוש, אני הכרתי רק שזה בני הגר)


MikraotGedolot – AlHaTorah.org


MikraotGedolot – AlHaTorah.org


MikraotGedolot – AlHaTorah.org

מסתבר שהם כן מבני הגר, כי יוסף בן מתתיהוחסדי הים
כותב ששבטי ערב שנולדו מהגר גרו באזור הזה.
ישמעאלים גרו באזור הזה בלי קשר, יטור נפיש ונודבקעלעברימבאר

מוזכרים יחד עם ההגריים בדברי הימים באותו אזור. ייתכן שכשם שנודב זה שבט ישמעאלי חדש שלא על פי תבנית 12 בני ישמעאל, גם ההגרים זה כך

אז מסתבר שבני הגר גרו איתםחסדי היםאחרונה
רד"ק תהלים פג, ז:חסדי הים
והגרים - שאר בני הגר , שהיו לה מבעל אחר; או מאברהם , אם היא קטורה
תפילה ללידה קלהחירטטתי
אשמח אם תוכלו להתפלל ללידה קלה לנעמה בת רבקה 
שיהיו בשורות טובותליפא העגלון
קול ה' יחוללחסדי היםאחרונה

אולי יעניין אותך