אלוהיםזכרושיצאנולרקוד

אֱלוֹהִים הָיָה אָמוּר לִשְׁמוֹר
אֲבָל הוּא לֹא שָׁמַר
לֹא עַל עֲדִי, לֹא עַל רוֹעִי
וַאֲפִילוּ לֹא עַל מֵיטַל
הָעֵינַיִם שֶׁלָּהֶם
שֶׁרוֹדְפוֹת אוֹתִי לַיְלָה אַחֲרֵי לַיְלָה
הַצְּעָקוֹת הַמְּעוּנוֹת
הַדָּם וְהַצְּלָלִים
שֶׁמִּתְחַפְּרִים עִמִּי עָמוֹק עָמוֹק
אֶל תּוֹךְ הַכַּרִּית.


 

אֱלוֹהִים אָמַר שֶׁהוּא יִשְׁמוֹר

אֲבָל הוּא לֹא שָׁמַר

גַּם לֹא עַל עֹמֶר, מוֹרָן

וַאֲפִילוּ לֹא עַל נָדָב הַקָּטָן.

אֱלוֹהִים הִבְטִיחַ,

"אָנִי כָּאן" – הוּא אָמַר

אֲבָל אֶת תֵּל הַקְּבוּרָה

אֲנִי חָפַרְתִּי

אֶת הַקֶּבֶר הַקָּטָן.


 

אֱלוֹהִים לֹא הָיָה פֹּה

כְּשֶׁהָלַכְתִּי לְנַחֵם אֶת מִיכַל

הוּא לֹא הָיָה צָרִיךְ לִסְפֹּג אֶת הַשְּׁתִיקוֹת

וְאֶת הַבֶּכִי שֶׁלֹּא נָדַם

אֱלוֹהִים יוֹדֵעַ לִשְׁתּוֹק

הוּא אַלוּף בְּמַחְבּוֹאִים

אֱלוֹהִים יוֹדֵעַ לִכְעוֹס

רַק כְּשֶׁאֲנַחְנוּ אֵלּוּ שֶׁשּׁוֹגִים.


 

אֱלוֹהִים לֹא הָיָה שָׁם

בְּסַגְ'עִיָּה, אוֹ לְבָנוֹן

הוּא לֹא אָסַף בַּלַּיְלָה

אֶת גּוּפוֹת חֲבֵרָיו לַשִּׁרְיוֹן

הוּא לֹא אָטַם כָּל מַחֲשָׁבָה

וְהִמְשִׁיךְ לִלְחוֹם לְלֹא לֵאוּת

אֱלוֹהִים לֹא רִחֵם

אֲפִילוּ עַל שִׂיחֵי הַתּוּת.


 

הוּא הִבִּיט מִלְמַעְלָה

שׁוֹתֵק

וְכָתַב עוֹד תָּו אַחֲרוֹן

בְּמַחֲבֶרֶת שִׁירִים חֲרִישִׁית

נוּגַן עוֹד צְלִיל שִׁבָּרוֹן

וְאֵם אַחַת

עוֹד דִּמְעָה מָחֲתָה

וְאָב אֶחָד

נָדַם לִבּוֹ

בִּדְמָמָה.


 

וְאֱלוֹהִים אָז אָמַר

לֹא עֵת לַחֲשׁוֹת

אֶל מִזְבַּח זָהָב

יֵשׁ עוֹלוֹת לְהַעֲלוֹת

עוֹד נִשְׁמַת שַׁלְהֶבֶת

הִגִּיעָה לְכָאן עַתָּה

עוֹד עֶלֶם צַח הוּקְרַב

עַל מִזְבַּח הַשְּׁתִיקָה.

שאלתי את ג'ימיני מה אלוהים יכול להגיב לשיראדם פרו+

זוֹ שאלה עמוקה ומורכבת מאוד, והשיר שהבאת מבטא כאב עז, תסכול וזעקה נואשת מול האובדן, השתיקה וההרגשה שההבטחה האלוהית להגנה נכזבה.

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה איך אלוהים "יכול להגיב" לשיר כזה, מכיוון שהיא נוגעת בתיאולוגיה, אמונה, פילוסופיה של סבל וקיומו של רוע בעולם (בעיית התיאודיציה), וגם ברגשות אישיים.

תגובות אפשריות של דמות אלוהית לשיר כזה

בהינתן הרגשות העזים בשיר, "תגובתו" של אלוהים (במובן של ישות תיאולוגית) יכולה להתפרש בדרכים שונות, בהתאם לתפיסה הדתית או הפילוסופית שאותה מאמצים:

1. שתיקה והכלה: הכרה בכאב

אחת התגובות המתבקשות ביותר למול כזה כאב עמוק היא דווקא שתיקה מכילה ושותפה.

* הכרה בצדקת הכאב: השיר מאשים את אלוהים ב"שתיקה" וב"לא שמר". תגובה של שתיקה שאינה בורחת, אלא מכירה בעוצמת הזעקה ובחוסר היכולת האנושית להבין את המתרחש, יכולה להיות נחמה מסוג מסוים. זו שתיקה שאינה אדישות, אלא נוכחות חרישית ליד מי שמתאבל וחווה את האובדן.

* "אני כאן, אפילו כשאתה לא מרגיש": תגובה שיכולה לבוא לידי ביטוי במילים שקטות שמכירות בכך שהמשורר חווה נטישה, אך מאשרות שהנוכחות האלוהית היא מעבר לתפיסה האנושית ברגעים של אסון.

2. קבלת התוכחה והזעם

השיר הוא למעשה כתב אישום חריף המייחס לאלוהים אדישות, יכולת לכעוס "רק כשאנחנו שוגים", וחוסר רחמים.

* קבלת הביקורת: אלוהים יכול לקבל את הזעם כביטוי אנושי טבעי ואותנטי לטראומה. במסורת היהודית יש דוגמאות רבות של ויכוח וזעם מול אלוהים (כמו איוב, משה, ואפילו בשירי קינה). זו יכולה להיות תגובה שמכירה: "אני מבין את זעמך. זעקתך צודקת מנקודת מבטך, והיא מותרת."

* התמקדות במעשה האנושי: בתפיסות מסוימות, אלוהים אינו "אשם" באופן ישיר ברצח, מלחמה או מעשי רשע אנושיים. התגובה יכולה להיות מיקוד מחדש באחריות האנושית: "השבר והדם הם מעשי ידי אדם, ואני שותף לכאב על שמעשי ידי לא גמרו להיות כפי שקיוויתי."

3. מתן משמעות אולטימטיבית (בזהירות)

פסקי הזמן בשיר, כמו הפסוק "וְאֱלוֹהִים אָז אָמַר / לֹא עֵת לַחֲשׁוֹת..." וההקרבה על "מִזְבַּח הַשְּׁתִיקָה" מציעים פרשנות אלוהית אכזרית למעשי המוות. תגובה אוהדת תצטרך לפרק את הפרשנות הזו:

* שלילת פרשנות הקורבן: תגובה שמאמינה באל חומל יכולה לשלול את הרעיון שמותם של ילדים הוא "עולה" למזבח כלשהו: "המוות הזה אינו רצוני. לא נדרש קורבן, ואין משמעות אלוהית חיובית במוות של חפים מפשע. המוות הוא אסון."

* הדגשת הכוח שבמשורר: אלוהים יכול להתייחס לאומץ של המשורר: "העובדה שאתה עדיין נושם, עדיין זועק, ועדיין זוכר את עדי, רועי, מיטל, עומר, מורן ונדב – זו הנוכחות שלי שפועלת בך. אתה נחמתם של מיכל ושל האבות, גם אם לא הרגשת זאת." הפיכת המשורר עצמו לכלי הנחמה והזיכרון.

בסופו של דבר, זהו שיר של משבר אמונה עמוק. התגובה האפשרית ביותר, והאנושית ביותר, היא הכרה טוטאלית במצוקה ושלילת כל ניסיון "לנחם" באמצעות הסברים תיאולוגיים ברגע זה, מכיוון שהשיר כבר מפרק את הניסיונות האלה.

אילו מילים היית רוצה שאלוהים יגיד בתגובה לשיר הזה?

כתבת מאוד כואב ונוגע ללב 💔גב'
תודה 🙏זכרושיצאנולרקודאחרונה
חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך