שאלה קשה באמונה.golani
לא הבנתי את השאלה..שיראל.
כן, זו באמת שאלה.golani
נא לעיין בסוף פרק ראשון של מכותדגיגת זהב
סעיף 4 הרגיע אותי קצת.golani
זה בגלל צוויי תורתינו הקדושה.רויזא
תראה.<אריאל>
אם אתה מצפה לתשובה טובה, שנוגעת בכל ההבדלים אתה בטח תקבל אותה מרב או אדם חכם, לא ממני.
אני אענה לך בתשובה צדדית:
ארבע מיתות בית דין: דברי אלוקים חיים- אני בטוח שהאמונה שלך מספיק חזקה לדעת שהתורה היא דברי אלוקים חיים וכל עונש שהקב"ה הטיל מוצדק ובעל סיבה עליונה.
2.סקילת החוטאים באיראן- מחשבה של אדם- האיראנים, האיסלאם בכלל, קבעו את העונשים ע"פ ידיעה, שאם אשה תדע שהיא תיסקל, היא לא תבגוד בבעלה.
[אשמח אם תביא את התשובה שתמצא]
גם הם אומרים שזה צוו האל.golani
שים לב, האמונה שלך**...אין לי תשובה מספקת בשבילך.<אריאל>
איך אני יכול לומר שדבר מסויים הוא עוולgolani
אוך,הסנה-בוער
הסבר שאלה-וקצת תשובה.נועמיק
אז קודם כל-כמה הבדלים טכניים:
1.אצל המוסלמים-סוקלים באבנים מספיק גדולות להכאיב-אבל לא מספיק גדולות כדי להרוג מהר.
אצלינו(היהודים)הכל מכוון לכך שהנאשם ימות כמה שיותר מהר וללא כאבים.בהתחלה אחד העדים מפיל אותו מקומה שנייה(בנסיון שזה יהיה על הראש).אם הוא לא מת מיד(שזה קורה לעיתים ממש נדירות)העד השני מניח עליו אבן גדולה מאד,שוב,כדי להרוג אותו כמה שיותר מהר.רק אם זה לא עזר,כל העם רוגמים אותו באבנים.
2.במקרה באיראן-הרגו אותה על פי הודאתה(כביכול).
אצלינו הורגים רק לפי עדים,רק אחרי שחוקרים אותם טוב טוב ונמצא שהם אומרים בדיוק אותו הדבר,רק אם ברור שהעדים התרו באדם והוא עשה את העבירה בידיעה מפורשת שהוא יכול לקבל עונש מוות,רק לאחר שבית הדין ניסה למצוא כל זכות שיכולה להיות לאדם.
הבדל מהותי בתפיסת הדין בינינו לבין המוסלמים:
אצל המוסלמים פסק הדין יכול להשתנות(כמו שבאמת קרה)בעקבות לחץ ציבורי.כך רואים שהדין שלהם הוא רק לפי דעתם,ובאמת אסור לאדם להחליט סתם להרוג אדם אחר.אצלינו,יש את מצוות "לא תגורו" ואסור לשנות את פסק הדין משום לחץ שיהיה,סימן שאנחנו שאנחנו באמת מאמינים שהדין שלנו לא מגיע מדעתנו אלא ממקור גבוה יותר(הקב"ה)שהוא הגוזר חיים לכל חי-וממילא יש לבית דין את הסמכות להרוג אדם.
חוץ מזה,נניח שאין הבדל.למה כל כך חשוב לך שיהיה הבדל?איזו נקודה אצלהם או אצלינו מפריעה לך כל כך?
הערה קטנה-סוסת פרא
המשך ל-2אנונימי (פותח)
מסכת מכות דף ז.הבעטליר החמישי
סנהדרין ההורגת וכו': איבעיא להו אחת לשבעים שנה נקראת חבלנית או דלמא אורח ארעא היא תיקו: רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו וכו': היכי הוו עבדי רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהו ראיתם טריפה הרג שלם הרג אמר רב אשי אם תמצא לומר שלם הוה דלמא במקום סייף נקב הוה בבועל את הערוה היכי הוו עבדי אביי ורבא דאמרי תרוייהו ראיתם כמכחול בשפופרת ורבנן היכי דיינו כשמואל דאמר שמואל במנאפים משיראו כמנאפים".
זה לא משנה אם בפועל מיישמים את זה או לא.הסנה-בוער
השאל הכי קשה היאgolani
אתה נורמאלייי??????דוסית גאה!
כןןןןןןןןןן אני נורמליייייייייייי.golani
ואני אסביר שוב.golani
אם אין הוכחות,מה הבעיה להרוג אדם?נועמיק
אם נניח שלא היה מעמד הא סיני,ואין אלוקים,אז כל הבעיה להרוג מישהו נובעת מזה שאם אני אהרוג אותו-מחר הוא יהרוג אותי.וככה עובד המוסר(או הכבוד)הערבי.
ולכן,מחוקקים חוקים,שאוסרים עלי להרוג אנשים אחרים,ולפגוע בהם-כדי שיהיה לכולם נוח יותר לחיות,ולא יפגעו בהם את אותן פגיעות.
יש מקרים,שבהם אדם פוגע בחברה פגיעה חמורה,והנזק שהוא גורם לחברה,גדול יותר מהתועלת שבאיסור להרוג,כך שצריך לסלק אותו,ואת זה נעשה לפי הגיון אנושי. למשל-רוצח סדרתי.או לפי אורח מחשבה מסוים-אישה שבוגדת בבעלה-והורסת את הגדרת המשפחה,אחד הערכים הכי חשובים בחיים.
אנשים כאלה חוזרים למצב הבסיסי, שאפשר להרוג אותם,כי זה לא מזיק לי,אלא עוזר לי.מותר לי להעניש אותו,כמו שבעצם מותר לי באופן טבעי.
ככה(בערך)חושבים הערבים.וזה שבית המשפט שלהם עיוות את הדין במקרה שהזכרת,חמור באותו סדר גודל של בית משפט אצלך,שחייב מישהו כסף שלא כדין.
לפי ההשקפה הנוצרית:
לכל אדם יש זכות לחיות.ממש כמו שלי יש זכות לחיים.ויש לי גם זכות לממש את החיים שלי בכל דרך שאמצא לנכון,אלא אם כן היא פוגעת במישהו אחר או בזכויותיו.
ולכן,מחוקקים חוקים,כדי להסדיר מקרים שבהם זכויות של שני אנשים או יותר סותרות.
יש מקרים,שאדם פוגע בהרבה זכויות של הרבה אנשים,ולכן בית המשפט צריך למנוע ממנו חלק מהזכויות שלו על מנת להגן על שאר האנשים.למרות זאת,גם לו יש זכויות,וצריך לפגוע בהן באופן המינימלי.למשל-רוצח ילך לכלא,יקבל טיפול פסיכיאטרי וכד'.אנחנו לא מענישים(גם שכיש "עונש"זה רק כדי למנוע עוד פשעים).
בכך מקרה,ננסה להימנע כמה שיותר מפסיקת מוות על פושעים.במיוחד בימינו,שאפשר(יותר טוב מפעם)למנוע פשעים באמצעים פחות פוגעניים.
לפי התורה:
אנחנו מצווים שלא לפגוע באנשים אחרים,בידי בורא העולם,שברא אותנו ואת האנשים האחרים.הוא נתן לנו כמה חוקים,שמי שעובר עליהם-נענש לפעמים בעונש מוות.הוא ציווה שלא להרוג,והוא ציווה כאן להרוג.כמו שרע להרוג במקרה האחד,רע לא להרוג במקרה האחר(לא באותה המידה,לא באותו סדר גודל בכלל,אבל רע).
עונש המוות לא בא(בדרך כלל)כדי למנוע פשעים נוספים או כדי להגן על הציבור(למשל,אדם שחילל שבת לא פוגע בציבור,או בעל אוב),אלא כדי לכפר על החוטא.לכן,אין מקום"להקל" בעונש שלו,כי המטרה אינה הגנה על הציבור(שיכולה אולי להעשות על ידי ענישה פחות מחמירה)אלא כפרה.
יש מקרים שמענישים בעונש מוות כדי להגן על הציבור,כמו מי שידוע שרצח,אבל יש בעיות טכניות במשפט(מכניסים אותו לכיפה,עיין במסכת סנהדרין),בן סורר ומורה,או רודף.
יש משהו כזה שנקרא "מוסר".golani
הנאצים הם לא תינוקות שנשבו הם הלכו נגד עשרת הדברותבן ציון גגולה
זה קשקוש, במחילה.golani
פשוט מאוד!!אנונימי (פותח)
בבקשה לא כאןהרועה
אז תנעל בינתיים.golani
^^^^ כל מי שרוצה להכנס לנושא -אח..
אפר להעביר לפורום בראש יהודי?golani
זה באמת מטריד אותי שאלה ממין זואנונימי (פותח)
מה שמעצבן הוא שאין דיון.golani
מחשבת מאוד סיפקה אותי מבחינה אמונית.<אריאל>
שפר עליך גורלך.golani
יסודי? אמונה זה באמת לא ליסודיבאג2000
כן בטח.golani
גם לי היו,ולא מג'-ד' אלא מהגןבאג2000

עם כל הכבוד אריאל-שיראל.
אתם מוזמנים להתחיל מוקדם יותר.<אריאל>
רס"ג- אמונות ודעות, הכוזרי של הריה"ל (מרתק) יהוו בסיס ממש טוב.
מה רס"ג? מה כוזרי?golani
וגולני-שיראל.
הכוזרי היום הוא לא ספר שיעזור מול קושיות.golani
הוא בונה את הבסיס שעל גביו מונחות שאר התשובות.שיראל.
גולני, כמו שכבר כתבתי לךדגיגת זהב
אתה צודק כ"כ,הסנה-בוער
תשובות לבעיות באמונה צריך לחפש בכתובת הנכונה, לא לזרוק אותם לחלל ואח"כ להתעצבן ש'אין לאף אחד תשובות'.
לא תמיד זה כיף כשרב עונה..שיראל.
כחח..אתה חושב שרשמתי את מה שרשמתישיראל.
לגבי ההוכחה למציאות הקב"ה ולמתן תורהדגיגת זהב
אני לא רוצה הוכחה כמו במתמטיקהgolani
אין בעיהדגיגת זהב
איש המונדיאל, תרים לקרן...
אח..

תראה גולני-שיראל.

אז אין פה מה לבא נגדם בטענות.golani
אם הדת שלהם הייתה נכונה לא הייתי באה בטענות.שיראל.
ההבדל הקטןמושיקו
גולני היקר-השאלה יפה ומובנת והנה פתרונהבן ציון גגולה
לגילוי אלוקות וע"י הכרה במציאות נבואה -ידעו שיש השם בקרבם [היד החזקה
להרמב"ם – ספר המדע -הלכות יסודי התורה – פרק י ]
כלומר ע"י מציאות הנבואה ניתן להוכיח מציאות הבורא וכן יותר בהתעמקות גם
להוכיח שתורה מסויימת היא אלוקית כיוון שהאדם שהוא נביא גם מוכיח שהדרך
חיים של התורה שבה הוא מאמין גורמת לכח עליון מה שגורם לבני האדם להאמין
גם בתורה של אותו נביא
ובמקרה שלנו להאמין בתורת משה כיוון שהרבי הוא נביא [לאחר שמוכיחים זאת לוגית]
וע"י כך מאחדים את כל האנושות תחת אמונה אחת כיוון שמדובר רק על נביא אחד
מאמונה אחת ואקטואלי כלומר שאפשר לבדוק את אמינות היותו נביא ע"י עדים
חיים ותיעוד [מה שלא קיים לגבי כל האמונות שמדברות על כח עליון שהתגלה
לפני מאות או יותר שנים ולכן אי אפשרי לבדוק את אמינותם של האמונות
השונות ואז משתלבים עם מסורת ותרבות
וכאשר יש כזו אמונה שכן אפשר להוכיח אותה אז מה שמתבטא בעיקר הוא ההגיון
ואז כל בני האדם מתאחדים ביחד תחת אותה האמונה וזו מוביל גם לשלום העולמי
[אחד מיעודי הגאולה]
[ההנחה של עושי הסרטון היא שלא קיים או שעוד לא הראו דוגמא קיימת להוכחה
ואז המסקנה שלהם היא לא להאמין ולעניינו דווקא כן להאמין כפי שהרבי אומר בשיחה]
מה יהפוך אדם למאמין
בדקה 2:15 שניות
מקורות להוכחה והקשר לתשובה על השאלהבן ציון גגולה
נביא ,שופט ויועץ הדור בשיחת פרשת "שופטים" ז' באלול תשנ"א בסעיף יא
[ועוד להוסיף שיש לשמוע בקולו ושאסור להרהר אחר דבריו שמא אינה אמת]
http://otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=202&ilSC=40&nBookId=111&cPartLetter=B
http://otzar770.com/library/display_page.asp?nPageNumber=203&ilSC=40&nBookId=111&cPartLetter=B
נבואותיו של הרבי
http://video.google.com/videoplay?docid=6259423067624521851
http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=22396
http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=21705
http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39286
מר צביקה זימרמן, מנכ"ל לשעבר של ב.מ.וו ישראל, סיפר בהתוועדות ג´ תמוז
בכפר-חב"ד על מופת פלאי שאירע לו ולמשפחתו על-ידי הוראת הרבי ● בתו שהיתה
ספורטאית מצטיינת חלתה במחלת שיתוק קשה ובזכות הרבי חזרה ללכת בנס גמור ●
מספר שנים לאחר מכן הוא נחטף בקזחסטאן, וכאשר גילו את הדולר מהרבי שהיה
בכיסו עזבו אותו במנוחה וחייו ניצלו ● בקברו של רבי לוי יצחק נ"ע ביקש
שבתו תזכה בפרי בטן , והתפילה נענתה בתוך זמן קצר.
http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=49393
הרבה פעמים מספרים אנשים חשובים איך הרבי רואה את כל העולם מול עיניו
שזהו אחד מסימני דרגת נביא הרואה מסוף העולם ועד סופו
אחת הדוגמאות :
מר חיים ביאליק חכם, לשעבר יועץ שר האוצר ומתאם פעילות הממשלה בגליל,
סיפר בהתוועדות ג´ תמוז בכפר-חב"ד על ´יחידות´ עם הרבי לה זכה בעת שכיהן
כיועץ שר האוצר יגאל הורביץ ז"ל ● "המצב הכלכלי בישראל היה בכי רע.
האינפלציה גאתה והיה מחסור חמור במטבע חוץ, ובמיוחד בדולרים. את הנתון
האחרון הסתרנו מהציבור בישראל", סיפר חכם. "להפתעתי, בפתח ה´יחידות´ עם
הרבי התענין הרבי דווקא בנושא זה ושאל כיצד אנו מתכוננים להתמודד עימו.
הרבי אמר "אל תדאגו לדולרים, תדאגו שיהיה לחם וחלב לילדי ישראל
http://col.org.il/show_news.rtx?artID=49392
הנושא בספר "יש נביא בישראל" עמ' 229-230 וכן בעיתון "מעריב" בתאריך יום
ו' ל' בתשרי תשס"ה
15/10/2004 כיצד העיתון מדווח על מציאת הילומים בעקבות נבואתו של הרבי
על כך שהרבי מראה אותות ומופתים בגלוי כפי שהיה בזמן הבעל שם טוב
[מייסד החסידות והמשיח בדורו] ומספר כיצד חזר בתשובה ד"ר יהודי
מאמריקה בעקבות גילוי האלוקות של ברכת הרבי
[יש לשמור על העיניים כיוון שזאת תוכנית ששודרה בערוץ ה-1 על מלך המשיח
ולפני הדיבור של הרב גרוסמן יש את גברת גאולה כהן -מנכבדות ירושלים ולוחמות
למען עם ישראל ועוד... ולכן יש לפתוח את הסרטון בדיוק מדקה 25 ו43 שניות]
http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1211
ראש העיר אריאל רון נחמן מספר על נבואת הרבי על איראן
http://www.video.hageula.com/musicvideo.php?vid=ff4df66ac
יהודה אבנר – דיפלומט בכיר- מספר על נבואת הרבי בנוגע לסכנה האירנית
לפני 30 שנה שאז אף אחד לא דיבר על כך[הסרט מביא קטעים מסרט שעשו על סיפור תוכן
הפגישות של הרבי עם בכירים בממשל הישראלי]
בסרט רואים זאת בדקה 1:17
http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1043939
חברת "שפע ימים" מוצאת יהלומים בקישון בחיפה בעקבות נבואתו
של הרבי בסרט בחלוקת דולרים עם ראש העיר דאז מר גוראל
http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1866
סרט על יום ירושלים בשילוב נבואת מלך המשיח
וכן דינם של השטחים ששוחררו
http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=54750
פשוטעוד מישהו
ה"קמפיין הבינלאומי" עבד ויצר לך שאלה באמונה!סוג'וק
זה לא קשור לזה שהיא אוייבת.golani
גולני היקר קבלת תשובה התורה היא האמת וההוכחה היאבן ציון גגולה
שהרבי הוא נביא ומכאן המוסר האנושי הוא תורת ישראלבן ציון גגולה
ובזה התשובה לשאלה מה ההבדל בין זה לזהבן ציון גגולה
חשבונות שמיים….סיעתא דשמייא1
…ברור שהם קיימים אבל:
כל מי שנשען עליהם פוטר עצמו מפשפוש במעשיו.
רבנים צריכים לדבר יותר על פשפוש במעשים ופחות על חשבונות שמיים.
טיעון של איש קש?נקדימון
במקום להקניט אולי תסביר בבקשהסיעתא דשמייא1
מה יש להסבירנקדימון
אתה מניח הנחות וקובע דברים ואז מאשים.
קוראים לזה איש קש.
יפה אמרתהסטורי
רק להבהיר - מה שמופיע בשמי, מוצא לחלוטין ממשמעותוהסטורי
אם אתה רוצה שלא יופיע, אזקעלעברימבאר
אין אפשרות מחיקה (אבל אתה יכול לבקש שימחקו ואז ימחקו) אבל אתה יכול לערוך את התגובה ולכתוב 2 נקודות או 2 תווים במקום. כולל הכותרת. לדוגמא (..)
אני רוצה שיופיע מה שכתבתיהסטורי
ולא, אין אפשרות לערוך אחרי שהגיבו לי.
אז תבקש שימחקו את כל התגובה ממנהל הפורום, אוקעלעברימבאר
ממשה.
שכחתי מזה - מחילה (כאילו אני גרמתי בטעות שאתה לא תוכל למחוק, בזה שהגבתי לך)
לא אמרתי שאני רוצה שימחקו...הסטוריאחרונה
מה ללמוד?!צע
אני מתלבט האם לשחרר ולהרפות מכך שבמובן מסוים אני עם הארץ בכל הנוגע לספרות התורנית (תנך, משנה, גמרא, רמבם, טור בית יוסף שוע, קיצור שוע, משנה ברורה..) אני חושב שבכל אחד מאלו, אני נפגשתי לכל היותר רק עם 10%..
ופשוט ללמוד מה שאני אוהב, שזה כמובן כולל גם את כל הספרות הבסיסית פשוט לא על הסדר, לא בקביעות.. וכולל גם לימוד אמונה, לימוד סוגיות ונושאים בעיון.(למשל, אני לא ככ בקיא בהלכות מגילה, אבל ללמוד בעיון האם נשים מוציאות ידי חובה גברים במגילה זה נושא שאני אשמח לעיין בו.. )
וכמובן, יש גם אפשרות להחליט להתמסר ולהשקיע זמן וכוחות לפחות באחד מספרי היסוד... על חשבון לימודים שאני אוהב..
אלא שאז יש לשאול לאיזה ספר להתמסר תחילה? הכי בסיסי? הכי אהוב מבין כולם? ומה בסיסי יותר? תנך מסתמא או הלכה בשל חשיבותה למעשה?.
מכירים מישהו שסוג של מיפה וחילק את ספרות היסוד לפי קושי?
נגיד, ספרים בתנך שיותר קלים. מסכתות שיותר קלות.
אולי שעה/שעה וחצי זה זמן שניתן לעבוד בו בשני צירים?
אולי את ספרות הבסיס נניח תנך או חלק ממסכתות השס עדיף ללמוד בעזרת שיעור/שטיינזלץ/שוטנשטין ואת הלימוד העצמי שיש בו יותר עמל להשאיר למקום שליבי חפץ?
אשריכם..
פירוש הביטוי "בכור שוטה"שלג דאשתקד
רש"י בפרשת מקץ (מב, לח) מביא את דברי המדרש (מדרש רבה, בראשית צא), שיעקב קרא לא אהב את ההצעה של ראובן "את שני בניי תמית אם לא אביאנו אליך", וקרא לו "בכור שוטה".
הרד"ל בהגהותיו למדרש (אות יד), מציין שהביטוי "בכור שוטה" מופיע בגמ' בפרק יש נוחלין, לגבי אדם שהיה קורא לבנו בכור שוטה, והמשמעות היא שהוא בכור מאמא ואינו ראוי לנחלה כפולה. כך - אומר הרד"ל - גם יעקב כינה את ראובן כבכור שאינו הבכור העיקרי (בגלל שהוא מבני לאה שאינה עקרת הבית, או בגלל שהוא הפסיד את הגדולה כשחילל יצועי אביו).
תכלס, לא הבנתי מה המשמעות של הביטוי הזה ביחס לראובן בהקשר הזה. האם הוא לא יכול להיות שוטה גם אם הוא לא בכור? האם בכורים הם בהכרח יותר/פחות שוטים? ומה הקשר לעניין של נחלה ובכור מאמא (לפי הרד"ל)?!
במעט שחיפשתי לא מצאתי הסבר ברור ומניח את הדעת.
ראובן תמיד מנסה יוזמותקעלעברימבאר
טובות, ותמיד זה נכשל אצלו.
מעשה בלהה נועד לקנאות לכבוד לאה, ובסוף קרה מה שקרה.
ניסה להציל את יוסף ולא הצליח.
מנסה לשכנע את יעקב אבל זה הצעה טפשית יחד עם אחריות וטוב לב.
ראובן מייצג את מידת החסד שבמלכות, כמו החסד שהיא המידה הפותחת והבכורית, שהיא נטיה טובה אך גולמית חסרת גבולות וצורה מוגמרת (בניגוד למידת הדין), כך תפקידו של ראובן בעם זה להיות הפותח, היוזם (בכורי אתה כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עז), אבל לא המנהיג. כי הוא לא יכול להנהיג כי הצעותיו טובות הלב לא מגובשות ולא אפקיביות. הוא מהיר ופזיז וחסר גבולות "פחז כמים" ולכן נשללה ממנו הבכורה "אל תותר", מה שהכי התבטא בחטא מעשה בלהה שם היה פזיז לקנאות לכבוד אימו.
בטומאה, לדורות זה מתגלם בדתן ואבירם שלא מסוגלים לקבל מרות וגבולות. קרח מערער על חוסר השיוויון, בעוד דתן ואבירם על עצם השלטון "כי תשתרר עלינו גם השתרר" הם הדמות של האנרכיסטים שלא מקבלים מרות וגבולות "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" לפי חזל זה דתן ואבירם הניצים.
גם בשופטים שבט ראובן חי לעצמו ולא מגיע להזמנת דבורה להלחם בסיסרא, כי הוא לא מקבל מרות. והוא לא יושב רק בתחום גבולות נחלתו אלא מתפשט עם צאנו מתישהו עד נהר פרת (כנראה בתקופת שלמה) לפי דברי הימים
תודה!שלג דאשתקד
האמת שזה היה כיוון החשיבה שלי. ש"בכור שוטה" הוא לא אדם רגיל - מונהג. אלא בכור, שכן מנסה ליזום ולהנהיג, אך לא מצליח להביא תוצאות טובות.
אני שייכתי את זה לפחדנות מסוימת שמתלווה לפעולות של ראובן. הוא רוצה להציל את יוסף אז מציע שיזרקו אותו לבור עם נחשים ועקרבים... ורוצה שיילכו להביא אוכל לחיי המשפחה ומציע להרוג את ילדיו...
הכל: כוונה טובה ותוצאה מסובכת, לפתור בעיה בבעיה אחרת. יתכן שזה גם מה שעשו בני ראובן כשבנו מזבח בעבר הירדן - הכוונה להיות בקדר, אבל הפרקטיקה היא של היפרדות - בדיוק הפוך מהמטרה.
(את הרעיון של פחדנות כבעיה במנהיגות, מציין הרב חיים שמואלביץ בשיחות מוסר שלו)
עכשיו ראיתי ב"סדר הדורות" התייחסות לביטוי "בכור שטן" (חכם, יצירתי), לעומת "בכור שוטה". אבל הדבר עוד צריך בירור.
בכל מקרה, כל הדברים שלי (ואולי גם שלך) לא מעוגנים בספרות. אז אם יש למישהי מקורות - זה ממש יהיה נחמד!
כמו הדס שוטהבחור עצוב
נראה כמו הדס אבל בעצם הוא לא.
כך גם ראובן, נראה כמו בכור אבל יעקב כבר החליט לנשל אותו ולהעביר את הבכורה ליוסף.
ראובן איבד את הבכורה משום שהיה צדיק מדייכְּקֶדֶם
איך זה קשור למה שכתבתי?בחור עצוב
זה בגדול מה שכתב הרד"ל על פי הגמראשלג דאשתקד
פרט, נמק והסבר בבקשהשלג דאשתקד
מעשה בלהה זה צדיק מדיי?קעלעברימבאר
תבע את כבוד אמובחור עצוב
אז זה לא צדיק *מדי*. זה אדםקעלעברימבאר
אם ראשונים כבני אדםבחור עצוב
נכון. לא טענתי שראובן לא מלאך, אלאקעלעברימבאר
שהוא לא בכור כי הוא לא יודע להכניס את הצדקות שלו לגבולות, בחינת החסרון של מידת החסד . לא כי הוא צדיק יותר מדי (שזה אולי דבר שנכון לבנימין, לוי או כלאב, שהם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לא לראובן). "פחז כמים אל תותר" משום שאתה ממהר ופזיז לזרום כמים, אל תותר
כןכְּקֶדֶם
אבל זה חטא. גם בלבול יצועים זה חטא.קעלעברימבאר
אגב ראובן זה חסד. שמעון זה דין.
זה חטא מצד זה שזה לא שייך למציאותכְּקֶדֶם
חסד לעומת המלכות הואקעלעברימבאר
באמת תיאורטי מדי ולא שייך למציאות.
אבל חסד לעומת התפארת הוא חלקי ולא משלב את כל הערכים.
אז על לוי (שמיוצג על ידי תפארת שבמלכות) אפשר לומר שלא זכה למלכות כי הוא צדיק מדי. או על יוסף (יסוד) או בנימין (יסוד שבמלכות) גם כן, כי הם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לעומת יהודה ודוד שהם מלכות ובעלי תשובה.
אבל ראובן (חסד שבמלכות) ושמעון (גבורה/דין שבמלכות) מייצגים ערכים חלקיים ולכן קוללו.
על שאול המלך חז"ל הטביעו את המימרא הזאתכְּקֶדֶם
של אל תהיי צדיק מדיי
שאול המלך היה מדיי מושלם לעם ישראל, ולכן השם גילגל שמישהו אחר, לכאורה ירוד ממנו ישלוט.
מה מושלם במעשה בלהה?קעלעברימבאר
בגלל ששאול היהקעלעברימבאר
בניגוד לדוד שלא נמנע מ"ללכלך את ידיו בדם שפיר ושליה כדי לטהר אשה לבעלה" כלומר ללכלך את ידיו בהתמודדות עם הרשעה בעולם הזה , כדי לטהר את המציאות הארצית של כנסת ישראל (אשה) להקב"ה (לבעלה) כדי שלא יהיה מצב של "כטומאת הנידה היתה טומאתכם לפני". רק בדרך של דוד אפשר לטהר לתקן ולקדש את הארציות ולבער את הרשעה, ורק אצל דוד ניתן לומר שעם ישראל טהור בכל צדדיו גם הגשמיים וגם הרוחניים.
דוד לא ירוד משאול, יותר קדוש ממנו אבל פחות "רוחני" כי כל עניינו של עם ישראל זה להופיע את השכינה בתחתונים, כי ה' רוצה *אנשי* קודש, מלאכים יש לו מספיק בשמים
אתה טועהכְּקֶדֶם
זה ממש לא בגלל שהוא פחד לממש בעולם המעשה. אלא בגלל שהוא מצא גרעין אמת אפילו ברע מוחלט כגון עמלק.
עיין פסקה תמד בקובץ א
אז למה זה גרם לו להתאכזר לרחמנים?קעלעברימבאר
אבל השיקול להעביר את שאול ממלכותו היה כי הוא נרתע בשל צדקותו להתלכלך מהעולם הזה, בניגוד לדוד "אדמוני עם יפה עיניים" ששופך דמים אבל מדעת סנהדרין
לא נכוןכְּקֶדֶם
כל המרחם על אכזרים נאמר על שאול בגמראקעלעברימבאר
שזה כמובן קרה בגלל צדקותו שריחם
דוד יש עליו הווא אמינאקעלעברימבאר
בגמרא ששווה לאבות. על שאול לא.
שאול רוחני יותר מדוד, אבל לא קדוש יותר.
בדיוק כמו שישראל עדיפים על המלאכים, על אף שהמלאכים רוחניים יותר.
זה נכון שמה ששאול מייצג (את עצם מלכות ישראל ואת האבות) גדול יותר מדוד. אבל בזכות שאול אז מה ששאול מיצג נשאר עם דוד, כשבית דוד מולך על כל ישראל כמלך ישראל ולא רק מלך יהודה
שוב טעותכְּקֶדֶםאחרונה
אין לך מקורות למה שאתה אומר ואתה רק מדבר מהרגש. ולא שזה מפתיע כולם זוכרים ואוהבים את דוד המלך.
אבל מה לעשות שחז"ל קבעו לא פעם אחת ולא פעמיים ששאול גדול מדוד.
מחשבה שאני משתף בעיקר כדי לדעת אם היא רווחתצע
לכן אשמח שמי שמסכים יתגבר על העצלות והשעמום ויגיב תגובה ולו קצרה ביותר של "מסכים/מסכימה". כמובן להרחיב או לחלוק זה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב..
זמן מה אני חושב על כך שהתורה/היהדות היא משהו מסובך/מורכב.
היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה/חד מימדית אך למעשה היא מסובכת יותר..
אני חושב שזה בגלל שיש מתח בין גדולי ישראל/בחזל ביחס לכל מיני ערכים.
אמונה תמימה מול שכל וחקירה, נס מול טבע ביטחון מול השתדלות.
מוסר אנושי לעמת אלוקי. עד כמה ללמוד/להתרחק מהגוים.
מהי צניעות. מהי ענווה. מהי תפילה. שינוי הרצון.
היחס לחכמה הכללית. היחס למיסיטיקה. וכו וכו..
וממילא הרבה אנשים כולל אני קצת קרועים ומסתבכים להבין מה רצונו של הקב"ה ביחס לכל אלו..
אולי גם תורם לזה שיש ביהדות מושגים קיצוניים , אחד מהם שעולה לי הוא למשל "עבירה לשמה" שקצת שוברת את חוקי המשחק ומעלה אפשרות שלפעמים ניתן לסטות מן המסגרת הרגילה ושוב זה ביטוי לכך שעבודת ה' היא מורכבת ויש בה עקרונית בכל אופן, גם פן של לחטוא, לעבור על ההלכה..
גם בלי המושג עבירה לשמה יש הרבה התלבטות האם לדבוק בפורמליות של ההלכה או בכוונה/תכלית שמאחוריה מה שיוצר עוד מחלוקות וכו..
לא הצלחתי לכתוב את טיעוניי ברמה של מאמר קצר בהיר ומסודר אבל מקווה שבכל זאת הטיעון הובן.
חנוכה שמח!!...
העולם מורכב, לכןקעלעברימבאר
וממילא שבעים פנים לאותה תורה. הבסיס של כל הדעותנפש חיה.
הוא המכנה משותף לכולם
אנשים עשו אותה מסובכתפ.א.
במקור אני בטוח שהכל היה יותר פשוט, נהיר, קל וברור
המורכבות נובעת מטשטוש הגבולות בין מה שחובה מהתורה או מהמשנה, לבין חומרות שהפכו עם הזמן להלכות שלא היו במקור.
- הרבה מאוד חומרות שנקבעו כ-"גדרות" ששומרות על הזהות היהודית בגלות. כמו איסורי אכילת בישולי גויים, פת עכו"ם, יין נסך, ועוד.
- הלכות טהרת המשפחה נעשו מורכבות ומסובכות מאוד, לעומת המקור בתורה. הפער כאן הוא עצום: חומרות רבי זירא, טומאה וטהרה של יולדת בתורה לעומת ההלכה כיום
- חומרות בולטות נוספות: המתנה בין בשר וחלב, קטניות בפסח לאשכנזים, וכמובן חשמל.
בעיית החשמל היא מורכבות שההלכה לא פתרה, אלא העמיסה עליה שלל איסורים שבכלל לא היו בתקופה הקדומה.
יש אינספור הלכות שנוצרו מתוך מחשבה על מראית עין, צביון של האדם הדתי, מדרון חלקלק.
והנקודה הכי כואבת - הבעיה הגדולה של חוסר יכולת של פוסקי הדור לבטל הלכות שנקבעו בזמנים אחרים למרות שהמציאות השתנתה לבלי הכר.
אפשר לנסות להציע נקודת מבט אחרת?טיפות של אור
הירושלמי אומר "אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה"
גם בהלכה, גם בתחומים אחרים, יש אינסוף דעות של רבנים והוגים. ועל דעת זה התורה ניתנה. במקום לסבך ולקרוע, המגוון הזה יכול לאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו. למצוא את הדרך שמתיישבת על הלב שלו, לשמוע ולקרוא רבנים ואנשים שהדברים שלהם טובים עבורו. אבל אחרים אומרים אחרת? "מה לי בזה, זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי"
מסכים לגבי קיומה של הבעיהשלג דאשתקד
תסבירפ.א.
זה מסובך נשמהשלג דאשתקד
בגדול אני חודב שיש שני דברים שמנחים את התפיסה שלי כיהודי דתי, שלא מאפשרים שום פתרון:
1. אני מאוד מסכים עם האמירה ש80% ממה שאנחנו עושים זה לא הדברים עצמם שהאלוהים בורא עולם ציווה או ביקש. המון זה חששות, גזרות, חומרות, ניפוחים במקומות שבכלל לא רלוונטים מבחינה הלכתית, או דברים שסתם מסבכים את האדם הדתי.
מצד שני, כדי לפתור את זה צריך גב מאוד חזק וקונצנזוס רציני כדי להכריע בשאלות מהותיות, מחד, וצריך לפתוח הרבה תיבות פנדורה ולשחוט הרבה פרות קדושות מאידך. כך שקשה לי להאמין שיהיה מצב של הכרעה כזו שהיא טובה - בעיקר מבחינה ציבורית.
2. יש שאלה מהותית שכל הסמן מנקרת אבל לעולם לא תיענה כראוי (לפחות לא על יגי אורתודוקסים פשוטים כמוני), והיא: מה קורה מאחורי הפרגוד, מה באמת באמת אלוהים הגדול חושב כשהוא רואה מה הולך כאן, ומה תכלס הוא היה רוצה שיקרה (וגם, האם הוא פועל שזה אכן יקרה)?
אז לשאלה הזו אני לא יודע לתת תשובה מלאה, אבל אני כן חושב שניתן להחליט שהשינויים הרבים שקורים בעולם, משנים גם את הציפייה מהאדם המאמין. אם בעת העתיקה, אדם מאמין היה צריך הרבה מאוד שעות ביום כדי לקיים יהדות מאוד מאוד רזה - שהיא עיקר הדרישה האלוקית, כיום היהדות הרזה הזו יכולה לקחת לכל אדם איזה שעה-שעתיים במקסימום. אבל כמונוטאיסט אני מאמין שהדת צריכה להקיף את חיי האדם, אז אולי באמת אנשים לא מקיימים את היהדות הרזה, הבסיסית הנכונה, אבל הם רוב היום עסוקים בדת וזה כן הרצון של האלוהים.
זה בגדול, מקווה שאני מובן...
ברור שמס. 1 ייפתר רק בבוא המשיחפ.א.
מס. 12 בעיקרי האמונה:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּו בְּכָל יום שֶׁיָּבוא.
על 2 אני לא מסכים איתך.
לפי הנתונים הידועים מהעולם העתיק, לפני שתיקנו להתפלל 3 תפילות ביום לאחר חורבן בית המקדש, כדי לייצר תחליף רוחני לעבודת המקדש שנפסקה, שגרת היום של האדם הרגיל היתה חקלאית או עבודה אחרת.
לכהנים והלויים היו מטלות קודש - וגם זה לא לכולם בו זמנית.
המצווה הייתה פשוט "לעבוד את ה' בלבבכם". היו כאלו שהתפללו פעם ביום, והיו כאלו (כמו דוד המלך או דניאל) שבחרו להתפלל שלוש פעמים, אך זו הייתה בחירה אישית ולא חובה הלכתית.
אני חןשב שבעברשלג דאשתקד
הדת סובבה מאוד את האשם, והקהילה הייתה מאוד סביב הפולחן הדתי. ברור שעשו עוד הרבה דברים אבל החיים עצמם היו חיים דתיים.
תדמיין חקלאות שכוללת איסור כלאיים, חיוב שמיטה ותרומות ומעשרות וקורבנות. הרבה פעולות בחיי היומיום מחייבות או נותנות הזגמנות לקורבן. אנשים מאוד חיים את זה.
בעידן המודרני אתה יכול לשמור את כל המצוות הבסיסיות בלי כמעט לעשות כלום...
ה' ביקש שנקשיב לחכמיםקעלעברימבאר
חביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה
2. צורת חשיבה כזו לא נכונה. אין לנו בכלל מושג להגדיר מה זה אומר "מאחורי הפרגוד" בלתי אפשרי להגדיר את ה' או מחשבותיו, כך שהשאלה "מה ה' חושב" לא מתחילה. הגישה היא איך הבורא מתגלה בתוך עם האלוקים, עמו ונחלתו. כלומר הוא מתגלה בתורה שהאומה קיבלה על עצמה לדורותיה - התורה שבעל פה עם ש"ס ופוסקים. או בניסוח פתח אליהו - מלכות פה,תורה שבעל פה קריה לה.
אנחנו מדברים עם רבדים אחריםשלג דאשתקד
אני מדבר על הווה אמינא, מה הייתי אומר לולא כל מיני הנחות.
אתה מדבר על מסקנות לאחר ההתחבטויות הנפשיות וההסתכלות על המציאות
לא מסכיםיוני.ו.
כל דבר (מוסמך) יש לו מקום בתמונה הגדולהנוגע, לא נוגעאחרונה
והתמונה הגדולה (שלעולם לא נשיג אותה בשלמותה כי היא אינסופית) היא הדרך להתחבר למי שצייר אותה.
אחרי שמבינים את זה, אפשר לעבור לנסיון להבין מה המקום של כל דבר.
ממליץ ללמוד את מאמר ייסורים ממרקים של הרב, וכן לקרוא את המבוא של הספר בין החסידות לראי"ה של הרב שילת.
אפשר להסביר סתירות שונות באופנים שונים, לדוג':
1. כל הבנה מדברת על רובד אחר, וכל ההבנות הן דרך להתחבר למקור האחדותי שמאחורי הדברים. זה כמו שאין סתירה בין זה שחבר שלך מצחיק וקל דעת לפעמים לבין זה שהוא חכם ורציני, אלו דרכים שונות בהן המהות שלו מתגלה אליך.
2. לפעמים קל לראות את המכנה המשותף. לדוג', מי שתופס את הבריאה כחידוש, כלומר שקיומנו לא היה מוכרח והיינו יכולים לא להיות, לא רואה סתירה מהותית בין טבע לבין נס כי שניהם מחודשים, הטבע מחודש ביחס לה' והנס מחודש ביחס לטבע.
3. לפעמים הבנה מסויימת מזככת את הדעת ומנקה את השטח כדי שהבנה אחרת תובן בצורה נכונה.
אני חושב שיש שני עקרונות שאם הולכים איתם אז הדרך ברורה יותר- להבין שיש אחדות אלהית מאחורה ולחפש אותה, ולהבין שהאלהות הזו היא דינאמית. אנחנו לא מתעסקים בסתירות בין מושגים, אלא בהבנה של משהו "חי", שמכיל "סתירות" מעצם הגדרתו, שמתגלה פעם ככה ופעם ככה. הנגזרת של זה היא לדעת איך להתנהל כיצורים חיים כאן בעולם (לדוג' היחס בין בטחון לאקטיביות).
במילים אחרות, צריך לאחד כמה שניתן בין התפיסה הנבואית לתפיסת החכמה. בין החוש שמרגיש את האחדות והדינאמיות לבין השכל שרוצה שהדברים יהיו מוגדרים ומובנים. השילוב ביניהם מפרה מאוד ופותח פתח ליותר הבנה שכלית ויותר דבקות נשמתית. וזו בדיוק העבודה של דורנו, אחרי גלות ארוכה ארוכה. ובכך נזכה ל"וחד מינן כי סליק להתם עדיף כתרי מינייהו".
דוג' נוספות- תפילה. בתפילה יש גם תיקון של האני (מידות וקרבת ה') בזכות העמידה מול ה', אבל בוודאי שיש גם מימד שה' מתגלה אלינו כ"מישהו" שבאמת מרחם על בנו שכואב לו וצועק אליו.
תורה. התורה היא ספר חוקים וסיפורים שהגיעו אלינו בצורה של התגלות אלהית (בניגוד למדע שהגיע דרך חקירה שלנו). לכן ממילא היא גונזת בתוכה כח של התגלות אלהית וכח של השפעה אלהית על המציאות. זו המהות שלה.
ע"ז בזמנינופיציק
בתורה מופיע עשרות פעמים איסורים וציווים שונים לגבי עבודה זרה, לקורא בן זמנינו נראה שאין לאיסורים אלו שום שייכות אליו ומאידך קשה לי לתפוס שחלק כ"כ אינטגרלי בתורה לא שייך אלינו כלל ?
חלקים עצומים מהתורה לא קשורים למציאות הנוכחיתפ.א.
גם עבדים ושפחות, לקט, שכחה ופאה, קורבנות, הבאת הביכורים
מצד שני - בתורה אין את השגרה שיש לנו היום: 3 תפילות ביום.
הכל השתנה מאז ירדה התורה מהר סיני
האםפיציק
האם קל בעניך לומר שכל עניני עבודה זרה שבתורה לא נכתבו אלא לדורם שהיה שטוף בע"ז אבל באלפיים השנים האחרונות שבטל יצר ע"ז הדברים אינם רלוונטים כלל? (אני חושב שאין לדמות בין תורת הקורבנות, עבדים ושפחות וכדומה ששייכים לזמנינו באופן תיאורטי ובין יצרא דע"ז שבטל כליל מן העולם)
עצם זה שזה ברור מאליו בימינו שאין ע"ז, זהקעלעברימבאר
מעבר לזה - גם אצלינו יש "בחינת ע"ז" כיום. הן בסגידה לחומר, הן בסגידה לאידאולוגיות זרות לתורה, הן בתפיסה מעוותת של האלוקות
יש מלא.זיויקאחרונה
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר
שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?
(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)
האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?
זו אפשרות א'.
מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.
מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?
אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין. ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע. ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.
ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע
אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.
ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.
ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.
מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
https://www.herzog.ac.il/vtc/tvunot/mega1_ybn.pdf
https://etzion.org.il/sites/default/files/2022-09/mega2_medan.pdf
אז ככה:קעלעברימבאר
לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.
הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.
מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר
גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?
ועוד מראה מקום נחמדטיפות של אור
תודה 🙂קעלעברימבאר
שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?
(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)
לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאר
יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)
זה מזכיר את השאלה למה יעקב נשאר במצרים אחרי הרעבנוגע, לא נוגע
כנראה שבשני המקרים ה' גלגל שיהיה איזה הכרח שאנחנו לא מודעים אליו.
יתכן שיוסף חשש לשלוח שליח לאביו, כדי שזה לא יתפס כמרידה במלכות או משהו כזה (שהוא עדיין קשור לעבריות. אפשר למצוא רמז לזה במה שנאמר בסופו של דבר- וְהַקֹּ֣ל נִשְׁמַ֗ע בֵּ֤ית פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֖אוּ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֑ף וַיִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּבְעֵינֵ֖י עֲבָדָֽיו- משמע שהייתה הו"א שזה בעייתי).
אבל אז השאלה היא למה כשהאחים באו אל יוסף הוא לא סיפר להם מייד שהוא יוסף ואמר להם לבשר לאביו שהוא חי כשהם חוזרים.
נראה לומר ככה:
וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַֽחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם.
יוסף נזכר בזה אז (כי לא כתוב "ויוסף זכר"). לכן מסתבר שהגעת האחים הייתה שינוי כיוון בשביל יוסף, והוא הבין שהוא צריך להביא להתגשמות החלומות, כנביא שהוטלה עליו משימה (זו לא הייתה נבואה ממש, לכן יוסף ההיה יכול להתעלם מהחלומות עד הגעת האחים (ואולי לחשוב שהם רק היו הגורם לכך שהאחים ימכרוהו והוא יגיע למצרים)).
יוסף מבין שהתגשמות החלומות זה לא השתחוויה של כבוד, אלא של הסכמה- שהאחים יבינו את תפקידו וחשיבותו ושילכו בדרך שהוא מתווה. זה מסומל בערבותם בעבור בני רחל. ולכן הוא מתכנן את כל העניין עם בנימין. כמובן שלא שייך לספר ליעקב עד שהמשימה תושלם.
מה שנשאר להבין זה מה חשב יוסף עד שהאחים באו למצרים, ואולי זו גם תהיה סיבה נכונה יותר למה הוא לא הודיע ליעקב שהוא חי.
אם ניכנס ל"ראש" של יוסף, ונסתכל על דברים מתוך מבטו (האמוני, כפי שאנו נוכחים לדעת בפרשה זו ובפרשה הבאה)- ה' גלגל אותי למצרים וניתק אותי ממשפחתי, נמכרתי לעבד ואז ה' העלה אותי, ואז שוב הפיל אותי לבור תרתי משמע והעלה אותי משם למקום הכי גבוה שאפשר.
השתלשלות האירועים מראה שמי שפועל פה זה ה' ואסור לי לנסות שום דבר שהוא לא חלק מהתכנית שה' מתווה לי. אם אני מודיע לאבי שאני חי, זה יחבר שוב את המשפחה, וזה יגרור שינוי מהותי כלשהו, ולכן אסור לי לעשות זאת. אני עדיין מאמין בדרך של יעקב אבא, ואולי מה שיקרה בסוף זה שאני אתקן את מצרים (מבני חם ש"עבד עבדים יהיה לאחיו"), או לפחות אהיה הנשיא העברי המכובד של מצרים והתפקיד יעבור לבניי, בד בבד עם זה שאחיי וזרעם יבנו את שלטונם בארץ ישראל. בסופו של דבר נתחבר יחד ונשפיע על כל העולם (תפקידו של אברהם).
קשה על זה ממה שכתבת לגבי ברית בין הבתרים. אבל מי אמר שהם חשבו שזה יתקיים בדורם או בדורות הסמוכים אליהם ולא הרבה זמן אחרי? (אגב, מה ההכרח לומר שהם בכלל ידעו על ברית בין הבתרים? אי אפשר לומר שאברהם לא גילה זאת לאף אחד?)
לגבי יעקב זה פשוט: ה' אומר לו "כי לגוי גדול אשימךקעלעברימבאר
"ויוסף ישית ידו על עניך" כלומר יעצום את עיניך כשתמות.
ויעקב ידע על כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם
לא מוכרחנוגע, לא נוגע
בנ"י פרו ורבו מאוד עוד לפני פטירתו של יעקב:
וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃ וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה׃
רשב"ם- ישית ידו על עיניך: על ענייניך וצרכיך, ישתדל לעשותם, כדכתיב ישית ידו על שנינו.
הפירושים שאנחנו קוראים מבוססים בד"כ על מה שקרה בפועל, לא בטוח שככה יעקב הבין את הדברים בשעה שהם נאמרו לו.
בפשטות יעקב חשב- אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלה (בעודך חי), ויוסף ישית ידו על עיניך (כפירוש הרשב"ם דלעיל).
ולגבי הידיעה על הגלותנוגע, לא נוגע
הוא אומר שהשבטים לא ידעו על הגלות (או לא ידעו שהיא מתחילה עכשיו). לפי"ז אפשר לומר שגם יוסף לא ידע.
גוי גדול זה גוי גדול, לא אלפי איש.קעלעברימבאר
ואנכי אעלך בתור גופה.
יוסף אומר פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי
יעקב לא חשב שיפטר בגיל 147נוגע, לא נוגע
ואנוכי אעלך בתוך גופה זה פירוש למפרע של הדברים. יתכן שיעקב חשב גם על הפירוש הזה כשהדברים נאמרו לו, אבל הוא לא חשב שזה הפירוש היחידי.
כי יוסף שמע את זה מיעקב לפני פטירתו
תראה את תוספות השלםנוגע, לא נוגע
אפשר לפרש גםקעלעברימבאר
כלומר תהפוך לגוי גדול, ואתה (כלומר הגוי הגדול) תעלה ממצרים.
חוץ מזה שאדם צריך לעשות את ההשתדלות שלו ולהשביע את יוסף, גם אם ה' הבטיח
זה לא מסתדר עם שאר הפסוקנוגע, לא נוגע
אבל מה שבאתי להוכיח מדבריהם זה שההסבר שלי (שיעקב הבין בהתחלה שהוא עצמו יעלה חזרה) לא מופקע ובלתי מתקבל בגלל החידוש שבו.
כן אבל זה נשמע פסוק פיוטי שעיקרוקעלעברימבאר
הא בהא תליאנוגע, לא נוגע
בכל מקרה עד שיעקב לאקעלעברימבאר
הפך לגוי גדול הוא מנוע מלצאת ממצרים כאדם חי.
ואם תאמר שב17 שנה הם כבר הפכו לאלפי איש (מה שלא סביר, וזה עדיין לא "גוי גדול"). אז אולי יעקב חשש שהכנענים כבר לא יסכימו לקבל אלפי איש בארץ כנען, בעוד שפרעה נתן להם מקום. מה גם שהיה להם מקום מרעה משובח, בעוד שבכנען ייתכן שאין מקום למקנה כל כך גדול שכבר גדל מאז שהם התיישבו
יעקב מן הסתם הניח שהוא יחיה 180 שנהנוגע, לא נוגע
שבסופם הוא כבר יהיה גוי גדול (או לפחות עם בסיס איתן להפוך לכזה אחרי לא הרבה זמן) שיכול לחזור.
כשהוא הגיע לגיל 147 והרגיש שהוא עומד למות, הוא הבין למפרע אחרת את דברי ה' אליו.
אז ענית על התשובה למה יעקב לא חזר לארץקעלעברימבאר
נכון..נוגע, לא נוגע
התשובה הידועה לשאלה הראשונה125690אחרונה
היא שמבחינת יוסף, יעקב היה שותף במכירה, הוא זה ששלח אותו לאחים.
לבבי השאלה השניה, הפשט הוא שהוא רצה לראות אם האחים חזרו בתשובה
סוגית "פרסום הנס" האם....סיעתא דשמייא1
רק אם באלך.. תוכל להסביר יותר את שאלתך?צע
מה הצווי ההלכתי בנוגע לסוגית פרסום הנס בכלל.סיעתא דשמייא1
עיין כאןנקדימון
פרק זמנים - פניני הלכה
בטח הכוונה לזה:טיפות של אור
@סיעתא דשמייא1, אני חושב שזה לא עניין של מגזר, למרות שהחבדניקים אולי התחילו עם זה
כלומר אין מניעה לנהוג כמנהג חבד.סיעתא דשמייא1
ברובד הרעיוניטיפות של אור
יש שמקשרים את אופי ההדלקה למשפחה ולביתיות. עם המדרש על הגזירה של היוונים שגרמה לעקירת דלתות הבית וכו
כשהייתי קטן שמעתי גם דבר תורה חמוד, שהדרך שלנו להאיר את המרחב בקודש היא לא ביציאה לכיכר העיר, אלא שאני מאיר אור קטן אצלי ואז גם ההוא ממול מאיר אצלו וכן הלאה
(כלומר, אלו טיעונים רעיוניים שיכולים להעניק משמעות לגישה ההלכתית שלא אוהבת הדלקה בברכה שלא בבית או בבית הכנסת)
רעיון מקסים🙂קעלעברימבאראחרונה
האם היציאה משעבוד מלכויות בבית שני היתהקעלעברימבאר
כשיהודה המכבי כבש את ירושלים והמקדש, או כשהיוונים עשו הסכם עם שמעון שהוא משוחרר מכל כפיפות להם ומכל מס?
הכוונה מבחינה תורנית הלכתית.
שהרי מצינו שגם בימי השופטים שהעלינו מס לאומות או בימי חזקיהו או צדקיהו שהעלינו מס לאשור ובבל, זה עדיין היה נחשב מלכות או עצמאות (עובדה שלא אומרים הלל על מרידת שאול בפלישתים, או חזקיהו וסנחריב). לעומת ימי זרובבל או נחמיה שאז היינו כפופים לגמרי לאומות וזה לא עצמאות. או כדברי עזרא
" ואת מלכינו שרינו כהנינו ואבתינו לא עשו תורתך ולא הקשיבו אל מצותיך ולעדותיך אשר העידת בהם . והם במלכותם ובטובך הרב אשר נתת להם ובארץ הרחבה והשמנה אשר נתת לפניהם לא עבדוך ולא שבו ממעלליהם הרעים. הנה אנחנו היום עבדים והארץ אשר נתתה לאבתינו לאכל את פריה ואת טובה הנה אנחנו עבדים עליה. ותבואתה מרבה למלכים אשר נתתה עלינו בחטאותינו ועל גויתינו משלים ובבהמתנו כרצונם ובצרה גדולה אנחנו"
וגם "כי עבדים אנחנו ובעבדתנו לא עזבנו אלהינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלם".
וגם מצינו שהורדוס ואגריפס נחשבים מלכים שהרי קוראים את התורה בהקהל. למרות שכפופים לרומא. בניגוד לזרובבל שלא נחשב מלך.
